Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:08

Normaal wel! Wil zijn moeder ook meenemen :)

Shanna: Gho, ik ga het zo goed mogelijk proberen uitleggen. Zijn achterste pezen zijn goed in orde. Dus als hij staat staat hij mooi recht, als hij beweegt geen taktfouten. Zijn voorste pees was daar dus helemaal door. Die is gehecht maar is of te veel gerokken of al snel weer geknapt en dus niet gehecht. Als hij zijn voet op rust zet is er geen pees vooraan die tegendruk bied. Zijn hoef klapt dan eigenlijk volledig in waardoor hij op zijn gewricht vooraan gaat staan. Dus het plooit veel te veel omdat er geen pees is om de juiste spanning te geven.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:10

Kan je me de datum dan nog eens doorgeven? Woon er 10 minuten van af :) kom dan zeker kijken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:11

Ah op die manier! :)*
Wat zijn jullie toekomstplannen met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:14

Je mag ook zo eens komen kijken hoor :D Ga het straks even opzoeken in het boekje :)

Shanna: Mijn vriend wil hem graag proberen beleren zodat onze dochter als ze groot genoeg is er een pennypaard van kan maken :D Vooral veel lol met jou knol. Eens gek doen met hun 2’en, vlechtjes leggen, noem maar op. Wij hebben geen verwachtingen richting hem en zien alles wat dat toch lukt of mogelijk is als een geschenk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:33

Alles wordt in de gaten gehouden hier :D


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:22

Charlotte is vandaag vertrokken naar de hengst. Zoonlief Pippin was het daar niet mee eens :+


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:12

Hahahahaha kiek 'm goannnnn

En telkens denk ik weer GEEF MIJN PAARD TERUG :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:41

Afbeelding

Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:43

Wat worden ze beide al groot :oo

Anoniem

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:57

Hij is op 2/3 centimeter na al even groot als zijn moeder :oo Het was vrijdag trouwens een jaar geleden dat hij is geopereerd. Nu hij groter en zwaarder wordt krijgt hij wel meer last. Hij kan vaak zijn hoef met de kapotte pees niet snel genoeg bij zetten waardoor hij struikelt. Wij hebben het voorlopig nog alleen maar in stap zien gebeuren als hij wat aan het slenteren is. We hebben met de dierenarts bekeken wat wij nog kunnen doen om die pees terug sterkter te maken, maar die kunnen wij eigenlijk als verloren beschouwen. Hij kan hoogstens door een operatie terug aangespannen worden. De kans dat dan houd is weer heel miniem en dan moet je jou ook afvragen of het het risico waard is om weer alles open te halen.

We gaan dat dus niet doen. Hij is pijnvrij en gelukkig. Hij heeft al genoeg afgezien :)

En Esmé wordt inderdaad ook al groot! 10.5 maand :D Huis is niet meer veilig :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:37

Wat je kunt proberen, niet om wat op te dringen ofzo maar bij ons hielp het, is wat over balkjes stappen en draven met hem.

Duke zijn koten hingen erg door omdat hij ook te lange pezen had, voornamelijk voorbenen. En wij kregen als tip om gewoon aan de hand wat over balkjes te stappen en draven. Totaal geen druk of verplichtingen op gezet, gewoon aan het touwtje paar minuten per week en Duke zijn koten zijn, in combinatie met aangepast bekappen, heel fijn bijgetrokken! Hij struikelt nog wel af en toe maar een stuk minder, ik denk nu vooral omdat hij een beetje een idioot is soms en daardoor weinig let waar hij zijn voeten zet.

edit: door de balkjes heft hij zijn voeten op, en de hoef wijst dan naar achteren waardoor de pees 'optrekt' zeg maar. Je gaat er geen wonderen mee verrichten maar de oefening kan wel de pees helpen die positie wat meer aan te houden

Anoniem

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:21

Het is niet de achterste pees maar de voorste. Als hij staat heeft hij ook geen weke koten. Ik ga het proberen uitleggen, dus sorry als het een rare uitleg is :D

Als hij staat, staat hij normaal. Als hij zijn voet opheft zorgt normaal de voorste pees mee voor controle. Deze voorste pees is dus kapot waardoor zijn hoef eigenlijk hangt te bengelen. Als hij snel genoeg stapt zorgt de beweging ervoor dat zijn hoef een zwaaibeweging maakt waardoor deze vrij vlak land. Als hij slentert gebeurt dit niet en land hij eigenlijk op de voorwand van zijn hoef. Hierdoor struikelt hij. Hij kan die hoef ook niet op rust zetten want door het ontbreken van die pees slaat hij eigenlijk door tot de voorkant van zijn gewricht.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:25

ooooh dat is wat anders, dan inderdaad nét niet balkjes doen want dan rekt die voorste alleen maar uit denk ik zo.
Ah oliebol zeg, moeilijk dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:53

Ik kom hier eventjes vragen of er nog bokkers zijn die een goede grondwerkinstructeur kennen omgeving Herk De Stad. Ik heb namelijk wat hulp nodig met Pippin. Ik merk dat er diep toch een grote schrik is gekomen nadat hij mij heeft geslaan in mijn gezicht. Ik loop bijvoorbeeld niet meer rustig over de weide en doe met hem ook niets meer uit schrik. Aangezien hij 105 gaat worden moet ik hier uiteraard aan werken :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:22

DeMolenhoek schreef:
Ik kom hier eventjes vragen of er nog bokkers zijn die een goede grondwerkinstructeur kennen omgeving Herk De Stad. Ik heb namelijk wat hulp nodig met Pippin. Ik merk dat er diep toch een grote schrik is gekomen nadat hij mij heeft geslaan in mijn gezicht. Ik loop bijvoorbeeld niet meer rustig over de weide en doe met hem ook niets meer uit schrik. Aangezien hij 105 gaat worden moet ik hier uiteraard aan werken :+
miezelke hier op bokt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:44

Vandaag grondwerk gedaan met Pippin. Het is duidelijk dat er grote problemen tussen ons zijn. Ik mocht er al niet aankomen, laat staan een halster aan doen. Kort gezegd: Hij heeft het schijt aan mij. Ik ben met hem aan het werk gegaan en het vie mij direct op dat hij heel erg gevoelig is. Hij heeft altijd een stoere, jij kunt mij niets maken, uitstraling, maar onder dat blijkt hij hyperallert te zijn voor lichaamshouding. Lastig, want ik weet dat ik stress en angst uitstraal. Dus diverse keren tegen mij zelf moeten zeggen: schouders laag, ontspan.

Toen begon het natuurlijk. Hij liep maar waar hij wou. Blijven sturen met lichaamstaal en een menzweep bij de hand om indien nodig een back up te hebben. En toen kwam het. Hij werd boos omdat hij niet mocht eten, liep ook maar wat te lopen. Alles behalve gaan waar ik het wou. En toen kwam recht op mij af gestormd. Direct armen in de lucht, geroepen en gebruld en vlak voor mij draaide hij 180 graden. Om 5 meter verder weer te draaien en weer op mij af te stormen. Hart in de keel natuurlijk en stiknerveus maar ik had het verwacht en hier draaide het natuurlijk om. Hij was langzaam dominanter geworden door de maanden. Er was altijd wel iets waardoor ik niet met hem bezig was wat uiteindelijk heeft geresulteerd in hij die met al zijn dominantie mij in mijn gezicht heeft geslaan. Dus nu kwam het erop aan dat ik bleef staan en mij groot maakte, om duidelijk te maken dat nu hij voor mij opzij moest. En dat deed hij opnieuw, gelukkig. Hierna kon ik hem op lichaamstaal vrij vlot rondsturen. Balk op de grond gelegd waar hij over heen moest. Hij wou dit niet maar hij had al snel door dat de rollen waren gedraaid en hij het niet meer voor het zeggen had. Nadat hij dit een paar keer vlot had gedaan ben ik gestopt, heb hem geobserveerd en terug met het halster naar hem toe gegaan. Ik merkte dat het halster hem heel erg veel stress bezorgd. Ik vermoed dat hij dit heel erg linkt aan het continu inspuiten van antibiotica en wondverzorging. Halster = pijn.

Nu goed, halster aan, hem even laten ontspannen. Longeerlijn aangeklikt. Ook hier toonde hij direct spanning. Weer laten ontspannen en gevraagd of hij mee wou wandelen. Dat was dus een nee. Gewerkt met opbouwende druk. Eenmaal hij mee liep druk weg en uitgebreid belonen. Het was echt in muizenstapjes want om de paar stappen stopte hij. Uiteindelijk tot aan de ingang van de weide geraakt waar hij weer stress kreeg. Hij moest toch op de paddock naar de andere weide dus weer laten ontspannen en weer gevraagd om naar mij te komen. Dit lukte niet en ik zag al snel dat hij in freeze zat. Dus aandacht gevraagd en geroepen: Wakker worden! Dit heb ik 3 keer moeten herhalen. Hij reageerde direct maar ging al snel terug in freeze. De derde keer werd hij goed wakker en stapte vlot mee. Halster af, uitgebreid beloond en hij koos ervoor in mijn bijzijn te blijven, wat ik positief vind.

Ikzelf vond het een heel erg pittige avond. Ik heb met veel paarden gewerkt die recht uit de kudde kwamen. Groen als gras. Die vind ik 10x makkelijker dan Pippin. Ik merkte heel erg goed dat er toch trauma’s zitten bij hem. Aangezien ik hem grotendeels telkens verzorgde en vast hield is hij mij ook beginnen associeren met pijn. Gewoon in stal was alles ok maar eenmaal ik met een halster aankwam of hem vast hield kwam zijn schrik omhoog + dominante waarvoor hij dus koos voor Fight.

Ik had het eigenlijk al veel eerder moeten door hebben maar ik was zo druk met alles en iedereen, behalve met hem.
Ik heb vanavond met een positief gevoel afgesloten en denk dat wij nu een kleine basis hebben gevormd waarop wij nu verder kunnen bouwen.

Ik snap het als mensen het niet eens zijn met de manier waarop ik het heb aangepakt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:57

Dat klinkt zo hard als Duke een jaar geleden := Die had ook zo'n schijt-aan-de-wereld-ik-doe-wat-ik-wil fase.
Goed dat je wat met hem aan het werk gaat want denkwerk heeft hier echt goed gedaan! Alleen heeft Duke 1 keer me omver gelopen en toen ben ik gelijk aan de slag gegaan, dat is denk ik mijn geluk geweest.

Wie heb je nu gevonden bij jullie in de buurt voor grondwerk?
Het lijkt niks maar dat hij 2 keer voor je aan de kant is moeten gaan is op zich al een erg goede start hoor, wordt wellicht onderschat maar dat is zo belangrijk.
Sorry ik reageer altijd tijdens het lezen haha. Zie je met die balk wel. Hij wil niet maar hij zal moeten, zo simpel is dat :)

Die link met halster en spuitjes kun je hem eigenlijk niet kwalijk nemen, hier ook veel spuitjes moeten geven vroeger en dat ging verbazend goed, maar als hij het halster eng had gevonden had ik dat niet raar gevonden. Dat is ook een ander soort 'stout' dan dat dominante wat hij heeft, en is veel gemakkelijker te oefenen volgens mij.

Dat meelopen en stilstaan ook zo herkenbaar, goed oefenen want dat gaan ze gebruiken. Nu gaat hij nooit naar 900kg, maar het is gemakkelijker oefenen als ze nog net wat minder te zeggen hebben.

Klinkt inderdaad als een pittig avondje maar wel de moeite!

Anoniem

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:24

Momenteel nog geen lesgeefster gevonden. Heb er vroeger veel les in gehad en ook nog in gegeven. Merkte dat ik zelf vooral de drempel niet over durfde van er weer mee aan de slag te gaan. :) Ik zoek nog even verder maar ondertussen doe ik ook zelf lekker door. Mijn vriend snapte niet waarom ik zo blij was want in zijn ogen deed hij gewoon waar hij zin in had, terwijl ik juist merkte dat hij op het einde heel goed reageerde op mijn lichaamshouding :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:03

oooh oké wist ik niet!
Duke hier krijgt nog steeds een pets als hij denkt dat hij de baas kan spelen hoor. Merk dat ik ook te veel heb toegelaten en nu komt hij zijn aandacht opeisen wanneer hij dat passend vind.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:20

Wat een positieve draai! Kleine stapjes zijn ook stapjes, super!

Zie ik op de openingspost een Grijze keeshond?

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:20

Het enige goede aan dit verhaal vind ik dat Pippin kennelijk heel goed kan lopen en rennen,als hij zo op jou afgestormd komt. Want eerder meende ik uit dit topic te begrijpen dat hij een ernstige peesblessure had. ik dacht toen dat hij vrijwel op 3 benen stond,maar dat is dus gelukkig niet zo!Ik heb in het verleden nog op hem gestemd als "Veulen van het jaar".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:37

Hij stond op 3 benen ja :) Zijn pees was volledig doorgesneden. Hij heeft vooral ongelofelijk veel geluk gehad dat het is hersteld.

Santos: Ja klopt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:09

Vandaag kwam de hoefsmid. Om de rust voor ons te bewaren besloot ik hem op voorhand al klaar te zetten. Geen tijdsdruk, geen hoefsmid die hij al ziet staan. Ik had hem al snel gehalsterd. Hij liep ook mooi mee tot hij de wei uit moest:


Afbeelding

Opbouwende druk deed niets. Hij ging meer en meer in de ankers. Even gewacht, naar hem gegaan, geaait en hem gerust gesteld. En dan samen uit de wei (er is een grondverschil en daar heeft hij altijd problemen mee) Hij liep deze keer direct mee na het gerust stellen dus uitgebreid beloond. Vandaag was alles wel eng. Ondanks dat hij het allemaal al vaker heeft gezien zorgt het toch altijd voor stress. Alles weer opnieuw bekijken, besnuffelen etc. Dus het is duidelijk dat bij hem alles 1000 keer moet herhaald worden eer het ok is.

Bij de hoefsmid heeft hij weer gekapt en gesteigerd. Die verwoorde het ook zoals het is. Pippin waarschuwt nooit. Opeens is het te veel. En zo is het ook. Zijn emmertje heeft geen spreekwoordelijke laatste druppel. Het ene moment is het half vol en het volgende moment loopt het al flink over. Hierdoor ontploft hij altijd. Dan staat hij stil en dan opeens op 2 benen en kapt en slaat hij naar iedereen. Dus we hebben weer wat puntjes om mee te werken. Kijken of wij hem kunnen aanleren om ons duidelijk te maken wanneer het genoeg is, zonder direct in de aanval te gaan. En vooral herhalen, herhalen, herhalen.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:14

Kom ik aan, als stille meelezer. Ik heb veel ervaring in (grond) werken met getraumatiseerde dieren. Ik durf te zeggen dat hij wel waarschuwt. Alleen zijn die signalen vaak heel klein. Mijn eigen merrie, met groot trauma (maar verwerkt en opgelost) waarschuwde met zulke minimale signalen, dat ik het in het begin ook echt niet opmerkte. Een trekje bij haar oog, een kleine beweging van het oor. Dat soort dingen. Angst kan de signalen heel klein maken. Want, wat als...

Totdat de angst groter en groter word, en dat kan zich dan weer uiten in wat wij herkennen als dominant gedrag. Wat het vaak niet is, meer een grote bek als bescherming.

Het halster was al eng, toen hij de wei uit moest heeft hij al heel duidelijk gezegd dat hij dat niet wou. Maar hij moest. 'alles was eng' , ja, want hij zat al mijlen ver over zijn grenzen. Hij zegt het wel, maar er word niet geluisterd. Dus dan schreeuwt hij.

Ik snap dat je moet hoor, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Soms moeten enge dingen.

Ik kan hier nog een heel verhaal typen en tips geven, maar ik doe het anders, als je daar behoefte aan hebt geef je het maar aan en pb je maar even. Zo niet, ook niet erg :) je bedoelingen zijn zeker goed, en ik voel me ook wat brutaal om binnen te vallen in je topic en tegen je eigen ideeën in te gaan.

Anoniem

Re: Sterke Pippin - Zelfs kapotte pezen krijgen hem niet klein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:23

Ik snap wat je wil zeggen :) Zijn hoeven moesten echt dringend gedaan worden ivm inscheuren dus ik had weinig keus. Daarom had ik hem op voorhand al uit de weide gehaald om alles zo rustig mogelijk te laten verlopen en hem tijd te geven om alles te bekijken en te onderzoeken :) Ik vind het heel moeilijk om onderscheid te maken tussen hij die gewoon zegt: Nee, doe ik niet en wil ik niet. Of dat het komt vanuit angst. Want het is ook vaak genoeg van niet willen bij hem. Heel moeilijk om daar verschil in te zien.