Moeite met rouwen overleden pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShetsTI

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 11:11

liespower94 schreef:
Dikke knuffel, ik heb 6 weken geleden mijn pony ook in moeten laten slapen en begrijp je gevoel helemaal. Vooral het twijfelen of je het wel goed hebt gedaan. Als je even wilt praten, stuur een Pb x


Dankjewel!! Lief aangeboden, zal ik zeker doen

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:16

Ik denk dat het belangrijk is dat je gekozen hebt voor waarbij jij je goed voelt. De dood van een geliefd dier verwerken is een heus rouwproces en het feit dat je haar veel te vroeg hebt moeten laten gaan, maakt het helemaal moeilijk. Een voor jou waardig afscheid is daarom erg belangrijk. En diegenen met commentaar kunnen toch wel echt de pot op zeker!

Heel veel sterkte meid :(:)

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:25

Ik zeg altijd maar "wat jij vindt moet je naar de politie brengen"

Lekkere dooddoener, maar het is wel zo. Jouw pony, jouw gevoel en jouw geld. Andere mensen geven weer geld uit aan dingen waar jij niet om geeft. Dusssss.... helemaal goed gedaan +:)+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:30

:(:) het is nog hardstikke vers joh. Logisch dat je haar mist, gewoon rouwen op je eigen manier en je er niet voor schamen ook. :(:)

En als er dan botte horken op je inpraten dat je geld weggegooid hebt door de crematie. Laat ze toch ergens inzakken {:)-:( . Jou geld jou keuze toch. Er zijn nu eenmaal veel mensen die na de dood van een dier er geen cent meer aan willen besteden. Of het nu een paard, hond kat hamster of wat ook is. Ken mensen die hun overleden konijn in de kliko hebben gegooid. Voor mij absoluut onbegrijpelijk,

Hier alles kleiner dan hond gaat legaal of illegaal de grond in. Honden worden gecremeerd. Voor twee ponys helaas destijds geen andere optie dan rendac. Eerste is in utrecht achter gebleven voor onderzoek daarna werd dat rendac. Oude merrie Karuna geen keuze ipv mkz crisis en de aanwezigheid van een geit op het terrein. Zij is in een lege wagen van rendac in haar eentje opgehaald met grijphaken helaas. Maar geen keuze is geen keuze,

Oude tinker Connor is twee jaar geleden wel naar rendac gegaan maar op een andere manier. Crematie kon ik vanwege zijn omvang niet betalen. Dat had ver over de 1000 euro gekost. De individuele ophaalservice van rendac was een mooie tussenoplossing. In een trailer waar ik hem zelf op heb kunnen doen op een plaat. Opgehaald door een lieve aardige man en met respect behandeld. :j ook daar zeiden sommige mensen zonde van je geld dood is toch dood enz. Die houd je altijd.
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-11-18 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:35

Er is geen goed of fout als het om verlies en rouw aankomt. Wat voor jou goed voelt, is goed.
Laat los wat andere ervan vinden en geef jezelf gewoon de tijd om verdrietig te zijn.

Mijn paarden zijn wel met Rendac meegegaan. Een is overleden langs de kant van de weg, dus die heb ik de volgende dag laten ophalen. Is heel netjes gegaan trouwens, heel vriendelijke mensen zowel aan de telefoon als de chauffeur. Mijn andere paard heb ik in laten slapen midden in de wei en daarvoor heb ik de Rendac individueel service laten komen. Met een speciale trailer zijn ze hem komen halen op de het afgesproken tijdstip. Ik wilde niet een boer uit de buurt vragen om mijn maatje naar de weg te slepen, dus dat was voor mij toen de beste oplossing.

Maar nogmaals, het gaat nu om jou. Heel veel sterkte met je verlies.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:42

Agossie, wat verdrietig..... Zo plotseling, zo heftig en inderdaad, nog zo'n jonkie. Heel veel kracht, liefde en sterkte voor jou. En dan ook nog anderen die je veroordelen. Als ik iets heb geleerd in het leven, is het dat je bij jezelf moet blijven. Dus ook doen, wat jij moet doen op dat moment. Het ging om jou/jullie gevoel. Daar is helemaal niets mis mee. Laat anderen maar kletsen. Zij gaan ook helemaal niet over jullie geld, toch? Dit is jouw gevoel geweest en eerlijk gezegd, wat is daar nou mis mee?


Probeer andermans oordeel los te laten. Het is totaal niet belangrijk in het leven. Echt niet.
Nogmaals, heel veel sterkte en geef jezelf de tijd dit verlies een plekje te geven. Dat is veel belangrijker dan wat anderen allemaal vinden. Dikke knuf.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Moeite met rouwen overleden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:01

Er is geen goed of fout in de manier van afscheid nemen.
Je hebt je hart gevolgd en dat is altijd goed.
Neem je tijd om het verlies een plekje te geven en ook na weken, maanden en jaren mag je nog huilen om wat ooit was en nooit meer komt.
Maar koester de mooie herinneringen, laat die de boventoon voeren.
Sterkte.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Moeite met rouwen overleden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:09

Mijn paard is in de nacht van oud op nieuw dit jaar plots overleden op 17 jarige leeftijd. Ik laat er nog bijna dagelijks een traantje om en denk ook regelmatig wat als....... Maar ik denk dat dat heel normaal is en bij een rouwproces hoort.

Ik kreeg toen van iemand een heel lief kaartje met daarop de tekst "Achter iedere traan schuilt een liefdevolle herinnering". En zo is het, iedere keer dat ik een traantje laat, besef ik weer wat een geluk ik had om zo'n fantastisch dier in mijn leven te hebben.

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Moeite met rouwen overleden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:44

Gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst allereerst.

Crematie had ook niet mijn keuze geweest, maar dat betekent toch niet dat een ander die keuze niet zou mogen maken? Dat is iets heel persoonlijks en als jullie crematie ipv op de wagen van Rendac een fijn idee vonden, dan is dat helemaal prima. Niemand die daar iets over te zeggen heeft. Dus... ene oor in en andere oor uit met dat commentaar.

Dakota12
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:53

het is altijd zwaar om je paard in te laten slapen, heb zelf iets langer dan ee jaaar geleden inlaten slapen. haar darm was verstopt.
in die tijd kon ik er ook niet mee omgaan, maar er komt een tijd dat je het zal accepteren. je hebt gedaan wat voor jou gevoel het beste was. <3 mensen kunnen veel klagen maar weten er helemaal nix vanaf

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Moeite met rouwen overleden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:30

innige deelneming en erg dat je een jong dier zo snel en plots verliest.

Ik ben nog steeds blij dat de urnes met asse van mijn honden hier bij ons staan, zo zijn ze toch een beetje nog bij mij en ik kan me voorstellen dat dat voor anderen ook een troost kan zijn.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:56

Ik denk dat al had je wel voor de rendac gekozen had, je er veel meer verdriet van had gehad.
Wees blij dat je het geld hebt gehad om je pony te cremeren. Zelfs na de dood heb je goed voor je pony gezorgd. Meer kon je niet doen.

Bij sommige dieren blijft het gevoel dat ze "er nog zijn" langer.
Een helderziende heeft ook eens mijn vorige hond beschreven die hij bij me zag... (Hond was een kruising en het was onmogelijk om ooit een foto gezien te hebben)

Sterkte met je verlies

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:10

Wat ik tot nu toe heb geleerd van rouwen is geef je gevoel de tijd en ruimte en wees lief voor je zelf. Dat wil ik je naast de andere goede adviezen nog meegeven. Heel veel sterkte.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:37

Allereerst heel veel sterkte, is niet niets je maatje verliezen.
En laat je niet gek maken door anderen die je niet begrijpen, het was jouw paard en als jij je gewoon beter voelt bij laten cremeren dan heb je het goed gedaan.
Zonde van het geld? Zeggen die anderen tegen je, waarom? Zij rijden misschien in een dikke auto.. Jij hebt geld uitgegeven voor een betere herinnering in een hele rottige tijd aan een dier waar je veel van hebt gehouden, ik weet wel wat meer waard is en jij ook!

Ik heb mijn paard niet laten cremeren, ook geen spijt van, ik heb voor dat geld liever een mooi blijvend sieraad van paardenhaar, en zo is die beleving van rouw en het verwerken ervan voor iedereen anders. Maar ik snap mensen die hun paard wel laten cremeren echt wel en vind het ook niet gek.

(en je bent echt niet de enigste die het doet, anders hadden er allang geen paarden crematoria bestaan, waren dan al failliet geweest, dus er zijn mensen zat die het normaal vinden net als jij! )

En ik mis mijn paard die op 25 november 2 jaar geleden overleden is ook nog steeds, maar kan nog steeds genieten van alle mooie dingen die we samen hebben meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:41

Sterkte met het verlies..
Wat ontzettend jammer dat mensen in je omgeving zo bijzonder reageren over jou keuze om te cremeren.
Ik vind cremeren juist iets heel moois hebben, zo is je geliefde dier toch bij je maar dan in een urn.
Als mijn paard tot de dood bij mij was gebleven had ik haar ook laten cremeren en ook met mijn katten zou ik dat graag doen.

Neem de tijd om dit alles te verwerken, het is allemaal best heftig, en de mensen die het fatsoen hebben om commentaar te leveren moet je negeren of uit je leven zetten, aan zulke mensen heb je niks..

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:51

Jouw lieve paardje, jouw keuze hoe je graag afscheid van haar wil nemen/haar wil herdenken.
Sommige mensen hebben geen begrip voor het verdriet wat kan komen kijken bij het verliezen van een (huis)dier.

Wat anderen er van vinden maakt niet uit toch? Als jij je er maar goed bij voelt.
Veel sterkte met het gemis.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Moeite met rouwen overleden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:57

Investeren in jouw welzijn (want dat heb je gedaan.) is nooit een slechte uitgave TS. Dat lijkt me een prima antwoord dat heel duidelijk is zonder grof te zijn.

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:06

Allereerst heel veel sterkte TS. :(:)

Mijn minishetje overleed tijdens de castratie. Hij had zijn moeder met 4 weken verloren, ik had hem met de hand grootgebracht en dus echt een hele hechte band met hem.
Ik heb ook gekozen voor crematie, en zijn as begraven naast het weiland en de stal. Op deze plek hebben we een struik geplant, die elk jaar in bloei staat.
Hoewel het inderdaad het nodige heeft gekost geeft het me troost om te weten dat hij op deze manier nog een beetje bij ons is, en dat vind ik belangrijker dan het geld. ;)

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:15

Lieve TS,

Je hebt gedaan wat voor jouw gevoel het beste was en dat is het aller belangrijkste.
Ik heb het gelukkig nog niet hoeven mee maken, maar om mij heen al veel gezien. Zowel cremeren als aan de dijk leggen voor Rendac. Na dit allemaal mee gemaakt te hebben weet ik nu zeker dat ik mijn pony wil laten cremeren als de tijd daar is ook al kost het veel geld en merkt hij er zelf niks meer van. Het is voor mij, omdat ik dan op een mooie manier het kan afsluiten en zo moet je ook denken. Laat anderen lekker kletsen, dit was belangrijk voor jou. Je hebt de juiste keuze gemaakt.

Heel veel sterkte met het verlies.. :(:)

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Moeite met rouwen overleden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:21

De enige die weet hoe je moet rouwen ben jij. Als dat voor jou de juiste manier was is het A)De juiste keuze, B)niet andermans plek om te zeggen hoe jij het had moeten doen, en C) verschrikkelijk onfatsoenlijk om zich daar mee te bemoeien.

ShetsTI

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 17:57

pinto_1 schreef:
Allereerst heel veel sterkte TS. :(:)


Ik heb ook gekozen voor crematie, en zijn as begraven naast het weiland en de stal. Op deze plek hebben we een struik geplant, die elk jaar in bloei staat.
Hoewel het inderdaad het nodige heeft gekost geeft het me troost om te weten dat hij op deze manier nog een beetje bij ons is, en dat vind ik belangrijker dan het geld. ;)

Wat een mooie manier!
Wij gaan haar as waarschijnlijk ook begraven onder de walnotenboom. Het een hele centrale plek in onze tuin, waar we ook regelmatig in de zomer onderzaten met haar in de schaduw

Anoniem

Re: Moeite met rouwen overleden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:28

Lieve TS, heel veel sterkte.
Ik herken het heel erg. Het is vandaag precies 11 weken geleden dat ik totaal onverwacht mijn pony heb moeten laten gaan. Been gebroken.
Ook ik heb haar laten cremeren.
Ik heb het nog niet goed verwerkt. Ik kan er niet over praten zonder te huilen. Krijg regelmatig opmerkingen dat het nu toch wel eens klaar is en inderdaad, vaak opmerkingen dat cremeren onzin is. Mocht je er behoefte aan hebben mag je me altijd pb sturen!

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Moeite met rouwen overleden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:56

Blijft altijd heftig zo iets. Ik heb mijn paardje 2.5 geleden moeten laten gaan en mis haar nog iedere dag! Heb een kettig laten maken met een stukje haar van haar staart. Ben blij met dat aandenken aan haar.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:26

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

ShetsTI

Berichten: 23
Geregistreerd: 05-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 18:29

pinto_1 schreef:
Allereerst heel veel sterkte TS. :(:)

Mijn minishetje overleed tijdens de castratie. Hij had zijn moeder met 4 weken verloren, ik had hem met de hand grootgebracht en dus echt een hele hechte band met hem.
Ik heb ook gekozen voor crematie, en zijn as begraven naast het weiland en de stal. Op deze plek hebben we een struik geplant, die elk jaar in bloei staat.




Hoewel het inderdaad het nodige heeft gekost geeft het me troost om te weten dat hij op deze manier nog een beetje bij ons is, en dat vind ik belangrijker dan het geld. ;)



Wat een mooi idee! Zoiets zou ik ook graag doen. Ik wil eigenlijk ook iets moois op haar graf. Een struik is wel een mooi idee :)