Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:31

Heel gaaf! Als klein meisje droomde ik er van om een oud hoefijzer te vinden. Ik ben benieuwd :D

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:05

Naar mijn mening ziet het er niet héél oud uit. De meeste écht oude ijzers hebben een bredere mast op de toon, en rechtere takken.

Heel gebruikelijke ijzers vroeger.
Ik vermoed, door de dikte, dat dit een Frans (het type ijzer zonder rits, dikker dan Engels) rechter achterijzer is. Door de plaatsing van de kalkoenen vermoed ik dat dit paard moest ploegen of eggen (binnentak heeft uitstulping met kalkoen verder naar achter, dit zorgt voor iets meer draai naar binnen). Een héél oud ijzer zal het niet zijn, maar ergens tussen de 50 en 100 jaar lijkt mij goed mogelijk. Heel cool!

Dit denk ik overigens als amateur-archeologe en hoefsmid leerling, dus ik weet er wát vanaf maar absoluut niet alles :)

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:15

Onze hoefsmid heeft een rijtje ouderwetse ijzers in de smederij hangen. Volgens mij hangt deze daar ook tussen. Maar geen idee hoe oud ze zijn, zal het hem is vragen.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:57

SANEX schreef:
Tip: (weet niet of het je zoveel waard is om naar het Noorden te rijden) op 21 februari is bij ons in Buitenpost in het Ijstijdenmuseum een bodemvondstendag. Daar zijn deskundigen aanwezig en kan iedereen met zn vondsten langs om te beoordelen. Een soort Kunst&Kitsch maar dan voor bodemvondsten. Kan het niet linken dus doe een screenshot van de site: [ [url=m/R9Svsk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wie weet is daar iemand die je meer kan vertellen of je wel of niet iets heul heul ouds hebt gevonden.... Ik ga erheen met een (vermoedelijke) musketkogel die ik laatst in het land bij de pony's vond. Ben wel benieuwd of het echt een musketkogel is en zoja uit welke tijd dan. Maar voor mij makkelijk natuurlijk omdat het in eigen dorp is, maar misschien is er ook wel een dergelijk evenement bij een museum o.i.d bij jou in de buurt...


Wat een goeie tip SANEX!
Even ontopic, maar m'n vriend en ik hebben ook best veel dingen gevonden met de metaaldetector, waarvan we niet weten wat het is óf van een voorwerp waarvan we willen weten hoe oud het is (en ook een musketkogel toevallig :D )
Is dichtbij huis, erg handig!

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 10:51

Voor mij is het te ver weg. Ik wacht wel op mijn smid.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:46

Kun je het ijzer niet opsturen naar Sanex zodat die hem mee kan nemen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:00

Vandaag is even het rijtje handgemaakte hoefijzers bij mijn smid bekeken, daar hing deze idd ook tussen. Hij dacht dat zulke ijzers gebruikt werden rond 1920. De uiteinden werden niet korter afgerond net als nu maar het te lange gedeelte van de takken werd zo omgesmeed zodat de ijzers minder snel slijten. Vaak werd er dan op de teen ook nog een soort van kalkoen ingeslagen. Hij dacht wel dat ze misschien later ook nog wel gebruikt werden (hij had het over duitsland) maar dan voor meer grip bij werkpaarden of bomenslepers.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 20:22

Mariljo schreef:
Vandaag is even het rijtje handgemaakte hoefijzers bij mijn smid bekeken, daar hing deze idd ook tussen. Hij dacht dat zulke ijzers gebruikt werden rond 1920. De uiteinden werden niet korter afgerond net als nu maar het te lange gedeelte van de takken werd zo omgesmeed zodat de ijzers minder snel slijten. Vaak werd er dan op de teen ook nog een soort van kalkoen ingeslagen. Hij dacht wel dat ze misschien later ook nog wel gebruikt werden (hij had het over duitsland) maar dan voor meer grip bij werkpaarden of bomenslepers.


Wauw dat is leuk om te horen! En leuk dat je voor mij gekeken hebt!

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 16:36

Mijn hoefsmid is dus vandaag geweest en zegt dat het ijzer meer dan 100 jaar kan zijn. Ik heb het ijzer aan mijn smid gegeven komt in zijn collectie te hangen.

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:38

Wat ongelooflijk gaaf TS! Leuk om eens te zien! :)

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:02

Dat is leuk!!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:10

Hey wat gaaf dat je nu weet wat het is! Top. Hartstikke leuk dit en lief dat je het hem geschonken hebt! Apart om te bedenken dat 100 jaar geleden ergens een boer een land of zo aan het ploegen was en thuiskwam om te constateren dat zijn paard een ijzer was verloren. Wat zal ie gebaald hebben :-)