Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lichaamsgewicht en paardrijden

 
Profiel   

Tallie1979 schreef
Danielleeee_ schreef
Dit is geen fat shaming, gewoon een mening over de realiteit :) Prima als mensen te zwaar zijn, dat moet ieder voor zich weten en lekker genieten van het leven. Maar dat betekent niet dat een paard daar overlast van moet ondervinden.


Ik denk dat iedereen zelf kan bepalen of zij nog kunnen rijden of niet.

Ik zie slanke dames die hun paard finaal de vernieling in rijden en de wat zwaardere dames die juist precies het tegenover gestelde doen. Waar de paarden juist alleen maar beter worden.

Misschien is het tijd om ieder zijn eigen plan te laten trekken ipv afgeven op de zwaardere ruiter?

Dat is ook zo, daar ben ik het mee eens. Er zijn genoeg 'zware' ruiters die echt goed en vriendelijk rijden. Maar dan nog is er voor de meeste paarden wel een maximaal gewicht voor wat goed is voor hun rug en andere gewrichten. Dan kan je nog zo goed rijden, maar dat betekent niet dat teveel gewicht niet slecht is voor het paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 21:22 



 
Profiel   

Tallie1979 schreef
Liesje1611 schreef

Ah, de eerste “fatshaming” kaart is uit de kast getrokken hoor. :roll:


Geen kaart hoor, gewoon een mening.

Het is tegenwoordig heel normaal om mensen met een forser postuur een mening op te dringen. Gebeurd in de media ook. Daarom hebben een hoop mensen niet door dat ze het doen.


Daar gaat het hier toch helemaal niet over?
Ik vind het bijna knap dat je een topic als dit, waarin oprecht het welzijn van het paard met een te zware ruiter op zijn rug ter discussie wordt gesteld, zo kan draaien dat het weer verzandt in een “dikke mensen zijn wel/niet stom/ongezond/zielig/ziek/whatever” discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 21:24 



 
Profiel   

Liesje1611 schreef
Daar gaat het hier toch helemaal niet over?
Ik vind het bijna knap dat je een topic als dit, waarin oprecht het welzijn van het paard met een te zware ruiter op zijn rug ter discussie wordt gesteld, zo kan draaien dat het weer verzandt in een “dikke mensen zijn wel/niet stom/ongezond/zielig/ziek/whatever” discussie.


Nee, wat ik zeg is dat iedereen zich eens met zijn eigen zaken moet bemoeien.

Jouw paard, jouw verantwoording. Het paard van een ander, de verantwoording van de ander. Simpeler kan het bijna niet.

En je mag er het jouwe van denken, maar het is niet aan een ander om iets van een ander en zijn/haar paard te vinden. Wie betaald, bepaalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 21:29 



 
Profiel   

Dat iemand obesitas heeft en daar tevreden mee is, prima toch. Zelf weten. Maar daar een dier letterlijk mee opzadelen vind ik idd niet okee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 21:44 



 
Profiel   

Mars schreef
Dat iemand obesitas heeft en daar tevreden mee is, prima toch. Zelf weten. Maar daar een dier letterlijk mee opzadelen vind ik idd niet okee.


Dit dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 21:48 



 
Profiel   

Jouw paard jouw verantwoording... Prima. Maar als eigenaar is het ook je verantwoording om te zorgen voor je paard. Als je dan een gewicht hebt (bereikt) dat niet fijn meer is voor je pony/paard, moet je jezelf wel afvragen of het nog wel verstandig is te rijden. En nee dat heeft absoluut niets met fatshaming te maken. We hebben het hier over te groot/zwaar, niet over te dik!

Ik ben momenteel ook wat aangekomen. Eerst paste ik makkelijk op een stevige pony van 145 cm. Maar nu weet ik dat ik daar beter niet op kan stappen. En nee ik ben niet dik, maar wel te zwaar. Daar zit een verschil in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 21:59 



 
Profiel   

Tallie1979 schreef
Liesje1611 schreef
Daar gaat het hier toch helemaal niet over?
Ik vind het bijna knap dat je een topic als dit, waarin oprecht het welzijn van het paard met een te zware ruiter op zijn rug ter discussie wordt gesteld, zo kan draaien dat het weer verzandt in een “dikke mensen zijn wel/niet stom/ongezond/zielig/ziek/whatever” discussie.


Nee, wat ik zeg is dat iedereen zich eens met zijn eigen zaken moet bemoeien.

Jouw paard, jouw verantwoording. Het paard van een ander, de verantwoording van de ander. Simpeler kan het bijna niet.

En je mag er het jouwe van denken, maar het is niet aan een ander om iets van een ander en zijn/haar paard te vinden. Wie betaald, bepaalt.


Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Als iemand zijn paard 23u per dag in een box opsluit, dagelijks volkomen krom rijdt met een slof, over een hindernis heen mept of wat dan ook, is dat gewoon niet oké. Voor mij hoort een veel te zware ruiter op een paardenrug in datzelfde rijtje. Het gaat om dierenwelzijn, en ik denk dat we daar best met zn alle iets over kunnen (en moeten!) zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 22:11 



 
Profiel   

Dat iedereen het voor zichzelf kan bepalen dat hij/zij niet te zwaar is voor het paard.... Zie toch wel combi’s waarvan ik denk :n
Een ex stalgenoot ( jaren geleden) heb ik toch subtiel een veearts bezoek en osteopaat aangeraden toen haar paard duidelijk te lijden had onder haar gewicht. Beide “ experts” hebben haar ook aan geraden om toch echt dringend af te vallen voor ze weer zou gaan rijden.

Zij heeft uiteindelijk het paard verkocht.

Ik vind het een goede zaak dat er op wedstrijden meer aandacht voor is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 23:48 



 
Profiel   

Het is zeker niet bedoeld als fatshaming.
Maar je gaat wel op de rug van een paard zitten, zelf 1.76 en 71 kilo, maar als ik er 10 kilo vet bij krijg.
ik schrijf het expres zo, als ik 10 kilo vet er bij krijg, zou ik niet op een paard gaan zitten, en ja dat weet ik, omdat ik jaren 10 kilo zwaarder was en niet gereden heb :+
10 kilo vet heb je net wat minder controle over en zit iedereen in de weg.
Mocht ik nou gaan bodybuilden en 10 kilo spieren zou kweken.....nee, dan zouden mijn biceps niet lekker zitten...nee, geen bodybuilden....ook 10 kilo spieren, ligt er aan waar ze zitten, mooi verdeeeld en soepel, geen probleem denk ik, maar als het in de schouders gaat zitten, lijkt het me totaal uit verhouding.

Kortom, ik zorg dat ik op gewicht blijf.
Want uiteindelijk ga ik op een paard zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 17:04 



 
Profiel   

Ik zag zojuist een FB groep voorbij komen. 'ikwilweeropmijnpaard'. Een pagina waar mensen elkaar steunen en helpen in het bereiken van een gezond gewicht om weer op het paard te kunnen. Mooi initiatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-18 13:15 



 
Profiel   

Wel een hele goede motivatie om af te vallen denk ik :D +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-18 14:35 



 
Profiel   

Dat denk ik ook, hopelijk wel gewoon door weer gezond te gaan eten en wat meer bewegen.
Want uiteindelijk is dat "het hele eierenen eten", gezond eten en bewegen, zorgen dat je genoeg eiwitten binnen krijgt om spieren te kweken en de kachtel op te stoken.

Ik gun het ze allemaal, lekker in je lijf zitten, is toch basisvoorwaarde van het leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-18 16:49 



 
Profiel   

Precies, kan er juist respect voor hebben als mensen besluiten tijdelijk niet te rijden ipv maar door te gaan want ‘hij steekt zijn oortjes nog naar voren’. En in een groep elkaar steunen met afvallen is idd erg motiverend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-18 17:17 



 
Profiel   

Wakker het weer even aan. Heb hier niet meegepraat maar ga even alles doorlezen hier.
Las vandaag dat iemand zei dat ze liever een te zwaar iemand op een goed bespierd paard ziet dan iemand maatje 36 die zaagt. Maar vond het een beetje afgezaagd. Dat is in mijn ogen beiden niet oké.
En 36 is ook voor véél (dus lang niet iedereen, maar velen) wel al ondergewicht dus vind dat geen goed voorbeeld.

Waarom moet die vergelijking nou gemaakt worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:24 



 
Profiel   

Ik vind dat ook geen vergelijking. Tussen een maatje 36 en zeer flink overgewicht zit nog een enorm gebied. Met flink overgewicht op een paard stappen is imo niet eerlijk naar het dier. Dan wijzen naar wat anderen verkeerd doen is je kop in het zand steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:32 



 
Profiel   

Ik denk dat je geen vergelijking kan maken, het zijn beide 2 kwade maar met een ander effect.

Wel denk ik dat qua gewicht je een verschil hebt tussen een hoog gewicht door vet of door spier. Spieren heb je onder controle (als t goed is) vet niet. Vet werkt gewoon tegen, zit in de weg.

Ik heb een hoog vet percentage maar geen te hoog gewicht. Ik heb ook nog geen echt in de weg zittend vet maar wel een dikke kont die kan gaan tegenwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:36 



 
Profiel   

Amado schreef
Een paard mag max 12% - 20% van zijn eigen gewicht dragen.
Mijn pony bijv is 500kg, die mag dus max 60-100 kg dragen.
Hier komt tuig etc dus ook nog bij.

Persoonlijk vind ik 100 voor een pony van 155 (die van mij) echt te zwaar.
Ik prefereer het percentage van 15%, dus max 75kg.

Bij alle paarden hou ik 15% aan, incl tuig


Ok, maak jij nog verschil tussen iemand die 75 kilo is maar gespierd of die vooral vet heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:37 



 
Profiel   

Gwenvd schreef
Ik denk dat je geen vergelijking kan maken, het zijn beide 2 kwade maar met een ander effect.

Wel denk ik dat qua gewicht je een verschil hebt tussen een hoog gewicht door vet of door spier. Spieren heb je onder controle (als t goed is) vet niet. Vet werkt gewoon tegen, zit in de weg.

Ik heb een hoog vet percentage maar geen te hoog gewicht. Ik heb ook nog geen echt in de weg zittend vet maar wel een dikke kont die kan gaan tegenwerken.


Hier kan ik me ook wel in vinden, ja.

Mars schreef
Ik vind dat ook geen vergelijking. Tussen een maatje 36 en zeer flink overgewicht zit nog een enorm gebied. Met flink overgewicht op een paard stappen is imo niet eerlijk naar het dier. Dan wijzen naar wat anderen verkeerd doen is je kop in het zand steken.


Dat dacht ik dus ook, maar hield mijn mond maar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:41 



 
Profiel   

Ik weeet welk topic je op doelt. En het is belachelijk.
Maakt iemand een nieuw account aan met zulke fotos krijgt ie de wind van voren dat het zielig is maar nu. Ik ben zeker geen maar 36 en dat hoeft ook niet. Maat 42 is ook prima op het daarvoor geschikte paard. Maar sommigen maten rijbroeken zouden eigenlijk al niet verkocht mogen worden imo

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:47 



 
Profiel   

A3a1 schreef
Amado schreef
Een paard mag max 12% - 20% van zijn eigen gewicht dragen.
Mijn pony bijv is 500kg, die mag dus max 60-100 kg dragen.
Hier komt tuig etc dus ook nog bij.

Persoonlijk vind ik 100 voor een pony van 155 (die van mij) echt te zwaar.
Ik prefereer het percentage van 15%, dus max 75kg.

Bij alle paarden hou ik 15% aan, incl tuig


Ok, maak jij nog verschil tussen iemand die 75 kilo is maar gespierd of die vooral vet heeft?

Nee. Beide komen er gewoon niet op, 75 kg wordt er niet minder van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:51 



 
Profiel   

Ik ben ook 42 en er mogen nog spieren aan. (weegt meer dan vet toch, hoorde ik?)

Dat vind ik eigenlijk wel een goeie, zou wel doorbrekend zijn. Maar mensen die niet rijden en alleen mennen dragen ook rijbroeken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:52 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Ik weeet welk topic je op doelt. En het is belachelijk.
Maakt iemand een nieuw account aan met zulke fotos krijgt ie de wind van voren dat het zielig is maar nu. Ik ben zeker geen maar 36 en dat hoeft ook niet. Maat 42 is ook prima op het daarvoor geschikte paard. Maar sommigen maten rijbroeken zouden eigenlijk al niet verkocht mogen worden imo

Als je erop past, prima. Als je lekker mee kan gaan, helemaal prima.
AlwaysH schreef
Las vandaag dat iemand zei dat ze liever een te zwaar iemand op een goed bespierd paard ziet dan iemand maatje 36 die zaagt. Maar vond het een beetje afgezaagd. Dat is in mijn ogen beiden niet oké.


Die dus :') want iedereen met maar 36 rijdt beroerd :')

Ik heb op het moment ook overgewicht. En echt...... mag wel 15 kg af bij mij. En dan heb ik idd een maatje 36 wat met mijn lengte gewoon prima is. Dus eh dames..... dan wordt het zagen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:54 



 
Profiel   

Haha, precies, 36 is niet alleen voor dunne meisjes. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:56 



 
Profiel   

De verhouding vet/spieren vind ik wel van belang. Ik zou eerder een man van 1.80 en 80 kg op mijn paard laten dan een vrouw van 1.60 en 80kg. Vet gedraagt zich als een heel andere last.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:59 



 
Profiel   

Ja maar die zijn hetzelfde gewicht. Iemand met meer spieren heeft een betere balans en veel meer controle, dus dat lijkt me ook wel logisch.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 16:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen