Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 12 [ 281 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]"Neem een paard", zeiden ze. "Dat is leuk", zeiden ze

 
Profiel   

Goed dat je aan je eigen angst gaat werken :j Goed dat je dat vooropstelt in plaats van perse een wedstrijd te willen rijden.
Echt, groot compliment TS, hoe jij met je paarden en jezelf in relatie tot hen omgaat. Daar kunnen velen nog een puntje aan zuigen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 22:51 



 
Profiel   

Renee1991 schreef
Goed dat je aan je eigen angst gaat werken :j Goed dat je dat vooropstelt in plaats van perse een wedstrijd te willen rijden.
Echt, groot compliment TS, hoe jij met je paarden en jezelf in relatie tot hen omgaat. Daar kunnen velen nog een puntje aan zuigen.


Haha, oh boy... :o Een compliment... :') Ben ik toch wel zó slecht mee.

De clinic is helaas niet doorgegaan i.v.m. een griepaanval van de instructrice. Hopelijk word ie snel alsnog gegeven!

Wie wil mij ondertussen een skûp onder de kont geven dat ik er toch écht op moet gaan klimmen? Vind het allemaal maar rete-spannend en durf ondertussen niks O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-19 21:32 



 
Profiel   

Ik wil je best een virtuele schop onder de kont geven, maar kan dat ook binnenkort live komen doen als je denkt dat dat handiger is. Vreemde ogen dwingen ... :D Vind het niet erg om je aan een touwtje mee te nemen als dat moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-19 21:38 



 
Profiel   

Wauw TS, ik heb alles (ja, alles!) gelezen. Wat een heftig verhaal en wat hebben in jou een gouden baasje gevonden!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 19:12 



 
Profiel   

Net het hele topic door gelezen, ook echt alles... :oo

TS Wauw, Wauw, Wauw wat een respect voor jouw handelwijze! Daar kunnen nog veel mensen van leren!

Hopelijk nu eindelijk meer geluk en vooral veeeeel plezier met jullie 2 knapperts! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-19 20:17 



 
Profiel   

Lieve reacties weer! :o Ik doe m'n best!

@maflinger: graag! Haha, op de één of andere manier voel ik me toch wat zekerder met een tweede persoon erbij. Ofzo. |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 16:48 



 
Profiel   

Hoeveel pech kan je hebben?!

Vandaag een heerlijke zonnige dag die goed begon met een eerste les met Ronny en dubbele lijnen. Iets wat hij super goed deed, alsof hij nooit anders heeft gedaan!

Helaas zag ik vrij snel dat er iets niet in de haak was en werd mijn angst al snel waarheid. Wederom een koliekaanval Ronny zat er duidelijk mee, had krampen en ingetrokken flanken. Zijn buik was hard en hij verrichtte flink wat ademarbeid.
In eerste instantie het even aangekeken, maar de klachten bleven en werden zelfs erger.

Uiteindelijk toch de dierenarts laten komen en die heeft Ronny wederom pijnstilling en spierontspanners gekregen. Voor de zekerheid toch ook maar de maagbeschermer gegeven, omdat we niet weten of deze aanval vanuit de darmen is gekomen of vanuit de maag.

Gelukkig lijkt alles inmiddels weer rustig en eet Ronny weer goed, maar wat heeft ie ons weer laten schrikken. Als het moet, gaan we zo weer naar Utrecht, maar ik ben toch blij dat het met een sisser afloopt!

Ben nu wel een beetje klaar met alle pech hoor! Op naar een voorspoedig herstel! Duimen jullie mee?

[ img ]
Ronny weer lekker aan het smikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 20:16 



 
Profiel   

Jeetje wat een pech!!! Ik duim voor het ophouden van het pechjaar. Al ben ik bang dat het weinig helpt aangezien wij tot nu toe ook een vreselijk rotjaar hebben.

Is Ronny nu het paardje van ja dochter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:19 



 
Profiel   

Wat een pech!Ik durf het bijna niet te schrijven, maar is Ronny getest op pssm2? Mijn pssm2 n/p3 was mager, slecht in de bespiering te krijgen. Pssm-aanvallen zien er bij hem vaak uit als koliekaanvallen of maagzweer-aanvallen. Ik hoop het oprecht niet voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:22 



 
Profiel   

Hou er ook rekening mee dat Ronny last kan hebben van de temperatuurschommelingen die we momenteel meemaken.

's Nachts is het nog best fris, vandaag was het overdag 21 graden. Dat vinden sommige paarden, waaronder die van mij, lichamelijk lastig. Zij had vandaag een beetje dunne mest en zat laag in haar energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:50 



 
Profiel   

Net als ik door de schommelingen :+
Maar idd 1 van mijn 3 kleintjes heeft dat ook heel erg.
Heeft een slechte opstart gehad en te jong bij de moeder weg gehaald.
Die zit altijd laag in weerstand en heeft kleine dingetjes en net als vandaag met die warmte voelt hij zich totaal niet lekker weer.
Zeker voor een oudje lijkt me dat nog lastiger

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 22:03 



 
Profiel   

De schommelingen in temperatuur is zeker meegenomen! Echter verklaart dat niet de krampen die hij laat zien. Of hij getest is op pssm2 n/p3 denk ik niet, want heb geen idee wat dat is :+ Ben momenteel ook even te moe om te googlen, dus dat komt morgen wel weer.

Net nog even gaan kijken en hij lag lekker te suffen. Zodra ie mij zag stond ie op. Heeft dan iets van een dronkenmans pas wat na enkele passen weg is.
Hij moest plassen en bleef daarna nog even kramperig, maar 5min later was dat over.

Ben er zelf niet heel gerust op, dus morgenochtend vroeg maar weer even kijken. Wil ook weer een gastroscopie doen om te zien of ie niet gewoon weer vol met maagzweren zit :n

Bedankt voor de lieve reacties en het meedenken! Had al een klote week, dus dit was nog eens een extra cadeautje. Jullie reacties doen mij iig goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 00:34 



 
Profiel   

Dat snap ik, PSSM2 is ook geen makkelijke stof. Er is op bokt een topic; Mac @ [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken.

Mijn paard heeft PSSM2, versie P3 en dan heterozygoot dus n/P3. PSSM2 is behoorlijk onbekend, zeker bij dierenartsen en klinieken. Het is een soort verzameling van spieraandoeningen, maar net als bij Ronny toont mijn (geteste) PSSM2-er meer koliekerig dan echt spierbevangen.

Op Facebook zit een groep met veel informatie en kennis, pssmforum-nederlands.

Beterschap voor Ronny in elk geval

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 07:36 



 
Profiel   

Is het een idee om Ronny Collossan te geven van het merk Ecostyle ivm koliekverschijnselen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 15:59 



 
Profiel   

Ho-ly fiets :\ Dat PSSM topic is een redelijke eye-opener...

stijf-/stramheid; het paard lijkt lui of lijkt niet vooruit te komen; wisselende kreupelheden; gespannen buik; paard geeft aan zadelen en aansingelen zeer onprettig te vinden; paard is moeilijk te trainen en laat mogelijk “probleemgedrag” zien zoals bokken of staken;spierspasmen over het hele lichaam maar vaak op de flanken, hals en schouders; het paard wil niet meer bewegen maar strekt zich uit alsof het moet plassen; algehele tekenen van pijn; veel zweten; harde spieren, met name op de achterhand; schrapen met de hoeven; meteen na het trainen willen rollen; veel struikelen; het lichaam en met name de achterhand veelvuldig schuren aan wanden of andere objecten of hier met de achterhand op leunen; moeite hebben hun voeten omhoog te houden voor de smid; afwijkende manier van op rust staan (benen onder de massa of juist gestrekt); ; nerveus of schrikkerig gedrag ; donkere, koffiekleurige urine bij zware aanvallen van PSSM en in hele ernstige gevallen zelfs neervallen. Redelijk typerend aan paarden met PSSMis dat ze moeite kunnen hebben met buiging, verzameling, achterwaarts gaan, longeren en galopperen als ze symptomatisch zijn.

Al het dikgedrukte is op Ronny 100% van toepassing, inderdaad aanvalsgewijs....

Volgende week woensdag ga ik voor een gastroscopie en dit word gelijk meegenomen.

Dank voor de tip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 01:57 



 
Profiel   

Misschien handig om je vooraf in te lezen op het pssm Nederland forum op Facebook. Universiteit Utrecht doet voor PSSM 2 alleen spierbiopten. De DNA test met haren is, hoewel minder belastend voor t paard, nog niet wetenschappelijk gevalideerd. Persoonlijk zou ik de DNA test doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 09:11 



 
Profiel   

Sunny schreef
Misschien handig om je vooraf in te lezen op het pssm Nederland forum op Facebook. Universiteit Utrecht doet voor PSSM 2 alleen spierbiopten. De DNA test met haren is, hoewel minder belastend voor t paard, nog niet wetenschappelijk gevalideerd. Persoonlijk zou ik de DNA test doen.


Ik ga even in overleg met Utrecht wat we het beste kunnen doen. Wellicht zijn ze inmiddels ook wat verder. De PSSM2 vond ik minder overeenkomsten hebben... van de PSSM heeft Ronny zeker 13 van de 25 genoemde symptomen met regelmaat.

:/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 10:29 



 
Profiel   

Zou toch wel bizar zijn als Utrecht dit gemist zou hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 12:24 



 
Profiel   

DatBenIkNou schreef
Zou toch wel bizar zijn als Utrecht dit gemist zou hebben.


Als ik het zo hoor is PSSM niet heel bekend en Ronny kwam voor 2 hele specifieke klachten, namelijk koliek en Einschuss. De koliek was vooralsnog op basis van de maagzweren (Cat. 4) en de Einschuss kwam door de Streptokok...

Dus ik vind het wel logisch dat ze daar nog niet aan gedacht hebben ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 13:31 



 
Profiel   

Eigenlijk zouden ze bij opname een gedegen anamnese moeten doen. Als ze dat zouden doen, zouden er vast veel meer paarden accuraat geholpen kunnen worden en bij Ronny hadden ze er dan misschien wel aan gedacht. Maar goed, zo is het nu eenmaal niet en gelukkig leest er hier dus iemand mee die wel klachten herkende van PSSM.
Ik ben wel heel benieuwd wat Utrecht gaat zeggen als je dit oppert en wat er uit die biopt gaat komen als ze die wel af gaan nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 14:15 



 
Profiel   

Maar is het niet zo dat de meeste klachten van ronny te wijten zijn aan zijn leeftijd en het harde werken wat hij voorheen heeft gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 15:02 



 
Profiel   

Jet schreef
Eigenlijk zouden ze bij opname een gedegen anamnese moeten doen. Als ze dat zouden doen, zouden er vast veel meer paarden accuraat geholpen kunnen worden en bij Ronny hadden ze er dan misschien wel aan gedacht. Maar goed, zo is het nu eenmaal niet en gelukkig leest er hier dus iemand mee die wel klachten herkende van PSSM.
Ik ben wel heel benieuwd wat Utrecht gaat zeggen als je dit oppert en wat er uit die biopt gaat komen als ze die wel af gaan nemen.


Ze hebben een zeer degelijke anamnese gedaan bij Ronny, echter had ik hem toen net een maand en waren alle klachten nog niet duidelijk. En als ik ze niets kan vertellen dan kunnen zij niets weten natuurlijk. Op basis van de toen beschikbare informatie zijn we uit gegaan van maagzweren door stress die de koliek hebben opgewekt.

Overigens blijft die theorie nog steeds overeind al zou hij PSSM hebben. Het één sluit het andere niet uit.

Ben inderdaad blij dat er word meegedacht! Toen ik Utrecht aan de telefoon had, hadden ze het wel over eerst genetisch uitsluiten voordat ze een biopt doen, dus dat klinkt alsof ze wel degelijk met de DNA test werken. Maar we gaan het zien!


Sastaic schreef
Maar is het niet zo dat de meeste klachten van ronny te wijten zijn aan zijn leeftijd en het harde werken wat hij voorheen heeft gedaan?


Van hard werken gaat niemand dood, ook Ronny niet. Tuurlijk is hij oud en zal hij klachten hebben en krijgen. Daar werd ook alles onder gegooid door mij tot nu toe. Stijf? Ja hij is oud... enz enz.
Maar die koliek-achtige pijnaanvallen zijn heel typisch en het dronken lopen ook. Dat kan ik niet weg redeneren met leeftijd.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet persé een diagnose, maar als ik zoveel symptomen kan afvinken vind ik het wel waard om er naar te laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 22:04 



 
Profiel   

Vandaag met Ronny bij de kliniek geweest. Uiteraard Devyl weer mee als therapie-paard! :')

We hebben goed nieuws gekregen, Ronny is volledig schoon van maagzweren! Maar dan ook echt geen enkel plekje te zien. Echt super blij mee, want dat was wel iets waar ik bang voor was.
Ze hebben ook bloed afgenomen voor een DNA test voor het PSSM1 verhaal. De arts was sceptisch en dacht zelf niet dat Ronny PSSM zou hebben, maar de test was 50 euro ofzo, dus om discussies te voorkomen en het gelijk zeker te weten heb ik gewoon opdracht gegeven het te doen, haha. De uitslag daarvan ontvang ik nog!

Ze was in ieder geval heel tevreden en kon bijna niet geloven hoe goed hij er uit zag. Ben blij om dat te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 19:59 



 
Profiel   

Goed bezig! Fijn van de maagzweren en ik kan me goed voorstellen dat je die DNA test laat doen, dan kun je dat misschien ook afstrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 20:19 



 
Profiel   

*\o/* *\o/* go ronny
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 20:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 12 [ 281 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen