[VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:02

Leuke updates! :j

Klinkt als grondwerken voor gevorderden, dat met je energie op zijn achterhand en achteruit vanaf een afstandje.

Hij heeft in zijn carriere natuurlijk zoveel gezien, het dorp en de shovel zijn vast niks bijzonders voor hem :+

Ik ben echt weg van zijn geweldig karaktervolle 'kop'. Een paard om van te leren en van te genieten! <3

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 13:37

Afbeelding

Leuke vergelijkingsfoto, de linkerfoto is van vorige week vrijdag en de rechterfoto begin november toen ik hem net enkele dagen in bezit had.

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 17:50

Zo, even een tijdje niet kunnen reageren vanwege de drukte. Vandaag weer les gehad en ging hardstikke goed!

Hij moet qua tempo meer bij mij blijven zodat ik ook in draf van hand kan veranderen en hem kan laten wijken in draf.

Vorige les zijn we daarmee begonnen en dat gaat heel goed, eerst in stap en we zijn nu zo ver dat hij wijkt als ik naar hem toe loop zoals een mens zou wijken dus ik kruis dan mijn benen en hij doet precies hetzelfde! Ontzettend gaaf is dat. Ik merk dat hij steeds gevoeliger wordt op mijn hulpen die ik steeds kleiner kan maken. Ook met de galop gaan we steeds een stap in de goede richting, hij doet het steeds makkelijker.

boclaire84
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:18

Super leuk zeg dat ik dit topic tegen kom.
Ik ben zelf ook een draver aan het trainen namelijk Cool and Fanatic.
Erg leuk te lezen wat je allemaal doet. Ik ben ook middels veel grondwerk en regelmatig privé lessen beter met hem geworden onder het zadel.
Inmiddels galopperen we beide kanten en gaan we lekker op buitenritjes. Ook deze fanatic heeft een fantastisch karakter.
Veel plezier met hem.

Afbeelding

Afbeelding

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:54

Wat leuk om hier familie van mijn draver tegen te komen! Ik heb ook een Fanatic, zeven jaar en koerst nog. Zijn moeder is W.ild and Fanatic, dus dezelfde moeder als Cool, en zij is een volle zus van Yonker.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 00:53

Cool en Yonker komen beiden bij mij vandaan :) . Vandaag op de veiling werd het jongste zusje geveild, die leek sprekend!

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 00:57

Leuk al die familie! We hebben even een dipje gehad, galop rechtsom ging wat minder. Nu bijna 2 weken geleden heeft hij een behandeling gekregen zodat ie weer los is in z'n lijf en het ging gisteren heel goed met het galopperen.

boclaire84
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 03:46

ziyadah schreef:
Wat leuk om hier familie van mijn draver tegen te komen! Ik heb ook een Fanatic, zeven jaar en koerst nog. Zijn moeder is W.ild and Fanatic, dus dezelfde moeder als Cool, en zij is een volle zus van Yonker.



Dat is zeker leuk om familie van de fanatic’s tegen te komen. Ze lijken ook allemaal zo op elkaar in karakter en uiterlijk

boclaire84
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 03:53

fjordjes schreef:
Leuk al die familie! We hebben even een dipje gehad, galop rechtsom ging wat minder. Nu bijna 2 weken geleden heeft hij een behandeling gekregen zodat ie weer los is in z'n lijf en het ging gisteren heel goed met het galopperen.


Over dipjes gesproken, Cool had na een ietwat turbulent jaar moeite met ongeveer alles wat je van hem vroeg. Ik train hem nu 5 maanden en galoppeer sinds vorige week pas rechtsom. Voor die tijd vertrouwde hij zichzelf niet dat tie het überhaupt kon. Ik vind het zo mooi om te zien hoe trots die dan is als je hem beloont omdat tie het deed.
En ondanks dat het nu elke dag weer een stapje beter gaat zullen we ongetwijfeld ook wel weer een keer een discussie krijgen zodra ik weer iets nieuws van hem vraag.
Met veel geduld en liefde komen we er wel met de dravertjes. En vooral niet opgeven

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 11:03

Idd met veel geduld komen we er zeker. Ik merk heel goed dat het werkt bij hem om hem de tijd te geven. Lukt het niet dan probeer ik het de volgende keer gewoon. En die instelling werkt prima.

Als ik nieuwe oefeneningen aan hem vraag dan duurt het altijd even voordat het geland is (heel erg knipperen met de ogen, even alles verwerken) hij is best wel introvert. Zijn jullie fanatics ook zo?

boclaire84
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-19

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:33

Op zich begrijpt tie het wel redelijk snel alleen vind tie het wel moeilijk soms. Bijvoorbeeld om
Z’n achterbenen goed onder z’n lijf te zetten en dan probeert tie het eruit te bokken omdat tie eigenlijk niet weet hoe die het moet doen.
En hij is ook wel introvert idd. Mega aanhankelijk ook en wil het graag goed doen. Echt zo blij als een kind als die word beloond.

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 14:51

Een tijdje niets geplaatst, ik was druk met het afronden van mijn stageopdrachten en overplaatsing nieuwe leer-werkplek en in de tussentijd is er veel gebeurd..

11 september kreeg ik een telefoontje van mijn stalhoudster dat het niet goed ging met Yonker en of ze de dierenarts mocht bellen. Uiteraard meteen ja gezegd maar ik was aan het werk en kon niet zomaar weg. Uiteindelijk mijn man gestuurd zodat die kon beslissen als er wat moest gebeuren. Yonker had erg veel pijn in zijn buik maar wat er precies aan de hand was geweest is niet helemaal duidelijk, we vermoeden gaskoliek. Gelukkig is hij er weer bovenop gekomen en les ik 2x per week om hem in beweging te houden.
Het lessen gaat heel erg goed, de ene keer grondwerk les en de andere les onder het zadel.
We zijn nu aan het oefenen met schouders laten staan en recht maken, rekken van de hals spieren en de galop verbeteren. Hij zakt in stap al erg goed en in draf worden het ook steeds stukjes meer dat hij uit zichzelf gaat zakken. Laat ook goed zijn rug los en kaken.
Ben heel erg blij met deze vooruitgang en hoop dat ik het nu iets rustiger krijg zodat ik vaker naar hem toe kan gaan.
Mocht je het leuk vinden om ook beeldmateriaal van hem te zien kun je me volgen op instagram: draver_yonker
En gisteren had ik hem alweer 2 jaar in mijn bezit :D

boclaire84
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:06

Zo dan schrik je wel even. Gelukkig is alles weer goed gekomen.
Fijn dat het rijden ook beter gaat en hij lekker over z’n rug beging te bewegen.
Cool doet het ook super. Had wat problemen doordat z’n zadel niet meer goed was, nu met een nieuw zadel gaat tie weer met sprongen vooruit.
Ga zelfs volgende week ons eerste proefje rijden tijdens de onderlinge wedstrijden op stal.

Succes met yonker en z’n vooruitgang. Lekker zo doorgaan en dan heb je een steeds fijner paard.

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:30

Vandaag weer een superfijne les gehad! Vorige week stelde mijn instructrice voor om weer eensde pessoa om te knopen om hem wat meer te begeleiden en te begrenzen zin z'n lijf.
Hij heeft de neiging om zijn gewicht niet graag rechtsachter te zetten omdat ie dat moeilijk vind/de kracht nog mist en met de pessoa kunnen we zijn schouders begrenzen en de achterhand. En pessoa staat helemaal niet strak (en grondwerk doe ik nooit met bit, altijd met touwhalster) en toch hielp hem het ontzettend goed!
Hij zet nu zijn massa goed neer en maakt dan ruime passen en wil dan zakken. In het begin vond hij het nog wel lastig omdat ie dan nog wat stijf is en bokte zelfs een keer, waar we ook juist heel blij mee waren want dan is dus toch sterker in z'n achterhand dan wij dachten en zelfs de galop ging nu uitstekend!

Sprong goed aan, kon door blijven galopperen en viel niet terug in zijn dravers pas (dan moet ik hem terug nemen in tempo). Ben dus echt heel blij dat we dus echt op de goede weg zijn en hij een sterk genoeg is in zij achterhand. Erg fijn dat zoiets als een pessoa hem net even dat extraatje geeft om te verduidelijken wat ik van hem wil. Ook heel mooi dat hij wijkt zodra ik opzij ga en hij netjes van mij opzij stapt. Ben echt heel blij met deze grote vooruitgang!

Na de les even lekker uitgestapt op het pad richting het dorp en daarna weer op de weide gezet.

Hij is gek op zijn luzerne snacks en weet zodra mijn hand naar m'n jaszak gaat dat ie iets krijgt. Altijd krijgt ie van mij in de wei nog een laatste luzerne snack en toen ik uit de wei liep en achterom keek keek hij zo van, krijg ik nu nog meer? Kon er niet tegen haha maar had niks meer bij mij.
Afbeelding

boclaire84
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-19

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:39

Super zeg. En wat zal je trots en blij zijn.
Geeft goeie moed om lekker door te gaan.

Hier een blij ei met z’n nieuwe jas
Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 22:47

Mooie deken staat goed :)

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 13:18

Vandaag weer les gehad, weer grondwerkles eerst met pessoa, maar zagen dat ie stijf liep, waarschijnlijk door de les woensdag. Dus die er maar afgehaald en h zo laten lopen. Ging heel erg goed, je zag goed dat de eerste keer pessoa om veel effect heeft gehad! Hij liep meteen netjes onder de massa en ook de galop ging heel erg goed. Verder moest ik ook langzaam draven en wijken in draf.
Al met al weer erg tevreden!

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 13:52

Al een hele tijd niets meer geüpdatet hier.. Ik had het ontzettend druk met m'n opleiding en in december was ik overspannen geraakt door het werken en leren en alles eromheen. Moest Yonker op een laag pitje zetten en veel aan mezelf werken.

Eind januari gestopt met de opleiding en eigenlijk de beste keuze ooit, zit nu weer goed in m'n vel en weer op m'n oude werkplek met inmiddels een vast contract. Toen daarna de corona crisis begon heb ik alsnog weinig kunnen doen, was niet gemotiveerd om iets te doen met Yonker (veel extra moeten werken, mensen overleden etc etc) en liep het een beetje spaak.

In april weer 2x per week gaan lessen ipv 1x per week en sindsdien loopt alles weer als een trein! We vliegen met stappen vooruit, hij kan nu heel goed lengtebuiging geven, ontspant makkelijker, laat z'n bovenlijn los, losse mond/kaken. Galop lukt ook prima, rechtsom is z'n moeilijke kant maar ook daar hebben we het voor elkaar.

Eind april/half mei kreeg ik savonds een telefoontje van de stal eigenaresse dat Yonker heel erg aan het hoesten was het leek een slokdarm verstopping. Ik overleg gehad met de dierenarts maar die vond het niet nodig om te komen. Volgende dag hoestte hij nog steeds heel erg en toen heb ik de dierenarts laten komen, die vertelde dat het irritatie was vanwege de lange droogte. Advies was zoveel mogelijk naar buiten en nat hooi voeren. Kreeg ook een kuur ventipulmin. Daarna ging het wel wat beter maar na een week of 2 na de kuur begon het weer. Dierenarts weer laten komen en die zei hetzelfde en kon eventueel een prednison kuur doen als de ventipulmin niet genoeg hielp of een scopie laten maken van de luchtwegen om dingen uit te laten sluiten. Heb toen gekozen voor een scopie en die was helemaal goed, luchtwegen waren mooi schoon.

In overleg met de dierenarts besloten om verder niks te doen behalve veel naar buiten (dat was gelukkig altijd al zo) en eventueel nat hooi te voeren. Gelukkig sinds het flink heeft geregend gaat het een stuk beter. Hij hoest een enkele keer nog en dan niet meer zo diep. Verder voer ik hem foenegriek bij, baat het niet dan schaadt het niet.

Sinds juni lest een vriendin 1x per week op Yonker, haar manege was gestopt met de lessen vanwege de corona. Zij blij, ik blij. Helaas ook wat zadelprobleempjes gehad, het zadel drukte op/tegen de schouders waardoor Yonker erg op de rem liep en niet kon verruimen. Zadelmaker 1 laten komen maar die zei er niets aan te kunnen doen. Zadelmaker 2 laten komen (waar ik ook het zadel had gekocht) en die kon er wel iets aan doen. Daarna lag het zadel inderdaad beter. Toch met rijden bleef die op de rem lopen, het zadel schoof steeds naar voren. Banaasingel aangeschaft en nu blijft het zadel keurig liggen en loopt ie weer lekker onder het zadel.


Afbeelding
Meest recente foto van Yonker, hij ziet er zo goed uit!

Vergelijking:
Afbeelding
1 dag na aankomst bij mij (november 2017)


Afbeelding


Afbeelding

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:41

Nat hooi gaat schimmelen zonder dat wij het zien. Wij hebben een pensionpaard met astma, fie is weggeweest voor zout therapie (kan ik Je erg aanraden wanneer het hoesten toch weer terug komt)
Die behandelaar gaf de tip om het hooi goed uit te schudden zodat al het zand en stof eruit is voor het bij dr paarden komt.

Fenegrieknis ook stoffig, dus maak dan je brokken iets nat zodat het eraan blijft plakken.

Hopelijk kun je hier wat mee, dit paard knapt nu eenorm op! Die wad zo benauwd dat hij nog geen rondje kon draven aan de longeerlijn..

Yonker ziet er goed uit!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:00

Wat ziet hij er goed uit!

boclaire84
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-19

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:12

Zo hij ziet er goed uit zeg. En fijn dat het rijden lekker gaat. En dan zie je ineens weer dat je zadel aanpassen ook wonderen kan verrichten. Hij veranderd ook nog zoveel in z’n lijf.

En wat Nadiine zegt klopt. Nat hooi gaat al schimmels vormen voordat wij het kunnen zien. Ik deed bij mijn pony met lucht weg problemen altijd helemaal los schudden en dat het liefst de dag ervoor zodat het nog ff kon luchten.

Succes en zo te lezen komt het helemaal goed met hem

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 18:21

Bedankt voor de reacties! Hij krijgt z'n foenegriek door de slobber heen dus dat zal niet 'stoffig' zijn.

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 17:02

Vandaag weer lekker gewerkt met Yonker. We hadden grondwerk Les en zijn bezig met hem recht te maken en vanuit de achterhand te leren dragen. Hij valt liever op z'n buitenschouder want dat is makkelijker. Nu moet ik hem leren om vanuit achter te gaan dragen en z'n schouder mee te nemen.
Eerst heb ik aan de hand met hem gestapt door de bak en moest ik schoudervoor vragen en het begin van de traverse. Daarna weer recht maken, dit steeds door halve voltes te lopen en door een s van hand veranderen. Ook stukjes wijken erbij gepakt. Daarna was het tijd voor de draf en galop. Ook hier schouder voor en lengte buiging vragen en als dat goed ging aanspringen in galop. Vond ie heel erg moeilijk maar door hem dan iets korter op de volte te zetten ging dat een stuk beter. We blijven oefenen en het gaat al een heel stuk beter als een half jaar geleden.

boclaire84
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-05-19

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:25

Lekker hoor dat het zo goed gaat. Keep up the good work

fjordjes

Berichten: 12029
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:45

Vandaag weer fijn gewerkt. Gekozen om nu met een lange longeerlijn te werken ipv met leadrope. Dan heeft ie minder steun aan mij en moet hij echt op z'n eigen benen gaan lopen. Vind ie erg moeilijk wat dan resulteert in harder lopen. Nadat ik het gecorrigeerd heb loopt hij wat beter, wil dan zelfs zakken en dan danst z'n hele lichaam. Erg leuk om te zien. Draafde ook steeds netjes aan, waren mooie overgangen.