Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:51

Wat een diversiteit heerlijk om te zien dat iedereen al zo leuk bezig.
Ik heb ak een hoofstel klaar liggen maar nog geen tijd gehad te beginnen.

De ibop is een test van het kwpn(voor ons maar ook het welsh Stamboek heeft bijv een ibop) waarbij word gekeken naar de natuurlijke aanleg van het paard onder het zadel. In ons geval in de dressuur, ze moet zich dus laten zien in alle drie de gangen. Daarin word ze beoordeeld als ze zich goed genoeg laat zien en bewerken krijgt ze het predicaat ibop samen met ster voorl keur en de D oc die ze al heeft is ze dan elite.

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:52

Ik ga in het nieuwe jaar mijn Fjord inrijden/doorrijden.
Ik heb hem sinds april en de bedoeling was om hem eind van deze zomer/begin winter in te rijden maar wegens omstandigheden blijven liggen (heb er in augustus wel 2 keer opgezeten en dat ging heel goed). Vind het ook niet erg dat hij deze winter nog ff wat kan uitgroeien.

Ik ben nu bezig om het longeren weer helemaal op te pakken, dat is wegens drukte van mijn kant ook blijven liggen. Hij is alleen ontzettend eigenwijs en probeert dus elke keer onder het werk uit te komen. Laatste keer heeft een stalgenoot mij geholpen met longeren en toen ging het hardstikke goed (ik moet zelf ook nog veel leren, heb geen ervaring met jonge paarden).

Dit is Odin, hij is nu 4,5 jaar :D
Afbeelding

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:02

Leuk om alle paarden te zien die volgend jaar wat gaan doen!
Ben heel benieuwd hoe ze het allemaal gaan doen.

Hier is het plan zelf zadelmak maken, dan laten in/doorrijden en naar de ibop mits de trainingstal er wat in ziet

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:00

Leuk dat er zoveel nieuwe aanmeldingen zijn in het topic! :D Ben benieuwd om jullie vorderingen te volgen. :)

Ik heb trouwens een ruiter gevonden die Aliaa wilt inrijden. }> Zoals je ziet, moet vooral de ruiter nog wennen, Aliaa boeit het allemaal niets zolang ze maar kan eten. _O-
Afbeelding

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:01

Jila schreef:
belletjhee schreef:
Ik meld me ook! Afhankelijk van hoe Murphy zich lichamelijk ontwikkeld aankomende periode,wil ik volgend jaar rustig aan beginnen met zadelmak maken. Wel heeft hij wel eens een zadel opgehad!


[ [url=m/SxhCHd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IqC5qW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een onwijs gaaf paardje zeg!! <3


Dankjewel!! :D


Afbeelding

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:36

Hallo allemaal, wat een leuk topic! Ik kom graag meelezen met jullie. Ik ben geen hele actieve poster maar geniet wel van alle verhalen, en volg graag.
Ik ben sinds gister in het bezit van een 2,5 jarige welsh. Momenteel een enorme slungel van 1.50 groot. Hij komt recht uit de opfok dus moet alles nog leren. Deze winter beginnen we met de basis: vaststaan, voetjes geven, beetje spelen samen. Wellicht wat Longeren en lange lijnen. Ik hoop hem volgend jaar zomer te beleren voor de wagen en in het najaar onder het zadel. Maar alleen als hij lichamelijk hier aan toe is.
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:31

Ik lees veel 3 jarigen die beleerd gaan worden, vinden jullie dat niet erg vroeg?
Ik vind mijn hengst van 5 jaar nog zo’n puppy. Hij is dan met ruim 4 al zadelmak gemaakt, maar hij heeft alle tijd gehad om het te verwerken en is dus nog niet doorgereden. Daar gaan we in het nieuwe jaar pas mee beginnen.

Nu nog lekker veel grondwerk, we volgen de freestyle training van een instructeur van de Emiel Voets Academy en ik werk regelmatig met hem los of aan de dubbele lijnen.

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:41

Bij de mijne vind ik het niet te vroeg. Het zadel gaat er maximum 1x in de week op. Als ik tijd heb, laat ik haar enkele rondjes links en rechts aan de longe lopen, dat is echt maximaal 10 minuten. Voor een 3 jarige vind ik dit niet te veel, niet voor de mijne in elk geval. Met grondwerk ben ik vaak langer bezig dan ik denk, ik verlies zo vaak de tijd uit het oog dan en Aliaa heeft geen moeite om haar aandacht bij mij te houden.
Het is niet mijn bedoeling dat ik volgend jaar alle dagen meteen een half uur ga rijden. Het beleren bij mij zal enkel het laten wennen zijn aan een ruiter en het stuur en de gas/rem installeren.

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:45

Ben benieuwd hoe het iedereen af gaat komende periode!
@Sumic, wat een leukerd heb jij zeg! Inderdaad nog wel heel ielig :j

@Daphara, Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij met zijn paard doet, maar persoonlijk vindt ik 3 jaar wel vroeg om mee te beginnen. Mijn fjord heb ik dus op 4 jarige leeftijd zadelmak gemaakt (lees laten wennen aan zadel/hoofdstel en 2/3 keer opgezeten en beetjes gestapt en gedraafd :') ) en dat vind ik al vroeg zat. Daarom vindt ik het fijn dat hij nog ff kan blijven staan en nu lekker met grondwerk bezig te zijn/veel wandelen :D In het nieuwe jaar oppakken met in/doorrijden hij is dan (bijna) 5 jaar.
Leuk dat je aan lange lijnen werkt btw! Dat wil ik binnenkort ook op gaan pakken met Odin.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:50

Met 3 erop zitten vind ik idd vroeg, maar is wel paard afhankelijk. Ik begin als ze 3.5 is met longeren en grondwerk ed, voor ik erop zit is ze dan ongeveer 4 jaar en dat vind ik een prima leeftijd.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:51

Bentee schreef:
Ben benieuwd hoe het iedereen af gaat komende periode!
@Sumic, wat een leukerd heb jij zeg! Inderdaad nog wel heel ielig :j

@Daphara, Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij met zijn paard doet, maar persoonlijk vindt ik 3 jaar wel vroeg om mee te beginnen. Mijn fjord heb ik dus op 4 jarige leeftijd zadelmak gemaakt (lees laten wennen aan zadel/hoofdstel en 2/3 keer opgezeten en beetjes gestapt en gedraafd :') ) en dat vind ik al vroeg zat. Daarom vindt ik het fijn dat hij nog ff kan blijven staan en nu lekker met grondwerk bezig te zijn/veel wandelen :D In het nieuwe jaar oppakken met in/doorrijden hij is dan (bijna) 5 jaar.
Leuk dat je aan lange lijnen werkt btw! Dat wil ik binnenkort ook op gaan pakken met Odin.


Is ook geen waardeoordeel van mij, mijn vraag is oprecht of ze dat niet vroeg vinden, omdat ik mijn 5 jarige nog zo als puppy zie en merk dat hij nog steeds tijd nodig heeft om nieuwe dingen te verwerken.
Hij is zo leergierig, dat soms zijn koppie even helemaal helemaal vol zit (ja, zelfs een enorm Shire hoofd kan ruimte tekort hebben ;) ) ik had ook bedacht dat ik mijn Shire jaarling Pleun al met (nog net geen) 4 jaar zadelmak zou laten maken en wat doorrijden, nu ik Duke heb twijfel ik of ze er op die leeftijd al wel klaar voor zal zijn.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 21:59

Ik snap je punt Daphara, maar ik denk dat het erg afhankelijk is van het (type) paard.

Ik kijk erg naar hoe Joy zich ontwikkeld en ik pas de training daarop aan. Ze staat vaak te popelen om iets te doen en vindt "werken" (voor zover we dat doen) erg leuk. Ze wordt er rustig van. 3 te vroeg? Nee, maar geeft Joy dat aan krijgt ze de tijd. Voor verkeerde belasting van pezen ben ik niet bang. Reining wil ik zeker gaan doen, maar pas als ze 5 is.

Ik weet dat er een groot (deels terecht) vooroordeel rust op het beleren van quarters in de westernwereld. Ik deel deze mening. Maar als ik naar mijn eigen paard kijk, vind ik 3 niet te vroeg. Ze is sowieso ook niet een gemiddelde quarter :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:13

De mijne is ook heel leergierig, vaak is ze na enkele keren iets oefenen er ook al mee weg. Wanneer ik iets nieuw aanleer tijdens mijn grondwerk les, laat ik dit vaak een weekje rusten en wanneer ik dit dan opnieuw vraag, weet ze meteen wat ik bedoel.
In het begin vond ik zo'n uur grondwerk les zwaar voor haar, maar nu valt dit heel goed mee. De aller eerste les moest Aliaa veel nieuwe indrukken en oefeningen verwerken. Ze laat niet uitschijnen dat het teveel is. Ik vind dat de mijne op korte tijd heel volwassen geworden is in haar hoofd.
Ik heb een Akhal Teke trouwens. :)

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:17

Daphara, zo had ik het ook niet gelezen hoor :) mijn antwoord was ook niet als aanval oid bedoelt :) Het ligt er ook heel erg aan wat men met het paard gaat doen. Als je de om de dag een uur gaat rijden (bijvoorbeeld) met een net 3 jarig paard vind ik dat veel. maar zoals Gimme_Joy het rustig oppakt, vind ik weer okey. Er zijn zoveel discussies over de leeftijd van beleren. In principe is 5 (wanneer ik Odin in ga rijden) ook nog te vroeg als je kijkt naar de groei :')

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:20

Welkom KittyDylan!

Isabel_k wat stoer dat je het alsnog gaat proberen!

@seven, ahaa oke, interessant. Hoe testen ze dan hoe makkelijk een paard zich laat bewerken.

Wat een leukerd Bentee. Odin vindt het vast niet erg om nog even lekker niks te doen.

Retjethorse hahahaha _O-

Welkom Sumic, leuk paard heb je, echt een ukkie nog zo te zien.

Ik heb er ook bewust voor gekozen om te wachten met beleren tot Hilana 4 is. Voornamelijk omdat ik meerdere keren gelezen heb dat het lichaam van een paard pas later is uitgegroeid dan ik eerst dacht. Daarnaast vind ik het fijn dat ik de tijd die ik heb voordat ze 4 is kan gebruiken om een band op te bouwen. Hopelijk geeft dat ook een betere basis om dadelijk te starten. Iedereen is natuurlijk vrij om het zelf te bepalen voor zijn of haar paard en ik veroordeel mensen die er anders over denken ook niet. Er zijn genoeg mensen die nog langer wachter. Voor dag geduld heb ik respect. Ik denk persoonlijk dat omdat het in de professionele paardensport gebruikelijk is al vroeg te beginnen, het door veel mensen als normaal gezien en men de argumenten tegen niet vinden opwegen tegen de voordelen. Wellicht zijn mensen niet op de hoogte van de nadelen of geloofd men het niet. Wie weet klopt de informatie die ik tot nu toe gelezen heb wel helemaal niet, dat zou ook nog kunnen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 22:26

Joy is (helaas) heel snel volwassen geworden door twee kliniek opnames. Neemt niet weg dat ik haar nu nog steeds behandel als een "puppy". Al merkte ik bij de eerste keer langer grondwerken (in hand trail clinic op lokatie) dat ze een langere spanningsboog heeft dan ik had gedacht :D

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:33

Ik denk dat je moet kijken naar het paard. Mijn negen jarige vind ik soms zelfs nog een beetje een pup :+ Terwijl een verzorgpony van mij op 2,5 jarige leeftijd op sommige vlakken veel volwassener was.

Echt rijden met drie vind ik persoonlijk wat vroeg. Maar wennen aan een zadel/gewicht is niet écht erg. Al zou ik dan gewoon af en toe wat herhalen en niet verdergaan. Dat kan nog even wachten.

Botten moeten ook licht belast worden om steviger te worden. Net als spieren, al heb je voor botten niet een heel paardenleven, alleen tijdens de groei.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:33

Ach kijk naar je paard.
Wij deden gisteren de oefening 'sta relatief dicht bij elkaar stil op de poetsplaats en verdraag elkaar'. Moeilijk zat, ik was ondertussen een zadel aan het aanpassen bij mijn merrie. De groene was zich aan het concentreren om relaxt naast haar te staan (incl vuile blikken van mijn dominante merrie). Uiteindelijk was het een kwartier oid, mijne weggezet en nog even de groene hoeven uitkrabben... Emmertje was meer dan vol :') :(:) . Toen maar even de oefening '800kg paard gaat niet trappen omdat het het hele gebeuren een beetje zat is' :roll:

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:51

Mijn 10-jarige merrie is soms nog meer baby dan mijn 2,5 jarige. Maaar daar moet ik dus wel heel erg mee opletten. Ondanks dat Bailey (2,5) nu zo volwassen op dingen reageert, betekent dit niet dat ze ook echt volwassen is en ik wil ook niet dat ze een binnenvetter wordt.

Wel gaan we goed de basis erin zetten met het grondwerk, maar met het echte ‘heftigere’ grondwerk beginnen we pas als ze 3 is.

Ik vind 3-jarige paarden veelal ook nog te jong om op te zitten. Iedereen op stal vond dat ik allang moest beginnen. Die hadden echter Bailey al een hele tijd niet gezien (stonden oo achterste weiland, waar niemand komt). Toen ik haar vandaag naar voren haalde ‘schrok’ iedereen nog best wel van haar puppy uiterlijk: flink overbouwd en lange benen.

Ach ja. Ieder voor zich natuurlijk, maar ik wil graag Bailey houden tot haar 40e :))

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:57

Leuk zoveel nieuwe mensen. Grappig om te lezen hoe iedereen het doet, en welke methodes iedereen gebruikt.Ik wil zelf beginnen met 4. Wij zijn nu enkel spelende wijs bezig. Jacy heeft tot ze bij mei kwam in mei (ze was toen 3 jaar en 2 maand) in de kudde gestaan. Ze was nog nooit bij mensen in handen geweest en heeft echt lekker kunnen spelen en razen. Ik merk aan haar ook echt dat ze die uitdaging leuk vind en dat ze goed aangeeft wanneer het ff genoeg is.

Jacy en ik zijn veel bezig met clickertraining. Ze vind het erg moeilijk om van mij weg te gaan, gezien ik zoveel mogelijk r+ wil trainen zijn we de afstand aan het vergroten dmv targeten. Imiddels gaat ze een meter of 7-8 naar de pion *\o/* . Ze vind het clikkeren super leuk en pakt het snel op. Ze denkt ook echt met me mee.

Op het moment doe ik haar 2-3 x per week een hoofdstelletje in als ze in de bak staat m, zodat ze rustig kan wennen. Ik heb nu een dubbelgebroken D trens voor haar, alleen blijft ze er echt gigantisch mee knauwen. Ik zit nu te denken aan een ongebroken appelbit mensen ervaring hiermee? :? Ze heb een klein mondje.


Afbeelding

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:58

Ik denk dat we allemaal weten en begrijpen dat een paard niet is uitgegroeid als het 3 jaar is. Bij stamboeken blijft het de gewoonste zaak van de wereld om 3 jarigen volop aan het werk te zetten. Denk oa. aan de verrichtingsonderzoeken voor hengsten. Gelukkig wordt het steeds normaler om later te beginnen. Wel is een 3 jarige makkelijker te overtuigen dan een 6 jarige denk ik. Dus een basis erin brengen en daarna weer de tijd geven om het te verwerken en jong te zijn vind ik best een goed idee.
Maar bij alles is het paardafhankelijk.. er kunnen lichamelijk en mentaal grote verschillen zijn. Ken je dier is het allerbelangrijkste.
Onze Mattie is nu lichamelijk helemaal nergens aan toe. Hij moet groeien en sterk worden. Over een half jaar kan hij er alweer heel anders bijstaan. Ik wil hem als eerste voor de wagen beleren. Lekker rechtuit en verkeersmak maken. Maar is hij hier nog niet klaar voor dan is het geen probleem om deze plannen nog een half jaar op te schuiven of verwachtingen bij te stellen.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:58

gimme_joy: volgens mij staan we super dicht bij elkaar. Misschien kunnen we een keer een puppydate doen en ff lekker wandelen?

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:10

@remark, dankjewel! Ben ook heel blij met hem, was op slag verliefd op hem ondanks dat er nog zo'n 30 Fjorden stonden waar ik uit kon kiezen, haha.

@Myrth, Tegen mij is wel eens gezegd dat die van mij allang in het Z kon lopen (bij wijze van spreken) omdat hij toen ''al'' 3,5 was en nog niets gewend was. Soms is het beter om nog eventjes te wachten.

@_kmbn, die van mij heeft ook totdat hij bij mij kwam, in maart dit jaar, (toen bijna 4 jaar) in de kudde gelopen. Hij komt bij fokker Bart van den Berg vandaan waar ze in een natuurgebied lopen bij Giethoorn. Hij was wel enigszins in handen geweest voor bijvoorbeeld de keuring of wanneer ze terug moesten naar het vaste land, maar meer ook niet. Fijn voor de paardjes en de sociale ontwikkeling in de kudde, maar merk wel dat hij daardoor erg onzeker was tegenover mensen. Wist vaak niet wat hij kon verwachten en begreep niet wat ik wilde. Heb ook een periode gehad waarin ik helemaal niets met hem kon. Dat lag natuurlijk niet alleen aan hem, maar ook aan mij. Maar het gaat nu echt de goede kant op. Afgelopen maanden veel aan onze band gewerkt en we beginnen elkaar nu steeds meer te vertrouwen en aan te voelen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 23:15

sumic schreef:
Ik denk dat we allemaal weten en begrijpen dat een paard niet is uitgegroeid als het 3 jaar is. Bij stamboeken blijft het de gewoonste zaak van de wereld om 3 jarigen volop aan het werk te zetten. Denk oa. aan de verrichtingsonderzoeken voor hengsten. Gelukkig wordt het steeds normaler om later te beginnen. Wel is een 3 jarige makkelijker te overtuigen dan een 6 jarige denk ik. Dus een basis erin brengen en daarna weer de tijd geven om het te verwerken en jong te zijn vind ik best een goed idee.
Maar bij alles is het paardafhankelijk.. er kunnen lichamelijk en mentaal grote verschillen zijn. Ken je dier is het allerbelangrijkste.
Onze Mattie is nu lichamelijk helemaal nergens aan toe. Hij moet groeien en sterk worden. Over een half jaar kan hij er alweer heel anders bijstaan. Ik wil hem als eerste voor de wagen beleren. Lekker rechtuit en verkeersmak maken. Maar is hij hier nog niet klaar voor dan is het geen probleem om deze plannen nog een half jaar op te schuiven of verwachtingen bij te stellen.


Ik ben het daarin absoluut met je eens. Joy is een tank en zal niet veel problemen geven gokken wij, afgezien van dat ze onwijs sterk is. En nu (nog) niet weet dat ze zo sterk is. Ia natuurlijk geen excuus, maar zadelmak en dan een hele zomer het land op lijkt mij niet zo heel schadelijk. Overigens is nooit wetenschappelijk bewezen dat jong beginnen een negatieve invloed op pezen heeft. Nogmaals geen excuus ;)

Gaan we doen_kmbd! Gezellig! Ik heb alleen niet zelf de beschimking over een trailer :+

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:25

Falco is ook echt een tank en hij gaat volgend jaar februari naar de hengstenkeuring dus Falco loop ongeveer 2 x per week aan de longe ongeveer 15 a 20 min. En dan voornamelijk stap en draf omdat de galop niet getoond word.

Ik weet ook dat het vroeg is en dat hij jong is 2.5 jaar. Verder staat Falco nog steeds elke dag een paar uur lekker buiten en mag hij verder nog wel jong zijn.