Lichaamsgewicht en paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:41

3 op 5 Nederlanders is te zwaar, 1 op de 5 obees.

Paardrijden is een sport. Je zult moeten zorgen voor sportieve fitheid.
Met flink overgewicht (dat zijn er nogal wat) heb je dat nu eenmaal niet.

Wat reden of oorzaak daarvan is maakt niet zoveel uit.
Een paardenrug is zeer kwetsbaar, iedere overbodige kilo is er dan dus eigenlijk 1 teveel.

Het mooie aan dit probleem is dat het te verhelpen is in 95% van de gevallen; je kunt gewicht verliezen en fitter worden. De gezondheid van het paard zal de spreekwoordelijke stok achter de deur zijn.

robbie88

Berichten: 2086
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:50

lastig, ik blijf er bij dat zowel paard als ruiter fit moeten zijn, een goede balans.
BMI zegt mij heel erg weinig, dat heeft ook veel te maken met je bouw.
Mijn collega is bijvoorbeeld even lang, maar is veel breder gebouwd dan mij, is heel gespierd en zal 85 kilo wegen bij 1,72.. bmi is dan te hoog.
ik weeg met mijn 1.72 68 kilo maar ben veel smaller gebouwd

Overigens ben ik wel actief bezig met kilo's fitheid en paardrijden, en ben ik nu bezig met een traject met een voedingscoach van 12 weken. ik at veel te weinig waardoor mijn lichaam alles opslaat.. dus door meer te eten de afgelopen 8 weken ruim 4 kio en vele cm kwijtgeraakt.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:58

Ik kom hier op bokt ook ruiters tegen die gewoon te zwaar zijn. Maar dat word tot een bepaalde hoogte getolereerd.
Je kan nog zo goed en stabiel zitten maar er is een grens.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:18

purny schreef:
Ik kom hier op bokt ook ruiters tegen die gewoon te zwaar zijn. Maar dat word tot een bepaalde hoogte getolereerd.
Je kan nog zo goed en stabiel zitten maar er is een grens.


Op Bokt ligt het ook echt aan hoe populair een Bokker is. Dan is het alleen maar 'Oooeeeh' 'aaaaah' en 'Wauw!'. Maar als het een Bokker is die niet populair is dan wordt diegene afgebrand...

Ik vind best dat je iemand moet kunnen zeggen dat je denkt dat diegene te zwaar is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:22

bamsy schreef:
luffwinny schreef:
Ik vind maximaal 80 excl harachament op een stevig paard een mooi maximum.


[ [url=m/rDujhq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij mag een gok doen naar mijn gewicht -O-


Ik heb geen idee, maar je hebt je paard lekker aan het lopen en zit hem zo te zien op de foto niet in de weg. Leuke combi hoor!

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:36

Ik ga geen uitspraken doen over individuele personen.
Voor mezelf geldt dat ik de grens gewoon niet opzoek. Paardrijden is voor mij een leuke sport, naar paard toe een grote verantwoordelijkheid, en ik vind niet dat mijn paard blessures moet krijgen omdat ik er zo nodig op moet gaan zitten.
En wat dan met mannen: tja, de gemiddelde Nederlandse man is gewoon te groot en te zwaar om paard te kunnen en mogen rijden. Heel vervelend voor ze, maar met een gewicht van 90 kg kom je bij mij niet op een paard. En tuurlijk, bij de een is dat gewicht veel beter verdeeld dan bij de ander, maar ook bij iemand bij wie het gewicht gewoon prima verdeeld is zie ik het paard wel gespannen met een weggedrukte rug lopen. En dat is voor mij een waarschuwing dat diegene te zwaar is voor het paard.

Ik ben niet verantwoordelijk voor de paarden van anderen, wel voor mijn eigen, en ik hou mijn paard liever heel. Ik snap ook nooit zo goed waarom je die grens zou willen opzoeken, om eerlijk te zijn. Wat is er nu belangrijker: een gezond paard of jouw pleziertje?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:55

Ineke2 schreef:
Volgende maand word ik 37 jaar... Ik slik geen medicijnen. Dan word het wellicht een ander verhaal ja :(:)

Ik werk er aan mede in het belang van de paarden.
Ik zit nu op een BMI van rond de 28. Desondanks is dat wel overgewicht natuurlijk
Zit ik er echt mee? Neuhh alleen dat niet alles mij meer staat ‍
Maar ik denk wel dat fitheid, dus ook lichaamsgewicht, wel in het belang is voor de paarden die we berijden, zeer zeker als we als enige hem/haar berijden

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 20:22

Ehhh, zullen we weer ontopic gaan?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:28

Mars schreef:
Snap ik maar het geeft wel een indicatie. En bij een BMI van 30+ kan het niet anders of er is flink wat vetmassa aanwezig. En imo moet je dan niet op een paard willen gaan zitten.

YentlShots schreef:
tamary schreef:
Te dik als in geen gezond gewicht is boven 25 bmi volgens de deskundigen, 30 komt al zo ver richting kan niet zonder hulp bewegen dat op paard klimmen al lastig wordt.

Denk dat je hier de plank flink aan het misslaan bent gezien de foto's hierboven. Waar haal jij je 'deskundigen' vandaan als ik vragen mag :?
Denk dat mensen met al is het maar een lichtelijk te hoog bmi in dit topic echt best gekwetst worden met dit soort opmerkingen. Zij doen hun hobby met veel plezier en krijgen hier te horen dat ze hun paard in de weg zullen zitten? Bokt, wat zijn we weer lekker bezig <3

Internationaal onderzoek naar het dikker worden van de wereldbevolking geeft deze cijfers als uitgangspunt. Mag je nog harder schrikken : gemiddelde voor de nederlandse vrouw is 25, man 25.9 en daarmee zijn we nog de lichtsten van West-Europa. Ik denk dat er net als bij onze huisdieren en paarden een stuk wat zijn wij gewend te zien als een gezond gewicht speelt. Daar is het beeld wat als normaal gewicht gezien wordt vaak ook al op zijn minst aan de hoge kant. Echt te mager is duidelijk, echt obees ook, maar het grijze gebied er tussenin is te groot met de negative gevolgen die daar bij komen kijken.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:33

Of ik in mijn zadel pas of niet laat ik aan mijn zadelmaakster over ;)

Het gaat mij niet om of mensen mij wel of niet willen beoordelen maar ik heb het idee dat heel veel 90 kilo als moddervet. Ik heb nogal een laag zelfvertrouwen maar durf wel te zeggen dat ik absoluut niet moddervet ben. Stevig...ja. Daarnaast is op de sportschool vanalles gemeten en heb ik een “bovengemiddelde” spiermassa voor een vrouw en denk dat bijna iedereen wel weet dat spieren meer wegen dan vet.

Ieder zijn ding hoor prima, daar is het uiteindelijk een discussie forum voor, maar raakt me wat sommige zeggen. Heb het beste voor met mijn paard en als ik ook maar 1 moment zou denken dat ik hem er mee zou belasten zou ik het niet doen. Ik ben al van 97 af gekomen dus al “goed” op weg.

Maar hoor er veel zeggen dat ze 90 kilo niet op hun paard laten, stel ik zou bij je op stal komen en je paard komen rijden (ik zeg stel he) zou je me dan vragen hoeveel ik weeg want die 90 kilo is niet bepaald aan me af te lezen.

Ik til zelf veel op het werk en of ik nou een part moet pakken waar ik handvaten aan heb en dicht bij het lichaam kan dragen of dat een massief blok is dan is een veel verschil tussen hetzelfde gewicht.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:37

bamsy schreef:
Of ik in mijn zadel pas of niet laat ik aan mijn zadelmaakster over ;)

Het gaat mij niet om of mensen mij wel of niet willen beoordelen maar ik heb het idee dat heel veel 90 kilo als moddervet. Ik heb nogal een laag zelfvertrouwen maar durf wel te zeggen dat ik absoluut niet moddervet ben. Stevig...ja. Daarnaast is op de sportschool vanalles gemeten en heb ik een “bovengemiddelde” spiermassa voor een vrouw en denk dat bijna iedereen wel weet dat spieren meer wegen dan vet.

Ieder zijn ding hoor prima, daar is het uiteindelijk een discussie forum voor, maar raakt me wat sommige zeggen. Heb het beste voor met mijn paard en als ik ook maar 1 moment zou denken dat ik hem er mee zou belasten zou ik het niet doen. Ik ben al van 97 af gekomen dus al “goed” op weg.

Maar hoor er veel zeggen dat ze 90 kilo niet op hun paard laten, stel ik zou bij je op stal komen en je paard komen rijden (ik zeg stel he) zou je me dan vragen hoeveel ik weeg want die 90 kilo is niet bepaald aan me af te lezen.

Ik til zelf veel op het werk en of ik nou een part moet pakken waar ik handvaten aan heb en dicht bij het lichaam kan dragen of dat een massief blok is dan is een veel verschil tussen hetzelfde gewicht.


Waarschijnlijk ben je ook vrij groot? Ik zou je bij twijfel inderdaad niet op mijn paard laten, of recht op de man af vragen hoe zwaar je bent.

Heeft niks ermee te maken dat ik je dan te dik vind, wel te zwaar. Daar zit een behoorlijk verschil in. :j

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:43

Ik vind dit soort topics altijd zo wonderlijk. Komen allerlei gewicht en naar voren, bmi en de hele reutemeteut. Er is wat mij betreft geen pasklaar uitgangspunt. Want het ene paard is het andere niet en ieder mens is ook weer verschillend. Ik snap dat het niet heel wenselijk als iemand van 125+ gaat rijden. Naar mijn mening moet er worden gekeken naar biomechanica en ergonomie. Bij mensen geld bijvoorbeeld dat je meer en makkelijk gewicht kan tillen in de optimale positie; dicht bij het lijf. Als dat hetzelfde zou zijn bij de paardenrug (waar ik nu gemakshalve van uitga) zou iemand met een hoog gewicht door zware benen of iemand met veel gewicht in het bovenlijf maar kort in het bovenlijf beter te dragen zijn dan iemand met hetzelfde gewicht maar een lang bovenlijf.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Lichaamsgewicht en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:51

Ah, het zoveelste fat shaming topic.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:53

Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.

Dit is geen fat shaming, gewoon een mening over de realiteit :) Prima als mensen te zwaar zijn, dat moet ieder voor zich weten en lekker genieten van het leven. Maar dat betekent niet dat een paard daar overlast van moet ondervinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:56

Rytir schreef:
Ik vind dit soort topics altijd zo wonderlijk. Komen allerlei gewicht en naar voren, bmi en de hele reutemeteut. Er is wat mij betreft geen pasklaar uitgangspunt. Want het ene paard is het andere niet en ieder mens is ook weer verschillend. Ik snap dat het niet heel wenselijk als iemand van 125+ gaat rijden. Naar mijn mening moet er worden gekeken naar biomechanica en ergonomie. Bij mensen geld bijvoorbeeld dat je meer en makkelijk gewicht kan tillen in de optimale positie; dicht bij het lijf. Als dat hetzelfde zou zijn bij de paardenrug (waar ik nu gemakshalve van uitga) zou iemand met een hoog gewicht door zware benen of iemand met veel gewicht in het bovenlijf maar kort in het bovenlijf beter te dragen zijn dan iemand met hetzelfde gewicht maar een lang bovenlijf.


Dit dus. Geen mens is hetzelfde en geen paard is hetzelfde. Dus het heeft weinig zin om iets in het algemeen te zeggen. Tenzij het echt over extremen gaat.

En Bamsy, ik vind je mooi met je 90 kilo en op de foto zien jullie eruit als als een leuke combi.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:58

Danielleeee_ schreef:
Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.

Dit is geen fat shaming, gewoon een mening over de realiteit :) Prima als mensen te zwaar zijn, dat moet ieder voor zich weten en lekker genieten van het leven. Maar dat betekent niet dat een paard daar overlast van moet ondervinden.


Ik denk dat iedereen zelf kan bepalen of zij nog kunnen rijden of niet.

Ik zie slanke dames die hun paard finaal de vernieling in rijden en de wat zwaardere dames die juist precies het tegenover gestelde doen. Waar de paarden juist alleen maar beter worden.

Misschien is het tijd om ieder zijn eigen plan te laten trekken ipv afgeven op de zwaardere ruiter?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:01

Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.

Nee, ik heb niks tegen over/onder/gezondgewicht en ben heel blij voor de mensen die daarmee zowel gezond als gelukkig zijn. Dat hoop ik voor iedereen. Echter een paard heeft fysieke beperkingen qua draagkracht en daarover mag je niet tegen jezelf liegen. Daar heb ik en velen met mij wel een probleem mee.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:04

Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.

Fat shaming? Really?

Of gewoon eerlijk zijn dat paarden niet alles kunnen dragen, en dat je gewoon vanaf een bepaald gewicht niet meer op een paard kunt? Al ben je zo slank als iets, boven de 70 kg kom je gewoon niet op mijn paard.
Plus veel paarden hebben overgewicht, moeten ze ook nog meesjouwen, en daar zet je dan ook nog iemand op die te zwaar is voor dat paard..... damn......

Het paard dat teveel gewicht moet dragen is het slachtoffer daarvan, niet de mens, die heeft een keus, je kan ook gewoon er niet op gaan zitten. Is redelijk simpel zelfs, gewoon niet opstijgen. Het paard heeft geen keus daarin. Ik vind dat je daar als mens best bewust van mag zijn.

Citaat:
Ik zie slanke dames die hun paard finaal de vernieling in rijden en de wat zwaardere dames die juist precies het tegenover gestelde doen. Waar de paarden juist alleen maar beter worden.

Ik zie ook slanke dames die prima kunnen rijden waar het paard alleen maar beter van wordt. Je doet net alsof alle slanke mensen slecht rijden, en alle zware mensen goed rijden. Er zit nog wel wat tussenin, hoor. Oh, en beiden mogen van mij er niet op.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:04

tamary schreef:
Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.

Nee, ik heb niks tegen over/onder/gezondgewicht en ben heel blij voor de mensen die daarmee zowel gezond als gelukkig zijn. Dat hoop ik voor iedereen. Echter een paard heeft fysieke beperkingen qua draagkracht en daarover mag je niet tegen jezelf liegen. Daar heb ik en velen met mij wel een probleem mee.


Ik ga er vanuit dat iedereen een goede inschatting kan maken. Daar hebben ze de beste stuurlui aan wal niet voor nodig.

En je mag uiteraard iets vinden hoor, begrijp me niet verkeerd, ik ben het alleen niet met je eens! :P

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:09

Avalanche81 schreef:
Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.

Fat shaming? Really?

Of gewoon eerlijk zijn dat paarden niet alles kunnen dragen, en dat je gewoon vanaf een bepaald gewicht niet meer op een paard kunt? Al ben je zo slank als iets, boven de 70 kg kom je gewoon niet op mijn paard.
Plus veel paarden hebben overgewicht, moeten ze ook nog meesjouwen, en daar zet je dan ook nog iemand op die te zwaar is voor dat paard..... damn......

Het paard dat teveel gewicht moet dragen is het slachtoffer daarvan, niet de mens, die heeft een keus, je kan ook gewoon er niet op gaan zitten. Is redelijk simpel zelfs, gewoon niet opstijgen. Het paard heeft geen keus daarin. Ik vind dat je daar als mens best bewust van mag zijn.

Citaat:
Ik zie slanke dames die hun paard finaal de vernieling in rijden en de wat zwaardere dames die juist precies het tegenover gestelde doen. Waar de paarden juist alleen maar beter worden.

Ik zie ook slanke dames die prima kunnen rijden waar het paard alleen maar beter van wordt. Je doet net alsof alle slanke mensen slecht rijden, en alle zware mensen goed rijden. Er zit nog wel wat tussenin, hoor. Oh, en beiden mogen van mij er niet op.


Heel goed, je maakt zelf een inschatting wat goed is voor je paard. Dat is aan een ieder om zelf te beslissen!

Kan ik alleen maar toejuichen.

En ja, het komt zeker over als fat shaming. Je hebt een dikke reet, dus je bent niks waard. Het bizarre is dat het hier wordt goedgepraat en alle kwetsende opmerkingen als normaal worden gezien.

Maar daar zullen we in mening over verschillen. Geeft niks.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:10

Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.
Tallie1979 schreef:
tamary schreef:
Nee, ik heb niks tegen over/onder/gezondgewicht en ben heel blij voor de mensen die daarmee zowel gezond als gelukkig zijn. Dat hoop ik voor iedereen. Echter een paard heeft fysieke beperkingen qua draagkracht en daarover mag je niet tegen jezelf liegen. Daar heb ik en velen met mij wel een probleem mee.


Ik ga er vanuit dat iedereen een goede inschatting kan maken. Daar hebben ze de beste stuurlui aan wal niet voor nodig.

En je mag uiteraard iets vinden hoor, begrijp me niet verkeerd, ik ben het alleen niet met je eens! :P

Als er iets is wat moeilijk is en zeer doet is het wel eerlijk zijn tegen jezelf, mening van een ander opzij zetten is een stuk makkelijker ook al is de mening van dat individu belangrijk voor je.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:11

Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.


Ah, de eerste “fatshaming” kaart is uit de kast getrokken hoor. :roll:

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:11

Ik ben behoorlijk 'fat', maar ik voel me niet aangesproken als dat shaming, sterker nog, ik deel de mening met de meeste mensen.

Boven een bepaald gewicht hoor je imo niet op een paard. Of je nou lang bent en een normaal postuur hebt, of klein en rond bent. Het gewicht blijft hetzelfde, het ziet er alleen anders uit.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:18

Liesje1611 schreef:
Tallie1979 schreef:
Ah, het zoveelste fat shaming topic.


Ah, de eerste “fatshaming” kaart is uit de kast getrokken hoor. :roll:


Geen kaart hoor, gewoon een mening.

Het is tegenwoordig heel normaal om mensen met een forser postuur een mening op te dringen. Gebeurd in de media ook. Daarom hebben een hoop mensen niet door dat ze het doen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:19

Geen issue met een dikke reet. Je kan met elk gewicht overgewicht hebben, hangt af van je lengte. Zolang je het paard niet in de weg zit, maakt me dat niks uit. Zolang je niet te zwaar voor het paard bent (en dus meer kilo's hebt dan ik goed vind voor de rug van mijn paard) ook niet. Dus geen fat shaming. Wel wil ik graag paard blessurevrij houden, omdat ik vind dat zij recht heeft op een leven zonder pijn.