[VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:02

Ooh ziet eruit als een fijne plek!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 16:17

xRoossie95 schreef:
Lekker ding in de spiegel <3 :):)

Ja dat vond ie zelf vooral _O-

laraxXxemma schreef:
Ooh ziet eruit als een fijne plek!

Je betaalt er wel voor.. :+ Maar dat hoort erbij haha.

Mooi om te zien trouwens hoe dat uitmesten te werk gaat. Er staan hier natuurlijk aardig veel paarden en als je alle stallen met de hand moet doen, ben je erg lang bezig. Het is hier zo ingedeeld, dat ze de tussenwanden eruit kunnen schuiven. Dan rijden ze met machines al het stro eruit, wordt het helemaal schoongemaakt en gaat er nieuw stro in. Het enige wat ze met de hand doen, is stal voor stal opstrooien. Had zoiets nog nooit gezien! Ik kwam voorheen eigenlijk nooit op grote stallen, ik ben alleen bekend met kleine privé plekjes haha. Ze zijn ook niet te zuinig met stro hier :oo Hij staat ongeveer tot aan zijn knieeën in het stro, echt fijn. Daarnaast een binnenluik en een buitenluik, wat je naar keuze open en dicht kan doen. Alle stallen hebben eenzelfde soort naambordje hangen, dus ik denk dat ik die binnenkort ook op mijn stal krijg!

Domme ik was trouwens vergeten om een voerschep aan te schaffen _O- Hij krijgt nu dus op de gok gevulde bakjes.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 16:35

We staan nu ongeveer 1.5 week op de nieuwe stal en tot nu toe bevalt het erg goed! Ik moet zelf heel erg wennen dat alles vrij groot opgezet is en dat er ook veel met grote machines gewerkt wordt. Daarnaast is alles een stukje verder lopen en moet ik mijn draai nog vinden. Dat gaat met de dag wel beter, echt fijn! De mensen op stal zijn ook allemaal super aardig en behulpzaam :) En voor een relatief grote stal vind ik het nog erg rustig, sommige avonden zijn er wel meer mensen maar ook dan zijn er vaak maximaal 3 mensen in de bak. Aankomende zaterdag hebben we onze eerste les weer gepland staan! Ben erg benieuwd :j

Inmiddels ook een berichtje gedaan aan de zadelmaker, want mijn zadel begint steeds slechter te liggen. Dat klinkt misschien negatief, maar eigenlijk vind ik het heel positief.. Dat betekent namelijk dat hij echt spieren begint te krijgen! *\o/* Ik zie hem bijna dagelijks, dus dan is het wat moeilijker te zien. Maar ik heb het idee dat hij echt een beetje bovenlijn begint te kweken. Gelukkig maar. Komende periode willen we daar nog harder aan gaan werken, we hebben ruim genoeg springmateriaal op stal dus meneer gaat op balkjestraining 8-) Laatst ook even de buitenbak geinspecteerd. Heerlijk zo'n 20x60m bak zeg, ik ben dat helemaal niet gewend! Vooral fijn om hem in galop te zetten, dan kan ik hem net die extra 20 meter rechuit rijden voordat we weer moeilijke bochten moeten inzetten haha. De losgooibak is ook erg fijn, die is 20x30m en daarin kan hij lekker uit zijn plaat gaan als het moet. Hoewel hij dat schijnbaar ook in de paddock doet hoorde ik van een stalgenoot :')

Hij poept ook goed in zijn paddock zeg! Het liefst helemaal achterin, dat is een soort van vaste poepplek geworden. Op deze stal moet je zelf je paddock/wei bijhouden (samen met het groepje waarmee je staat natuurlijk). Momenteel staat Finn nog even apart omdat we binnenkort gaan koppelen met een ander nieuw paard. Uiteindelijk komt hij samen met 2-3 andere paarden te staan. Een paar keer per week mest ik dus zijn paddock uit en vandaag kon ik dus weer ver lopen voor zijn poepies _O- Om vervolgens in de stal ook nog een verrassing te krijgen..
Afbeelding
-O-

Ik gok dat dit nog wel vaker gaat gebeuren haha. Jammer voor mij, maar ach.. Als hij het maar naar zijn zin heeft. Voor in de stal heb ik ook nog zo'n Likit houder gekocht waar meerdere likit stenen in kunnen. Die dingen zijn zo bizar duur, maar er stond er 1 in de buurt op marktplaats dus die heb ik snel opgehaald! Likits zijn alleen nog niet binnen, dus hij speelt er nu mee zonder liksteen erin haha.

Nog een paar screenshots van afgelopen weekend, de eerste keer in de buitenbak. Er gebeurt veel om de bak heen, machines, paarden die buiten staan, mensen die rondlopen, paarden die in hun paddock uit hun plaat gaan, wapperend zeil, noem het maar op. Hij heeft de concentratie van een visstick dus alles is prachtig :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anneloree96

Berichten: 19
Geregistreerd: 04-02-19
Woonplaats: RIJSENHOUT

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:50

wat een gave pony ik volg ook mee ben benieuwd hoe hij zich ontwikkeld al doet hij dat vrij snel moet ik zeggen!

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:26

Hij begint er steeds mooier uit te zien. Fijn dat hij zo ontzettend braaf is. Lijkt me echt een hele fijne pony.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 18:38


Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 16:39

Afbeelding

Ik ga even in een hoekje huilen, mijn zuurverdiende spaargeld.. In één klap uitgegeven :') Nee zonder gekkigheid, absoluut een rib uit mijn lijf maar dat hoort erbij natuurlijk. Als service een paar zwarte beugelriemen erbij gekregen, want hij kon mijn bruine riemen niet aanzien _O- Mijn oude dressuurzadel (Tribal) ingeruild voor deze, waar ik echt een stuk fijner in kan zitten. Het is even enorm wennen, maar ik zat gelijk een stuk rechterop. Finn beweegt er ook prima onder, veel schoudervrijheid! Hopelijk snel wat beeldmateriaal :)) Foto had ik even snel gemaakt na het uittesten van 3 verschillende zadels, dus niet echt een hele goede foto haha

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:02

Ik denk dat hij dit is,Afbeelding
Edit: ik zie nu dat hij vlekjes heeft :')

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:34

Ik heb zojuist je hele topic doorgelezen en wat een fijne reis maken jullie samen door zeg! Wat is hij al opgeknapt!

Ik denk eigenlijk dat hij wel appaloosa is, anders denk ik niet dat je die pigmentvlekken op zijn huid krijgt. Max Sabino is namelijk echt wit-wit.

Ik heb gestipt dus ben benieuwd naar jullie ontwikkelingen!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 10:42

Zo jammer dat zijn ouders volledig onbekend zijn! Anders hadden we makkelijker research kunnen doen :P Ik weet helaas echt heel weinig van hem, hij is ingeschreven bij de Irish Cob Society dus we vermoeden dat er wel ergens ver weg een beetje Tinker in zit :+ Ik zal zijn paspoort eens goed doorkijken, misschien staan er contactgegevens in van oude eigenaren! Met Zara is het mij toen ook gelukt om alles uit te pluizen :))

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:49

Waar een paard voor het paspoort is ingeschreven, hoeft helemaal niets te zeggen over herkomst.
Een papierloos paard kun je bij bijna ieder stamboek inschrijven. Ik ken een paard met een paspoort van het Shetlandstamboek :+ .

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 23:35

Nee klopt, bedoelde het ook eigenlijk meer op basis van zijn bouw :+ Hij heeft een beetje een hartjesvormige kont, heel typisch.

Soms denk ik dat er ook een beetje ezel in zit aan de hand van zijn oren :j :')

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:00

Altijd leuk om een gevarieerde familie te hebben.
Nooit saai.
Een hartjes ezel met stippels... klinkt best goed :+

mooney

Berichten: 7778
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:24

Artikel klopt ook niet helemaal, want maximum sabino en dominant white zijn twee verschillende dingen (nouja, dominant white is in principe op zichzelf al 20 verschillende dingen als je het nog ingewikkelder wilt maken).
Appaloosa hoeft echt niet met pigment verschil, mijn overleden pony had ook pigment verschil/verlies en die was 100% zeker geen appaloosa (Arabisch volbloed). Pigment verschil kan je met alles krijgen dat pigment onttrekt uit de huid.
Persoonlijk denk ik dat een dominant white vorm het meest voor de hand liggend is, maar daar zijn zo veel vormen van (en ook nog een flink aantal niet ontdekt) dat het gokken blijft als je de achtergrond niet weet. Maar maximum sabino zou ook kunnen, niet alle homozgyote sabino's zijn 100% ongepigmenteert. Het tweede paard op deze pagina is bijvoorbeeld ook max. sabino: http://www.mikarmafarm.com/roansabino.html

Anyway, weer genoeg ingebroken met random kleurtjespraat. Succes nog met je weg naar wedstrijdpony!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 00:26

Is er überhaupt een manier om erachter te komen welke kleur hij is? Iets van een test ofzo? Lijkt me best leuk om te weten namelijk! Alleen heb ik daar nooit geld voor natuurlijk, moet eerst weer bijkomen van dat zadel _O-

mooney

Berichten: 7778
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:39

Ja je kan zeker testen, of je dat wilt doen moet je inderdaad zelf weten want dan is het puur nieuwsgierigheid. Het ligt een beetje aan je wensen en hoe uitgebreid je het wilt wat je kwijt bent, kan zo tussen de 30 en de 100 dollar zijn gemiddeld (ik geef de voorkeur aan buitenlandse labs, die in NL doet nog weleens gekke dingen).

Ik heb mijn veulentje waar twijfel over was laten testen bij UC Davis. Die bieden naast losse testen ook pakketten aan zodat je een combinatievoordeel krijgt. Ik heb toen het Appaloosa panel 1 gedaan, dat is basiskleur + 2 appaloosa genen + Splash + 3 vormen van dominant white. Als ik ooit geld teveel heb wil ik haar nog testen op sabino, want ze heeft nog steeds wit wat door bovenstaande test niet te verklaren was. Nu is er nog twijfel over sabino of een onbekend gen.

Voor jou zou White Pattern Panel 1 of 2 wat kunnen zijn, met 2 kan je alles met wit checken maar betaal je uiteraard ook meer. 1 heeft al de hoofdverdachte Sabino en de 3 meest voorkomende Dominant White erin zitten. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij een onbekende vorm van W heeft, of eentje die niet commercieel wordt getest, dan kan je alles negatief terug krijgen maar weet je wel zeker dat het geen van de geteste opties is.
https://www.vgl.ucdavis.edu/services/ho ... rpanel.php

Uiteraard zijn er ook andere goede labs, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaringen mee. Je kan me iig altijd pb'en als je er vragen over hebt.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:05

Weer even een update!

Afgelopen week is de fysio voor Finn geweest. Mijn instructrice had hem zelf al enkele keren behandeld, maar voor het echte diepere werk moest de fysio komen. Gelukkig kon zij al vrij snel en zo stonden we dinsdagochtend om 9:00 klaar voor de behandeling. Ze vroeg eerst naar zijn verhaal en wat mijn instructrice had gevonden (instructrice en fysio kennen elkaar goed). Daarna wilde ze hem even op het harde rechtuit zien stappen en draven en vervolgens even aan de longeerlijn alle gangen. Daaruit concludeerde ze eigenlijk hetzelfde als mijn instructrice en ik zelf ook al vermoedde, zijn SI gewricht.

Ze is hem vervolgens gaan behandelen en kwam tot de conclusie dat het eigenlijk een super flexibele pony is. Dat weet hij alleen zelf nog niet :+ Ze vond zijn bewegingen heel typisch voor een pony die alleen maar door kinderen is gereden voorheen en vond dat dus ook niet schokkend. De behandeling vond hij erg lekker volgens mij, af en toe even moeilijk wel :P Ik kreeg ook nog complimenten over zijn bespieringen, ze vond zijn spieren op de kont en hals erg mooi. Al met al eigenlijk heel positief! Ze komt over 3 weken terug om hem nogmaals te behandelen en ze verwacht dat dat eigenlijk al genoeg is. Hij moet gaan leren zijn bekken op de juiste manier te kantelen en dus het gebied achter het zadel juist te gaan gebruiken, zodat hier uiteindelijk ook spieren op kunnen komen :) Uiteindelijk zal zijn achterbeen dan ook krachtiger worden! Als tip meegekregen om wat meer balkjes te gaan meenemen in de training en dat doen we zeker.

Mijn bijrijder heeft van de week ook haar eerste les gereden met hem, dat ging ook erg goed. Voor beiden heel vermoeiend en leerzaam haha.

Vandaag heb ik hem zelf weer gereden. De bedoeling was eigenlijk relaxed lang en laag, maar hij was vandaag erg stug (of taai zoals mijn instructrice dat noemt :+ ). Vooral op rechts was hij erg strak en wilde hij niet loslaten, laat staan buigen naar rechts. Dat soort dagen horen er ook bij en dat geeft verder niks, hoewel het natuurlijk voor beiden heel frustrerend kan zijn. Ik ben lekker gaan werken aan tempowisselingen in stap en draf, hij kan heel langzaam draven en dat misbruik ik mooi. Van het langzame tempo rijd ik hem ook even een stuk goed voorwaarts, dan weer het gewone draftempo en weer langzaam etc. En dit wisselde ik af met de stap en tempowisselingen in stap. Ook nog wat progressieve overgangen meegepakt. Daarnaast ook veel voltes rechtsom en wisselen in zijn hoofdhalshouding. Aan het eind voelde hij al een stuk losser en konden we fijner door de baan. Daarna begon het te regenen dus zijn we verhuisd naar de binnenbak :P

Afbeelding

Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 18:16

Een maand later.. _O-

De fysio is nog voor een tweede keer geweest, waarbij ze hem ook heeft behandeld met dry needling. Ze was zeker positief over zijn lichaam en ze vond hem al goed vooruit gegaan :) Na de behandeling mochten we even niet rijden en enkel rustig longeren, helaas gooide het slechte weer roet in het eten. We mogen enkel buiten longeren in de daarvoor bestemde losgooibak (aka zwembad) of de longeercirkel (heel zwaar). In die dagen heb ik hem dus maar aan de hand gestapt en toen het wat droger was wel rustig gelongeerd. Daarna zag ik ineens dat zijn been kaal werd, heel vreemd. Twee dagen later was ook ineens de binnenkant van het been kaal en daardoor vertrouwde ik het niet, dus stond de DA op de stoep. Die kon eigenlijk ook niet echt aangeven wat het was, hij had namelijk geen jeuk of pijn. Gekozen om te behandelen met mokzalf met antibiotica etc, dus een pot opgehaald op de praktijk. Gelijk behandeld en de volgende dag zag het er alweer netjes uit. Leek wel wondermiddel :+ Wat het nou uiteindelijk was zullen we nooit weten, maar het gaat mij erom dat het er weer goed uit ziet.

Daarna de training weer kunnen oppakken gelukkig. Van de week reed ik hem in de binnenbak, tijdelijk nog even met een elastiekje, maar wow hij was zo voorwaarts en werkwillig! Op een paar miscommunicaties na, gaat hij eigenlijk heel fijn. Middendraf vindt ie steeds leuker om te doen en wordt ook steeds meer een middendraf in plaats van benen gooien en taktfouten :P De galop gaat inmiddels zo gigantisch fijn dat ik hem zelfs kan schakelen in galop!

Verder niet veel interessants te melden eigenlijk :') Alleen een vergelijkingsfoto:
Afbeelding
De bovenste foto stond hij net een dag of 5 bij mij op stal. De onderste foto was vandaag na het longeren en balkjes lopen. Hij heeft gisteren zonder deken gestaan dus ja hij is gigantisch vies :+ Ik heb het idee dat vooral zijn kont nog een beetje achterblijft qua bespiering, aan de voorkant begint hij mooi bij te trekken vind ik.

Hij krijgt qua voer trouwens twee emmertjes per dag, in de ochtend en in de avond. Een emmertje bevat:
- 3/4 schep Cavalor FiberForce
- Half bekertje Hippalgo BodyBuilder
- Bekertje lucerne cobs
- Stukjes wortel
- Lijnzaadolie
En verder natuurlijk gewoon meerdere keren per dag hooi :P

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:21

Hij trekt mooi bij zeg! Ik volg je al stilletjes vanaf het topic van Zara en sinds een tijdje ook op instagram. Wat doe je dat allemaal leuk en goed met beide paardjes! En nu ook nog een drukke baan als ik het goed begreep. Lekker bezig!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:26

Dankje! Leuk dat je volgt :D

Klopt. Ik ben sindskort gedetacheerd bij KPN en daarvoor moet ik naar verschillende steden in de Randstad, gemiddelde reistijd 1.5 a 2 uur inclusief file := En dat dan 4-5 dagen in de week. Zeker pittig, maar dat hoort erbij :P

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:27

Zeker pittig die reistijd. Maar de tijd dat het licht is buiten word gelukkig al weer langer. Dat scheelt ook altijd wel.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:37

Ja klopt, wat dat betreft gaan we weer de goeie tijd in! Ik heb bij Zara ook nog 1-2x per week 'staldienst', dus dat moet ik ook nog combineren. Bij Finn heb ik gelukkig een binnenbak, dus dat scheelt wel enorm!

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:28

Dat is al een heel verschil! Echt een leukerd is 't ook <3

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:15

Oew ik volg ook! Was hier vanuit het Funda-topic in gestommeld. :')

Altijd leuk om zo'n dier te zien veranderen! Ik zat ook te denken witgeboren of heeeeeeel erg sabino inderdaad (zeker als ie bij Irish Cob ingeschreven staat) maar wie weet. Maar die roze oogleden en geslachtsdelen etc. zijn wel erg kenmerkend voor sabino's en witgeboren paarden.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:22

Leuk via het Funda topic! _O-

Als ik eraan denk zal ik eens foto's maken van zijn 'vlekken' :D

Vandaag heeft hij een dagje vrij trouwens, even de spieren laten bijkomen van afgelopen trainingen. Sinds we weer back on track staan heb ik hem iets pittiger in het werk staan, hij geeft zelf aan dat hij dat kan hebben en de afwisseling doet hem goed. Nu het ook weer mooier weer wordt, hoop ik zo snel mogelijk te beginnen met balkjes meenemen onder het zadel. Ik zal zorgen voor beeldmateriaal, want ik weet niet of we er zonder kleerscheuren vanaf gaan komen met zijn lompigheid :')