Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:53

Oei wat stout van Malik... maar goed dat je het zo wil oplossen en zoekt naar het juiste :)

Loody, jeetje wat braaf zo zeg, heel knap!!

Die tandjes allemaal := hihi ik heb er ooit 1 gevonden van een mini, maar verder eigenlijk nooit.

Hier een kleine tegenvaller :( Raika heeft gister het zadel opgehad. Ze vond het spannend maar verder was ze wel braaf! Helaas blijkt het zadel echt totaal niet goed te liggen, dus longeren gaat wel maar hiermee een begin maken met beleren gaat niet lukken :(
Nu moet ik dus op zoek naar een alternatief, maar hoe? Ze is nog niet beleerd, ik kan nog 20 tweedehands zadels kopen maar grote kans dat dat ook niet lukt. Ik kan een zadelmaker laten komen maar ik kan niet proefrijden... boomloos wil ik niet.... wie heeft suggesties?
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:56

Ik wil hier liefst beginnen met een tekna, verwisselbare boom, niet overdreven duur en die lag op Dexter destijds super. Ideaal voor brede tanks zonder schoft..

Anoniem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:24

Je kan gewoon een zadelmaker laten komen die in 2e hands zadels doet. Je kan er dan misschien niet op rijden maar een beetje zadelmaker kan wel inschatten of een zadel goed genoeg ligt om er straks op te stappen. Ik heb de mijne ook aan laten passen terwijl ik er nog niet op kon.

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:28

Waar ik een beetje bang voor ben is dat je dan alsnog rond 1000 euro kwijt bent aan een goed tweedehands zadel ofzo, terwijl ik het liefst zo snel mogelijk een goed op maat gemaakt zadel wil (maar uiteraard oppassen dat spieren nog veranderen enzovoort, daar ben ik mij van bewust ;) )

Edit; zou je een zadel op maat kunnen laten maken zonder dat je er op kunt al? En dan laten nakijken/aanpassen zodra je er los op kunt draven ofzo? (en dan nog eens laten nakijken/aanpassen als je weer een paar maanden verder bent qua bespiering enzo)???
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 13-04-19 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:29

Ik zit met precies hetzelfde. Heb zo goed en zo kwaad als het kon het een soort van passend gemaakt met 2 dekjes en een gelpad, maar ideaal is anders. Haar daarmee wel in laten rijden en nu wacht ik op een ander zadel zodat ik haar ook echt door kan rijden.

Edit: Jouw zadel lijkt zo op de foto te wijd te zijn, dus dan zou je een Frontriser gelpad nodig moeten hebben ipv een bontje (wat evenredig opvult itt zo'n gelpad).

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 11:33

Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit in de dressuur, maar ik heb bij een westernshop een "jong paarden plan". Ik koop bij hun een tweede hands zadel, en de tijd dat ik hem gebruik krijg ik uiteindelijk in euro's terug op het volgende zadel. Ze komen dan weer langs voor een consult. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten, plus je hebt altijd een zadel dat past. Totdat Joy is uitgegroeid en dan koop ik een custom made. Maar die is dan gelijk voor de rest van haar leven aangezien die zadels zo 4k kunnen kosten := :o

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:16

Loody: leuke foto’s! Ziet er goed uit en wat een mooie oortjes! <3 <3

Orchidee: goed bezig!

Robijntje: welkom!! Wat een super leuk koppie heeft ze!! <3

MF: heerlijk dat malik al lekker het weiland op mag!

linda2008 schreef:
Hier een kleine tegenvaller :( Raika heeft gister het zadel opgehad. Ze vond het spannend maar verder was ze wel braaf! Helaas blijkt het zadel echt totaal niet goed te liggen, dus longeren gaat wel maar hiermee een begin maken met beleren gaat niet lukken :(
Nu moet ik dus op zoek naar een alternatief, maar hoe? Ze is nog niet beleerd, ik kan nog 20 tweedehands zadels kopen maar grote kans dat dat ook niet lukt. Ik kan een zadelmaker laten komen maar ik kan niet proefrijden... boomloos wil ik niet.... wie heeft suggesties?
[ [url=m/z9GKaQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Herkenbaar! Wat ik met mijn vorige pony heb gedaan is een goedkoop wintec zadel met verwisselbare boom en dan met bontje er onder als die net even nog niet goed genoeg lag. Je hebt bij EJ (kan ook online) een boom meter. Op YT staan filmpjes waar ze uitleggen hoe het werkt. Daarmee weet je welke boom je ongeveer nodig gaat hebben.

Het is heel lastig met die jonkies. Je gaat ook niet direct een zadel op maar laten maken. Met een half jaar kan je een ander zadel kopen al.

Ik twijfel om voor Flynn nu het zelfde te doen. En als die dan goed beleerd is een westernzadel aan te schaffen.

Edit; even snel opgezocht. Kon het juiste woord niet vinden :')
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... _3077.html
Laatst bijgewerkt door Paint_Girl op 13-04-19 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:17

Ik heb direct een zadel aan laten meten met het risico op eruit groeien inderdaad. Maar een zadeltrauma is erger!Afbeelding

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:29

Tja heel lastig! Zadeltrauma is inderdaad erger dan alles! Ik wil ook voor op maat gemaakt gaan, maar dan ben je wel 2500 euro verder, als het dan maar een half jaar goed ligt, en niet meer aan te passen is, dan is dat wel enorm zonde van het geld.

Misschien maandag eens bellen om te horen wat de opties zijn bij jonge paarden en op maat gemaakte zadels... :?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:42

Snap ik, maar als je een goed merk koopt kun je er nog wel wat voor vangen als je hem verkoopt na een jaartje netjes onderhouden gebruik.
Daarom heb ik er toch maar voor gekozen het zo te doen, mijn merrie is een sensibel gevoelig ding, dus het moet goed zitten…
Denk er rustig over na! Sommige kunnen nog redelijk aangepast worden.
Wat bij mij ook mee speelde is het feit dat ze al 5,5 was toe ik aan het rijden ging, daarom meer zekerheid.

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:46

Hallo allemaal!

Ik ben me paard dit je aan het beleren dus dacht ik sluit me gezellig bij jullie aan!

Dit is mijn knapperd Akyra, een mooie tinkermerrie van 3 jaar (word in juni 4).

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar augustus voor het eerst op me paardje gezeten!
Afbeelding

Nu zijn we de winter voorbij en mijn doel was om in de winter en zelfstandig op te kunnen rijden, en guess what!
We rijden! alleen galop doen we nog niet.

Ik volg dit topic aan langer en gebruikt soms wel eens tips die ik voorbij zien komen :=

Kan niet wachter op de zomer om voor het eerst buiten te gaan rijden <3

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:02

Welkom Juul! Leuk dat je al zo ver bent :)

Sbravour, ik zou heel graag voor AB willen gaan, geen idee of dat tweedehands nog goed verkoopbaar zou zijn. Maar ik ga maandag wel even bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn qua maatwerk bij onbeleerde paarden, inruil als ze er uit gegroeid zou raken enzovoort.
Bedankt voor het meedenken en delen van jullie tips en ervaringen :D

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:17

Zelf heb ik een.heel fijn zadel wat waarschijnlijk past.
Maar mocht het echt verschrikkelijk liggen weet ik ook nog niet wat ik dan doe. :')

Juul, leuk paard!
Super dat alles volgens plan is verlopen!

Malik is vanmorgen een dik uur op de wei geweest!
Heenweg was hij wat druk (had wel van tevoren gelongeerd) en sprong toen we er bijna waren bijna voor een auto, maar dat was net de eigenaresse van de wei die thuiskwam dus die remde al. :=
Terug was hij moe en ging hij wat rustiger mee.
Nu kijken hoe hij zich morgen gedraagt als we heen gaat, want dan weet hij ook nog eens wat hij gaat doen. :):)

Hij was wel heel stoer!
Totdat hij onderdanig begon te doen tegen de merrie dan.
:P
Afbeelding

Anoniem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:03

Edit; zou je een zadel op maat kunnen laten maken zonder dat je er op kunt al? En dan laten nakijken/aanpassen zodra je er los op kunt draven ofzo? (en dan nog eens laten nakijken/aanpassen als je weer een paar maanden verder bent qua bespiering enzo)???[/quote]


Jazeker, dat heb ik ook laten doen. Had een zadel gekocht voor een klein prijsje. Omdat mijn paard een vrij korte rug heeft was de keuze beperkt. Zadel lag qua lengte goed maar op de schouder iets te strak voor mooi. Voordat ik op mijn paard stapte heb ik het zadel laten controleren door een zadelmaakster en die heeft er wat vulling uitgehaald en het zadel goed pas gemaakt. Natuurlijk zal het wel regelmatig gecontroleerd moeten worden omdat de bespiering nog veranderd.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:26

Hallo juul, welkom.
linda2008 schreef:
Sbravour, ik zou heel graag voor AB willen gaan, geen idee of dat tweedehands nog goed verkoopbaar zou zijn. Maar ik ga maandag wel even bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn qua maatwerk bij onbeleerde paarden, inruil als ze er uit gegroeid zou raken enzovoort.
Bedankt voor het meedenken en delen van jullie tips en ervaringen :D


Ik heb een soort van het zelfde probleem. Alleen het enigste is dat er wel een spingzadel op pas waar ik nu dus mee rij.
Maar ik heb vande week ook een zadelmaker gebelt om te overleggen en hij zij dat ik beter geen wintec kon kopen ivm wel de boom die je kunt aan passen maar de rest van het zadel slecht kunt aan meten.
Dus nu ga ik dan toch voor een nieuwe is de hoop dat hij er dan niet meer uit gaat groeien. Maar een goed zadel vind ik belangrijker dan een een paard waar straks zijn rug van kapot is.

Kun je niet een zadel laten aanmeten op je paardje wat je zadelmak gaat maken. En even test rijden op een ander paard zodat je weet hoe het zadel zit?
Of misschien heb je kennis die nog een oud zadel hebben liggen wat beter ligt?

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:12

Dat zou een handige tip zijn (maar ik sta op een warmbloedstal met mijn ronde fjordjes ;) :P dus dat gaat nooit passen ben ik bang... :o )
Ik weet welk zadel ik zelf goed in zit, dus hopelijk kunnen we dat type zadel passend krijgen op mijn paardje... is het al maandag? Dan kan ik gaan bellen..... O:)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:23

Loody: Wat fijn dat Smiley zo makkelijk is met alles!

Orchidee14: Weer een mijlpaal behaald!

Robijntjah: Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Knappe dame, maar wat een naam zeg. :') Konden ze niet kiezen? :D

MirandaFuego: Wat een bokaal tanden heb jij al verzameld zeg! :D
De tijd gaat heel erg snel... :=
Malik ziet er knap uit zeg, lekker show verkopen ook naar de dames! :P

linda2008: Balen dat het zadel niet past! :( Maar super fijn dat ze het goed deed.
Je hebt waarschijnlijk niet zoveel aan hoe ik het gedaan heb, want mijn zadel is (semi) boomloos, maar ach. :') Ik ben de eerste keren opgestapt zonder zadel. De bedoeling was eigenlijk om ruitermak te maken met een barebackpad. Helaas kwam het pasconsult voor het zadel er sneller dan de barebackpad (die was niet in voorraad in het kleur dat ik wou :+ ), dus ben ik gewoon opgestapt zonder iets. :P Ook enkele keren een rondje gestapt zonder zadel. Echt proefrijden met het zadel was nog steeds geen optie natuurlijk, maar ik kon iets langer in het zadel zitten en zelfs een rondje draven (met mijn moeder die meeliep :D). Ik heb een boomloos zadel, maar het ziet eruit en voelt aan als een boomzadel. Het is een westernzadel trouwens.

Juulxx: Welkom! Mooie Tinker heb je! <3 Ik heb trouwens een tip voor je, die cap hoort op jouw hoofd, niet op het hoofd van je paard! :D <<)

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:36

linda2008 schreef:
Dat zou een handige tip zijn (maar ik sta op een warmbloedstal met mijn ronde fjordjes ;) :P dus dat gaat nooit passen ben ik bang... :o )
Ik weet welk zadel ik zelf goed in zit, dus hopelijk kunnen we dat type zadel passend krijgen op mijn paardje... is het al maandag? Dan kan ik gaan bellen..... O:)


Maar misschien past het zadel met een bontje ofzo wel een soort van? Je hoeft er toch ook geen uren op rond te rijden maar alleen te voelen of het zadel fijn zit?
Toen ik mijn zadel voor mijn andere paard ging laten aan meten (dit was wel een nieuwe). dan probeer je van alles uit. wat je zelf lekker vind zitten. En dan kan het zijn dat je andere wrongen fijner vind terwijl dat zadel bijvoorbeeld helemaal niet goed op je paard ligt. Maar daar dat je dan wel even proberen. Maar dan moet je een van je stalgenoten even lief aan kijken :)

Vandaag heb ik mijn foto's binnen gekregen. Ik vind ze toch best leuk.
Afbeelding

Afbeelding
Foto's zijn gemaakt door www.vanveldhovenfotografie.nl

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:44

Malik heeft een goede staart. Daar kan die van Joep niet aan tippen. _O-

Vandaag was ik op Equiday. Hij was ontzettend braaf. Het braafste paard van stal. *\%/* Later een uitgebreider verslag hier en in mijn eigen topic. Ik ga eerst slapen. (Heel, heel lang).

Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:59

Zadel dilemma heb ik ook :j
Zadel wat ik heb liggen is te smal, of Joya is te breed, dat gaat echt niet passen. Wil het ook niet voor heel even proberen dus denk dat ik in de eerste instantie erop gaat met een barebackpad. Als ik een zadelmaker laat komen is ze dan in ieder geval gewend aan iemand op haar rug.

Mag nog wel van stalgenoten zadels passen om een indicatie te krijgen wat ongeveer zou kunnen passen. Ik denk dan vooral aan de stalgenoten met Friese paarden want moet iets hebben met echt een brede boom.
Heb voor haar een Deuber Impuls in gedachten en hoop dat die passend te krijgen is. Zijn wel zadels voor Barokke paarden en verstelbaar dus heb goede hoop :)

Kijk Malik, eens stoer zijn. Eng dat hij voor die auto sprong.. -O-

Welkom Juulxx

Ben benieuwd naar jullie avonturen op Equiday, Isabel_k

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:47

Nicky-rilana, wat een mooie foto’s! Mooi paardje ook zeg!

Isabel, wat leuk zeg! Benieuwd naar het verslag maar voor nu; slaap lekker ;)

Opstappen zonder zadel of met een barebackpad ga ik echt niet doen. Ik wil wel graag enige houvast voor het geval er iets gebeurd :=

Fransje, ja dat is wel handig dat je alvast een indicatie kunt krijgen... maar ik sta niet op zo’n grote stal met veel mensen :P hihi

Ik weet welk zadel ik zelf graag wil, alleen moet dat natuurlijk passend op het paard gemaakt worden. dus ik ga maandag toch maar gelijk contact opnemen of hij kan maken/passen zonder dat ik direct hoef proef te rijden en het dan later nog kan komen nakijken en waar nodig aanpassen. Zou de makkelijkste oplossing zijn denk ik.
Ondertussen durf ik met het huidige zadel haar wel nog eens te longeren ofzo dus dan gaan we daar rustig mee verder :j :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:03

En anders is zonder zadel toch een prachtig alternatief hoor! Ik heb tot nu toe telkens mijn eerste ritjes zonder zadel gedaan.

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:14

SBravour schreef:
En anders is zonder zadel toch een prachtig alternatief hoor! Ik heb tot nu toe telkens mijn eerste ritjes zonder zadel gedaan.


Ik zie dat niet zitten :n Als ze iets doen lig ik er toch sneller naast en mijn ervaring is als ze dat eenmaal door hebben, dat het lastiger word omdat je dan eerst iets moet afleren. Goede gewoonten aanleren is makkelijker dan foute gewoonten afleren ;)

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:24

SBravour schreef:
En anders is zonder zadel toch een prachtig alternatief hoor! Ik heb tot nu toe telkens mijn eerste ritjes zonder zadel gedaan.


Ik haak even aan. De eerste paar keer zitten heb ik ook zonder zadel (met touw om zijn nek }> ) gedaan. Ik heb vrij snel daarna een barebackpad gepakt omdat ik dan iets steviger zit.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:40

Isabel_k schreef:
SBravour schreef:
En anders is zonder zadel toch een prachtig alternatief hoor! Ik heb tot nu toe telkens mijn eerste ritjes zonder zadel gedaan.


Ik haak even aan. De eerste paar keer zitten heb ik ook zonder zadel (met touw om zijn nek }> ) gedaan. Ik heb vrij snel daarna een barebackpad gepakt omdat ik dan iets steviger zit.


Zelfde hier, maar zonder touw om de nek. Heb pas toen ik aan het draven was begonnen een zadel aan laten meten, omdat ik daar het gevoel had haar in de weg te zitten met mijn zit.