Lichaamsgewicht en paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:02

Waar ligt voor meeste bokkers dan de grens? En dan bedoel ik niet bij welk gewicht of percentage van het gewicht van het paard, want dat is een mooie richtlijn, maar daar zitten ook haken en ogen aan. Wanneer vind je dat vet teveel hindert, waar merk je dat aan?

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:04

tmr001 schreef:
Ik heb helemaal niks gelezen, maar denk dat dit niet te vatten is in een paar vuistregels. Ieder paard is anders, iedere ruiter is anders en ieder combinatie is anders. Een man van 90 kilo is qua gewicht hetzelfde als een gezet persoon van 90 kilo, maaf meer mensen vallen over het laatste, het “plaatje”. Er zijn daarnaast oneindig veel meer factoren die ervoor zorgen hoe een paard belast wordt, zoals rijvaardigheid en balans. Ik denk dus dat je de regels kan zien als richtlijnen, wat goed is, maar dat de echte wereld niet zo zwart wit is. Iedereen hindert in meer of mindere mate zijn paard. Dik of dun. Ik vind het persoonlijk echt heel erg jammer dat er zo (ver)oordelend wordt gesproken over dikkere mensen te paard. En dan heb ik het niet over iemand van 100kg op n shetlander.

Dat vind ik eigenlijk wel een beetje kort door de bocht hoor. En goedpraterij.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:20

Incroyable schreef:
Waar ligt voor meeste bokkers dan de grens? En dan bedoel ik niet bij welk gewicht of percentage van het gewicht van het paard, want dat is een mooie richtlijn, maar daar zitten ook haken en ogen aan. Wanneer vind je dat vet teveel hindert, waar merk je dat aan?


De ellende is dus dat je het (meestal) niet gelijk merkt. Paard kan wat uit balans zijn of moeite hebben met bepaalde oefeningen maar dat is niet altijd 1:1 aan het gewicht te linken. De meeste paarden gaan door tot het niet meer gaat. En dan ben je dus al een stuk verder heen.
De bestaande richtlijnen zijn inderdaad ook niet meer dan dat maar imo wel bruikbaar genoeg.
Verder wanneer je ziet dat iemand aan alle kanten uit zijn zadel puilt en een groter zadel niet op het paard gaat passen lijkt me dat ook meer dan duidelijk.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:16

Dat is :j als je niet in het zadel past, en een langer zadel kan niet, moet je er niet meer op. Vind ik een leuke richtlijn, omdat hij ook werkt voor mensen die te lang zijn, maar geen overgewicht hebben :)

Overigens maak ik me minder druk over overgewicht. Op mijn paard kom je ook niet als je op de grens zit, maar wel slank bent, en dus geen vet wat in de weg zit. Te zwaar is te zwaar.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:00

elizabeth85 schreef:
Volgens mij moet je gewoon je nuchtere verstand gebruiken. Ik ben zelf 1.64 en weeg 60 kilo (en ja ik ben nu lichter dan voor ik 4 kinderen kreeg haha)....

Mijn haflinger is 1.50 en en daar zet ik rustig mijn man op. Die is bijna 2 meter en weegt rond de 100 kilo, en dat is voor hem een normaal gewicht. Pony kan dat prima aan. Mijn vorige pony was veel ieler en was 1.57 maar no way dat mijn man daar op ging. Dat zou ze nooit aankunnen...

Ik zie ook wel eens mensen dat ik denk.... sjonge dat kan echt niet. Prima dat je wilt paardrijden als je wat zwaarder bent, maar neem dan een stevige gebouwd paard en let alsjeblieft op of je paard het aankan en let op de manier waarop je rijdt... je kan denk ik prima aan je paard merken of ze het zwaar heeft of niet


Los van de hele discussie over BMI lijkt het mij sowieso verstandig om te weten wat een paard echt weegt als je met % van zijn lichaamsgewicht wil rekenen


Waarop heb jij gebaseerd dat jouw pony die 100 kilo kan dragen? Dat hij niet omvalt, of heeft hij dat tegen je gezegd?

Ik vind dit veruit veel te zwaar voor een haflinger.
Dat is meer dan 30% van zijn totale lichaamsgewicht, lijkt mij wat bizar hoog.[/quote]

Een Haflinger van die maat zal rond de 450-500 kg wegen, afhankelijk van bouw, bespiering en conditie. Hoe kom je er dan op dat 100 kg meer dan 30% is? Los van of het teveel is, lichaamslengte en BMI lijkt het paardengewicht weten mij vrij noodzakelijk als je met formules aan de gang gaat...[/quote]


Mijne zijn allemaal niet boven de 450 kilo hoor, dan kom ik al snel op 20%. (30% is inderdaad een foutje) en nog vind ik dat veel te veel.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:31

Mijn Haf van 1,44 was in nette conditie 470 kg op de weegschaal. De smaller gebouwde dieren zullen dat misschien niet allemaal redden, maar hier werd gesproken over een gespierde ruin van 1,50.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:54

Mja, het is gewoon niet fijn voor mensen om te horen 'je bent te dik' en 'ik als individu heb rechten' geld ook voor het paard. Het is een beetje zonde dat dat ook meteen aangenomen als 'haat' of 'mensen naar beneden te halen' ipv dat het vaak gezegd wordt voor het goed van het paard. Maar je kan mensen ook moeilijk van hun paard trekken. Het is een moeilijke kwestie

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:24

Ik erger me er wel enorm aan dat het steeds wordt opgevat als: iemand de grond in willen trappen......

But what about ME?

Damn....... dat is toch het hele punt niet, het gaat om je paard voor wie dit vrij veel gewicht is. Dat is ook de reden dat ik blijf roepen dat overgewicht het hele punt niet is, iemand met hetzelfde gewicht voor wie het gezond is, is dan gewoon te groot en te lang. Hou toch op zeg, het is helemaal niet op de persoon gericht.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:35

Incroyable schreef:
Waar ligt voor meeste bokkers dan de grens? En dan bedoel ik niet bij welk gewicht of percentage van het gewicht van het paard, want dat is een mooie richtlijn, maar daar zitten ook haken en ogen aan. Wanneer vind je dat vet teveel hindert, waar merk je dat aan?


Voor mij lag de grens bij 15%. Ik was 66KG, 157cm en helemaal niet fit. Paard was 152cm en sterk gebouwd (450KG). 66kg kon ze wel dragen, maar omdat ik zelf na 2 rondjes draven uit adem was voelde ik toch dat ik haar belemmerde. Ze viel sneller uit elkaar en had moeite om haar onderbeen onder de massa te zetten. Gewoon rechte lijnen rijden buiten was allemaal geen probleem. Ik merkte het enkel bij bakwerk.

Afgevallen tot 58KG+ kan nu 10min hardlopen zonder te stoppen. Wereld van verschil.

Ik denk als jouw extra kilos je hinderd in het dagelijkse leven, dat moet je er van uitgaan dat je paard hier ook last van heeft.