Mr. Frank Visser op visite bij paarden ivm verbod schuilstal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Mr. Frank Visser op visite bij paarden ivm verbod schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:08

Gelijkheidsbeginsel heeft niet zo veel te maken met bouwvergunningen. Locatie en bestemmingsplan zijn van invloed, dat er in t dorp ergens anders een stal staat van wie weet hoe veel jaar oud zegt niks over de mogelijkheden op jouw perceel.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:28

ymkje19 schreef:
Als er in de gemeente al 80 schuilstallen staan en die van jou moet opeens weg en het is wel wettelijk verplicht staat in de Europese wet.wij hebben de gemeente gebeld voordat we het land kochten en zij zouden een beleid maken voor schuilstallen dus wie zit er fout,en daarbij iedere burger moet gelijk behandelt worden(gelijkheidsbeginsel)dus waar hebben we het over.



Je bent zo te lezen wat verbitterd.
En het is naar dat jullie stal weg moet.
En ik zeg ook niet dat de huidige wet, of de regelgeving rondom schuilstallen deugt.

Máár, de regels zijn er. En al vrij lang.
Op het moment dat je willens en wetens de gok neemt om iets neer te zetten, loop je dus het risico dat je teruggefloten wordt.
Dat is nu eenmaal zo, en daar heb je mee te dealen.



Ik woon in een natuurgebied. Honden mogen er -terecht- niet los. Veel wild, en al teveel ervaringen met honden die reeën slopen hier.
Ik heb een bizar gehoorzaam hondje. Nationaal niveau gehoorzaamheid, en totaal geen interesse in wild.
Ik laat haar toch loslopen. En zorg honderd procent dat ze geen overlast bezorgd, ze blijft op het pad, en niet verder dan een meter of 6 bij mij vandaan.
Ík vind dat terecht.
Maar als ik een boete krijg, is dat ook terecht.
En ik zal dan écht niet lelijk doen tegen de boswachter. Wánt híj́ heeft óók gewoon gelijk, én daarnaast de wet/regelgeving aan zijn kant.
En dus betaal ik de boete.
Zonder lelijk te doen.


Zo is het hier ook.
Je vindt dat een schuilstal moet kunnen.
Je weet dat het niet mag, maar doet het wel.
Deal dan ook met de gevolgen als je teruggefloten wordt. En ga niet zo lelijk om je heen slaan.
De mensen in dit topic kunnen er ook al niets aan doen....

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:31

ymkje19 schreef:
...en het is wel wettelijk verplicht staat in de Europese wet.

Als er al iets over schuilstallen in 'de Europese wet' (welke?) zou staan, dan betwijfel ik of die wet gemeenten verplicht om allerlei stallen overal toe te staan. Er zal hooguit staan dat houders van dieren eea verplicht zijn met betrekking tot schuilmogelijkheden. Dat is echt iets anders.
Als jij als houder je dieren moet voorzien van een schuilstal, en die mag van de gemeente niet op het door jou beoogde weiland geplaatst worden, dan betekent dat niet dat de gemeente zijn beleid maar moet aanpassen. Nee, het betekent dat dat weiland dus niet meer geschikt is om de dieren te houden die jij er graag zou houden.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:32

het hebben van een schuilSTAL is niet verplicht wettelijk, het hebben van een schuilmogeleijkheid staat er in de wet. Dit kan dus ook een boom of heg zijn.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:36

NenaC schreef:
het hebben van een schuilSTAL is niet verplicht wettelijk, het hebben van een schuilmogeleijkheid staat er in de wet. Dit kan dus ook een boom of heg zijn.

Dat lijkt mij ook veel waarschijnlijker inderdaad.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:51

ymkje19 schreef:
even over de uitzending van de schuilstal eva1969 reageerde erop dat het geen schuilstal was hij was aan de voorkant open ja er was een boxenwand geplaatst zodat ze als ze ziek zijn opgesloten kunnen worden
dat zijn de eisen van de brochure van schuilstallen.
dan nog iets er staan meer dan 80 schuilstallen in de gemeente en die van ons moest weg terwijl ze zich ook niet eens aan het dierenwelzijn en de gemeente wil ook niet iets voor het dierenwelzijn regelen.
dus hou alstublieft die vooroordelen voor je.


Die dieren staan er dus al?
Maar voor dat je dieren aanschaft, kijk je toch eerst of je de huisvesting rond krijgt, of je überhaupt een stal mag bouwen op de plek waar je de paarden neer wilt zetten?
Beetje omgekeerde wereld dat je nu de gemeente verantwoordelijk wilt houden voor het dierenwelzijn van jouw dieren, die je over het algemeen zelf aanschaft }:0
En dat 80 andere mensen het wel doen... tja, die komen vast ook nog wel aan de beurt, of hebben een andere regeling... of wat dan ook.

Je gaat toch ook niet een paard kopen, die even in je tuin parkeren en dan even op zoek naar een geschikte plek om hem onder te brengen :?

En ben jij degene van die uitzending en heb je je nou speciaal aangemeld om er hier nog even je zegje over te doen? :o

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Mr. Frank Visser op visite bij paarden ivm verbod schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:29

''Het valt niet direct hard te maken dat Ymkje is overleden omdat ze te weinig heeft kunnen schuilen en daardoor ziek is geworden''

Dit vind ik echt zon niet paardenmensen opmerking. Alsof paarden gelijk kou vatten als ze een dagje in de regen staan. En zo te zien waren er gewoon stallen waar ze evt in konden mochten de eigenaren het niet zien zitten. Tuurlijk, het is onhandig dat je daarvoor 10 min moet lopen maar als het niet anders is is het niet anders.

Er zijn gewoon regels voor dit soort dingen en ik snap dat de gemeente valt over dat er bijna een stallencomplex staat zonder vergunning. Een container of iets dergelijks wat je snel weghaalt zou evt wel gekund hebben denk ik

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:30

capopjekop schreef:
Het probleem is dat veel bedrijven adverteren met dat je onder de 30m2 vergunningvrij mag bouwen. Althans dat was bij ons toen wel zo


Dat geldt alleen binnen jouw bouwblok. En officieel ook alleen als jij jouw maximale M2 bouwoppervlak voor bijgebouwen nog niet gebruikt hebt.

Op agrarisch grasland zit vaak geen bouwblok. Zit het er wel op dan is het vaak ook veel duurdere grond.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:51

Ik denk dat dit ook gewoon een kwestie is van niet goed ( genoeg) uitzoeken wat er op een perceel mag.

En ja dat is dan heel zuur maar niets aan te doen.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mr. Frank Visser op visite bij paarden ivm verbod schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:41

Pb's mogen op bokt niet openbaar.
Ga ik dus ook níét doen.

Maar beste Ymkje, op bokt is het gebruikelijk om algemene discussies ín het topic te voeren.
Gewoon openlijk.

Púúr persoonlijke dingen kunnen eventueel per pb.

Dat is hier niet aan de orde.

En gezien moderators wél in een topic mee kunnen lezen en niet in pb's zou ik het waarderen als je gewoon in het topic blijft.
En niet via pb.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mr. Frank Visser op visite bij paarden ivm verbod schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:58

Jammer dat TS het via pb doet ipv gewoon openbaar zoals iedereen.
Maar eerlijk is eerlijk: dit is weer een voorbeeld voor het nooit aannemen van verkooppraatjes maar vooral zelf onderzoek doen. Zure les, hoor.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:47

De regels zijn heel, heel simpel.

Bouwen mag je op grond waar een bouwblok op rust. Afhankelijk van de afmetingen mag dat soms vergunningsvrij, maar de eerste vereiste is dat er een bouwblok moet zijn. Geen bouwblok = niet bouwen. Ook niet verplaatsbaar, ook geen trailer als schuilstal, niets. Dat sommige gemeenten hier losser mee om gaan / schuilstallen gedogen, doet daar niets aan af. Dat er 80 schuilstallen elders in een gemeente staan ook niet. Die kunnen best gewoon op een bouwblok staan. Dat zou je dan per stal moeten nazoeken in het bestemmingsplan (en dat kan, die plannen zijn openbaar en opvraagbaar) als je echt denkt dat er met twee maten wordt gemeten

Dat in de (EU) wet staat dat er schuilmogelijkheid moet zijn staat hier volkomen los van. Die wet maakt het mogelijk iemand te sommeren zijn dieren die op een bepaalde plek geen schuilmogelijkheid hebben ergens weg te halen en te eisen dat die dieren op een plek worden gezet waar ze wel kunnen schuilen. Die wet verplicht níet dat overal schuilstallen toegestaan moeten worden.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mr. Frank Visser op visite bij paarden ivm verbod schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:51

Dank, dit vat het mooi samen.