[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:22

Wauw wat goed! Ik lees al een hele tijd stil mee maar dit is wel een reactie waard <3

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 09:52

Hi, weer even een update omdat we alweer bijna twee weken verder zijn!

Ik heb even een weer een wat moeilijkere periode gehad met Zaar, vlak nadat ik op haar had gezeten. Ze was flink hengstig en ze had daar geloof ik best wel last van. Er zat in ieder geval een enorme kop op en wilde niet zoveel met mij te maken hebben. Ze was blij om me te zien hoor als ik aankwam, maar ze wilde alleen maar eten en kriebelen en niks doen (snap ik, zo voel ik me ook als ik hormonaal ben :') ). Verder was ze snel geprikkeld en angstig. Ik wilde toch kijken of we konden longeren aan kaptoom, omdat ik het belangrijk vind dat ze aan voldoende beweging komt aangezien ze vorig weideseizoen 80 kilo te zwaar was en de dierenarts daar niet echt blij mee was (ze staat nu wel al met masker om). :o Het longeren was echter dramatisch, ze blokkeerde me, negeerde me, had de neiging om omhoog te komen.

We hebben echt een gigantische sprong terug gedaan en ik was zo boos en verdrietig. Ben ook echt heel erg onredelijk tegen haar geweest op dat moment, voel me nog schuldig, maar ik schiet gewoon zo in de stress als ze zo heftig is dat ze omhoog wil komen dat ik mijn emotie op zo'n moment nog niet goed de baas kan zijn. Iets waar ik aan moet werken en aan heb gewerkt! De volgende dag heb ik een stap terug genomen met haar, terug naar de basis, en zonder contact met haar gewerkt. Ik wilde het meelopen in vrijheid oefenen, maar mevrouw had geen zin om met mij mee te lopen (snap ik ook wel, want ik was de dag ervoor niet zo lief en eerlijk geweest voor haar). Maar het feit dat ze niet mee wilde lopen frustreerde mij alweer meteen. Ik ben toen vooral mezelf gaan trainen, rustig blijven, neutraal blijven, loop even weg, kom terug en ga wat anders met Zara doen. Ik ben toen maar gaan loswerken/freestylen met haar, want dat is iets wat we allebei goed kunnen en ons veilig bij voelen. Zij heeft de ruimte om haar stress kwijt te kunnen en ik heb de ruimte om tot rust te komen. Dit werkte heel goed voor ons beide, uiteindelijk waren we allebei ontspannen bezig met elkaar.

De dag erna heb ik wat werk aan de hand gedaan met haar, heel simpel, geen lastige dingen. Gewoon een beetje stappen en halt, achterwaarts, beetje stelling aan de hand en dat was het. Ik merkte dat door twee dagen het rustig aan te doen het vertrouwen in elkaar weer redelijk hersteld was en we hebben de week daarna gewoon redelijk ontspannen met elkaar kunnen werken. Ik zag er best tegenop om weer te gaan longeren met kaptoom, omdat het de vorige keer zo fout was gegaan, maar ik heb het gewoon heel rustig opgepakt met haar met veel positive reinforcement en ze was heel ontspannen en braaf. Dus de sprong achteruit die we hadden gemaakt een week eerder hebben we gelukkig weer ingehaald :D

Gisteren hebben we weer geoefend met opstappen en zitten. Zonder touw en zadel, volledig in vrijheid. Ik merk dat ze het krukje steeds meer aan voer (dus beloning) gaat linken, dus dat vind ik heel fijn. Zodra ik het krukje naast haar zet draait ze al haar hoofd naar me toe, zo van: oke het krukje staat naast me, nu krijg ik snoep toch? := Ze doet dit ook zodra ik op ben gestapt en zit. Als ik op haar zit draait ze gelijk haar hoofd naar mijn been om haar beloning te krijgen. Ik ben blij dat ze dit nu snapt: iemand op mijn rug = beloning = leuk. Omdat ze het vorige keer spannend vond als ik op haar bewoog heb ik dat nu ook even geoefend. Ik heb mijn armen en benen alle kanten op gezwaaid en ze vond het prima. Ze ging uit zichzelf een stukje lopen door de paddock (omdat ze een plukje gras zag tussen het zand door :') ), maar dit mag allemaal ik juich het juist toe, daarom doe ik alles los en in vrijheid. En terwijl ze stapte met mij op haar rug was ze niet rillerig of gespannen, dus ik denk dat ze het geen probleem meer vindt dat ik boven op haar zit. Als het lukt wil ik vrijdag ook weer even oefenen, maar dat ligt volledig aan of Zaar het ook wil. :D

Dus ja het waren weer leerzame twee weken, vooral voor mij. Ik was even heel boos en teleurgesteld toen het fout ging, maar nu ik erop terugkijk ben ik weer heel blij met dat moment, omdat het al vrij snel weer goed is gekomen en het weer duidelijk is dat ik de bepalende factor daar in ben. Aan Zaar ligt het niet.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:46

Ik denk dat je gewoon heel trots op jezelf en op Zara mag zijn. Jullie komen van ver en dan mag er écht wel een terugval zijn. Mijn paard is ook heel sensibel en ik merk ook dat hij mij niet altijd moet hebben. Bijvoorbeeld als ik moe of chagrijnig ben. Dat is heel menselijk en dan mag je ook wel samen beslissen even rustig aan te doen. :(:)

En je schuldig voelen hoeft niet. Ik heb dat ook vaak, maar daar help je niemand mee. Dat je onredelijk bent geweest is niet fijn natuurlijk, maar het is het belangrijkste dat je dat herkent en er naar handelt.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:03

Wat heb je weer veel geleerd!

Da's een beetje het nadeel als het even niet zo goed gaat: je leert er over het algemeen meer van dan wanneer het goed gaat. :D

Boos en/of onredelijk worden op een paard heeft niet zo veel zin, een paard snapt dat niet. Als het je dan toch overkomt, maak dan ook je excuses naar het paard en blijf er niet in hangen.
Overigens is mijn merrie ook meer in zichzelf gekeerd en kan minder van mij hebben als ze hengstig is. Ik moet haar dan ook niet lastig vallen met nieuwe dingen, zowel fysiek als mentaal maar gewoon een beetje met haar mee gaan in de flow. Het is tenslotte geen mountainbike. Als ze zo is, doet ze ook lelijk naar me als ze ligt te rusten en ik denk - lekker penny - er even bij te gaan zitten. Dan krijg ik een lelijke blik en gaan die tandjes mijn richting uit.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 09:32

Isabel_k schreef:
Ik denk dat je gewoon heel trots op jezelf en op Zara mag zijn. Jullie komen van ver en dan mag er écht wel een terugval zijn. Mijn paard is ook heel sensibel en ik merk ook dat hij mij niet altijd moet hebben. Bijvoorbeeld als ik moe of chagrijnig ben. Dat is heel menselijk en dan mag je ook wel samen beslissen even rustig aan te doen. :(:)

En je schuldig voelen hoeft niet. Ik heb dat ook vaak, maar daar help je niemand mee. Dat je onredelijk bent geweest is niet fijn natuurlijk, maar het is het belangrijkste dat je dat herkent en er naar handelt.


Thanks! :D Inderdaad die terugvallen horen er ook bij en ik wist ook wel dat die op een gegeven moment weer zou komen. En het komt ook gewoon grotendeels door mij die terugvallen, omdat ik op zulke momenten niet naar mijn paard luister. Ze had er overduidelijk geen zin in of behoefte aan, zat niet lekker in haar vel en toch heb ik haar gedwongen om iets te doen wat ze al lastig vindt als de omstandigheden wel goed zijn. Dus ik snij mezelf dan gewoon in de vingers. Gelukkig is Zaar heel vergevingsgezind.

Maflinger_S schreef:
Wat heb je weer veel geleerd!

Da's een beetje het nadeel als het even niet zo goed gaat: je leert er over het algemeen meer van dan wanneer het goed gaat. :D

Boos en/of onredelijk worden op een paard heeft niet zo veel zin, een paard snapt dat niet. Als het je dan toch overkomt, maak dan ook je excuses naar het paard en blijf er niet in hangen.
Overigens is mijn merrie ook meer in zichzelf gekeerd en kan minder van mij hebben als ze hengstig is. Ik moet haar dan ook niet lastig vallen met nieuwe dingen, zowel fysiek als mentaal maar gewoon een beetje met haar mee gaan in de flow. Het is tenslotte geen mountainbike. Als ze zo is, doet ze ook lelijk naar me als ze ligt te rusten en ik denk - lekker penny - er even bij te gaan zitten. Dan krijg ik een lelijke blik en gaan die tandjes mijn richting uit.


Ja precies! Het zijn geen machines, het zijn levende wezens en soms lijk ik dat te vergeten of ik denk te snel "ach het zal wel meevallen hoe rot ze zich voelt vandaag." Terwijl Zaar juist een gevoelig typje is waarbij prikkels zoals hengstigheid, emoties van mij, etc. al snel intens voor haar zijn. Ik moet daar gewoon nog beter naar gaan luisteren en mee om leren gaan.

----

Ik heb sinds de laatst update wat meer afwisselende en nieuwe dingen met Zaar gedaan. Woensdag heb ik haar weer laten vrijspringen, dit vindt ze altijd super leuk om te doen, maar ik doe het niet heel vaak met haar. Ik ben vooral bezig geweest met het behouden van de goede galop na de sprong. Ze heeft vaak de neiging om meteen terug te vallen in draf of in de sprong van galop te wisselen. We hebben dus geoefend met een laag steiltje en veel positieve bevestiging als ze na de sprong in de juiste galop verder ging. Ze vond het in begin heel lastig en raakte een beetje gefrustreerd omdat ik veel van haar vroeg waardoor ze het weer op een lopen zette, uiteindelijk toen ze gekalmeerd en geconcentreerd was deed ze het super goed en heb ik haar volop de hemel in geprezen (ze wordt daar altijd zo vrolijk van als ik haar veel met stem beloon, heel aandoenlijk :D ).

Donderdag heeft ze vrij gekregen, ik had zelf niet heel veel tijd en wilde niet gehaast wat met haar gaan doen.

Vrijdag zijn we begonnen met targettraining en clickeren. Ik ben nu heel simpel begonnen met dat ze mijn niet-voer-hand-met-clicker moet aanraken, ik merkte dat ze een zweep of een pion nog te lastig vond (en ik ook). Ze pikte dit best snel op, vind sommige posities (vooral hoge) nog moeilijk, maar ze lijkt het wel een leuk spel te vinden. :D Uiteindelijk wil ik haar targetten op de zweep, zodat ik haar als ik op haar zit kan sturen door haar mijn zweep te laten volgen en daarbij stem of zithulpen te geven, zodat we op die manier dalijk met zo min mogelijk druk (zonder been of teugelhulp) kunnen rijden.

Zaterdag ben ik weer opgestapt. Mijn doel die dag was om Zaar te kunnen laten stappen op stemcommando, zonder beenhulp. Verder mocht ze alles zelf bepalen, hoe hard we gingen (voorwaarde was wel niet harder dan stap, maar ik heb hier eigenlijk helemaal niet in hoeven te corrigeren), waar we heen gingen, wanneer ze stil wilde staan. We hebben dus zonder zadel, zonder bit, zonder hoofdstel, zonder zweep, etc. gewerkt. Alleen een touwtje om haar nek voor mijn mentale rust. :D De volledige controle lag dus bij Zaar en controle uit handen geven vind ik door wie ik ben als persoon enorm lastig in welke situatie en met wie of wat dan ook. De controle aan Zaar geven voelde dus als een enorme vertrouwensstap voor mij en ze is er heel respectvol en lief mee omgegaan! Ik merk dat als ik vertrouwen geef dat ik ook vertrouwen terugkrijg. En stiekem heb ik gewoon een harstikke lief en braaf paard als ik het haar niet onnodig moeilijk en stressvol maak. <3

Eigenlijk heb ik nu al bereikt wat ik wilde bereiken met haar, erop zitten en een beetje rondlopen. Dit is voor mij mentaal eigenlijk al genoeg voldoening. Ookal is het weinig; ik heb er zo intens van genoten dat als we dit de rest van haar leven alleen maar zouden kunnen (doen) dat ik daar al vrede mee zou hebben. Klink misschien heel stom :o Maarja, we komen echt van minder dan niks, ik had door die KS diagnose niet meer verwacht dat ik ooit nog op haar zou kunnen zitten. Alles wat we nu nog samen gaan leren onder de man is echt een extraatje voor mij. Dus als we ooit echt een volle training zouden doen in de bak (wat dus niet mijn doel is per se) dan zijn dat gewoon heeeeeel veeel extraatjes.



Hier nog een kort stukje dat ik kon filmen van bovenaf. Er was verder niemand op stal die voor me kon filmen helaas. Ik heb haar veel met stem beloond tijdens het bewegen, maar ik wilde voor het filmpje even mijn mond houden, omdat ik het niet leuk vind als ik op filmpjes praat :')

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:16

Wat super gaaf <3 jullie hebben echt al wel zo veel bereikt samen! Daar mag je echt mega trots op zijn

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:16

Kleine stapjes en werken met wat er aangeboden wordt. Helemaal prima!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 11:10

Hoi hoi! :D Bedankt weer voor de fijne reacties.

En weer een kleine update, want Zara en ik zijn wederom een stap verder gekomen! Afgelopen donderdag en vrijdag hebben we namelijk voor het eerst in de rijbak onder de man gestapt! Zonder zadel en met bitloos hoofdstel. Het was natuurlijk best warm die dagen en ik kon daardoor niet veel doen met Zaar, hooguit een beetje stappen, dus waarom niet terwijl ik erop zit? :D Donderdag was de rijbak leeg dus ik vond het een goed moment om het stappen onder de man in de bak op te pakken.

Zara had al ruim een jaar bakfobie, althans zo noem ik het altijd maar. Op welke stal we ook stonden, het moment dat Zara een rijbak in liep raakte ze in paniek. Dit uitte zich in steigeren, weg willen rennen aan de hand, verstijven, snuiven, etc. Alle alarmbellen leken dan af te gaan. Laatste tijd heb ik hier wel aan gewerkt door af en toe korte (max 5-10 min) en leuke trainingen in de rijbak te doen. Een beetje vrijheidsdressuur, dressuur aan de hand en kort wandelen met heeeeel veeel positieve bevestiging. Zara is nu niet echt bang meer in de bak, maar om er in de rijbak op te gaan zitten was dus nog wel mentaal een dingetje voor mij, maar donderdag wilde ik het heel graag dus ik heb het gewoon gedaan. En het ging goed!

In eerste instantie wilde ze me niet echt op laten stappen, maar dit komt 100% zeker weten door mijn eigen zenuwen op dat moment. Als ik zenuwachtig ben ga ik dingen te gehaast doen om het maar gehad te hebben, terwijl ik juist rustig aan moet doen en rust moet overbrengen op Zaar. Toen ik een paar keer diep adem had gehaald en wat langzamer aan deed met het opstapkrukje liet ze het opstappen wel toe. De eerste paar passen waren zenuwachtig en gehaast, ik voelde dat ze het niet helemaal vertrouwde nog. Maar na veel positieve bevestiging met eten en stem en kriebelen relaxte ze uiteindelijk volledig en leek ze het leuk te gaan vinden. Oortjes naar voren en lekker doorstappen, maar wel met haar nek lang en laag en haar rug ontspannen. Het voelde zo fijn en ik wilde zo graag blijven zitten, maar ik moest er toch echt af van mezelf na 5 minuten. Korte, positieve stukjes opbouwen.

Vrijdag reed het paard waar ze mee in de wei staat in de bak en ik wilde Zara ook even laten wennen aan het rijden in de bak met een ander paard. Dus vrijdag weer opgestapt en hetzelfde als donderdag. Eerste stappen waren onzeker en ietwat gespannen. Na veel positieve bevestiging ontspande ze. Ik merk dat vooral beloning met stem heel goed werkt bij haar als ik erop zit. Als ik op een rustige, lieve manier tegen haar aan loop te kletsen ontspant ze vrij snel, misschien omdat ik door te praten zelf ook spanning loslaat. :) Vrijdag 10 minuutjes onder de man gestapt en het daar verder bij gelaten.

Zaar is echt een ander paard en ik merk nu echt duidelijk dat haar vertrouwen in mij groeit. Als ze schrikt is haar reactie niet meer als een kip zonder kop de paddock of longeercirkel doorgaan. Haar eerste instinct is nu om naar mij toe te rennen en bij mij te gaan staan. Ik laat dit toe (zolang ze buiten mijn persoonlijke ruimte blijft), want ze heeft er duidelijk steun aan op dat moment en ik vind alles beter dan dat gestresste geren van haar. Ik laat haar bij me staan totdat ik zie dat ze gekalmeerd is (meestal duurt dit een minuutje) en dan gaan we gewoon weer verder met het werk.

Verder is zo totaal geen heethoofd meer tijdens het longeren die continu op de rem moet worden gezet. Het is nu het tegenovergestelde: ze heeft heel veel energie van mijn kant nodig om aan het werk te gaan. Ik ben haar extra krachtvoer gaan geven om te kijken of ze dan weer iets actiever wordt, maar dit hielp niet. Ze moest een week van de kruiden af (op aanraden van de kruidenmevrouw, 6 weken kruiden dan een week rust is de regel) om haar eigen lichaam het weer over te laten nemen, maar in die week merkte ik ook geen verschil. Ze werd alleen gelijk heel heftig hengstig (niet per se heel vervelend in gedrag naar mij toe, maar wel hele oceanen plassen), dus om haar hormonaal te ondersteunen ben ik na die week pauze de kruiden toch weer gaan voeren. Ik heb haar grasmasker af gedaan zodat ze weer wat meer kan eten, het gras werd nu toch erg kort, maar ook dit heeft haar niet meer energie gegeven. Dus ik denk dat dit gewoon is hoe ze is nu, een luilak. :+ En als dat zo is, dan is dat prima, ik heb liever een paard dat wat meer aanmoediging nodig heeft dan een paard die ik constant op de rem moet zetten.

Verder was Zara op 23 juni jarig. Ze werd 6 jaar en begint nu dus echt een volwassen dame te worden. :D Het voelt echt alsof mijn kleine kind nu groot wordt, zeker met hoe haar gedrag is veranderd en ik vind het best moeilijk en raar haha. Ook al kon ik haar jonge, onvoorspelbare gedrag vaak niet uitstaan, ik mis het toch wel een klein beetje, omdat het haar wel een lolbroek maakte en karakter gaf. Misschien dat het in de winter dalijk weer terugkomt en dan kan ik weer heel de winter haar gedrag vervloeken. :')

Nog een foto van afgelopen week. Ze begint wel weer een beetje een dikkerdje te worden nu het masker af is, maar tja met masker op kan ze bijna niet meer grazen.

Afbeelding

Oeps toch nog een lange update geworden dit...

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:03

Zo leuk om weer te lezen. Jullie worden echt een mooie combinatie.

Hier een beetje hetzelfde traject. Arabierig typje heeft momenteel 2 standen: de uitstand en de wakkerstand. Het verschil is dat ze in de uitstand stil staat en in de wakkerstand stapt...
Als het een beetje spannend wordt zoekt ze bij de mij de kant op die het minst spannend is. Meestal onder het motto: "als het toch gaat bijten komt het eerst jou tegen". Dat betekent ook dat we op straat nu relaxt kunnen lopen met een los touwtje. Ze loopt dan links, rechts of achter me, zo lang dat niet gevaarlijk is ivm ander verkeer.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:49

Ik vind het zo knap wat jullie samen bereiken! Volgens mij gaan jullie veel meer plezier van elkaar hebben dan je een tijdje gedacht hebt <3

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 14:55

Maflinger_S schreef:
Zo leuk om weer te lezen. Jullie worden echt een mooie combinatie.

Hier een beetje hetzelfde traject. Arabierig typje heeft momenteel 2 standen: de uitstand en de wakkerstand. Het verschil is dat ze in de uitstand stil staat en in de wakkerstand stapt...
Als het een beetje spannend wordt zoekt ze bij de mij de kant op die het minst spannend is. Meestal onder het motto: "als het toch gaat bijten komt het eerst jou tegen". Dat betekent ook dat we op straat nu relaxt kunnen lopen met een los touwtje. Ze loopt dan links, rechts of achter me, zo lang dat niet gevaarlijk is ivm ander verkeer.


Dankjewel <3

Haha Zaar zou het liefst ook stil staan, dus opzich is haar "uit" stand wel redelijk hetzelfde. :P Bij Zaar is het alleen altijd alles of niks. Dus of ze wil stilstaan en relaxen en niks doen of ze gaat als een racemonster de bak door. :') En bij mij het zelfde inderdaad, Zaar zet mij ook tussen het enge en haar, zodat ik als eerst opgegeten kan worden := Of ze verwacht misschien dat ik haar ga beschermen tegen het enge en zet mij er daarom tussen, ik weet nog niet precies hoe het paardenbrein werkt op dat gebied haha. Wel fijn dat het wandelen op straat bij jullie nu zo relaxt gaat! Met het weer wat we vorige week hadden is het ook gewoon heerlijk als je even een wandeling kunt maken met je paard op een rustige manier.

Maartje_M schreef:
Ik vind het zo knap wat jullie samen bereiken! Volgens mij gaan jullie veel meer plezier van elkaar hebben dan je een tijdje gedacht hebt <3


Super lief, dankjewel! <3 Dat denk ik ook, volgens mij gaan we een hele positieve en rooskleurige toekomst tegemoet als we zo goed samen blijven werken. :D

---

Nog misschien wel een leuk nieuw weetje over Zara. Ik had vanochtend een beetje werkontwijkendgedrag ( oeps :o ) en ik heb sinds het begin al afgevraagd wat er nog meer in Zara zit behalve Arabier, Fries en Fjord dus ik ben wat onderzoek gaan doen. Haar vader en de moeder van vader zijn namelijk NRPS (dus mengelmoesjes) en ik was wel erg benieuwd wat de combinatie van rassen precies was.

Van moederskant van Zara is de informatie beperkt, het enige wat ik weet is dat vader van moeder een Fries was en moeder van moeder een Fjord (of andersom kan ook), verder is die lijn onbekend. Van vaderskant is alles echter wel zeer goed bijgehouden. De vader van Zara is een NRPS hengst met een OX vader (volbloed arabier) en een NRPS moeder. De vader van vader is dus echt uit een zuivere OX lijn, geen andere rassen gemixt. Moeder van Zara's vader (NRPS) heeft een volledig Welsh vader en een Welsh x New Forest moeder en is dus driekwart Welsh met een kwart New Forest. Dat maakt Zara's papa een halve arabier met Welsh en dan nog een stukje New Forest.

Dat betekent dat Zara naast een kwart Arabier, kwart Fjord en een kwart Fries ook nog bijna een kwart Welsh is (3/16e deel)! En dan nog een heel klein beetje New Forest (1/16) erbij dus. Super leuk om hier achter te komen en ik vraag me af waarom ik dit niet eerder heb uitgezocht, aangezien het zeer makkelijk te vinden was. :P Zara is dus een echte vuilnisbak :)) Met Welsh ben ik alleen niet zo heel blij, aangezien ik dat een lastig ras vind qua karakter, maar misschien is dat dus ook wel weer een puzzelstukje dat bij Zara's gedrag hoort.

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:03

Welsh zijn wel heet maar vaak wel werkwillig. Denk dat het probleem vooral zit in de kruising tussen koudbloed en warmbloed types. Hoor wel vaker dat die explosief/onvoorspelbaar kunnen zijn, ook bij arabofriezen, Arabier x Fries. En die combinatie zit ook in die van jou

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:11

Sammiex2000 schreef:
Welsh zijn wel heet maar vaak wel werkwillig. Denk dat het probleem vooral zit in de kruising tussen koudbloed en warmbloed types. Hoor wel vaker dat die explosief/onvoorspelbaar kunnen zijn, ook bij arabofriezen, Arabier x Fries. En die combinatie zit ook in die van jou


Ja klopt inderdaad helemaal wat je zegt! Ik was daar totaal niet van op de hoogte toen ik haar kocht dat die warmbloed x koudbloed kruisingen vaak moeilijk zijn. Ik wist sowieso niet wat voor kruising het was toen ik haar kocht :o Mocht er ooit een paard bij komen dan wordt het ook nooit meer zo’n kruising haha :)) Ik heb er van geleerd.

——

Aaah ik heb weer een hele toffe Zara update, waaaant *tromgeroffel* we hebben net voor het eerst een buitenritje gemaakt! *\o/* Wel heel kort, ik denk dat het iets van 15 minuten was, maar het was voor zowel Zaar als voor mij lang zat. We zijn bitloos en zonder zadel gegaan. Het weidemaatje van Zaar ging aan de hand mee als mentale support voor Zara en de eigenaresse van dat paard als mentale support voor mij.

Zaar kent die weg goed, het is namelijk de weg naar het bos en dit leek ze gelijk door te hebben, want ze begon zeer enthousiast te dribbelen. Ik vond dit zelf best spannend, want ik heb nog niet gedraafd op haar sinds dat we vanaf nul zijn begonnen, maar ze hield het klein en bleef goed onder me en was makkelijk terug te nemen. Ze heeft twee keer gedribbeld. Ook nam ze 1x een sprong opzij, omdat ze schrok van iets (geen idee van wat) maar bleef na de schrik netjes stil staan. Ik bleef wel verbazend stabiel zitten op haar ook al schrok ze, ze heeft echt een fijne rug. Dus dat stelde me iets gerust. Het moeilijkste vond ik om niet te veel druk op de teugels te zetten, ik heb toch echt de neiging om vast te houden als ik het zelf spannend vind. Maar af en toe lukte het me wel om los te laten en Zaar het zelf uit te laten zoeken.

Ik heb helaas geen filmpje of foto. Ik vond het onverstandig om zelf te filmen van bovenaf terwijl ik op het fietspad stap met mijn paard en mijn stalgenootje had haar handen vol aan haar pony want die zag wat spoken af en toe. Wel nog een foto van toen ze weer op het land stond.

Afbeelding
<3

Ik denk dat ik nu wel redelijk de grens heb bereikt van wat we momenteel aandurven en aankunnen samen. Ik wil dit + het stappen in de rijbak af en toe blijven herhalen totdat dit vertrouwd wordt en dan komen we ooit wel weer een stukje verder.

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:09

Wow goed zeg!

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:44

*\o/* *\o/* *\o/*

Weer een mijlpaaltje bereikt. Had je dit van tevoren zo bedacht of was het een spontane actie? Zonder zadel voor het eerst naar buiten is mij te spannend dus ik vind je superstoer.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 08:53

Maflinger_S schreef:
*\o/* *\o/* *\o/*

Weer een mijlpaaltje bereikt. Had je dit van tevoren zo bedacht of was het een spontane actie? Zonder zadel voor het eerst naar buiten is mij te spannend dus ik vind je superstoer.


Ik liep al wel nu een week te zeggen tegen mijn stalgenootje dat ik binnenkort met Zara een kort stukje naar buiten wilde met haar erbij, maar ik wist nog niet wanneer ik het ging doen. Ik wilde Zara gister eigenlijk vrij geven, maar onderweg naar stal besloten dat ik of in de bak ging stappen en als de bak niet vrij was dat ik een stukje naar buiten zou gaan. De bak was niet vrij, dus dan maar naar buiten :D

Zonder zadel is de enige optie die ik nu heb, aangezien ik geen zadel voor Zara heb. Ik moest zeggen dat ik het zelf wel een fijn idee vond, want als ik het te spannend vond worden kon ik mezelf er zo af laten glijden. :P Heb het ook wel 1-2x overwogen hoor om eraf te gaan, vond het echt wel een uitdaging mentaal voor mezelf dat stukje buiten, zeker de stukjes dat Zaar uitzichzelf ging draven. Maar toch doorgezet en er geen spijt van gehad, want Zaar heeft zich prima gedragen, ze was alleen gewoon erg enthousiast.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:01

Vaak is dat het beste als je iets wilt maar het een beetje spannend vindt: “gewoon” doen als de gelegenheid zich voordoet. Zolang je paard enthousiast recht vooruit gaat en niet gaat hipsen of onverwachte bochten maakt is zonder zadel rijden inderdaad prima te doen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 16:37

Hebben jullie ook wel eens dat jullie ineens volledig de motivatie kwijt zijn om wat met je paard te doen? :\ Ondanks alle mijlpalen die zijn bereikt heb ik de afgelopen dagen echt ineens helemaal geen zin meer om serieus met Zara bezig te zijn. Het is allemaal een “moetje” op het moment en ik merk dat mijn gebrek aan motivatie Zara negatief beïnvloed. Ik heb geen geduld voor haar op het moment en dit voelt zij enorm. Ik voel me vet schuldig, want het is zo’n lieverdje de laatste tijd en ik ben er nu mentaal gewoon even niet voor haar. Ik heb een soort van mini paarden burn-out lijkt het. Misschien omdat ik zoveel energie in haar heb gestopt de laatste maanden, dat het nu even op is. -O-

Hebben jullie ook wel eens zo’n dip en hoe gaan jullie daar dan mee om?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:33

Ik heb dat ook wel eens. Meestal ga ik er dan gewoon bijzitten en een beetje knuffelen. Soms (of eigenlijk heel vaak :D ) wordt Joep zo enthousiast van het idee dat er ook maar iets leuks staat te gebeuren dat hij mij uit gaat dagen om dingen te doen. Omdat hij dan zelf kiest wat hij wil doen, is hij gegarandeerd enthousiast en dan ben ik daarna vaak ook. :))

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:55

Dat kan inderdaad de anticlimax zijn van een hele tijd gefocussed bezig zijn met je paard. Ik had het na een paar maanden coronacrisis waarin mijn enige uitje elke dag naar stal fietsen was en daar iets met paard doen. Mijn echtgenoot mocht niet mee, er mocht maar 1 begeleider per paard op het erf, dus ik deed alles zelf (uitmesten en met paard werken). Op een gegeven moment, toen er weer wat meer mocht, sprak ik af met een vriendin om een wandeling te maken. We spraken af op stal, daar fietst ze langs op weg naar het strand, waar we zouden gaan wandelen. Ik had geen zin om iets met paard te doen, die stond toch op de wei, dus stal schoon gemaakt en lekker gaan zitten wachten. Daarna dus die strandwandeling gemaakt en op de terugweg naar huis op stal paard nog een appeltje gegeven. Heerlijk! Een middagje vrij! Een leeg en ontspannen hoofd waar even geen paard in zat.

Af en toe een rustdag doet wonderen voor de balans en is helemaal niet erg maar is goed voor paard en mens. Kan je daarna, zoals Isabel_k ook aangeeft, weer lekker samen aan de slag. Of nog even niet. Is ook OK. Als je het leukste paard van Nederland hebt, en dat heb je, komt de zin om er iets mee te doen vanzelf weer.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:01

Meelezer komt ook even binnenvallen. Ik heb dit ook gehad na een flinke trainingsperiode met mijn paard! Toen ben ik alleen even dingen gaan doen waar ik echt zin in had, bijvoorbeeld poetsen, losgooien, samen zitten of vrijheidsdressuur/grondwerk. Mijn motivatie kwam daarna vanzelf weer terug om meer te doen. Mijn paard vond gelukkig alles goed (behalve opstappen/rijden dan haha, maar daar oefenden we veel mee), dus dat hielp wel erg mee.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 09:02

Isabel_k schreef:
Ik heb dat ook wel eens. Meestal ga ik er dan gewoon bijzitten en een beetje knuffelen. Soms (of eigenlijk heel vaak :D ) wordt Joep zo enthousiast van het idee dat er ook maar iets leuks staat te gebeuren dat hij mij uit gaat dagen om dingen te doen. Omdat hij dan zelf kiest wat hij wil doen, is hij gegarandeerd enthousiast en dan ben ik daarna vaak ook. :))


Ah wat leuk dat je zo'n enthousiast paard hebt! <3 Dat werkt inderdaad dan wel motiverend lijkt mij. Zaar heeft dat niet zo, haha. Die staat meestal gewoon te staan/te eten :') Die is liever lui dan moe. Alleen als ze veel energie heeft gaat ze wel eens uitzichzelf rennen zodra ze in de paddock of longeercirkel komt, dan ga ik daar altijd wel in mee inderdaad.


Maflinger_S schreef:
Dat kan inderdaad de anticlimax zijn van een hele tijd gefocussed bezig zijn met je paard. Ik had het na een paar maanden coronacrisis waarin mijn enige uitje elke dag naar stal fietsen was en daar iets met paard doen. Mijn echtgenoot mocht niet mee, er mocht maar 1 begeleider per paard op het erf, dus ik deed alles zelf (uitmesten en met paard werken). Op een gegeven moment, toen er weer wat meer mocht, sprak ik af met een vriendin om een wandeling te maken. We spraken af op stal, daar fietst ze langs op weg naar het strand, waar we zouden gaan wandelen. Ik had geen zin om iets met paard te doen, die stond toch op de wei, dus stal schoon gemaakt en lekker gaan zitten wachten. Daarna dus die strandwandeling gemaakt en op de terugweg naar huis op stal paard nog een appeltje gegeven. Heerlijk! Een middagje vrij! Een leeg en ontspannen hoofd waar even geen paard in zat.

Af en toe een rustdag doet wonderen voor de balans en is helemaal niet erg maar is goed voor paard en mens. Kan je daarna, zoals Isabel_k ook aangeeft, weer lekker samen aan de slag. Of nog even niet. Is ook OK. Als je het leukste paard van Nederland hebt, en dat heb je, komt de zin om er iets mee te doen vanzelf weer.


Ja precies, als elke dag je paard het enige "leuke" is wat je kunt doen, dan kan dat na een tijd heel demotiverend werken. In het begin van het corona gedoe was ik daardoor juist heel gemotiveerd, want ik hoefde niks, kon lekker heel de dag thuiswerken en had dus alle energie om met Zara aan de slag gegaan. Maar nu dingen weer langzaamaan naar normaal gaan, ik weer grotendeels op kantoor werk en ik weer gewoon moe ben aan het einde vd dag heb ik er echt niet zoveel zin meer in. Daarnaast vind ik 7 dagen per week naar paard ook echt gewoon veel en dat deed ik normaal gesproken ook nooit. Ik kwam max 5 dagen en de andere dagen zorgden andere mensen dat ze vitaminevoer kreeg etc. Sinds ik Zaar echt weer ben gaan trainen heb ik mezelf verplicht om elke dag te komen om de band goed te onderhouden. Zara is nl een dametje die het mij bijzonder kwalijk neemt als ik een dag oversla, het is voor haar een bepaalde routine weer geworden en als ik die routine doorbreek door een dag niet op te komen dagen is ze daar echt wel van over de zeik. Nu ben ik er dus 7 dagen in de week en het zuigt op dit moment gewoon aan me.

Maar ik geef haar deze week inderdaad lekker veel vrij, het enige wat ik doe is knuffelen met haar, haar weiland uitmesten en voeren en ik merk dat we dat beide wel even prima vinden. Zaar barst niet vd energie op het moment, dus het is wel prima zo. Misschien is zij na maanden trainen ook wel even toe aan rust. Ik denk dat als het zonnetje volgende week weer schijnt de motivatie ook wel weer meer terug gaat komen.

Kimmie25501 schreef:
Meelezer komt ook even binnenvallen. Ik heb dit ook gehad na een flinke trainingsperiode met mijn paard! Toen ben ik alleen even dingen gaan doen waar ik echt zin in had, bijvoorbeeld poetsen, losgooien, samen zitten of vrijheidsdressuur/grondwerk. Mijn motivatie kwam daarna vanzelf weer terug om meer te doen. Mijn paard vond gelukkig alles goed (behalve opstappen/rijden dan haha, maar daar oefenden we veel mee), dus dat hielp wel erg mee.


Ja precies. Gewoon lekker rustig aan en per dag aankijken waar we zin in hebben en dan komt de motivatie hopelijk wel weer terug. Zara is ook niet super werkwillig op het moment, dus ik denk dat zij het ook wel even prima vindt zo.

----

Nog even een update. Zara staat op de weide met een ruin die best laat geruind is. Hier staat ze al langere tijd mee, ook voordat we aan ons verhuisjaar begonnen stond ze op deze stal met deze ruin. Ze had nooit echt veel interesse in de ruin, ook niet als ze hengstig was, maar daar lijkt verandering in te zijn gekomen ineens. Eergisteren merkte ik al dat Zaar hengstig ging worden en die ruin had dat natuurlijk ook al door, dus die kwam soms al even bij Zaar staan en hengstengeluiden maken en zijn apparaat uitschuiven. :+ Dit is niet iets wat hij standaard doet als ze hengstig is, dus de eigenaresse en ik vonden het al bijzonder haha. Gisteren waren we Zaar en dat paard even aan het longeren samen en ze waren verdacht lief naar elkaar. Vooral Zaar was enorm mak, normaal geeft ze hem een trap als ie te dicht op haar loopt tijdens het longeren, gister vond ze het allemaal prima. Verdacht... Want ookal is ze hengstig, zo lief is ze nooit voor hem. De ruin schoof weer zijn klokkenspel eruit en ojeee, die was ineens uit het niks helemaal brandschoon (de dag ervoor hingen er namelijk nog vellen enzo aan). Hij was ook erg aan Zara gehecht, toen hij op stal ging en Zaar op de wei stond liep hij ook enorm naar haar te brullen (doet ie ook nooit), dus de eigenaresse van de ruin en ik hebben zo'n vermoeden dat Zaar zich heeft laten dekken. >;) :+ Het waren echt twee verliefde tortelduifjes gisteren (zijn ze dus echt nooit) en Zaar zag er erg content uit, dus ze hebben in ieder geval denk ik iets plezierigs samen gedaan :') Heel bijzonder, ik vind dit nl echt niks voor bitchy Zaar.

Ze verhuist van het weekend ook naar een ander landje (wel op dezelfde stal, maar het gras op het huidige landje is niet meer genoeg voor twee paarden) waar ze met twee andere ruinen komt en één die best wel een hoog macho gehalte heeft, dus ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken aangezien ze dan nog steeds hengstig is.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:07

Klinkt alsof jullie allebei even tijd nodig hebben om de intensieve samenwerking en niet te vergeten toch best grote vooruitgang die jullie geboekt hebben, te processen. Mooi dat dat kan.

Een hengstige Zaar ... Ze zit blijkbaar zo lekker in haar vel (en/of in haar bolletje) dat hier nu ook ruimte voor is.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 19:31

Ik merk dat mijn motivatie weer terug begint te komen en die van Zara ook (en het zonnetje schijnt weer, dus daar zal het vast mee te maken hebben). :D

Vandaag toen ik aankwam op stal stond ze weer gezellig eh... te wippen met haar weidegenoot
:') Schaam me rot voor d’r, maarja is de natuur en ik kan er verder weinig aan doen. De ruin waar ze morgen bij in het land komt reageert op dit moment wel enorm heftig op haar, komt gillend als een hengst op het hek afstormen als ik langs loop met Zara, dus ik ben wel nerveus voor die samenvoeging morgen. We gaan het zien...

Vandaag wel weer heerlijk gereden met Zaar. Ja het wordt nu echt meer rijden ipv alleen zitten en Zara haar ding laten doen. Ik merk dat Zara ook al een stuk zelfverzekerder is geworden met onder de man stappen. Ik heb daardoor vandaag voor het eerst wat meer contact gemaakt met haar neus en voorzichtig mijn been aan kunnen leggen om een beetje stelling en een pasje zijwaarts te vragen. Hier reageerde ze enorm goed op en ik merk nu wat voor effect het dressuren aan de hand heeft gehad, ze snapt zo goed wat ik van haar wil. Daardoor hoef ik mijn been ook maar heel zachtjes aan te leggen en verder kan ik alles op zit doen. We hebben 15-20 minuutjes gestapt denk ik en toen vond ik het wel weer genoeg geweest.

Morgen krijgt ze vrij, want de samenvoeging met de nieuwe kudde zal genoeg van haar mentale energie vragen. Zondag kijk ik even hoe ze is en als ze nog gestresst is van de kudde verandering krijgt ze zondag ook vrij.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:38

Het lijkt mij vreselijk spannend om een merrie bij twee ruinen te zetten, zeker als eentje daarvan nog aardig hengstengedrag vertoont. Zo bestaat de kans dat ze om haar gaan vechten of dat ze straks door al het dekken last van haar rug/bekken of SI gaat krijgen. Dat laatste heb je nu ook, nu deze ruin erop springt, ik persoonlijk zou daar niet zo blij mee zijn eerlijk gezegd.

Wel fijn dat je nu qua rijden weer wat meer met haar kan doen, misschien kan je vanaf nu beter drie tot vier keer per week iets met haar doen dan dagelijks.