Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 22 van de 23 [ 555 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

 
Profiel   

Gefeliciteerd met de dracht! Ik ben je gaan volgen op Instagram, wel leuk, gezien mijn eigen spook is gaan staken. Interessant dus om andere te volgen die weten wat het is als het allemaal niet vanzelf gaat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 17:19 



 
Profiel   

Mooie update! Mooi op weg om je dromen met Zara waar te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 17:45 



 
Profiel   

Hi, daar ben ik weer met een update over hoe het met Zara gaat! Dit wordt een lange hoor waarschijnlijk :+

Maar in het kort hoe het met Zara gaat: het gaat fantastisch! *\o/*

Allereerst de dracht…

Zara zit nu op bijna drie volle maanden dracht en alles gaat tot nu toe goed. De 40 maanden echo is al een tijdje geleden gemaakt en de baby was zichtbaar en het hartje klopte.

[ img ]
De 40 dagen echo, de baby bungelt ergens rechts. :P

Tijdens de tweede maand had Zara enorm last van haar hormonen. Dit was te merken aan haar vele mood swings. Elke dag was weer afwachten of ik boze Zara, blije Zara, bange Zara of relaxte Zara uit de wei ging halen. Ik maakte me best wel zorgen, aangezien ik bang was dat de hele dracht zo zou zijn. Gelukkig was dit niet zo en toen we maand drie in gingen begon Zara’s gemoedstoestand op te knappen en te stabiliseren. Nu is ze elke dag heel lief en relaxt, ik merk dat de dracht haar goed doet op dit moment. Ze zit lekker in haar vel, geen hormonale buien meer. Ik hoop dat dit de rest van haar dracht doorzet, tegen het einde wanneer de dracht zwaar wordt zal ze uiteraard wel weer haar nukken krijgen (en dat mag absoluut).

In september doen we misschien nog een laatste scan, om te kijken of alles nog goed gaat met het veulen. Dit ivm met een eventuele gustverklaring voor de hengstenhouder. Al zit ik nog wel te twijfelen om deze scan te doen.

Ik zit ondertussen ook al namenlijstjes te maken. Best lastig hoor… Het veulen wordt ingeschreven bij het NRPS dus als het een hengstveulen wordt moet de naam met de C beginnen (de eerste letter van de naam van de dekhengst). Ik vind dat echt een rotletter := Dus als iemand nog leuke namen voor een hengst weet met de letter C, laat je vooral horen!

En dan het trainen…

Dit gaat werkelijk als een zonnetje! {:} Zara is op het moment super werkwillig en vrolijk. Onze band is denk ik nog nooit zo goed geweest, het vertrouwen in elkaar is enorm momenteel.

Zoals jullie weten was mijn doel om Zara opnieuw onder het zadel te beleren. Dat plan heb ik 2 jaar geleden in werking gezet en in de tussentijd zijn er een aantal tegenvallers geweest. 2 jaar geleden ging een vriendin van mij na 6 maanden alleen maar grondwerk weer op Zara en dat was een ramp, waardoor ik het rijden weer meteen stop had gezet. Daarna kregen we natuurlijk de foute KS diagnose, waardoor ik Zara met semi-pensioen had gedaan. Vorig jaar februari heb ik Zara te koop gezet, omdat ook het grondwerken niet meer ging en onze band aardige deuken had opgelopen en ik het niet meer zag zitten. Toen heb ik toch nog besloten om het nog 1 laatste kans te geven en ook met grondwerk weer vanaf nul te beginnen. Vervolgens kwam de second opinion van Zara’s lijf waaruit bleek dat Zara geen KS had, maar in topconditie was, gevolgd door een volledig lichamelijk onderzoek waarbij geen gebreken naar boven kwamen. Daarmee werd het duidelijk dat Zara’s gedrag echt volledig mentaal was en daar wilde ik iets mee. Namelijk: mezelf volledig inlezen op het gebied van natuurlijk paardengedrag om te proberen te begrijpen waarom Zara deed wat Zara deed. Iets wat ik al jaren eerder had moeten doen, maar he beter laat dan nooit.

Na heel veel lezen, video’s bekijken, praten met andere paardeneigenaren die zich in het paardnatuurlijke verdiepen en gesprekken met dierenartsen vielen de puzzelstukjes langzaam op hun plek en snapte ik eindelijk dat Zara getriggerd werd door druk/dwang en angst. Dus we verhuisden na een jaar lang van hot naar her te zijn gegaan terug naar de stal waar mijn verhaal met Zara 4 jaar geleden begon en we begonnen helemaal vanaf 0, zonder druk, dwang en negativiteit. Dus zoveel mogelijk in vrijheid werken, niet meer straffen, maar juist heel veel positief bekrachtigen. Elk klein dingetje dat Zara goed deed was ineens een voedselbeloning en/of een hele enthousiaste stembeloning werd en elk klein dingetje dat ze fout deed werd niet meer heel boos afgestraft. Daarmee transformeerde ze al enorm snel in een positiever, relaxter en zelfverzekerder paard en maakten we ineens veel grotere sprongen dan ik van te voren in had gecalculeerd.

Zo kon ik vorige zomer ineens beginnen aan het opnieuw onder de man werken en begonnen we volledig in vrijheid, zonder hoofdstel, zonder zadel een keertje met zitten.

[ img ]

Dit werd uiteindelijk al snel zonder zadel en bitloos rondjes stappen in de bak.

[ img ]

En aan het einde van de zomer hadden we zelfs een klein buitenritje gemaakt bitloos en zonder zadel (hier geen foto van, maar er staat denk ik nog wel een filmpje van ergens in dit topic).

Toen kwam van de winter het allerspannendste deel van het opnieuw “inrijden”, namelijk: een zadel opdoen bij Zara. Dit was altijd een van Zara’s grootste triggers geweest, want ze HAATTE de druk van het zadel en de singel. Ze kon het echt niet uitstaan. Raakte er van in paniek of ging staken. In de winter heb ik voor het eerst weer een (boomloos)zadel opgelegd en hier reageerde ze eigenlijk oké op. Ze was er niet blij mee, trapte nog veel naar de singel, maar ze raakte niet volledig van slag.

[ img ]

Na een paar keer gelongeerd te hebben met het zadel ben ik met bonkend hart opgestapt en het ging eigenlijk best goed de eerste keer, echter wilde ze de tweede keer niet meer lopen met mij op haar rug. Aangezien het een testzadel was ging het zadel na een week weer terug en heb ik het er toen maar even bij gelaten. Wel nog af en toe midden in de winter in de bak zonder zadel wat staprondjes gedaan, wat al een hele overwinning was, want Zara was nooit te hendelen in de buitenbak in de winter in de jaren daarvoor.

In het vroege voorjaar heb ik toen weer hetzelfde boomlooszadel gehuurd voor een week en haar reactie was toen al een stuk beter. Al reageerde ze nog steeds wel flink op de singel. Uiteindelijk toch ervoor gekozen om dat zadel aan te schaffen en ik heb er de meest zachte bananensingel bij gekocht die ik kon vinden.

[ img ]

Eerst een paar keer mee gelongeerd en in de binnenbak voorzichtig een paar rondjes mee gestapt en gedraafd. Ik vond het zelf nog heel spannend om met een zadel te rijden, wetend wat een afkeer Zara hier altijd tegen heeft gehad. Uiteindelijk ben ik (met drie wijntjes in mijn buik voor moed :+ ) in maart voor het eerst met het zadel de buitenbak in gegaan en dat ging eigenlijk bijzonder goed!

[ img ]

We hebben toen een beetje gestapt en gedraafd en Zara was nog iets wiebelig, maar ze liet het wel allemaal toe. Ik zat er wel vrij passief op, ik wilde nog niet echt aan Zara zitten, ik wilde haar vooral rust in haar hoofd geven onder het zadel. Zo van “He ik zit op je, maar je hoeft en moet niks.” Daarna kwam er wat onrust in ons leven, onder andere rond het insemineren enzo en heb ik het rijden weer een paar maanden stil gelegd. Tot een aantal weken terug.

Ik ben toen weer begonnen met passief op Zara’s rug zitten en gewoon een beetje rondjes stappen en draven aan een lang teugeltje en fingers crossed dat Zara het oké vond en geen gekke fratsen uit ging halen. Dit ging eigenlijk ook allemaal vrij lekker. Het stelde allemaal niet veel voor wat we deden, maar we deden wel iets en het ging best goed.

Zara had echter ineens een weekje dat ze wel weer wat schrikkerig werd en dat maakte me iets onzeker, maar eigenlijk merkte ik dat ze vrij weinig deed en dat mijn reactie alles bepalend is of ze haar schrik doorzet of niet. Waar mijn reactie vroeger bij enge dingen was: teugels strak vast pakken en je schrap zetten (en/of boos worden) dacht ik nu: goh dat heeft eigenlijk nooit geholpen, dus laat ik het tegenovergestelde doen. Dus op het moment dat Zara wat spannend werd deed ik het tegenovergestelde: teugels los gooien en je zoekt het maar uit Zaar, ik vind jouw spannende ding niet spannend en ik ga je spanning ook niet overnemen, succes ermee. En dat blijkt dus de oplossing voor Zara te zijn. Haar spanning niet bevestigen met spanning, maar juist haar spanning ontkrachten met ontspanning. En toen ik dat doorkreeg een paar weken geleden ging er eigenlijk een knop om bij me. Voor de meeste geen rocket science, maar voor iemand zoals ik die angstig is aangelegd komt dit niet vanzelfsprekend.

Het besef is er nu dat Zara’s band met mij nu op zo’n goed punt is dat ze mij voldoende vertrouwt onder het zadel en daarbij dus ook mijn keuzes en emoties in bepaalde situaties. En andersom ook, ik vertrouw ook op Zara’s keuzes onder het zadel en ik heb er nu vertrouwen in dat ze situaties beter aankan, dat ze zichzelf beter kan beheersen en dat ze altijd eerst op mijn reactie zal wachten voordat ze iets doet. En ik vertrouw nu genoeg op mezelf, dat ik Zara de mentale hulp en rust kan bieden onder het zadel die ze nodig heeft. En dat vertrouwen in mezelf is ook iets wat ik heel erg nodig had.

De mindset is nu dus goed, zo goed dat we sinds vorige week echt aan het rijden zijn. En dan bedoel ik dus dat ik niet meer passief rondjes rijd en draaf, wachtend op Zara’s reactie. We rijden nu echt. Ik geef de hulpen, ik bepaal het tempo, we zijn echt aan het werk. En nog steeds allemaal op een vriendelijke manier natuurlijk zonder dwang of druk, want rijden moet leuk blijven voor Zara. Dat staat bij mij boven alles, dat Zara het leuk vindt om samen te werken onder het zadel. Maar we trainen dus nu echt weer. We zijn aan het werken aan balans, zowel die van Zaar als die van mij (ik heb 3 jaar niet fanatiek meer gereden, dus ik moet weer opnieuw inkomen) en ook heel belangrijk: het rechtrichten. We zijn nu zo serieus bezig dat ik afgelopen donderdag na 3 jaar (!!) weer voor het eerst les heb genomen met Zara onder het zadel en wat ging het goed en wat hebben we veel geleerd weer. *\o/*

[ img ]

[ img ]

Ik kan gewoon niet goed in woorden brengen wat een enorme mijlpaal deze les voor ons was, vandaar weer de hele samenvatting van de weg hier naartoe. De laatste les van Zara en mij onder het zadel was in 2018, toen ging het helemaal fout en viel ik er vanaf en zei ik tegen mezelf dat ik nooit meer op Zara ging rijden. Nu 3 jaar verder voelt het alsof we al die jaren een hele hoge berg hebben beklommen, een aantal keren een stuk naar beneden zijn gekukeld en nu eindelijk het topje hebben bereikt en vanaf hier eindelijk het uitzicht zien over een hele mooie toekomst samen. Dit is waarom ik dit topic een paar jaar geleden begon, dit is wat ik wilde bereiken. Onbezorgd en veilig samen met Zara onder het zadel kunnen trainen. Zonder angst, zonder negativiteit. En nu zijn we er. We did it! <3

We hebben onder het zadel nog heel wat werk te verrichten om Zara en mij in goede conditie te krijgen, maar ik heb zoveel zin om hier aan te werken! En vandaag merkte ik dat er nu al vooruitgang in zit. Zara ging vandaag namelijk voor het eerst uit zichzelf ontspannen en nageven tijdens het draven. Het teken dat ze meer in balans begint te raken en rechter wordt. Hoe vet is het dat we na een aantal keer ECHT trainen al resultaat boeken. En Zara lijkt het rijden nog leuk te vinden ook. Voorheen als ik aankwam met het zadel ging ze in een hoekje van haar stal staan, nu komt ze naar me toe lopen als ik met het zadel aankom.

Het doel van dit topic is dus bereikt. We zijn vanaf nul begonnen en ik ben nu met Zara waar ik al die tijd wilde zijn. Missie voltooid. Alles wat nu nog volgt is een cadeau. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 21:47 



 
Profiel   

Ik volg jullie natuurlijk ook al op insta, dus voor mij eigenlijk geen 'nieuwtjes' meer, maar vind het wel super leuk om zo alles nog eens na te lezen hier op bokt :o
Vind het vooral super leuk om te lezen hoe liefdevol je over haar schrijft en wat een transformatie jullie hebben door gemaakt <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 23:25 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal!
Je liefde voor je paardje spat ervanaf.
Ik heb geen Insta en ben heel blij met je update hier op bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 07:41 



 
Profiel   

Wat een gave update!

Mooi om te lezen hoe jij en Zara zijn gegroeid, niet alleen samen maar ook individueel. Zo naar jezelf kijken en aan jezelf werken getuigt van lef. Kanjers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 09:34 



 
Profiel   

Wat gaaf dat je dit met haar hebt weten te bereiken! Ik vind het ook mooi dat je zegt: dit was mijn doel en alles wat hierna komt is een mooie extra. Dat is volgens mij dé instelling om samen op een ongedwongen manier nog heel veel meer moois te gaan bereiken.

De tip om de teugels los te gooien op spannende momenten ga ik ook eens uitproberen als ik een moedige dag heb ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 15:24 



 
Profiel   

Ik vergeet altijd om gelijk op de reacties te reageren, maar ik lees ze wel en ik vind ze weer super lief en fijn! :)

Bijna twee maanden later gaat het rijden nog steeds goed, beter zelfs! Ik kan Zara steeds wat meer aan het werk zetten zonder dat ze ook maar een klein beetje over de zeik raakt. Ze laat alles heel fijn toe en is heel meewerkend. Af en toe haalt ze nog wel grapjes uit, als in: ze kijkt af en toe even aan of ze echt aan het werk moet, of dat ze misschien lekker kan slenteren en om zich heen kan koekeloeren. :+

Ze is dus soms wel kijkerig en vroeger was dat de voorbode voor spanning en een rodeo rit. Nu eigenlijk helemaal niet meer. Ik ben ook niet meer onder de indruk van haar kijk gedrag, dus mijn spanning triggert ook niet meer haar spanning. Vroeger hadden we tevens een "enge" hoek in de bak, daar stond ze altijd ondersteboven achterstevoren. Laatst dacht ze blijkbaar dat daar weer wat spannends was, maar waar ik haar vroeger kort pakte en haar neus ervoor wegdraaide zet ik haar nu met een lang teugeltje in die hoek en aai ik haar net zo lang totdat ik een zucht en ontspanning onder me voel. Het rondje daarna was die hoek helemaal niet meer eng. Onze coping is dus heel anders geworden als er stressvolle momenten zijn en ik denk dat dat enorm positief heeft bijgedragen aan Zara's ontwikkeling de afgelopen tijd.

Ze is nu zo braaf dat ik het zelfs aandurf om weer iemand anders erop te laten rijden, namelijk Zara's verzorgster. :D Dit was voor mij best wel een grote stap, want ik had me voorgenomen dat ik nooit meer iemand anders dan mezelf op Zara wilde hebben. Maar Zara is nu zo braaf en ik vertrouw Zara's verzorgster erop dat ze lief en geduldig is met Zara, dat ik nu toch maar ervoor heb gekozen om haar ook op Zara te laten rijden. Ik ben hier drie keer zelf bij geweest, gewoon omdat ik toch nog wel een control freak ben, want tja Zara braaf en relaxt krijgen onder het zadel is een project geweest van in totaal om en nabij drie jaar dus ik wil dat het op mijn manier blijft gaan, want mijn manier werkt (voor Zaar). :o Vandaag heb ik de controle voor het eerst een beetje los kunnen laten en heeft de verzorgster voor het eerst zonder mij erbij les gehad op Zara, wel bij een instructrice die ik ken, vertrouw en waar ik zelf ook een les bij heb gehad. :j Dit is ook weer super goed gegaan dus ik ben echt zo blij hiermee!

Maandag hebben Zara en ik samen voor het eerst ook een galop onder de man gedaan. Ik wilde hier nog mee wachten, omdat Zara nog erg uit balans was en niet zo sterk aanvoelde. Galop is haar moeilijkste gang, dus ik wilde dit pas doorpakken als ik het gevoel had dat ze haar slechtste gang met mij op haar rug aan kon. Maandag voelde ze goed en stabiel en heb ik voor het eerst in drie jaar een volte op Zara gegaloppeerd op haar makkelijke kant. Wat voelde dit gaaf zeg! Ik was (en ben nog steeds) helemaal in de gloria.

Ik vind het zo ongelofelijk tof dat ze zo braaf is nu na alles wat ik met haar mee heb moeten maken. Ik zeg nog niet dat ze op dat gebied helemaal 'af' is (al vind ik haar verder 'af' genoeg), want het stalseizoen en slechter weer zit er weer aan te komen en ik moet nog maar afwachten of Zara dan nog steeds relaxt is. Zo relaxt als ze nu is hoeft niet en verwacht ik ook niet, ik kan best wel wat meer van haar aan nu onder de man. Maar het zou fijn zijn voor Zara als rijden stressvrij blijft.

Daarnaast zal ik het rijden sowieso over een paar maanden gaan afbouwen. Zara was afgelopen 1 september 4 maanden drachtig, we zitten nu in maand 5 dus. Gedurende maand 7 wil ik het rijden gaan afbouwen en in maand 8 wil ik enkel nog stappen. 1 december is ze 8 maanden drachtig en dan zet ik het rijden stop en gaan we gewoon vanaf de grond rustig verder tot ze aangeeft dat het te veel voor haar wordt (of tot ze echt tonnetje rond is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 12:34 



 
Profiel   

Ik kan mijn vorige reactie in dit topic wel voor je quoten.

Jullie zijn zo goed bezig samen. Blijft leuk om te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 15:47 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Ik kan mijn vorige reactie in dit topic wel voor je quoten.

Jullie zijn zo goed bezig samen. Blijft leuk om te lezen.


Super lief! Dankjewel <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 09:41 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Ik kan mijn vorige reactie in dit topic wel voor je quoten.

Jullie zijn zo goed bezig samen. Blijft leuk om te lezen.


Same here :D
Eigenlijk alleen maar positief, ben heel benieuwd hoe de toekomst eruit gaat zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 17:00 



 
Profiel   

Ben ik weer met een Zara update.

Zara is nu 6 maanden drachtig en sinds een paar weken merk ik dat de baby ineens erg hard aan het groeien is.

Hierbij een overzichtje van de babybuik:

[ img ]
1 maand drachtig

[ img ]
2 maanden drachtig (grasbuik)

[ img ]
3 maanden drachtig

[ img ]
4 maanden drachtig

[ img ]
5 maanden drachtig

[ img ]
6 maanden drachtig (paar dagen geleden genomen)

Je ziet dat haar buik flink gegroeid is in de laatste foto!

Zaar begint de dracht nu (al) zwaar te vinden. Het rijden ging vanaf maart enorm lekker, zelfs in de kou ging het de laatste tijd nog goed. Dinsdag heeft ze echter haar verzorgster eraf gebokt en gister ging ze tijdens het rijden bij mij aan de ren en bokken. Dit is voor Zara geen normaal gedrag meer en aangezien ik haar tijdens het grondwerken ook niet helemaal fijn vindt lijkt mij dit het teken dat het voor Zara tijd is het rijden weer te stoppen. Best vroeg op 6 maanden dracht, ik wilde eigenlijk pas bij 8 maanden stoppen, maar Zara geeft aan dat ze het rijden niet meer prettig vindt, dus daar luister ik naar.

Ik vind haar tijdens het longeren ook niet meer lekker lopen in galop. Ze lijkt het zwaarder en moeilijker te vinden. Vandaag gaat een stalgenootje even met Zaar aan de slag aan de dubbele longe, zodat zij het nog even objectief kan bekijken en dan kan ik het zelf ook nog wat beter zien.

Verder is Zara een nachtmerrie voor de meeste paarden om haar heen. Ze is behoorlijk chagrijnig en beschermend. Ze behandelt mij als haar “oefenveulen” als in: geen enkel paard mag bij mij in de buurt komen. Ze was altijd al claimerig maar nu trapt ze een paard echt de hoek van de paddock in, al sta ik alleen maar op mijn gemakje poep te ruimen en negeer ik de paarden.

Naar mij toe is ze dan wel weer ontzettend lief. Als ik met haar in de paddock of binnenbak sta wil ze constant bij mij in de buurt zijn. Ze staat ook veel meer open om geknuffeld te worden, terwijl ze van zichzelf helemaal geen kroelkont is.

De mama-hormonen gieren door haal lijf dus en dan hebben we nog 5 maanden te gaan. :+ Ik ben benieuwd hoe de rest van de dracht gaat verlopen. Ik laat haar lekker haar zelf zijn en kijk met de dag aan hoe de pet staat. Wat trainen vanaf de grond betreft probeer ik het nog wel zo lang mogelijk “fanatiek” vol te houden. Ik vind het belangrijk dat ze haar lichaam goed blijft gebruiken en dat ze sterk blijft. Als ze echt duidelijk aangeeft zoals met rijden nu dat het niet meer gaat, dan bouwen we af.

Nog wat foto’s van het rijden van de afgelopen tijd:

[ img ]

[ img ]

En nog een filmpje van de laatste echo die met 5 maanden is genomen. Het veulen was te groot om goed in beeld te krijgen, maar op dit filmpje zie je het oog van het veulen.

https://youtube.com/shorts/nzC9yDlSXzc?feature=share

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 13:45 



 
Profiel   

Die Zara ... Oei ik groei (en ik vind er geen reet aan).

't Is wel echt een merrie-merrie.

Beetje jammer dat het rijden nu al lijkt te stoppen maar ik kan je echt aanraden om lekker te blijven trainen met de dubbele longe. Daarmee kan je je paard zo goed gymnastiseren, daar hebben jullie allebei profijt van. Natuurlijk niet als een malle door de bak heen (is misschien toch al niet zo jouw ding) maar je kunt best een paar keer per week een half uurtje aan de slag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 13:54 



 
Profiel   

Hoe gaat het met Zara en de dracht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 19:54 



 
Profiel   

Ik lees nu alle updates pas....wat ontzettend goed heb je dit aangepakt en wat een geweldig resultaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 20:13 



 
Profiel   

Hoi! Leuk dat jullie nog benieuwd zijn naar Zaar.

Met Zaar en de dracht gaat het goed. Ze is wel overtijd nu. We zitten vandaag op 343 dagen dracht. Een hele lange tijd zat er geen vordering in de uier, alleen een paar weken geleden had ze ineens harsjes en was ze onrustig en dachten we dat het veulen kwam. Maar dat was niet :+ De dag daarna harsjes weg en Zaar weer rustig.

Nu sinds woensdag heeft ze weer harsjes. Die begonnen piepklein en bijna niet zichtbaar. Maar nu wel stuk duidelijker.

Qua uier staat ze er nu zo bij:

[ img ]

[ img ]
Het harsje op de andere tepel had ik weggeveegd om de PH van de melk te meten (die zit nu op 7-6,5, moet naar 6).

[ img ]

De uier mag nog groter, maar denk dat de laatste beetjes bij de bevalling gaan komen. De harsjes veeg ik nu telkens weg en dan zie ik dat ze al gelijk weer nieuwe krijgt, dus dat is goed.

De banden zijn al goed slap. Gister was Zaar koliekerig zonder koliek te hebben en heeft ze 5x in stal gerold. Dit doet ze echt nooit! We denken dat het veulen is gedraaid naar de eindpositie en dat ze daarom zoveel pijn had, dus met een beetje geluk komt het nu een deze dagen. Ze eet ook erg slecht voor haar doen en ze slaapt veel en is gewoon niet zichzelf.

[ img ]
En zo dik is ze nu. :+

Ik vind het echt wel behoorlijk spannend dit allemaal. Ben erg blij als het veulen eruit is en gezond en wel naast een fitte mama staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 12:31 



 
Profiel   

manubres schreef
Ik lees nu alle updates pas....wat ontzettend goed heb je dit aangepakt en wat een geweldig resultaat!


Dankjewel <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 12:31 



 
Profiel   

Fijn dat het goed gaat. Ze ziet er mooi uit.
Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt, succes met de laatste loodjes.
Het wordt vast een mooi veulen.
Houd je ons op de hoogte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 13:34 



 

Zo, ik heb even een uur of wat gespendeerd aan alle berichten van alleen TS terug te lezen. :+ Maar wat ben je ver gekomen zeg! Heel leuk om te zien, je mag trots zijn op jezelf en Zara. Super leuk ook dat je een veulentje verwacht. Ik ben heel benieuwd wat ze ervan gebakt heeft. Blijf je hier updates plaatsen of meer op instagram? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-22 14:19 



 
Profiel   

Wat een update zeg! Ben benieuwd wat eruit komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-22 18:22 



 
Profiel   

Ik zit zo weinig op bokt tegenwoordig dat ik helemaal vergeten ben DE grote update te geven. Zara heeft een veulentje *\o/*

Alweer twee maanden bijna. Op zondag 10 april om ongeveer 18:15 is haar palominohengstje Toulouse geboren. De bevalling ging niet vanzelf, Zara had wat hulp nodig, we hebben uiteindelijk met drie man Toulouse eruit moeten trekken. Hij lag niet helemaal goed en meneer had nogal grote gewrichten.

[ img ]

Hier was hij net geboren

[ img ]

De eerste keer drinken

Alles na de bevalling ging gelukkig wel heel vlot. Hij stond in no time en ging meteen zelf drinken. Ik wist niet zeker hoe Zara zou reageren op een veulen, maar ze is vanaf minuut 1 echt de meest liefdevolle moeder ooit geweest. Ook totaal geen boze mamamerrie gedragingen naar mensen. Ze laat alles toe.

[ img ]

De eerste keer in de binnenbak.

[ img ]

Even die lange stelten uitproberen. :+

[ img ]

En na een paar dagen had ie heel lief kijken al onder de knie.

[ img ]

Hij ontwikkelde zich echt super vlot. Had na een paar dagen al zowel boven als ondertandjes en at al vrij snel mee met Zara. Hij was ook al meteen vrij zelfstandig, lekker zijn eigen plan trekken en niet bij mama in de buurt blijven als we van stal naar binnenbak of andersom gingen. := Heerlijk.

Na een paar weken was de wei goed genoeg en mochten ze voor het eerst de wei op!

[ img ]
Trotse mama met haar kind!

Ik probeer hem nu al aan heel veel dingen bloot te stellen, zodat alles “normaal” is straks. Zo leerde hij al snel de bal kennen.

[ img ]
Zijn lievelingsspeelgoed!

[ img ]
En toen ik ging kijken of Zara’s zadel nog goed lag functioneerde hij heel handig als stalknechtje.

Hij werd al vrij groot geboren, maar groeit ook echt als kool! Hij zit nu op de groeicurve van een paard van 164. Maar mama is maar 154 en de hengst 145, dus ik ga er vanuit dat zijn groei straks nog wel gaat stagneren. Hij heeft ook al lekker body.

[ img ]

En vorige week hebben we een shoot gedaan en daar zijn onder andere deze plaatjes uit gekomen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Grappenmaker :+

Ik vind het echt een fantastisch veulen! Hij is ongelofelijk relaxt en bijna nergens bang van. Hij vindt het geweldig om geknuffeld en gepoetst te worden, daar kan hij echt wel uren voor blijven staan. Hij laat zich ook heel makkelijk opvoeden tot nu toe, heeft uiteraard zijn hengstveulen streken af en toe, maar is fijn te corrigeren.

Hij lijkt in sommige opzichten erg op mama. Hij heeft een duidelijke eigen wil en probeert wel heel goed uit waar de grenzen liggen (maar daar ben je veulen voor := ). Maar in veel opzichten lijkt hij helemaal niet op mama. Hij is heel geduldig en ondanks dat hij natuurlijk een speels en energiek veulen is heeft hij heel veel rust in zich. Hij is niet snel over de zeik en tolereert dus best veel. Ik kan hem nu ik Zara weer aan het oppakken ben ook met een gerust hart achterlaten in stal, zonder dat hij de boel of zichzelf afbreekt. Als hij iets eng vindt rent hij er ook niet van weg, maar stapt er op af om te onderzoeken. Allemaal eigenschappen die ik in Zara soms een beetje mis, ook al is Zaar wel echt enoooorm veranderd. D

En al deze goede eigenschappen probeer ik nu al zoveel mogelijk te belonen, want als dit later ook zijn karakter is ga ik denk ik een geweldig paard aan hem hebben! En daarnaast blijf ik hem gewoon lekker lomp opvoeden, zodat hij nu al went aan “rare” dingen. :P

Nog even over Zara. Met haar gaat het ook echt heel goed. Voor een merrie die voor het eerst moeder is geworden doet ze het geweldig, alsof ze nooit anders heeft gedaan. Ik ben naar nu sinds een week weer aan het oppakken. Woensdag is de fysio geweest, omdat ik haar lichaam wilde laten nakijken voor ik haar echt weer aan het werk zet. Ze zat behoorlijk vast, maar de fysio heeft haar weer goed los gemaakt en nu hebben we groen licht om het rijden aankomende weer op te pakken. We hebben sinds oktober niet meer op haar rug gezeten, dus ben heel benieuwd hoe ze het gaat vinden als ik weer op haar rug zit. :) Ik bouw het in ieder geval weer heel langzaam op haar tempo op.

[ img ]


——

herr_balou schreef
Fijn dat het goed gaat. Ze ziet er mooi uit.
Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt, succes met de laatste loodjes.
Het wordt vast een mooi veulen.
Houd je ons op de hoogte?


Nog bedankt!! En sorry dat de update zo laat kwam :+


naomiiiii schreef
Zo, ik heb even een uur of wat gespendeerd aan alle berichten van alleen TS terug te lezen. :+ Maar wat ben je ver gekomen zeg! Heel leuk om te zien, je mag trots zijn op jezelf en Zara. Super leuk ook dat je een veulentje verwacht. Ik ben heel benieuwd wat ze ervan gebakt heeft. Blijf je hier updates plaatsen of meer op instagram? :)


Ahh wat leuk om te lezen!! Dankjewel. Ik ben vooral op Instagram aanwezig, maar ik probeer het hier ook af en toe bij te houden. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 09:44 



 
Profiel   

Wat een leuke update. Toulouse is echt een mooierd.

Gaaf om te lezen hoe doordacht je het rijden met Zara weer aan het oppakken bent en hoe je Toulouse spelenderwijs al van alles leert, ook door een beetje lompig te doen. Bij mij valt er ook wel eens een borstel uit mijn handen of er waait iets weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 09:55 



 
Profiel   

Gefeliciteerd! Leuk dat je een update geeft, ik durfde het niet te vragen.

Prachtig veulen en wat fijn dat zijn karakter zo goed is.
Hij is wel echt heel groot. Heeft Zara geen schade opgelopen?
Zara ziet er goed uit, goede blik in haar ogen.
Toulouse blijft bij je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 10:17 



 
Profiel   

Wat een geweldige update <3
Prachtig veulen heeft ze ervan gebakken :wow:

En die laatste foto van jullie 3en is ook echt om in te lijsten, zo mooi om die connectie te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 21:36 



 
Profiel   

Ik zie je laatste update nu pas. Wat een prachtig veulen is Toulouse!! En wat fijn dat alles zo goed gaat, het is jullie gegund! Heel veel geluk met z'n drietjes!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 13:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 22 van de 23 [ 555 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen