[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:39

Zara ziet er zeer gelukkig uit :)

Ik ben heel blij voor je, wat een goede keuze geweest! Uiteraard blijf ik duimen en hopen dat het zo blijft, maar ik ben erg hoopvol nu. Zeker met dit weer zou je verwachten dat ze erg fris is.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:09

Wat is het toch een knap paard <3

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 08:50

Fijn zeg, goed gedaan!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 10:50

Super lieve reacties! Bedankt <3

Ik heb helaas geen spannende update. Door het weer de afgelopen tijd hebben we niet veel kunnen doen. Het lijkt mij namelijk niet verstandig om in de storm en plens regen nieuwe dingen op te pakken met Zara, dus we hebben eigenlijk alleen maar losgewerkt met telkens 1 of 2 vrije dagen ertussen.

Zara heeft 2 dagen gehad dat ze wat meer durfde tijdens het loswerken, toen ging ze als een racemonster de longeercirkel door, maar dat kwam vooral omdat er paarden terug kwamen van een buitenwandeling. Dat was dus puur enthousiasme haha. :)) Verder is ze eigenlijk nog steeds kalm en braaf.

Als het weer weer wat rustiger is ga ik kijken of we wat meer kunnen gaan doen. Dan wil ik haar weer een keer aan de dubbele longe hebben en ik wil een wandeling met haar maken buiten (ze kent de omgeving al, omdat deze nieuwe stal vlak naast de stal is waar ik 1,5 jaar heb gestaan met haar voor de vorige verhuizing). Ik ga ook proberen rondjes te wandelen door de buitenbak. De buitenbak op de nieuwe stal vindt ze weer eng, terwijl er nog niks in is gebeurd. Het lijkt net alsof ze een soort bakken fobie heeft. Hoe maak ik de bak weer leuk voor haar?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:21

Ik kan je het connection topic aanraden dat momenteel loopt. Dat zou wellicht ook wat voor jullie kunnen zijn.

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:55

Nee nu niet gelijk beginnen met een nieuwe methode en het weer over een andere boeg gooien...
Goed bezig ts!
Paarden krijgen ook zelfvertrouwen van het oplossen van puzzels, misschien Een idee om wat emmers op de kop in de bak te zetten met wortels eronder. Als ze ontdekt hoe ze aan die wortels moet komen wordt een leuk spelletje om in de bak te spelen waar ze over na moet denken en minder op haar omgeving let

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:57

Maflinger_S schreef:
Ik kan je het connection topic aanraden dat momenteel loopt. Dat zou wellicht ook wat voor jullie kunnen zijn.


Heb je een link?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:58

Met name de voorbeelden die xyzutu2 in het connection topic geeft zetten je misschien nog verder op het spoor dat je nu al volgt.

Edit: op de iPad gaat een link plaatsen niet zo makkelijk maar het topic heet Connection Training.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:00

Maflinger_S schreef:
Met name de voorbeelden die xyzutu2 in het connection topic geeft zetten je misschien nog verder op het spoor dat je nu al volgt.

Edit: op de iPad gaat een link plaatsen niet zo makkelijk maar het topic heet Connection Training.


Zij beschrijft in een van haar posts zelfs hoe zij het wandelen naar de bak/de bak leuk maken aanpakt.

Hier is het linkje ;)

[OPG] Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Ookal hoef je natuurlijk niet meteen je huidige manier van trainen om te gooien is het altijd leuk om te lezen hoe anderen het aanpakken :o

Chipper
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:50

woepsie90 schreef:
Ah wat balen TS :( ik herken het maar al te goed, de frustratie, het niet weten wat precies het probleem is, er wakker van liggen en inderdaad chagrijnig van worden. En die onzekerheid want alle adviezen zijn zo verschillend en je twijfelt aan jezelf, dat helpt ook niet.

Wat ik een goeie tip vind is twee weken pijnstillers geven, dan kan je pijn zo goed als uitsluiten als ze niet veranderd.

Daarnaast zou ik als ik jou was je inschrijven voor een trainingsprogramma. Parelli bijvoorbeeld, of Warwick Schiller. Volgens mij heeft Tristan Tucker ook zoiets maar die is meer dressuur gericht. Alle programma’s beginnen met grondwerk en relatie skills hoor!
Zo’n programma geeft jullie structuur, en jou kennis en handigheid en rust omdat je dan een plan hebt. Geheid zal je erachter komen wat er mis gaat, of in ieder geval deels. En er zijn ook Parelli lesgevers die je kunnen begeleiden met het programma, en van Warwick schiller zijn er ook mensen in NL die daar ervaring mee hebben.

Al is het maar om uit te proberen toch?

Sterkte iig. Die diepe dalen zijn niet leuk :( een paar dagen geleden stond ik ook nog keihard te janken in de wei, dus ik begrijp je helemaal. Ik heb dit niet zo vaak meer tegenwoordig maar van de week was weer eens zo’n dag, pff


ik heb ook zo'n gevoelig paard en ben subscriber van warwick schiller. daarnaast heb ik erg veel aan de calming signals van rachael draaisma wat weer super past binnen het programma van warwick!

clinic den ham op 21/22 september heeft nog plek voor deelnemers wat ik je kan aanraden!! geen idee waar je woont maar Rachael Draaisma geeft 11 mei in den Ham een lezing over haar boek calming signals. Dus als je echt in actie wilt komen met je gevoelige paard.... wees welkom!!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:24

Warwick is ook op horse event in september geloof ik!

Chipper
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:32

ja dat klopt helemaal!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 14:28

Wauw wat een onwijs interessant topic over die Connection Training. Ik heb een paar pagina`s gelezen en ben al een stuk wijzer! Vooral dat ik ook op de verkeerde momenten beloon vaak (belonen tijdens stress momenten in de bak). Ik denk dat ik daardoor Zara’s stress in de bak dus perongeluk deels heb aangeleerd. Ik ga me hier eens wat meer in verdiepen, denk dat ik er zeker wat aan heb. :j

Ook interessant die lezing, ik ga eens kijken hoe ver het is. Clinics zijn helaas op het moment voor mij niet goed te doen, aangezien ik geen trailer(rijbewijs) heb.

——

Update:

Zondag heb ik een hele uitgebreide paardendag gehad. Het was voor het eerst sinds weken weer lekker weer dus daar wilde ik gelijk van genieten samen met Zaar! Eerst balkjes gelopen. Ze wordt altijd wel blij van balkjes (ze denkt volgens mij dan dat ze dan mag springen = haar favoriete activiteit), maar ze werd er zondag een beetje te enthousiast van. Ik kreeg het een beetje benauwd, want ze was zo opgewonden dat ze haar benen niet meer onder controle had (beetje een Bambi idee haha) dus ze ging een paar keer bijna op haar giechel...

Naja een paar hartverzakkingen later had ik wel een paard dat lekker al haar overtollige storm-en-regen-energie kwijt was, dus ik vond het een mooi moment om de buitenbak weer eens te oefenen. Ze was zo mak als een lammetje in de bak, wilde nog wel het liefst zo dicht mogelijk bij mij zijn, maar zolang ik haar die zekerheid gaf was ze heel relaxt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heel lelijk dit, maar je ziet wel hoe ontspannen ze is :+

Afbeelding


Ik merk wel dat ze mij heel erg vertrouwt op het moment, ik denk dat dat te maken heeft met dat ik nu gelijk vanaf het begin van de verhuizing in mijn leiderrol ben gestapt en haar de rust heb gegeven om langzaam te ontdekken en te wennen. En voornamelijk: ik ben zelf niet bang of onzeker geweest sinds de verhuizing. Ik heb op dit moment heel weinig nodig om Zara te overtuigen dat iets niet eng is. Nu moet alleen nog het vertrouwen van mij in haar komen.

Ik moet wel zeggen dat mijn vertrouwen in Zara ook al iets is toegenomen. Ik vertrouw haar voldoende om een paar meter het erf af te gaan. Dit klinkt als niks, maar dit durfde ik bij haar vorige stal echt niet! Ik heb zondag en gisteren Zara dus lekker laten grazen naast de weg bij het erf om hopelijk aan te leren dat naar buiten gaan leuk is. Voor Zara waren het zondag haar eerste grassprietjes van 2019, dus ze was dolgelukkig! Zo gelukkig dat ze het een goed idee vond om naast de weg op het gras te gaan liggen rollen. :roll: Mafketel.

Afbeelding


Maar nu het zo goed gaat en er wat meer vertrouwen is wil ik dus weer wat meer. Vannacht werd ik wakker met het gevoel: ik wil erop! Ik was zo enthousiast ineens dat ik ook niet meer in slaap kon komen haha. := En ik wil er ook echt heel erg graag weer op, een gevoel dat ik al maanden niet heb gehad. Dus ik denk dat ik dat maar ga doen deze week. Gewoon zadel erop en zitten en vanuit daar zie ik wel wat er gebeurd.

Het gaat dus echt nog steeds heel goed! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht, ik ben nog steeds aan het wachten op het moment dat het weer ellende wordt met Zaar.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:21

Wat goed, wat goed!
Zara ziet er zoveel gelukkiger uit, en wat ben je goed bezig TS!

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:34

Waarom zou je je paard niet belonen op het moment dat hij stress heeft maar wel de goede reactie geeft? Als je iets vraagt dan gaat hij op zoek naar de juiste reactie, en dat geeft soms stress, maar wanneer hij dan de juiste reactie geeft en je beloond niet heb je hem alsnog niks geleerd. Stress kun je niet aanleren want dat is een emotie. Wel kun je wanneer ze ontspant wat extra belonen denk ik. Maar zeker altijd belonen wanneer je de juiste reactie krijgt, anders snapt ze er straks helemaal niks meer van

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:43

Kan wel hoor. Daar gaan mensen bij honden ook vaak de mist in, zeker wat betreft vuurwerk. Een hond die heel gespannen is belonen werkt niet, want met die cortisolwaarden zijn ze niet in staat om te leren op dat moment, en ervaren ze dus dat ze beloond worden voor de stress. Dat is niet handig, beter wacht je dan tot het dier weer rustig en in balans is, vraagt hetzelfde en beloont dan.

Wat je ook kan doen, is afleiden met een oefening waarvan je weet dat die stressverlagend is en dan belonen. Wat ik met mijn puppie deed met oud en nieuw, was gewoon alles laten zien, en intussen spelen. Die vond het vuurwerk helemaal niet eng en nog steeds niet.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 09:56

Elvirawortel schreef:
Waarom zou je je paard niet belonen op het moment dat hij stress heeft maar wel de goede reactie geeft? Als je iets vraagt dan gaat hij op zoek naar de juiste reactie, en dat geeft soms stress, maar wanneer hij dan de juiste reactie geeft en je beloond niet heb je hem alsnog niks geleerd. Stress kun je niet aanleren want dat is een emotie. Wel kun je wanneer ze ontspant wat extra belonen denk ik. Maar zeker altijd belonen wanneer je de juiste reactie krijgt, anders snapt ze er straks helemaal niks meer van


Ik denk dat het een kwestie is van het balans daar in vinden. Mijn paard kennende kan ze doen wat ik van haar vraag, maar verder met haar aandacht volledig ergens ander zitten. Op zulke momenten wil ik haar eigenlijk niet belonen, want ze doet de truc of opdracht wel, maar ze doet het niet zoals ik wil dat ze het doe: met haar aandacht bij mij. Stress kun je inderdaad niet aanleren, maar stressgedrag wel. Stel mijn paard gaat snuivend en piafferend langs een eng object en ik beloon haar op dat moment (want ze gaat er langs). Dan heeft ze de volgende keer misschien niet echt stress meer, maar ze zal misschien wel weer gaan snuiven en piafferen, want daar werd ze vorige keer voor beloond. Je leert dan dus de emotie niet aan, maar wel het bijbehorende gedrag.

———

Update:

Ik heb gister gereden! *\o/* In de longeercirkel, 10 minuutjes en vooral stap en een paar rondjes draf, maar we reden in ieder geval weer voor het eerst na 6 maanden! Het ging heel goed, ondanks dat Zara super hengstig was en er een knappe ruin naast de longeercirkel stond. Ze leek er zelfs plezier in te hebben! Oortjes naar voren en heerlijk ontspannen. Ik heb verder niet veel gevraagd, ik heb haar een lang teugeltje gegeven en ik had zoiets van: je zoekt het zelf maar uit, zolang je maar op mij let. Ik was zelf ook heel relaxt en totaal niet bang. Ik vertrouwde haar op dat moment volledig, echt een heerlijk gevoel! Wat mij betreft hadden we uren gereden, maar het leek mij verstandig om het voor zo’n eerste keer kort te houden. Dus ik ben met veel tegenzin na 10 minuutjes ongeveer weer afgestapt. Zaterdag gaan we het weer proberen.

Ik heb zelf een filmpje gemaakt toen ik op Zara zat, want er was helaas niemand bij (ja ik weet het, onverstandig om dan op te stappen) die mij op dat moment kon filmen.



Na het rijden heeft ze nog lekker mogen knuffelen met de ruin naast de longeercirkel en heeft ze als beloning een nieuwe wilgentak gekregen waar ze dol op is. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 10:54

Het gaat hier nog steeds heel goed! Gister voor de derde keer gereden. Wel nog in de longeercirkel en vooral stappen en af en toe korte stukjes draf. Ik wil het echt heel langzaam opbouwen, want Zaar vindt het enorm spannend, maar ik ook!

Gisteren hadden we een beetje een strijd tijdens het opzadelen, ze krijgt altijd de zenuwen als ze het zadel ziet. Ik heb denk ik 20 minuten over het opzadelen gedaan, niet omdat ze zich niet liet opzadelen, maar omdat ik geen gespannen paard op wilde zadelen. Het duurde even voordat ik haar er redelijk van kon overtuigen dat alles oké was, maar uiteindelijk ontspande ze toch voldoende en kon ik opzadelen.

De eerste rondjes in de longeercirkel was ze heel gespannen en ik ook. Ze liep snuivend met haar hoofd omhoog en oren naar voren en het voelde alsof ze elk moment een sprint kon trekken. Toen ben ik gewoon de heletijd tegen haar aan gaan kletsen, er was toch niemand in de buurt. :D Hele gesprekken gehad, ging ongeveer zo:

“Zeg ontspan nou eens even er is niks aan de hand meis.” (Zaar doet hoofd omlaag) “Goedzo braaf. Ja juist, lekker met je hoofd laag, fijn gevoel he als je ontspant! Ja braaf hoor je bent echt super knap.” (Hoofd gaat gespannen omhoog, heel lichaam spant aan, want ze ziet fietsers op de dijk) “Nee niet zo met je hoofd de lucht in, je weet het he, je krijgt zoveel teugel van me als je aan kan, dus als je er een potje van gaat lopen maken gaan de teugels korter.” (Zaar ontspant) “Goedzo dat is echt heel knap van je” (Ontspanning blijft) “Zullen we draven? Kan je dat aan? Kan ik dat aan? Ik wel denk ik.” (Gaat draven, super ontspannen) “Jaaaaa wat goed wat ben je knap ik ben zo trots op je”

En eigenlijk vanaf toen ging het heel relaxt en heb ik alleen maar gezegd hoe braaf ze is en hoe trots ik op haar ben. Ze snapt er geen hol van, maar als ik hardop zeg dat het goed gaat dan krijg ik daar zelf meer besef van. Zo van, oja het gaat echt goed ik hoef niet bang te zijn. En sowieso merk ik dat Zaar ook vaak ontspant van mijn stem, niet dat ik nou zo’n fijne stem heb hoor haha, maar het lijkt alsof ze in spannende situaties daar wel steun uit haalt.

Dus ja, voor waar Zaar en ik helemaal vandaan komen gaat het tot nu toe eigenlijk wel prima. We rijden weer af en toe een soort van en er is nog niks rampzaligs gebeurd. Zaar lijkt ook nog steeds happy op haar nieuwe stal, ze leert nu langzamerhand wat meer paardjes kennen. Af en toe staat ze met een ander paard in de longeerbak met een draadje er tussen en donderdag heeft ze samen met een ander paard losgewerkt in de longeercirkel. Ging allemaal goed.

Dus, ik heb niet echt iets te klagen op dit moment haha. Hoop dat jullie het alsnog leuk vinden om te lezen.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:14

Fijne update!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:23

Wat zijn jullie toppers! Zó leuk om te lezen. *\%/*

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:39

Super fijn voor jullie, ik hoop dat het zo door zet :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:45

Goed bezig zeg!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 19:42

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties en super leuk dat jullie blijkbaar nog meelezen! :D

Vandaag heb ik Zara na enige tijd weer vrij laten springen. Ze vond het weer super leuk en deed weer erg haar best. Het valt me op dat Zara de laatste paar weken beter is gaan bewegen. Haar galop is vloeiender, ze springt niet meer continu aan in de verkeerde galop en tijdens galop springt ze minder vaak overkruist over. Ook springt ze makkelijker over hindernissen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar deze verbetering vandaan komt, ik ben de laatste maanden helemaal niet (bewust) bezig geweest met rechtrichten of haar achterhand versterken... Misschien dat ze wat beter in haar lijf zit nu ze heel de dag vrij kan bewegen? Ik vind het in dit geval echt jammer dat ik altijd alleen ben en niet kan filmen en Zara trainen tegelijk, ik had de verandering graag laten zien aan jullie!

Hierbij in ieder geval wel foto’s van het springen vandaag. Ze heeft 80cm gehaald vandaag.

Afbeelding
Hier was ze de landing aan het inzetten :))

Afbeelding
Springpony in de dop :D

Afbeelding

Het viel me tijdens het springen ook op dat ze heel erg is afgevallen sinds de verhuizing. Dat komt natuurlijk omdat ze heel de dag in beweging is en ik heb haar (behalve de vitamine korrel die ze nodig heeft) van krachtvoer afgehaald nu ze onbeperkt op ruwvoer staat. Ze kon zeker wel wat overtollige vetjes kwijtraken, nu alleen oppassen dat ze niet te dun wordt. Ze gaat binnenkort de wei op dus dan zal ze vanzelf wel weer rond worden :=

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:47

Klinkt helemaal alsof Zara goed op haar plek is waar ze nu woont. Gaaf!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:01

Super goed zeg. Wat verandering van stal wel niet met een paard kan doen he +:)+