Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:39

Springen heb ik inderdaad ook gedaan, en gekke dansjes om haar heen :D O:)

Verder gooi ik van alles op haar rug en over haar heen. Ze brengt regelmatig haar eigen hooizak op haar rug naar haar stal.
Hangen doe ik vanaf een krukje of de grote hooibaal. Iets boven haar is ze inmiddels al gewend.

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:40

Hmmm ik hoor het al.. dat wordt een trap in de wei zetten en bovenop klimmen. Vervolgens praten (ik zal voor de zekerheid ook een stukje zingen) en zwaaien met mijn armen... dat gaat goedkomen :j :')
Van te voren ff checken dat er niemand staat te filmen }:0

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:51

Sjeetje jullie gaan als de brandweer!

De keuze om niet te hangen kan ik wel begrijpen. Is toch onhandiger dan ik had verwacht. De tip die ik van een vriendin kreeg (die als baan paarden inreed) was vooral binnen stelling te houden bij het opstappen zodat een paard niet ineens een been ziet zwaaien in zijn ooghoek.

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:04

Ik heb ook nog niet gehangen, alleen tijdens het oefenen met krukje naast hem neer te zetten, hard, zacht, met een slinger etc etc... even over zijn rug gehangen, maar niet in beugel staan en op die manier hangen.

Ik heb even wat advies nodig....
Ik heb een zadeltje van iemand gekregen om te oefenen... Is helaas wel wat te wijd, kan ik er voor de eerste paar keer een bontje of gelpad onder doen om te zitten?
Eerste rondjes stappen zodat hij ruiter mak wordt?

Of alleen houden bij het longeren...

Renark: handige tip ook!! Thanks

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:34

Het springen, hoog staan en praten doe ik ook :j ik roep sowieso heel veel “braaaaaaf braaaf” omdat ze daar echt door gemotiveerd raakt :)
Maar het zwaaien had ik nog niet aan gedacht, goede tip!!

Met een niet goed passend zadel zou ik ook de eerste keren niet durven rijden :n ik heb hier precies hetzelfde probleem maar ik zou geen slechte ervaring willen dus ik ga toch wat aan laten meten. Dan maar langer geduld hebben voordat we op kunnen stappen, dat liever dan sneller gaan en haar geen goede ervaring kunnen geven...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:55

Bij mijn merrie zou ik ook nooit opstappen met een slecht passend zadel. Die reageert al zo gevoelig op borstelen, ik wil niet weten wat die gaat doen als het zadel niet goed ligt. := En hetzelfde wat linda2008 zegt, ik wil geen risico lopen om negatieve ervaringen te koppelen aan het zadel/rijden.

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:15

Dat zou ik ook niet doen. Slecht begin. :-(

Anoniem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:12

Wij zijn begonnen met aan beide kanten springen. Daarna beide kanten voet in de beugel en steeds een stukje verder hangen. Daarna geen op de komt, vervolgens geen er overheen. Dit dus steeds aan beide kanten. Hierbij het hoofd gebogen richting de degene die opstapt ( zij had hem ook zelf vast). Mocht er dan iets gebeuren dan springt hij nooit van je af maar kun je hem naar je toe halen. Inmiddels stappen we alleen nog met krukje op maar hij kent het gevoel van druk op de beugels bij het opstappen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 09:41





Dit is hoe wij het al 3 weken doen. :)

Edit: het wegstappen is gestopt. Haar balans is al wat beter.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:47

Op Malik heb ik nog niet gehangen, wel erop gezeten toen hij lag, dat vindt hij allemaal best.
Zo is hij gelijk gewend aan iemand boven hem en op hem.
Over het schrikken van het been aan de andere kant, ik ga juist voorkomen dat ze schrikken door daar al veel te laten zien, ik laat alles zien en juist niet het hoofd wegdraaien.
Vroeg of laat schrikken ze dan alsnog een andere keer.
Als je met een krukke ernaast staat kun je je armen erover doen en zwaaien, dan kunnen ze wennen aan de beweging aan die kant.
En als ik mijn been erover doe leg ik hem juist eerst op de kont en bots ik overal tegenaan, dan zijn ze gewend aan gekke dingen.
Je kan als je er niet goed bijkan ook een poolnoodle gebruiken en van alles eigenlijk, des te makker des te beter.
En snoepjes geven aan de andere kant eroverheen. :j

Gimme_Joy, gelijk gym voor het vrouwtje! :))
Goed dat ze niet meer weg loopt!

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:55

Als je je paard gaat beschermen voor dat 'enge' been in zijn zicht, dan gaan ze daar gegarandeerd nog een keer van schrikken als je dat even bent vergeten. :D En dat is erger. :j

Ik denk dat je een paard gewoon aan alles moet laten wennen. Ik ga ook af en toe heel 'slordig' zitten en trap zo nu en dan zachtjes tegen zijn kont zodat hij ook leert dat dat normaal is. Vroeger heb ik hem zelfs geleerd dat als hij iets om zijn benen krijgt (een longeertouw bijvoorbeeld na een gekke sprong) dat hij niet in paniek moet raken. Hetzelfde geld voor een touw dat achter hem aan sleept. Daar heb ik zo veel enge dingen mee zien gebeuren.

Ik heb hem geleerd dat hij naar mij moet komen als er een touw achter hem aan sleept. Laatst maakt hij een hele gekke sprong aan de longe waardoor ik hem los moest laten. Toen sleepte dat touw een stuk achter hem aan (want hij nam gelijk een bokkende, stuiterende sprint :)) ) waar hij in eerste instantie van schrok. Maar toen kwam hij gelukkig naar mij toe waardoor ik hem kon 'redden'. :D

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:14

Wat een leuke filmpjes zeg! Plaats je er nog een paar van de rest van de stapjes?
Vind het altijd gaaf om het proces te zien.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 10:40

Dankje! :D

In mijn onderschrift staat ons volgtopic. Maar ik zal hier ook zeker blijven posten! *\o/*

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:44

Hmm was mijn idee ook al, maar kreeg hier steeds te horen dat het makkelijk kan omdat je toch alleen maar zit en je er een extra bescherming onder zou doen.

Ik hou het lekker alleen bij het oefenen van zadel opgooien, singelen en longeren met beugels :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:00

Ik ben pas een weekje aan het longeren dus ik kan nog niet meepraten over hangen/zitten/zadelloos of met zadel.

Wel binnen 2 keer longeren alle stemcommando´s voor de gangen erop, superslim paard.

Gisteren voor het eerst peesbeschermers omgehad, ging ook top!


Afbeelding

Verder een beetje een drama privé, een suïcide in mijn omgeving, iemand anders opgegeven naar huis gestuurd en ik ga vanavond mijn kattenoma in laten slapen dus mijn energie is even lastig bij elkaar te harken.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:06

Robijntjah :(:)
Je paardje ziet er top uit zeg, kijkt ook zo braaf! <3

Isabel, precies wat ik ook doe! :j

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:38

Gimme_Joy schreef:
Dankje! :D

In mijn onderschrift staat ons volgtopic. Maar ik zal hier ook zeker blijven posten! *\o/*


Heb hem gelijk een stipje gegeven

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:47

Wat vreselijk naar robijntja. Sterkte er mee!

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:37

Hier helpen de andere dieren ook met het mak maken, ze doen het ook ff voor aan Malik! :')

Afbeelding

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:05

Robijntje: heel veel sterkte! :(:)

MF: _O- _O- _O-

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:17

Dat scheelt. Vooruit met de geit! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:41

MirandaFuego schreef:
Hier helpen de andere dieren ook met het mak maken, ze doen het ook ff voor aan Malik! :')

[ [url=m/NWqcmE.jpg]Afbeelding[/url] ]



_O- _O-

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:32

Whahaha MF en dan dat gezicht van Malik _O-

Ik ben stout geweest vandaag.....

Het bewijs:
Afbeelding

Officieel is Gentle vrijdag pas klaar met zn revalidatie maar omdat t 1 zo'n lekker weer is en 2 ik dus absoluut geen paard meteen na 6 a 7 weken boxrust buiten ga gooien besloten om daar vanaf vandaag mee te beginnen door hem even in de roundpen te doen... zo kan hij wel even zn opgekropte energie kwijt maar kan ik hem ook afremmen.

Deze foto is n still uit n filmpje.... maar man ow man, ik kan niet trotser zijn dan dat ik nu ben en mn kwijlbakje is al vol :~ :~ :~

Ongetraind dus dat word nog wat als hij straks spieren heeft en wat meer getraind is *D

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:41

CubaLibre schreef:
Whahaha MF en dan dat gezicht van Malik _O-


Ohnééh hè, moet dat nou naast me.. _O-

Dat ziet er goed uit, Gentle kan wel lopen! :))

Net de wormenkitten ingevuld, deed eerder bij de dierenarts maar opsturen kost me de helft, bovendien hoef ik het dan niet weg te brengen want dat kost me ook een uur.
Dus morgen drollen verzamelen. :Y)

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:44

Woow Gentle *\%/*