Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:37

SBravour schreef:
Ik vond een 5 jarig paard leren voetjes geven bij iemand anders dan ikzelf het moeilijkste van allemaal. Oef wat hebben wij lang over de hoefsmid gedaan zeg!

Ja dat zijn soms ook lastige dingen, het ligt vaak heel dicht bij elkaar wanneer ze het moeilijk vinden of wanneer ze er een potje van maken. :=
Mijn hoefsmid doet het eigenlijk altijd gewoon, als ik erbij sta helpt dat vaak beter qua begeleiding als dat ik het zelf doe..
Malik was met zijn achterbenen lastig bij hem maar éénmaal opgetild en goed vast gaat het dan wel.
Malik is sowieso heel los met zijn achterbenen, hij voetbalt er altijd mee als hij wat tegen zijn achterbenen krijgt, hij strooit ook het stro op door met zijn achterbenen te meppen, heb ik nooit eerder zo gezien. :')
Maar dat heb ik ondertussen gewoon telkens geoefend door onverwachts aan te raken, met de bezem of een touw ertegenaan zwaaien.
Maar sommige paarden vinden dat echt moeilijk. :j

Linda, ik reed vroeger vaak zonder zadel, dan had ik houvast aan de manen.
Maar later had ik de manen geschoren, dat was wel eens lastig als hij ging bokken. _O-
Dat paard bokte echt voor de lol, nooit om me eraf te gooien, maar soms wel echt hoog, ook zo met vier benen de lucht in!
Toen was ik wat leniger, ik denk niet dat ik die nu nog zou uitzitten. :=

Gimme_Joy, goed zo!
Maar ga je in dameszit? _O-

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 20:39

Hahaha MF :') Ja ik denk we doen het eens anders! :P

Been eroverheen mag van de trainster volgende week zaterdag. Ik heb aangegeven niet te snel te willen gaan en dat voert ze netjes uit :D Dus nu alleen vanaf het hangen draaien en zitten. Ik deed het vandaag voor het eerst alleen. En Joy die vindt het dus allemaal prima! _/-\o_

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:00

Ja joh dat komt helemaal goed, is ook een braverd. :))

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:08

Joy is zadelmak geboren :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 21:29

:)) :D

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:30

Hier nog n zadelmak geboren paard :)

Ik doe ook meteen alles met zadel, zonder zadel komt daarna ooit wel eens al moet ik zeggen dat ik op mijn vorige fokproduct (die nu 8 word) ook nooit zonder zadel erop heb gezeten....

Ik moet sowieso uitkijken vanwege mijn rug en ga ook niet zo snel op n "vreemd" paard zitten juist omdat ik weet wat voor mijzelf de risico's zijn....

Iedereen doet t op zijn /haar eigen manier en ik heb alleen maar respect voor de mensen die hun paarden zadelmak maken zonder n zadel (oké, dat is nu wel even n rare zin ;) ).

Hier gaat Gentle zn laatste week revalidatie in *\o/*
Vrijdag gaat ie voor het eerst aan de longe en in de roundpen, zaterdag en zondag ook nog zodat hij de evt energie die hij opgebouwd heeft kwijt kan voordat hij de paddock in gaat maandag :)

Dan kunnen we verder met zadelmak maken maar ergens gok ik dat ik er binnen no time op zit en weg rij ;)

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:40

Ja haha zonder zadel is het kontmak maken. :D

Gentle is idd ook zadelmak geboren! :))
Fijn dat hij bijna op de paddock kan!
Is wel snel voorbij gegaan!

fransje23

Berichten: 15437
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:42

De discussie gaat m.i. meer over het algemeen over wel of geen zadel de eerste keren en is niet specifiek op iemand gericht.
De keuze voor wel of geen zadel zegt ook niet per definitie dat de voorbereiding slecht is of snel gaat. Maar naar mijn idee voegt een zadel de eerste paar niet zoveel toe.

:)

Voetjes leren geven kan ook best een ding zijn inderdaad. Maar het is wel verdomd belangrijk dat ze dat goed en netjes kunnen :j Joya doet het inmiddels keurig, hoef enkel haar been aan de raken en "voetje" te vragen en ze tilt de voet op.

Joy is een topper he! Wel leuk westerns in dameszit :D

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:50

Ik denk dat het wel of niet zitten met zadel de eerste keer (of keren) ook lig aan de paard/ruiter combinatie. Ik denk dat het allebei kan en allebei prima is. In mijn geval deed ik de eerste keer (en keroen) zonder een zadel omdat ik a) nog niet een heel fijn zadel voor hem had en b) het was ‘in the moment’. Op dat moment voelde hij relaxed en fijn, maar ik had geen zadel. Toen heb ik het maar ‘gewoon’ gedaan en op die manier doorgezet. Later heb ik het zadel erbij gepakt.

Dat ligt in mijn ogen niet aan de voorbereiding, die bij mij overigens zeer uitgereid was, maar aan het moment. Het heeft geen zin om zo’n belangrijke stap door te slepen als je ook gewoon kan gaan zitten. :D

fransje23

Berichten: 15437
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:51

MirandaFuego schreef:
Ja haha zonder zadel is het kontmak maken. :D


_O-


Fijn Gentle zijn revalidatie er bijna op zit! Lekker voor hem om weer lekker los in de paddock te kunnen! Ook lekker voor jou om weer verder te kunnen.


Ik reed op mijn vorige paard regelmatig zonder zadel. Vooral buiten, heerlijk ontspannen rondje om.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 21:55

Ik moet ook eerlijk zeggen dat mijn onkunde ook meespeelt in de keuzes die we maken. Een zadel geeft mij gewoon meer vertrouwen. En daardoor Joy dus ook. Ik wil zeker wel zonder zadel gaan rijden, maar we doe het eerst gewoon even zo :D

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:56

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Vandaag heb ik voor het eerst gehangen. Dat ging best goed! Mocht iemand nog tips hebben voor deze stap, dan houdt ik mij aanbevolen.
Afbeelding
Afbeelding

Om nog even op de zadeldiscussie in te haken. Ik heb er na heel lang wikken en wegen voor gekozen om het ruitermak maken met barebackpad te doen. Ik wil tzt naar de country mill gaan voor een zadel. Dan wil ik wel ook proef kunnen rijden, dus vandaar nu eerst even zonder zadel.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:04

Gimme_Joy: Wat goed van Joy zeg! :D Alleen lijkt dameszit me niet zo praktisch op een westernzadel? :') Of viel dat nog mee?

Voetjes geven was bij Aliaa rampzalig, die liet zich gewoon vallen. Dat heb ik rustig opgebouwd, samen met omkoping. _O- Inmiddels zijn we al zover dat wanneer ik de hoevenkrabber laat zien, Aliaa automatisch haar voet opheft aan de kant waar ik sta. :D
Hoefsmeden zijn idd een dingetje. Ik merk dat Aliaa het niet prettig vindt om voetjes te geven aan een vreemde. Sowieso vindt ze het maar niets als een vreemde zomaar aan haar lijf komt. Dat mag pas nadat ze toestemming gegeven heeft. >;) En binnenkort laat ik de osteopaat komen, dus dat wordt nog wat... Ik vrees dat ik een hele boze merrie ga hebben. :=

Hier nog zo'n toppertje die zadelmak geboren lijkt te zijn. Ik ben benieuwd wanneer ik voor het eerst bokkesprongen ga krijgen. :')

CubaLibre: Waren het 8 weken revalidatie? Het lijkt in elk geval voorbij gevlogen te zijn! Fijn dat het einde ervan eindelijk in zicht is. Ben benieuwd hoe Gentle het longeren gaat oppakken. :D

MirandaFuego schreef:
Ja haha zonder zadel is het kontmak maken. :D
Haha! _O-

Remark: Straks bijt de Haf nog in je kont! :D Nee hoor, ik vind het er ontspannen uitzien! +:)+

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 05:46

CL, wat fijn dat de revalidatie er bijna op zit :)

Retjet, ja en precies die bokkesprongen zijn waarom ik liever niet zonder zadel ga :P

Gimmejoy, dat zal hier dan misschien ook wel zo zijn hoor. Een zadel geeft mij ook meer vertrouwen :j en vertrouwen is toch wat je moet hebben en ook uit moet stralen bij zadelmak(of kontmak) maken ;)

Kontmak maken, hmm ik leer hier toch best veel, ik had het nog niet eerder gehoord :=

Remark, dat ziet er toch heerlijk ontspannen uit :j

Voetjes geven, eigenlijk geen problemen mee gehad, mijn jaarling staat in principe gewoon baby te zijn op de wei, maar eens in de zo veel tijd (toevallig gister) pak ik haar wel even naar de poetsplaats waar ze leert vast staan, even haar voetjes moet geven, haar staart met equishine word ingesprayd en even geborsteld word :j dat vind ik een fijne voorbereiding voor later :)

Retjet, oh zo herkenbaar!! Ik heb ook zo’n merrie staan (gelukkig is die maar 1.04m ;) :P ) écht een merrie-merrie met een eigen wil die ze heeeeel duidelijk kan overbrengen :o

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:15

GJ: lijkt me niet heel gemakkelijk zitten met zo’n knop voorop :D En wat goed dat je trainster je aan je eigen afspraken houdt :') , ik ben precies zo hoor.... ik moet ook tegen gehouden worden straks.

Remark: ziet er ontspannen uit!

Juul: welkom!

Nicky: leuke foto’s!

Zadeldiscussie sla ik even over! Haha.

Via de app weer een update van mijn kleine (grote) man <3
Zondag zie ik hem weer na 4 weken...
Afbeelding

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 19:30

Het viel best mee hoe het zat. Maar ik hoef er niet mee in galop hoor... #) :')

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:01

Stomme vraag hoor maar hoe doen jullie de overgang tussen het hangen en opstappen?
Gewoon proberen als er geen spanning meer is met hangen?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:12

Ik heb nooit gehangen, vind dat voor mij zelf maar ook voor mijn merrie niet comfortabel, is een gevoelig paard. Dus gewicht was meteen er ook echt op.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:40

Phuddle schreef:
Stomme vraag hoor maar hoe doen jullie de overgang tussen het hangen en opstappen?
Gewoon proberen als er geen spanning meer is met hangen?
Ik ben na het hangen op het krukje gaan staan en heb mijn been over de rug gelegd. En zo steeds een beetje meer tegen Aliaa hangen, nog steeds met 1 been op het krukje. Aangezien ze daar niets op deed, heb ik mezelf een klein wipje gegeven, en zat ik erop. :D

Hangen vond ik overigens ook erg onpraktisch. :')

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:50

Hier nog niet toe aan het hangen of erop zitten, maar vanmiddag wel voor het eerst met zadel gelongeerd!! Hij gaf geen kik! Ik ben super trots *\o/*
Maar hij is me wel aan het uittesten hoor :o ik kom hem ineens geen halster meer om doen.. rende steeds van me vandaan.. puber fratsen :7


Afbeelding


Ik haal ook veel tips uit jullie verhalen! Zo heb ik naast hem staan springen... en dit aan beide kanten! Links vond hij wel wat spannend, maar gelukkig goed kunnen afsluiten. Hier was ik zelf nooit opgekomen om te doen Haha

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:51

Phuddle schreef:
Stomme vraag hoor maar hoe doen jullie de overgang tussen het hangen en opstappen?
Gewoon proberen als er geen spanning meer is met hangen?

Ik heb eerst aan bijde zijde een keer gehangen. Daarna er geheel overheen gehangen zodat hij gewicht op zijn rug heeft. En daarna een beetje met mijn arm geaaid en een keer aan mijn beugel getrokken en nog wat gezwaaid met mijn arm. Ik heb wel eens paarden gehad die het zitten niet zo zeer eng vinden maar het been er over doen eng vonden. Hierbij heb ik wel altijd extreme linker stelling gehouden, zodat hij niet zomaar kon vlucht als hij dat wilde.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:38

sumic schreef:
Hier nog niet toe aan het hangen of erop zitten, maar vanmiddag wel voor het eerst met zadel gelongeerd!! Hij gaf geen kik! Ik ben super trots *\o/*
Maar hij is me wel aan het uittesten hoor :o ik kom hem ineens geen halster meer om doen.. rende steeds van me vandaan.. puber fratsen :7


[ [url=m/hCex5i.png]Afbeelding[/url] ]


Ik haal ook veel tips uit jullie verhalen! Zo heb ik naast hem staan springen... en dit aan beide kanten! Links vond hij wel wat spannend, maar gelukkig goed kunnen afsluiten. Hier was ik zelf nooit opgekomen om te doen Haha
Wat een draf zeg! :wow:

Dat springen was ook een tip die ik van iemand op stal kreeg, had daar zelf totaal niet bij stil gestaan. :)) Ik kreeg van dezelfde persoon (iemand die regelmatig jumping paarden zadelmak maakt en traint) ook de tip om te praten boven je paard. Blijkbaar kunnen sommige paarden erg schrikken als ze je stem achter/boven hun horen. :P

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:44

Ik heb gehangen. Met het oog op zijn verleden vond ik dat wel een prettig idee. Alhoewel we nu rustig stappen, doe ik nog steeds een keertje hangen voor ik echt ga zitten. En soms laat ik hem alleen inparkeren zodat inparkeren niet direct gelinkt is aan zitten. :J

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:57

Hier spring ik ook altijd en aan beide kanten, praten doe ik ook en ik zwaai met mijn arm zodat Gentle daar ook niet van schrikt als we zover zijn dat ik mn been erover sla ;)

Nog n paar dagen en dan mag Gentle aan de longe (paar dagen voordat hij naar buiten mag), zn boxrust zit er vrijdag op... 7 weken zijn voorbij gevlogen :j

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:20

Retjethorse schreef:
sumic schreef:
Hier nog niet toe aan het hangen of erop zitten, maar vanmiddag wel voor het eerst met zadel gelongeerd!! Hij gaf geen kik! Ik ben super trots *\o/*
Maar hij is me wel aan het uittesten hoor :o ik kom hem ineens geen halster meer om doen.. rende steeds van me vandaan.. puber fratsen :7


[ [url=m/hCex5i.png]Afbeelding[/url] ]


Ik haal ook veel tips uit jullie verhalen! Zo heb ik naast hem staan springen... en dit aan beide kanten! Links vond hij wel wat spannend, maar gelukkig goed kunnen afsluiten. Hier was ik zelf nooit opgekomen om te doen Haha
Wat een draf zeg! :wow:

Dat springen was ook een tip die ik van iemand op stal kreeg, had daar zelf totaal niet bij stil gestaan. :)) Ik kreeg van dezelfde persoon (iemand die regelmatig jumping paarden zadelmak maakt en traint) ook de tip om te praten boven je paard. Blijkbaar kunnen sommige paarden erg schrikken als ze je stem achter/boven hun horen. :P



Haha ja zo vond die van mij iemand die op het hek zit, en dus ver boven hem uit komt ook enorm eng in het begin! Niet gewend dat mensen ver boven hem uitkomen. :')