[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:54

Vaak zitten ze ook beter in hun lijf hoor, als ze de hele dag vrij kunnen bewegen, is heel goed voor paarden. En ze worden niet stijf he....... Goed bezig hoor. Waanzinnig wat die verhuizing heeft gedaan, ik ben zo blij voor je!

*\o/* *\o/* *\o/*

Gemma_99
Berichten: 94
Geregistreerd: 21-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:00

*stille meelezer meld zich*

Wat fijn dat alles beter lijkt te gaan! Je bent echt goed bezig met haar en het lijkt ook alsof de bewegingsbehoeftes van Zara beter vervuld worden aangezien ze een stuk rustiger is. Hopelijk blijft het goed gaan, gun het jullie van harte *\o/*

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 11:47

Bedankt iedereen! <3

Even een geniet post terwijl ik heerlijk met mijn billen op het gras zit bij Zara.



Afgelopen dagen heb ik helaas niet veel tijd gehad voor Zara, omdat ik zelf aan het verhuizen ben. Vandaag dus weer even lekker genieten van haar en het mooie weer en Zaar dacht hetzelfde. Mochten we nog twijfelen of ze het naar haar zin heeft op haar nieuwe stal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze voelt zich helemaal prima hier! :D

Als ik hier zo zit, in het gras, genietend van mijn knappe pony, dan ben ik zo blij dat ik de afgelopen maanden niet heb opgegeven. :D Had haar voor geen goud willen missen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 12:18

Even weer een Zara update.

Het gaat goed met Zara, alleen heb ik op het moment heel weinig tijd en energie voor haar. Er is heel veel gaande in mijn leven op het moment en ik vind het erg lastig om alles nu met elkaar te combineren.

Ik ben recentelijk verhuisd (op mezelf gaan wonen) en woon daardoor een stuk verder bij mijn werk en bij mijn paard vandaan, waardoor ik elke dag eigenlijk tijd te kort kom. Ook loop ik nu door een medisch traject, omdat ik recentelijk de diagnose Fybromyalgie gekregen heb, dus daar moet ik nu ook veel energie in stoppen ivm medische afspraken en ermee leren omgaan. Daarnaast heb ik ook nog een kat thuis die aandacht wil en gevoerd wil worden en ik moet op de een of andere manier ook nog tijd vinden om voor mezelf te zorgen. Pfff, het is allemaal even veel (voor mij, misschien klinkt dit voor een ander als niks). Ik hoop snel in dit alles een weg te vinden.

Doordat ik het zo druk heb, heb ik nu voor Zara voor 3 dagen in de week een lieve verzorgster. Alleen voor grondwerk, poetsen en dergelijke, rijden zit er natuurlijk nog even niet in. Ik voel me ontzettend schuldig tegenover Zara dat ik er niet elke dag meer kan zijn voor haar, maar aan de andere kant zou het nog vervelender zijn voor haar als ik elke dag zou komen met weinig tijd en energie. Ze staat nu gelukkig wel 24/7 op de wei met 2 andere paarden, dus ze komt aan eten, vrijheid en sociale behoeftes in ieder geval niet te kort.

Op dit moment ben ik enorm blij dat we de laatste maanden zo hard aan die basisregels en oefeningen hebben gewerkt. Ondanks dat ik niet meer zoveel met Zara doe als voorheen en dat ik minder energie heb, blijft ze zich toch nog gedragen. Af en toe probeert ze de rangorde natuurlijk nog wel even uit, dat is gewoon hoe ze is als paard, dat gaat niet meer weg denk ik. Maar gelukkig is het voor mij eigen geworden dat ik daar gelijk consequent op reageer, ik hoef er niet meer over na te denken zoals een aantal maanden terug het geval was. Zara en ik hebben samen de manier afgesproken waarop we met elkaar omgaan en als het daarvan afwijkt reageren we beide automatisch gelijk. De verzorgster van Zara hanteert de zelfde regels als ik, dus dat is ook heel fijn voor Zara. Geen verwarrende situaties meer voor haar. :)

Af en toe stap ik ook nog op. :j Ik heb maandag weer gereden, nog steeds wel in de longeercirkel. Dat is waar ik mij op dit moment nog steeds het veiligst voel, dus daar blijven we gewoon totdat ik mij ergens anders op het erf ook veilig voel. Het begint steeds meer te kriebelen dat ik de bak in wil, dus dat zal binnenkort vast wel komen. Als we normaal een paar rondjes door de bak kunnen ga ik weer elke week een les proberen te nemen, zodat ik consequent blijf rijden. Maar voordat dat gebeurt moet er eerst een nieuw zadel voor Zara komen, want die ze nu heeft ligt niet mooi meer en ik zit er totaal niet lekker op. Ik zit nu te kijken naar Massimo, dat schijnen voor paarden met lage schoft en brede rug fijne zadels te zijn.

De terugval is er dus nog steeds niet geweest en die gaat denk ik deze zomer ook niet meer komen. Ik verwacht dat ik tot aan de herfst in ieder geval veilig ben met Zara. := Als ze de wei afkomt zal het wel weer even lastig worden denk ik.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:24

Begrijpelijk dat het allemaal even te veel is hoor! Zara komt niks tekort zo te horen! :D

Voor mijn Zara heb ik ook een Massimo gehad, twee zelfs. Prima zadels, paste inderdaad heel goed op haar. Ik zat er alleen zelf heel slecht in, dus uiteindelijk ingeruild voor een Tribal. Ik heb zelf chronische rugklachten en daardoor geen tophouding, de Massimo maakte de rugklachten voor mij alleen maar erger en mijn houding werd helemaal slecht in die zadels.

Twee hele slechte foto's van jaren geleden :P

Massimo Dressuur II, nieuw model, 16.5 inch dacht ik
Afbeelding

Massimo Dressuur II oud model, 17-17.5 inch in het bruin
Afbeelding

Laatste zadel wat ik had was een Tribal pony dressuur, 16 inch
https://boktimg.nl/img/m/j07DKp.jpg

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:34

Je hebt groot gelijk hoor. Je kan beter minderen en met veel energie gaan, dan een 'moetje' van je paard maken.

Fibromylogie is heel zwaar. Een kennis van mij heeft het ook en ermee dealen is best pittig. Sterkte!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 08:47

Ghostattack schreef:
Begrijpelijk dat het allemaal even te veel is hoor! Zara komt niks tekort zo te horen! :D

Voor mijn Zara heb ik ook een Massimo gehad, twee zelfs. Prima zadels, paste inderdaad heel goed op haar. Ik zat er alleen zelf heel slecht in, dus uiteindelijk ingeruild voor een Tribal. Ik heb zelf chronische rugklachten en daardoor geen tophouding, de Massimo maakte de rugklachten voor mij alleen maar erger en mijn houding werd helemaal slecht in die zadels.

Twee hele slechte foto's van jaren geleden :P

Massimo Dressuur II, nieuw model, 16.5 inch dacht ik
[ [url=m/n6PqZr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Massimo Dressuur II oud model, 17-17.5 inch in het bruin
[ [url=m/grzG1g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Laatste zadel wat ik had was een Tribal pony dressuur, 16 inch
https://boktimg.nl/img/m/j07DKp.jpg


De zadels zien er wel erg mooi uit! Wel balen dat jij er totaal niet lekker in zat, daardoor ga ik wel twijfelen of het een ideaal zadel zou zijn voor mij, aangezien ik natuurlijk ook snel/chronische pijnklachten heb. Momenteel heb ik een Thorowgood, als ik daar lang (ca. 30 min) op zit kan ik de dag erna niet meer rechtop lopen, dus ik wil niet weer in hetzelfde schuitje belanden met een duur nieuw zadel. Al heeft het denk ik ook wel met Zara's gespring, geren en gebok te maken dat ik af en toe niet meer rechtop kan lopen na een ritje. :D Wat voor prijskaartje hangt er aan zo'n Tribal zadel?

Isabel_k schreef:
Je hebt groot gelijk hoor. Je kan beter minderen en met veel energie gaan, dan een 'moetje' van je paard maken.

Fibromylogie is heel zwaar. Een kennis van mij heeft het ook en ermee dealen is best pittig. Sterkte!


Dankjewel <3

En zo begon het inderdaad te voelen, als een moetje, en dat heeft Zara natuurlijk ook dondersgoed door. Dus dan kan ik maar beter zelf wat minder gaan en iemand anders voor Zara laten komen die wel uren met haar bezig wil zijn. :D

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:53

De Tribal van mijn foto ligt rond de 1595 euro dacht ik, omdat het een ponyzadel is. Ik heb hem toen met inruil van de zwarte Massimo heel goedkoop kunnen kopen :) De gewone 'volwassen' Tribal zadels zitten wel om en nabij de 2295 euro.

Mijn Tribal is inmiddels ingeruild voor een SeaBis, echt een totaal ander zadel maar ook voor een ander paard :P Tribal was een prima zadel hoor! Maar voor mij net te vlak qua zit, ik heb net iets meer steun nodig met mijn rugklachten. De Tribal heb ik toch 1.5 jaar lang fijn mee kunnen rijden, op 2 paarden zelfs.

Tribal op mijn andere paard: https://boktimg.nl/img/m/NvU9Gw.jpg
Nieuwe SeaBis: https://boktimg.nl/img/m/BSri76.jpg

EstherTamara
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-18
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:38

Leuk om je te volgen!!

EstherTamara
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-18
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:08

Net even in 1,5 uur alle berichtjes doorgelezen. Wat heb ik ongelooflijk veel respect voor jou! Wat ben jij een goed baasje voor Zara en gelukkig met veel verbetering. Je mag echt trots zijn op wat jullie bereikt hebben.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 12:01

Ghostattack schreef:
De Tribal van mijn foto ligt rond de 1595 euro dacht ik, omdat het een ponyzadel is. Ik heb hem toen met inruil van de zwarte Massimo heel goedkoop kunnen kopen :) De gewone 'volwassen' Tribal zadels zitten wel om en nabij de 2295 euro.

Mijn Tribal is inmiddels ingeruild voor een SeaBis, echt een totaal ander zadel maar ook voor een ander paard :P Tribal was een prima zadel hoor! Maar voor mij net te vlak qua zit, ik heb net iets meer steun nodig met mijn rugklachten. De Tribal heb ik toch 1.5 jaar lang fijn mee kunnen rijden, op 2 paarden zelfs.

Tribal op mijn andere paard: https://boktimg.nl/img/m/NvU9Gw.jpg
Nieuwe SeaBis: https://boktimg.nl/img/m/BSri76.jpg


Dat is een prima prijs vind ik, volgens mij liggen de Massimo's ook daarvan in de buurt!

EstherTamara schreef:
Net even in 1,5 uur alle berichtjes doorgelezen. Wat heb ik ongelooflijk veel respect voor jou! Wat ben jij een goed baasje voor Zara en gelukkig met veel verbetering. Je mag echt trots zijn op wat jullie bereikt hebben.


Super leuk dat je volgt en alles hebt doorgelezen! :):) En lieve reactie! <3 Ben ook erg benieuwd hoe het broertje van Zara het gaat doen, maar daar houden we sowieso contact over! :D

---

Update:

Alles blijft goed gaan met Zara, al vraag ik op dit moment niet heel veel nieuw dingen van haar, dus er is ook niet veel wat fout kan gaan haha. Ze is wel wat drukker de laatste tijd. Ze staat nu 24/7 op het land zonder schuilstal en met de regen en kou wordt ze altijd een beetje prikkelbaar. Ik zou daar ook lichtelijk geirriteerd van raken hoor. :')

De verzorgster van Zara heeft veel lol met Zara en het gaat super goed met die twee. Zo fijn dat ze een klik met Zara heeft en Zara met haar! Ik hoor alleen maar positieve verhalen, ook via stalgenootjes, dus dat stelt mij erg gerust. :)

Niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar de uitdaging met Zara lijkt er volledig af en ik mis de moeilijke fase? :') Het was natuurlijk helemaal niet leuk als het fout ging, maar ik raakte er wel super gemotiveerd van en ik vond het leuk om te zoeken naar oplossingen. Nu de oplossingen zijn gevonden vanaf de grond weet ik niet meer zo goed wat ik moet doen. Ja rijden natuurlijk, maar ik heb op dit moment helemaal geen zin om te rijden (ik ben nogal een mooi weer ruiter := ). Ik denk dat ik me maar weer wat meer ga focussen op vrijheidsdressuur, dat is opzich nog wel een uitdaging, omdat Zara soms dingen niet goed snapt (en ik weet niet hoe ik ze duidelijk moet uitleggen aan haar haha).

Het is een stalgenootje ook opgevallen dat Zara (inmiddels) zo goed opgevoed is tijdens het longeren (ik heb alleen nog maar mijn handen nodig, dus met handgebaren drijven en afremmen) en zij heeft op het moment een wat lastigere periode met haar paard. Afgelopen maandag hebben we samen haar paard gelongeerd en ik heb haar laten zien hoe ik het met Zara in het begin heb aangepakt en haar paard reageerde onwijs op die methode! Bij deze manier gebruik ik enkel een leadrope waarbij ik op de drijvende positie ga staan t.o.v. het paard en de leadrope heen en weer op mijn rug sla zodat het paard door mijn energie, de beweging en het geluid getriggerd wordt. Zodra het paard reageert maak je deze beweging steeds kleiner natuurlijk, totdat uiteindelijk het paard enkel al op je lichaamshouding reageert. Het probleem met haar paard is vooral dat hij schijt heeft aan commando's (ook een dominant type) en soms niet voorwaarts te krijgen is. :+ Toen ik deze methode gebruikte ging hij als een raket en reageerde hij direct. Ze vroeg dus of ik met haar paard hetzelfde wil doen als dat ik met Zara heb gedaan en dit lijkt mij ontzettend leuk, dus ik heb gezegd dat ik het wil doen! Toch weer een nieuwe uitdaging :D Ik leer hierzelf ook weer heel veel van, want dit paard is Zara niet dus ik zal weer goed moeten gaan observeren en mijn trainingsmethode aan moeten passen naar het paard.

Uiteraard komt de training van Zara op de eerste plaats, dus ik ga alleen met dat andere paard aan de slag als ik er de tijd en energie voor heb. :)

Ik heb overigens net alle berichten die ik in dit topic heb gepost terug gelezen, vanaf het begin tot aan nu. Wat ben ik veranderd! Toen ik de openingspost last dacht ik: jezus, wat emotioneel. Ik zou mezelf van een halfjaar geleden een flinke trap onder de reet willen verkopen. :o Ik sta er nu zo anders in, ben een stuk nuchterder, rustiger en stabieler geworden en ik ben vooral mijn paard veel beter gaan begrijpen. Ik zag mezelf toen totaal niet als leider en ik beweerde dat dat ook totaal niet in mij zat. Nu hoef ik inmiddels nog geen eens meer aan mijn leiderschap rond Zara te twijfelen. Ik heb duidelijke regels voor mezelf en zodra er een regel verbroken wordt zit ik er gelijk zonder er over na te denken bovenop!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:09

Mooie update TS.

Ik weet trouwens wel zeker dat Zara jouw nieuwe nuchtere, rustige en stabiele zelf beter is gaan begrijpen. Je geeft nu leiding, dat vinden paarden fijn want dat geeft zekerheid. Hoeven ze het zelf niet uit te vinden.

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:44

Wat een fijne update! Leuk dat je met een ander paard ook aan de slag mag en dat je zo'n grote verandering bij jezelf opmerkt. Goed bezig!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:54

Wat fijn dat je ook met het paard van iemand anders aan de slag mag. Super leuk. :D

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 10:22

Volgens mij volgt Zara dit topic ook. := Precies een dag na het plaatsen van die update begon ze weer te etteren en dat doet ze nog tot op de dag van vandaag. :roll: Ze is ook al 3 weken hengstig nu (wordt omringd door knappe ruinen in de wei waardoor ze geprikkeld blijft) dus ik vermoed dat ze zich gewoon even niet helemaal oke voelt op dit moment. Ze is weer erg angstig en in haar eigen wereld, dit is typisch gedrag voor haar tijdens haar hengstigheid ben ik achter gekomen. Ze sluit zich weer volledig voor me af en is 1 brok spanning. Daarbij komt ook nog dat ze telkens van landje verhuist en telkens op nieuw gras staat wat best hoog in suikers zal zitten. Ik ga proberen dit voor een gedeelte op te vangen door een grasmasker om te doen bij haar, daardoor krijgt ze toch wat minder binnen. Ik vind het op dit moment wel erg vermoeiend, mijn verzorgster is door een auto botsing ook even uit de running, dus heb er deze week weer alleen voor gestaan wat ik fysiek en mentaal best heftig vind naast alle andere dingen die ook nog gedaan moeten worden elke dag. Ik vind het wel jammer dat we weer zo'n tegenslag hebben, het rijden is nu voorlopig wel weer even van de baan, maar ach we gaan gewoon weer verder zoals we het de afgelopen maanden hebben gedaan. Uiteindelijk zal ze wel weer normaal worden toch?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:06

Anders toch regumate proberen?
Als een merrie alleen maar rete irritant is en bazig dan zou ik gewoon doorzetten, maar ze last heeft van zichzelf en angstig is dan is ze zelf ook gebaad wellicht.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 17:01

Sizzle schreef:
Anders toch regumate proberen?
Als een merrie alleen maar rete irritant is en bazig dan zou ik gewoon doorzetten, maar ze last heeft van zichzelf en angstig is dan is ze zelf ook gebaad wellicht.


Ik kijk het nog heel even aan, maar ik zat inderdaad ook te bedenken dat ik als dit zo door blijft zetten ik even met de DA ga bellen. :j

——

Update vanuit het zonnige New York! 8-)
Vorige week is een vriendin van mij langs geweest om Zara op de foto te zetten. Ik heb een ITP topic aangemaakt en ik vind het wel leuk om die even hier te delen Confession @ [ITP] Zonnetje Zara in het zonnetje! (Arabier x Fries x Fjord)

Ze is echt moddervet op het moment, daar wordt aan gewerkt :=

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:04

Heel herkenbaar. Mijn pony (kruising welsh cob x ? Denk ook koudbloed) doet helaas precies hetzelfde tijdens de hengstigheid en helaas altijd zo onregelmatig hengstig dat ik pas sinds een tijd de link heb gelegd met hengstigheid.
Staat nu op monnikskappeper en magnesium. Hiermee is ze veel rustiger en minder schrikkerig en kijkerig en kom ik aan rijden toe.
Progressie is wat lastig met elke keer zulk gedrag en merk als ze weer in zo'n bui is dat ik liever mijn andere paard rij en dan ligt het weer stil. Lastig is het. ☹

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 10:16

Avanti schreef:
Heel herkenbaar. Mijn pony (kruising welsh cob x ? Denk ook koudbloed) doet helaas precies hetzelfde tijdens de hengstigheid en helaas altijd zo onregelmatig hengstig dat ik pas sinds een tijd de link heb gelegd met hengstigheid.
Staat nu op monnikskappeper en magnesium. Hiermee is ze veel rustiger en minder schrikkerig en kijkerig en kom ik aan rijden toe.
Progressie is wat lastig met elke keer zulk gedrag en merk als ze weer in zo'n bui is dat ik liever mijn andere paard rij en dan ligt het weer stil. Lastig is het. ☹


Wat vervelend dat jouw merrie ook zo last heeft van haar hengstigheid! Ik heb geprobeerd Zara's gedrag wat meer onder controle te krijgen met magnesium, nerv control en oestress. Elke keer dacht ik dat het wel hielp, maar het was meer een tijdelijk effect (en misschien een placebo voor mij). Het had niet echt blijvend resultaat vond ik, helaas. Progressie blijft hierdoor inderdaad lastig, elke keer denk je dat er vooruitgang in zit en dan opeens ben je weer 2 stappen terug.

Op dit moment is Zara alweer hengstig volgens Zara's verzorgster (zat ongeveer 2 weken tussen haar vorige hengstigheid). Ik ben net terug van New York en ga vanmiddag meemaken hoe ze is. Als ze weer zo ellendig is dan ga ik overleggen met de DA.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:51

Zo, dat is weer even geleden. Ik heb het heel druk gehad in de tussentijd met werk, medische afspraken, sociale verplichtingen en natuurlijk Zara. Hierbij weer eens een update. :)

Er is in de tussentijd best wel weer wat gebeurd op emotioneel vlak. Ik heb weer een periode gehad dat ik het echt niet meer zag zitten met Zara en weer serieus de optie "verkopen" heb overwogen. En niet omdat ze weer explosieve buien had, maar gewoon omdat mijn energie op was en ik er geen zin meer in had om elke dag met een "moeilijk" paard om te gaan. Ik zag de lol er niet meer van in om naar stal te gaan en weer Zara dezelfde rondjes te laten lopen in de longeercirkel (en dat gevoel heb ik nog steeds wel een beetje). Dit was gewoon niet wat ik van een eigen pony had verwacht en ik zou zo graag gewoon een onbezorgd ritje willen kunnen maken en meer lol-met-je-knol momenten. Maar dat zit er met Zara (voorlopig) niet in en dat besef kwam weer even erg hard aan de afgelopen weken.

Ik heb bovenstaand gevoel ook op stal hardop laten blijken tegenover mijn stalgenoten en geroepen dat ik "soms zou willen dat ik een andere pony had" (met een direct schuldgevoel naar Zara toe daarna). :( Mijn stalgenoten zijn gelukkig super begripvol en behulpzaam en hebben flink op me in staan praten, wat me uiteindelijk wel weer moed en vertrouwen gaf voor de toekomst. Dus hup kop op en weer aan de bak met Zaar. Daarnaast was er ook de realisatie dat Zara niet echt goed verkoopbaar is door haar moeilijke karakter en als ik haar nu verkoop de kans groot is dat ze vanwege haar gedrag van hot naar her gaat. Het is toch echt wel mijn vriendinnetje ondanks de problemen die we hebben en dat leven gun ik haar absoluut niet. Ik heb al bijna 2,5 jaar geduld met haar. Ik denk niet dat ze dat geduld snel bij een ander gaat vinden, dus bij mij is ze dan misschien nog het beste af. Dus tja, hoe ik me er ook soms over voel, verkopen kan gewoon echt niet en dan is er maar 1 andere optie en dat is doorzetten.

Ik voel me enorm schuldig tegenover Zara dat het omgaan met haar mij soms zoveel moeite en overtuiging kost. Zeker als ze mij in de wei al bij de ingang hinnikend staat op te wachten en als ze wanneer ik door de paddock of wei loop geen moment van mij zij wijkt. Ik ben toch ook wel een beetje haar vriendinnetje en er zit ook eigenlijk totaal geen kwaad in het paard. Het is gewoon de communicatie en spanning tussen ons wanneer we samen werken, verder is ze hartstikke op mij gericht en hebben we echt wel een hele fijne band.

Pfff, wat een emotionele rollercoaster en dat allemaal om een paard. :+

Nu het praktischere gedeelte. Omdat de training met Zara door mijn emotionele toestand stilstond heb ik toch maar besloten dat een vriendin van mij het rijden met Zara in de bak weer oppakt. Mijn vriendin is een zeer kalm en positief persoon die niet snel onder de indruk is, iets wat Zara wel kan gebruiken. De eerste keer ging echt heel goed, maar dat is gebruikelijk voor Zara, je wilt niet gelijk al je trucjes weggeven natuurlijk :+ Hieronder het filmpje van de eerste keer. Ik had mijn vriendin expres gevraagd om Zara ruimte te geven aan de voorkant en op eigen benen te laten lopen (als je haar strak houdt bouwt ze spanning op), vandaar dat het misschien rijtechnisch niet fantastisch is.



De tweede keer was echt een ramp. Bokken, steigeren, rennen, ondersteboven achterstevoren, de trucendoos van Zara werd in 1x leeggestort. Gelukkig bleef mijn vriendin zitten en kon ze er om lachen "Naja, wat een mafkees zeg" en weer door... terwijl ik met knikkende knieen in de bak stond toe te kijken. 8)7 De derde keer moesten we het maar anders aanpakken, afleiding werkt vaak wel bij Zara. Dus ik heb heel de bak volgebouwd met parcourtjes dmv balken en pionnen. Ondanks wat staken af en toe hielp dit wel om Zara gefocust te houden. De vierde keer hebben we weer balken neergelegd en Zara stond weer een paar keer ondersteboven en achterstevoren, maar niet meer zo erg als die ene keer.

We liepen wel gelijk weer tegen een struikelblok aan, dat waardeloze zadel. Het schuift alle kanten op, waardoor je bijna de kans niet krijgt om Zara's capriolen normaal uit te zitten. Ik heb de zadelmaker dan ook maar meteen gebeld en vandaag komt hij voor het eerst langs (ik heb hem nog nooit eerder gehad) om zadels te passen bij Zara. Hij heeft veel ervaring met rondgeribte paarden, dus ik heb er vertrouwen in. In de tussentijd had ik het met een stalgenoot over het zadel van Zara. Zij had nog een springzadel Euroriding Jade liggen van haar ronde paard. We hebben die voor de grap op Zara gelegd en dat lag eigenlijk best goed! Vrijdag was de vijfde keer dat mijn vriendin kwam rijden en we hebben het springzadel van mijn stalgenoot mogen lenen (heel lief!). Het verschil was groooooooooot! Het schoof nog wel een klein beetje en Zara was in het begin nog wel wat aan het huppelen (zo reageert ze altijd als ze iets nieuws op haar rug heeft liggen), maar daarna was het een hele transformatie. Zara liep enorm braaf, wel af en toe nog spanning in de hoeken (haar "enge" plekjes), maar verder deed ze geen hele rare dingen. Toen wilde ik er ook wel op! Dus ik heb vrijdag voor het eerst in de bak gereden op Zara, wel aan een longeerlijn, alleen linksom en een volte in het midden, maar wel stap en draf gedaan. Zelfs met een lang teugeltje! Dat was weer een stap in de goede richting.

Vanmiddag moet ik Zara voorrijden bij de zadelmaker, hier zie ik wel een klein beetje tegenop, maar er is niemand anders die het kan doen, dus ik moet wel. Ik ga dan wel alleen in de longeercirkel en niet galopperen, de zadelmaker moet het er maar mee doen. :+ Ik hoop dat we een fijn zadel vinden vandaag dat niet schuift, waardoor ik ook weer met een zekerder gevoel op Zara kan zitten. Ik weet nu gewoon dat als Zara ineens 180 graden omdraait het zadel half op haar buik hangt en ik dus niet de kans krijg om te blijven zitten. Met een goed zadel krijg ik hopelijk die kans wel en dan zal er ook weer wat meer vertrouwen zijn van mijn kant. :D

Ook hebben Zara en ik nu genoeg vertrouwen in elkaar om te wandelen buiten. *\o/* Een paar weken terug ben ik met Zara naar haar oude stal gelopen (dit is 15 min lopen van haar nieuwe stal). Zodra we het fietspad richting haar oude stal opliepen herkende ze de weg gelijk. Het was erg aandoenlijk om te zien, hoofd omhoog, oren naar voren en enthousiast doorlopen. Bij haar oude stal hebben we nog even stil gestaan, de paardjes stonden in de wei naast het fietspad (ook oude vriendinnetjes van Zara) en die kwamen gelijk naar het hek toe om haar te begroeten. Daarna zijn we weer richting de huidige stal gegaan. In eerste instantie stond Zaar er niet om te springen om mee terug te gaan, maar ze deed het uiteindelijk toch. Thuis stonden haar nieuwe vriendjes haar ook al op te wachten in de wei, dus dat was al weer snel goed voor Zaar. :+

Een week later ben ik met Zara en een vriendinnetje van die oude stal en haar paard een wandeling gaan maken. Haar paard en Zara waren de twee terroristen op de oude stal en waren met zijn tweeen destijds verbannen naar een prive paddock. :') Dat waren dus dikke vrienden, dus we waren benieuwd hoe ze op elkaar zouden reageren. Het weerzien was heel mooi. Zara hoorde hem al vanaf een afstand aankomen, dus die stond met smacht te wachten op hem. <3 Toen ze elkaar zagen was het neuzen tegen elkaar en blazen en daarna lekker zij aan zij grazen op het grasveldje. We hebben besloten dat we het vaker gaan doen en in de toekomst hopelijk een buitenritje als onze paarden en wijzelf mentaal zo ver zijn.

En verder is Zara zondag 23 juni 5 jaar geworden! Y)(^) Dat hebben we gevierd met "taart", heel veel knuffels en liefde en een uitgebreide poets- en wasbeurt.

Afbeelding

Afbeelding

Dus de gevoelens de afgelopen tijd waren heel erg uiteenlopend. :+ Ik heb echt wel weer een dieptepunt geraakt mentaal (dus niet zozeer tijdens de training met Zara), maar ook weer veel hoogtepunten beleefd (ook mentaal en wél tijdens de training). Ik moet me de komende tijde echt vooral gaan focussen op die hoogtepunten en daar mijn energie uithalen. En weer blijven concentreren op de kleine stapjes en niet meer zo ver in de toekomst willen kijken en daarbij grote verwachtingen hebben. Eerst maar kijken hoe het rijden gaat als we dalijk een fijn zadel hebben! :D

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:16

Ik lees gewoon ook echt het verhaal van mijn merrie :P :')
Voel je niet schuldig als je uiteindelijk toch verkoopt hoor. Er zijn ook echt wel mensen die er mee om kunnen gaan.
Ik heb mijn diva bosmak en tot ongeveer M1 niveau gereden (niet gestart) en toen verkocht omdat ik het gewoon ontzettend zat was om de ene dag aan de lange teugel te kunnen uitwaaien en dan de volgende dag weer te moeten vechten omdat een dagje rustig doen vast betekend dat je nooit meer wat serieus hoeft te doen 8)7
Ze is nu bij een oudere man die geen gezeur tolereerd en haar voldoende bezig houdt (iedere dag 1-2 uur de heuvels in), een uitstekende match. Ik had ook gewoon te weinig tijd uiteindelijk om dagelijks de routine erin te houden.

Ik vind het desondanks super knap dat je ondanks al je eigen gezondheidsproblemen zo vol houdt. Ik hoop dat he vriendin je nog lang wil blijven helpen met rijden +:)+
Probeer echter de ‚illusie‘ te vermeiden dat met een ander zadel ineens alle problemen weg zijn. Zulke paarden gaan met pieken en dalen. Zolang echter de pieken net wat hogen zijn iedere keer komt er langzaam aan verbetering.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 08:57

Sizzle wat fijn dat jij uiteindelijk een goede nieuwe eigenaar voor je paard hebt kunnen vinden! Je moet het altijd maar treffen, ik ben gewoon bang dat ik haar dan toch nietwetend aan de verkeerde verkoop of dat mensen Zara's karakter onderschatten in eerste instantie en later blijkt dat ze "er geen klik mee hebben" en ze opnieuw de verkoop in gaat. En daarnaast ben ik ook nog niet echt klaar om haar los te laten denk ik, ook al wilde ik haar gisteren weer achter het behang plakken. :D

---

Gisteren is dus de zadelmaker langsgeweest en alles wat fout kon gaan ging fout. -O- Allereerst was ik zelf ineens stiknerveus, terwijl dat heel de dag wel meeviel, dus ik gooide al gelijk daarmee mijn eigen glazen in. Vervolgens wilde ik Zara eerst even flink laten lopen in de longeercirkel voor de zadelmaker kwam en toen kwamen er ineens kinderen met een rode kano langsvaren die aan de overkant van de sloot in de wei gingen picknicken met kano naast zich. :? Toen was er niks meer met Zara te beginnen... Vervolgens kwam de zadelmaker een stuk eerder dan verwacht, waardoor ik nog stress had om Zara droog en schoon te krijgen. Op dat moment stond Zara ook al te stuiteren en had ze haar typische paniekgedrag weer. Niet stilstaan, door mij heen lopen, hangen aan halstertouw, schrapen, wit van de ogen zichtbaar. Ik voelde me zo ellendig, want ik moest er nog op...

De zadelmaker was gelukkig heel rustig. Hij heeft naar haar oude zadel gekeken, die was veel te krap, dat had ik al verwacht. Er zat een wijd boom in het oude zadel en blijkbaar is ze nu extra extra wijd (2x wijd). Hij pakte een Massimo Trail voor Zara en een Wintec (wat mij erg verbaasde, want ik had een prijsklasse van 1500 opgegeven := ). Als eerst de Massimo opgelegd en Zara daarmee gelongeerd, maar dat was niks. Daarna de Wintec erop gelegd en die lag eigenlijk aan de longe best goed. Zara was nog steeds in paniekstand dus ze ging flink bokken, maar het zadel bleef op zijn plek. Top +:)+ Daarna moest ik erop, ik wilde echt niet, heb ik ook tegen de zadelmaker gezegd, maar hij beloofde me dat hij er naast zou blijven lopen (super aardig!). Ik moest het zadel ook gewoon even gevoeld hebben. Dus ik erop, hij ernaast en zo met een driftkikker onder me de bak doorgestapt. Het zadel voelde fijn aan, Zara totaal niet, maar het ging om het zadel. :+ We mogen nu het zadel uittesten tot in ieder geval 5 augustus, dus aankomende vrijdag komt die vriendin weer Zara rijden met het nieuwe zadel. Ik ben benieuwd.

We hebben nog wel een ander probleem, Zara kan geen een bit verdragen. Overal ligt haar mond na een paar minuten al van open en dat terwijl ik nog geen eens een harde hand heb. Ik heb vanalles nu geprobeerd, van dubbelgebroken tot ongebroken. Van normaal staal, tot koper, tot kunststof. Bitringen, geen bitringen. Van alles gaat haar mond bijna direct kapot. Nu heb ik even zitten Googelen en ben ik op een leren bit uitgekomen van bijvoorbeeld F.R.A.. Ik wil dit eigenlijk wel een kans gaan geven, want ik weet het anders ook niet meer. Heeft er iemand ervaring met een leren bit?

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:22

hmm, ik lees echt het verhaal van mijn vorige merrie := kon ook geen bit 'verdragen'. volgens mij gewoon niet accepteren. zelfde paniek gedrag en als er iets in de omgeving gebeurde, geen land meer mee te bezeilen. ik heb het een tijdje geprobeerd maar ze kon zich alleen gedragen bij een strenge no-nonsense boer die al heeel veel paarden heeft gezien. daar was ze dus echt super braaf bij. ik heb haar verkocht, was niet makkelijk maar wat een opluchting :=

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:39

Wat jammer dat er zoveel stress kwam kijken bij het zadel passen. Ik denk zelf dat een beter zadel wel een heel verschil kan gaan maken (hoop het teminste). Het is volgens mij een hele lieve pony maar wel sensibel en een verkeerd zadel kan dan veel doen. Op het filmpje lijkt het ook alsof de ruiter te ver achter op het zadel steeds neer komt, dus veel klappen in de rug.

Als ze niet tegen een bit kan, zou ik het eens bitloos proberen. Heb er zelf super goede ervaring mee. Had een jonge ruin die vreselijk vervelend was met bit en totaal niet op mij lette. Ik vond het eerst eng een jong paard zonder bit. Maar jee, hij liep zoveel beter en braver op een bitloos hoofdstel.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:41

Wat vervelend dat jullie zo veel stress hadden bij het passen. Het was ook wel een beetje een samenloop van omstandigheden. :(

Ik vind het dapper hoe je doorzet met Zara!