[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 02:28

Bedankt voor jullie positieve en lieve reacties! Maar ik denk toch dat ik nog niet klaar ben om Zara te verkopen. Toch niet... :=

Ik werd net in paniek wakker en dacht: IK BEN NOG LANG NIET KLAAR MET ZAAR. En ik besef me ook dat ik gewoon de laatste tijd ook helemaal niet goed bezig geweest ben met haar. Ik heb er een HALF JAAR over gedaan om haar zover te krijgen dat ze normaal aan een longeerlijn kan lopen en met me mee wil wandelen in de bak en buiten. WAAROM verwacht ik dan dat ze het rijden, het MOEILIJKSTE wat er is tussen mij en Zara, zomaar weer in 1x oppakt? En dat dat vertrouwen maar pats-boem weer terugkomt? Dat is toch totaal niet eerlijk naar Zara en naar mezelf?

Daarnaast had ik met mezelf afgesproken dat ik zelf degene zou zijn die het rijden met Zara oppakt. En dat ik het in hele kleine stapjes zou doen, alsof ze opnieuw ingereden wordt. Waarom? Omdat anders zou gebeuren wat er nu gebeurd. Ik zet weer iemand op Zara die verder geen vertrouwensbasis heeft opgebouwd met Zara. Weer laat ik Zara in 1x alles doen onder het zadel “omdat andere 5 jarige dat ook kunnen.” En weer sta ik erbij en kijk ik er naar als het allemaal fout gaat onder het zadel (vorige week is de ruiter die er nu op rijd er af gevallen). En Zara en ikzelf leren er helemaal niks van. Dit is mijn schuld, ik weet dat Zara ontzettend veel tijd nodig heeft om dingen op te pakken, en toch pak ik het weer op de ouderwetse manier aan waarvan ik weet dat het niet werkt.

DUS we gaan weer bij nul beginnen. Niet helemaal natuurlijk, want grondwerk zit er nu goed in, maar met rijden. Weer even helemaal terug naar de basis en Zara benaderen alsof ze nog nooit een mens op haar rug heeft gehad. Daarnaast denk ik dat het slim is als ik op een manege een paar privélessen ga volgen, zodat ik het vertrouwen in het rijden weer terug krijg. Een stalgenootje heeft dit ook gedaan voordat ze op haar jonge paard stapte en dit heeft haar enorm geholpen. Ik vind dat eigenlijk ook wel een goed idee.

Pfff worden jullie ondertussen al moe van mijn wispelturigheid? 8)7 Ik wel.

Ik laat de advertentie van Zara nog wel even staan, mocht ineens iemand interesse hebben die helemaal perfect is voor Zaar. Maar ik heb eigenlijk niet meer echt de intentie om haar te verkopen.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:22

Ik snap je hoor. Het is ook een enorme stap en soms voelt opgeven nog niet als de juiste stap. Onthoud dat het jóuw beslissing moet zijn, wat het uiteindelijk ook wordt. Niet die van alle andere mensen die er iets van vinden, alleen van jou. Laat je ook niet leiden door haar leeftijd. Ze is nog maar 5. :) Dat is nog piepjong, kijk naar je paard waar ze aan toe is en niet naar de norm. Die van mij is nu 8 en merkten we pas dit voorjaar dat hij toe is aan het moeilijker werk.


Ik denk dat het niet gek is om opnieuw te beginnen, is het een idee om daar begeleiding aan huis (stal) bij te vragen van een professional? Iemand die dit soort problemen vaker heeft gezien, die weet hoe te handelen en je paard kan lezen vanaf de grond en je zodoende kan begeleiden in welke stap nodig is.
Zo heeft destijds mijn trainster ook besloten dat ze mijn paardje niet zelf / alleen kon trainen en heeft ze Karel Bauer van HorseSense er bij gehaald. Hij kwam een paar keer per week en dat was echt de schakel naar succes uiteindelijk.
Hij komt geloof ik in heel Zuid Holland. Ik heb een compilatie filmpje van het proces met mijn paard, bij interesse kan ik die even PB'en. :)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:07

Ga het rijden ook zien als iets waarmee je de spanning uit het lijf kan krijgen en daarmee ook uit het hoofd.
Nu heeft dat bij mij wel even geduurd om aan te voelen waar ze vast houdt en hoe op te lossen.
Zo kan ze zich bijvoorbeeld een soort van schrap zetten, waarbij ze wel loopt maar heel ingehouden. Dan moet ik haar echt flink naar voren rijden, dan moet ze wel wat van die spierspanning los laten.
Ze kan soms ook erg vasthouden rond de ribben en oppervlakkig ademen. Dan juist veel circels en buigingen met hals laten strekken.
Ik focus nooit op de enge stukken in de bak, maar vraag wel aandacht en werklust op de andere stukken.

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:01

het moet leuk blijven. ik vind opgeven ook niet helemaal het juiste woord. sommige relaties neem je ook afstand van als het niet meer werkt, anders dan opgeven.
denk dat het je opzich veel rust kan geven, je had ook een beslissing gemaakt maar daar lijk je nu niet meer op te vertrouwen dat dat de juiste was.

maar snap je wel! uiteindelijk kan niemand je helpen met de keuze, veel succes en komt altijd goed.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 16:34

Leo schreef:
Ik snap je hoor. Het is ook een enorme stap en soms voelt opgeven nog niet als de juiste stap. Onthoud dat het jóuw beslissing moet zijn, wat het uiteindelijk ook wordt. Niet die van alle andere mensen die er iets van vinden, alleen van jou. Laat je ook niet leiden door haar leeftijd. Ze is nog maar 5. :) Dat is nog piepjong, kijk naar je paard waar ze aan toe is en niet naar de norm. Die van mij is nu 8 en merkten we pas dit voorjaar dat hij toe is aan het moeilijker werk.


Ik denk dat het niet gek is om opnieuw te beginnen, is het een idee om daar begeleiding aan huis (stal) bij te vragen van een professional? Iemand die dit soort problemen vaker heeft gezien, die weet hoe te handelen en je paard kan lezen vanaf de grond en je zodoende kan begeleiden in welke stap nodig is.
Zo heeft destijds mijn trainster ook besloten dat ze mijn paardje niet zelf / alleen kon trainen en heeft ze Karel Bauer van HorseSense er bij gehaald. Hij kwam een paar keer per week en dat was echt de schakel naar succes uiteindelijk.
Hij komt geloof ik in heel Zuid Holland. Ik heb een compilatie filmpje van het proces met mijn paard, bij interesse kan ik die even PB'en. :)


Ja ik wil zeker wel begeleiding van een professional. :j Al is het maar voor de mentale support die ik af en toe zelf nodig heb :+ Ik denk dat ik wel al een idee heb van hoe ik het ongeveer aan wil gaan pakken met Zara. Eigenlijk op dezelfde manier als dat ik het longeren heb aangepakt. Vooral veel observeren en mijn eigen gedrag aanpassen. Wat doet Zaar en wanneer doet ze het? En hoe kan ik dat gedrag zonder stress en druk veranderen? Dus vooral met veel positive reinforcement werken. En dat stapje voor stapje. Voor Zara begint de stress namelijk al als ze het zadel alleen al ziet hangen over de stal deur (dan staat ze letterlijk te poepen van angst). Denk dat ik daar maar eens eerst ga beginnen zelf en zodra het zadel niet meer eng is en ik aanstalten kan gaan maken om erop te gaan dan ga ik iemand erbij halen.

Als jij het compilatiefilmpje naar mij zou willen PB'en dan graag! :D Ben wel benieuwd.

Avanti schreef:
Ga het rijden ook zien als iets waarmee je de spanning uit het lijf kan krijgen en daarmee ook uit het hoofd.
Nu heeft dat bij mij wel even geduurd om aan te voelen waar ze vast houdt en hoe op te lossen.
Zo kan ze zich bijvoorbeeld een soort van schrap zetten, waarbij ze wel loopt maar heel ingehouden. Dan moet ik haar echt flink naar voren rijden, dan moet ze wel wat van die spierspanning los laten.
Ze kan soms ook erg vasthouden rond de ribben en oppervlakkig ademen. Dan juist veel circels en buigingen met hals laten strekken.
Ik focus nooit op de enge stukken in de bak, maar vraag wel aandacht en werklust op de andere stukken.


Ik kan in principe Zara onder het zadel wel aanvoelen, maar vaak zodra ik het begin te voelen raak ik zelf in de stress en dan reageert Zaar daar weer op. Als ik haar dan naar voren rijd of voltes rijd komen juist de explosies eruit. Het is daarom zo moeilijk voor mij (en voor ieder andere ruiter die erop heeft gereden) om de juiste reactie op Zara's stress te vinden.

brokjes schreef:
het moet leuk blijven. ik vind opgeven ook niet helemaal het juiste woord. sommige relaties neem je ook afstand van als het niet meer werkt, anders dan opgeven.
denk dat het je opzich veel rust kan geven, je had ook een beslissing gemaakt maar daar lijk je nu niet meer op te vertrouwen dat dat de juiste was.

maar snap je wel! uiteindelijk kan niemand je helpen met de keuze, veel succes en komt altijd goed.


Het moet inderdaad leuk blijven en ik heb echt veel momenten dat ik het helemaal niet meer zo leuk vind. Maar ondanks dat Zara en ik misschien ontzettend kunnen botsen, passen we op de een of andere manier toch ook weer perfect bij elkaar. We hebben ongeveer dezelfde persoonlijkheid :)) En het is gewoon een beetje mijn kindje, ik ben helemaal gek op haar, hoevaak ik haar ook achter het behang wil plakken. Ik dacht echt vorige week dat het klaar was, maar sinds ik die beslissing heb genomen heb ik alleen maar slecht geslapen en met een rot gevoel rond gelopen. Ik wilde nog geen eens meer naar stal, omdat ik het niet meer kon verdragen om Zara te zien en met haar bezig te zijn. Gisteren heb ik dat gevoel even aan de kant kunnen zetten en ben ik er weer op gaan zitten om een paar rondjes te stappen, gewoon om even mijn paard te voelen onder me. Ondanks dat ze echt niet braaf was genoot ik er toch zo erg van. Dat maakte voor mij wel duidelijk dat ik er toch nog niet helemaal klaar mee ben. :D

-----

Wat ik wel ga doen voordat we vanaf nul gaan beginnen met rijden is Zara's rug, SI gewricht en achterbenen op de foto/echo laten zetten. Ondanks dat ze volgens de osteopaat nergens last van heeft heb ik toch een knagend gevoel dat zegt dat ik haar eens goed moet laten nakijken. Waarschijnlijk is het gewoon een gevoel en is er verder niks aan de hand, maar ik wil het toch zeker weten. :j Als het goed is word ik vandaag of morgen terug gebeld door een dierenarts in Zuid-Holland die een mobiele kliniek heeft.

Doubtless

Berichten: 8481
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:00

Ik weet niet of ik de enige ben die er zo over denkt, misschien kan jij je er zelf ook wel in vinden... Ik zou in deze ook goed nadenken wat jij Zara kan bieden. Voor haar is dit ook geen fijne situatie.

Ik denk dat ze meer heeft aan iemand die zekerder in zijn schoenen staat en weet hoe met dit soort paarden om te gaan in plaats van (zoals je zelf al zegt) van hot naar her vliegt. Kijkend naar wat er allemaal heeft gespeeld in dit topic vraag ik me af of jij en zij hier op lange termijn veel plezier aan gaan hebben.

Het is ook geen misdaad om toe te geven dat het een mismatch is he :n gebeurt de beste en er zijn duizenden mensen die dit meegemaakt hebben. Maar soms is het dan gewoon beter om te kiezen voor verkoop IPV "aan blijven modderen".

Wil niemand voor het zere been schoppen, hoop dat ook voor dit soort input ruimte is binnen dit topic ;)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:08

Heb je het topic gevolgd van die bokker waarvan de merrie echt achterlijke kapriolen uithaalde inclusief 360 graden spins?
Zij heeft de merrie naar iemand toegebracht voor doorrijden en heeft er nu een vet gaaf wedstrijdpaard aan (nog wel stout maar handelbaar).

Tijdens de verkoop van mijn dame wilde ik niet zelf voorrijden omdat ik wist dat als ik zenuwachtig zou zijn ze accuut in de staak zou gaan. Heb haar toen op een springstal neergezet met eerlijke paardvriendelijk maar wel no-nonse ruiters. Die verkopen zo veel paarden dat ze geen plankenkoorts hebben bij een koper. Tevens heb ik ze 2x per week laten rijden om zelf meer afstand te kunnen creeeren in mijn hoofd/hart. Ze bevestigden ook de complexiteit van het paard en hebben ook echt meegekeken naar geschikte baasjes ipv de boel te belazeren voor naieve beginners.
Was ons een goede beslissing :j

In je eentje blijven tobben is vaak een cirkel waar je niet uitkomt helaas.
Nu was ik absoluut niet meer op het punt waar jij was maar het bleef een beetje een heks :+

Het was bij mij ook eigen fok en gezond. Dat weerhield me echt enorm. Ik denk dat als ik nog fanatiek wedstrijden gereden had en dagelijks tijd had gehad ik niet verkocht had.


Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:19

Als je dan toch gaat laten onderzoeken, laat dan de hals ook op de foto zetten :)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 15:01

Doubtless schreef:
Ik weet niet of ik de enige ben die er zo over denkt, misschien kan jij je er zelf ook wel in vinden... Ik zou in deze ook goed nadenken wat jij Zara kan bieden. Voor haar is dit ook geen fijne situatie.

Ik denk dat ze meer heeft aan iemand die zekerder in zijn schoenen staat en weet hoe met dit soort paarden om te gaan in plaats van (zoals je zelf al zegt) van hot naar her vliegt. Kijkend naar wat er allemaal heeft gespeeld in dit topic vraag ik me af of jij en zij hier op lange termijn veel plezier aan gaan hebben.

Het is ook geen misdaad om toe te geven dat het een mismatch is he :n gebeurt de beste en er zijn duizenden mensen die dit meegemaakt hebben. Maar soms is het dan gewoon beter om te kiezen voor verkoop IPV "aan blijven modderen".

Wil niemand voor het zere been schoppen, hoop dat ook voor dit soort input ruimte is binnen dit topic ;)


Je hebt echt volledig gelijk hoor en je schopt zeker niemand voor het zere been! Ik zit nog steeds te twijfelen hoor en misschien zijn we inderdaad niet de ideale combinatie, maar aan de andere kant leer ik wel ontzettend veel van haar en wil ik wel graag proberen de ruiter te worden die zij nodig heeft. Ik wil het nog 1 kans geven waarbij ik het aanpak zoals ik het in mijn hoofd had zitten een halfjaar geleden. Die aanpak heeft toen ook voor grondwerk goed uitgepakt, dus hopelijk krijg ik door mijn eigen gevoel weer te volgen het zelfde resultaat onder het zadel. Ik kijk het voorlopig nog even aan, ze blijft wel te koop staan voor als de perfecte persoon ineens voorbij komt. :D

Sizzle schreef:
Heb je het topic gevolgd van die bokker waarvan de merrie echt achterlijke kapriolen uithaalde inclusief 360 graden spins?
Zij heeft de merrie naar iemand toegebracht voor doorrijden en heeft er nu een vet gaaf wedstrijdpaard aan (nog wel stout maar handelbaar).

Tijdens de verkoop van mijn dame wilde ik niet zelf voorrijden omdat ik wist dat als ik zenuwachtig zou zijn ze accuut in de staak zou gaan. Heb haar toen op een springstal neergezet met eerlijke paardvriendelijk maar wel no-nonse ruiters. Die verkopen zo veel paarden dat ze geen plankenkoorts hebben bij een koper. Tevens heb ik ze 2x per week laten rijden om zelf meer afstand te kunnen creeeren in mijn hoofd/hart. Ze bevestigden ook de complexiteit van het paard en hebben ook echt meegekeken naar geschikte baasjes ipv de boel te belazeren voor naieve beginners.
Was ons een goede beslissing :j

In je eentje blijven tobben is vaak een cirkel waar je niet uitkomt helaas.
Nu was ik absoluut niet meer op het punt waar jij was maar het bleef een beetje een heks :+

Het was bij mij ook eigen fok en gezond. Dat weerhield me echt enorm. Ik denk dat als ik nog fanatiek wedstrijden gereden had en dagelijks tijd had gehad ik niet verkocht had.


[ [url=m/KoMOwr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nee dat topic heb ik geloof ik niet gezien! Ik heb er ook aan getwijfeld om Zara ergens heen te brengen voor training, maar ik ben bang dat als ze dan terugkomt en ik er op moet dat het gewoon weer hetzelfde gaat zijn als voordat ze weg ging en dan ben ik veel geld kwijt voor niks. :+

De manier waarop jij de verkoop met je paard aan hebt gepakt is ook nog door mijn hoofd geschoten inderdaad. Als ik Zara met 100% zekerheid ga verkopen dan zou dat ook nog een optie kunnen zijn, voorlopig blijft ze nog gewoon bij mij staan en wil ik het zelf nog even een kans geven of haar vanuit hier verkopen aan toevallig een perfecte match.

Knap paardje, leuk hoofd zit erop! <3

Elvirawortel schreef:
Als je dan toch gaat laten onderzoeken, laat dan de hals ook op de foto zetten :)


Ga ik doen! Ik denk dat ik eigenlijk gewoon alles op de foto ga laten zetten, anders zie ik misschien nog steeds iets over het hoofd.

----

Ik heb vorige week de paardenarts gebeld en woensdagochtend a.s. komt hij met zijn mobiele kliniek langs! :D Ik heb hem aan de telefoon een beknopte uitleg gegeven van waar ik de afgelopen jaren met Zara tegen aan ben gelopen en het leek hem goed om eerst een klinische keuring te doen met kreupelheidsproef om te kijken of daar bemerkingen uitkomen en vervolgens het een en ander op de foto te zetten. Ik wil ook graag haar SI gewricht op de echo, omdat ik heel sterk het gevoel heb dat daar misschien een probleem zou kunnen zitten bij haar (aangezien haar bunnyhop galop, overkruist aanspringen, staken, zadel dat naar links en rechts schuift, moeilijk doen bij optillen achterbeen tijdens hoeven uitkrabben). Ik ben erg opgelucht dat de paardenarts komt en eigenlijk had ik die stap ook al veel eerder moeten nemen. Het is altijd bij mij een groot vraagteken geweest of het bij Zara gedrag is of pijn. De osteo heeft altijd aangegeven dat ze geen bijzondere dingen voelt bij Zara, maar toch heb ik al een tijdje twijfels. Nu ga ik hopelijk een antwoord krijgen. Dan kan ik ook echt verder met haar. Als het gedrag is is de kans wat groter dat ik haar verkoop, is er iets aan de hand dan blijft ze 100% zeker bij mij (denk dat ik daar ook niet zoveel keus in heb dan...).

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:10

Goed bezig!

Wat fijn dat je het nog een kans wilt geven. Vaak heb je een paard met een reden en die is meestal dat je er iets van kunt leren dat jij nodig hebt.

Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt.

Ik heb overigens mijn paard eerder dit jaar in training gezet, nadat ik er vorig jaar heel ongelukkig af viel. Paard schrok en ging bokkend door de bak, 40 meter lang, waarna ik eraf viel en zo onhandig viel dat ik mijn pols brak.
Dat was de tweede keer dat ik op haar reed.
Doel van de training en de opdracht aan de trainster was dan ook om te zien of ik als ruiter wel pas bij dit paard. Trainster is begonnen het paard te rijden terwijl ik een paar lessen nam op haar brave lespaarden om te zien of ik nog kon en durfde. Conclusie was dat paard braaf is en ik het rijden weer kon en leuk vond. Dus toen bij dezelfde trainster een aantal lessen genomen op mijn eigen paard en toen naar huis om daar samen verder te gaan met onze eigen instructrice.

Mijn ervaring is dat een paard in training zetten alleen zin heeft als jij als eigenaar regelmatig komt kijken en ook informatie krijgt over het hoe en waarom en ook kunt zien waarom het zo werkt. Daarbij is zelf ervaring opdoen, zelf leren met je paard, het belangrijkste. Jij moet er tenslotte mee verder, niet je trainster. Dit past trouwens helemaal bij de filosofie van de trainster, die een paard niet eens in training neemt als de eigenaar niet regelmatig langs komt. Het is geen fiets met haar.

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:38

Goed bezig TS! S.i. gewricht is inderdaad ook wel door mijn hoofd gegaan, wordt vaak over het hoofd gezien, goed dat je daar naar laat kijken. En een osteopaat is geen dierenarts :) Ze hebben geen Röntgenogen, maar zijn wel heel goed verder. Zijn maagzweren al uitgesloten? Als het niks lichamelijk‘s is weet ik echt nog wel een hele goede zadelpasser, heb veel goed aangeschreven zadelpassers gezien, maar zoals deze nog nooit iemand tegengekomen. Krijgt de meest dramatische gevallen weer op de rit

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:18

Hmm, nu je SI problemen noemt, zat er niet ook haflinger in? Dan zou ik ook PSSM1 testen.

Edit, Fjord zie ik. Weet niet of dat dan nut heeft. Waarschijnlijk niet.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 11:35

De veearts is geweest, ze is van kop tot staart op de foto geweest en er is een klinische keuring gedaan. Er zijn wel wat minder leuke dingen uitgekomen. Ik zal vanmiddag een uitgebreid verslagje schrijven.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:46

Goed van je dat je dit gedaan hebt.. Hopelijk kun je er wat mee :(:)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:35

Oh, gaaf. Ik ben benieuwd naar het verhaal.

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:31

Ohje, oftewep het heeft een reden waarom ze zo is/was?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:14

All right, daar gaan we.

Vanochtend was de veearts met zijn mobiele kliniek naar stal gekomen. In eerste instantie heeft hij een klinische keuring gedaan. Dus voelen, kijken, longeren op het harde en op het zachte en een buigproef. Hij zag dat Zara rechtsachter licht kreupel was. Dit kan kloppen, ze was aan dit been al meerdere keren kreupel geweest na intensieve buitenritjes, maar niets waar ik me echt zorgen om maakte, omdat het elke keer na een dag weer weg was. Verder was Zara bij de klinische keuring prima, geen bijzonderheden.

We hebben toen afgesproken dat we haar van kop tot staart op de foto zouden zetten een een echo van haar SI gewricht zouden maken. Ook wilde hij foto’s van dat rechterbeen. Hij meldde er wel gelijk bij dat als er op de foto’s niks te zien zou zijn dat niet gelijk betekent dat er geen pijn is. Nouja prima, dat zien we dan wel eerst maar even de foto’s maken.

Zara was flink aan het stressen weer dus de veearts heeft haar gesedeerd (vond ik heerlijk, rust :+ ). Ze stond er lekker hangerig en relaxt bij.

Afbeelding

Ik mocht een mooi schort aan en het röntgenplaat ding vasthouden. Vond ik wel cool, ik vind dierenartsenwerk tof. Dus achter de oren begonnen en zo langs de hals naar de rug naar het bekken toegewerkt. De foto’s konden we gelijk bekijken. De foto’s van de hals zagen er prima uit! Daar had hij niet erg veel op aan te merken, behalve dan dat 1 halswervel wat wolkeriger was dan de anderen, maar dit was nog binnen de norm. Vervolgens de foto’s van de rugwervels en hier begon het slechte nieuws. “Ik snap wel dat Zara in de stress raakt als ze het zadel ziet aankomen,” zei de DA. Ik was gelijk nerveus.

Zara heeft kissing spines. Ik denk dat de meeste paardenmensen wel weten wat dat is, voor degene die het niet weten: bij kissing spines staan de rugwervels dicht tegen elkaar aan (raken elkaar aan). Dit is een redelijk pijnlijke aandoeningen en kan worden verergerd wanneer het paard gespannen haar rug hol of naar elkaar trekt (iets wat Zara veel doet tijdens het rijden). De veearts bracht het heel nuchter, maar ik vind het echt niet tof. Mijn verzorgpaard had kissing spines en stond met 7 jaar al bij een rusthuis, dus ik had er flink de pest in. De veearts heeft er echter vertrouwen in dat als Zara iets afvalt en we haar op een goede manier gaan trainen (hij had het over een Concorde Leader/Longe) en goed Zara over haar rug laten lopen dat er goed mee te rijden is. We gaan daar dus mee aan de slag nu, maar ik voel me er wel een beetje zenuwachtig bij. Want heeft Zara dan echt geen pijn meer straks als we het op deze manier aanpakken? Hij had het ook nog over medicatie, maar ik heb daar niet meer over door gevraagd.

Daarnaast waren de foto’s van Zara’s rechter achterbeen ook niet goed. Bij de tussenpees was een fractuur te zien. Waarschijnlijk heeft ze zich een keer flink geblesseerd (scheur of breukje opgelopen) en is de blessure onbehandeld gebleven. Ze heeft daar flink kreupel van moeten zijn. Dat is in de tijd dat ze van mij is niet gebeurd, ze is nooit echt heel erg kreupel geweest, alleen af en toe een beetje na een intensieve rit. Ik denk dus dat er een ongelukje moet zijn gebeurd bij de fokker waar ze ruim 2,5 jaar gestaan heeft. De veearts zei dat dit zich wel zou gaan herstellen, maar ik besef me nu dat ik helemaal niet heb gevraagd hoe dat zich dan moet gaan herstellen. Er kwam zoveel op me af dat ik van alles ben vergeten te vragen.

Ik heb even zijn verslag erbij gepakt, dit zegt hij over het been: “Mild verdikt met wat littekenweefsel, in overeenstemming met een chronische blessure van de tussenpeesaanhechting.”

Ook heeft de DA een echo proberen te maken van Zara’s SI, maar omdat madame zo ontzettend dik is op het moment moest dit inwendig en kon hij het gewricht niet helemaal goed op kaart brengen. Van wat wel zichtbaar was van het SI vond hij dat het er prima uitzag, hij zag geen veranderingen. Zara moet 80 kilo afvallen ongeveer en dan gaat hij weer een poging doen om van buitenaf een echo te maken van de SI. Dus wat het SI gewricht betreft: to be continued...


Hieronder het advies wat hij me heeft doorgemaild.


Advies / therapie: Management aanpassen ivm overgewicht.
Rustig longeren en trainen aan de dubbele lijnen (concord Leader, google it)
over 3-4 weken een controle afspraak plannen, dan eventueel mesotherapie.
Wanneer de omvang wat is verminderd, kunnen we met grover geschut lokaal behandelen, eventueel behandeling SI gewricht.

Dus hij komt over 4 weken weer terug om te kijken hoe het er dan voor staat met Zara. In de tussentijd mag ik niet rijden (wil ik op het moment ook helemaal niet nu ik dit allemaal weet) en ze moet aan de milde arbeid vanaf de grond. Ik heb dus wat te doen de komende tijd. Ik denk dat ik maar weer grondwerk les ga nemen, omdat ik Zara op de juiste manier, wat goed is voor haar lichaam nu, wil trainen.

Bleh ik voel me er erg dubbel over. Ik heb er best wel de pest in dat we deze twee dingen zijn tegenkomen, maar aan de andere kant ben ik ook een soort van opgelucht. Zara’s gedonder onder het zadel was niet gewoon gedrag, ze had pijn. Ik voel me nu schuldig, maar ik kan de tijd niet meer terugdraaien. Ik heb nu in ieder geval het juiste gedaan en vanaf hier kunnen we verder. Ze gaat wel per direct de verkoop uit.

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:17

Ohje correcte training helpt idd vaak.
Wel "fijn" om te weten waar een groot gedeelte van haar gedrag weg komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:25

Jeetje dat is niet niks.
KS is inderdaad vaak (deels) op te lossen door het paard te leren zijn rug netjes op te bollen. De spinaaluitsteeksels van de wervels komen dan verder uit elkaar te staan. Alleen dat doe je in mijn optiek niet met hulpteugels (weet niet of je dat van plan was) maar door correct recht richten. Als ik jou was zou ik het boek ‘je paard succesvol trainen’ van Karin leibbrandt eens gaan lezen. Eventueel kun je ook een revalidatietrainer uit haar netwerk vragen om je paard te revalideren. Ze krijgen daar hele ernstige gevallen weer op de rit.
Meso therapie is echt pijnbestrijding, de wervels gaan er niet verder uit elkaar door staan of zo. En je moet je afvragen of je dat moet willen, want met medicatie vervuil je het lijf natuurlijk ook weer.
Dit is mijn visie, anderen doen het weer anders, maar ik ben niet van de symptoombestrijding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:31

Je hoeft je niet schuldig te voelen. De meeste mensen hebben een paard (zeker als ze er maar 1 hebben en die op een pensionstal staat) om op te rijden. Zara gaf bij het rijden iets aan, daar heb je naar geluisterd en je hebt actie ondernomen door onderzoek te doen. Nu je daarvan de uitslag hebt, kan je daarmee aan de slag.

Met goed voermanagement en een juiste training denk ik dat je al een heel eind komt. Lekker gaan grondwerken zodat Zara de juiste spieren ontwikkelt die het gewricht/de gewrichten ontzien en dan verder uitbouwen. Ik kan je iemand aanraden voor longeren met enkele en/of dubbele lijn als je dat wilt.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:32

Balen zeg! Maar aan de andere kant ook wel weer 'fijn' om een oorzaak te hebben. Gelukkig betekent kissing spines niet direct het einde :(:) Jammer dat je niet in de buurt woont, ik heb een instructrice die hier heel goed mee zou kunnen helpen qua training.

Elvirawortel, ik snap de gedachte van 'geen hulpteugels', maar ik denk dat het in dit geval wel zou kunnen. Zeker paarden die al zowat hun hele leven op een bepaalde manier hebben gelopen, kunnen baat hebben bij net dat stukje extra hulp. Mits correct en vriendelijk gebruikt natuurlijk. Ik ken meerdere paarden waarbij bij gebruik van de juiste hulpteugel (en het juiste gebruik) ineens een kwartje viel hoe ze eigenlijk moesten bewegen. Betekent niet dat je voor eeuwig hulpteugels moet gebruiken en betekent ook zeker niet dat je niet correct moet rechtrichten.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:33

Wat ontzettend vervelend zeg. Ik hoop voor je dat ze goed te trainen is om de KS te verminderen. Er zijn best veel paarden die dat in meer of mindere mate hebben. Maar wel poedersuiker.

Wat betreft het achterbeen. Vorige week hoorde ik dat mijn tien jarige iets vergelijkbaars heeft. Bij mij zeiden ze dat het niet meer kon herstellen door zijn leeftijd (10), bouw (wekere koten) en mate van arbeid in zijn jongere jaren (niet). Hopelijk heeft Zara op dat gebied een voorsprong! Zij is jonger en stond in het werk.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:37

Confession, jezelf echt niets verwijten hoor. Toen ik mijn huidige paardje kocht, nu ruim 6 jaar geleden, liet de vorige eigenaar haar berijden door iemand die haar met haar nog geen 4 jaar met slof en sporen reed. Die eigenaar had niet veel keuze, zijn zoontje ( waarvoor de E-pony gekocht was) kon niet met zo'n jonge schrikkerige en gevoelige pony uit de voeten, dus hij zocht een oplossing om haar later te kunnen verkopen. Ik ging bij haar kijken, ze werd voorgereden, daarna ik erop. Ik had de slof een stuk losser en daar werd al wat van gezegd ( en ik reed zonder sporen). Stap en draf ging goed, maar galopperen was wel een dingetje. Twee keer proefgereden en toen heb ik haar gekocht, nadat ze gekerud was door een DA van mijn keuze en dus goedgekeurd. Ze werd maar twee keer in de week gereden ( werd gezegd) en was erg schraal en arm bespierd. De eerste maanden heb ik er niet meer op gezeten, alleen gelongeerd en aan de hand gewerkt om haar wat dikker te krijgen en wat meer bespiering te laten krijgen. Zo'n 4 maanden later kon ik er op. Nog weer 3 maanden later ( het was toen november, winter, meer paarden werden drukker, zij dus ook) galoppeerde ik nog niet onder het zadel. Met longeren ging ze linksom met galop regelmatig overkruist. Toen begon ze onder het zadel aan te willen springen in galop en kleine bokjes te geven. Dit bleef, dus eind december besloot ik met haar naar de DA te gaan. Daar bleek toen ook dat ze beginnende KS had, bij T15-T16 ( als je dat inmiddels wat zegt). Net onder de achterkant van het zadel. Zij is toen gelijk ingespoten met Meso-therapie omdat ze echt totaal heel haar lichaam had vastgezet door pijn. De DA hoopte door de pijn uit de rug weg te nemen dat hij de cirkel van de hoge spierspanning kon doorbreken. Ik kreeg heel veel fysio-oefeningen mee die stilstaand gedaan konden worden en ik moest iedere dag aan de hand stappen en kleine achtjes en slangevoltes stappen, waarbij ze haar hoofd redelijk laag moest houden. Ook achterwaarts stappen zat in het pakket. Daarna weer terug en toen liep ze al een stuk beter. Toen de oefeningen, het stappen en rustig wat longeren, dat weer een paar weken. Vervolgens is ze nog door een chiropractor op de kliniek behandeld aan haar bekken, nog een paar dagen longeren en toen er weer op. Ik had in die tijd al een aantal jaren les ( ook met mijn vorige paard) van Tessa Roos. Die werkt inmiddels veel met Karin Leibbrandt samen. Dat alles met elkaar heeft wel zijn vruchten afgeworpen. Tessa heeft haar ongeveer een half jaar 1 tot 2 keer per week gereden, ik had de schrik goed te pakken. Langzaam maar zeker begon bij Elvee het kwartje te vallen dat rijden niet zo spannend was en dat ze het lekkerst liep en bewoog als ze ontspannen was. De laatste paar jaar rijd ik niet zoveel omdat ik weinig tijd heb, maar als ik opstap gaat het goed. Na een jaar kon ik drukken op haar rug en met een borstel met harde haren eroverheen zonder dat ze een krimp gaf, dat was in de tijd van de eerste onderzoeken ( en daarvoor) echt wel anders.
Als die doornuitsteeksels niet vergroeid zijn en niet beschadigd maar alleen te dicht bij elkaar staan door het wegdrukken van de rug, heb je grote kans dat het bij jou ook goed komt en dan zal je zien dat dat "onvoorspelbare" schrikgedrag ook ( vrijwel) over is.

Ik hoop voor je dat de chronische blessure aan de aanhechting van de tussenpees geen belemmering gaat zijn voor het revalidatieproces dat je nu door zou moeten voor de KS. Eventueel zou je nog kunnen overwegen om daarover nog contact op te nemen met de DA, mijn vorige paard heeft een aantal peesblessures gehad en die is verschillende keren behandeld met shockwave-therapie ( dat gebeurt wel op de kliniek, bij Paardenkliniek de Raaphorst in Wassenaar ben ik toen geweest). Het versnelt het genezingsproces niet echt, maar het kan er wel voor zorgen dat het peesweefsel mooier geneest.

Ik vind het top van je dat je zo naar je paard geluisterd hebt en haar hebt laten onderzoeken, nu weet je waarom ze zo doet en dat het waarschijnlijk toch goed op te lossen is.

Overigens ben ik ook geen voorstander van hulpmiddelen met longeren, maar in die tijd heb ik wel met dubbele longeerlijn gewerkt en dat doe ik nog wel. Ik ben dus wel een voorstander van Meso-therapie in jouw geval, omdat je paard, als ze merkt dat ze geen pijn aan haar rug heeft, meewerkender zal zijn dan met pijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:06

He bah wat een rotnieuws.
Is natuurlijk makkelijker ook gezegd dan gedaan dat mooi over de rug trainen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:43

pffff, das echt geen goede foto uitslag voor jou en Zara.... :(:)