Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:54

Malik is echt veel meer paard geworden, op die andere foto is hij bijna nog een veulen om te zien :)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:54

Leuk hoofdstel Fransje!

Ik lees vnl nog mee, jullie gaan 8 versnellingen hoger :D Maar vind het nog wel heel leuk om alles te volgen wie al wat doet in elke fase.

Wij zijn helaas nu gestrand, Apple is kreupel in draf, DA vermoedt hoefbevangen :'(
Afgelopen dinsdag hebben we haar onder stevige sedatie eindelijk kunnen laten bekappen. Zij staat nu dus ook strikt op dieet, wat wel weer een ander ding met zich meebrengt. De voermotivatie is plots stukken hoger, dus mevrouw begint meer karakter te laten zien. Mogelijk ook door zich beter te voelen door de metacam en de wind. Ze staat plots een stuk zelfverzekerder en hopelijk geeft ze één dezer dagen eens goed weerwoord aan de mijne. Nu opletten dus dat zo'n buffel niet té veel praatjes gaat krijgen.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:21

Wat vervelend hoppit. Helaas ervaring mee, heel vervelend. :(

Gentle staat liever onder het solarium dan dat hij gewassen wordt. _O-

Fijn dat Larissa weer kon ontspannen. :o

Joep is in het afgelopen jaar qua lichaam wel iets veranderd (meer spiermassa bijvoorbeeld) maar vooral in karakter en gedrag. :j Hij was heel erg stilletjes en niet echt aanwezig. Dat is inmiddels weg _O- Hij blijft wel eenkennig, maar verder is het een gezelligheidsdier dat uuuuuuren kan knuffelen - als hij zin heeft :+ Hij is vrijwel altijd aan en in voor een spelletje :=

Afbeelding
Februari 2018


Afbeelding
Gisteren

Afbeelding
"Achtergelaten" (lees: ik zat in ons dagboek te schrijven, 2 meter verderop, terwijl hij aan het eten was. Dat kan niet.) Hij laat ook zijn volle voerbak staan :')

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:36

Gisteren ben ik voor de 4e keer op buitenruit geweest. De tweede keer zonder andere paarden. Eerst was ze wel wat ge stressed omdat de anderen voor ons al vertrokken waren (maar daar kunnen we nog niet met mee, omdat hun tempo te hoog ligt)

Na een klein half uurtje stappen was ze helemaal op der gemak, ondanks de sterke wind. Ook voor de eerste keer ge galopeerd, in de bak lukt dit nog niet, maar op de heide hebben we een paar mooie lange zandpaden die er geschikt voor zijn.
Ik ben extreem trots op m'n dame, aangezien we pas sinds januari buiten de piste werken.

Zo ontspannen heb ik haar ook nog niet gezien na een rit. Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:13

CubaLibre schreef:
Zit toch al flink verschil in hoe hij de 1e dag was en nu:
[ [url=m/MGoW74.jpg]Afbeelding[/url] ]

WOW :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:18

Lily_Fee schreef:
Wat gaan jullie allemaal goed en snel!! Geen echte Lily-Fee update behalve dat ze lief is en heel enthousiast. Onze paddock grenst aan de buitenbak en ik roep Lily altijd bij de uitgang, soms komt ze aangedraafd som op haar dooie gemakje aangestapt en 1 keer kwam ze niet en bleek ze dikke koorts te hebben. Gisteren was ze zo enthousiast dat keihard bokkend in galop aan kwam rennen. Dat vond 1 stalgenootje niet zo leuk, want die was aan het inspappen in de buitenbak en is doordat mijn paard zo hard kwam aanrennen er afgevallen. Gelukkig alleen een beetje blauw, maar Lily-Fee was zo enthousiast dat het andere paard zich rot schrok. := Daar mag je niet op lachen, maar het was zo komisch...

Nou hier kun jij helemaal niks aan doen en dan mag je daar (achteraf) best mee lachen :+


fransje23 schreef:
Wat zei je? Doet ze anders nooit... :=

Gisteren op de Equitana een bitloos hoofdstel gescoord voor Joya.
Staat haar goed vind ik!


[ [url=m/EzV6HG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Staat super! Wat heeft ze ook een prachtige kleur

Knappe Malik ook! Bizar hoe ze van uitstraling ook zo veel kunnen veranderen op korte termijn, zo volwassen. Dat vind ik bij Duke nog het hardst veranderen over de jaren

Hoppit, beterschap voor Apple!

Hahahah Joep, dat ie ook zijn eten laat staan _O-

Berryz, leuk nieuws! Ziet er inderdaad heel chill uit :D

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:57

Granoek, holy mozes!! :wow: ik vind het een kasteel!!!! (Nou is mijn pony wel 88 hele centimeters dus alles lijkt al snel groot _O- )

Gentle ziet er goed uit! :j fijn dat zijn verbandje nu af is. Het roze staat hem goed, maar dan liever ooit als peesbeschermer ofzo ;)

Berryz, knap hoor :j zeker als je niet bij de groep kunt blijven...

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:12

Way goed dat je alleen naar buiten bent gegaan!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:10

Oh nee, Hoppit hoefbevangen..


Joep is een nieuwsgierig Aagje!

Wat goed, Berry! Heerlijk als je samen op pad kunt!

Ik en Joya hebben vandaag weer gewandeld. Het weer lijkt eindelijk weer beter, minder wind en zelfs zon! De vooruitzichten zijn gelukkig ook weer goed, ben wel klaar met regen en wind.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 23:11

Och arme Hoppit! Hopelijk valt het mee :(:)

Heerlijk Berry! Hoop dat wij dat ook kunnen over een jaar of wat! _/-\o_

Heerlijk was het vandaag he fransje23! Erg blij mee!

Wie zei er nou dat de paddock meeviel bij ons?! := >;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blije Joy!
Afbeelding

Dekentjes gepast en haar maat is nu 195!
Afbeelding
Afbeelding

En weer even met de dubbele lijnen gewerkt. Het ging weer super! Wederom liep ik een beetje te klungelen en was Joy erg haar best aan het doen. Op licht druk gaat halthouden nu steeds beter en ging ze zelfs al een paar pasjes achterwaards (helpt dat ze het stemcommando voor achteruit goed kent)

Nu moet die longeerkraal drogen en dan gaat het zadel erop! *\o/*

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:19

Wat fijn dat het zo goed gaat!

Ik heb vandaag 'gereden'. Lees: door de bak gestapt. Maar ik had wel een stuur. *\%/*

Wat is trouwens jullie mening over het volgende: ik heb een écht goed zadel dat een beetje schuift. Binnenkort komt er een zadelpasser langs. Hopelijk kan ze dat fixen. Ik heb nog een ander zadel dat wel goed ligt, maar dat vind ik persoonlijk een griezelig zadel. Het is een oud mega smal springzadel. Ik heb de hele tijd het gevoel dat ik eraf ga vallen waardoor ik vrij gespannen ga zitten. Ik gebruik het zadel om Joep zadelmak te houden en ga ermee wandelen / longeren. Maar als ik ga stappen doe ik dat zonder zadel.

Ik twijfel aan de ene kant of dit goed is. Zonder zadel is natuurlijk niet super bevordelijk voor de rug, maar aan de andere kant. Die vijf minuten per week dat ik effectief op zijn rug zit, is dat nou echt zo erg? Ik voel mij veiliger zonder dat enge zadel (en dat terwijl Joep helemaal niets met dat zadeltje doet) en ik durf dat iets meer 'door te pakken' als hij even twijfelt en stil gaat staan. Maar aan de andere kant wil ik wel dat hij ook onder het zadel (met een echt zadel) leert stappen en draven in verband met de zadelpasservice.

Wat zouden jullie op dit moment doen? :\

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:31

Isabel, ik zou wel met zadel oefenen als het voor hem goed ligt, is voor jou misschien ook wel een goede oefening.
Maar vooral als je straks je zadel moet aanpassen is het wel handig dat jullie dat kunnen, is toch wel belangrijk, anders is je zadel straks niet goed aangepast..
Hoeft ook niet elke keer, als het maar lukt en niet vreemd is.
Goed dat het rijden lekker gaat!
En hij houdt meer van jou dan zijn eten. :))

Avalanche, ja Malik zag er echt nog baby uit he! :=

Hoppit, wat rot..maar ik heb ook een ponnie die chronisch bevangen is en daar gaat het heel goed me, ik geef hem nat hooi, daar mag hij best veel van eten.

Berrys, wat fijn dat je al alleen weg kan!

Joya weer aan de wandel geweest, toppie!
Inderdaad wat beter weer nu, waa hier vanmiddag wel nog een keiharde hagelbui, maarja, die was ook zo weer voorbij.

Gimme_Joy, dat is wel nat ja! :')
Ze doet het goed hè! +:)+

Malik doet het ook goed, ik sta elke keer bij de weg en hij vind het allemaal wel oké, vrachtwagens, trailers alles komt hier voorbij en hij schrikt er niet van.
Dus als het zo doorgaat dan ga ik het fietsen introduceren.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:57

MirandaFuego schreef:
Isabel, ik zou wel met zadel oefenen als het voor hem goed ligt, is voor jou misschien ook wel een goede oefening.
Maar vooral als je straks je zadel moet aanpassen is het wel handig dat jullie dat kunnen, is toch wel belangrijk, anders is je zadel straks niet goed aangepast..
Hoeft ook niet elke keer, als het maar lukt en niet vreemd is.
Goed dat het rijden lekker gaat!
En hij houdt meer van jou dan zijn eten. :))


Eens! Het is ook goed voor hem. Maar mevrouw-dressuurzadel-met-wrong vindt het doodeng _O- Ik kan niet wachten tot mijn Trekker-zadel ready is.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:33

MirandaFuego schreef:
Hoppit, wat rot..maar ik heb ook een ponnie die chronisch bevangen is en daar gaat het heel goed me, ik geef hem nat hooi, daar mag hij best veel van eten.

Da's fijn om te horen dat het manageable is. Ben alleen wat huiverig, pijnlijke voeten hebben en nog verder beleerd te moeten worden... Er moet wel een kerel van 2m07 op -O-

Lol Isabal_k, zou dan persoonlijk ook voor degene gaan die voor jou wat minder is. Prima voor jou zitten maar aan de zijkant hangen bij een sprongetje is ook niet bevorderlijk :') Althans, ik zou daar ook best knikkende knietjes van krijgen. Ik ben nu ook helemaal dol op mijn Trekker True Talent, snap dat je daar op zit te wachten :P

Wij hadden tot gisteren ook zo'n luxe stal met zwembad zoals bij jullie Gimme_Joy :') Blij dat het weer op aan het drogen is...

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:38

Hij springt niet eens. Hij wiebelt gewoon :') Zonder zadel en met barebackpad heb ik er geen last van. Dan mag hij zo veel wiebelen als hij wil. :+

Ik heb ook een zadel trauma denk ik. _O-

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:24

Af en toe even rijden met dat zadel lijkt mij ook een goede oefening voor jezelf en Joep!

Gimme_Joy, valt toch mee die paddock? Ik zie nog wel droge stukken en een plas om in te spelen :D
Fijn dat het zo goed gaat met oefenen!

Fijn dat Malik niet reageert op het verkeer!

Hoppit, heb je een idee van de oorzaak van de hoefbevangenheid? Is het door overgewicht of is er meer medisch aan de hand? Eerste is met goed voerbeleid wel te managen in het tweede geval moet de oorzaak gevonden worden.
Voor pijnlijke voeten kunnen hoefschoenen verlichting geven.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:15

En de voeten blijven niet pijnlijk, mijne rent en speelt de hele dag.
Maar je moet wel een strak beleid hebben. :j

Isabel, je moet jezelf gewoon opnieuw zadelmak maken. _O-

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:44

@miranda Dat is het _O-

Wel vervelend van de bevangenheid. Gelukkig kan je met een goed beleid veel leed voorkomen en is er steeds meer bekend. Toen mijn eerste pony HB kreeg hebben wij haar laten gaan, omdat wij niet wisten hoe we een paard moesten houden dat niet op het gras kon. Het leek ons humaner. Nu we meer weten over paarden hadden we dat toch anders aangepakt. Een stalgenootje heeft ook haar paard weer aan het lopen gekregen nadat hij afgelopen jaar eigenlijk ingeslapen zou worden.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:53

Apple is gewoon vrolijk en actief, alleen een sterke voorkeur voor een sloffende stap of galop. Toen we laatst gingen wandelen aan de hand zat duidelijk de pas er beter in en ze is ook duidelijk frisser. Ben zaterdag nog van de mijne gekukeld omdat mijn vriend stuiterfris Apple'tje even uit haar stekker liet gaan in de bak er naast.
We gaan nu idd verder op uitgebreider onderzoek. Ons doel was een rijpaard, geen fokmerrie/weidecoratie aanhouden, mijn vriend loopt al 3j naast de mijne en wil ondertussen natuurlijk ook weer in het zadel. Maar ze wordt niet zonder een degelijk onderzoek afgeschreven.
Ze staan nu beiden op 9kg hooi in porties, glucobalance en magnesium + 100g Pavo Vital om in ieder geval het - toch wel wat - overgewicht aan te pakken. 24/7 buiten zo ingericht dat ze heel zuinig gras hebben en gestimuleerd worden om te lopen. Maar soit, dit topic gaat niet over management ;)

Mochten we verder kunnen met het beleren dan post ik ook nog wel af en toe, maar voorlopig dus lekker meelezen :)

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:24

Vervelend hb....

hier afgelopen week de da nog gehad omdat mijn smid davht dat Jill mss hb was of n hoefbeenkanteling had, bleek gelukkig geen van beide het geval te zijn.
Madam blijkt gewoon dunne/zachte zolen te hebben dus zodra het veulen er is en ik haar weer op ga pakken gaat ze terug op ijzers.

Hier vandaag n jarige :)

Gentle is 3 geworden <3
Afbeelding
Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:46

Gefeliciteerd! *\%/*

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:12

Gefeliciteerd! Wat groeien ze toch snel!

Heerlijk weer is het nu weer! Vanavond tegen zonsondergang lekker wezen wandelen, dit keer samen met stalgenoot en haar paard. Laatste stuk in het donker, had wel verlichting om. Joya was weer voorbeeldig braaf!

Aankomend weekend weer tweemaal les, ben benieuwd wat voor nieuwe uitdagingen we krijgen. Heel veel zin in!

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:29

Afgelopen weekend de kleine ondeugende weer gepakt. Het ging super goed na de laatste keer met strenge aanpak.
Ze heeft geen ene keer omgedraaid, getolt etc. Ik was en ben nog steeds zo onwijs opgelucht!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:27

Gefeliciteerd met Gentle _O-

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:00

En weer een stapje verder! :j
Aan de longe met bitje, singeltje en ook even een losse bijzet. *\o/*
Knappe L'Avance <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding