[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:48

Wat ik doe met mijn met vlagen heethoofdige haflinger als ze zo'n bui heeft is spelen. We gaan de bak in, ze moet 2/3/4 keer een 'truukje' doen ( flemen, strechtoefening, iets om de aandacht bij mij te hebben). En dan gaan we los, ik maak er een spel van. We doen een soort eenzijdig tikkertje, de mijne vind het fantastisch als ik naar haar toe sluip en dan ineens om keer en weg ren. Dan gaat ze af en gaat ze snuivend met de staart omhoog de bak door. Tot ze me weer ergens op wacht, soms hoef ik dan alleen te stampen en boe te roepen en ze gaat weer. Soms moet ik een keer langsrennen, maar het fijne hieraan vind ik is dat de aandacht vanzelf weer bij mij terug komt. De eerste keer rent ze 3 rondes bokkend en snuivend rond, daarna 1 ronde, daarna een halve en dan is het klaar. Ze zoekt alleen elke keer weer contact voor het volgende spel momentje. Als ze geen overtollige energie heeft werkt het niet, dan blijft ze gewoon staan en laat ze mij rond rennen. Maar als ze wil, dan vind ze dit een fantastisch spel.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:16

Mijn arabierig typje kan ook zo afgaan. Van 0 tot 100 in 2 seconden. Ze doet het wanneer zij ervaart dat de afstand tussen haar en mij te groot wordt, in de bak, tijdens longeren maar vooral bij het freestylen. Dan gaat ze als een malle rennen en bokken, sliding stops maken in de hoeken en keren op een dubbeltje. Ze is dan totaal onbereikbaar. Op zo'n moment is er echt geen sprake van aandacht vragen en richting en snelheid sturen door middel van lichaamstaal. Ze ziet me volgens mij niet eens. Ik blijf in het midden en maak me groot door mijn armen op te heffen en geef haar de ruimte. Na een paar minuten is het over.
Als ik ervaar dat ze weer enigszins benaderbaar is, loop ik naar haar toe, maak contact en doe het halster om. Dan wandelen we samen door de bak om alle gaten die ze gemaakt heeft te dichten en dan is ze het braafste en liefste paard van stal. Dan doen we nog wat grondwerk en het is klaar.
We hebben trouwens vorige week ontdekt dat samen draven ook wel heel cool is. Ik heb haar dan aan het halster met halstertouw en we draven een beetje naast elkaar door de bak. Zij doet dat beter dan ik ...

Mijn maflinger had ook wel eens zo'n bui, meestal na een les op lokatie in een 20x60 bak. Het moest er dan even uit. Dat ging zo ongeveer als Lenexa beschrijft: rennen, naar mij kijken, naar me toekomen en dan toch weer wegrennen, bokken, galopwissels, totdat ze klaar was. Dan bleef ze staan of kwam naar mij toe en dan kon ik het halster om doen en haar meenemen. Duurde ook nooit langer dan een minuut of 5.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 17:14

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag! Ik ga ze gewoon 1 voor 1 uitproberen en kijken wat voor Zara het beste werkt. :D Vandaag ga ik proberen weg te lopen en kijken of dit minder onrust meebrengt (voor mij).

Oja ik heb trouwens ook vandaag een Barefoot testzadel binnengekregen met pad en verschillende pommels en singels. Die mag ik een week gebruiken, kijken of het een beetje ligt op Zaar. Het is de Barefoot Barrydale, dat is de dressuur/endurance uitvoering. Ik ga hem vandaag even opleggen, alleen het is al te donker om ermee te longeren, dan zie ik het niet zo goed. Morgen of van het weekend even mee longeren als ik hem in stilstand een beetje oke vind liggen. Als ie aan de longe goed ligt dan ga ik hem waarschijnlijk onder de man voelen op het paard van een vriendin van mij die ook het zadel uit wil testen. Op Zaar ga ik met haar huidige gedrag niet zitten. En als ik hem fijn vindt zitten en hij goed ligt dan ga ik van het voorjaar een boomloze zadel fitter laten komen die met me mee kan kijken en dan eventueel het zadel aanschaffen. Ik wilde hem eerst zonder zadelfitter zelf bekijken omdat alle zadels al gauw slecht liggen op Zaar en enorm naar voren schuiven, ookal liggen ze in stilstand perfect. Dus ik wilde niet weer geld verspillen aan een passer terwijl ik zelf ook kan zien of ie schuift. :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:07

Bij longeren hebben boomloze zadels de neiging om te wiebelen en te wippen. Dat is vaak weg met ruiter gewicht.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 20:50

Isabel_k schreef:
Bij longeren hebben boomloze zadels de neiging om te wiebelen en te wippen. Dat is vaak weg met ruiter gewicht.


Goed dat je het zegt! Want dat was een vraag die ik hier wilde stellen.

Ik heb nl net het zadel gepast op Zaar en eigenlijk lag ie best lekker! Ruggengraat lag mooi vrij, schouder lag netjes vrij, zitvlak lag mooi recht. Toch maar even gelongeerd, de binnenbak was gelukkig vrij. En ik was redelijk tevreden, hij schoof niet naar voren (dit is het grootste probleem met zadels bij Zaar) of opzij, maar het enige was dat hij dus wel erg wipte aan de achterkant in draf. Dus ik vroeg me al of of dat kwam doordat er geen ruiter gewicht op zat of dat de pommel misschien niet de juiste maat was, had de L pommel er in. Na drie pommels te hebben gepast op Zaar vond ik de L toch zelf echt het mooist liggen op haar rug, dus dacht zelf dat het aan de pommel niet echt kon liggen.

Afbeelding

Hij is wel wat lang, maar dit is de kleinste zitmaat die ze hebben en zie op foto’s dat hij zo hoort te vallen.

Zaar reageerde trouwens zeer goed op het zadel! Ze was eigenlijk ook sowieso gewoon weer enorm relaxt vandaag, geen 1 sprintje getrokken. Dus misschien is ze alweer aan de kou gewend ook, geen idee hoor af en toe met dat paard. :+

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:58

Boomloze zadels mogen ook ietsjes langer uitvallen dan een boomzadel. Er hoort namelijk geen druk te komen op het achterste stuk.

Ik hoop dat je ook snel vind wat werkt voor jou en Zara als ze haar gekke 15 min heeft :D

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:31

Mijn boomloos zadel wipt bij het longeren in draf ook omhoog aan de achterkant. Ik heb het zadel echt door een zadelfitter laten adviseren en rijd er al jaren probleemloos mee. Dus denk dat je je daarover geen zorgen hoeft te maken.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:17

Al mijn boomloze zadels wippen omhoog als ik er niet in zit tijdens het longeren in draf. Ze liggen allemaal prima als ik er in/op zit in draf. (En ja, ik heb er meerdere, westernuitvoering.)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:59

Fijn dat jullie je ervaringen delen! Dan weet ik dat ik me daar niet echt druk om hoef te maken.

Vandaag weer het zadel op gedaan en gelongeerd. Zara vindt de singel vervelender dan het zadel. Ik heb het zadel nu met drie verschillende soorten singels geprobeerd, maar ze blijft nijdig op de singel. Ik moet daarvoor echt naar de goede oplossing blijven zoeken nog.

Maar verder was ze weer heel chill en ik durfde wel op te stappen vandaag, ook al was het donker en koud.



Het is een lang filmpje en het is alleen maar stappen aan lang teugeltje en veel geklets tussen mij en mijn vriendin haha :+ Maar dit is de eerste keer sinds 2 jaar dat ik relaxt met een zadel op mijn paard heb gezeten dus ik wilde het wel graag delen, want ik ben zowel blij als super trots. :D

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:00

Wat goed zeg! Ziet er ook echt heel fijn uit :j

Heb je haar al eens laten checken op maagzweren? Hiervoor kan je zelf ook bepaalde drukpunten proberen, staat ook een filmpje op yt over 'ulcers pressure points' of iets in die richting.
De singel klachten plus de overgang van zomer naar winter plus een stress gevoeliger paard zou daar wel op kunnen wijzen...

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 22:27

Yes, ze heeft paar maanden geleden een maagscopie gehad, maar hier kwam niks uit. Waren ook geen littekens van maagzweren te zien, dus ze heeft ze waarschijnlijk ook nooit gehad. Dus dat kan in ieder geval bij haar niet de reden zijn voor de singelnijd. Wat het dan wel veroorzaakt is een raadsel. De DA denkt dat ze gewoon slecht tegen (elke vorm van) druk kan.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:39

Oh dan heb ik dat even gemist, excuus.
Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, die van mij is daar helaas ook heel gevoelig voor.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:41

Confession schreef:
Yes, ze heeft paar maanden geleden een maagscopie gehad, maar hier kwam niks uit. Waren ook geen littekens van maagzweren te zien, dus ze heeft ze waarschijnlijk ook nooit gehad. Dus dat kan in ieder geval bij haar niet de reden zijn voor de singelnijd. Wat het dan wel veroorzaakt is een raadsel. De DA denkt dat ze gewoon slecht tegen (elke vorm van) druk kan.


Het kan ook nog heel goed een aangeleerde reactie uit het verleden zijn. Die van mij heeft het al als ik een dek op doe... Die singels zitten heel los natuurlijk ten opzichte van een zadel, maar toch triggert het haar.

Je zou kunnen kijken met een dekensingel of je haar daarop kan desensibiliseren. Eerst de singel los op haar rug leggen, wegnemen als ze niet meer reageert en direct belonen met stem of desnoods eerst een snoepje. en zo langzaam aan verder. Als ze daarop niet reageert, onder haar buik de singel "proberen" te pakken totdat ze daarmee niet meer reageert. Dan de singel echt pakken en lichtjes tegen haar buik houden totdat ze daar niet meer op reageert enzovoorts. Dit kan wel een paar weken duren voordat dat zonder problemen gaat hoor, maar zo kan je het wel uitsluiten dat het aangeleerd gedrag is van haar.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 14:18

Ja bij Zaar is het niet zo zeer dat ze nijdig is tijdens het aansingelen, maar vooral wanneer de singel al om zit. Dan trapt ze met haar voorbenen naar de singel en /of ze wil niet lopen. Tijdens het longeren kan ik dat nog een beetje oplossen door minder strak aan te singelen, maar met een zadel en mij op haar rug gaat dat niet, ivm risico dat ik met zadel en al opzij schuif als ze niet goed genoeg is aangesingeld.

We hebben al twee anatomisch gevormde singels geprobeerd, een bananensingel, singel met bont aan de binnenkant, een normale neopreen singel, een spring(achtige) singel. Ze vindt alles stom, de een wel wat meer dan de ander. Ik zit ook nog met het probleem dat Zara’s singelplek op haar lichaam verder naar voren ligt dan de singelplek van het zadel zelf, waardoor veel singels ook nog eens het zadel naar voren trekken.

Gister had ik eerst de singel om gedaan (die met bont) die ik altijd tijdens het longeren gebruik, omdat ze daar nog het best op reageert. Maar die singel was helemaal niks in combinatie met het zadel, want het is een rechte singel en kwam daardoor dus niet op de goede plek te liggen en trok het zadel naar voren. Daarna de anatomische singel van die vriendin van mij gebruikt en dat was met het zadel al een betere combi, maar Zara vond hem zo naar dat ze geen stap wilde verzetten en alleen maar de singel liep te trappen. Daarna een van de leensingels gebruikt, een hele brede van HKM, lijkt haast op een springsingel, en die vond ze iets minder vervelend, maar nog steeds helemaal niet tof. Zadel lag wel het fijnst met die singel.

Ik vind het echt een enorm lastige puzzel.

Edit: het is geen springsingel die van HKM, gewoon een hele brede anatomische. Deze:

Afbeelding

Zadel lag er heel goed mee, maar Zaar was er alsnog boos op.

En dit is de singel van die vriendin van mij, waar Zara geen stap mee wilde verzetten. De Rossner Comfort.

Afbeelding

En dit is de singel die ik gebruik voor longeren en met de barebackpad, waar Zara wel oke op reageer (nog niet helemaal tevreden), maar die dus geen combi is met dit zadel. De Harry’s Horse Morino.

Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:28

Ik weet niet of je het topic toch maar een andere singel kent. Maar daar word wel aardig wat gediscussieerd wat voor singel handig is bij wat voor soort buik/bouw

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 14:37

hagelslag schreef:
Ik weet niet of je het topic toch maar een andere singel kent. Maar daar word wel aardig wat gediscussieerd wat voor singel handig is bij wat voor soort buik/bouw


Dat topic kende ik nog niet, maar ik ga hem opzoeken en doorlezen. Thanks voor de tip!

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:01

Vooral ook de vraag stellen welke singel een optie is met duidelijke foto's erbij is handig

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:23

Je geeft aan dat de bovenste geen springsingel is, maar ik denk dat dat wel een springsingel is. Die op het plaatje in elk geval wel. Omdat een dressuursingel normaal gesproken wordt gebruikt bij lange singelstoten die onder het zadel uitkomen, hebben die bij de gespen als het goed is altijd een verdikking die tegen de huid ligt, zodat de gespen de huid niet raken. Bij een springzadel heb je korte singelstoten die niet onder het zadel uitkomen qua lengte, dus dan liggen de gespen op het onderste zweetblad en hoeft de huid niet tegen de gespen beschermd te worden.

Waar je ook nog goed op moet letten bij dressuursingels is dat ze hoog genoeg komen, zodat in beweging het voorbeen nooit tegen de gespen aan komt.

Succes weer met je zoektocht, het kan soms een hele puzzel zijn!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 22:31

Ja ik had inderdaad een verkeerd plaatje gepost hier. Ik dacht dat die het was, maar de singel die ik meegeleverd kreeg heeft wel beschermingsstukjes onder de gespen zitten. Ben er wel achter nu dat de singels die ik gebruik te kort zijn voor Zaar :j Ik wist helemaal niet dat ze max 2 vingers onder het dekje uit mochten komen, maar dat las ik dus in dat topic dat hierboven genoemd is. Ik mag aankomende week even een grotere singel lenen van een stalgenootje. We puzzelen zo wat af met singels :+

Ik ben trouwens trots op Zaar vandaag, want ze liet vandaag zien dat ze heeft geleerd om beheerster en duidelijker te communiceren met me. Dat klinkt beetje wazig, maar ik wilde dus vandaag weer een stukje met zadel rijden op Zara en eventueel een draf uitproberen. Het was dus waterkoud vandaag, Zara was ietsjes alerter daardoor en er gebeurde onwijs veel op het erf toen ik haar loswerkte met zadel op in de binnenbak. Zara raakte steeds even overprikkeld, maar was redelijk snel te kalmeren. Het was even te veel, een zadel op, die stomme singel die niet lekker zit, het is super koud en dan ook nog eens heel veel drukte en lawaai om Zara heen. Ik liet haar dus even goed doorlopen zodat ze eventuele spanning eruit kon lopen en dit leek redelijk te helpen. Toen ze rustig leek wilde ik opstappen, ze liet me ook gewoon normaal opstappen, maar toen ik er eenmaal op zat spande ze zich aan en wilde ze geen stap verzetten. Ze zei echt heel duidelijk “Nee baas, dit is echt even too much voor mij.” Ze raakte niet in paniek, er was geen explosie die ze vroeger wel had als ik opstapte en ze overprikkeld was, het was gewoon aangespannen stilstaan en oren op mij gericht en een duidelijke “Nee.” De vriendin die erbij was zei het ook: ze is heel duidelijk nu, ze geeft aan dat haar grens bereikt is.

En zoals Zaar naar mij luistert, luister ik naar Zaar. :D Ik wilde wel pas afstappen zodra ze zich ontspande, dus hoofd laag en spierspanning los laten. Ik heb dus Zaar even flink gekroeld van bovenaf en rustig tegen haar gepraat en toen ontspande ze heel even en ben ik er snel vanaf gesprongen en hebben we aan de hand nog even een rondje gestapt met zadel op. Toen ze daarin ontspande gelijk het zadel af gedaan.

Maar ik ben dus zo trots op Zaar dat ze weigerde, wat misschien voor jullie raar overkomt haha. Maar vroeger loste ze overprikkeling op met paniek, bokken, rennen, wegspringen. En nu was ze wel erg gespannen in haar lijf, maar ze explodeerde niet, wat dus een teken is dat ze haar emoties wat meer al onder controle heeft.

En dat ik dan af moet stappen omdat Zara “Nee” zegt vind ik niet erg. Ik heb respect voor haar en wat even niet kan, kan gewoon even niet. Rijden moet leuk blijven voor haar, zeker met een zadel op, dus alles wat we doen onder de man moet vanuit haar eigen wil en motivatie komen en niet omdat ik haar dwing.

herr_balou
Berichten: 1452
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 01:31

En je mag niet alleen trots zijn op Zaar maar ook op jezelf.
Goed dat je eerst ontspanning wilde en dat op een heel mooie manier voor elkaar hebt gekregen. Het komt jullie band vast ten goede.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:43

Wat fijn dat jullie elkaar steeds beter begrijpen en respecteren. En echt een prima keuze om af te stappen hoor, en beter een keer te veel naar je paard geluisterd dan een keer te weinig.

M.b.t. je singel: ik wil je niet op kosten jagen, maar heb je wel eens gedacht aan een elastische singel? Ik heb bij mijn Barefootzadel nu de Stretch & Breath-singel gekocht. Mijn zadel ligt er veel stabieler mee dan met een "normale" neopreensingel. Mijn merrie is altijd wel gevoelig met aansingelen en reageert ook bij deze singel nog wel (maar wel minder). Lees op internet veel positieve reacties van paarden die met deze singel helemaal geen reactie meer vertonen.

https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... tch-breath

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 14:12

Ik heb de afgelopen dagen ook elastische singels geprobeerd. Zara reageerde niet beter of slechter. Gister een elastische Le Mieux singel maat 65cm met bont mogen lenen van een stalgenootje. Ik heb normaal 55cm singels, maar ben er dus achter dat 65 de juiste maat is voor Zaar. Maar ook hier reageerde ze weer slecht op en ze wilde weer niet lopen toen ik opstapte. Nu waren er echter geen spannende externe factoren, dus ik vond dat Zaar het nu op zijn minst even moest proberen een rondje dus nu wel even doorgezet en een paar rondjes gestapt. Het wegstappen is bij Zaar met singel om een enorm probleem dus, zodra ze eenmaal loopt dan is ze er niet meer zo mee bezig.

Ik blijf het een raadsel vinden waarom ze zo reageert. Ik heb nog even geprobeerd om met mijn handen de druk na te bootsen. Eerst alleen een hand op de singelplek en flink duwen en dan krijg ik geen reactie. Ook met alleen een hand op de rug en dan druk en ook geen reactie. Daarna met zowel hand op de singelplek als hand op de zadelplek op haar rug wat druk uitgeoefend en dan reageert ze dus wel meteen. Het is dus niet alleen de druk op de buik. Ook niet alleen de druk op de rug. Het is alleen als ze op beide plekken tegelijk druk voelt dat ze een reactie geeft. Maar ze is helemaal nagekeken, ze mankeert echt fysiek niks. Ze is van onder en boven volledig gefotografeerd en ze heeft die scopie gehad. Het kan gewoon haast niet lichamelijk zijn, dus het is mentaal. Misschien een oud trauma.

Nu wil ik dus de druk op haar buik en rug gaan associëren met leuke dingen. Mijn plan is om te beginnen met een dekensingel en dan te gaan grazen, of voer te geven in stal, of vrijheidsdressuur doen en dit dan uiteindelijk uitbreiden naar ook dekensingel om tijdens wat stommere dingen zoals longeer trainingen. Vervolgens dit uitbreiden naar dekje met dekensingel, longeer singel, dekje met longeersingel, barebackpad met dressuursingel en dan als laatste zadel met dressuursingel. Ik hoop dat ik hiermee Zara’s trauma (?) op een hele geleidelijke manier kan doorbreken.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:40

Ik heb het hele topic gelezen en ik krijg het gevoel dat Zara je nog wel eens voor de gek houd. Je klinkt echt als een heel lief baasje voor haar, maar niet als een stabiel baken.

Krijg je nog steeds les? En heb je wel eens een therapie sessies met paarden gevolgd? Ik wil hier niet mee zeggen dat ik vind dat je therapie nodig hebt, want dat kan ik ten eerste niet weten en ten tweede vind ik dat niet. Maar voor mij waren dat hele verhelderende sessies om problemen met een paard te doorbreken. Het was heel leerzaam.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 15:01

De “ik denk dat ze me voor de gek houd” fase heb ik al volledig doorlopen met Zaar. Want ja dat dachten ik en menig anderen om mij heen allemaal. :D Dat ik wat strenger moest zijn, door moest pakken, enzovoort. Dit heeft er toe geleid dat ik me in de situatie bevindt waarin ik nu zit. Ik heb Zara’s gedrag zo vaak bestempeld als “ze neemt me in de maling” en zo vaak daar doorheen getraind dat ik uiteindelijk een explosief en gevaarlijk paard had waar zelfs de meest zekere ruiter niet meer op wilde stappen of mee vanaf de grond wilde werken. Tuurlijk probeert Zaar mij regelmatig uit om te kijken of serieus ben, dat gedrag herken ik en daar prik ik tegenwoordig doorheen en ga ik streng en consequent mee om. Ze mag van mij een eigen wil hebben, maar ik werk hard voor haar dus ze moet ook gewoon af en toe voor mij werken ook al is ze het daar niet altijd mee eens. Ik laat haar dus geen loopje met me nemen. :)

Zaar is echter een enorm onzeker paard dat slecht tegen druk kan en angst wordt bij haar heel snel getriggerd. Hoe meer druk ik op Zaar zet, hoe groter de angst. Nu is dat al een stuk minder tegenwoordig, omdat ik dus zoveel mogelijk druk-vrij en met positieve bekrachtiging werk. En sommige mensen zien dat als dat ik te lief ben, en ik ben blij dat mensen me zien als een lief baasje, maar ik zie het vooral als op een respectvolle en begripvolle manier met mijn pony omgaan en ik ga graag op deze manier ook verder. :j

En natuurlijk ben ik niet altijd een stabiel baken. Ik heb zelf ook emoties, maak overdag dingen mee die ik op stal soms nog aan het verwerken ben mentaal. En ja daar reageert Zara op, ze vindt het niet leuk om met mij te werken als ik een negatieve bui heb. Maar ik denk dat de meeste mensen, en vooral vrouwen, wel eens last hebben van wat emotionele instabielere dagen. :=

Het is natuurlijk lastig om een paard via verhalen in een topic volledig te leren kennen, dus je moet me maar geloven als ik zeg dat ik weet wanneer ze me in de maling neemt en wanneer ze echte stress heeft. :D

Momenteel heb ik geen les met haar, omdat ik daar op dit moment nog niet klaar voor ben. Ik heb gemerkt dat mijn eigen manier van omgaan met Zaar het beste werkt en ik moet er dus eerst vertrouwen in hebben dat als ik instructie erbij haal dat het nog steeds op mijn manier gaat.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:39

Die van mij heeft soms ook moeite met zadelen/singelen, met hem komt het wel voort uit een verleden met maagzweren (ondertussen opgelost natuurlijk).
Ik probeer dit op te lossen door te clickeren en de associatie om te draaien.
Met de dekensingel starten lijkt me een heel goed plan! En dat langzaam uitbouwen en goed op haar emoties clickeren, dus vlak voor ze spanning krijgt belonen.

En soms als je een paard hebt met een mening vinden ze ook bepaalde dingen stom/niet fijn. Aan ons dan om de balans te vinden tussen het stomme leuk maken (met behulp van snoepjes :+ ) en zo nu en dan zeggen kom op dit kan je, je gaat er niet aan dood.
En klinkt alsof je die balans wel hebt gevonden, dan zal het met de tijd vanzelf beter worden