[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 17:44

Hoi! Na een lange tijd weer even een update.

Ik heb Zara nog steeds (heb wel weer een momentje gehad dat ik het niet meer zag zitten), we zijn alleen helaas weer verhuist. Zara ging op haar nieuwe stal niet helemaal lekker, had een buurvrouw waar ze ruzie mee had waardoor ze haar been door een ijzeren hek had getrapt waarbij een pin via haar hoefbal haar been in was gegaan. Ze heeft daardoor een tijd op boxrust gestaan met hoefverband, wat mentaal niet goed voor haar was. Daarnaast gingen ze in die tijd op die stal ook van het onbeperkt ruwvoer af, waardoor Zara veranderde in een ongelukkige neuroot die heel haar stalmuren kaal at. Ik ben toen halsoverdekop verhuisd naar de plek waar ze nu staat en ze is eindelijk “thuis”! Het duurde even, maar dan heb je ook wat.

Ze staat nu 24/7 buiten in een kleine kudde in twee grote paddocks met onbeperkt ruwvoer en een grote schuilstal. Ze staan nu sinds twee weken ook weer dagelijks even op het land. Ze is zo gelukkig, ze zit zo goed in haar vel. We hebben geen bak, het is heel primitief, maar 1 van de paddocks is groot genoeg om in te longeren en daar ben ik al blij mee.

In het begin was de verhuizing heel stressvol. Ik herkende mijn paard niet, ze was agressief, gefrustreerd, trapte de kudde kort en klein, deed naar tegen mij. Maarja, het was ook de zoveelste verhuizing in een jaar tijd. Nu sinds een maand is ze gewend, de kudde is stabiel en ik heb het gelukkigste paard in de wereld! Ze gaat zo goed en ik ben zo blij. *\o/*

Ik heb haar die eerste tijd echt met rust gelaten, ik kon vrij weinig met haar en ik wilde haar ook gewoon de tijd gunnen om zichzelf daar thuis te maken. Nu ze op haar plek is ben ik haar weer aan het oppakken aan de dubbele longe en hehe ik heb eindelijk een filmpje na een jaar tijd :’)

Ze ging echt lekker vandaag en dat na ruim een halfjaar vrijwel niks doen en een beetje half werk verrichten. Ze is ontzettend scheef in haar lijf op het moment, we hebben nog heel veel werk te verrichten, maar oh wat doet ze het ondanks alles toch knap. Ze is volwassen geworden en ze zet zich eindelijk echt volop in tijdens het werk! Ze laat merken dat ze het moeilijk vindt, maar doet toch haar best om er wat van te maken en ik vind dat zo knap van haar. Echt een topper is het! <3 Hieronder het filmpje. Tuurlijk zal er nog van alles op aan te merken zijn, maar zoals ik al zei, we hebben nog een lange weg te gaan dus spaar ons. :+ Als dalijk het Corona gebeuren voorbij is wil ik ook les gaan nemen weer bij een vriendin van mij.



Dit is trouwens ook haar moeilijke kant, aangezien ze linksgebogen is op het moment. Ondanks dat haar lijf nog niet helemaal meewerkt kan je gewoon zien dat ze echt haar best doet!

Tevens waren er heel veel prikkels op het terrein op het moment van het filmpje. Een hond die zat te spetteren in de sloot, het buurjongetje dat met zijn skelter heen en weer aan het rijden was, de buurman die van alles aan het klussen was. Normaal zou ze als een kip zonder kop de bak door zijn gerend, maar ze bleef dus braaf. Ze was alert, maar dat mag opzich.

We gaan binnenkort naar de kliniek om haar rug weer op de foto te zetten. Vorig jaar zijn ze met de mobiele rontgen geweest, ik wil dus nog even betere foto’s laten maken van haar Kissing Spines. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen!

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:10

Wat een lange update! Maar wel fijn dat ze eindelijk op haar plek is! Heel benieuwd hoe ze verder gaat vorderen en ook wat de foto’s eventueel nog voor extra inzichte kunnen geven ten opzichte van de mobiele foto’s die al gemaakt waren.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:23

Ik duim voor je dat dit de juiste plek blijft voor Zara en voor jou! Dat hebben jullie nu wel verdiend hoor.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:26

Hoi, ik weet niet of mensen dit nog volgen, maar hierbij toch weer een update. :D

Zoals ik in mijn vorige post had vermeld zou ik nog nieuwe foto's van Zara's Kissing Spines laten maken. Zara werd de laatste tijd uit het niets agressief naar haar kudde genoten op haar nieuwe plek, het werd dan ineens zwart voor d'r ogen leek het en ze bleef doortrappen en jagen op de paarden. Heel frustrerend voor zowel mij als de eigenaren van de andere paarden als voor Zara. Zara werd toen apart gezet, maar dit was voor Zara ook geen oplossing en een enorme stressprikkel. We dachten dat haar agressieve gedrag naar de kudde misschien een uiting van pijn was, dus wellicht was de KS pijnlijker geworden. Ik heb mijn plan om nieuwe foto's te laten maken toen versneld en kon binnen een paar dagen op de kliniek in Bodegraven terecht.

Vorig jaar zijn de foto's van Zara's rug gemaakt met een mobiele röntgen door een andere DA, gebaseerd op de toen gemaakte foto's was de diagnose Kissing Spines in T14 t/m T18 gesteld. Die DA had me toen al wel aangeraden om op de kliniek ooit een keer foto's te laten maken, omdat ze met de vaste röntgen de KS beter in beeld kunnen krijgen. Als ik naar de kliniek zou gaan wilde ik sowieso ook maar gelijk haar baarmoeder en eierstokken na laten kijken, ivm heftige hengstigheid afgelopen jaren. Beide heb ik twee weken geleden dus laten doen bij DAP Bodegraven, ervan uitgaand toen we haar naar de kliniek brachten dat het wellicht einde verhaal was voor Zaar, omdat ik er zo erg van overtuigd was dat ze (onbelast) veel pijn had. Het baarmoeder onderzoek werd als eerst gedaan en de baarmoeder en eierstokken zagen er goed uit! Geen teken van cystes of tumoren, dus dat was al een positieve start. Vervolgens werd ze naar de röntgenkamer gebracht, helaas mocht ik hier vanwege corona niet bij zijn. Dat was dus even nagelbijten, want dit was voor mij het spannende gedeelte. Ik dacht nog steeds om de een of andere reden dat haar rug er bizar slecht uit zou zien. Uiteindelijk kregen we na 15-20 minuten het verlossende woord van de dierenarts: "je paard heeft geen kissing spines."

What the f*ck?

Dat was mijn eerste reactie. "Ja," zei de de dierenarts "Ik heb er naar gekeken samen met de orthopeed en keuringsart en eigenlijk ziet Zara's rug er gewoon heel goed uit, bijna perfect zelfs." Ze werken met een score voor de rug van 1 tot 5, waarbij 1 dus perfect is. En Zara scoorde een 2. Ze zagen namelijk iets vernauwing tussen twee wervels, maar geen Kissing Spines. Wel toonden de foto's witte plekjes op de spinaaluitsteeksel wat erop wijst dat er wel ooit een vorm van wrijving moet zijn geweest, maar die schijnen ze bij de meeste (gezonde) paarden te vinden. Zara zou voor een sportkeuring dus gewoon goed gekeurd worden op basis van haar rug. Mijn wereld stond even volledig op zijn kop, bijna een jaar lang heb ik gedacht dat mijn paard Kissing Spines had en nu blijkt dat dus helemaal niet zo te zijn! Maar waarom heeft ze dan zo'n enorm moeilijk gedrag onder het zadel en als ik er een longeersingel om doe? Met die gedachten hebben de DA en ik besloten om vervolgonderzoek te doen: een volledig orthopedisch onderzoek en een maagscopie. Nieuwe afspraak gemaakt en afgelopen maandag en dinsdag kon Zara terecht.

In de tussentijd had ik Zara terug verhuisd naar de allereerste stal waar we vandaan komen, waar ik 1,5 jaar met haar heb gestaan. Op de huidige stal (die nagenoeg perfect was, dus ik baal enorm) ging het gewoon echt niet tussen Zara en de andere paarden en alleen staan was voor Zara te stressvol en niet de intentie van het stukje land en paddocks van de staleigenaar daar. Ik wilde niet meer naar een nieuwe plek en ben dus teruggegaan naar de stal waar ik het het meest naar mijn zin heb gehad. Zara kon daar gelijk 24/7 op de wei, want het is daar nu weideseizoen. Het is een goede keuze geweest! Zara toonde gelijk heel anders, opgelucht en blij en geen agressieve blik meer.

Maar goed, weer verder met het kliniekverhaal. Maandag naar de kliniek gegaan en we hebben haar toen gelijk ingestald, omdat ze moest vasten en dorsten voor de maagscopie. Ze hebben toen op maandag het orthopedisch onderzoek uitgevoerd. Ook dit was positief, met als enige bemerkingen: scheef in de wervels, stijf in de rug, scheef in het kruis en springt overkruist in de galop op een volte. De dierenarts was duidelijk "Dit zien we bij veel paarden, ze is gewoon scheef en heeft niet veel training gehad de laatste maanden. Ze is linksgebogen, dus het is gewoon een kwestie van rechtrichten." Dat ze scheef was wist ik inderdaad al en met rechtrichten was ik alweer aan de slag gegaan, dus prima! Ze was verder niet kreupel bij het kreupelheidsonderzoek en gaf nergens pijnreacties op, dus niks wat haar extreme gedrag kan verklaren.

Na dit onderzoek heeft Zara daar op stal gestaan met een bakje om, zodat ze niet kon eten en drinken ivm de maagscopie. Enorm sneu, het deed echt zeer aan mijn hart toen ik gistermiddag aan kwam op de kliniek en haar zag staan. Ze probeerde telkens uit de waterbak te drinken en kwam dan teleurgesteld naar mij toe lopen als het niet lukte. Sorry beestje, maar ik mag je ook niet helpen. Ik was blij toen ze eindelijk aan de beurt was.

Afbeelding

Ik kon zelf bij de maagscopie blijven gelukkig en heb dus mee kunnen kijken op de schermen. Heel bijzonder om je paard aan de binnenkant te zien, maar ik zie haar toch liever van de buitenkant. :)) :r De dierenarts legde heel goed uit wat er op beeld te zien was. Ze vond in het voorste gedeelte van de maag drie kleine rode plekjes, dus kleine zweertjes. Maar ze waren zo rustig en klein dat Zara hier geen pijn van kan hebben, op een schaal van 0 tot 4, waarbij 0 niks is en 4 ernstig, zou Zara een 0+ scoren. Dus er is wat te zien, maar het is nauwelijks relevant en wederom iets wat de artsen bij veel paarden zien. Deze zweertjes kunnen heel goed door stress van afgelopen tijd zijn ontstaan (en ik geloof nu dat haar agressie in die kudde uit stress kwam, de ruimte was daar eigenlijk ook gewoon net iets te smal). Maar again, ook dit verklaart het extreme gedrag van Zara onder het zadel en tijdens longeren met longeersingel om dus niet.

Haar rug is bijna perfect. Orthopedisch is ze helemaal gezond. De baarmoeder en eierstokken zijn gezond. De maag is gezond. Dan blijft er niet veel meer over dan dat het gewoon Zara's karakter is. Een lastige uitkomst dus, maar wel fijn dat ze fysiek in orde is. Afgelopen jaar ben ik gelukkig al veel opgeschoten met Zara wat gedrag betreft, vooral omdat ik haar beter ben gaan begrijpen en daardoor beter met haar kan communiceren. Ik geloof dus echt wel dat er een positieve toekomst is voor haar en mij, zolang ik maar goed naar Zara blijf kijken en luisteren en ook vooral door goed naar mezelf te luisteren en vertrouwen te hebben in mijn eigen kunnen!

Een grote trigger van Zara's explosiviteit is angst en druk ben ik afgelopen jaar achter gekomen, voornamelijk via trial en error van mijn kant (al doende leert men ;) ). Voorheen herkende ik haar angst niet goed en reageerde ik daarop met boosheid en (gespeelde) dominantie, waardoor ik vaak extreme reacties uitlokte zoals steigeren, vluchten en slaan met de benen. Ik ben de laatste maanden die boosheid en dominatie gaan vervangen door neutraliteit en positiviteit en door dus enkel nog in de R+ methode te werken. Soms betrap ik mezelf er wel op dat ik nog in sommige situaties in de R- stand ga en ik herken mijn fout dan direct door Zara's reactie.

Laatst longeerde ik haar bijvoorbeeld aan de enkele longe met kaptoom, ze mocht van mij niet de hoefslag pakken, omdat ik haar op eigen benen wil. Ze trok zichzelf toch de hoefslag op (want dit is makkelijker lopen voor haar, duh) en ipv haar op een rustige manier eruit te krijgen en te belonen als ze weer de binnen hoefslag pakte werd ik boos en begon ik haar terug te "trekken" met veel druk. Zara's reactie: volledige spanning en als een kip zonder kop de longeercirkel door rennen. Voorheen zou ik dan nog bozer zijn geworden (want he, ik moet de baas zijn en dit kan alleen met dominantie toch? 8)7 ) en dan zou vervolgens daardoor het extreme gedrag getriggerd worden aan de longe zoals staken, omdraaien en trappen naar mij. Maar nu erkende ik de fout die IK maakte en ik kon dit gelijk oplossen door de druk los te laten, Zara ietsjes naar mij toe te halen door middel van het commando dat ik haar daarvoor heb aangeleerd en het moment dat ze de hoefslag zelf afkwam gelijk met stem beloond. Het resultaat: de ontspanning was terug en ik kon Zara verder longeren op de binnenhoefslag in een ontspannen lang en lage halshouding. *\o/* Uiteindelijk mocht ze als beloning ook nog verder op de gewone hoefslag, maar dus wel pas wanneer ik dat seintje aan haar gaf.

Uiteraard zal niet iedereen het eens zijn met deze manier van trainen, maar eerlijk gezegd boeit het me niet meer wat anderen ervan vinden. Ik voel me super comfortabel bij deze methode en het werkt voor Zara en het gaat niet ten koste van het respect dat ze voor mij heeft, dus dan vind ik het prima. :D Op deze manier wil ik dus verder met haar en haar ook over een tijdje weer opnieuw gaan "inrijden". Haar rij ervaringen zijn ook altijd heel erg R- geweest met daarbij veel boosheid en dominantie vanuit de ruiter. Wetende dat dat bij Zara dus een averechtse uitwerking heeft kan ik het nu hopelijk op een voor Zara fijne en positieve manier aan gaan pakken!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:03

Jeetje wat een verhaal. Wat sneu ook voor jullie allebei dat jullie zo op het verkeerde been zijn geplaatst.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met R+. Dat heeft mijn paard met trauma's heel goed gedaan en ik hoop dat het voor jullie ook een oplossing bied.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:12

Jeetje wat een nieuws. Dan blijft je topic titelstaan. Je heb een sensibel paard.

Als ik jouw was zou ik een goede instructeur zoeken met kennis van revalidatie/gedrag om haar goed recht te rijden. En haar vooral psychisch goed te gaan begrijpen. Maar misschien heb je die al als je al bezig bent met recht richten.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:25

Wat mij opvalt is dat het paard erg vaak verhuisd, en dan gaat het een tijdje goed. Als de boel stabiliseert, gaat het weer mis. Dus er zit ergens in de basis iets niet goed zou je zeggen.

Werk je samen met iemand met ervaring met dit soort gevallen? Twee zien altijd meer dan 1.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:46

Isabel_k schreef:
Jeetje wat een verhaal. Wat sneu ook voor jullie allebei dat jullie zo op het verkeerde been zijn geplaatst.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met R+. Dat heeft mijn paard met trauma's heel goed gedaan en ik hoop dat het voor jullie ook een oplossing bied.


Ja het is wel heel naar, ook omdat ik heb overwogen om Zara in een rusthuis enzo te plaatsen en ik heb zelfs meerdere keren afgelopen jaar te horen gekregen van mensen (ook op bokt) dat ik haar misschien beter kon laten inslapen. Heel bizar dat ze dat gewoon toch volledig gezond blijkt te zijn.

Ik denk dat we met R+ echt een grote stap in de goede richting hebben genomen! Ik heb gemerkt dat Zaar gewoon erg snel overprikkeld is door de druk die bij een R- methode zou horen.

belle_boef schreef:
Jeetje wat een nieuws. Dan blijft je topic titelstaan. Je heb een sensibel paard.

Als ik jouw was zou ik een goede instructeur zoeken met kennis van revalidatie/gedrag om haar goed recht te rijden. En haar vooral psychisch goed te gaan begrijpen. Maar misschien heb je die al als je al bezig bent met recht richten.


Jep nu klopt de titel weer! :D Op dit moment mag er helaas geen instructie van buitenaf op het erf komen vanwege corona. Maar ik sta nu wel weer op stal bij een vriendin die wel altijd lessen heeft gevolgd in rechtrichten aan de dubbele longe en daarmee dus inmiddels zelf zeer ervaren in is. Zij staat er altijd voor open om mij te helpen (en dit heeft ze ook in het afgelopen jaar regelmatig gedaan). Als het corona gebeuren voorbij is wil ik wel opzoek naar instructie, maar wel een die volgens R+ werkt.

eilleen333 schreef:
Wat mij opvalt is dat het paard erg vaak verhuisd, en dan gaat het een tijdje goed. Als de boel stabiliseert, gaat het weer mis. Dus er zit ergens in de basis iets niet goed zou je zeggen.

Werk je samen met iemand met ervaring met dit soort gevallen? Twee zien altijd meer dan 1.


Klopt, ze is helaas afgelopen jaar vaak verhuisd. :( Dat is nooit mijn intentie geweest en ik vind het zelf ook vreselijk. Ze stond na de tweede verhuizing eigenlijk heel goed en redelijk stabiel! Het is daar nooit heel slecht geweest, ze had 24/7 ruwvoer en bewegingsruimte, maar toen kregen we de diagnose Kissing Spines en toen had ik besloten haar als coachingspaard ergens neer te zetten bij iemand die paardencoaching doet. Helaas is dit niet helemaal gelopen zoals ik had verwacht en gewild, ze kwam daar op een zeer natte wei terecht waardoor ik haar denkend aan de gezondheid van mijn paard helaas wederom moest verhuizen. Op de stal waar we toen heen gingen ging het eigenlijk ook super goed! Niks aan het handje, ze was heel braaf. Alleen trapte ze toen haar been door een ijzeren hek (een pin van het hek is toen via haar hoefbal haar been in gegaan) waardoor ze een langere tijd op boxrust heeft gestaan en toen de hele stal heeft afgebroken daar (letterlijk, al het hout had ze van de muren gestript). Toen haar been beter was bleef ze dat stalgebrek vertonen en toen heb ik haar laatste plekje gevonden in een mini paddockparadise waar ik de intentie had om voor een hele lange tijd te blijven. Zara is vanaf het begin af aan daar wel een dominante trien geweest in de kudde, maar dit werd gewoon steeds erger. Ze klikte echt niet met de paarden daar en de mini paddockparadise was daardoor dus helaas net iets te mini voor Zaar. :( Ik moest daar ook weg van de mensen die het beheerden als Zara gezond bleek te zijn, dus ik had niet veel keuze en moest haar toch weer verhuizen. Ik heb er bewust voor gekozen om terug te gaan naar de plek waar Zara het langst heeft gestaan. Ik wilde geen nieuwe plek meer voor haar.

Ik heb er afgelopen jaar gedragstherapeuten bij gehad en geleerd van hun kennis en ervaring, maar het werd pas echt beter toen ik het alleen ging doen. Ik denk dat ik op dit moment de meeste Zara ervaring en kennis heb :D Ik geloof echt wel dat ik niet alle antwoorden heb, maar sinds ik het alleen doe gaat het allemaal echt een stuk beter met Zaar en ik ben continu mezelf in paardengedrag aan het verdiepen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:11

Jammer dat je door een verkeerde diagnose op het verkeerde been gezet bent maar wel gaaf dat je nu weer op het juiste pad bent. Jij en Zara zijn volgens mij een prima combinatie (in wording) want je luistert naar haar en je gaat steeds meer op jezelf vertrouwen. Ze is echt een goed leerpaard voor jou.

Ik blijf jullie verhaal graag volgen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 21:56

Maflinger_S schreef:
Jammer dat je door een verkeerde diagnose op het verkeerde been gezet bent maar wel gaaf dat je nu weer op het juiste pad bent. Jij en Zara zijn volgens mij een prima combinatie (in wording) want je luistert naar haar en je gaat steeds meer op jezelf vertrouwen. Ze is echt een goed leerpaard voor jou.

Ik blijf jullie verhaal graag volgen.


Lief! Zara is zeker een enorm goed leerpaard voor me. Voordat ik haar kocht dacht ik al het nodige van paarden te weten, maar ik had nog nooit eerder zo’n paard als Zaar meegemaakt. Door haar ben ik echt heel anders met paarden om leren gaan, heel fijn!

En super leuk dat je nog volgt!

——

Zaar is nu twee dagen weer terug vd kliniek. Gister had ik haar een dagje rust gegeven, de kliniek was erg stressvol voor haar geweest dus een mentale break had ze wel verdiend. Lekker gewoon alleen maar op het land staan en tot rust komen. Toen ik vandaag aankwam na werk lag ze heerlijk te snoozen.

Afbeelding

Ik ben naast haar gaan zitten en toen hebben we even een gezellige kroelsessie gehad in de wei. :+: Daarna weer gelongeerd met enkele lijn aan de kaptoom.

Ik verwachtte dat ze heel hoog in haar energie en misschien tikkeltje gestrest zou zijn door al het gebeuren van afgelopen dagen, maar ze was juist heel relaxt. Op sommige momenten beetje te relaxt, maar ik sta dat op dit moment toe, omdat dat bij haar niet vaak voorkomt en ik haar juist aan wil leren dat ze ook gewoon op een rustig tempo kan lopen en zichzelf in balans kan houden. Zolang ze maar wel (mentaal) actief blijft en op elk moment naar voren kan, mocht ik dat van haar vragen. Ze deed het echt prima vandaag, super trots op haar!

We hebben echt steeds vaker en vaker goede dagen en de dieptepunten die we ooit hadden zijn tegenwoordig ook echt bij lange na niet zo diep meer. Waar we vroeger soms een hele sprong terug deden en 1 stapje vooruit is het tegenwoordig andersom: grote sprongen vooruit met soms een stapje terug. En dat hoort er ook gewoon bij. :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:26

Oh wauw wat een update zeg! En toch al voorzichtig positief :))
Super tof dat jullie nu ook bezig zijn met R+, het heeft echt zo veel voordelen en kan bij zo veel combinaties zo goed helpen. Ik ben benieuwd naar jullie vorderingen de komende tijd :o

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:33

Leuk is dat hè, dat er ineens een kwartje bij jou en/of je paard valt.

Ik merk dat momenteel ook met mijn arabierig typje. Die kan van 0 tot 100 in 2 seconden. Doordat ze moet revalideren van een ongeluk begin februari heb ik veel grondwerk met haar gedaan. Dat deed ik al wel maar dat was op dagen dat ik niet reed. Nu ik niet de focus op rijden heb, ben ik haar veel beter gaan begrijpen op de grond en kan ik haar energie veel beter managen.

Ze schrikt in de bak nogal snel en doet dan een hipsje als er iets in haar buurt gebeurt en dan heb ik veel paard aan een touwtje. Hoe meer ik haar kort vast houd, ik wil het uiteraard wel veilig houden, hoe grootser en meeslepender zij gaat bewegen. Dat hebben we nu omgebouwd naar arabierig typje doet een hipsje, ik laat los en we kijken samen naar wat er nou te hipsen was. Of we lopen door om de spanning af te vloeien. Als dat goed lukt mag ze als beloning ergens naast mij een poosje gaan staan soezen.

In de bak kan ze kiezen waar ze ten opzichte van mij wil lopen. Ze had voorkeur voor aan mijn binnenkant (als "ze" dan komen om ons op te eten, eten ze eerst mij op) maar gaat nu steeds vaker achter mij in de hoefslag lopen. Dat geeft nog wel eens een grappig moment als er bijvoorbeeld plotseling een eend uit het slootje naast de bak opvliegt. Zij schrikt en ik hoor en voel wat gestommel achter me want ze mag niet op mij springen. Ik heb een paar simpele regels en een ervan is "Waar ik ben kan jij niet zijn".

Datzelfde gebeurt tijdens onze "straattraining". Ze loopt met mij mee aan een redelijk los halstertouw en mag ergens rechts naast mij of achter mij lopen en een beetje rondkijken. Op de terugweg wilde ze altijd als een malle terug naar stal en dan heb je 300 meter lang veel paard aan je touwtje. We houden de trainingen nu kort, maximaal 50 meter en ze loopt rustig met mij terug naar stal. Aan een los touwtje rechts of achter mij. Zo lang ik me niet druk maak, doet zij dat ook niet. Maar hier is dus wel een week of 6 overheen gegaan.

Je zou kunnen zeggen dat ik aan mijn paard gewerkt heb, maar ik heb vooral aan mezelf gewerkt. Dat is het gave van een eigen paard hebben: je kunt de tijd nemen om ergens aan te werken.

En vooral ook bij jezelf en je eigen intuïtie blijven. Het is helemaal mooi als je daar passende assistentie bij zoekt en vind. Ik vind het heel fijn om een "sparring partner" te hebben: iemand die regelmatig meekijkt en meedenkt over hoe je samen met je paard verder komt.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:48

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Ik blijf jullie sowieso volgen. Fijn dat jullie nu weer samen op de goede zijn!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:20

Ik herken echt heel veel van mijn paard in Zara. Ik heb hem al 3 jaar en ben er in totaal 2 keer voor 5 minuten opgezeten. ook hij is gewoon gezond en het is zijn karakter. ook hij is scheef en hier zijn wij dan ook mee bezig. Ik train hem ook met R+ en gebruik nog het focus and relaxation gedeelte van Warwick Schiller. Werkt voor ons erg fijn en wij zijn al ver gekomen! ik hoop dat je met de tijd ook weer met Zara ontspannen kunt rijden.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:40

Wat een goed nieuws!! Een gezond paard, wauw! Dat is fijn en goed om te weten!

Nu kun je lekker verder met puzzelen gaan. En geweldig dat je met r+ aan de gang bent gegaan. Het klinkt alsof Zara wel gebaat is bij veel keuzevrijheid en zelf controle (Zara dus). Succes met alles, hoop dat ze ook haar plekje op stal goed vindt.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:43

Wauw, even je hele topic gelezen.
Wat me raakte is dat ze totaal gezond is verklaard en het jou daardoor godzijdank op het spoor van je eigen gedrag en houding heeft gebracht! Wat jij R- noemt, dat is toch te triest voor woorden. Wat mij betreft mag dat voor alle paarden per direct de wereld uit gebannen worden. Who the fiets zijn mensen als zij menen te denken zo met andere wezens mogen om gaan? Ik ben trots op je dat je nu overschakelt naar R+. Wat mij betreft is dat echt een cadeau van je paard naar jou. Deze bewustwording. Helaas voor Zara is dat wel een behoorlijke rotweg geweest. Ik hoop en wens dan ook veel geluk en ontspanning nu voor Zara met een baasje die zo haar best doet in haar eigen gedrag. Trots op je!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 12:23

eilleen333 schreef:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Ik blijf jullie sowieso volgen. Fijn dat jullie nu weer samen op de goede zijn!


Leuk dat je blijft volgen! :D


Maflinger_S schreef:
Leuk is dat hè, dat er ineens een kwartje bij jou en/of je paard valt.

Ik merk dat momenteel ook met mijn arabierig typje. Die kan van 0 tot 100 in 2 seconden. Doordat ze moet revalideren van een ongeluk begin februari heb ik veel grondwerk met haar gedaan. Dat deed ik al wel maar dat was op dagen dat ik niet reed. Nu ik niet de focus op rijden heb, ben ik haar veel beter gaan begrijpen op de grond en kan ik haar energie veel beter managen.

Ze schrikt in de bak nogal snel en doet dan een hipsje als er iets in haar buurt gebeurt en dan heb ik veel paard aan een touwtje. Hoe meer ik haar kort vast houd, ik wil het uiteraard wel veilig houden, hoe grootser en meeslepender zij gaat bewegen. Dat hebben we nu omgebouwd naar arabierig typje doet een hipsje, ik laat los en we kijken samen naar wat er nou te hipsen was. Of we lopen door om de spanning af te vloeien. Als dat goed lukt mag ze als beloning ergens naast mij een poosje gaan staan soezen.

In de bak kan ze kiezen waar ze ten opzichte van mij wil lopen. Ze had voorkeur voor aan mijn binnenkant (als "ze" dan komen om ons op te eten, eten ze eerst mij op) maar gaat nu steeds vaker achter mij in de hoefslag lopen. Dat geeft nog wel eens een grappig moment als er bijvoorbeeld plotseling een eend uit het slootje naast de bak opvliegt. Zij schrikt en ik hoor en voel wat gestommel achter me want ze mag niet op mij springen. Ik heb een paar simpele regels en een ervan is "Waar ik ben kan jij niet zijn".

Datzelfde gebeurt tijdens onze "straattraining". Ze loopt met mij mee aan een redelijk los halstertouw en mag ergens rechts naast mij of achter mij lopen en een beetje rondkijken. Op de terugweg wilde ze altijd als een malle terug naar stal en dan heb je 300 meter lang veel paard aan je touwtje. We houden de trainingen nu kort, maximaal 50 meter en ze loopt rustig met mij terug naar stal. Aan een los touwtje rechts of achter mij. Zo lang ik me niet druk maak, doet zij dat ook niet. Maar hier is dus wel een week of 6 overheen gegaan.

Je zou kunnen zeggen dat ik aan mijn paard gewerkt heb, maar ik heb vooral aan mezelf gewerkt. Dat is het gave van een eigen paard hebben: je kunt de tijd nemen om ergens aan te werken.

En vooral ook bij jezelf en je eigen intuïtie blijven. Het is helemaal mooi als je daar passende assistentie bij zoekt en vind. Ik vind het heel fijn om een "sparring partner" te hebben: iemand die regelmatig meekijkt en meedenkt over hoe je samen met je paard verder komt.


Ik denk dat wij echt in precies dezelfde situatie zitten met zeer vergelijkbare paarden :j Wat jij beschrijft dat is precies hoe ik nu met Zara om ga (om moet gaan). Hoe strakker ik Zaar pak, hoe harder ze gaat rennen en hoe groter ze zich gaat maken. (Keuze)vrijheid is bij haar een hele belangrijke factor voor ontspanning :j

Dat is alleen voor mij nog wel een lastig puntje, aangezien ik het ruim 10 jaar lang anders heb gedaan, namelijk: Ik ben de baas, je loopt waar ik wil dat je loopt, je gedraagt je en waag het eens om een stap verkeerd te zetten. Deze denkwijze kwam voornamelijk uit typische "manege" principes, maar ook omdat ik zeer controle behoeftig ben. Zodra ik het gevoel krijg dat ik ook maar een klein beetje de controle over mijn paard kwijt raak, raak ik in paniek en probeer ik krampachtig de controle terug te krijgen door boos te worden, dominantie te faken, respect af te dwingen en het paard kort en bij me te houden. (Puur omdat ik niet weet hoe ik met mijn eigen angst om moet gaan in die situatie, eigenlijk ga ik hetzelfde met angst en stress om als Zara :+ ). Dit heeft voorheen altijd gewerkt bij de paarden waar ik mee te dealen had, maar op een gegeven moment loop je toch in je leven tegen een muur aan. Die muur was in mijn geval Zara. :+ Loslaten als je de controle dreigt te verliezen is het allerengste vind ik en dat is dus precies wat ik bij Zara wel moet doen. Daarom is omgaan met Zara voor mij af en toe nog steeds heel spannend (en frustrerend, want ik moet oog in oog staan met mijn eigen gebreken), maar daardoor is het dus tegelijkertijd onwijs goede mentale coaching voor mij!

Veriye schreef:
Ik herken echt heel veel van mijn paard in Zara. Ik heb hem al 3 jaar en ben er in totaal 2 keer voor 5 minuten opgezeten. ook hij is gewoon gezond en het is zijn karakter. ook hij is scheef en hier zijn wij dan ook mee bezig. Ik train hem ook met R+ en gebruik nog het focus and relaxation gedeelte van Warwick Schiller. Werkt voor ons erg fijn en wij zijn al ver gekomen! ik hoop dat je met de tijd ook weer met Zara ontspannen kunt rijden.


Altijd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hiermee te maken heeft. Warwick Schiller kijk ik regelmatig ook filmpjes van, ik bekijk altijd heel veel methodes en pik van alles iets er tussen uit waar ik mij fijn bij voel. :D Ik hoop dat jij en je paardje in de toekomst ook gewoon heerlijk ontspannen ritten kunnen maken!

Hannanas schreef:
Wauw, even je hele topic gelezen.
Wat me raakte is dat ze totaal gezond is verklaard en het jou daardoor godzijdank op het spoor van je eigen gedrag en houding heeft gebracht! Wat jij R- noemt, dat is toch te triest voor woorden. Wat mij betreft mag dat voor alle paarden per direct de wereld uit gebannen worden. Who the fiets zijn mensen als zij menen te denken zo met andere wezens mogen om gaan? Ik ben trots op je dat je nu overschakelt naar R+. Wat mij betreft is dat echt een cadeau van je paard naar jou. Deze bewustwording. Helaas voor Zara is dat wel een behoorlijke rotweg geweest. Ik hoop en wens dan ook veel geluk en ontspanning nu voor Zara met een baasje die zo haar best doet in haar eigen gedrag. Trots op je!


Heel lief! <3 Ik ben ook echt blij (en stiekem beetje trots) dat ik tot de realisatie ben gekomen dat de grootste trigger van Zara's gedrag de manier is waarop ik en anderen met haar omgingen.

Over R-: R- is niet zo zeer heel negatief (ookal staat het voor negative reinforcement :+ ). Maar heel veel dingen waar we ons wellicht niet zo bewust van zijn is R-. Het gaat dan om belonen door druk weg te nemen, het aansporen of binnen- of buitenbeen aanleggen tijdens het rijden is bijv. R-, druk op het halster zetten tot je paard meeloopt is R-. Het gaat bij R- dus voornamelijk om druk terwijl R+ een manier van trainen is waarbij je het paard grotendeels zelf tot het goede antwoord laat komen en vervolgens beloond door iets toe te voegen zoals eten, clicker, stem, aai. Vrijheidsdressuur is bijv. (bijna) altijd R+. In sommige situaties helpt R- wel hoor bij Zaar, voornamelijk als ze niet ergens langs wil stappen, dan houd ik druk op het halstertouw tot ze beweegt, maar dan voeg ik wel gelijk een beloning toe door middel van stem of eten (dus eigenlijk is het dan combi R+ en R-). Maar in veel gevallen is druk opvoeren tot Zara het goede antwoord geeft dus geen succes bij haar, het lokt juist averechtse reacties uit (uit stress want ze voelt zich ongemakkelijk) en als je dan vervolgens boos wordt of dominant gaat doen tegen haar dan ontploft ze.

----

Update van de laatste dagen:

Hij is super lang, want uitgebreid opschrijven hoe dingen zijn gegaan helpt mij om patronen te ontdekken en te relativeren. -:)

We (naja voornamelijk ik) hebben wel weer wat uitdagendere dagen gehad. Alsnog totaaaal niet vergelijkbaar met hoe uitdagend het ooit was, maar het ging gewoon niet helemaal zoals ik in gedachten had haha. Ik heb zelf sinds vrijdag een heel opgefokt en zenuwachtig gevoel (ben lichtelijk hormonaal :') := ) en ik weet dat Zara dat vliegensvlug oppikt. Dus dat maakt mij nog zenuwachtiger, omdat ik onze trainingen niet wil verpesten door mijn emoties. Vrijdag heb ik dus op safe gespeeld en besloten om geen vast contact met Zara te maken (dus niet werken aan lijnen), zo kan ik niet perongeluk onbewust door mijn spanning te veel druk op haar zetten. Ik heb haar dus losgewerkt en balkjes laten draven. Helaas pikte ze alsnog mijn spanning op en zette het dus op het moment dat ik haar vroeg aan te draven op een rennen. (Dit komt ook wel deels doordat ze altijd heel enthousiast wordt van balkjes, ze denkt dan altijd dat er gesprongen gaat worden.) :') Gelukkig had ik dus geen touwcontact met haar, ik heb haar geren de eerste paar rondjes genegeerd en toen ik zag dat het rennen van spanning over ging naar gewoon rennen uit enthousiasme ben ik haar rustig gaan corrigeren door haar terug te vragen naar draf en te belonen en vervolgens terug te vragen naar stap en te belonen. Opzich ging dat wel, maar niet zo snel als ik had gewild, maarja was weer een goede test voor mijn geduld. Daarna buiten nog een stukje gewandeld aan een lang touwtje en ze vond het heel leuk en was heel braaf, dus daarmee sloten we onze uurtjes samen af met een goed gevoel.

Zaterdag was mijn zenuwachtige gevoel er nog steeds en het was heel druk op het erf. Ik kan heel slecht tegen drukte als ik mij ergens op wil concentreren, mijn concentratievermogen is namelijk niet top en ik ben snel overprikkeld. Ik had ervoor kunnen kiezen om haar dan maar gewoon op de wei te laten staan, maar ik dacht dat het ook wel een goede mentale training voor ons beide kon zijn. Nog steeds op safe spelend heb ik er weer voor gekozen om los te werken, dus zonder touwcontact. Als een soort van compensatie, wel trainen met heel veel prikkels, maar dan zonder nog een extra prikkel die niet per se nodig is. Zoals ik al had verwacht ging Zara gelijk volledig uit haar panty :+ Er liepen veel paarden over het erf, de mannen kwamen vanuit de ruinenwei ook allemaal naar het hek rennen om Zara te bekijken dus Zara ging in standje "hengstengedrag" en zichzelf showen. Ze loopt dan echt prachtig hoor op zulke momenten, staartje in de lucht, voorbenen strekken, achterbenen er onder, dan is ze echt een beauty, maar ik ben dan ook gelijk spontaan dood voor haar. :+ Ze ziet me dan gewoon letterlijk niet staan, totdat ik ga schreeuwen tegen haar om contact met haar te maken. En omdat ik schreeuw, wordt ze weer bang en oh god dan gaat de hele training nergens meer over... Ik moet hier echt nog beter mee om leren gaan, ik heb nog niet echt iets gevonden wat helpt bij dit soort alfa merrie momenten. Naja naturlijk had ik mevrouw dus weer bang gemaakt met mijn boosheid, waardoor ze spoken aan de overkant van de sloot zag. Maar he, angst, dat is een Zara emotie waar ik tegenwoordig wel wat mee kan. Joepie de poepie. Ze wilde niet meer langs de sloot kant van de paddock, vroeger mepte of dreef/drijfde (? :o? ) ik haar er dan wel doorheen (want ik dacht dat ze stout was), nu besloot ik haar naar me toe te halen en samen naar de "enge" plek in de paddock te lopen, zonder dat ik haar aanraakte. Ze moest gewoon achter mij aan lopen en natuurlijk stopte ze op een bepaald punt met volgen. Door middel van eten als beloning kon ik haar er toch van overtuigen om naar de enge plek te komen. Toen ze daar eenmaal was hebben we op de enge plek even geknuffeld en heeft ze snoepjes gegeten. Vervolgens weer opnieuw aan het werk en er was niks meer aan de hand! :D Na het longeren weer stukje gewandeld, want ik merkte dat dat vrijdag voor mezelf heel erg hielp om de spanning los te laten.

Gisteren was ik nog steeds zenuwachtig, maar het was rustig op het erf toen ik aankwam dus dat was fijn. Ondanks dat ik nog steeds een druk gevoel in me had heb ik er toch voor besloten om Zara aan de dubbele lijnen te doen (dus contact aan twee touwen en het risico dat ik mijn spanning overbreng via druk op de touwen en dus naar Zaar). Ik wist dat ik het mezelf en Zara hiermee moeilijk maakte, maar ik kan niet leren ermee om te gaan als ik de confrontatie en uitdaging blijf vermijden. Zara wilde al niet naar de longeercirkel lopen, daar begon het al mee echt top :') Vervolgens kwamen de ruinen weer aanrennen terwijl ik bezig was met de touwen goed doen, dus mevrouw kon niet stilstaan en ik ergerde me rot. Toen ben ik wel even boos geworden op haar, prima dat jij de ruinen leuk vindt, maar je gaat niet door mij heen lopen. Dit boos worden was overigens gewoon even een "Hey, klaar!" brullen en Zara een paar passen terug zetten. Zara begon gewoon braaf rustig in stap, maar ik zag aan haar hoofd al dat zodra ik draf ging vragen ze het op een lopen ging zetten. Naja natuurlijk deed ze dat dus, maar ik verwachtte het gedrag al dus kon er wel gelijk op in spelen. Geen hengstengedrag dit keer, dat scheelde al wel! Dit keer was het: ik wil dit niet, ik wil dit niet, ik wil dit niet!!!! gedrag. Voorheen dacht ik dus dat ze dan pijn had en dan stopte ik (hierdoor is dit nu beetje aangeleerd gedrag geworden vrees ik), maar nu ik weet dat ze helemaal gezond is moet ik hier gewoon doorheen. Uiteraard snap ik wel dat met echt niet willen ook echte stress gepaard gaat en als ik boos word ontstaat er weer angst en daarnaast is het aan mij de taak om longeren leuk voor haar te maken. Boos worden is dus niet meer the way to go. Ik wilde ook nog even mijn Zara-haat-druktheorie testen dus ik zette meer druk op de lijnen om Zara af te remmen (R-) en jep Zara gooide het hoofd omhoog, paniekogen en harder rennen. Oke cool, ik weet dus echt zeker dat die methode gewoon niet helpt bij haar. Dus dan gaan we het tegenovergestelde doen: lijnen los en kalmerend tegen haar praten en vooral zelf ontspannen blijven bewegen en ademen. En ja hoor, al snel zakte het hoofdje naar beneden en begin ze terug te vallen in tempo. Gelijk honderd keer geroepen hoe geweldig en braaf ze is, knapste pony van het land, je bent fantastisch **\O/** :roll: Zo grappig om te zien hoe die oortjes dan naar voren gaan en die blik bij haar veranderd, alsof ze me kan verstaan en denkt: ja klopt, ik ben ook de beste pony ever, thanks. Ze liep vervolgens ook wel echt bijzonder braaf! Daarna van kant gewisseld en ik weet dat als de ene kant bevestigd is dat dat niks zegt over de andere hand. Rechtsom dus weer hetzelfde riedeltje, rennen, stress, loslaten, ontspannen, beste pony van het land en de training af maken. Rechtsom was wel wat uitdagender aangezien ze linksgebogen is en rechtsom dus haar moeilijke kant is. Na het longeren wederom gewandeld buiten voor ontspanning en ontlading.

Vandaag ga ik haar weer aan de dubbele longe doen, hopend dat we beide iets hebben opgestoken van gisteren.

Ik heb nog wel een vraag aan jullie
Zodra Zara en ik er mentaal en fysiek klaar voor zijn gaan we het rijden weer oppakken. Nu is rijden in het algemeen echter grotendeels R- en druk (ik zie mijn gewicht op haar rug ook al als druk) waar Zara dus niet goed mee kan dealen. Hebben jullie hier tips voor? Ik wil het echt helemaal zelf gaan doen, wel in het begin natuurlijk iemand ernaast die haar vanaf de grond ondersteunt, maar ik wil degene zijn die erop gaat. Het heeft in mijn ogen geen nut om er een andere ruiter op te zetten aangezien Zara mij het meest vertrouwt en ieder andere ruiter ookvoor druk zorgt. Die druk is gewoon niet weg te nemen, mijn vraag is dus hoe ik ermee om kan gaan en het voor Zara zo prettig mogelijk kan maken.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:00

Toppers!

Het ergens opschrijven van je verhaal kan trouwens ook heel handig zijn als je ooit nog eens een dag/fotoboek over Zara wil maken. Ik heb dat gedaan toen we 3 jaar terug een paard moesten laten inslapen dat we maar een jaar gehad hadden. Nu schrijf ik hier of val mijn instructeur lastig met langere verhalen via de app.

Mijn arabierig typje gaat ook goed. Door die blessure raakte ze in paniek als ze met de dubbele of enkele longe linksom moest draven en rende er dan uit. Nu doe ik met de dubbele lijnen 2 rondjes draf en als die goed gaan, 2 staprondjes, weer 2 rondjes draf en dan nog een keer herhalen. Minimale hoeveelheid werk maar het gaat erom dat zij niet in paniek raakt. Dat werkt.

Ook op straat werkt het beter. We zijn gisteren wat langer langs de straat wezen wandelen, de hoek om waar een wat bredere berm is waar arabierig typje kan grazen, dus zo'n 300 meter van stal af. Ik keek al een beetje op tegen de terugweg en voelde mijn hartslag al verhogen. Ik moest mezelf even toespreken en we gingen op de terugweg. Op de terugweg was ze net zo relaxt als op de heenweg. Beetje links, rechts of achter me lopen aan een los touwtje. Beetje rondkijken en snuffelen. Ze was superbraaf!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 14:54

Wat fijn Maflinger_S dat het met die van jou zo goed gaat nu! En precies wat jij beschrijft, kleine stapjes, zeker als ze het moeilijk of spannend vinden. Als het een paar rondjes goed gaat dan is het genoeg, stoppen voor het fout gaat! :D Dat probeer ik met Zara ook wanneer ik met haar train. Ik heb altijd snel de neiging om te veel, te snel, in 1 keer te willen en daar kan ik dingen soms erg mee verpesten. Fijn dat het met wandelen ook goed gaat, ik vind de terugweg ook altijd het spannendst! Wetend dat die van mij al snel doorheeft dat we naar huis gaan dus dan gaat ze al wat harder lopen en dan krijg ik gelijk al spanning.

----

Update:

Maandag weer dubbele longe gedaan en het ging echt in het begin heel goed! Ik vond haar wel stijf in haar lijf en ze was wat sloom waardoor ze wat korter ging lopen aan de voorkant, maar dat kan heel goed spierpijn van zondag zijn geweest dus ik nam het haar ook zeker niet kwalijk. Linksom was echt heel fijn maandag, rechtsom ging minder. Ze moet dan van mij iets stelling naar binnen aannemen, omdat ze linksgebogen is en om haar recht te krijgen moet ik haar dus vragen om iets naar rechts te buigen. Ze vindt dit echter heel lastig en als ze iets lastig vindt of als iets gevoelig is op haar spieren raakt ze een soort van in paniek. Ze heeft dus bijna alleen maar lopen rennen rechtsom. Heel jammer, de training duurde daarom ook veel langer dan ik wilde. Uiteindelijk toen ze een paar rondjes braaf stapte en iets ontspande ben ik maar gestopt en heb ik weer even een stukje met haar gewandeld met haar weidemaatje erbij.

Dinsdag gingen we iets spannends doen! Namelijk een grote buitenwandeling van 45 minuten ongeveer. De laatste keer dat ik een lange wandeling probeerde te maken was op haar vorige stal en dat ging goed mis. Steigeren, dravend naar huis, ik had de blaren op mijn handen staan en een hartslag van 180. Ik was dus heel benieuwd hoe die grote wandeling dinsdag uit ging pakken. Mijn stalgenootje (haar paard is het weidemaatje van Zara) heeft ook een paard dat soms wat neurotisch kan zijn en wilde wel graag mee wandelen. Ik vond dat wel even spannend want 2 nerveuze paarden bij elkaar is misschien niet het beste idee, maar ach ik zie wel hoe het gaat. Er zaten best spannende momenten tussen er gebeurde veel langs de wegen waar we overheen moesten. Voornamelijk veel harde geluiden waarvan we niet konden zien waar het vandaan kwam, iets wat Zara erg eng vindt. Ik merkte dat ik gelijk Zara automatisch kort pakte op die momenten, waardoor ze wilde gaan trekken en draven. Het was echt heel lastig voor me om te doen, zeker als ik met Zaar op straat ben, maar ik durfde haar toch weer een lang touwtje te geven en dus haar de vrijheid te geven om te reageren hoe ze wilde reageren. Het trekken was gelijk klaar, maar ze had nog wel de neiging om voor me uit te lopen. Dit kon ik met een lang touwtje corrigeren door haar van voren te blokkeren door middel van lichaamstaal (mijn hand voor haar borst wat ik heb aangeleerd als het teken "ho" en "achterwaarts" en toen ze goed reageerde kreeg ze een voerbeloning. Dat werkte eigenlijk super en dat gaf mij meer vertrouwen dat wij beide enge dingen wel kunnen hendelen aan een langer touwtje.

Gisteren wilde ik wat dressuur aan de hand met haar doen. Dit vind ze altijd best moeilijk, omdat ik veel buiging en stretching van haar vraag. Ik ben een beginnetje aan het maken met de travers aan de hand. Linksom pakt ze dit al best goed op, rechtsom is haar moeilijke kant en dan voelt ze zich niet fijn en probeert ze uit stress naar voren te schieten. Toen ze 1 goede poging had gedaan rechtsom was het prima voor mij. Als ze het zo lastig vindt, maar toch uiteindelijk haar best doet om er wat van te maken zonder in paniek te raken, vind ik dat al heel knap van haar. We zijn dus maar een kwartiertje bezig geweest met dressuur aan de hand, ik merkte dat ze mentaal al echt moe begon te worden. Toen ik haar los liet in de bak merkte ik dat ze wel heel erg aan mij geplakt zat, dus ik heb nog wat gespeeld met het in vrijheid volgen, ho en achterwaarts op mijn lichaamstaal.

Omdat ze zo gefocust was op mij, ipv op de omgeving en ik heel graag een mini stapje wilde maken richting rijden vond ik het een goede gelegenheid om te oefenen met een krukje. Voordat ik uberhaupt over rijden na ga denken wil ik dat ze in vrijheid met veel ruimte, zonder halster, stil en ontspannen blijft staan als ik een krukje naast haar zet en erop ga staan en met mijn hand wat druk op haar rug zet (zoals je doet als je opstapt). Ik vind dat alles rondom rijden haar eigen keus moet zijn, ik ga haar niet dwingen om stil te staan terwijl ik op wil stappen door haar vast te houden aan een touwtje. Als zij ervoor kiest om weg te lopen als ik op een krukje sta, dan betekent dat dat zij mentaal nog niet klaar is om mij op te laten stappen.

Ik ben begonnen gister door eerst zonder krukje of iets naast haar te staan en mijn hand op haar rug te leggen. Dit vond ze niet prettig en ze begon achteruit te lopen. Ik heb dit net zo lang herhaald tot ze doorhad dat een hand op haar rug verder niks betekende en de druk van mijn hand toe liet en stil bleef staan. Uiteraard beloond met voer elke keer dat ze stil bleef staan. Toen heb ik het krukje gepakt en deze naast haar gezet, verder niks, alleen het krukje naast haar. Ze wist niet zo goed wat ze ermee moest en ipv dat ze van het krukje af liep draaide ze haar achterhand eroverheen waardoor ze dus bijna in het krukje stond met haar achterbeen, handig :roll: Uiteindelijk bleef ze stil staan en heb ik haar weer beloond met voer. Toen ben ik voorzichtig op het krukje gaan staan en dit liet ze eigenlijk gelijk toe. Daarna terwijl ik op het krukje stond weer iets druk op haar rug gezet met mijn hand, hierbij liep ze de eerste keer wel iets naar achter, maar toen ik haar vroeg weer twee stappen naar voor te doen deed ze dit braaf en bleef ze staan. Vervolgens kon ik iets over haar heen hangen en haar aan de andere kant van haar rug aaien, ook terwijl ze braaf stil bleef staan. Ze leek nog wel iets wantrouwend, uiteindelijk wil ik dat ze gewoon ontspannen dit allemaal toe laat. Ik heb alles wat ik hierboven heb beschreven zowel aan de linker als rechterkant gedaan. Toen ik iets over haar heen kon hangen vond ik het genoeg geweest, binnenkort ga ik alles weer vanaf het begin herhalen en kijken of ze mij misschien dan een been op laat tillen terwijl ik op het krukje sta en mijn hand op haar rug houd (dus echt alsof ik op ga stappen).

Als dit goed blijft gaan en ik haar door grondwerk wat beter in haar lijf en in balans krijg kan ik hopelijk volgende maand ergens een keer misschien heel even zitten een paar tellen zonder zadel. Ik doe het dus echt super sloom allemaal, maar ik wil gewoon dat Zara vertrouwen erin krijgt dat ik niks van haar wil en dat alles haar eigen keuze mag zijn en dat ze sterk en in balans genoeg is om mij te dragen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:08

Mooie update weer! Volgens mij gaan jullie hartstikke goed samen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:24

Ik vind het ook echt super leuk om te lezen in je tekst dat je zo extreem veel hebt geleerd de afgelopen periode. Je reageert nu echt op haar zonder daarbij mee te gaan in haar emoties, echt mijn complimenten! Op deze manier komen jullie er wel <3

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 12:58

Dankjewel voor jullie lieve reacties <3

Zara is op dit moment echt extreem hengstig en bijzonder irritant. :roll: Zelfs de merries in het merrieland reageerden gister op haar toen we na het longeren langs wandelden om uit te stappen, waar Zara vervolgens als een hengst op reageerde door te willen gaan showen en draven naast me. Als Zara's "hengst"modus aan is dring ik ook niet echt meer tot haar door. Ruimte geven helpt dan ook niet meer, want dan pakt ze juist haar kans om proberen met het paard in de wei te klooien, dus dan moet ik echt boos worden op haar, wat ik zelf heel vervelend vind en zij ook. Ik heb haar tien keer in haar achteruit moeten zetten, omdat ze gewoon voor me uit bleef draven en mij blokkeerde. Bij de ruinen wil ze alleen maar blijven staan en piesen en dan krijg je haar ook echt niet in haar vooruit, pas als ik haar een tik geef, wat ik eigenlijk dus liever ook niet doe.

Tijdens het longeren (enkele lijn aan kaptoom) was ze wel braaf gisteren, terwijl de ruinen erg op haar aan het reageren waren in het landje naast de longeercirkel. Ik had al gezegd tegen mijn stalgenootje die even kwam kijken gezellig bij onze longeersessie dat Zara waarschijnlijk gelijk aan de kletter zou gaan in de longeercirkel, maar dat was dus helemaal niet zo. :+ Wellicht omdat ik het gisteren ook meteen anders aanpakte dan normaal. Ik heb haar eerst in een korte volte rond mij gehouden zodat ik meer contact met haar had en haar focus beter bij mij kon houden ipv bij de ruinen op het land. Vanuit daar langzaam steeds meer de cirkel geopend. En dat werkte top, want ze heeft geen 1x de benen genomen tijdens het longeren en ik denk dat dat de eerst keer sinds we op de nieuwe stal staan dat ze met longeren geen sprint heeft getrokken. Dus gisteren was in eerste instantie een grote sprong vooruit, maar tijdens het wandelen langs de merrie wei na het longeren wel weer een stapje terug. Maar dat wandelen langs de wei gaan we dus vandaag gewoon maar weer oefenen en dan neem ik voer mee, want dat had ik gister niet bij me dus kon haar niet belonen toen ze het wel braaf deed.

Ook is haar galop echt gigantisch verbeterd in korte tijd! Een paar weken terug sprong ze constant overkruist over in galop. Sinds de laatste paar dagen doet ze dit ineens niet meer. Dit is dus echt wel een teken dat ze sterker en rechter in haar lijf begint te worden, daar ben ik enorm blij mee. Betekent dat Zaar en ik goed werk doen samen! :D

Verder heb ik nog een keer geoefend met het opstappen (zonder op te stappen :D ). Dit keer in de grote rijbak buiten (vorige keer had ik het in onze mini binnenbak gedaan, wat meer een paddock gevoel geeft dan een bak gevoel). In het begin vond ze het nog niet zo'n tof idee dat ik (zogenaamd) op ging stappen en liep dus wel een beetje voor het krukje weg. Maar dit duurde misschien een minuutje en daarna vond ze het prima en liet ze alles toe. Ik kon ook weer over haar heen hangen aan beide kanten. Ik heb mijn cap en teugels gisteren weer op stal gelegd, dus mochten Zaar en ik er binnenkort beide mentaal klaar voor zijn dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid om echt te gaan zitten (zonder cap ga ik er niet op natuurlijk). :D

Ik merk wel dat het nog moeilijk vind om alles R+ te doen, zeker als ze van dat opstandige gedrag vertoont als ze hengstig is en R+ helemaal niet helpt (of ik heb nog niet uitgevonden hoe ik R+ in die situatie wel kan laten werken). Om het voor mezelf veilig te houden, maar ook om haar te laten weten dat ik uberhaupt nog besta, moet ik echt druk zetten, mijn stem verheffen of zelfs een tik geven. Dat vind ik wel enorm jammer. Als jullie nog tips hiervoor hebben dan zijn die meer dan welkom!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:52

Wat een mooie vorderingen weer.

Ik weet niet of ik R+ werk dus ik heb geen tips voor je wat dat betreft als je paard even in d'r eigen wereldje zit vind ik even wat groter inkomen zelf niet zo'n punt. Soms heeft je paard dat even nodig. Ik geef dan zelf bijvoorbeeld een rukje aan het halster, of prik met 1 vinger in haar hals of ander stukje paard waar ik toevallig het dichtst bij sta en zeg iets harder dan normaal gespreksvolume iets als: "Yo, let even op mij!". Dat hoeft niet hard maar ik vraag wel aandacht. Of ik geef een rukje aan het halster en zeg alleen maar met lage stem: "En klaar!". Belangrijk is dat je duidelijk maar emotieloos bent.

Mijn arabierig typje gaat heel goed momenteel. Ze let beter op mij en minder op wat er buiten de bak gebeurt dus we zijn allebei een stuk relaxter en kunnen echt aan het werk. Ook de straattraining gaat goed momenteel.
Net als bij jouw paard is loslaten het nieuwe vasthouden.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:09

En toen...

Afbeelding

Zat ik ineens bovenop mijn pony! :D

Na een jaar niet meer op Zara's rug te hebben gezeten en voor de eerste keer sinds de (foute) diagnose Kissing Spines was woensdag het moment daar! Geheel ongepland. :D Woensdag stond Zara na haar avondmaal lekker te relaxen in de paddock en omdat ze zo ontspannen was vond ik het een fijn moment om weer te oefenen met het krukje. Ik wilde woensdag al wel een stapje verder gaan. Ik wilde namelijk mijn been tegen haar aan of over haar heen leggen, alsof ik echt op ging stappen. Dit was echter na 10 seconden al geregeld, krukje ernaast, opstappen, been omhoog, mijn been lag er overheen en het boeide Zara precies niks. :') Ik had verwacht dat ze zodra ik mijn been over haar heen zou leggen wel weg zou lopen, dus toen ik mijn been op haar legde en ze doodstil bleef staan dacht ik: oh... eh... en nu? (Ook uitgebreid beloond wel natuurlijk ;) ). Het was eigenlijk helemaal nog niet mijn bedoeling om op te stappen, ik dacht ergens volgende maand een keer ofzo, maar het moment was nu zo perfect en ze voelde en zag eruit alsof ze er klaar voor was...

Terwijl ik nog met mijn been over Zaar stond heb ik er nog 2 seconden over nagedacht. Toen been eraf gehaald, de stal in gerend om mijn cap en een halster en touw te halen en weer terug gerend. Halster om, touw over de schoft zoals een teugel en weer het krukje ernaast. Nog even getest eerst met mijn been of Zara het er nog steeds mee een was, maar ze verroerde zich niet en stond nog lekker ontspannen. Dus een klein hupsje (van mij) en ik zat erop en nog steeds had Zaar geen stap verzet, terwijl ze niet vast stond ik geen druk op het touw of halster hield en ze dus kon gaan en staan waar ze wilde. Ze koos er zelf voor om te blijven staan en dat is wat ik wil! :D Snel naar mijn stalgenootje die toevallig aan kwam lopen gegild of ze snel een foto kon maken. :') Ik heb het op- en afstappen 3x achter elkaar gedaan met telkens even kort zitten (zonder verder wat aan haar te vragen) en bij alle drie de keren bleef ze doodstil en ontspannen staan en werd ze natuurlijk zeer uitgebreid beloond.

Het was best wel een emotioneel momentje voor me haha :o Wist niet of ik wilde lachen of huilen of juichend heel de paddock door springen, ik was zo blij en zo trots op Zaar! Ookal is dit nog maar een ieniemienie stap, het betekent echt veel voor me, omdat we zo'n lastige tijd achter de rug hebben en ik echt een lange tijd gedacht heb dat ik nooit meer op haar zou kunnen zitten.

De komende tijd wil ik het laten bij af en toe zitten op haar. Ik wil dit voorlopig nog niet uitbreiden naar stappen, ze moet er eerst aan wennen dat ik op haar rug zit en op haar rug beweeg. Dus dat wordt de volgende stap: gekke dingen met mijn armen en lichaam doen terwijl ik in stilstand op haar zit. :P En ik blijf ook nog met het krukje oefenen zonder dat ik echt opstap, zodat het krukje niet vanaf nu altijd opstappen/rijden gaat betekenen voor Zaar. Ik wil dit echt heerlijk rustig aanpakken, ik wil het dit keer gewoon op Zara's manier doen en het voor Zara goed doen. Als dat maanden of jaren duurt en ik haar daar happy mee hou vind ik het echt prima!

----

Maflinger_S schreef:
Wat een mooie vorderingen weer.

Ik weet niet of ik R+ werk dus ik heb geen tips voor je wat dat betreft als je paard even in d'r eigen wereldje zit vind ik even wat groter inkomen zelf niet zo'n punt. Soms heeft je paard dat even nodig. Ik geef dan zelf bijvoorbeeld een rukje aan het halster, of prik met 1 vinger in haar hals of ander stukje paard waar ik toevallig het dichtst bij sta en zeg iets harder dan normaal gespreksvolume iets als: "Yo, let even op mij!". Dat hoeft niet hard maar ik vraag wel aandacht. Of ik geef een rukje aan het halster en zeg alleen maar met lage stem: "En klaar!". Belangrijk is dat je duidelijk maar emotieloos bent.

Mijn arabierig typje gaat heel goed momenteel. Ze let beter op mij en minder op wat er buiten de bak gebeurt dus we zijn allebei een stuk relaxter en kunnen echt aan het werk. Ook de straattraining gaat goed momenteel.
Net als bij jouw paard is loslaten het nieuwe vasthouden.


Precies dat groter inkomen is gewoon soms echt nodig (helaas). Ik merk ook wel dat als ik even wat strenger voor haar ben, dat ze me daarna ook wel weer wat serieuzer neemt. Ik gun haar alle keuze vrijheid van de wereld en een eigen mening, maar ze moet geen schij*t aan mij hebben. Ik moet daar alleen nog wat neutraler mee om leren gaan, ik schiet dan toch in een soort frustratie of boosheid en dat geeft gelijk een negatieve draai aan de training.

Fijn dat het zo goed gaat met jullie en je een relaxter paard heb! Ik hoop dat dat zo door blijft gaan, maar als ik dat zo lees zijn jullie ook echt heel lekker bezig en komt dat vast goed. :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:19

*\o/* *\o/* *\o/*