[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:22

Nies_ schreef:
Dat online gedoe heb je toch geen flikker aan. TS heeft iemand nodig die met haar meekijkt, geen eindeloze theorie van een of andere goeroe waar ze toch niet in staat is om het toe te passen.


Wauw wat een onaardige reactie! Doe eerst je huiswerk voordat je iemand een goeroe noemt en gelijk aanneemt dat je er niks aan hebt!
Warwick Schiller heeft dit jaar meegedaan met de World Equestrian Games, zijn vrouw ook trouwens, er is niks goeroe te noemen aan hem.

Het klopt wel dat je iemand op de grond nodig hebt, maar ook dat benoem ik, ik geef zelfs de naam en website van diegene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:28

[/quote]

Ik heb haar na de zomer inderdaad op suikerarme muesli gezet met vitaminebrok, omdat ze bij haar oude stal sportbrok kreeg met veel suikers erin. Dit was voor haar gewoon te energierijk. Het was eerst een beetje testen hoeveel muesli ik Zara moest geven, ze krijgt nu 2 flinke handen per dag (ze kreeg eerst een halve schep) en dit is echt heel weinig, maar ze doet het er enorm goed op. Ze krijgt als aanvulling dan wel weer extra kuil, maar op kuil lijkt ze niet echt drukker te worden tot nu toe.

——

Update: zo goed het vrijdag ging, zo slecht ging het zaterdag :+ Ze maakte er weer grandioos een potje van, maar ik voelde het ook al aankomen op het moment dat ik haar de stal uithaalde. Ze had er eeeeeecht geen zin in. Eigenlijk had ik haar misschien beter vrij kunnen geven, maar aan de andere kant wil ik dat ze op slechte dagen ook gewoon haar beste beentje voor zet. Naja, dat heeft dus nog wel werk nodig. Zondag had ik er zelf helemaal geen zin in dus toen heb ik haar wel vrij gegeven, want ik weet dat als ik zelf al geen zin heb het helemaal een bende gaat worden. :')

Vandaag was ze weer fantastisch! We hebben zelfs 5-10 minuutjes gelongeerd aan een longeertouw, direct contact met haar hoofd dus! Ik had dit vorige week al een paar keer geoefend in stap een paar rondjes. Vandaag heeft ze zelfs een flink stuk draf kunnen doen aan het touw en ze was super braaf. Dit was voorheen echt absoluut mission impossible met Zara. Longeren met een halster en touw was in hoor ogen echt geen optie en nu is ze gewoon 5 a 10 minuutjes super braaf geweest. Ik was in mijn hoofd heel wat vreugde dansjes aan het doen haha. Zo trots en blij! Kijken of we dit langzaam aan uit kunnen gaan breiden naar een volledige training aan het touw. Als ze dit braaf doet zal de stap naar lange lijnen ook wat minder groot zijn voor haar.

Verder hebben we na het longeren aan touw nog wat losgewerkt, ze reageerde heel braaf en snel op mijn lichaamstaal commando’s. Daarna hebben we de Spaanse Pas geoefend, dit vindt ze zo leuk om te doen en ze pikt het heel snel op![/quote]

Interessant toppic! Ik volg. Misschien reageer ik op een wat oud berichtje maar viel mij gewoon even iets op. Namelijk dat je soms best wel menselijke emoties op je pony projecteert. Bijvoorbeeld, hij heeft geen zin. Ik denk zelf, mijn mening hoor, dat een paard niet kan denken in termen van wel of geen zin hebben. Dus als ze een keer niet wil, dan heeft ze waarschijnlijk ergens last van, moet de training van de vorige dag nog verwerken of voelt zich niet helemaal lekker. Zelf weten hoor, maar ik geef mijn paard op zo’n dag gewoon vrij. Ze wil me dan iets duidelijk maken wat ik kennelijk niet kan begrijpen. Ze geeft het vast niet voor niets aan en de volgende dag gaan we gewoon weer verder. Of ik laat haar even los in de bak en ga even bij haar zitten. Verder geloof ik ook niet dat een paard je gaat klieren of uittesten, maar ik weet dat daar ook verschillende meningen over zijn. Naar mijn mening denk een paard niet op die manier. Wat wel zo is, volgens mij dan, als ze een keer spanning hebben en het lukt bijvoorbeeld om Het touw uit je handen te trekken als ze schrikken, dan is dat wel aangeleerd gedrag. Dus de volgende keer dat ze een lekker hapje zien kunnen ze nog wel terugkoppelen: vorige keer kon ik me los trekken dus nu ook. Net als met een paard dat bokt met rijden en je valt er af. Het bokken was misschien per ongeluk van schrik, maar de volgende keer dat je paard jou te veel vindt stuiteren weet ze nog wel hoe ze je er af moet krijgen. Een paard kan ook niet liegen, dus ook geen emoties faken, dus ook niet doen alsof hij bang is. ik zou haar daarom niet behandelen als stout en alsof ze je aan het pesten is, volgens mij denkt een paard niet zo

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:53

Wat herken ik dat voor een groot deel! Ook zo’n paard hier dat mijk emoties en angsten enooorm reflecteerd. Rijden gaat hier eigenlijk heel goed. Het is vooral op de grond dat ik nog wat meer onzeker ben. Enorm lange weg om aan jezelf te werken! Ik volg!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:12

Door wie heb jij toen die join up laten doen? Ik ben ook wel eens benieuwd om dat bij mijn paard te zien. Inderdaad om te kijken of het karakter is, maar ook omdat ik het fijn zou vinden om vanaf een afstand een "vreemde" op die manier met mijn paard bezig te zien.

Met een gevoelig paard is iedere vorm van iets richting j.up vet link.
Je kunt in paar minuten totaal slopen waar je weken over hebt gedaan in training.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:47

Ik ben zeer kritisch over de join-up. Ik vind het totaal onnodig bij een paard dat respectvol is naar de eigenaar. Heel veel paarden hebben gewoon andere issues dan dominantie (dominantie van een paard naar een mens toe is sowieso vrij zeldzaam), heel vaak worden ze slecht begrepen of slecht opgevoed, en ik vind het dan naar het paard toe niet eerlijk om een join-up te doen, omdat het best heel intens is voor ze. Plus dat ik denk dat de eigenaar zelf het moet doen, om enig effect te hebben. Ik kan van alles doen met jouw paard, maar als je paard met mij geen issue heeft, gaat het niet heel veel uithalen.

Ik vind het veel beter om te kijken waar het niet goed gaat tussen paard en eigenaar, en wat de oorzaak is van het probleemgedrag. Voor sommige paarden kan een join-up helpen om even weer uit te leggen hoe de verhoudingen liggen, maar daarna moeten mensen wel consequent zijn met grenzen blijven stellen en bewaken, consequent zijn in wat je beloont, en niet de ene keer iets wel toelaten wat je de andere keer niet goed vindt, en imo gaat het daar gewoon al heel vaak mis.
Dan krijg je van die mensen die elke week een join-up doen, want het geeft zo'n fijne band met je paard...... dat is onzin. Als je het goed doet, is een join-up eenmalig, en daarna blijf je consequent in je opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:06

Peetstap schreef:
Door wie heb jij toen die join up laten doen? Ik ben ook wel eens benieuwd om dat bij mijn paard te zien. Inderdaad om te kijken of het karakter is, maar ook omdat ik het fijn zou vinden om vanaf een afstand een "vreemde" op die manier met mijn paard bezig te zien.

Met een gevoelig paard is iedere vorm van iets richting j.up vet link.
Je kunt in paar minuten totaal slopen waar je weken over hebt gedaan in training.


Ja vind ik ook, ik snap sowieso de hele methode niet. Je zet een paard uit de kudde, net als dat een kudde met een jong paard doet dat vervelend is, maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat je paard vervelend is en geen andere reden heeft voor zijn gedrag. En eerlijk gezegd geloof ik dat een paard altijd een goeie reden heeft voor vervelend gedrag. En verder gaat de join up ook echt over wie de leider is, en dat je je paard weg moet sturen omdat jij de baas bent, maar ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat je helemaal niet hoeft te trainen als zijnde een leider met een onderdanig paard. Vroeger observeerde we een kudde paarden door er vlakbij te gaan staan, en dan zagen we duidelijk dat er een paard de leiding nam, maar dat zijn ongewone omstandigheden voor een paard dat er iemand bij staat. Nu kunnen we met bijvoorbeeld drones paarden een lange tijd in de gaten houden zonder dat de omstandigheden voor de paarden veranderen, en blijkt dat paarden helemaal niet zo duidelijk een leider hebben. Een paard neemt initiatief om te gaan drinken en de rest van de paarden gaat ook, en dan neemt een ander weer het initiatief om iets anders te gaan doen. Dus er is helemaal niet zo’n duidelijke leider. Dit is alleen zo in kudde die stabiel zijn en genoeg te eten hebben. Onze gedomesticeerde paarden hebben vaak niet zo’n stabiele kudde,, ze hebben hun kuddegenoten niet uit kunnen zoeken en hebben vaak het gevoel dat ze voor eten moeten vechten omdat ze niet altijd eten tot hun beschikking hebben. Dus is het ook raar om in deze trainingsmethode de baas te gaan spelen. Verder wordt in de join up het kauwen en likken gezien als een teken van onderdanigheid, maar uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. als twee paarden elkaar aanvallen is het aanvallende paard juist t paard dat het meeste kauwt en likt en kauwen en likken is een teken dat een paard veel te hoge spanning heeft gehad, maar dus niet gelijk van overgave. Is deze hele methode nou gedateerd en kan hij van tafel? Of is er iemand die me uit kan leggen dat het anders zit? Want ik vind het wel een hele interessante methode maar heb dus het gevoel dat het een beetje achterhaald is met nieuwe inzichten die we nu hebben

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:11

Ik zou haar inwendig zeker na laten kijken op cystes bij de eierstokken en de verdere hormoon huishouding zeker als het gedrag ineens zo omslaat!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:32

Sizzle schreef:
Hormonen kun je het makkelijkste testen met Regumate. Slaat dat aan dan kun je daarna kijken of je een goedkoper natuurlijk poedertje kan vinden (monnikskruid) dat wellicht ook voldoende helpt. Dat zou voor mij echt de eerste test zijn.

Naast het overige pijnstiller advies ga ik hierin ook in mee.
Test dit eerst es uit wat voor effect het heeft op je merrie.

Er zijn meer paarden , ook ruinen, aardig van de leg momenteel en erg druk en spitsig.
Feitelijk kun je op zulke momenten niet meer zijn als de stabiele factor in hun omgeving.

Merk in je berichten ts, dat je zelf ook nog steeds behoorlijk zoekende bent in een manier om met je paard om te gaan, en als het effe niet lekker gaat jezelf daarvan in de knoop raakt.
Dat geeft absoluut reactie op de paarden waar je mee omgaat.
Terwijl je in basis voor je paard altijd dezelfde stabiele persoon zou moeten zijn.

Misschien in jou ogen te emotieloos, maar dat is waar paarden zich wel fijn bij voelen.
Ik benader voor mij onbekende paarden in basis altijd naïef, observeer hun reactie en leer ze zo kennen kwa karakter.
Daarmee kun je verder en je werken met , en de trainingen op aanpassen, niet andersom.

Echt Leiderschap dwing je niet af, dat krijg je, en heeft niets te maken met dominantie.
Is niet anders als in mensen wereld.
Staat volkomen haaks op j.up toestanden, en ben ook blij dat meerdere hier er zo over denken.
Staan al fijne tips in topic , hoe paarden denken en handelen, daar ligt een stukje sleutel in jou omgang met paarden.

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:12

Wat leiderschap betreft, ik vind de join up een steeds minder goede manier. :=

Krijg momenteel les van Suzy Deurinck in trainen dmv positieve bekrachtiging om zo ook te leren hoe ik mijn paard laat kiezen.
En hoe meer uitleg ik over paardengedrag krijg tijdens de les, hoe minder ik de join up e.d. methodes vind lijken

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:11

Leuk topic ik haak even aan. Heb denk ik met een redelijk hetzelfde soort paard gewerkt (inmiddels doet de eigenaresse het zelf), die heeft vandaag voor het eerst in haar leven een drafje onder de man gemaakt en dit ging super relaxed. Als eerste even een hart onder de riem steken, als je volhoudt komt het écht goed daar ben ik van overtuigd.

Qua omslag in gedrag. Met Roxy heb ik dit ook regelmatig gehad, periodes waarbij we haar niet eens te pakken konden krijgen en waarbij ze echt weer 10 stappen achteruit ging. Uiteindelijk denken wij idd dat dat echt hormonaal was, er stond toen ook een ruin bij de kudde en sinds die eruit is lijkt er nog wat extra rust in Rox d'r koppie te zijn gekomen.

Het kan zijn dat ik het heb gemist maar heb je momenteel les? :)
*Edit: Zie nu dat je idd grondwerk les hebt, dat is fijn!

Met dit soort paarden moet je eigenlijk je eigen verwachtingen los laten, en dat is heel lastig. De ene dag kun je veel en de andere dag ineens een stuk minder. Zodra ze meer stabiliteit en zelfvertrouwen krijgen wordt dit ook stabieler maar je zult het altijd een beetje houden. Als je het ziet zitten zou het tof zijn als je wat bewegende beelden (filmpjes) zou kunnen maken/delen, daar is veel makkelijker feedback op te geven :). In zulke topics kun je naar eigen ervaring niet alles gebruiken, maar er worden echt heel waardevolle dingen gezegd. Leg naast je neer waar je je niet goed bij voelt, neem mee wat je wel interessant vind.

**Edit 2: Een join up zou ik met zulk soort merries niet 1,2,3 aanbevelen. Ik heb het idee als ik het zo lees dat veel van dit gedrag uit onzekerheid voortkomt en dan is een join-up echt het laatste wat je wilt doen.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:29

Ik vind het knap dat je zo doorzet en heel interessant om te lezen. :j

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:43

Niet alles gelezen maar waarom staat jouw paard zo veel op stal? Komt alleen er uit voor stapmolen en training? Of heb ik dat niet goed gezien?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:35

Hi!

Sorry dat ik zo inconsequent ben met het bijhouden van dit topic. Ik heb nogal een druk leven op het moment (werk, huis kopen, 7 dagen per week paard, etc.) en dus niet echt tijd gehad om alles door te lezen, te reageren en updates te geven. Vandaag heb ik een dag "rust", dus bij deze:

Lynnepinny schreef:
Dat wat je zegt over alsof er iets echt mis is, zou het een hersentumor kunnen zijn? Heel kleine kans natuurlijk, maar dit kan vaak wel voor een soort 'storingen' zorgen in de kop.


Oei dat klinkt heel eng, ik hoop het toch echt van niet. Maar zou ze dan niet meer last hebben of gek doen met haar hoofd ofzo?


nouklime schreef:
Heb je hele topic globaal doorgelezen met name jou reactie's. Vind het zo sneu voor je! Dit is niet hoe je van je eigen paard hoort te kunnen genieten. petje af met hoe je ermee om gaat en doorzet. 2 weken pijnstilling en kijken op verandering vind ik geen raar idee.

Misschien haar een maandje in training zetten bij een africhtstal heb je daar wel is over nagedacht? om uit te vogelen of het een rijtechnische probleem is. Vind het altijd onwijs interessant wat een kundige ruiter kan bereiken en ik kijk dan ook graag naar Gert van t hof zijn filmpjes haha. Sommige paarden zijn gemaakt om echt aan het werk te zijn en mentaal uitgedaagd te worden.

Ik hoop dat er snel een einde komt aan haar gedrag en je kan gaan genieten!


Bedankt voor je bericht! Dit was ook niet hoe ik me een eigen paard voorstelde. Daar kan ik soms heel erg van balen, maar ach, ik heb haar zelf uitgekozen dus ik moet er dan maar het beste van maken. Ik heb in het eerste jaar dat ik haar had inderdaad overwogen om haar naar een trainingsstal te sturen en dit overlegd met mensen om mij heen. Maar zij gaven aan dat dat vaak niet heel veel nut heeft aangezien een paard dan op die trainingsstal dan uiteindelijk vaak braaf loopt en dan thuis het hele riedeltje opnieuw begint. Daar zat wel wat in vond ik, vandaar dat dat mij geen optie lijkt.

MirandaFuego schreef:
Hoi, ik heb in mijn carrière merries gekend die hormonaal last hadden, die waren ook heel onberekenbaar in hun gedrag.
Die waren echt extreem.
Konden enorm omslaan van gedrag, zo kon je er écht alles mee, de andere keer moest je blij zijn het er levend van af te brengen.
Dus ik zou me daar zeker even in verdiepen hoor, dat kan echt enorm veel impact hebben op het gedrag.


Ik ben er nu ook steeds meer van overtuigd dat het bij Zara hormonaal is. :j Ik ben terug gaan denken en er zit een redelijk patroon in. Vaak is ze voordat ze hengstig wordt ontzettend extreem en de eerste paar dagen van haar hengstigheid.

Ik denk dat ze tijdens haar laatste extreme periode van 2 of 3 weken terug ook hengstig was. Ik heb haar alleen niet zien plassen, maar voelde wel een paar dagen lang dat haar staart heel nat was (bah :') ). Ik vind haar op haar nieuwe stal sowieso niet heel duidelijk hengstig, op haar oude stal plaste ze hele rivieren als ze een ruin zag. :+ Ook in de winter...

Oliiviia schreef:
Ik heb alles doorgelezen en ik mis een groot en belangrijk deel over jouw paard.
Hoe is haar huisvesting momenteel? Ik zie telkens foto's van een paard in een stalletje met een deken.
Komt ze buiten? En vooral, heeft ze sociaal contact?

Ik heb zelf ook een sensibele merrie, voor een schijntje gekocht omdat ze te hevig was, enz.
Echt een super paard waar je alles mee kan, waarschijnlijk was ze ook helemaal anders bij de vorige eigenaren door het management.

Regumate kan je altijd proberen om iets hormonaals uit te sluiten, maar denk er aan dat paarden in de winter meestal niet cycleren of dat de hormonen toch op z'n minst op een lager pitje staan. Dus het lijkt mij onlogisch dat ze in de winter daar dan extreem van zou reageren (maar het kan altijd, door bv. cysten op de eierstokken).


Hi, ik heb het eerder in dit topic al over de huisvesting gehad. Ze staat op stal waar ze neus aan neus contact kan hebben met 1 andere merrie. En ze heeft dan nog paarden tegenover haar staan. Ze komt een aantal uur per dag buiten, dan staat ze vaak met andere merries samen in een klein groepje, soms een ruin erbij.

Wat betreft hengstigheid in de winter. Ze is vorige winter ook heel erg henstig geweest/gebleven, dat blijft bij haar gewoon vrolijk door gaan. Ik heb wel het idee dat het deze winter wat minder duidelijk is, maar dat kan ook door de verhuizing naar haar nieuwe stal komen.

Leo schreef:
Even via Google op holistisch (paarden) dierenarts in Zuid Holland kwam ik hier op uit: http://www.davn.nl
Ik heb zelf dus geen ervaring (en dus ook geen mening over), maar een kennis wel. Ik zal eens vragen welke arts dat was.

Het gedrag klinkt idd echt extreem. Het kan van alles zijn, van pijn tot hormonaal (cyste?) tot verveling tot noem maar op. Ik denk dat je een voor een af moet gaan als je dingen uit wilt sluiten, ook voor de toekomst.

Veel wijsheid gewenst :(:)


Thanks voor de tip! Op Google kan ik inderdaad ook het een en ander vinden in de omgeving, maar ik vind het toch altijd fijn om ervaringen van mensen te horen.


woepsie90 schreef:
Citaat:
Bedankt voor je lieve reactie! Fijn dat je mijn frustratie en zorgen begrijpt. Paarden kunnen zo'n impact hebben op je leven en hoe je je voelt, zeker als het even niet goed gaat. -O-

Ik ben me nu inderdaad aan het verdiepen in Warwick Schiller, ik had wat filmpjes gekeken op YouTube en ik vind zijn manieren zo ontzettend fijn. Zijn online trainingsprogramma is wel erg prijzig (andere online methodes ook helaas). Ben jij toevallig bekend met een Warwick Schiller instructeur in Nederland?


Ja, vind je het prijzig? Het is maar 30 dollar per maand, omgerekend gok ik 25 euro per maand? Dat is zowat hetzelfde als elke maand 1 prive les? Alhoewel, ik weet de prijs niet voor lessen in Nederland haha.
Elke week een les is een stuk duurder dan 25 euro per maand voor 500 filmpjes over training en gedrag + een hele fijne facebook groep waar warwick zelf ook reageert. Tenminste, als je het zo vergelijkt is het veel waar voor je geld en je kan dag en nacht filmpjes kijken, zit geen limiet op in ieder geval ;). Sommige fanatiekelingen doen bing-watchen haha (zo heet dat toch?). Heb ik in het begin ook gedaan :+

Plus, de eerste week is gratis en daarna kan je weer opzeggen. Niets te verliezen toch?

Ja, in Nederland is er een trainer die volgens zijn principes werkt, Irene Smeets heet ze geloof ik. Ze is ook goeie vrienden met Warwick. Dit is haar website http://kings-crossing.nl
Er zullen er geheid meer zijn maar dit is de enige die ik ken... In september is Warwick ook in Nederland om clinics te geven, onder andere op Horse Event, maar ook op 2 prive locaties waarbij je je moet inschrijven (zowel als toeschouwer als als rijder/grondwerk case).

Veel succes meis. Het is echt een moeilijke periode, maar als je nog in jullie geloof moet je er toch even doorheen :(:)


Als je het zo zegt klinkt het inderdaad niet zo duur :+ Ik wist niet dat de eerste week gratis was, dan ga ik er toch even beter naar kijken! En thanks voor de tip betreffende de trainer in Nederland, ik ga haar website ook eens bekijken. Filmpjes zijn altijd super leerzaam, maar het is toch fijn als iemand een keer met je mee kan kijken of je het ook daadwerkelijk goed uitvoert. Bedankt!

Nies_ schreef:
Dat online gedoe heb je toch geen flikker aan. TS heeft iemand nodig die met haar meekijkt, geen eindeloze theorie van een of andere goeroe waar ze toch niet in staat is om het toe te passen.


Wat een onaardige reactie. Juist van het lezen van andermans verhalen en theorieen kun je heel veel leren, althans ik merk dat dat voor mij wel zo werkt. En wie zegt dat ik niet in staat bent een methode toe te passen? Ik vind het juist fijn om de manieren van anderen uit te proberen om aan te kijken wat het beste bij mij en mijn paard past.

Elvirawortel schreef:



Ik heb haar na de zomer inderdaad op suikerarme muesli gezet met vitaminebrok, omdat ze bij haar oude stal sportbrok kreeg met veel suikers erin. Dit was voor haar gewoon te energierijk. Het was eerst een beetje testen hoeveel muesli ik Zara moest geven, ze krijgt nu 2 flinke handen per dag (ze kreeg eerst een halve schep) en dit is echt heel weinig, maar ze doet het er enorm goed op. Ze krijgt als aanvulling dan wel weer extra kuil, maar op kuil lijkt ze niet echt drukker te worden tot nu toe.

——

Update: zo goed het vrijdag ging, zo slecht ging het zaterdag :+ Ze maakte er weer grandioos een potje van, maar ik voelde het ook al aankomen op het moment dat ik haar de stal uithaalde. Ze had er eeeeeecht geen zin in. Eigenlijk had ik haar misschien beter vrij kunnen geven, maar aan de andere kant wil ik dat ze op slechte dagen ook gewoon haar beste beentje voor zet. Naja, dat heeft dus nog wel werk nodig. Zondag had ik er zelf helemaal geen zin in dus toen heb ik haar wel vrij gegeven, want ik weet dat als ik zelf al geen zin heb het helemaal een bende gaat worden. :')

Vandaag was ze weer fantastisch! We hebben zelfs 5-10 minuutjes gelongeerd aan een longeertouw, direct contact met haar hoofd dus! Ik had dit vorige week al een paar keer geoefend in stap een paar rondjes. Vandaag heeft ze zelfs een flink stuk draf kunnen doen aan het touw en ze was super braaf. Dit was voorheen echt absoluut mission impossible met Zara. Longeren met een halster en touw was in hoor ogen echt geen optie en nu is ze gewoon 5 a 10 minuutjes super braaf geweest. Ik was in mijn hoofd heel wat vreugde dansjes aan het doen haha. Zo trots en blij! Kijken of we dit langzaam aan uit kunnen gaan breiden naar een volledige training aan het touw. Als ze dit braaf doet zal de stap naar lange lijnen ook wat minder groot zijn voor haar.

Verder hebben we na het longeren aan touw nog wat losgewerkt, ze reageerde heel braaf en snel op mijn lichaamstaal commando’s. Daarna hebben we de Spaanse Pas geoefend, dit vindt ze zo leuk om te doen en ze pikt het heel snel op![/quote]

Interessant toppic! Ik volg. Misschien reageer ik op een wat oud berichtje maar viel mij gewoon even iets op. Namelijk dat je soms best wel menselijke emoties op je pony projecteert. Bijvoorbeeld, hij heeft geen zin. Ik denk zelf, mijn mening hoor, dat een paard niet kan denken in termen van wel of geen zin hebben. Dus als ze een keer niet wil, dan heeft ze waarschijnlijk ergens last van, moet de training van de vorige dag nog verwerken of voelt zich niet helemaal lekker. Zelf weten hoor, maar ik geef mijn paard op zo’n dag gewoon vrij. Ze wil me dan iets duidelijk maken wat ik kennelijk niet kan begrijpen. Ze geeft het vast niet voor niets aan en de volgende dag gaan we gewoon weer verder. Of ik laat haar even los in de bak en ga even bij haar zitten. Verder geloof ik ook niet dat een paard je gaat klieren of uittesten, maar ik weet dat daar ook verschillende meningen over zijn. Naar mijn mening denk een paard niet op die manier. Wat wel zo is, volgens mij dan, als ze een keer spanning hebben en het lukt bijvoorbeeld om Het touw uit je handen te trekken als ze schrikken, dan is dat wel aangeleerd gedrag. Dus de volgende keer dat ze een lekker hapje zien kunnen ze nog wel terugkoppelen: vorige keer kon ik me los trekken dus nu ook. Net als met een paard dat bokt met rijden en je valt er af. Het bokken was misschien per ongeluk van schrik, maar de volgende keer dat je paard jou te veel vindt stuiteren weet ze nog wel hoe ze je er af moet krijgen. Een paard kan ook niet liegen, dus ook geen emoties faken, dus ook niet doen alsof hij bang is. ik zou haar daarom niet behandelen als stout en alsof ze je aan het pesten is, volgens mij denkt een paard niet zo[/quote]

Hi, bedankt voor je bericht! Ik weet dat er veel verschillende meningen zijn over paardengedrag. Ik geloof inderdaad niet dat ze "grappen uit kunnen halen" of iets kunnen "faken", ik geloof dan weer wel dat paarden je uit kunnen testen, als in de grenzen opzoeken, aangezien dit in kuddes ook gebeurd om de rangorde te testen. Dat ze geen zin heeft kan inderdaad wel een menselijke emotie zijn die ik op mijn paard projecteer, ik weet niet zo goed hoe dat werkt met paarden, of ze ergens echt zin in kunnen hebben of juist niet. Aangeleerd gedrag geloof ik ook heel erg in, daarom probeer ik ook zodra iets fout gaat de draad toch weer gelijk op te pakken om haar niet het idee te geven dat "stout doen" beloond kan worden met niet meer hoeven te werken. Is soms wel erg lastig hoor.

x_Kaat_x schreef:
Wat herken ik dat voor een groot deel! Ook zo’n paard hier dat mijk emoties en angsten enooorm reflecteerd. Rijden gaat hier eigenlijk heel goed. Het is vooral op de grond dat ik nog wat meer onzeker ben. Enorm lange weg om aan jezelf te werken! Ik volg!


Leuk dat je volgt! Ik ben juist onder het zadel heel onzeker (of nog onzekerder) daarom inderdaad dat het bij mij onder het zadel helemaal niet gaat, maar vanaf de grond soms wel. :j

---

Wat betreft de Join Up reacties. Ik weet dat dit je paard kan maken of kraken en dat er veel verschillende meningen over zijn. Ik kan mij in meningen vinden van zowel de voor als tegen partijen, dus ik weet het nooit zo goed met deze methode. De een heeft er super ervaringen mee, de ander vindt het weer vreselijk. Het ligt denk ik enorm aan je paard.

---

Kasmir schreef:
Leuk topic ik haak even aan. Heb denk ik met een redelijk hetzelfde soort paard gewerkt (inmiddels doet de eigenaresse het zelf), die heeft vandaag voor het eerst in haar leven een drafje onder de man gemaakt en dit ging super relaxed. Als eerste even een hart onder de riem steken, als je volhoudt komt het écht goed daar ben ik van overtuigd.

Qua omslag in gedrag. Met Roxy heb ik dit ook regelmatig gehad, periodes waarbij we haar niet eens te pakken konden krijgen en waarbij ze echt weer 10 stappen achteruit ging. Uiteindelijk denken wij idd dat dat echt hormonaal was, er stond toen ook een ruin bij de kudde en sinds die eruit is lijkt er nog wat extra rust in Rox d'r koppie te zijn gekomen.

Het kan zijn dat ik het heb gemist maar heb je momenteel les? :)
*Edit: Zie nu dat je idd grondwerk les hebt, dat is fijn!

Met dit soort paarden moet je eigenlijk je eigen verwachtingen los laten, en dat is heel lastig. De ene dag kun je veel en de andere dag ineens een stuk minder. Zodra ze meer stabiliteit en zelfvertrouwen krijgen wordt dit ook stabieler maar je zult het altijd een beetje houden. Als je het ziet zitten zou het tof zijn als je wat bewegende beelden (filmpjes) zou kunnen maken/delen, daar is veel makkelijker feedback op te geven :). In zulke topics kun je naar eigen ervaring niet alles gebruiken, maar er worden echt heel waardevolle dingen gezegd. Leg naast je neer waar je je niet goed bij voelt, neem mee wat je wel interessant vind.

**Edit 2: Een join up zou ik met zulk soort merries niet 1,2,3 aanbevelen. Ik heb het idee als ik het zo lees dat veel van dit gedrag uit onzekerheid voortkomt en dan is een join-up echt het laatste wat je wilt doen.


Hi, leuk dat je reageert! Ik heb een stipje bij jouw topic over Roxy staan dus ik lees ook af en toe stukjes van jouw verhaal. Inderdaad redelijk vergelijkbaar.

Wat betreft het filmen, ik doe mijn best, maar tot nu toe mislukt het telkens. Ik krijg het voor elkaar om of de lucht te filmen ( :+ ), of maar een klein stukje van de cirkel, waar je niet zoveel aan hebt. Ik moet daar nog een oplossing voor vinden, want uiteraard deel ik graag filmpjes met jullie, dat zou het verhaal denk ik inderdaad duidelijker maken.

Isabel_k schreef:
Ik vind het knap dat je zo doorzet en heel interessant om te lezen. :j


Dankjewel! :D

Rizette schreef:
Niet alles gelezen maar waarom staat jouw paard zo veel op stal? Komt alleen er uit voor stapmolen en training? Of heb ik dat niet goed gezien?


Hi! Misschien dat je er overheen gelezen hebt, maar ik ben juist verhuist van stal omdat ze op haar nieuwe stal langer buiten komt. Ze gaat in de ochtend een aantal uur naar buiten in de paddock. Tussen de middag worden ze op stal gezet zodat ze een beetje kuil kunnen eten en dan in de middag gaan ze of weer de paddock in of de stapmolen in. Ze staat dus wel een tijdje buiten elke dag, ik maak eigenlijk bijna nooit mee dat ze binnen staat als ik doordweeks overdag op stal ben. Ik kom zelf dan nog in de avond om haar uit stal te halen en dat is dan inderdaad om te trainen.

---

Pfff zo dat duurde even :+

Update:

Met Zara gaat het op het moment een stuk beter. Vandaar dat ik echt steeds meer het idee krijg dat het bij haar hormonaal is. Ik heb van verschillende kanten (in het "echte" leven) de tip gekregen om Oestress uit te proberen met Zara van NAF. Ik heb hier een jaar geleden ook al mee in mijn handen gestaan, maar zoals ik al eerder heb verteld ben ik erg sceptisch over supplementen. Maar goed, ik hoorde meerdere positieve verhalen erover dus ik heb toch maar zo'n pot gekocht met de gedachte "baat het niet, dan schaadt het niet." Ze staat nu 1,5 weken op de poeder. Ik heb haar eerst op 3 schepjes gezet (op aanraden van de gebruiksaanwijzing) en toen merkte ik na 3 dagen dat ze ontzettend traag was. Ik weet niet of dat iets met de supplement te maken heeft, maar toen heb ik haar op 1,5 schepje gezet en toen vond ik haar na een paar dagen weer een stuk springeriger. Ze staat nu op 2 dagelijks en ik vind haar nu redelijk stabiel in haar gedrag. Toeval? Speelt er een andere factor? Of is het de Oestress? Ik weet het niet en ik denk dat ik het ook nog te kort gebruik om er echt een oordeel over te hebben. Ik maak sowieso deze pot op en ik merk vanzelf of haar gedrag stabiel blijft.

Ik vind Zara de laatste tijd echt wel de goede kant op gaan. Afgezien dan van de tegenvaller van een paar weken terug. Deze week heb ik ook besloten om een stap verder te gaan in de training. We zijn nu ruim 2 maanden bezig geweest met alleen maar loswerken en we zijn nu op een punt gekomen dat er eigenlijk niet heel veel verbetering meer in zit bij het loswerken, behalve dan af en toe een kleine hapering hier en daar als ik niet goed zit op te letten of zelf laag in energie zit. Dat zijn dus mijn fouten, niet die van Zara. Het longeren aan een touw gaat ook goed, ik vind haar echt ontzettend respectvol hierin, ze houdt haar hoge energie enorm in als ik haar aan de lijn heb en gaat pas uit haar plaat wanneer ik haar even los klik en haar dus expres de ruimte geef om even uit haar plaat te gaan. Ik zag niet echt meer hoe ik het haar nou nog moeilijker kon maken in deze "basis" grondwerk en de logische stap voor mij was dus dat het nu echt tijd is dat ze weer wat meer aan het echte werk gaat.

Woensdag heb ik dus na lange tijd haar hoofdstel weer in gedaan en de longeersingel om gedaan en haar daarmee losgewerkt, zodat ze weer even kon wennen aan het idee van een bit in haar mond en iets om haar rug en buik heen. Ik merkte dat ze wat meer spanning had de eerste paar minuten, maar na een paar rondjes heel hard rennen was het toch wel oke. Toen heb ik er de laatste 10 minuutjes een elastiek aan gedaan zodat ze weer het gevoel kreeg van lichte druk in haar mond. Een elastiek laat ik altijd erg los (wel strak genoeg dat ze er niet in terecht kan komen met haar voorbenen), ze kon dus gewoon met haar hoofd de lucht in en alle kanten op als ze dat wilde, het ging mij puur om dat ze wat gefriemel aan het bit voelde terwijl we aan het loswerken waren.

Donderdag was ik een beetje grieperig dus hebben we alleen gewandeld.

Vrijdag heb ik het hoofdstel weer in gedaan en de longeerhulp mee genomen de cirkel in. Eerst weer even met laten rennen zodat de spanning er vanaf was en toen de laatste 10 minuten de longeerhulp eraan. Met de longeerhulp staat er meer druk op het bit en wordt ze wat meer "gedwongen" om haar rug te ontspannen. Ze heeft al een aantal maanden niet echt meer haar rug en buikspieren hoeven te gebruiken dus ik merkte dat ze dit heel zwaar vond, ze was na 10 minuten ook echt moe en bezweet, dus 10 minuten was ruim voldoende.

Gisteren hebben we dan de stap gemaakt waar ik naar toe aan het werken was de laatste paar dagen, namelijk dubbele longe. Door de storm twijfelde ik of het het goede moment was om de dubbele longe weer op te pakken, maar dat was meer mijn eigen angst dan die van Zara en daar moet ik ook gewoon een keer overheen stappen. Dus weer even eerst goed uit laten razen en de laatste 10 minuutjes de dubbele lijn eraan gedaan. Ik had meer moeite met het opnieuw oppakken dan Zara :+ Lekker aan het klunzen met de lijnen en mijn zweepje. Ondanks mijn kneuzerige gedoe gedroeg Zara zich voorbeeldig. Ze gaf me braaf de tijd om alles opnieuw uit te vinden. Door de storm klapperde er telkens een deur naast de cirkel en hier schrok ze een paar keer behoorlijk van, maar ook ondanks dat bleef ze alsnog gewoon geconcentreerd haar rondjes. We hebben alleen gestapt en een paar rondjes draf gedaan, ik wilde niet gelijk te veel vragen van haar en verwachtingen had ik niet bij de eerste keer, dus dit was echt al prima voor mij. Ze heeft zich ontzettend goed gedragen en ik mag niet klagen. Dit geeft weer hoop voor de komende tijd!

Ik merk ook aan Zara dat ze de afgelopen paar dagen waarin ze wat meer aan het werk moest helemaal niet zo erg vond. Ze leek eigenlijk een soort van opgelucht/voldaan na de training (?) ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven. Maar het is net alsof ze wil aangeven dat ze hier eigenlijk al heel lang klaar voor was, maar ik gewoon heb lopen mutsen de heletijd. :)) Ik denk dat ze gewoon graag weer aan het werk wilde, alleen maar loswerken is natuurlijk ook heel saai, dat snap ik best.

Ik ga nog niet te hard juichen, want ik ken Zara, het kan vandaag of morgen ineens weer omslaan, maar we hebben in ieder geval een grote stap in de goede richting gezet. :j

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:04

Ik heb trouwens goeie verhalen gehoord over praktijk den hoek mbt hengstigheid bij merrie's. Nou heb ik zelf geen ervaring met deze praktijk en uberhaubt geen ervaring met merrie's of hengstigheid of hormonen. Maar misschien het proberen waard om is contact met ze op te nemen? (weet niet of iemand ze al had genoemd in het topic)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 16:15

nouklime schreef:
Ik heb trouwens goeie verhalen gehoord over praktijk den hoek mbt hengstigheid bij merrie's. Nou heb ik zelf geen ervaring met deze praktijk en uberhaubt geen ervaring met merrie's of hengstigheid of hormonen. Maar misschien het proberen waard om is contact met ze op te nemen? (weet niet of iemand ze al had genoemd in het topic)


Hi, bedankt voor je reactie! Den Hoek was inderdaad een keer genoemd in dit topic. Ik wilde een tijdje geleden een afspraak maken maar ik zag dat ze helaas geen stalbezoeken meer doen. Ik zou dan met Zara daarheen moeten en aangezien ik geen trailer heb en geen auto die een trailer kan trekken is dat voor mij op dit moment niet echt een optie. :(

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 22:34

Hi!

Het gaat hier nog steeds goed! Mevrouw is wel af en toe een beetje aan het donderstralen, zoals tig keer rollen om onder het werk uit te komen en onder touwtjes van de longeercirkel doorglippen, omdat ze er achter is gekomen dat er geen stroom op staat. :+ Maar dit is niets wat we niet op hebben kunnen lossen.

We zijn nog steeds bezig met het werk weer wat meer opbouwen. Ze heeft nu 2x braaf aan de dubbele longe gelopen en ik heb haar laatst weer met zadel gelongeerd om haar aan het idee te laten wennen. Met zadel op lopen vond ze nog wel heel erg spannend en stom, in het begin stond ze stijf van de angst, maar uiteindelijk ontspande ze redelijk toen ze doorhad dat er verder niks engs ging gebeuren.

Ik heb laatst ook weer heel even op haar rug gezeten, zonder zadel. *\o/* Ze twijfelde even, maar ik mocht toch van haar opstappen. Ik heb alleen heel even gezeten, want ze was ontzettend nerveus. Het vertrouwen van haar in mij als ik op haar rug zit moet nog behoorlijk wat groeien, willen we weer een keer een paar stapjes kunnen zetten als ik erop zit. En dat is prima, ik weet nu dat ze nog even niet zo ver is, dus we blijven voorlopig op de grond en proberen het over een tijdje weer opnieuw. Geen haast! :D

Afbeelding

Door dat zitten merkte ik dus dat haar vertrouwen in mij nog niet voldoende was, dus daar ben ik nu ontzettend bewust (nog bewuster) mee aan de slag gegaan. Ik probeer haar te overtuigen dat ze mentaal dingen aan kan door haar juist mee te nemen naar de plekken die ze spannend vindt en haar op die plekken zo goed als ik kan gerust te stellen. Dit doe ik vooral met stem, ik merk dat ze daar veel steun uithaalt, maar ook door haar in beweging te houden. Stukje rechtdoor, spanning, mini volte, stukje rechtdoor, spanning, mini volte. En zo gaan we dan mini volterend ( :+ ) richting of langs het enge.

Zo hebben we dus nu beetje bij beetje enge plekken in de buitenbak overwonnen en door stem en aanraking ook de (volgens Zara) super enge spuitplaats. Als ik merk dat haar spanningslevel echt te hoog zit en er een paniekreactie aan zit te komen, neem ik haar mee naar haar stal om tot rust te komen en dan proberen we het daarna weer opnieuw. Het scheelt heel erg dat ik Zara veel beter ben gaan leren lezen, ze is niet meer zo onvoorspelbaar voor me.

Ik vind Zara nog steeds redelijk stabiel in gedrag, dus ik heb toch wel een beetje het idee dat die Oestress de scherpe randjes ervan af haalt. Uiteraard denk ik dat het weer van de laatste dagen ook wel meewerkt. Door het zonnetje ben ik zelf vrolijker en positiever en dat straal ik natuurlijk ook uit naar Zara.

En speciaal omdat iemand hier zei dat ik alleen maar foto’s van Zaar in haar stal laat zien, hierbij foto’s van Zara in het zonnetje! :D Uiteraard stond ze met vriendinnetjes, maar die wil ik niet zomaar op Bokt zetten. ;)

Afbeelding

Afbeelding

En nog een lieve foto met Zaartje op Valentijnsdag. Wel in stal helaas haha.

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:20

Ik vraag me weleens af of je niet teveel wilt en teveel doet.
Ga je er ook weleens heen om gewoon te knuffelen en te wandelen? Ik heb toen met mijn merrie heel veel opgebouwd door vooral heel veel te wandelen, en leuke, gekke dingen met haar te doen. En als er gewerkt werd (wat, toegegeven, niet vaak gebeurde, en nog steeds rij ik maar 3x per week een halfuurtje) was het vooral op een hele speelse manier, met heel veel beloningen.

Ik bedoel dit: steeds als je erheen gaat, ga je uitgebreid longeren, en dan nog iets, en dan nog iets.
5 minuutjes even longeren is ook genoeg. Dan heeft het niet per se trainingswaarde, maar dat hoeft ook niet. Het gaat er vooral om dat je het leuk maakt voor haar om wat met je te doen. Jij moet een leuk baasje zijn. Dan krijg je namelijk een vrolijk paard dat graag iets met je wil doen, en probeert ze niet meer om onder het werk uit te komen, want als jij komt is het sowieso heel leuk.

Met de pup van inmiddels net 3 ga ik soms ook gewoon stukjes wortel voeren en even knuffelen. Hoeft allemaal niet zo serieus. Soms ontwikkelen ze sneller wanneer je gewoon alle tijd neemt en lekker onzin gaat uithalen samen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 09:26

Avalanche81 schreef:
Ik vraag me weleens af of je niet teveel wilt en teveel doet.
Ga je er ook weleens heen om gewoon te knuffelen en te wandelen? Ik heb toen met mijn merrie heel veel opgebouwd door vooral heel veel te wandelen, en leuke, gekke dingen met haar te doen. En als er gewerkt werd (wat, toegegeven, niet vaak gebeurde, en nog steeds rij ik maar 3x per week een halfuurtje) was het vooral op een hele speelse manier, met heel veel beloningen.

Ik bedoel dit: steeds als je erheen gaat, ga je uitgebreid longeren, en dan nog iets, en dan nog iets.
5 minuutjes even longeren is ook genoeg. Dan heeft het niet per se trainingswaarde, maar dat hoeft ook niet. Het gaat er vooral om dat je het leuk maakt voor haar om wat met je te doen. Jij moet een leuk baasje zijn. Dan krijg je namelijk een vrolijk paard dat graag iets met je wil doen, en probeert ze niet meer om onder het werk uit te komen, want als jij komt is het sowieso heel leuk.

Met de pup van inmiddels net 3 ga ik soms ook gewoon stukjes wortel voeren en even knuffelen. Hoeft allemaal niet zo serieus. Soms ontwikkelen ze sneller wanneer je gewoon alle tijd neemt en lekker onzin gaat uithalen samen.


Oh dan komt de manier waarop ik dingen vertel denk ik niet zo handig over! We doen namelijk vaak zat helemaal niet zo veel. Ze krijgt sowieso een dag vrij in de week, dus dan staat ze alleen maar in de paddock en krijgt ze een knuffel. En er zijn genoeg dagen dat ik alleen even kom om te wandelen en te poetsen, zoals ook gister. Ik dacht alleen dat jullie het niet zo interessant zouden vinden als ik vertel over de dagen waarop ik niet zoveel doe, vandaar dat ik alleen vertel over de dagen waarop ik wel serieus met haar train.

Ik wil juist niet te veel prikkels voor Zaar. Daarom doen we 1 ding per keer. Ik denk dat jij vooral doelt op dat ik haar even loswerk en daarna nog 10 minuutjes bijvoorbeeld aan de dubbele longe doe? Dit doe ik zodat ze eerst haar energie en spanning eruit kan gooien, zodat wanneer we aan iets nieuws beginnen het niet gelijk een chaos wordt waardoor het dus eerder fout kan gaan. Ik wil confrontatie vermijden als ik nieuwe dingen oppak, dus vandaar dat ik eerst loswerk en dan het nieuwe ding doe een paar minuutjes.

Edit: ik wil er ook nog even aan toevoegen dat Zara geen paard is dat je zomaar even 5 minuutjes longeert en dan weer terug zet, als ik haar ergens ongelukkig mee maak is dat het. Ze weigert dan ook gewoon weer richting de stal te gaan, dus dat is een duidelijke boodschap. Ze heeft zo ontzettend veel energie en deze energie zit haar soms echt wel dwars, dan is het niet eerlijk dat ik alleen even wandel of maar 5 minuutjes longeer terwijl ze zo graag die energie eruit wilt lopen.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:51

Dank voor je aanvulling, dat geeft me wel een ander beeld. Ik vind dit heel goed klinken eigenlijk :) ik vind het geknuf juist ook wel heel leuk. Het zin juist die momenten waarop je merkt dat de band tussen jou en paard beter wordt, vind ik.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:13

Geen bijzondere update, maar voor de verandering eens een video. Hier zie je dus mijn probleem dat ik de longeercirkel niet goed op beeld kan krijgen :\

Gisteren eerst even uitgebreid gewandeld in de buitenbak die al een stuk minder eng is volgens Zaar *\o/* Ik mocht haar zelfs al in de buitenbak kleine stukjes aan het werk zetten (vrijheidsdressuur) zonder dat ze daarvan in paniek raakte. Overwinning!

Daarna nog even in de longeercirkel onderstaande video gefilmd van Zara’s “Jambette”, ze heeft betere vrijheidsdressuurdagen gehad haha, maar ze deed opzich wel leuk mee.



En nog even met spanning loeren naar de geitjes die achter de struiken liepen.

Afbeelding

Genieten jullie ook zo van het zonnetje met jullie paardjes? :D

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:21

Dit doet ze toch zoet :) VD is leuk hoor, leuk om een band mee op te bouwen ook. Veel paarden vinden dat erg leuk :) Hou wel in de gaten dat ze je niet voorbij loopt, beetje alert op jou houden.
Ik vind het een erg leuke update! :D

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 10:47

Ja tijdens vrijheidsdressuur is ze vaak het meest relaxed :D Dat vindt ze ook het meest leuk om te doen, zal vast zijn omdat ze dan beloont wordt met voer. :') Ze loopt inderdaad soms mij voorbij, dan probeer ik haar meestal gelijk halt te laten houden. Het ligt er meestal wel aan of ze de binnenbocht heeft of niet. := Eigenlijk liep ik op dit filmpje aan de verkeerde kant.

----

Bij deze wel een hele belangrijke update.

Zara en ik gaan weer verhuizen. Dit ligt niet aan de stal waar ze nu staat, want daar heb ik het prima naar mijn zin en de staleigenaresse is helemaal top voor de paardjes, maar ik ben toevallig dit weekend tegen mijn droomstalletje aangelopen in de omgeving. Ik wilde voor Zara zo graag een plekje waar ze heel het jaar door 24/7 buiten kon staan en die heb ik nu gevonden! *\o/*

Vrijdag verhuizen we naar hopelijk haar forever home. Ze krijgt een stal van 5 bij 6 meter met een zand bodem (dus eigenlijk een overdekte paddock) met daaraan vast een uitloop van 35m2. Ze kan zichzelf bij wijze van spreken heel de dag door longeren :D Ze krijgt daar onbeperkt ruwvoer, ook iets wat ik zo ontzettend graag voor haar wilde ivm pijn in de maag dat ze volgens de osteopaat in de winter heeft. Ze komt daar eerst alleen in de loopstal te staan, maar het is wel de bedoeling dat ze een roommate gaat krijgen binnenkort, dat vind ik ook wel fijn, dan kan ze heel de dag socializen. In de lente en zomer mag ze daar heerlijk 24/7 op het land staan met alle andere paardjes van stal. De stal is ook nog eens dicht bij een bos, dus mocht het rijden ooit weer goed gaan, kunnen we lekker een buitenritje maken. Hoewel ik baal dat ik Zara weer moet verhuizen (zal best weer wat stress opleveren bij haar) ben ik wel super enthousiast, want ik heb eindelijk het plekje gevonden wat ik zo graag voor haar wilde.

Ik verwacht wel dat we door deze verhuizing weer volledig terug bij af zijn in de training. Dus dat wordt waarschijnlijk weer helemaal opnieuw beginnen :j

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:52

*\o/* *\o/* *\%/*

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:16

Klinkt als een droomplekje!!!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:52

Wauw dat klinkt geweldig! Neem lekker de tijd om te wennen maar val niet in de kuil van ‘ah ze heeft het zwaar gehad’ en dat je dan per ongeluk wat minder consequent bent :D dat is mij iets te vaak overkomen dus dacht, ik zeg het even :Y)