Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lichaamsgewicht en paardrijden

 
Profiel   

Ik heb het topic ook gezien en daarna deze.

Ik heb respect voor de mensen hier die stoppen met rijden omdat ze zichzelf te zwaar vinden. Eerlijk naar je paard toe maar ook zeker eerlijk naar jezelf toe om dat in te zien
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 16:06 



 
Profiel   

Ja toch? Ik vind dat super :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 16:17 



 
Profiel   

Ik ook. Mijn moeder bijvoorbeeld. Die geniet er dan wel weer van als ik er plezier in beleef. :j
Maar houd er niet van om mensen als voorbeeld te gebruiken want dan maak je weer typetjes.

Mijn reactie in pb was: (in pb omdat we niet in discussie mochten in het topic dus deed d'r even pb, maar wil hier wel verder praten. Dit is MIJN reactie dus niemand hoeft bang te zijn dta ik andermans pb's openbaar gooi, lol)

Ik reageerde op het feit dat jij zegt dat paardrijden toch niet natuurlijk is. Fat praat met overgewicht rijden écht, écht niet goed. Dus daar reageerde ik op.
We hebben geen wetenschappelijke onderbouwing nodig om te beseffen dat dit niet goed is voor het paard.

Als er rekening wordt gehouden met het paard en het paard in goeie handen is, zie ik niet het risico. Die zie ik alleen op dingen zoals; slechte voeding, slecht passend zadel, te zware ruiter, etc. Dan krijg je risico's die je kan verhelpen.
Ik kan ook van de trap af donderen; dus kan net zo goed niet meer traplopen (traplopen en hierbij wat breken is uiteraard geen vergelijking met paardrijden en je paard kapotmaken maar ik zeg dus dat dat lang niet altijd hoeft).

Gewoon het feit dat iemand hoog niveau rijdt praat voor mij niet goed dat ze er op zit. Sorry. Ik kan je wel artikels gaan sturen waarin je ziet dat deskundigen bevestigen dat het niet verstandig is om met overgewicht te rijden, maar daar heb ik nu 1. niet de tijd voor en 2. vind ik het gewoon niet nodig. Je weet zelf wel waar je het over hebt geloof ik. :j

Gaat er in dit geval over bij de meesten dat zij geen commentaar in topics willen, maar dat is niet alleen naar een iemand. Dat gebeurd altijd. Net als dat men commentaar heeft als er ergens wordt gezaagd, of het zadel niet lekker ligt.
Verbaasd me zo dat men verwacht dat 15.000 vrouwen rekening zouden houden met ruiters die niet willen horen dat ze te zwaar zijn.

Edit; even mijn bericht zo neer gezet zodat het er niet als 'ze' instaat, vind ik een beetje onrespectvol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 16:24 



 
Profiel   

Dat is. En niet iedereen leest alle reacties, plus dat je wel kunt verwachten dat als een reactie genegeerd wordt, dat je dan daar nog een paar reacties op krijgt. Is niet per se bokt ook volgens mij, gewoon hoe mensen werken.
Probleem is imo ook gewoon dat het niet goed te praten is dat je met teveel gewicht op een paard gaat zitten, en nogmaals waar dat gewicht inzit, maakt me geen bal uit, te zwaar is gewoon te zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 16:28 



 
Profiel   

Voor paarden maakt het niet uit idd waar het max gewicht uit bestaat als het alleen om het gewicht gaat. Kan het paard 70 kilo dragen en iemand van 80 kilo bestaat uit spier, nee dat gaat niet werken. Maar idd twee mensen van 70 kilo dan kies ik liever de gespierde dan de vette

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 16:33 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Voor paarden maakt het niet uit idd waar het max gewicht uit bestaat als het alleen om het gewicht gaat. Kan het paard 70 kilo dragen en iemand van 80 kilo bestaat uit spier, nee dat gaat niet werken. Maar idd twee mensen van 70 kilo dan kies ik liever de gespierde dan de vette


Dat inderdaad! :j

@Avelanche, moet je eens kijken inde facebookgroepen (of zelfs het bokttopic) voor hamsterhouders. Als je daar wat fout doet... Krijg je zo tien + man over je heen. Is toch allemaal goedbedoeld...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 16:40 



 
Profiel   

Lees al een tijdje mee maar wie heeft er artikelen die dit onderbouwen? Puur uit nieuwsgierigheid en ja ik ben ook te dik en nee ik rijd niet meer ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:03 



 
Profiel   

Wat moeten die onderbouwen? Iedereen snapt toch dat als je iets van 10kg optilt dat zwaarder is dan dat je 1 kg optilt?
Vet is daarnaast massa waar je geen controle over hebt en dat dus altijd iets achter de beweging aan komt. Wat ik al aanhaalde: probeer eens rond te draven met een emmer water in je handen en zie hoe dat water zich gedraagt. Spieren kun je actief inzetten om jezelf te verlichten (en verzwaren) maar ook om juist in de beweging mee te komen.

Vandaar dat ik liever een slanke/gemiddelde man van 1.80/80kg op mn paard zou zetten dan een vrouw van 1.60/80kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:09 



 
Profiel   

Ik snap het hele concept wel, maar hoe zit het dan met de trek kracht van een paard? Dat is totaal anders dan als ik erop zou gaan zitten.

Ben gewoon nieuwsgierig naar wat de wetenschap zegt, want als je bijvoorbeeld naar Amerika kijkt daar zitten echt dikke mensen nog op hun paard. Dan neem ik aan dat hun daar onderzoek naar hebben gedaan?

Ik heb zelf geen rijpaard meer dus ik kan niet zeggen van die zet ik er wel of niet op

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:17 



 
Profiel   

Mars schreef
Wat moeten die onderbouwen? Iedereen snapt toch dat als je iets van 10kg optilt dat zwaarder is dan dat je 1 kg optilt?
Vet is daarnaast massa waar je geen controle over hebt en dat dus altijd iets achter de beweging aan komt. Wat ik al aanhaalde: probeer eens rond te draven met een emmer water in je handen en zie hoe dat water zich gedraagt. Spieren kun je actief inzetten om jezelf te verlichten (en verzwaren) maar ook om juist in de beweging mee te komen.

Vandaar dat ik liever een slanke/gemiddelde man van 1.80/80kg op mn paard zou zetten dan een vrouw van 1.60/80kg.


Dat zei ik dus ook al tegen iemand maar blijkbaar heb je een goeie bron nodig want anders is het gewoon niet zo... Nu vind ik het niet erg als je naar bronnen benieuwd bent oid, maar overgewicht is voor geen enkele partij goed toch? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:31 



 
Profiel   

Mooi voorbeeld is ook met kleine kinderen. Er komt een punt dat ineens zichzelf staande kunnen houden, als je ze optild voelen ze dan lichter dan toen ze zich slap hielden. Terwijl ze vaak zwaarder zijn.

Spieren kun je aanspannen, ontspannen en daar tussen, hierdoor kun je jezelf lichter maken, zwaarder maken enz. Tuurlijk blijft 80 kilo 80 kilo, maar 80 kilo wat zelf meewerkt voelt vele malen lichter dan 80 kilo wat hangt en niet meewerkt.

Daarbij zie je dat iedereen vet op andere plekken opslaat, ikzelf vooral billen en benen. Als die echt te dik worden kan ik ze niet meer mooi laten hangen, worden ze in een houding gedrukt door het overtollige vet en dit werkt zeker tegen voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:32 



 
Profiel   

@Mira, ik snap je reactie. Nu is het bijv. wel zo dat de minimum kooimaten voor hamsters ook in Amerika nog kleiner is dan hier, dat is echt niet beter. Dat is gewoon ignorance... Misschien wordt er daar nog minder op gehamerd, en zal dat met tijd ook wel komen.

@Gwenvd, mooie uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:34 



 
Profiel   

Ik zie liever iemand met 80 kg spier op een paard dan 80 kg vet
Het waarom?
Iemand van 80 kg spier ga ik van uit dat hij/zij ook getraind is, dat betekent dat dat invloed heeft op uithoudingsvermogen, controle over je eigen lichaam waardoor je beter mee kan zitten.
Iets wat met overgewicht nooit zal lukken

Zelf heb ik overgewicht, BMI zit ik in het oranje gebied.
Ik ben bezig met afvallen, conditie opbouw en zoals voorheen ik nog rustig met mijn 1.56 en maatje 34 op een Dpony ging zitten doe ik dat nu niet.
Echter rijd ik wel 1 keer in de week op Kelan, hij kan dit nog prima bol werken met zijn min 1.65 (weet zijn stokmaat niet precies). En houd ik het eerlijk

Het vergelijk met zagen en maatje 36 snap ik totaal niet.
Beide een ander gebied, beide niet goed te praten.

Waar ik nog het meeste van baal is van alle groepen waarbij er onvoldoende met het paard rekening wordt gehouden ishet goed praten van jezelf. Maar niets met het commentaar verder doen terwijl het dan verder terecht is

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:43 



 
Profiel   

Mira283 schreef
Ik snap het hele concept wel, maar hoe zit het dan met de trek kracht van een paard? Dat is totaal anders dan als ik erop zou gaan zitten.

Ben gewoon nieuwsgierig naar wat de wetenschap zegt, want als je bijvoorbeeld naar Amerika kijkt daar zitten echt dikke mensen nog op hun paard. Dan neem ik aan dat hun daar onderzoek naar hebben gedaan?

Ik heb zelf geen rijpaard meer dus ik kan niet zeggen van die zet ik er wel of niet op


Over trekkracht weet ik weinig, maar er is onderzoek zat gedaan naar effect van ruitergewicht op welzijn van het paard. In Amerika in ieder geval door de Ohio State University:

Citaat
Research from Ohio State University (OSU) published in 2008 measured stress and soreness indicators in horses before, during and after exercise while carrying 15, 20, 25 or 30 percent of their body weight. The horses were put through a 45-minute workout designed to replicate an average riding lesson. Lead weights were added to both sides of the saddle to reach the necessary total weight.

The researchers found that the horses started to exhibit a change in muscle soreness and tightness once their burden reached the 25-percent point, and those measurements increased significantly at 30 percent. Horses carrying 25 or 30 percent of their body weight also had an elevated heart rate, respiration and temperature compared to those that carried 15 or 20 percent.

Hier gaat het dus even puur om het gewicht, later in het onderzoek worden ook de bouw/fitheid/leeftijd/etc van het paard meegenomen. En daarnaast de rijtechniek van de ruiter, die zeker ook van invloed is.

Citaat
The riders in the OSU study were experienced equestrians instructed to ride as quietly as possible, and the horses still showed increased stress and soreness indicators when carrying 25 and 30 percent of their weight. However, Wimbush believes that the skill and balance of the rider are more influential than weight when it comes to the horse’s comfort and soundness.


Dichter bij huis is dit jaar in de UK een pilot onderzoek gepresenteerd met als doel het opstellen van betere richtlijnen voor het bepalen van goede verhouding paard/ruitergewicht. Een stukje daaruit:

Citaat
The influence of rider to horse bodyweight ratios on equine gait and behaviour: a pilot study1 assessed gait and behavioural responses in six horses ridden by four riders of similar ability but different sizes. The riders were all weighed in their riding kit and were subsequently categorised as being light, moderate, heavy and very heavy. Their body mass index (BMI) was also calculated. The BMI calculation divides an adult's weight by their height squared and the score is used to assess healthy weight.

Each rider rode each horse in its usual tack and performed a set pattern of exercises comprising mainly trot and canter. Gait, horse behaviour, forces under the saddle, the response to palpation of the back, alterations in back dimensions in response to exercise, heart and respiratory rates, salivary cortisol levels and blink rate were assessed for each combination.

The riding tests for the heavy and very heavy riders were all abandoned, predominantly because of temporary horse lameness. This was likely to have been induced by bodyweight rather than BMI, given that the heavy and moderate riders had similar BMIs, both being classified as overweight, yet only one of the moderate rider’s tests had to be abandoned. An ethogram, developed by Dr Dyson specifically to assess behavioural markers which may reflect pain in ridden horses3, was applied. The scores which may reflect pain were significantly higher in the horses when ridden by the heavy and very heavy riders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:49 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Mars schreef
Wat moeten die onderbouwen? Iedereen snapt toch dat als je iets van 10kg optilt dat zwaarder is dan dat je 1 kg optilt?
Vet is daarnaast massa waar je geen controle over hebt en dat dus altijd iets achter de beweging aan komt. Wat ik al aanhaalde: probeer eens rond te draven met een emmer water in je handen en zie hoe dat water zich gedraagt. Spieren kun je actief inzetten om jezelf te verlichten (en verzwaren) maar ook om juist in de beweging mee te komen.

Vandaar dat ik liever een slanke/gemiddelde man van 1.80/80kg op mn paard zou zetten dan een vrouw van 1.60/80kg.


Dat zei ik dus ook al tegen iemand maar blijkbaar heb je een goeie bron nodig want anders is het gewoon niet zo... Nu vind ik het niet erg als je naar bronnen benieuwd bent oid, maar overgewicht is voor geen enkele partij goed toch? :o


Praat ook zeker niet goed het overgewicht laat dat even heel duidelijk zijn! Maar ik ben iemand die van dingen uitpluizen houd alvorens een mening te geven.

Amerika is ook wel ignorance inderdaad wbt dieren. Maar goed het gaat nu over de paarden zelf, en kan mij niet voorstellen dat er geen onderzoek naar is gedaan snap je? Nu gaat rijden op een mini shet als volwassene natuurlijk niet, maar wil wel de kilo's kwijt als ie voor de sulky gaat uit eindelijk. Trekkracht is ook anders dan draag kracht maar ik ga mijn pony niet pesten omdat ik te dik ben toch?

@Gwen mooie uitleg dank je wel! En die vetopslag is ook bij iedereen anders en heb dezelfde plekken als jij waar alles ophoopt heel erg vervelend.

@ Mars dank je wel! Die zocht ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:50 



 
Profiel   

Ik vind dit een heel interessant onderwerp. BMI vind ik persoonlijk een slechte maatstaf.

Bijvoorbeeld onderstaande foto van vorig weekend.
[ img ]

Paard: 1.65 meter (Fries x KWPN) vrij stevig, goed bespierd (niveau van ons is net L2)
Ikzelf: 1.80 meter, schommelend tussen 80 en 85 kilo (paardrijden is mijn enige 'sport'). Max kilo's voor mijzelf is 90 (anders mag ik niet meer opstappen).

BMI volgens berekenen.nl: 26,23 = Overgewicht, oranje. Advies tot afvallen naar een gezond gewicht van 72-79 kilo.


Vraag: zou iemand n.a.v. bovenstaande screenshot uit een filmpje gaan klagen over mijn gewicht?

oftwel, zijn we niet meer plaatje bepalend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:53 



 
Profiel   

Ik snap ook niet hoe iemand een dik persoon op zijn paard die duidelijk te zwaar is mooi kan vinden. Zijn we dan zo doorgeslagen om mensen niet aan te durven spreken of zie je niet dat het paard er last van heeft?

Dat het paard last heeft van teveel gewicht wordt hierboven duidelijk beschreven


Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 21-10-18 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:54 



 
Profiel   

Verosjaak schreef
Ik vind dit een heel interessant onderwerp. BMI vind ik persoonlijk een slechte maatstaf.

Bijvoorbeeld onderstaande foto van vorig weekend.
[ [url=m/TSq2vx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard: 1.65 meter (Fries x KWPN) vrij stevig, goed bespierd (niveau van ons is net L2)
Ikzelf: 1.80 meter, schommelend tussen 80 en 85 kilo (paardrijden is mijn enige 'sport'). Max kilo's voor mijzelf is 90 (anders mag ik niet meer opstappen).

BMI volgens berekenen.nl: 26,23 = Overgewicht, oranje. Advies tot afvallen naar een gezond gewicht van 72-79 kilo.


Vraag: zou iemand n.a.v. bovenstaande screenshot uit een filmpje gaan klagen over mijn gewicht?

oftwel, zijn we niet meer plaatje bepalend?


Nee ik vind je niet te zwaar ogen maar wel te lang voor het mooie. Ik denk ook dat je beter zou passen op een groter paard.

Eerlijk van jezelf dat je een lijn trekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:56 



 
Profiel   

Ik quote mezelf even, want dat is natuurlijk hartstikke van toepassing op dit moment.

KimD schreef
Op Bokt ligt het ook echt aan hoe populair een Bokker is. Dan is het alleen maar 'Oooeeeh' 'aaaaah' en 'Wauw!'. Maar als het een Bokker is die niet populair is dan wordt diegene afgebrand...

Ik vind best dat je iemand moet kunnen zeggen dat je denkt dat diegene te zwaar is. :j


Ik vind het ook geen mooi beeld en eigenlijk zielig voor het dier.

Mensen die zwaar(der) zijn en dan toch opstappen liegen imo zichzelf voor. Ik kan me niet voorstellen dat je met een lekker gevoel op het paard zit dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:57 



 
Profiel   

Amber, ja klopt, ik zit ook nog eens uitermate lang waardoor het te lange voor het mooie ook echt zichtbaar is.

De lijn van 90 kilo is mijn echte stok achter de deur om eens in de zoveel maanden op de weegschaal te staan en er een beetje op te letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 17:58 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik snap ook niet hoe iemand een dik persoon die duidelijk te zwaar is mooi kan vinden. Zijn we dan zo doorgeslagen om mensen niet aan te durven spreken of zie je niet dat het paard er last van heeft?

Dat het paard last heeft van teveel gewicht wordt hierboven duidelijk beschreven


Je eerste gedeelte is natuurlijk hartstikke persoonlijk. Ik ben te zwaar, maar wel gelukkig, en mijn man is dat met mij. :j

Maat ik vind niet dat ik, of andere, een dier mogen belasten met mijn of hun eigen keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 18:00 



 
Profiel   

KimD schreef
Amber_anne schreef
Ik snap ook niet hoe iemand een dik persoon die duidelijk te zwaar is mooi kan vinden. Zijn we dan zo doorgeslagen om mensen niet aan te durven spreken of zie je niet dat het paard er last van heeft?

Dat het paard last heeft van teveel gewicht wordt hierboven duidelijk beschreven


Je eerste gedeelte is natuurlijk hartstikke persoonlijk. Ik ben te zwaar, maar wel gelukkig, en mijn man is dat met mij. :j

Maat ik vind niet dat ik, of andere, een dier mogen belasten met mijn of hun eigen keuze.


Oh god bedoel natuurlijk op een paard oeps |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 18:01 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
KimD schreef

Je eerste gedeelte is natuurlijk hartstikke persoonlijk. Ik ben te zwaar, maar wel gelukkig, en mijn man is dat met mij. :j

Maat ik vind niet dat ik, of andere, een dier mogen belasten met mijn of hun eigen keuze.


Oh god bedoel natuurlijk op een paard oeps |o



Dat dacht ik wel al aan de hand van je tweede gedeelte ja. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 18:03 



 
Profiel   

Verosjaak schreef
Ik vind dit een heel interessant onderwerp. BMI vind ik persoonlijk een slechte maatstaf.

Bijvoorbeeld onderstaande foto van vorig weekend.
[ [url=m/TSq2vx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard: 1.65 meter (Fries x KWPN) vrij stevig, goed bespierd (niveau van ons is net L2)
Ikzelf: 1.80 meter, schommelend tussen 80 en 85 kilo (paardrijden is mijn enige 'sport'). Max kilo's voor mijzelf is 90 (anders mag ik niet meer opstappen).

BMI volgens berekenen.nl: 26,23 = Overgewicht, oranje. Advies tot afvallen naar een gezond gewicht van 72-79 kilo.


Vraag: zou iemand n.a.v. bovenstaande screenshot uit een filmpje gaan klagen over mijn gewicht?

oftwel, zijn we niet meer plaatje bepalend?


BMI is een vrij beperkte maatstaf maar geeft een mooie indicatie. Ik had het eerder over een grens van BMI 30, dus obesitas. Dat zou voor mij een harde grens zijn waarop iemand niks meer op een paard te zoeken heeft. Jij zit nét boven een voor jou optimaal gewicht maar dan heb je het over milimeterwerk. Zo te zien rijd je een fit en gezond paard en je hebt voor jezelf een duidelijke grens waar je niet boven wil komen. Dus nee ik vind hier niks mis mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 18:08 



 
Profiel   

Ik heb heel veel bewondering voor mensen. Die onder ogen zien, dat ze aan de zware kant zijn en daar iets aan willen doen. Om het zowel voor hun zelf als voor hun paard comfortabel te maken.
Je hoort mij echt niet klagen over een paar kilo teveel of over iemand die een stevige bouw heeft.
Er zijn nu zoveel mogelijkheden op de markt om af te vallen. Dus waar hebben we het nog over in deze tijd van leven. om daar niets aan te willen of kunnen doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 19:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen