Veulen kopen als eerste paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shienra
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-17

Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 17:17

Ik ben nog niet echt actief geweest op dit forum, maar heb in stilte al wat topics gelezen en informatie opgezocht als ik dat nodig had

Als 6-jarige begon ik met paardrijden en ik werd op slag verliefd op deze dieren en hobby. Ondertussen, 19 jaar later rijd ik nog steeds en ben ik nog steeds aan het dromen om een eigen paard te kopen. Ik heb tot nu toe nooit een eigen paard gehad omdat dat dat financiëel en vooral qua tijdsbesteding niet mogelijk was.
Volgende week rond ik mijn studies af en de droom om zelf een paardje te houden is nog sterker geworden. Ik moet toegeven dat ik al een jaar aan het kijken ben naar paardjes die online te koop staan :')

Nu ben ik aan het overwegen om misschien een veulen aan te kopen in de plaats van een beleerd paard. Ik zoek voornamelijk een maatje voor het leven en heb ook een grote zwak gekregen voor Iberische paarden. Ik heb echter geen ervaring met veulens of het zadelmak maken van paarden. Zijn er zaken waar ik voor zou moeten opletten of waar ik echt rekening mee moet houden?
Wat zijn de ervaringen van andere mensen met het grootbrengen van jonge paarden? En wat zijn de pro's en cons die jullie hebben meegemaakt? Ik kon hier geen topic over vinden, maar als ik er toch een gemist heb mag je dat ook gerust laten weten :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:38

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:10

Weet je al een stalling voor je toekomstige paard?Een veulen stelt andere eisen dan een volwassen paard. Volgens mij kun je beter een al volwassen en ingereden paard kopen hoor,dan kun je er meteen wat mee gaan doen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:12

Voor mij was het niet mijn eerste paard maar wel de eerste echt van mezelf.
Ergens is het heerlijk om samen te leren, maar ik heb ook veel fouten gemaakt en het zou me een boel kopzorgen hebben gescheeld als ik gewoon een leuke 5 jarige had gekocht met de basis knopjes erop :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:16

Ik zou altijd aanraden om bij een eerste paard te investeren in een leermeester én voldoende begeleiding (dat vraagt ook budget).

Een veulen kan, maar opnieuw, zorg dan dat er voldoende budget is om momenteel jezelf bij te scholen en te helpen bij de rest.

Afhankelijk van je ervaring, zou ik het zelf nooit doen.

Shienra
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:30

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.


Oeps, dankjewel!


En dankjewel voor de reacties al! Ik zou dan sowieso nog wel blijven rijden op mijn bijrijpaardje/halve stal en heb al eens gekeken naar betaalbare stallingen in de buurt waar hij staat. (wat doenbaar zou moeten zijn)

Het is ook nog niet per sé voor direct, en ik ben ook aan het kijken naar oudere paarden, maar daarmee dat ik eerst eens alle voor- en nadelen wil weten voor ik echt een beslissing zou maken.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:52

Heb zelf sinds een maand ook een veulen (mn eerste zelf gekochte paard) Het is een PRE veulentje.
Heb ook geen ervaring met veulens en het inrijden van paarden. Maar er zijn zat bedrijven die dit kunnen doen voor je. Qua opvoeding zie ik het niet anders dan een 3 jarige waar weinig tot niks mee gedaan is. Hij kan netjes meelopen aan de lijn, voetjes geven en overal aangeraakt worden. Ook wijken voor druk (pasje opzij als je er langs wilt bijvoorbeeld) kan hij, en dat vind ik voldoende voor nu.

Hou er rekening mee dat een veulen veel moet kunnen bewegen en een stal geen optie is voor ze.

Shienra
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 19:04

_Dracarys schreef:
Heb zelf sinds een maand ook een veulen (mn eerste zelf gekochte paard) Het is een PRE veulentje.
Heb ook geen ervaring met veulens en het inrijden van paarden. Maar er zijn zat bedrijven die dit kunnen doen voor je. Qua opvoeding zie ik het niet anders dan een 3 jarige waar weinig tot niks mee gedaan is. Hij kan netjes meelopen aan de lijn, voetjes geven en overal aangeraakt worden. Ook wijken voor druk (pasje opzij als je er langs wilt bijvoorbeeld) kan hij, en dat vind ik voldoende voor nu.

Hou er rekening mee dat een veulen veel moet kunnen bewegen en een stal geen optie is voor ze.


Dankjewel voor de input en enorm veel success! Het klinkt echt super!

Ik had wat duidelijker moeten zijn en natuurlijk zou ik een paard (veulen of volwassen) nooit alleen op een stal laten staan tenzij voor medische redenen :') Ik ben wel degelijk aan het rondkijken en rondvragen naar een stalling met weidemogelijkheden.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:06

Als je hart er ligt.. waarom niet :j

Hou er wel rekening mee dat je er de komende 3 a 4 jaar niet op kan zitten, en dat het vooral veel kijken, wandelen, tutten word. (Zelf vind ik dat helemaal niet erg :D ) VInd het samen zijn en genieten gewoon al heerlijk, ben een volwassen Penny :+

Westernstyle
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-12-15

Re: Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:15

Mijn eerste paard was ook een veulen. Later heb ik een volwassen paard gekocht. Zelf denk ik dat ik veel gemaakte fouten had kunnen voorkomen als ik eerder aan een volwassen paard was begonnen. Dus ik zou je aanraden om eerst een volwassen paard te kopen waar je voorlopig lekker mee aan de slag kan. Maar als het je droom is, waarom ook niet!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:55

Geen idee waar je woont, maar in Belgisch Limburg zit een leuke kleine fokker met hele nuchtere dieren.
Heeft nu ook nog een veulen te koop, maar dat gaat al heerlijk mee als handpaard en dergelijke, dus al veel voorwerk om er een leuk paard aan te hebben
https://www.facebook.com/pg/CapgHorses/ ... 4787480397

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:57

Mijn eerste paard was een veulen en hoe leuk ook, ik zou het niemand aanraden.
Je moet allebei te veel leren.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:01

Ik weet evt nog een gave bruin bonte cruzado hengst van 8 maanden, is een halve pre

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:04

Bij elk veulen heb ik weer geleerd door de fouten die ik maakte bij de vorige. Geen ernstige, onherstelbare fouten hoor, maar je wil het zelf heel graag in een keer goed doen en het ontbreekt je dan gewoon in ervaring.

Zelf ben ik blij dat mijn eerste pony’s en paarden volwassen waren en vooral mij veel geleerd hebben.

WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

Re: Veulen kopen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:35

Ik heb zelf na altijd shetlanders gehad te hebben die ouder waren. Een halfjaar geleden heb ik een shet veulen gekocht. Deze zijn natuurlijk klein en is voor mij niet bedoeld om op te rijden maar het is wel erg pittig. Je moet zo´n dier alles aanleren en ze is al enorm sterk. Als je beslist om een veulen te kopen zorg dan wel dat je voldoende mensen om je heen hebt die je kunnen helpen met het aanleren van vaardigheden. Veel plezier en succes!!