Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Éowyn:mijn bijzondere jaarling (kruising KWPN x Fjord)

 
Profiel   

Op instagram ben ik al erg actief, maar heb toch besloten maar een forum te openen over het opgroeien van mijn kind.. Hier dus een heel stuk over haar, tot nu! Daarna zal ik door middel van updates iedereen (maar waarschijnlijk voornamelijk mezelf) op de hoogte houden van haar groei en ontwikkeling.

Dus bij deze, meet Éowyn! Mijn meisje, mijn liefde, mijn leven <3

[ img ]

Kruising KWPN x Fjord, geboren op 3 april, 2017
https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... 0188-eowyn

Vader: Ibrahim, KWPN (Ustinov x Cento)
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 04/ibrahim
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-510787

Moeder: Bayka, Fjord (Manus x Havstad)

Misschien leuk om te weten wat haar huidige situatie is:
Ze staat in Gorssel (10-15 minuutjes van mijn woonplaats Deventer), midden in het bos, met de rijvereniging op nog geen vijf minuutjes stappen (niet dat ik dat nu al nodig heb, maar voor later toch wel heel fijn, twee overdekte rijhallen :j )
Overdag staat ze de hele dag buiten met soortgenootjes. De groep wisselt nog wel eens door mensen die komen en gaan, maar over het algemeen is het altijd heerlijk rustig. 's Nachts gaan ze naar binnen. Éowyn heeft een stal van 3x6m, waar ik óntzettend blij mee ben :o
Ze krijgt twee 2x daags een enorme berg ruwvoer (zie ik graag vaker, maar kan niet anders), staat 365 dagen op gras en heeft 2x daags een beetje veulenbrok met wat muesli.
Ze groeit heel netjes en is sinds dag 1 perfect op gewicht. In de weide is ze lekker actief en kan HEEL HARD rennen (dat wordt nog wat...). Ze is al eens dr stal uitgesprongen (±1m), dus dat springbloed zit er goed in :')
Ik doe niet veel met haar. Lekker puppy zijn en uitgroeien. Al vind ik manieren leren en een band opbouwen erg belangrijk (en leuk!). Één keer in de week doe ik licht grondwerk met haar. Dat kan het volgende zijn: clickertraining, waaronder target-training (dit doet ze heel goed), makkelijke kunstjes (flemen en voetje optillen, voor het uitkrabben en behandelen -ze heeft last van lichte rotstraal soms), meelopen, achteruit lopen, rustig eten aanpakken en afstand bewaren. Dit gaat echt ontzettend goed! Het is ook nodig, omdat ze erg veel bloed heeft (ja ik weet het, ze is deels fjord, maar ze heeft het allemaal van haar papa, geloof me :') ) en erg opdringerig kan zijn (in het verleden tot aan het gevaarlijke toe, nu is ze eigenlijk heel braaf). Ik wil het eigenlijk geen grondwerk noemen. Het is eerder opvoeden (spelenderwijs).


Dit was de eerste bezichtiging. Gelijk verliefd! Ze was hier ongeveer 5 maanden oud.

[ img ]

Op 13 oktober kwam ze mee naar huis. Heel spannend, voor het eerst (alleen) op de trailer.
Ze heeft iedereen verbaasd, toen ze zó de trailer op liep! (voor een beetje muesli doet ze alles)

[ img ]

De shoot erna! Alweer wat centimeters gegroeid!

[ img ]

En na de herfst.. De eerste keer sneeuw! Wat vond ze dat gek :brr:

[ img ]

Inmiddels is ze de 1 jaar gepasseerd! Officieel een jaarling! Daar hoort een feestje bij Y)(^) [o]

[ img ]

Ik ben zo benieuwd hoe groot ze wordt! Ze meet nu 1.42m
Ze wordt met de dag knapper! Het wordt al echt een dametje. Hier wat stoere foto's:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ze is de anderhalf gepasseerd.. Sterker nog: in April wordt ze al twee! de tijd vliegt.. en ze meet al 1.50!
Dit was onze laatste shoot:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Hieronder een tijdlijn van bijzondere gebeurtenissen.. (voor een baby paard dan ;) )
Normaal gesproken zou ik deze onderwerpen dus geplaatst hebben als update, maar omdat ik nu pas begin is een lijstje wel makkelijk!

2017
05-09 Eerste bezichtiging April (zoals ze toen nog heette)
07-09 April wordt omgedoopt tot Éowyn
13-09 Klinische keuring en officiële aankoop / ondertekening contract
30-09 Derde bezoekje tussendoor bij fokker (ze mocht nog even bij mama blijven)
13-10 Éowyn gaat mee naar huis! (dat ging super!)
22-10 Mona (haflinger veulen) komt om Éowyn gezelschap te houden
29-10 Éowyns eerste fotoshoot (stilstaan is moeilijk!!!)
18-11 De tweede (herkansing)shoot ging wat beter ;)
10-12 De eerste keer sneeuw (en leuk dat ze het vond!)

2018
13-01 Eerste keer bij de hoefsmid (wat zorgde voor een rodeo)
15-03 Voor het eerst vast staan
31-03 Mona gaat weg (Éowyn dagen van slag)
03-04 Éowyn 1 jaar oud!
08-04 Fotoshoot met de jaarling!
04-06 Eerste keer inenting (ik vond het spannender dan zij het vondt)
13-09 De kleine meid is 1 jaar in mijn bezit!
08-10 Eerste keer dekentje op (doet r dan weer niks)
09-10 Eens zien of ze kan springen, met een rondje vrijspringen (laag, natuurlijk)
29-10 Kennismaking met het scheerapparaat (figuurtjes voor de foto! en goede oefening)
30-10 Laatste keer meten: 1.50m maarliefst!
11-11 Fotoshoot met het kind (in herfstsfeer!)

Volgen jullie gezellig mee? *\o/*
Als jullie ons nog vaker willen zien (kan me niet voorstellen, hehehe) volg ons dan op Instagram, daar ben ik het meest actief, en deel ik al haar ontwikkelingen, ups, downs en mooie foto's! @my.filly.eowyn



Laatst bijgewerkt door Neonlight op 11-01-19 12:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Tag voor volgtopic toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-19 23:27 



 
Profiel   

Wat een leuke combi! Ben erg benieuwd hoe die uit groeit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-19 23:31 



 
Profiel   

welmoed__ schreef
Wat een leuke combi! Ben erg benieuwd hoe die uit groeit!

lief :) dankjewel! ik ook! ze is zo'n toverbal :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-19 23:51 



 
Profiel   

Dan gelijk maar even de eerste update!

Ik heb -na jaren met een Canon EOS 1100D geschoten te hebben- eindelijk een nieuwe body gekocht!
Na een week wachten (heel eng, vanuit China dure dingen bestellen :$ ), kwam mijn gloednieuwe camera dan aan. De Canon EOS 6D mark II ! Die moest ik natuurlijk uitproberen bij de paarden.

Hier een paar beelden van het heerlijke sfeertje bij mij op stal:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

ze is dikke vriendinnen met onze nieuwe Daisy
[ img ]

even rennen natuurlijk, want Éowyn will be Éowyn :j
[ img ]

[ img ]

En de clown die ze is.. zo'n foto kón niet ontbreken :+
[ img ]

Excuseer de kwaliteit. Vergeleken met mijn oude camera is dit een beest van een apparaat, ik moet even wennen aan hoe vreselijk anders dit is, vooral in actiefotografie :') Komt goed. Oefening baart kunst, zeggen ze

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-19 00:06 



 
Profiel   

Wat een leukerd!
Ik volg mee *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-19 00:31 



 
Profiel   

Dat is een knappe kruising! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-19 02:00 



 
Profiel   

wauw, wat een ontzettend goed gelukte kruising zeg. Knap paardje

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-19 02:09 



 
Profiel   

@xxCYNNxx @x_Nadia @emilyslaluna wat lief! Dankjewel allemaal! :*

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-19 02:30 



 
Profiel   

Wat een leukerd, ben benieuwd hoe ze eruit zal zien over een aantal jaar. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-19 07:05 



 
Profiel   

Wat een knapperd, ik volg ook :)

Watvoor oefeningen doe je precies met haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-19 15:48 



 
Profiel   

Siggislief schreef
Wat een leukerd, ben benieuwd hoe ze eruit zal zien over een aantal jaar. :)

dankjewel! ik ook! <3

AnimalFriend schreef
Wat een knapperd, ik volg ook :)

Watvoor oefeningen doe je precies met haar?

Leuk! dankjewel :)

Ik leer haar alleen dingen waar ik (maar zij ook) iets aan heeft nu, of dingen die ze leuk en makkelijk vind om te doen, maar niet schadelijk voor haar jonge lichaam. De truc -voor ons- is om gewoon alles GEWOON te doen. Ik maak nergens iets engs of bijzonders van. Van helemaal invlechten, staart vlechten, poeperd wassen, scheren (alleen om te oefenen met geluid en gevoel), over een zijltje lopen, ballonnen (die vond ze leuk!), noem maar op. Haar lekker nuchter maken is mijn doel, omdat ze zo'n heet ding kan zijn (wat prima is, zolang ze maar leert ook na te blijven denken).

In het verleden heb ik haar de volgende dingen aangeleerd:

- het simpele voetje optillen, om de hoeven te kunnen krabben. Dit ging eigenlijk vanaf het begin erg makkelijk, totdat de hoefsmid voor het eerst kwam :+ toen was ineens eng en kon ik soms wel een uur bezig zijn met vier hoeven. Nu, door middel van clickertraing en een hulpje, gaat het stukken beter. Met zn tweeën ben ik nu 5 minuutjes bezig om vier hoeven te reinigen en behandelen (rotstraal), en in mijn eentje ongeveer 10 minuten. Gaat de goede kant op dus :j
- meelopen en draven. Spreekt voor zich, maar is gewoon handig/noodzakelijk.
- vaststaan. Dit ging eigenlijk vanaf het begin heel makkelijk. Ze draait wel eens een beetje ongeduldig heen en weer maar zal niet hangen. Misschien dat het helpt dat ze poetsen enorm lekker vindt.
- het 'wacht' commando (stemcommando), waar ze moet wachten op bijvoorbeeld een beloning of voordat ze haar stal in/uit mag. Ze was erg opdringerig, en dat is nu een stuk minder. Als ze bijvoorbeeld een koekje krijgt, omdat ze een oefening goed heeft gedaan, moest ze eerst wegkijken of de aandacht op iets anders vestigen, waarop ik *click* en daarna krijgt ze de beloning. Inmiddels haast nooit meer nodig, omdat ze nu automatisch wacht totdat ze het krijgt.
- achteruit op commando (stemcommando en gebaar), waar ze achteruit moet (paar stapjes) als ze te opdringerig doet. Deze is in de praktijk erg handig!
- op de gymmat staan. Hier doe ik verder niks mee, maar de bedoeling is om later stretch en crunch oefeningen te doen op de balans mat. Het is natuurlijk een beetje spannend, dus heb ik haar alvast geleerd hoe ze erop moet.
- Flemen. Nergens goed voor, maar ze vind het ontzettend leuk om te doen. Dit heb ik meer aangeleerd om de clicker te introduceren/bevestigen, dan dat het echt nut heeft.

Waar ik nu mee bezig ben!
- target training. Erg leuk om te doen, en erg handig voor verschillende situaties. Ze leert zo iets te volgen en/of aan te raken. Zo kan ik enge voorwerpen sneller ontladen, enge plekken sneller ontdekken (en ontladen), haar op de goede manier laten stretchen etc. Dit zijn allemaal dingen die we gaan doen, maar nu is het voornamelijk 'raak het balletje op de stok aan - *boop* - goedzo! - *click* - snoepje'.
- hoofd omlaag op commando. Ook dit leer ik aan middels target training. Uiteindelijk wil ik haar hoofd laag hebben met een lichte aanraking achter de oren.

Waar ik naartoe wil
- parkeren! (het 'blijf' commando bij honden). Ze volgt mij ZO SNEL. niet normaal. Heel lief, maar erg onpraktisch. Ik hoef maar een voet of hand licht te bewegen en ze is mee. Voor verschillende oefeningen (en fotoshoots :+ ) is het makkelijker als ik om haar heen kan lopen etc.

Als je vragen hebt over iets, vraag gerust! Ik help graag :)

side note:
Sinds ik haar heb, hebben we een kleine train/speel sessie, van max 10-15 minuten per week. Het lijkt dus een hele waslijst hierboven, maar ze is al een tijd bij mij en leert gewoon erg snel. Eigenlijk chillt ze gewoon de hele dag :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-19 20:36 



 
Profiel   

Wat een mooi paardje!! Ergens op de foto lijkt het alsof er blaadjes op haar rechterkant zitten of is dat geschoren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-19 20:58 



 
Profiel   

maras schreef
Wat een mooi paardje!! Ergens op de foto lijkt het alsof er blaadjes op haar rechterkant zitten of is dat geschoren?


Hoi! Dankjewel, wat lief!
Dat klopt hoor dat je dat ziet. Ik heb voor die fotoshoot een paar figuurtjes bij haar geschoren inderdaad. Dat was gelijk een goede oefening met het scheer apparaat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-19 21:22 



 
Profiel   

Wat leuk, ik heb een halfzusje van haar, zelfde moeder. Vader is Orsta.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-19 21:31 



 
Profiel   

karmas schreef
Wat leuk, ik heb een halfzusje van haar, zelfde moeder. Vader is Orsta.


echt waar!? wat leuk! Ook van Bayka (van Jantine)? Ik ken een paar van haar veulens bij naam! Welke is van jou? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-19 22:29 



 
Profiel   

Ja van Bayka, ze heet Faira en wordt dit jaar 10.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-19 23:15 



 
Profiel   

sophiekexx schreef
maras schreef
Wat een mooi paardje!! Ergens op de foto lijkt het alsof er blaadjes op haar rechterkant zitten of is dat geschoren?


Hoi! Dankjewel, wat lief!
Dat klopt hoor dat je dat ziet. Ik heb voor die fotoshoot een paar figuurtjes bij haar geschoren inderdaad. Dat was gelijk een goede oefening met het scheer apparaat :D

Dat is mooi gedaan!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-19 19:28 



 
Profiel   

Wat een leukerd! Veel plezier samen, jullie gaan vast een mooie combinatie vormen :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-19 23:58 



 
Profiel   

karmas schreef
Ja van Bayka, ze heet Faira en wordt dit jaar 10.

Daar heb van gehoord ja! en heb ik ook een foto van gezien! Knappie zeg!
Al Bayka's veulens erven die lieve ogen, lijkt het wel <3

maras schreef
Dat is mooi gedaan!!

Dankjewel :) Ik ga volgende winter eens kijken of er meer liefhebbers zijn.
Heb zoveel reacties hierop gehad..
Doe ik rondje Nederland om figuurtjes te scheren 8-)

Elle92 schreef
Wat een leukerd! Veel plezier samen, jullie gaan vast een mooie combinatie vormen :))

Wat een lief berichtje! Echt leuk om te horen! Dankjewel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 00:25 



 
Profiel   

Na wekenlang -tevergeefs- wachten op sneeuw, had ik vandaag eindelijk iets wat erop leek.. rijp!
En een heldere lucht! Mijn geluk kon niet op. Camera inpakken en hoppa.. naar stal!

Eenmaal op stal bleek dat er alleen nog rijp op land 1 (we hebben 5 weilanden) lag, maar daar staat nu ons schaap Gerrit, tijdelijk op huisarrest (hij was op de kudde iets te enthousiast met het aanduwen van de -al zwangere- vrouwtjes). Duuuus Gerrit even op stal, en Éowyn gauw ontmodderen/poetsen en het land in.
Dat ging erg goed! Normaal is het gelijk paniek als ze alleen in een land wordt gezet, maar nee, het was prima. Nu kon ze namelijk even uitgebreid showen voor Douwke (een Frieze jaarling, hengst) die in land 2 staat.
Dat vond Douwke maar al te interessant :')

hier de twee tortelduifjes
[ img ]

en madammeke laat even haar mooie draf zien
[ img ]
[ img ]

galopje mocht niet ontbreken (al was t vandaag voornamelijk parmantig langs Douwke's hek draven :') )
[ img ]

lang en laag oefenen kan natuurlijk nooit te vroeg :j
[ img ]

daarna ontspannen en lekker op stal (eten!!!)
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Zo'n foto mocht niet ontbreken (de clown die ze is :+ )
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-19 00:56 



 
Profiel   

(Late reactie)
Wat een knapperd! <3
Best grappig, je kunt heel duidelijk zien dat hij half Fjord is, maar die 50% warmbloedig is ook goed zichtbaar! Goed gelukt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 11:55 



 
Profiel   

KuilderR schreef
(Late reactie)
Wat een knapperd! <3
Best grappig, je kunt heel duidelijk zien dat hij half Fjord is, maar die 50% warmbloedig is ook goed zichtbaar! Goed gelukt :j


Zo lief! dankjewel :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 17:03 



 
Profiel   

Oei! Ik ben een paar belangrijke/mooie/memorabele momenten vergeten te posten!
Ik heb er drie (oeps), dus ik zal er drie losse berichten van maken, om het overzichtelijk te houden *D

allereerst *tromgeroffel* foto's van toen er sneeuw lag! :brr:
(beetje vreemd zo, met dit warme weer, maargoed! ze zijn te leuk om niet te delen)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Het was een geweldige dag voor mooie foto's! Het licht was fijn, en mijn nieuwe camera bevalt super! *-:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 18:23 



 
Profiel   

de volgende mijlpaal..

Éowyn is 2 jaar geworden!
Daar hoort natuurlijk (weer) een feestje bij *\o/* Y)(^)
Bij deze wat kiekjes van haar kinderfeestje (hehehe)

[ img ]

de ballonnen waren totaal niet eng, die waren eetbaar (tenminste, zo dacht Éowyn er over)
[ img ]

[ img ]

Ook was er -natuurlijk- taart! We hebben de tijd van ons leven gehad in de keuken!
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Voor de liefhebbers, het recept van mijn paardentaart:

- schep biks
- appelsap
- zachte bruine bolletjes
- muesli
- wortels
- fruit (naar wens)
- taartvorm

De biks in appelsap laten weken totdat de biks een stevige pap is (goed geduld hebben, het duurt ERG lang voordat de biks zacht genoeg is). Ondertussen de wortels in lange, platte plakken snijden. Deze leg je tegen de zijkanten van de taartvorm aan. Snij de bruine bolletjes doormidden en druk deze stevig tegen de wortelrand en de bodem aan. De bolletjes dienen als versteviging voor de wortels (om overeind te blijven staan) en om zometeen de biks pap erin te kunnen gieten, zonder dat alles eruit druipt. Nou, dat is dan ook direct de volgende stap. De pap erin gieten. Goed aandrukken. Afdekken met muesli! Nu in de koelkast.
Hierna volgt alleen nog het versieren met fruit. Doe dat pas vlak voordat je het geeft (als je er foto's van wilt maken, tenminste), want anders wordt het fruit droog en verliest het zijn kleur.
als je de taartvorm eraf schuift kun je een touwtje om de wortels binden, zodat de boel bij elkaar blijft. Deze uiteraard wel verwijderen alvorens je paard het eet :D

[ img ]

De opvallende kijker heeft vast al gespot dat Éowyn tegenwoordig met een stoere korte fjorden coupe door het leven gaat! Wat vinden jullie? Ben erg benieuwd! Ik vind het stoer staan, maar het lange maakt haar wel heel sierlijk, dus ik ben er nog niet helemaal uit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 18:54 



 
Profiel   

Oh dat nieuwe kapsel staat haar goed! En wat een geniale taart haha. Knap dier hoor
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-19 07:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen