Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 23 [ 555 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 23  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

 
Profiel   

Balen zeg.. Wil je even een hart onder de riem steken. Goed dat je toch hebt onderzocht. Hoop dat met de juiste training je haar weer pijnvrij krijgt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 17:49 



 

Heb Je hier iets aan?
https://youtu.be/vPLM5riugyM

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 17:52 



 
Profiel   

Goh meid, wat een rotnieuws!! Maar wel heel goed dat je naar je paard geluisterd hebt! Ze gaf iets aan. Het moet nog allemaal bezinken nu, ik hoop dat je straks met de juiste begeleiding/oefeningen weer lekker met haar aan de slag kunt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 20:29 



 
Profiel   

Wat een fijne reacties allemaal, dankjewel! :+:

Ik ga vanmiddag even overal op reageren. Mijn hoofd is nu nog te vol van alle informatie die ik gisteren heb gekregen, ik moet het nog allemaal even een plaats geven en wat dingen op een rijtje zetten. Ik probeer nu zo veel mogelijk mensen in mijn omgeving te spreken die paarden hebben (gehad) met Kissing Spines om een beetje een inzicht te krijgen wat de verschillende opties zijn en ook wat de beredenering achter hun gekozen optie is. Ik zit nu heel erg te bedenken wat het fijnste is voor Zara, maar ook wat het fijnste is voor mezelf (mentaal) en hoe ik zo eerlijk mogelijk naar ons beide kan zijn. Ik kan verschillende wegen nu bewandelen, dus ik moet even bedenken waar ik mij het prettigst bij ga voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 08:56 



 
Profiel   

Ik heb het even laten bezinken, verschillende mensen gesproken en jullie reacties doorgenomen en voor mezelf in kaart gebracht wat verschillende scenario's kunnen zijn.

Scenario A: Ik moet zeven dagen per week Zara vanaf de grond trainen om haar lichaam in goede conditie te krijgen en te behouden om vervolgens ooit weer een keer te kunnen rijden. Hier gaat veel tijd en energie in zitten en er moet een strakke planning aangehouden worden in mijn reeds drukke en chaotische leven. Ik kan bij dit scenario geen half werk leveren, daar heeft Zara niks aan. Daarnaast moet ik bij mezelf nagaan of ik emotioneel nuchter genoeg ben om mezelf op een paard te hijsen waarvan ik weet dat het lichaam niet helemaal OK is.

Scenario B: Ik besluit om Zara nooit meer als rijpaard te gebruiken en houd haar als handpaard/grondwerkpaard zoals ik haar de afgelopen maanden heb gehouden. Ik heb dan minder druk om haar lichaam in optimale staat te krijgen, uiteraard wel wekelijks aandacht besteden om haar lichaam in ieder geval in redelijke staat te houden zodat ze niet onbelast ook ergens last van krijgt.

Scenario C: Ze gaat met vervroegd pensioen op een goedkoop stuk land met soortgenootjes, waardoor ik de kans krijg om eventueel een ander (probleemloos) paard aan te schaffen. Ik weet alleen niet of ik Zara hier plezier mee doe en het is ook niet bevorderlijk voor haar lichaam. En ze is nog maar 5...

Ik denk dat dit de drie opties zijn die ik heb. En ik denk dat het meeste verstandige is om ze op volgorde af te werken. Ik begin met optie A en dan kijk ik of het voor mij te doen is om haar de hele week op een strak trainingsschema te zetten. Mocht ik hierzelf echt mentaal en fysiek onder gaan lijden (k-u-t fibromyalgie) dan kan ik altijd nog overschakelen naar optie B met eventueel uitzicht dat Zara dan over ± 10 jaar als 15-jarige (dan vind ik haar oud genoeg voor een vervroegd pensioen) naar optie C toe gaat.

Maar goed, ik begin dus met scenario A. Allereerst moet Zara ongeveer 80 kilo afvallen. Stap 1 hiervoor is dat ik een grasmasker heb besteld. Een stalgenootje heeft nu een grasmasker die van heel zacht materiaal is, haar paard krijgt hier geen wondjes van, dus deze heb ik ook voor Zara besteld. Stap 2 is dat ze geen donder meer van me krijgt. Ze heeft gras en daar moet ze het even mee doen. Het enige is dat ik haar vitamine en mineralen inname in de gaten moet houden. Stap 3 wordt elke dag beweging geven en dan niet per se in de zin dat ze 30-60 minuten per dag vanaf nu keihard moet, maar dat ze in eerste instantie leert goed te bewegen en haar spieren te gebruiken. Dat vreet al genoeg energie en kcal voor de komende tijd. Ik heb hiervoor een schema opgebouwd voor de komende 4/5 weken (tot aan het vervolgbezoek van de DA).

[ img ]
*https://www.agradi.nl/br-concord-trainingsmethode/
(Geel zijn mijn dagen en blauw van Zara's verzorgster)

Ik ga daarbij het advies van de DA opvolgen en met de Concord Leader aan de slag. Ik zag al meningsverschillen hier over het werken met een hulpteugel, maar ik denk dat het in dit geval zeker voor de beginfase bevorderlijk kan zijn. Zara moet leren en voelen en leren voelen wat voor haar de juiste manier van bewegen is en ik denk dat de Leader hierbij kan helpen. Ik wist in eerste instatie niet echt wat die Concord Leader was, maar ik heb me vanochtend er over ingelezen en verschillende filmpjes bekeken en ik wil dit hulpmiddel na het zien van de filmpjes ech wel graag een kans geven. Het lijkt mij een ongedwongen hulpteugel. Ik zat nog te twijfelen tussen de Longe en de Leader, maar de DA vindt onze longeercirkel te zwaar en wilt eigenlijk dat we vooral in de bak aan de slag gaan (waar ik niet mag longeren) dus de Leader is dan de betere optie. Ik kan hiermee dus fijn in stap met Zara gaan werken en haar daarbij op een goede manier haar spieren laten gebruiken. Ik wil dit wel langzaam op gaan bouwen, niet te lang, 15 min zal naast het dubbele longe werk wat ze ook twee keer in de week gaat doen voor haar spieren in het begin al even zwaar genoeg zijn.

Zara's verzorgster zal dan de komende tijd het werk aan de dubbele longe oppakken, omdat zij hier heel handig in is en ik totaal niet. Ik ga in de tussentijd informatie verzamelen over meerdere grondwerk instructeurs (ik heb van jullie al goede tips gekregen, thanks! :D ) en eventueel contact opnemen met ze om mijn situatie uit te leggen en kijken wie het beste bij mij en Zara past. Daarnaast wil ik met Zara werk aan de hand verrichten dat het rechtrichten bevorderd, zoals over balken stappen, passen achterwaarts en ook fysiotherapeutische oefeningen zoals buigingen. Verder ons richten op lange lijnen rechtuit, dus een wandeling buiten maken waarbij ze alleen maar voorwaarts rechtuit stapt.

In scenario A wil ik symptoombestrijding door de DA eventueel wel een kans geven, wetend dat symptoombestrijding geen genezing is. Ik zou hier wel pas mee aan de gang willen gaan als Zara klaar is om weer onder het zadel te gaan en ik 100% zeker weet dat ik het rijden zelf mentaal aan kan. Ik ben er nog steeds niet over uit of ik op een paard wil stappen waarbij het lichaam niet helemaal goed in elkaar zit. Misschien dat ik tijdens het trainen de komende tijd hier een duidelijker gevoel bij krijg.

Ik denk dat ik hiermee al indirect wel een beetje heb gereageerd op sommige reacties van jullie (betreffend hulpteugel, mesotherapie)

Jet, de benamingen van de wervels zegt mij nog niks, de DA noemde ze gister "deze", "hierzo" en "die", wijzend naar de rontgenfoto :+ Wat hij vertelde was dat Zara Kissing Spines heeft in precies alle wervels die onder het zadelvlak vallen (zijn er 3 of 5? Ik kan me de foto even niet meer goed voor me zien, ik geloof 3). Die fysio oefeningen die jij noemt wil ik inderdaad ook dagelijks, of in ieder geval op mijn dagen ook doen. :j Fijn dat het bij jou redelijk goed is gekomen! Dat geeft mij een fijn vooruitzicht. Wat betreft het achterbeen, deze mag niet overbelast raken, daarom adviseerde de DA milde training. Ik mag Zara dus geen uur in de zware longeercirkel laten lopen of uren achter elkaar met haar wandelen. Het zou zich door haar jonge leeftijd en bij niet al te veel belasting vanzelf beetje bij beetje moeten herstellen.

Elvirawortel Super bedankt voor het filmpje! Ik ga hem dit weekend als ik tijd heb eens heerlijk lui vanaf de bank bekijken. :D

En de rest jullie zijn echt super lief! Bedankt voor het medeleven en de bemoedigende woorden. Ik ben ook zeker blij dat ik voor het onderzoek heb gekozen en wederom heb geleerd om mijn gevoel te volgen. Ik zat al tijden (ruim een jaar) met een kriebel in mijn buik dat er iets aan het spelen was bij Zara maar de gedachte "het zal toch wel niks zijn, ze is gewoon jong, ik moet niet overal een reden achter zoeken" zat mij telkens in de weg om actie te ondernemen. Dat mijn gevoel klopte is uiteraard helemaal niet leuk, maar ik ben opgelucht dat ik weet wat ik nu weet en ik dat ik mijn paard al die tijd goed heb "gelezen." Alleen jammer dat ik er pas zo laat wat mee heb gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 15:16 



 
Profiel   

Heel veel succes en wijsheid. Je planning ziet er goed uit net als de scenarios. Ik had hetzelfde gedaan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 15:56 



 
Profiel   

Je moet jezelf niets kwalijk nemen. Ze kunnen nou eenmaal niet praten en als het gedrag niet consequent is (ene keer wel, andere keer niet) is is dat echt niet zo eenvoudig als dat het achteraf lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 22:24 



 
Profiel   

Stille meelezer hier..

KS is tegenwoordig ook operabel! Geen idee of dit evt (financieel) een optie voor jullie is, maar misschien fijn om ook in je overwegingen mee te nemen..

[MD] Operatie kissing spines
Dit is een topic van iemand die deze operatie heeft laten uitvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 22:56 



 
Profiel   

Isabel_k schreef
Heel veel succes en wijsheid. Je planning ziet er goed uit net als de scenarios. Ik had hetzelfde gedaan :j


Dankje!


Sizzle schreef
Je moet jezelf niets kwalijk nemen. Ze kunnen nou eenmaal niet praten en als het gedrag niet consequent is (ene keer wel, andere keer niet) is is dat echt niet zo eenvoudig als dat het achteraf lijkt.


Ja dat is ook zo. En op zich ben ik er nog wel redelijk “snel” bij. Ze heeft “maar” een jaar in totaal echt ohz gelopen, dus daardoor is er nog geen erge schade.

ImkeTarek schreef
Stille meelezer hier..

KS is tegenwoordig ook operabel! Geen idee of dit evt (financieel) een optie voor jullie is, maar misschien fijn om ook in je overwegingen mee te nemen..

[MD] Operatie kissing spines
Dit is een topic van iemand die deze operatie heeft laten uitvoeren.


Wauw dit is echt nieuw voor mij! Interessant topic, ik heb 1 pagina even doorgelezen en ik ga dit weekend er even wat meer aandacht aan besteden en googelen. De kosten van zoiets zullen wel enorm zijn en ik weet niet of Zara’s KS ernstig genoeg is om zulke bedragen neer te gooien.

——

Update!

Ik had gister de Concord Leader besteld en had hem vanochtend al binnen (thanks Agradi). Net gelijk de boel voor het eerst geïnstalleerd wat makkelijker was dan gedacht. Ook het gebruik ervan is vrij makkelijk, het eerste rondje stappen vond ik het nog wel even onwennig, maar daarna gingen Zaar en ik lekker. Ik vind het een fijn hulpmiddel :j Zara was gespannen door de regen en zware wind, maar door de Leader zaten er soms ineens echt onwijs ontspannen stukjes bij waarbij ze heel mooi bol over haar rug naast me liep. Ik had helemaal niet het gevoel dat er veel druk op de lijn stond, ik kan hem eigenlijk vrij loslaten en dan doet het zijn ding al. Zara kon gewoon omhoog komen of haar hals strekken als ze het wilde.

Ik heb het maar 10 minuutjes gedaan, volgens de gebruiksaanwijzing was dat voor nu wel even voldoende. Merkte ook dat Zara aan het eind het zwaar begon te krijgen en haar concentratie begon te verliezen. Ik ben daar 2 rondjes doorheen gegaan en toen gestopt. Morgen ga ik de Concord Leader weer gebruiken tijdens het instappen voor het longeren. Dan longeer ik wel iets korter, 15 min ofzo, omdat ik niet te veel van haar spieren gelijk wil vragen.

En oja het schema zal wat veranderen aangezien ik zojuist gestopt ben met de verzorgster van Zara. Ik ga daar verder niet op in hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 18:52 



 
Profiel   

Wat vervelend zeg. Het zit je allemaal niet mee. :(

Concord is fijn inderdaad. Heb ik vroeger zo nu en dan gebruikt voor mijn fjord. Longeren was voor haar een spelletje en toen ik jonger was had ik niet het overwicht om ho te zeggen. Door de concord voelde het voor haar meer als werk. :) Het dwingt echt niet. Meer ondersteunen in mijn idee. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 19:26 



 
Profiel   

Jij hebt denk ik de korte van de Concord, maar je hebt er ook een langere versie van waar je mee kan longeren. Misschien vind je die dan ook wel fijn om te gebruiken.

Enne, ik zou me als ik jou was niet helemaal vastpinnen op een schema, zeker nu je het alleen moet gaan doen. Ze kan best een dag overslaan, doe je bijvoorbeeld twee dagen iets en dan een dag niet en dan weer twee dagen wel. Of om de dag. Maak het voor jezelf werkbaar, anders wordt het een moeten en dat voelt ze waarschijnlijk ook wel aan.
Zolang je de dingen die je met haar doet "goed" doet gaat ze evengoed wel vooruit hoor. Zo was het met Elvee in elk geval wel.

Sterkte weer hoor, het zal allemaal met elkaar niet meevallen voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 21:29 



 
Profiel   

Ik mis een optie D, zeker nu je geen verzorgster voor Zara meer hebt: niet alle dagen trainen maar ook rustdagen inbouwen.
Spieropbouw ontstaat doordat de spier door "overbelasting" kleine scheurtjes krijgt, die weer worden opgevuld met spiermateriaal. Dat gebeurt in rust. Als jij alle dagen traint en dus de spier elke dag overbelast, heeft de spier geen rust om opgevuld te worden met spiermateriaal. Dat werkt dus niet.

Ik zou je dan ook aanraden om niet elke dag met de Concord leader te werken, waarmee je paard toch in een houding gedwongen wordt, maar ook rustdagen in te bouwen in je schema. Op zo'n dag aan de hand wandelen is prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 22:03 



 
Profiel   

Isabel_k schreef
Wat vervelend zeg. Het zit je allemaal niet mee. :(

Concord is fijn inderdaad. Heb ik vroeger zo nu en dan gebruikt voor mijn fjord. Longeren was voor haar een spelletje en toen ik jonger was had ik niet het overwicht om ho te zeggen. Door de concord voelde het voor haar meer als werk. :) Het dwingt echt niet. Meer ondersteunen in mijn idee. :j


Ja het paardenleven gaat bij mij niet zo soepel de laatste tijd :=

Ja het is echt een fijn ding die Concord! Zit er over te denken om ook nog de longe uitvoering te nemen.

Jet schreef
Jij hebt denk ik de korte van de Concord, maar je hebt er ook een langere versie van waar je mee kan longeren. Misschien vind je die dan ook wel fijn om te gebruiken.

Enne, ik zou me als ik jou was niet helemaal vastpinnen op een schema, zeker nu je het alleen moet gaan doen. Ze kan best een dag overslaan, doe je bijvoorbeeld twee dagen iets en dan een dag niet en dan weer twee dagen wel. Of om de dag. Maak het voor jezelf werkbaar, anders wordt het een moeten en dat voelt ze waarschijnlijk ook wel aan.
Zolang je de dingen die je met haar doet "goed" doet gaat ze evengoed wel vooruit hoor. Zo was het met Elvee in elk geval wel.

Sterkte weer hoor, het zal allemaal met elkaar niet meevallen voor je!


Ja klopt ik heb de Leader, dat is inderdaad de korte versie. Ik vind het wel een fijn ding dus wil misschien nog de longe over een tijd aanschaffen.

Ja nu ik er weer alleen voor sta zal er inderdaad wat meer ruimte in het schema moeten komen, want anders is het voor mij niet haalbaar. Gelukkig staat ze op het land waar ze vrij kan bewegen, dus als ik een dagje echt niet kan is dat ook geen grote ramp denk ik.

Maflinger_S schreef
Ik mis een optie D, zeker nu je geen verzorgster voor Zara meer hebt: niet alle dagen trainen maar ook rustdagen inbouwen.
Spieropbouw ontstaat doordat de spier door "overbelasting" kleine scheurtjes krijgt, die weer worden opgevuld met spiermateriaal. Dat gebeurt in rust. Als jij alle dagen traint en dus de spier elke dag overbelast, heeft de spier geen rust om opgevuld te worden met spiermateriaal. Dat werkt dus niet.

Ik zou je dan ook aanraden om niet elke dag met de Concord leader te werken, waarmee je paard toch in een houding gedwongen wordt, maar ook rustdagen in te bouwen in je schema. Op zo'n dag aan de hand wandelen is prima


Ja de aan de hand werk dagen in het schema zoals buiten wandelen (zonder Concord) of wat fysio oefeningen doen beschouw ik als “rust” voor Zara. Ze hoeft dan niet intensief haar spieren te gebruiken, maar ze is dan wel even in de hand. Het is ook niet mijn plan om dagelijks de Concord te gebruiken, lijkt mij een grote belasting voor haar spieren nu ze niks gewend is. Ik wil sowieso 2 dagen in de week er mee stappen en de rest een beetje op gevoel afgaan of ze het een keer een dagje aan kan om er mee in te stappen voordat we longeren.

——

Vandaag heb ik de concord toch maar niet gebruikt voor instappen. Een vriendin van mij wilde namelijk wel met Zara aan de dubbele longe werken vandaag en ik vond dat al zwaar genoeg. Deze vriendin heeft vaker Zara aan de dubbele longe gehad dus dat was fijn. Echter lag de focus nu heel erg op voorwaarts neerwaarts en dat begreep die vriendin ook gelijk dus daar heeft ze met Zaar aan gewerkt.

Zara ging eerst een paar minuten rennen, omdat ze de dubbele longe nog wel spannend vind, maar uiteindelijk ontspande ze. Die vriendin gaf al aan: zodra ze in stap een aantal rondes linksom en rechtsom het goede antwoord heeft gegeven (dus voorwaarts en neerwaartse houding) dan is ze gelijk klaar. Kleine positieve stukjes opbouwen. Dat vond ik ook een strak plan dus dat hebben we gedaan. Denk dat Zara maar 10 min aan de dubbele longe heeft gelopen, want ze snapte al snel wat er van haar gevraagd werd. Ik ben super blij en trots! Volgend weekend komt die vriendin waarschijnlijk weer helpen. Ze legt me ook uit tijdens het longeren wat ze precies vraagt aan Zara en hoe en wanneer ik wat moet doen. Heel fijn! En ondanks dat Zara maar kort heeft gelopen was ze wel ontspannen en voldaan na de training, dus daaraan merk ik wel dat dit mentaal en fysiek nog moeilijk voor haar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 18:24 



 
Profiel   

Goed bezig! Goed naar je intuïtie blijven luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 21:22 



 
Profiel   

TS, hoe gaat het ondertussen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 20:59 



 
Profiel   

AmenteC schreef
TS, hoe gaat het ondertussen?


Oeps, ik heb al een tijdje geen update geplaatst, dus bij deze.

Met Zara gaat het goed, de dierenarts is 2 september langs geweest voor een controle en ze was vlekkeloos bij de kreupelheidstest (of hoe je dat ook noemt haha). Dat rechterachterbeen is gewoon dus een zwakke plek, maar niet iets heel heftigs, aangezien ze volledig zuiver loopt als ze niet overbelast wordt. Ook zag de DA meer ruggebruik bij Zara (ons trainingsschema heeft zijn vruchten afgeworpen). Hij gaf aan dat ik wel weer stappen kon gaan maken naar het rijden, omdat hij denkt dat Zara dat wel aan kan, zolang ze haar rug goed bol blijft houden onder het zadel.

Maaaaaaar... toen hij dat zei over het rijden was mijn eerste gedachte eigenlijk: Nee, dat wil ik helemaal niet. Heb ik niet hardop tegen hem gezegd, wilde er eerst ook nog zelf even over nadenken. Ik heb er dus goed over nagedacht over welke kant ik op wil met Zara en het rijden is gewoon iets wat ik (voorlopig) niet meer wil oppakken. Ik zet voorlopig erbij, want ik ken mezelf, ineens kan dat gevoel weer omslaan, zeker als Zara dalijk consequent goede beweging vanaf de grond gaat laten zien. Ik heb ook de afgelopen tijd wel naast haar staan springen (als in: ik ga op je rug klimmen) en wat druk op haar rug gezet. Ze was hier vrij chill onder en bleef stilstaan, dus dat was in ieder geval een positieve reactie. Of ik verder wil weet ik gewoon nog niet. Ik heb mijn nieuwe zadel ook teruggegeven aan de zadelmaker, dus op het moment zijn we Koos Zadelloos.

Wat ik nu wel wil gaan doen met Zara is nog onduidelijk. Ik zit wel alle mogelijke opties te verzamelen. Een mooi plekje ergens in een ruime wei voor de rest van haar leven, een functie als coachingspaard bij iemand die ik via via ken of gewoon verder gaan met haar als grondwerkpaard.

Momenteel ben ik met dat laatste bezig, we zijn druk bezig met dubbele longe en ik word er gelukkig (dankzij hulp van een lieve vriendin) zelf weer wat handiger in. Zondag hebben we de stap gemaakt om te lange lijnen, dus ik achter Zara en Zara voor mij laten stappen. Eerst natuurlijk ernaast begonnen, om te kijken of ze zou trappen, maar ze liet het allemaal toe dus toen kon ik erachter gaan lopen. Ze vond het erg vreemd, normaal loop ik natuurlijk voorop en nu was zij ineens aan kop. Ze probeerde ook telkens naar me toe te draaien met een hoofd van “Eh hallo, dit klopt niet hoor.” Gisteren heb ik dubbele longe bitloos opgepakt met die multi bridle. Dat was super wennen, maar Zara was heel braaf en gaf mij de tijd om het even allemaal goed aan te voelen. :D Ook gisteren het uitstappen weer gedaan door er achter te lopen. Ze snapte dit keer bijna meteen wat ik van haar vroeg, dus mevrouw liep ontspannen en vrolijk voorop.

Ik wil uiteindelijk aan de lange lijnen kunnen werken in de rijbak, zodat we echt dressuur oefeningen kunnen gaan doen (waarin ik dan les neem natuurlijk). Maar voorlopig zijn we daar nog niet. Zara vindt de bak nog steeds erg eng, ik begin haast serieus te denken dat ze een baktrauma heeft... Ik kan overal met haar stappen, op het erf, buiten op de dijk tussen alle wielrenners, scooters, etc. Maar in de bak? Ho maar. Naja het kan wel, alleen heeft ze een halfuur nodig voordat ze eindelijk kan ontspannen daar. Ik blijf het gewoon telkens oefenen met haar in de hoop dat ze uiteindelijk door krijgt dat de bak niet per se betekent dat ze bereden gaat worden.

Dus zoals jullie lezen, we hebben nog zat om aan te werken. :))

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 10:15 



 
Profiel   

Weer een Zara update. Ik heb fijn nieuws, zoals in mijn vorige post vermeld was er een optie dat Zara therapiepaard zou kunnen worden bij iemand. Gisteren wezen kijken bij het weiland van die vrouw en de knoop doorgehakt. Zara gaat verhuizen en mag lekker de komende jaren spenderen op een weiland (heel het jaar door) met 3 andere paarden waar ze uiteindelijk zal kunnen gaan functioneren als therapiepaard voor mensen met angsten en andere mentale klachten. :D Ik blijf dan gewoon wekelijks langskomen wanneer ik zin en tijd heb om wat grondwerk met Zara te doen en te knuffelen. Het is echt ideaal. Zara krijgt het leventje dat ze wilt en verdient en ik krijg rust en kan gewoon langs komen wanneer ik wil om leuke dingen met Zara te doen. Het landje is op 5 minuten loopafstand van een bos dus Zara en ik kunnen bijvoorbeeld eindelijk heerlijk boswandelingen gaan maken. Ook is er ruimte in de wei die ik kan afsluiten en waar ik dan Zara kan longeren en het werk aan de lange lijnen gewoon verder kan oppakken.

Volgende week zondag gaat ze verhuizen (de 3e keer in een jaar tijd wat ik wel een beetje ellendig vindt, maarja hier staat ze de komende jaren goed). Ik vind het wel erg spannend allemaal en ben benieuwd of ze wordt geaccepteerd in de kleine kudde die nu al op dat weilandje staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 12:40 



 
Profiel   

Wat spannend! Klinkt als een goede oplossing voor jullie allebei. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 12:55 



 
Profiel   

Klinkt als een fantastische oplossing! Dat ze daar maar lekker oud mag worden en heel veel mensen helpen kan met hun angsten enzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 14:41 



 
Profiel   

Goh wat een fijne update :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 15:31 



 
Profiel   

Klinkt als een mooie oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 18:46 



 
Profiel   

Lijkt me een prima compromie tussen jou belangen en paard zijn welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 15:49 



 
Profiel   

De verhuizing verliep gister weer erg soepel! :D Ik kan nu echt wel zeggen dat Zara volledig trailermak is. De laatste 3x is ze er meteen opgelopen, super trots! De verhuizing naar Zara’s nieuwe landje was ook goed getimed. Ze stond sinds donderdag weer in de uitloopstal en ik merkte aan alles dat Zara (ondanks dat ze onbeperkt voer had en bewegingsvrijheid) er helaas gewoon niet gelukkig mee was. Tijdens het weideseizoen had ik een vrolijk en actief paard. Terug op stal was Zara weer zenuwachtig, liep constant te ijsberen, at niet veel en tijdens het werk had ze geen energie meer over. Het is gewoon echt een weiland paard! :j

Toen ze bij haar nieuwe weitje aankwam leek ze daarom ook gelijk tevreden. Alleen de ontmoeting met de 3 paarden die al op het land stonden vond ze erg spannend (ik ook :+ ). We hebben haar eerst de tijd gegeven om in haar eentje het land te verkennen en daarna de kudde die achterin het land stond “opgesloten” erbij gegooid. Alles kwam natuurlijk gelijk enthousiast op haar af, maar Zara wilde er niks van hebben. := Ze lieten haar gelukkig al snel weer met rust en stonden met zijn allen rustig te eten, dus prima!

[ img ]

Vanochtend vroeg ben ik weer langs geweest om even te controleren hoe het met Zara ging, maar ze stond er gewoon bij alsof ze er al jaren staat. Geef Zara een stuk land en ze is al snel tevreden := Ik merkte ook dat ze telkens samen stond met de Shetlander merrie, dus ik heb het idee dat ze daar op dit moment wel steun aan heeft.

[ img ]

Verder kreeg ik vandaag een lieve foto (die ik hier niet kan plaatsen) en berichtje toe gestuurd dat Zara al met het eerste coaching clientje heeft “gewerkt”. Lekker uitgebreid poetsen en knuffelen en Zara scheen er enorm van te genieten en erg lief te zijn. Goedgekeurd als coachingspaard dus! :D Ik word daar zo gelukkig van. Ik ben zo blij voor Zara dat ze nu op een manier kan functioneren anders dan als rijpaard waar ze happy van lijkt te worden. En ik ben enorm blij dat ze kindjes blij maakt! Ik ben voor nu zo ontzettend tevreden met de keuze die ik heb gemaakt, ik heb ook echt het idee dat ik eindelijk een soort van “rust” heb.

Een hele gelukkige update dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 21:59 



 
Profiel   

Gaaf om te lezen dat Zara blijkbaar haar plekje gevonden heeft en dat jij daar ook helemaal blij mee bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 22:03 



 
Profiel   

Zara verhuist per december weer even naar een stal, helaas is het land waar ze op stond er door alle regen van de afgelopen tijd nu zo slecht aan toe, dat het geen gezonde leefomgeving meer is voor de paarden. Van het voorjaar kijk ik dan even wat ik doe, misschien dat ze bij mij in de buurt op een weiland kan 24/7 of ze verhuist weer gewoon terug naar het land waar ze nu op stond. We gaan dan even van het voorjaar/zomer maatregelen nemen om het land goed winterproof te maken. :j Dit was nl het eerste jaar dat die vrouw bij wie Zara stond dit weiland had, dus ze wist nog niet hoe het er in de winter uit zou gaan zien. Voor volgende najaarsseizoen zijn we dus voorbereid!

Zara komt voorlopig nu ook eindelijk een stuk dichter bij mijn huis te staan, 5 minuutjes rijden ipv 20-30 min. dat ik normaal gesproken altijd reed (ook naar haar vorige stalling). Ze komt in een binnenbox van 3x5 met verharde uitloop te staan en ze kan neuzen en kriebelen met de haar buren. Uiteraard weer lekker onbeperkt ruwvoer, zoals ze tegenwoordig gewend is. Verder mag ik haar losgooien en longeren in de rijbak, dus ze kan na 2 maanden in de modder spelen weer even op een goede manier haar lichaam gaan bewegen. Ik heb ook wel weer veel zin om de training op te pakken, de afgelopen 2 maanden waren erg relaxt, omdat ik niet per se iets hoefde te doen met haar, maar ik mis toch het werk met Zaar heel erg. :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 10:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 23 [ 555 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 23  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen