Impact van eigen paarden op je leven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije1109

Berichten: 1137
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:57

Het kost erg veel geld en dit is geld wat ik dus niet aan ons gezin besteed. Soms voel ik me daar schuldig over....

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:04

Jessix schreef:
Wijslander schreef:
De verantwoordelijkheid die je hebt voor (het welzijn van) levende wezens waarbij je deels afhankelijk bent van derden (stal, smid, dierenarts, stalgenoten...) en waardoor dingen niet altijd 100% gaan zoals je zelf zou willen, weegt mij soms wel zwaar.

Dit dus. Ik heb 4 paarden aan huis en het is niet het werk, tijd of geld wat de meeste impact heeft op mijn leven. Het is de zorg die ik voor ze heb en de liefde die ik voor ze voel. Ze maken echt deel van mij uit en als het niet goed met ze gaat dan voel ik dat in het diepst van mijn hart.

Al mijn dieren hebben invloed op mijn dagelijks leven, mijn geluk en soms ook mijn verdriet, zorgen en stress. Maar ik zou niet anders willen.


Wat mooi gezegd! Dat ervaar ik inderdaad ook zelf zo.

Voorbeeld: mijn 4 monsters staan ook aan huis en mijn hoefsmid komt gewoon niet. Shetlief had op een gegeven moment last. Dus maar een ander gebeld. Dan voel ik mij zo schuldig. De smid die ik had was super goed. Maar als ie niet komt dat schiet dat niet op.

Daar kan ik echt wakker van liggen.

marije1109

Berichten: 1137
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:57

Hoefsmeden, breek me de bek niet open. Hier ook een drama, of ze komen niet, of het is slecht werk. Om moedeloos van te worden.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:04

rien10 schreef:
Ik heb mijn man leren kennen door de paarden. Dat is best wel een impact. :D


Hahaha ik ook :') :j <3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:10

Moeilijk, er zijn mensen die ze op volpension hebben en 3x per week gaan hobbyen.

Maar zelf kan ik bv echt niks loslaten, mijn hele leven draait om de paarden. Geen pensionstal of smid is goed genoeg voor mij, dus ik doe alles zelf.

Ik kan wel een dagje overslaan maar dan spiek ik op de camera of ze nog wel leven. :')

Vakanties doen wij tegenwoordig MET paarden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:12

Gisteren was ik mijn paard aan het afstappen en bedacht me hoeveel een eigen paard fijner is dan rijden voor anderen; de zeggenschap, het kunnen houden wat je opbouwt en het gevoel 'deze is van mij :) '. Qua tijd is het afhankelijk hoe je het inregelt.. in volpension ben ik 1,5 uur per dag kwijt gemiddeld, hoef er geen (prive) afspraken voor te laten en kan gerust op vakantie, er zijn altijd (verantwoordelijke) mensen te vinden die een oogje in het zeil willen houden.

Het kost een héleboel geld en de nodige tijd maar wat mij betreft elke euro/minuut waard!

Nb. Ik sta op een stal met veel structuur, waar ze dagelijks buitenkomen en weer terug in een schone stal met hooi, ik heb niet de illusie als full-time werkende (met een flexibele agenda) een betere plek te kunnen creëeren dan waar mijn paard nu staat. Sta je eigens waar je geen goed gevoel bij hebt dan kost het hebben van een paard je slapeloze nachten.. dat soort zorgen komen er wel bij wanneer je kiest voor een eigen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-19 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:19

De overstap van een verzorgpaard naar een eigen pony merk ik vooral financieel :+ En het geeft me ook wel een stukje piece of mind wetende dat ík degene ben die alle beslissingen neemt.

Voor de rest is er voor mij veel hetzelfde. Verzorgpaard kon ik ook beschouwen als een eigen paard. Beide staan/stonden op een pensionstal, dus over veel dingen hoef ik me al niet druk te maken. Dagje weg of op vakantie is bijvoorbeeld geen probleem.

Het verantwoordelijkheidsgevoel is wel iets dat je continue meedraagt. Ik kan het inmiddels al veel beter loslaten dan in het begin, maar als bijvoorbeeld de DA of de hoefsmid komt, wil ik er wel graag zelf bij zijn.

Nu ik een eigen pony heb zou ik niet meer terug willen naar een verzorg-/leasepaard. Dan liever helemaal geen paard meer. Eigen baas zijn over dit soort zaken vind ik zo fijn.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:26

De grootste klap voor mij was (of is eigenlijk) dat ongeveer 1 jaar geleden een chronische blessure is vastgesteld bij mijn paard. Ik kan “niets” meer met haar en toch kost ze nog steeds een flinke duit. Wat een enorme tweestrijd is het voor mij geweest. Tussen rationeel en emotioneel.

Ik kan mijn zuurverdiende geld ook anders besteden. Of minder gaan werken. Maar wat moet ik met meer vrije tijd zonder paard? En waar geef ik mijn geld aan uit zonder paard? :')

Waar ik de laatste tijd wel erg blij van word is de gedachte dat ik in het voorjaar wil proberen om weer onder het zadel te gaan stappen. Want of ik er nu naast loop of op zit... dat zou het verschil niet mogen maken. Ik heb zelfs nu al een nieuw dekje besteld voor die gelegenheid. }:0
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-02-19 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:34

Dubbel gepost
Laatst bijgewerkt door LENTI op 03-02-19 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:42

Afgezien van het financiële plaatje (het is dus echt waar, als ik geen paard had gehad, had ik een groter huis, grotere auto en 4 vakanties per jaar gehad), heb ik behoorlijk wat zorgen (gehad). Joy is inmiddels twee keer geopereerd en we hebben de nodige pech gehad.

Ze staat op een fantastische stal, ik ga niet elke dag heen, dat is niet nodig. Maar ik denk wel iedere dag aan haar en aan of ik het wel goed doe met hoe ik het doe.

Het is een jong paard, ze staat op de drempel van haar opleiding. Natuurlijk ben ook onwijs benieuwd hoe ze het gaat doen, maar ik kan me ook wel zorgen maken over of ik niet te vroeg begin, de juiste manier van trainen heb, en de hele aanpak wel goed is voor ons. Tor nu toe doet ze het super, dus soms snap ik mijn eigen twijfels echt niet :+

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:49

ik ben van 1 leasepaard naar 2 eigen paarden gegaan (want ja 1 is zo gewoon :') )
Nou sta ik nog altijd op dezelfde stal als altijd dus ken iedereen en we helpen elkaar onderling. Als ik een dag niet kan vraag ik of iemand mn stallen kan doen en andersom doen we dat natuurlijk ook.

Het is wel zo dat je veel minder vrije tijd overhoudt. "wil je afspreken na school?" nee kan niet want ik moet mijn paarden trainen. Feestdagen is hetzelfde verhaal, paardlief kent geen kerst/verjaardagen/oud en nieuw en verwacht toch echt dat ik gewoon even de stalletjes kom mesten.

In het begin had ik er nog wel wat moeite mee maar uiteindelijk wordt het echt een gewoonte. Zelfde als afspraken voor hoefsmid/enting/masseur etc, gaat allemaal vanzelf

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:58

De verantwoordelijkheid die je hebt over de geZondheid en het welbevinden van je paard.
Al sta je volpension en wordt alles geregeld, jij hebt toch de eindverantwoordelijkheid voor je paard en zijn gezondheid.
Ik sta 24/7 klaar voor mijn paard al staat zij op een vol pensionstalling. Als ik snachts gebeld wordt dat er iets niet goed is, ga ik erheen. Daarom staat mijn telefoon aan Snachts.

Al mijn vrije tijd gaat bijna wel op aan mijn paard. Dat vind ik absoluut niet vervelend, ik vind het het leukste wat er is.
Maar het is wel veel tijd die je eraan kwijt bent.

Daarnaast het financiële plaatje. Een paard hebben kost veel (heel veel).

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:02

Def schreef:
De verantwoordelijkheid die je hebt over de geZondheid en het welbevinden van je paard.
Al sta je volpension en wordt alles geregeld, jij hebt toch de eindverantwoordelijkheid voor je paard en zijn gezondheid.
Ik sta 24/7 klaar voor mijn paard al staat zij op een vol pensionstalling. Als ik snachts gebeld wordt dat er iets niet goed is, ga ik erheen. Daarom staat mijn telefoon aan Snachts.

Al mijn vrije tijd gaat bijna wel op aan mijn paard. Dat vind ik absoluut niet vervelend, ik vind het het leukste wat er is.
Maar het is wel veel tijd die je eraan kwijt bent.

Daarnaast het financiële plaatje. Een paard hebben kost veel (heel veel).


Ik werd vandaag even zenuwachtig toen ik een dag in de sauna was. Dan ga ik toch tussendoor op mijn telefoon kijken...

De vorige keer dat we naar de sauna gingen kreeg ik 's ochtends een belletje van stal. Ik ben toen later naar de sauna gegaan, maar heb toch niet lekker gezeten die dag.

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:25

Toen ik het paard kocht wat ik al 1.5 jaar verzorgde en reed, dacht ik dat er niets zou veranderen. Maar de dag dat ze officieel mijn paard werd, overviel me een enorm verantwoordelijkheidsgevoel dat nooit meer is weg gegaan. Het gevoel verantwoordelijkheid te zijn voor haar welzijn is zo overweldigend dat het soms verlammend werkt. Ondertussen heb ik meerdere paarden maar mijn (over)bezorgdheid over hen heeft toch wel de grootste impact op me.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:27

Dat ne altijd bankroet kan zijn doordat je toevallig altijd de pech paarden en ponys treft

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:33

Ik zou niet zonder willen maar ik heb ze aan huis en dan ben je toch echt wel altijd verantwoordelijk. Een weekendje weg is zorgvuldig plannen. Het verschil met een bijrijd of verzorgpaard is dan best groot, hier roept mijn bijrijdster rustig dat ze het de komende 10 dagen "druk" heeft en komt dan niet opdagen. Dan sta je dus in je eentje te mesten, waterbakken te vullen, ruwvoer kruien etc. Niet altijd leuk of makkelijk (ik heb bijrijders omdat ik spierreuma heb) maar aan de andere kant is het mijn keus om eigen paarden te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:29

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:10

De impact op je leven is erg afhankelijk van wat voor mens je bent en de soort stalling die je kiest.
Als je op een all in stal staat is de impact doorgaans een stuk kleiner dan wanneer je ze aan huis hebt;
Je kunt gaan wanneer je wil en je paard is niet afhankelijk van of jij komt of niet.
Heb je ze aan huis of in eigen beheer dan is de impact groter wat dat aangaat.
Ik kan genoeg voorbeelden van mensen noemen die een paard hebben maar er maar weinig heen gaan (1x in de zoveel dagen/ weken), en ook andersom; die de (stal-)deur plat lopen.
En natuurlijk komt er wel meer bij kijken qua impact.
Vooral paarden die zorgenkindjes zijn kunnen een grote impact op je leven hebben qua piekeren en tijdinvestering, nog los van het geld wat ze kosten en de impact die dat weer heeft.
Het is van zoveel factoren afhankelijk en per persoon verschillend. De een ziet zijn paard als middel om een (sport-)doel te behalen, een ander ziet zijn paard als tuttelfruttel en zo is er een breed spectrum.

Het is echt per persoon verschillend en compleet persoonlijk hoe groot de impact is, en hoe groot je wil dat het is.

Voor mij persoonlijk is de impact altijd groot geweest ongeacht of ik op een all in stal sta, half in, of dat ik ze in eigen beheer heb. Mijn paarden hebben altijd de hoofdrol in mijn leven gespeeld, omdat ik dat wilde, en nog steeds is dat zo. :)

anjali
Berichten: 15183
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:24

marije1109 schreef:
Het kost erg veel geld en dit is geld wat ik dus niet aan ons gezin besteed. Soms voel ik me daar schuldig over....

Je paard,of andere dieren,behoren toch ook tot je gezin. Of ben jij bij jullie de enige die wat om hem geeft?

Shavis91

Berichten: 104
Geregistreerd: 16-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:28

uuhm, Ik heb door het hebben van een eigen pony geleerd dat ik niet in een goede relatie zat :+ , ik heb heel veel mensen leren kennen en gebruik op mijn werk (dierenartsassistent) veel kennis uit de paardenwereld. Mijn auto is een halve stal en mijn huis ook. Ik heb mijn nieuwe relatie leren kennen *\o/* en heb nu mijn 2e pony en leer hier nog dagelijks van.

Het is waar, het is lastig voor ons om zomaar een dag/weekend/week weg te gaan, maar de mensen die je leert kennen door deze wereld en de dingen die je leert wegen hier zo hard tegen op!

Ik sta op een kleine doe het zelf stal en we hebben in totaal zelf 5 paarden, dus benoemen wat 1 eigen paard veranderd is een beetje lastig :D

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:41

De impact op ons leven is hoog.
In 2001 zijn we buiten gaan wonen en hebben we de paarden van de pensionstal verhuisd naar aan huis.
Momenteel hebben we er 3 staan, waarvan er 2 maar beperkt op gras kunnen en 1 een van die twee een zand eter is De derde kan alles mee en is super makkelijk.

Ik verdeel het hooi over 3 -4 voerbeurten per dag. Ze krijgen graan en suikervrij krachtvoer. In de winter staan ze overdag op een paddock en in de nacht binnen. Plus hebben we een training molen aangeschaft waar ze elke dag in lopen.

We hebben ook nog honden en katten. We zouden niet anders willen, maar je moet het echt managen.

Een van de paarden had allerlei symptomen, liep kreupel etc. Zij is onderzocht, scintigrafie gemaakt, shockwave en mesa therapie gehad en daana revalidatie training. Daarvoor heeft ze 8 maanden bij de trainster gestaan. Is nu weer oke, maar totaal heeft dit enorm veel geld gekost.
Dit zijn zaken waar je keuzes moet maken en waar de kosten niet meer opwegen ten op zicht van de waarde van het paard. De emotionele waarde is daarentegen niet te schatten en dan heb je het er voor over.
Wij kunnen vrijwel niet weg omdat het paard wat ziek is geweest voor de mensen rondom ons (ook met paarden) niet te hanteren is. Ze vertrouwd vreemden niet en kan onverwacht over je heen lopen.
Bij ons doet ze dat niet, maar helaas zijn mijn buurman en mijn bijrijder geen helden en laten zich te snel intimideren. Als je zelf zeker bent is ze heel lief, maar als ze denkt dat jij het niet vertrouwd, dan wordt ze bang.
Al deze dingen leer je in de loop der tijd en als ze ziek worden zijn de kosten heel hoog.

Ik vind de angst dat er weer iets gebeurt wel frustrerend, maar daar probeer ik niet aan te denken en gewoon te genieten van onze "blije"' beestenboel. We wonen buiten en als we hierdoor niet op vakantie kunnen of moeilijk weg vinden we dat niet zo erg.
Voor ons zijn de paarden lid van het gezin en met de wedstrijden ben ik gestopt omdat ik er naast mijn werk en de verzorging gewoon geen tijd voor heb.

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:01

Het ligt er zeker aan hoe je paard staat. Die van mij stond volpension dus ik kon makkelijk een weekendje of dagje weg.
Maar ik heb nu bijna 1 jaar geen paard meer en soms is het best een verademing.

- na een lange dag kan ik op de bank blijven zitten.
- weekenden zitten niet meer propvol
- ‘s avonds kan ik lekker bij mijn vriend zijn en echt tijd samen hebben
- scheelt een hoop in de kosten!
- en tijd, ik heb nu ineens zo veel meer vrije tijd om te doen wat ik wil doen.

Natuurlijk zijn er ook super veel positieve kanten. Je krijgt een hoop liefde en plezier, maar eerlijk op veel momenten mis ik het niet.

SparkYY_8

Berichten: 392
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:13

Al mijn hele leven heb ik mijn eigen paard gewild, en toen ik 25 was eindelijk de gelegenheid om er zelf een te kunnen kopen en onderhouden. Hier zitten natuurlijk veel voordelen aan maar zeker ook nadelen, die plaats ik hieronder wel eventjes :) Achtergrondinformatie: Ze staat bij mijn schoonouders samen met het paard van mijn vriend, overdag weide en 's nachts binnen. Onderhoud doe ik zelf.

Voordelen:
- Vrijheid en liefde van je paard.
- Zelf kunnen bepalen wanneer je gaat rijden en hoe je gaat rijden.

Nadelen:
- Het kost veel geld (ik kan net zo goed een briefje op de deur plakken voor inbrekers dat ze beter naar de buren kunnen gaan want ik heb een paard dus hier is niets te halen).
- Het kost veel tijd (elke ochtend naar stal om ze buiten te zetten, elke avond om de stallen te doen en ze binnen te zetten.
- Altijd in de gaten houden of je nog voldoende stro/hooi/zaagsel/brokken enzo hebt.
- In de winter is het kkkkkkkkkkkoud op stal en sta ik 's ochtends ijs uit de waterbakken te hakken.
- Zorgen rondom gezondheid.
- Iemand regelen als je een dagje weg gaat / op vakantie gaat.
- Wedstrijden/trailer onderhouden enzovoort kost ook veel geld, wij hebben bijvoorbeeld geen trailer dus dan wordt naar het bos gaan enzo ook al lastiger. Dus alleen met de aanschaf van een 'paard' ben je er nog niet.

Kortom: Je moet er veel voor over hebben om deze hobby zelfstandig uit te kunnen voeren, het is echt niet altijd leuk.

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:15

Frensie schreef:
rien10 schreef:
Ik heb mijn man leren kennen door de paarden. Dat is best wel een impact. :D


Hahaha ik ook :') :j <3


Maar hoe vaak het niet net andersom is...
Het komt best wel vaak voor dat mannen afgeschrikt worden als ze horen dat je paarden hebt.
Terecht waarschijnlijk ook, want als ze een relatie met je beginnen, heeft dat ook invloed op hun leven.
Maar dan vloek je toch soms dat je die beesten hebt lopen hoor. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:29

Wijslander schreef:
De verantwoordelijkheid die je hebt voor (het welzijn van) levende wezens waarbij je deels afhankelijk bent van derden (stal, smid, dierenarts, stalgenoten...) en waardoor dingen niet altijd 100% gaan zoals je zelf zou willen, weegt mij soms wel zwaar.


Dit.
En ook het zélf soms ook niet 100% kunnen doen zoals je wilt. Als ik een paar dagen ziek ben of er speelt iets anders wat intensief is (verhuizing, ziekte in familie, etc) en ik niks met m'n paardje kan doen voel ik me echt schuldig, terwijl hij een schone stal krijgt, lekker de hele dag buiten staat met z'n vriendje en eigenlijk niks tekort komt.
Het is heerlijk, ik haal er heel veel uit, maar het is ook heel veel compromissen.