Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:52

NEEE NIET IN DE COLA!!!! ik heb ooit een oud muntje gevonden. Legde ik ook in de cola. Veel te veel ging er door weg. Je zag er niets meer van dan een rond stukje metaal. Zo zonde. Alleen zacht afborstelen en de rest overlaten aan iemand die er verstand van heeft. Zou er echt mee naar iemand gaan die er wat over kan zeggen. Als je écht iets bijzonders hebt, is dat megagaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:58

Wat een leuke vondst!
Helaas zijn hoefijzers niet tot nauwelijks te dateren en is er ook nog steeds geen sluitende chronologische typografie. Het was tot twintig jaar geleden zelfs zo erg dat als archeologen een genageld hoefijzer in een Romeinse laag vonden deze automatisch werd weggelegd als vervuiling (of gewoon kwijtgemaakt) omdat hoefijzers pas na de Romeinse periode nagels zouden hebben- dat was eigenlijk de enige vaste dateringsrichtlijn die er was, en die blijkt nu ook niet meer zo zwart-wit. Wat we te inderscheiden valt zijn de echte trekpaardenijzers; die zijn zo groot dat ze geen honderden jaren oud zullen zijn omdat er toen nog niet op zulk bulkgewicht bij trekdieren gefokt werd. Maar dit ijzer is smal en klein en kan dus vanalles zijn omdat ijzers nou eenmaal individueel gesmeed werden en je dus niet alleen een enorm verschil (en overeenkomst) hebt in ijzers die in verschillende eeuwen gesmeed zijn, maar ook in ijzers die allemaal in hetzelfde jaar op verschillende locaties gesmeed zijn. Om het ingewikkeld te maken. ;)
Dit ijzer zou qua vorm vanalles kunnen zijn, maar ik heb een oud trekpaardenijzer gevonden met precies dezelfde blokken aan de achterkant en dat ijzer was niet meer dan 100 jaar oud, dus dat is voor jouw ijzers waarschijnlijk ook een goede mogelijkheid. De oude herenboeren van wie het land hier was herkenden dat type ijzer ook gewoon en vertelden dat het was om werkpaarden extra grip en trekkracht te geven in de zware rivierklei.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:06

Gaaf :D

Ik heb er hier ook eentje hangen. Heb er informatie over geprobeerd te vinden, maar ook de verenigingen in de buurt konden geen jaartal erop plakken en het was volgens hun niet heel speciaal, ze worden schijnbaar best vaak gevonden.

Edit: mijn topic incl foto’s: [BEH] Eeuwenoud hoefijzer gevonden.. Maar uit welke tijd?
Die van jouw lijkt nog iets moderner ofzo, maar ze hebben allebei die uitsteeksels.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:07

Gave vondst! Als dit ijzer echt zo oud is als je denkt, bestaat er een kans dat ie bijna volledig verroest is. Als je hem dan in cola of iets legt blijft er misschien helemaal niks meer over. Zou zonde zijn!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:13

Ik vind het ijzer nog behoorlijk dik. Daarom denk ik dat het niet zo heel oud is.
Maar ik blijf volgens want misschien zit ik er wel helemaal naast :D . Wat ook weer best leuk zal zijn.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 17:23

Monique1963 schreef:
NEEE NIET IN DE COLA!!!! ik heb ooit een oud muntje gevonden. Legde ik ook in de cola. Veel te veel ging er door weg. Je zag er niets meer van dan een rond stukje metaal. Zo zonde. Alleen zacht afborstelen en de rest overlaten aan iemand die er verstand van heeft. Zou er echt mee naar iemand gaan die er wat over kan zeggen. Als je écht iets bijzonders hebt, is dat megagaaf!



Doe het niet in cola laat het is zoals ik het gevonden heb

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 17:24

xyzutu2 schreef:
Wat een leuke vondst!
Helaas zijn hoefijzers niet tot nauwelijks te dateren en is er ook nog steeds geen sluitende chronologische typografie. Het was tot twintig jaar geleden zelfs zo erg dat als archeologen een genageld hoefijzer in een Romeinse laag vonden deze automatisch werd weggelegd als vervuiling (of gewoon kwijtgemaakt) omdat hoefijzers pas na de Romeinse periode nagels zouden hebben- dat was eigenlijk de enige vaste dateringsrichtlijn die er was, en die blijkt nu ook niet meer zo zwart-wit. Wat we te inderscheiden valt zijn de echte trekpaardenijzers; die zijn zo groot dat ze geen honderden jaren oud zullen zijn omdat er toen nog niet op zulk bulkgewicht bij trekdieren gefokt werd. Maar dit ijzer is smal en klein en kan dus vanalles zijn omdat ijzers nou eenmaal individueel gesmeed werden en je dus niet alleen een enorm verschil (en overeenkomst) hebt in ijzers die in verschillende eeuwen gesmeed zijn, maar ook in ijzers die allemaal in hetzelfde jaar op verschillende locaties gesmeed zijn. Om het ingewikkeld te maken. ;)
Dit ijzer zou qua vorm vanalles kunnen zijn, maar ik heb een oud trekpaardenijzer gevonden met precies dezelfde blokken aan de achterkant en dat ijzer was niet meer dan 100 jaar oud, dus dat is voor jouw ijzers waarschijnlijk ook een goede mogelijkheid. De oude herenboeren van wie het land hier was herkenden dat type ijzer ook gewoon en vertelden dat het was om werkpaarden extra grip en trekkracht te geven in de zware rivierklei.
wauw jij weet er veel van! Weer wat wijzer geworden.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 17:25

Bubblewrap schreef:
amber15 schreef:
Persoonlijk zou ik er niet mee gaan rommelen voor een deskundige hem gezien heeft.
Wel super gaaf zeg! Ik ga zeker volgen!

Dit vind ik een goede ;)

Misschien wat googlen naar mensen en musea die het kunnen weten of de juiste mensen weten.
http://www.museumsmederijelburg.nl/het- ... -hoefsmid/


Net een mail met fotos er na gestuurd, wacht op hun reactie.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 17:26

8nnemiek schreef:
Gaaf :D

Ik heb er hier ook eentje hangen. Heb er informatie over geprobeerd te vinden, maar ook de verenigingen in de buurt konden geen jaartal erop plakken en het was volgens hun niet heel speciaal, ze worden schijnbaar best vaak gevonden.

Edit: mijn topic incl foto’s: [BEH] Eeuwenoud hoefijzer gevonden.. Maar uit welke tijd?
Die van jouw lijkt nog iets moderner ofzo, maar ze hebben allebei die uitsteeksels.


Kan jou foto niet zien

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:37

Wat een leuke vondst! En interessant :) Plaats je het hier als je meer weet? Dan blijf ik graag volgen :D

InMu

Berichten: 122
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: In de buurt van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:40


Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:43

Spannend hoor, ben benieuwd hoe oud die is :D
M'n vriend en ik gaan regelmatig met de metaaldetector op pad, en hebben al heel wat hoefijzers gevonden, maar zo 1 als deze heb ik nog nooit gezien...

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 17:53

MariaMaaike schreef:
Wat een leuke vondst! En interessant :) Plaats je het hier als je meer weet? Dan blijf ik graag volgen :D


Ja ga het antwoord plaatsen

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:57

dynamiek schreef:
8nnemiek schreef:
Gaaf :D

Ik heb er hier ook eentje hangen. Heb er informatie over geprobeerd te vinden, maar ook de verenigingen in de buurt konden geen jaartal erop plakken en het was volgens hun niet heel speciaal, ze worden schijnbaar best vaak gevonden.

Edit: mijn topic incl foto’s: [BEH] Eeuwenoud hoefijzer gevonden.. Maar uit welke tijd?
Die van jouw lijkt nog iets moderner ofzo, maar ze hebben allebei die uitsteeksels.


Kan jou foto niet zien

Iets verder in het topic staan de foto's :j

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:59

Gaaf zeg! Bizar wat er allemaal onder de grond ligt, heb ooit iemand gekend met een metaaldetector, was erg spannend als dat ding ging piepen. :j Ben benieuwd wat ze over jouw vondst zeggen!

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:44

Mijn man, hoefsmid, zegt dat het niet oud hoeft te zijn. Een bepaald Engels-ijzer ziet er ook zo uit, wordt nog steeds gemaakt. (hij zoekt even een plaatje)
Draught horse-ijzers werden gemaakt om het trekpaard meer tractie te verzorgen.

Het oudere topic bevat wel een heel oud ijzer.

Al vanaf de oudheid hebben ijzers dus van vaste kalkoenen.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 06:15

Ik heb antwoord gekregen op mijn mail! Het antwoord van hun is:

Beste mevrouw Angelique,
Na enig zoekwerk in onze tentoonstellingsruimte vond ik gelijksoortige ijzers in een vitrine. De ijzers heeft museumsmederij 'de Hoefhamer' in bruikleen van de het opleidingscentrum voor dierenartsen in Utrecht.
Ik ben gaan googelen op 'achterijzer' en kwam op de site http://hoofcare.nl/hoefbeslag/romeins-ijzer/ terecht waar een gelijk verhaal wordt verteld als in 'de Hoefhamer'.
De kelten worden wel de uitvinders van het hoefijzer genoemd. De Romeinen hebben deze hoefijzers veel verbeterd en gemaakt tot wat zij nu heden ten dagen nog zijn……..
Hopelijk heb ik uw vraag afdoende beantwoord.
Met vriendelijke groeten en wie tot ziens in 'de Hoefhamer',
Mariet Boersma - van Krimpen
coördinator Groepsbezoek en Workshops
Museumsmederij Elburg

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 06:18

Als mijn smid komt over 9 weken, laat ik het ook aan hem zien. Kijken wat hij zegt.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 06:40

Karma schreef:
Mijn man, hoefsmid, zegt dat het niet oud hoeft te zijn. Een bepaald Engels-ijzer ziet er ook zo uit, wordt nog steeds gemaakt. (hij zoekt even een plaatje)
Draught horse-ijzers werden gemaakt om het trekpaard meer tractie te verzorgen.

Het oudere topic bevat wel een heel oud ijzer.

Al vanaf de oudheid hebben ijzers dus van vaste kalkoenen.


Ik ben gaan googlen op horse draft shoes, wat kwam ik daar bijzondere ijzers (marteltuig ijzers tegen) best leuk om te zoeken.

Bedoelt jou man deze ijzers het lijkt er wel op alleen heeft mijn ijzer niet die rare balk op de voorkant zitten.
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:45

De balk op de voorkant van die draftijzers is voor de draft, trekkracht, te verbeteren neem ik aan.

Wat leuk dat die mevrouw geantwoord heeft. Interessant dat de Kelten de ijzers hebben uitgevonden. Wist ik niet.

Wat mij nu wel opvalt aan jouw ijzer is dat de omgevouwen achterstukjes dikker lijken dan sommige romeinse/keltische ijzers. Dat lijkt dan weer "moderner".

Radio Carbondating kan helaas niet op niet-organische voorwerpen dus dat helpt ook niets.

Als iemand je zou kunnen helpen, is het deze meneer in Moldavië. Hij heeft de grootste verzameling hoefijzers ter wereld. In de eerste link staat denk ik in het moldavisch dat hij doctorandus is aan een historisch instituut. In de tweede link staat in het Engels dat hij meerdere collecties heeft en hij is in het Guiness book of records gekomen met zijn hoefijzers. Maar ja, hoe kom je in contact met zo'n man? Ik hoopte dat er ergens een site zou zijn met al zijn hoefijzers en een jaartal eronder of zo, maar helaas dat heb ik niet gevonden.
https://mobiasbanca.md/150-de-moldoveni/Petru-Costin
https://mobiasbanca.md/en/150-de-moldoveni/Petru-Costin

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:02

Op de faculteit paard in Utrecht hebben ze boven in de hal ook een hele verzameling met hoefijzers tentoongesteld. Misschien dat jouw ijzer hier ook te vinden is en dat zij je verder kunnen helpen?

Noellevbr
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-12-18

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:47

Heel gaaf! Ik ben ook wel benieuwd hoe oud hij nu echt is. Ik lees mee.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:55

Tip: (weet niet of het je zoveel waard is om naar het Noorden te rijden) op 21 februari is bij ons in Buitenpost in het Ijstijdenmuseum een bodemvondstendag. Daar zijn deskundigen aanwezig en kan iedereen met zn vondsten langs om te beoordelen. Een soort Kunst&Kitsch maar dan voor bodemvondsten. Kan het niet linken dus doe een screenshot van de site: Afbeelding

Wie weet is daar iemand die je meer kan vertellen of je wel of niet iets heul heul ouds hebt gevonden.... Ik ga erheen met een (vermoedelijke) musketkogel die ik laatst in het land bij de pony's vond. Ben wel benieuwd of het echt een musketkogel is en zoja uit welke tijd dan. Maar voor mij makkelijk natuurlijk omdat het in eigen dorp is, maar misschien is er ook wel een dergelijk evenement bij een museum o.i.d bij jou in de buurt...

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Volgens mij heel oud hoefijzer gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:12

Of anders kan de TS het misschien opsturen naar Sanex!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:24

De vindplaats hoeft niet perse de plek te zijn waar een paard het ooit kwijt geraakt is. Zand wordt meest aangevoerd