[Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:04

Tijd voor een update, zal van de week meer vertellen maar in het kort:
- les van Noor Tanger (verrassing van vriendin/stalgenootje van me, zó tof!!)
- mijn moeder na ruim 6 maanden na de heupoperatie weer op haar pareltje
- mijn dochter van 10 die Tani uit de paddock pakt, 2 halstertouwen aan het halster hangt en zo gaat rijden


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
en ja, ze moet van ons echt een cap op, maar we dachten dat ze de gek met ons hield en er dus niet op zou klimmen maar gewoon wat beweging zou geven := . Dit is wel typerend voor het vertrouwen wat Tani geeft aan de ruiter, maar zonder cap gebeurd geen 2e keer

Van de week een uitgebreider verhaal, vandaag met mijn eigen paard naar een crossterrein geweest en ik ben echt een beetje moe...

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:00

Wat een braaf, werkwillig paard is het toch ! Heel de familie heeft plezier met haar en ze past zich aan iedereen aan. Toppaardje!

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 01:32

Noor is leuk hé :D Ik heb zelf nog nooit les van haar gehad, maar zie regelmatig wat van haar op Smoelenboek rondvliegen, ze weet wel waar ze het over heeft :)

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 20:40

https://youtu.be/MJ9upVNlevQ

Altijd gehoopt, maar eigenlijk niet meer verwacht: mijn moeder op haar pareltje, in galop!! Wat een paard <3
Zó trots op hun allebei!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:50

Wauw, wat een toppers! Wat een vertrouwen in elkaar!

Enne, mag ik hier een nieuwtje delen? Wij zijn vandaag eigenaar geworden van Tani’s dochter. Wij hopen uiteraard dat ze mama’s karakter geërfd heeft.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:51

Kijk je mama blij zijn ! Hartverwarmend dit ! <3
Wereldpaard heb je hieraan !

Je les bij Noor ziet er ook goed uit. Maar dat had Noor je zelf ook al verteld, toch ? :D

@ Lukasje Hoe leuk is dat joh ! Is er ook beeldmateriaal ? :o

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:16

Euh ja! Meet Tani’s 3jarige dochter:

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:19

<3
Dat is echt bijna een kopie ! :D
Veel plezier ermee, maar dat kan niet misgaan uit zo'n leuke moeder !

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:53

Dat hopen we! Ze moet nog erg veel leren, is weinig in de hand geweest en erg argwanend dus we hebben nog wat werk aan de winkel :D

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:42

Net heel het topic gelezen. Wat een fantastisch paard is Tani.
Je mama zal wel nog even naglunderen van het galopperen.
Wou dat ik ook zo een braverd had staan in plaats van mijn jonge draak. Beetje jaloers O:)

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 18:49

De uitgebreide update mbt de les bij Noor Tanger laat nog even op zich wachten, drukke tijd momenteel.

@lukasje: we hadden natuurlijk al pb-contact, ontzettend gaaf dat Skye goed is bevonden en dat ze bij jullie terecht is gekomen.
Afentoe een update hier wordt zeer op prijs gesteld :D

Verder wederom bedankt voor de leuke reacties!

Mijn moeder heeft vandaag weer op d'r pareltje gezeten, nu vanaf het begin.
Tani kan wat ril op je been zijn de eerste rondjes, het stelt werkelijk niets voor maar voor mijn moeder wel goed om ook te ervaren.
Ze heeft alle gangen mee genomen, lekker wat voltes gereden enz maar was na een minuut of 20 wel klaar omdat haar heup zeer ging doen.
Hopelijk gaat dat elke keer ook een beetje beter, het rijden ansich is ze zeker niet verleerd.
Ze heeft zoveel lichamelijke mankementen, maar het zag er prima uit.
En Tani laat zich gewoon weer rondsturen of het niks is <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarna nog uitstappen in het bos met mijn dochter erop, halstertouw zat er voor de sier aan hahaha, maar m'n dochter is echt nog beginnend dus een extra zekerheidje is, vooral voor mij, wel prettig :o
Afbeelding


Ook is de aanvraag voor een startkaart in werking gezet, en de planning nu is om 12 juli voor het eerst officieel te gaan starten. *\%/*
Waarschijnlijk M1, maar dat ligt een klein beetje aan hoe de trainingen deze maand verlopen (of ik voldoende kan trainen), anders wordt het L1.

Dus ja, niet alleen van fokmerrie tot rij paard, maar van fokmerrie tot sportpaard, recreatiepaard, leerpaard, en nog zoveel meer <3

Ze staat sinds donderdag wel op een voorijzertje, nu ze 24/7 buiten staat wat grotendeels verhard is, bleef ze wat gevoelig op een grindpad waar ze dagelijks overheen moet.
Ook met het zetten van de ijzers was ze haar brave zelf, even steun zoeken bij m'n moeder, een scheef oortje naar de smid en dat was het...
Afbeelding

Ze is er zelf wel blij mee geloof ik, stapt lekker zelfverzekerd over het grind, is nog een tikkie ruimer met wat meer knie-actie.

Ook op stal valt Tani op, zo braaf als ze is, hoeveel plezier we er van hebben en hoe goed ze het doet onder het zadel.
SuperTani <3

Deze foto kreeg ik vorige week, ik kan hier zo van genieten dat ze allebei languit durven te slapen in hun paddock
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door different1 op 07-06-20 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:08

Wat een ontzettend leuke foto's en prachtige update! Ik ben helemaal jaloers op jullie Tani haha!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:00

Tani <3 <3 <3

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:41

Mooi is dat hé ! <3
Ik denk dat je mama wel behoorlijk goed kan rijden zo aan de foto's te zien :j

Ze laat duidelijk merken dus dat ze blij is met haar ijzertjes !

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:00

Laatste post van mij waarin ik vertelde dat 12 juli ons wedstrijddebuut zou zijn.

Helaas, helaas... het debuut is even uitgesteld.
Ik ging zaterdag nog even wat losrijden om zondags fris en fruitig te kunnen knallen.
In stap was ze wat lui, maar ik dacht dat ze hengstig was, dan plakt ze een beetje aan je been.
Ik draaf aan, en er is geen vuur, geen looplust.
Ook voel ik dat het achter niet helemaal lekker ging, en mijn moeder zei het ook gelijk: hartstikke kreupel!
Kak! KAK KAK KAK!!
gelijk eraf, strijklap af en jawel, iets verdikte kogel en hete plek op de peesaanhechting.
oliebol! |(
Gelijk gaan koelen en stappen, groene klei erop en 'snachts in stalbandages met witte kool.
Helaas maandag een dikker been dus dierenarts erbij: blessure aan waarschijnlijk de diepe buiger.
Dag ontspanning, dag wedstrijden maar het spannendste en belangrijkste, gaat dit überhaupt goed komen??

Een week paddock rust, daarna stappen aan de hand.
Grazen aan de hand, koelen.
Regelmatig contact met de dierenarts, eerste week was het been wisselend dunner-dikker en koeler-warmer.
Tweede week even kijken hoe ze draaft op het zachte...
95% beter!! We hebben met z'n drieën (moeder, ik, dochter) staan janken :(:)

Nu zitten we in de derde week en ze loopt nog steeds goed, maar werd wel "vervelend", erg wakker, rillerig, overal van schrikken.
Logisch, ze heeft een goede conditie en is echt een werkpaard.
Nu merk je aan alles dat ze minder tot geen pijn meer heeft, en ja, dan wil ze weer wat doen.
Van de dierenarts mogen we voorzichtig aan de longe opbouwen met draven, maar dit stellen we nog een week uit want wil absoluut de tijd nemen om alle kans te geven goed te herstellen.

Maar ja, wat dan? Want het gedribbel en de schrikreacties moeten we niet hebben.
Dus besloten dat mijn moeder haar enkele keren per week onder het zadel gaat stappen, zo blijven de spieren een beetje aan het werk, heeft Tani het idee aan het werk te zijn en kunnen we zorgen dat ze dus rustig blijft.
Mijn moeder is momenteel de lichtste van ons 2, dus vandaar deze keuze.

En vandaag was het dus zover, voor de eerste keer erop *\o/*
Tani had weer goede zin, was scherp aan het been en liep keurig recht zonder een hapering of mispas.
Draven denken we voorlopig nog niet aan, we kijken per dag hoe het been het houd, als we ook maar iets terugval zien gaat Tani naar de kliniek voor een scan, maar dat is nu (nog) niet nodig gelukkig!

En de eerste keer moest natuurlijk vastgelegd worden
Afbeelding

En hoe ze eraan komt, we hebben glij-sporen gezien in de paddock, en haar andere voet was flink gebrokkeld dus we denken dat ze ergens flink van is geschrokken en zo een sliding heeft gemaakt.
Ze had net een week rust gehad na een tandartsbezoek, dus van overbelasting is geen sprake.
Vette pech, maar we doen ons uiterste best en geloven erin dat het weer goed komt!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:06

O Tani, je bent geen quarter Horse!
Ik blijf genieten van haar vooruitgang, en hoe goed ze er uit komt te zien met de bespiering.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:55

Ai Tani toch, dat is niet slim :(:) Paarden kunnen zich toch in de vernieling helpen. Hopelijk herstelt ze volledig en kunnen jullie opnieuw denken aan een debuut!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:23

Zul je zien, krijg je zulke zaken altijd op het laatste moment voor het debuut :\

Fijn dat het ondertussen helemaal de goede kant lijkt uit te gaan !

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 17:14

We zitten in de 4e week en mochten al een week opbouwen met draf, dit hebben we bewust een week uitgesteld, we willen geen enkel risico nemen met Tani.
Vandaag dan voor het eerst gedraafd onder het zadel, in de bak van de buren.
Wat een TOP mentaliteit heeft die merrie!!
Zó braaf <3

https://youtu.be/U9mWWSLz8gY/

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:03

Oh super zeg ! En zo braaf ! Hop Tani, dat je snel weer in orde bent om deel te nemen aan een wedstrijd.

Je vroeg me om je ook op de hoogte te houden van haar dochter? Wel, zij is momenteel op “zomerkamp”. Wanneer alles goed gaat, komt ze straks beleerd voor de wagen weer naar huis toe. Ook spannend !

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 18:21

Ja echt, een gouden karakter dat dier!
En ze was zo blij dat ze weer wat mocht doen, gelijk lekker briesen.
M'n moeder rijd haar nu, en die zou (na jaren niet rijden EN met al haar mankementen) nu al op wedstrijd durven gaan, dat zegt wat over het vertrouwen dat Tani geeft.
Maar bovenal zijn we gewoon gigantisch blij dat ze, ondanks haar leeftijd, zo vlot hersteld!

Wat leuk dat Skye beleerd wordt, doet ze het verder ook goed, is ze een beetje zoals je had gehoopt?
Als ze straks terug is wel foto's spammen hier hoor.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:32

Ziet er weer helemaal goed uit gelukkig !
Ik wil ook een Tani <3 :D

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:53

different1 schreef:
Wat leuk dat Skye beleerd wordt, doet ze het verder ook goed, is ze een beetje zoals je had gehoopt?
Als ze straks terug is wel foto's spammen hier hoor.


We mogen haar erg graag! Ze is super lief en erg aanhankelijk. Wel was ze bijzonder weinig gewend en hebben we alles super voorzichtig en met geduld moeten aanpakken. Zo stond ze in het begin te beven als een rietje wanneer ik aan haar achterhand kwam. Voeten tillen was een no go. Maar, ze wilde wel. En beetje bij beetje begon ze ons te vertrouwen.
We zijn er nu wel van overtuigd dat het beleerproces eerst een paar pasjes terug is voor haar maar we hebben een fijn adres uitgezocht en die dame krijgt ook alle tijd die Sky nodig heeft. En uiteraard gaan we regelmatig op bezoek!

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:18

@lukasje: wat fijn dat jullie haar graag zien en dat het vertrouwen al zo gegroeid is.
Ik ben zo benieuwd hoe ze het straks gaat doen als ze volledig beleerd is en weer thuis is bij jullie.

We zijn nog steeds in de opbouwende fase met Tani, maar haar been blijft mooi stabiel en koel, waar we héél blij mee zijn!
Vandaag mocht m'n dochter er eindelijk weer op, en keer op keer sta ik verbaasd van het gouden karakter van dat paard! <3
Gister voor het eerst aan de longe incl een klein galopje, ze was rete fris en vrolijk.
En dan vandaag, met mijn onervaren dochter, zonder zadel zo de weg op, oortjes naar de amazone en zo relaxt
https://youtu.be/2LkFJusj_Hw

En vooraf nog even genieten van een poetsbeurt

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:40

Mooi dat ze zo door jullie geapprecieerd wordt! Dat zal haar fokker ook zeker waarderen!