Paardencoaching

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 19:48

Hallo allemaal,

Na een aantal keer in aanraking gekomen te zijn met paardencoaching ben ik toch wel erg onder de indruk van deze mooie en pure manier van coachen. Het lijkt soms wel magie hoe een paardencoach aan het paard precies kan aflezen wat er in een persoon omgaat. Zonder woorden weet een paard zoveel te zeggen! Toch is het iets puur natuurlijks, en dat maakt het wel heel bijzonder.

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die hun ervaringen met paardencoaching willen delen, en daarom besloot ik dit topic te starten. Het zou ook leuk zijn als mensen wat van hun kennis omtrent dit onderwerp willen delen! Hoe denken jullie bijvoorbeeld over de interpretatie van de coach? In hoeverre speelt die een rol bij het vertalen van de lichaamstaal van het paard, en in hoeverre is het echt een natuurlijke reactie van het paard wanneer hij de persoon spiegelt, zonder dat daar de interpretatie van de coach een rol in speelt? Lastig te verwoorden, maar hopelijk snappen jullie die laatste vraag.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:12

Ik heb 2 jaar geleden paardencoaching gehad met een teamuitje. Was een hele bijzondere ervaring.
We hadden eerst praktijk met het paard.
We moesten in een grote cirkel staan met rug naar het paard toe, lage energie en gewoon staan. Paard heeft toen eerst een hele tijd bij mijn baas gestaan, ze is erg bang voor paarden :+ , dus die vond dat helemaal niets. En verder liep het paard gewoon wat rond.
Daarna moesten we in een willekeurige volgorde in een grote cirkel staan. Het eerste wat het paard deed is mijn baas naar het midden duwen en mij heeft het paard toen schuin rechts achter van mijn baas gezet. Vond ik wel bijzonder, ben namelijk de rechterhand van mijn baas. En daarna moesten we als team het paard een ronde laten lopen. In de middag hadden we theorie, evaluatie van de ochtend, en dat maakte toch heel wat los onderling tussen de collega's, een lach en een traan. Was een erg indrukwekkende dag. We waren al erg close, maar hebben elkaar toch nog beter leren kennen op deze manier en een nog betere samenwerking gekregen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:14

Ik gruwel er best van hoe snel mensen zich coach noemen en voelen. Geen fan dus.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:20

poes schreef:
Ik gruwel er best van hoe snel mensen zich coach noemen en voelen. Geen fan dus.


Dat mag ;)

Ontopic;

Ik ben paardencoach, bij 2 verschillende opleiders een opleiding gedaan en inmiddels ook kindercoach. Ik integreer het in mijn instructiewerk en coach daarnaast op een zorgboerderij waar ik volwassenen en jonge kinderen begeleid. De volwassenen coachen we terug de maatschappij in en de kids krijgen coaching voor faalangst, zelfvertrouwen en omgaan met anderen.

En verder coachen we bedrijven, groot en klein. Het grote voordeel van paarden is dat ze geen verborgen agenda hebben. En ze dus heel puur alles teruggeven.

Leuk dat je zo onder de indruk bent TS! Als je iets wilt weten, vraag maar raak

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:22

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:24

Ik werk in de paarden coaching. Ik begeleid kinderen/jongvolwassenen die vastgelopen zijn in hun ontwikkeling of ergens tegen aan lopen.

Door goed naar het kind/jongvolwassenen en het paard te kijken kan ik dingen signaleren of inzichten geven in bepaalde situaties en gedrag. Ook bieden de paarden ontspanning.. Niet geheel onbelangrijk..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:29

Ik vind het concept wel interessant. Wel zie ik veel ‘coaches’ met minieme opleiding. Ben wel benieuwd wat de coaches hier qua opleiding gevolgd hebben en hoe ze dit zien?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:30

Ik kan er niks mee met dat paardencoaching. Ben ooit eens leerobject geweest voor paardencoach opleiding maar ben zelf zeer ervaren met paarden. Dat was niet erg zeiden ze. Maar omdat je bijna feilloos zo'n paard kunt lezen waren de oefeningen die ik met paard moest doen een eitje.
Had ook sterk het gevoel dat me een trauma wat er niet was werd aangepraat door de coach.

Ik zag een paard een aanval doen naar een medecursist en de coach greep niet in maar ik wel en trok net op tijd die cursist weg voor een bijtend paard. Vervolgens ging die coach daar op in dat die cursist 'iets' mankeerde en na even doorpraten brak die cursist in huilen uit. Ik stond er alleen maar verbijsterd naar te kijken zo van WTF?! Ik geloofde die coach echt niet op dat moment.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:40

Ik vind het coachen wel heel erg goed, maar niet iedere coach voert het naar mijn mening goed uit. Ik heb bij verschillende bedrijven meegelopen (ik ben HBO Sociaalwerker).. Maar ik ben eerlijk dat de ene coach naar mijn idee minder goed is/zinvol is dan de andere coach. Ik denk dat je er voor de client wel heel veel uit kan halen..

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:43

Ik kan Cissy volledig volgen. Heb precies dezelfde ervaring. Je kunt overal wel een verhaal bij bedenken en dat een paardenleek wijsmaken.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:55

Ik ga binnen kort van start als paarden coach.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 03-02-22 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:57

Vind je het niet risicovol om
Met een beperkte opleiding te gaan coachen? Een psycholoog is 7 jaar bezig voor die in België als therapeut aan de slag gaat...

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:57

InekeN schreef:
Ik kan Cissy volledig volgen. Heb precies dezelfde ervaring. Je kunt overal wel een verhaal bij bedenken en dat een paardenleek wijsmaken.


Mee eens. Ik zie vooral flink veel cold-reading gebeuren.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:15

...

Het is een feit dat de markt overspoelt word door mensen zonder degelijke opleiding.. en dan gebeuren er grove fouten. Cold-reading, invullen ed zijn net dingen die je niet mag gaan doen als coach
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 03-02-22 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:38

Wat leuk dat je enthousiast bent over deze manier van coachen, ik blijf het ook heel bijzonder wat een paard vaak kan toevoegen aan een coach- of hulpverleningstraject qua zelfinzichten, ontspanning, openheid, vertrouwen, speelsheid... en zo kan ik nog wel even doorgaan!
Wel zou ik je adviseren dat als je zelf carrière hierin wil maken je eerst een algemene coachopleiding of iets dergelijks doet. Er zijn heel veel opleiders in Nederland op het gebied van paardencoaching en er zit heel veel verschil in kwaliteit tussen, dus doe daar goed je research in. Sowieso schieten de paardencoaches als paddestoelen uit de grond en als je wat meer gedegen achtergrond hebt in het coachen van mensen (want dat is echt een vak op zich als je het goed wil doen) onderscheid je je daarmee van het gros.

Verder ben ik het eens met wat hier eerder ook gezegd wordt, dat het heel belangrijk is dat men het verschil tussen therapie of behandeling en coaching goed blijven zien. Zie veel coaches die zich eigenlijk meer als therapeut in de markt zetten en dat vind ik zelf niet zo verantwoord als je daar niet in bent opgeleid.

Wbt je vraag over interpretatie; het is dus eigenlijk als coach echt niet de bedoeling dat je zelf gaat interpreteren, het is en blijft altijd het verhaal van de coachee en jij als coach moet de goede vragen stellen om je coachee zelf de antwoorden op zijn of haar coachvraag te laten vinden :D

Ik ben overigens zelf kindertherapeut (orthopedagoog) en zet daar paarden bij in, maar ook opgeleid los als coach en als paardencoach, en doe momenteel wetenschappelijk onderzoek voor mijn master naar de inzet van paarden in de jeugdhulpverlening - ik zit er vrij diep in dus :P
Laatst bijgewerkt door xDreamerx op 24-01-19 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:43

Interessante antwoorden beide, dank je wel! Mss is mijn visie toch wat te beperkt idd.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:00

Ik geloof dat paarden en dieren in het algemeen een therapeutisch effect hebben op mensen.
Puur al om het feit dat een dier autenthiek is en in het “nu” leeft.
Ik denk dat het werken met dieren in een therapeutische vorm vooral makkelijk is als “tussenmiddel” in de comunicatie om richting de cliënt de problemen/blokkades te vertalen.
Deze vorm van interactie is vaak met mensen toch moeilijker door gebrek aan authenticiteit.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:04

JustMeKV schreef:
Ik ga binnen kort van start als paarden coach. Eind vorig jaar geslaagd voor de opleiding.



Wie is de bedenker van paardencoaching?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 07-02-19 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:05

En toch snap ik het 'nut' niet zo maar dat komt waarschijnlijk omdat ik al 42jr tussen de paarden rondloop. Ik vind het heel subjectief.

Anoniem

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:20

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik heb wel een heel mooi voorbeeld gezien in een serie over moeilijk opvoedbare kinderen. Er was een jongen met autisme en sociale problematiek. Die werd snel agressief omdat hij heel onzeker was. Hij moest een paard uit de paddock halen, dus de eerste keer liep hij er naar toe maar hij kreeg het halster niet om en het paard draaide bij hem weg.
Toen ging de coach met hem in gesprek, wat zijn gedachtes hierbij waren. Die waren in de trant van 'het gaat toch niet lukken'. Toen vroeg ze hem waar hij trots op was, en hij noemde dat zijn haar goed zat :) Toen moest hij met die gedachte in zijn hoofd weer het paard benaderen. Schouders terug, hoofd omhoog en denk aan je toffe haren! En toen hij heen liep keek het paard op en liet hem zonder problemen in 1 keer het halster aan doen. Het paard volgde hem ook direct en wilde niet meer bij hem weg lopen. Dat vond ik heel bijzonder om te zien!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:24

Paarden lezen feilloos iemands lichaamstaal en spierspanning dus dat dat paard nu anders reageerde vind ik niet gek. Als ik strontsjagerijnig ben hoef ik echt niet te gaan rijden, dan krijg ik rodeo.

Dat van die jongen is dus simpel te verklaren daar hoef je geen coach voor te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:29

Mensen die veel ervaring met paarden hebben komen naar mijn ervaring al snel in de knoop met paardencoaches. Vooral omdat paardencoaches geloven dat paarden spiegels van de menselijke ziel zijn, terwijl echte paardenmensen geloven dat paarden zelf al zoveel persoonlijkheid hebben dat ze gewoon spiegels van zichzelf zijn.

Een voorbeeld uit de praktijk hier: paard en client staan in het midden van de paddock. Paard loopt op een gegeven moment weg van de client, gaat eerst bij de uitgang staan en als dat niets oplevert grasjes eten aan de andere kant van de paddock. Toevallig was de paddock vantevoren door de coach en client zo ingedeeld dat het midden het trauma vertegenwoordigde, het gedeelte bij de uitgang het verleden en het deel aan de andere paddock de toekomst.
Conclusie van de coach: het paard liet aan de client de weg uit het trauma zien: die moest door het verleden heen het verleden verwerken om zo bij de toekomst te komen.
Daar heb je vrij veel fantasie voor nodig, zeker omdat het paard niets meer of minder deed dan wat elk paard in een paddock doet: het midden verkennen, terug naar de uitgang en dan grasjes eten bij het hek.

Ik vind het zelf nogal stuitend als mensen veronderstellen dat paarden zo leeg zijn vanbinnen dat ze niets anders zijn dan de reflecties van wat de mens denkt of voelt. Want paarden voelen zelf ook erg veel bij paardencoaching. Sterker nog, een paard van een bevriende coach was na een jaar niet meer voor coaching te gebruiken omdat die zo'n punthoofd kreeg van alle stuurloos ronddolende mensen in de round pen dat ze mensen begon te bedreigen en de round pen uit begon te jagen.
Dan vraag ik mij dus af: hoeveel clienten hebben aangepraat gekregen dat dat gedrag een spiegeling was van hun menselijke zelfbeeldproblemen voordat de coach besloot dat het aan het paard zelf lag?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:32

Naast paardencoaches heb je ook hulpverleners die na aanvullende scholing met paarden werken. Maatschappelijk werkers, pedagogen, orthopedagogen, psychologen en therapeuten. Ik noem mezelf geen paardencoach maar hulpverlener met paarden. Als hulpverlener is je rol wat anders en kun je ook andere vragen stellen of opmerkingen maken over wat je zelf in je lichaam voelt bij een contact of een verhaal. Vaak zijn mensen het conbtact met hun eigen lichaam verloren en voelen ze niet meer wat het lichaam hen aangeeft. Voelen niet dat je genoeg hebt gegeten, moe bent en moet slapen of teveel op je nek neemt. In contact met de paarden en door het aandacht te geven, ga je weer voelen wat je lichaam je vertelt. Lichaamstaal gaat veel verder dan uiterlijk waarneembare signalen. Juist wat je in het lichaam voelt, neemt het paard waar en doet er iets mee door het aan te raken bijvoorbeeld of op te ademen. Daardoor lukt het mensen vaak om dat gevoel van je lijf ook zelf weer waar te nemen. En dan moet je er nog naar gaan luisteren...

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:49

Maar als hulpverlener het paard inzetten als ondersteunend hulpmiddel om bijvoorbeeld via het paard in 3e persoon te praten om moeilijke onderwerpen te bespreken, een ontspannende setting te creëren etc. Is een compleet andere manier van hulpverlenen dan zeggen dat het paard je een spiegel voor houd.
Bij het eerste zou je namelijk ook een knuffel of wen stuk hout kunnen gebruiken, je zeg namelijk een middel in tot gesprek. Echter geven paarden toch een magischer en krachtiger gevoel dan een stuk hout ik vermoed dat daar de voorkeur door komt.

Anoniem

Re: Paardencoaching

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:55

Als coaches hun paarden gewoon in zouden zetten als zo'n knuffel/stuk hout om verhalen en emoties los te krijgen bij hun therapeuten dan sta ik helemaal achter het gebruik van paarden bij coaching.
Ik krijg vooral jeuk bij coaches die al het paardengedrag gaan hineininterpretieren als informatiebron over de client.
Zet paarden in een afgesloten ruimte en ze gaan stilstaan, rondwandelen, bij het publiek kijken, grasjes zoeken, rollen enzovoorts. Een mooie vraag vind ik 'wat voel jij daarbij nu het paard wegloopt/naar je terugloopt/rolt/zucht enz'. Dat vind ik een goede vorm van paardencoaching.

Wat je helaas veel vaker ziet is 'zie je dat het paard nu zucht? Dat betekent dat hij jou wil vertellen dat jij jouw problemen ook los moet laten' en dat vind ik een hele slechte vorm van wat voor therapie dan ook.