Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:44

Buffelduke schreef:
Black_Moon schreef:
Ik heb een tweede hoefsmid naar laten kijken. Hij constateerde dat mijn paard een hoefzweer had precies in de punt van zijn rechtervoorhoef. Meteen uitgesneden en hij liep na een paar tellen stukken beter. Nu kunnen we weer beginnen met opbouwen. Ik probeer elke maand een foto te maken hoe hij er op dat moment er uit ziet.


Oh dat is heel fijn! Super dat dit de oorzaak was in ieder geval en niks ernstigers om het zo maar te zeggen. Hoe gaat het opbouwen tot nu toe? Je mag de foto’s gerust hier ook posten vind ik leuk om te zien!

Duke ben ik ook weer aan het opbouwen met longeren. Hij lijkt vooral in zijn rug nog wat vast. Hopelijk kan ik hem wat losser krijgen door hem wat meer ontspannen te laten lopen en hij lekker over zijn rug gaat lopen.


De 29ste april heb ik afspraak met mijn osteopaat en trainer om een plan te maken voor een definitieve plan voor het opbouwen van conditie en spieren. Dit willen we doen met behulp van een hartslagmeter.

Zo ziet hij er momenteel uit. (foto van 29 maart)

Afbeelding

Ter vergelijking (zomer 2019)


Afbeelding


Misschien is het Duke wel fijn om hem los te laten maken door een osteopaat?

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:04

Buffelduke schreef:
Wauw wat een knap verschil zeg!! Echt heel netjes. Blijft er nog steeds gewicht af gaan?


Dank je!
Nee ze blijft nu netjes op dr gewicht.

Toen haar dieet begon, ben ik geleidelijk aan steeds minder gaan voeren tot wat ze minimaal moest krijgen. Van onbeperkt hooi naar 4kg arm hooi per dag, verdeeld over 4 a 5 voerbeurten per dag. In een hooinet want anders schrokte madam het in 1 hap naar binnen. Verder een klein handje hennepzaad, zemelen en een himilaya liksteen.

En sinds begin september ‘19 staat ze op de paddock (wei werd opnieuw ingezaaid). Ipv koeiengras hebben we nu paardengras *\o/*

Inmiddels weidegang langzaam opgebouwd naar 5 uur per dag. Was ik ontzettend huiverig voor maar ze heeft werkelijk nergens last van (gehad) en ze is nog steeds netjes op gewicht! Ze was nogal koliekgevoelig en heeft zomereczeem. Maar jeuk blijft vooralsnog uit (afkloppen!!).

Ze staat zelfs op eigen initiatief tussendoor te dutten op de paddock terwijl ze voorheen constant schrokkend op de wei bleef staan!!
We kunnen dat amper geloven, ze was altijd zo vreselijk inhalig.

SloppyScone

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:21

Wauw, wat een verschil ondertussen! Jullie zijn goed bezig *D

Prachtig paard is Duke ook!

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 07:41

@Black_Moon fijn dat je een plan kan gaan maken! Dan kan je daar in ieder geval mee aan de slag, heb je iets meer zekerheid. Althans dat gevoel zou ik zelf hebben. Wat is de keuze om met hartslagmeter te gaan trainen?

Oja op de foto’s zie je wel verschil. Wat me vooral ook opvalt is dat de vacht een stuk slechter lijkt ook, glimt niet zo mooi. Maar dat kan ook de wintervacht zijn natuurlijk. Het verschil vind ik niet zo dusdanig groot dat hij meteen weer veeeeeel te zwaar is, wat positief is. Hopelijk kunnen jullie na de 29e weer met een positieve blik vooruit!

Osteopaat voor Duke zou kunnen inderdaad, de dierenarts heeft echter geadviseerd om hier nog mee te wachten en hem eerst op eigen krachten weer losjes te worden. Ik longeer hem nu met een longeerhulp zodat hij met zijn neusje aan de grond loopt en zijn rug hopelijk wat kan ontspannen, normaal is hij namelijk zo’n hemelkijker vanwege zijn korte nek. Volgende week ga ik hem qua rijden weer wat opbouwen. Kijken hoe dat gaat. Hij heeft nogal veel te veel energie en explodeert continu tijdens het longeren.

@missYvette4u oh dat hebben jullie echt super aangepakt zeg! Ook met het hooinet dat is denk ik de reden geweest dat ze niet meer zo schrokt. Echt super dat jullie dit hebben weten te bereiken. Krijgt ze verder ook nog beweging? Of was het puur op voer verandering gelukt?

@sloppyscone dankjewel! Duke wordt steeds mooier al zeg ik het zelf

Groetjes van mij en duke!

Afbeelding

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:15

@Buffelduke
De keuze om de hartslagmeter te gebruiken is om gerichter te gaan trainen. Zo kan je zien of een training te zwaar of juiste te licht was dan kan ik daar weer in schakelen in de planning. Borus is op dit moment qua gewicht goed, maar qua bespiering is het een woord buut. Ik voer nu momenteel van NAF opkikker. Hij lijkt er erg op goed te reageren, lekker alert, hij glanst weer <3 . Ik maak aankomende woensdag weer een foto om te vergelijken met de maand er voor.

Wat ziet Duke er goed uit zeg. Lekker lekker in zijn vel zo te zien

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:02

@Buffelduke; wow duke ziet er knap uit hoor! <3

Het is puur op verandering van voer gelukt *\o/* gaf haar daar voor wel beweging dmv longeren maar daar werd ze niet gelukkig van. Bovendien heeft ze 2 losse knieën. En ze is al 20 jr en heeft genoeg gewerkt in dr leven.

Moet wel zeggen dat mijn Quarter haar goed in beweging houdt tijdens de paar uur pd dat ze samen staan :P dagelijks gaan die voetjes vd vloer en is ze zelfs sneller dan de Quarter :D poeh en wat ze dan bokt haha

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:08

Afbeelding

Vandaag is mijn beste maatje 16 geworden.

@MissYvette4u wat voer al niet kan doen. Ze ziet er al stukken gezonder uit qua gewicht

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:27

Wat een mooi topic dit. Ik heb ook een dikzak. We gaan gelukkig verhuizen dus hopelijk zal het nieuwe voerbeleid (wordt langzaam afgebouwd) ook helpen. Dit is mijn dikketje:
Afbeelding
Vind hem echt behoorlijk dik dus dat moet er straks allemaal af, alleen is er op de huidige stal niet heel veel ruimte om het voerbeleid aan te passen.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:55

@HorseTimeXL

Wat krijgt hij nu te eten en hoe ziet zijn werkweek er uit? Dan kunnen we misschien advies geven :D

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:16

Och ik had helemaal niet gezien dat er updates waren!!

Enorm goed gedaan yvette. Voerbeleid is zo belangrijk dat blijkt maar weer hoe jij dit voor elkaar gekregen hebt.

Nog gefeliciteerd black moon! Hoe is het nu bij jullie?

Welkom horsetimexl! Mooi paard heb je zeg! Mag inderdaad wel wat af ja! Valt vooral op boven het voorbeen. Wij kunnen met je meedenken! Heb je info over voer en beweging?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:19

O heel erg bedankt! Zeker ook wat betreft beweging etc zou ik heel graag tips willen en uiteraard ook het voer. Ben nu even bij mijn zusje aan het klussen dus zal vanavond even uitgebreid neerzetten wat hij nu krijft aan eten

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:29

Dank jullie!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:51

Sorry het kwam iets later dan ik zei maar bij deze. Ik en mijn paard zitten, zoals ik het zelf maar benoem, in de overgangsfase wat maakt dat het juist inderdaad nu alvast goed is voor mij wat ik hem het beste kan gaan voeren. Ik ga precies over een week veranderen van stalling. Ik sta nu op een stal waar alles behoorlijk zwart of wit is en waarin ik persoonlijk vind dat de eigenaren die de stalling nu al 30 jaar runnen redelijk zijn vast geroest. Als je vraagt of iets anders kan zien ze dat eerder als een belediging dan als een tip. Ook wat betreft het voer.

Nu krijgt mijn paar over 1 dag tussen de 1 kilo en 1,5 kilo brok, denk bijna richting de 1,5. Terwijl ik 1 jaar geleden (heb hem nu 1 jaar) had aangegeven op advies van zijn vorige eigenaresse om hem 1 kilo brok te geven over de gehele dag. Ze worden om 9 uur gevoerd en dan krijgen ze brok, om 16 uur gevoerd en dan krijgen ze brok en om 22 uur gevoerd en dan krijgen ze brok en dan krijgen ze ook allemaal een pluk hooi. Vind het persoonlijk redelijk weinig hooi, maar ben benieuwd wat jullie daar van vinden. Ik rijd hem 5 keer per week. Vaak 2 dagen rijden en dan 1 dag rust. Nu ben ik vooral bezig met duurtraining en dan veel stappen maar wel op een verhoogd tempo (had gelezen dat dat het vet verbranden kan bevorderen). Heb al een keer gevraagd of hij minder brok mocht want hij liep even een periode niet fijn dus heb ik het rustiger aan gedaan. Niet stok kreupel maar ook zeker niet 100 procent zuiver. Heb er een dierenarts bij gehaald en er was verder gelukkig niks te zien, maar toen had ik wel gevraagd aan de stal of hij echt wat minder brok mocht krijgen en enkel wat ik terug kreeg was dat ik meer moest gaan bewegen met hem. In de winter stond hij op deze stal binnen.

Nu gaan we verhuizen naar een stal waar alles besproken kan worden. Ik heb al een heel formulier moeten invullen hoeveel hij ongeveer weegt wat voor voer hij eerst kreeg wat voor supplementen hij eerst kreeg en heb er toen ook op vermeld dat hij echt te dik is en moet afvallen. Ik wist dat ze op de nieuwe stal twee soorten hooi hebben (getest) de een voor 'normale paarden' en hooi waar heel weinig aan suikers etc. in zitten voor paarden zoals mijne die te dik zijn. Hij zal dat hooi krijgen. Ook geven ze daar in plaats van gewoon bix Vitalbix daily compleet. Daar zitten vooral enkel de benodigde vitamines en mineralen in zonder veel extra's en had al op de website van het merk gelezen dat het ook geschikt is voor dikke paarden. Alleen hoeveel hij daarvan zou moeten hebben vind ik een beetje lastig. In principe krijgt hij op de nieuwe stal onbeperkt ruwvoer. Maar over alles is te praten gelukkig.

Caresse07

Berichten: 9404
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:14

Even zo goed als het hele topic gelezen en ik vroeg me af of de paarden die met
graasmasker staan nog wel kunnen knabbelen/groomen bij elkaar?

Mijn merrie is echt aardig aan de maat op het moment en ik denk er over om een graasmasker voor haar aan te schaffen maar wil haar niet haar sociale momenten onthouden.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:17

ProudJustify schreef:
Even zo goed als het hele topic gelezen en ik vroeg me af of de paarden die met
graasmasker staan nog wel kunnen knabbelen/groomen bij elkaar?

Mijn merrie is echt aardig aan de maat op het moment en ik denk er over om een graasmasker voor haar aan te schaffen maar wil haar niet haar sociale momenten onthouden.


Ik zie ze wel wat groomen af en toe met masker, maar is natuurlijk minder makkelijk. Toch zou ik er persoonlijk voor kiezen om een masker aan te doen dan het paard helemaal apart te zetten of maar te dik laten wezen.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:26

Citaat:
door ProudJustify » 8 min geleden

Even zo goed als het hele topic gelezen en ik vroeg me af of de paarden die met
graasmasker staan nog wel kunnen knabbelen/groomen bij elkaar?

Mijn merrie is echt aardig aan de maat op het moment en ik denk er over om een graasmasker voor haar aan te schaffen maar wil haar niet haar sociale momenten onthouden.


De mijne staat voor het tweede jaar al 24/7 met graasmasker en kriebelt zich suf met vriendinnen. Ik zie haar het regelmatig doen, krijg foto's van weidegenoten dat ze staat te kriebelen en ik vind ( sorry andere eigenaren) met enige regelmaat zwarte haren die in de clipjes van het masker zitten. Ik heb een haflinger dus die zijn niet van haarzelf.

Caresse07

Berichten: 9404
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:42

Lenexa schreef:
Citaat:
door ProudJustify » 8 min geleden

Even zo goed als het hele topic gelezen en ik vroeg me af of de paarden die met
graasmasker staan nog wel kunnen knabbelen/groomen bij elkaar?

Mijn merrie is echt aardig aan de maat op het moment en ik denk er over om een graasmasker voor haar aan te schaffen maar wil haar niet haar sociale momenten onthouden.


De mijne staat voor het tweede jaar al 24/7 met graasmasker en kriebelt zich suf met vriendinnen. Ik zie haar het regelmatig doen, krijg foto's van weidegenoten dat ze staat te kriebelen en ik vind ( sorry andere eigenaren) met enige regelmaat zwarte haren die in de clipjes van het masker zitten. Ik heb een haflinger dus die zijn niet van haarzelf.


Dat is een geruststellend bericht. Zou het zo jammer vinden als ze dit niet meer kan doen.

Maar inderdaad beter niet kriebelen dan dat ze te dik blijft.

Ik ga eens even kijken naar een fijn graasmasker :)

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:45

Afbeelding

Afbeelding

Hier gaat het inmiddels erg goed. Borus is mooi gegroeid in zijn bespiering. Van de week komt de zadelmaakster om het zadel aan te passen. We zijn momenteel veel aan het rijden met de hartslagmeter. In het begin was zijn hartslag in rust 54 en momenteel zit hij op de 49,dus zijn conditie wordt steeds beter (meer zuurstof in het bloed).

We zijn ook veel op nieuwe plekken aan rijden.

Afbeelding

Hoe is nu bij jullie?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:52

Leuk om te zien dat veel paarden er al beter uitzien in dit topic!

Ik heb zelf ook een dikzakje.
Koudbloed die weinig nodig heeft, hij heeft een buikje en vooral last van vetophopingen op zijn schouders.

Hij loopt sinds een aantal weken wel weer voor de wagen dat werkt wel, lekker veel kilometers maker daarmee!
Zijn nu nog bezig met conditie verbeteren dus nu gaan we zo n 5 km en dat 3x in de week, langzaam aan steeds wat meer uitbreiden en ik hoop dat hij dan toch wel wat gaat afvallen.
Daarnaast ook nog 2 a 3 keer onder het zadel dus opzich best veel beweging.

Hij heeft onbeperkt ruwvoer vanuit slowfeeders en krijgt daarnaast marstall force en een handje marstall faser light (anders eet ie de marstall force niet)
In het weide seizoen gaat hij 2 uurtjes per dag het land op met graasmasker

@ black_moon, welke hartslag meter gebruik jij en bevalt het? Ik overweeg om er eentje aan te schaffen om gerichter te kunnen trainen.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:44

bcd94 schreef:
Leuk om te zien dat veel paarden er al beter uitzien in dit topic!

Ik heb zelf ook een dikzakje.
Koudbloed die weinig nodig heeft, hij heeft een buikje en vooral last van vetophopingen op zijn schouders.

Hij loopt sinds een aantal weken wel weer voor de wagen dat werkt wel, lekker veel kilometers maker daarmee!
Zijn nu nog bezig met conditie verbeteren dus nu gaan we zo n 5 km en dat 3x in de week, langzaam aan steeds wat meer uitbreiden en ik hoop dat hij dan toch wel wat gaat afvallen.
Daarnaast ook nog 2 a 3 keer onder het zadel dus opzich best veel beweging.

Hij heeft onbeperkt ruwvoer vanuit slowfeeders en krijgt daarnaast marstall force en een handje marstall faser light (anders eet ie de marstall force niet)
In het weide seizoen gaat hij 2 uurtjes per dag het land op met graasmasker

@ black_moon, welke hartslag meter gebruik jij en bevalt het? Ik overweeg om er eentje aan te schaffen om gerichter te kunnen trainen.


Ik heb een polar m400 en electrode van Equilog. De horloge heb gescoord op marktplaats. Ik ben er erg blij mee. Ik haal er zo veel informatie uit; conditie, stress of hij zijn eigen verbeterd of juist verslechterd.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 17:26

Hallo allen,

Lange tijd heb ik niks van mij laten horen, ik was zo druk met alles. Dat ik het even niet kon opbrengen. Soms moet je even keuzes maken, en dit was er zo eentje.

Met Duke gaat alles goed. Hij is wel weer wat dikker geworden. Maar inmiddels trainen we dat er weer af. Hij staat nu op zand en krijgt alleen hooi en 2x per dag handje brok. Als snack na het rijden heb ik samengeperste luzerne met appel aroma. Gunstig voor de kilo’s want calorie arm.

Hier wat plaatjes van Duke gedurende de zomer:

Ben verliefd op zijn nek <3
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Ik hoor graag hoe het met jullie allemaal is, kijk ernaar uit jullie verhalen te horen.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 16:59

Weer even een update van mijn kant.

Duke loopt al een tijdje, sinds zijn blessure, niet heel lekker. Is door DA en fysio naar gekeken maar kunnen beide niks vinden. Waarschijnlijk zijn de spieren in dat gebied slap en heeft hij te weinig kracht nog om dat goed te krijgen.

We zijn dus nu lekker aan het trainen met vooral rechtrichten, lange lijnen en geen kleine voltes. Ik focus vooral op ontspanning. Wanneer hij in de ontspanning zit is het gelijk goed. Loopt hij fijn. Maar zodra hij uit zijn concentratie wordt gehaald gaat het mis en wordt hij loperig en sterk. Genoeg om aan te werken!

Positieve is wel dat hij nu weer afgevallen is. Ik ben afgestapt van de pavo vital en ondanks dat hij dat niet meer krijgt doet hij het supergoed. Ontzettend trots op mn ventje!

Oktober 2018:

Afbeelding
Afbeelding

Oktober 2020:
Afbeelding

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:34

We waren op de goede weg. Sinds Oktober zit Borus weer in de lappenmand. Bij de jaarlijkse bloedonderzoek is er uitgekomen dat hij weer bloedarmoede heeft. We zijn gestart met de Redplex, maar dat heeft geen effect gehad. Zijn bloedwaardes zijn echt laag. De labo houdt rekening mee dat de waardes van een koudbloed iets lager zijn dan van een warmbloed. Alleen de waardes van Borus zijn nog langer dan voor een koudbloed. Mijn dierenarts heeft de uitslag naar de internist gestuurd, omdat deze meer weet over het bloed. Paar dagen later daarvan de uitslag gekregen. Borus heeft de diagnose anti-immuum ziekte :( . Ik ga voor een 2nd opinion naar Erik Laarakkers in de Bilt. Alleen wordt het pas in Januari, omdat hun super druk hebben, maar ik sta op de wachtlijst. Mocht er een iemand uitvallen dan kom ik/Borus voor in de plaats. Voor nu staat hij op prednisolon (is voor nu alleen symptoombestrijding)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:07

Ik meld me hier ook graag.
Ik heb een 5 jarige Welsh Cob ruin die al dik wordt van de lucht. Hij loopt 24/7 buiten in een ruime paddock, samen met zijn shetlander vriendje van 1,5 jaar. Vorig jaar zijn we verhuisd en ik heb hem nu dus aan huis staan. Hij kreeg onbeperkt hooi en vitamine brok. Echter, door het gebrek aan een bak en nog niet genoeg door gereden om buiten te kunnen rijden, heeft hij een hele tijd nauwelijks training gehad. Van de zomer zag hij er uit als op foto 1. Inmiddels heb ik een bak en krijgt hij meer beweging. Ook ben ik over gestapt van metazoa brok op het pavo in shape plan. Dit voer ik nu 1,5 maand. Ook heb ik de hooi voorraad iets aangepast. Foto 2 is van een paar weken terug. Nog een lange weg te gaan maar jullie verhalen geven mij hoop.

Afbeelding

[img]m/rtoF
Afbeelding
Gg.jpg[/img]

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:50

Black_Moon schreef:
We waren op de goede weg. Sinds Oktober zit Borus weer in de lappenmand. Bij de jaarlijkse bloedonderzoek is er uitgekomen dat hij weer bloedarmoede heeft. We zijn gestart met de Redplex, maar dat heeft geen effect gehad. Zijn bloedwaardes zijn echt laag. De labo houdt rekening mee dat de waardes van een koudbloed iets lager zijn dan van een warmbloed. Alleen de waardes van Borus zijn nog lager dan voor een koudbloed. Mijn dierenarts heeft de uitslag naar de internist gestuurd, omdat deze meer weet over het bloed. Paar dagen later daarvan de uitslag gekregen. Borus heeft de diagnose anti-immuun ziekte :( . Ik ga voor een 2nd opinion naar Erik Laarakkers in de Bilt. Alleen wordt het pas in Januari, omdat hun super druk hebben, maar ik sta op de wachtlijst. Mocht er een iemand uitvallen dan kom ik/Borus voor in de plaats. Voor nu staat hij op prednisolon (is voor nu alleen symptoombestrijding)



Ik quote mijzelf even. Vandaag was een belafspraak gepland. 17 December is er iemand uitgevallen en nu zijn we die datum ingepland *\o/*