Paardencoaching

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:20

Juist om de kwaliteit te handhaven leidt de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden alleen mensen op die al hulpverlener zijn, werkervaring hebben en al ruime (eigen) paardenervaring hebben. Er wordt uitgegaan van reeds lang bestaande methodes die gecombineerd worden met de paarden. Ervaringsgericht werken, lichaamsgericht werken, systemisch werken en oplossingsgericht werken.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:41

josien_m_ schreef:
Juist om de kwaliteit te handhaven leidt de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden alleen mensen op die al hulpverlener zijn, werkervaring hebben en al ruime (eigen) paardenervaring hebben. Er wordt uitgegaan van reeds lang bestaande methodes die gecombineerd worden met de paarden. Ervaringsgericht werken, lichaamsgericht werken, systemisch werken en oplossingsgericht werken.


En dit vind ik om dikgedrukte reden de enige goeie opleiding.
En het is één van de weinige (enige?) rijkserkende opleidingen voor zover ik weet.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:15

Hoewel de opleiding die ik begonnen ben niet erkend is (denk ik), gelden die criteria ook: je moet al een vooropleiding hebben als psycholoog oid om te kunnen starten, hebt al werkervaring (bijna iedereen combineert het ook met zijn job in de hulpverlening) en je hebt ook al ervaring met dieren.
Goede criteria, al zegt het, vind ik, nog niet alles over hoe goed de opleiding is. Ik ken nog opleidingen met die criteria en die wel erkend zijn, maar waar ik toch wel vraagtekens bij heb

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:04

Super bedankt voor alle reacties! Ik ga ernaar kijken :j

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:48

Ik heb mijn opleiding gedaan bij het Eocp, gestoeld op de Assen van verandering uit de neurosemantiek.
Daarvoor had ik al een HBO opleiding social work en 15 jaar ervaring in het sociaal werk.
Ik zie veel mooie resultaten van paardencoaching maar minstens net zoveel tenenkrommende zaken gebeuren helaas....

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:48

Voor een ontzettend leuk paard zijn wij op zoek naar een fijn plekje als therapiepaard. Iemand een idee hoe ik hierover contact zou kunnen leggen met dit soort instanties?

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:56

Wellicht weten opleidingscentra zoals Caprilli coaching of Keulseweg wel iets/iemand?

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:42

Ik heb het een paar maanden terug omgedraaid. Ik heb mijn coach (niet paard gerelateerd) gevraagd om met mij een sessie te doen op de manege omdat het mij bij de paarden wel lukt om voor mezelf op te komen maar in het dagelijks leven veel minder.

Coach bleek opgegroeid te zijn met paarden, dus kon ook wat zien hoe ik reageerde op bepaalde reacties van het paard. Maar ook zonder dat had het goed gewerkt.

Hij heeft dan ook niet perse gekeken naar hoe het paard reageerde op mij, maar meer hoe ik communiceerde met het paard en hoe dat toe te kunnen passen in het dagelijks leven.
Dat ik als ik op momenten dat ik normaal juist wat toegeef wat meer vasthoud dat ik dan wel bereik wat ik wil.
Voor zowel mij als hem een heel leerzame sessie.
Een oefening was bijvoorbeeld het paard rechtsom laten draaien terwijl ik bij linkerschouder stond. Hoe ik dat deed gaf hem weer duidelijkheid over welk soort aanpak ik fijn vind, en hij kon mij dan weer helpen om dat te vertalen naar een manier van doen in het dagelijks leven.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:09

Macs schreef:
Wellicht weten opleidingscentra zoals Caprilli coaching of Keulseweg wel iets/iemand?


Bedankt, ik ga ze eens mailen!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:10

Helaas krijgen we bijna allemaal wekelijks paarden aangeboden. Hoe leuk en lief, ook die paarden kosten en eten net zo veel.