Impact van eigen paarden op je leven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmee_RS

Berichten: 4883
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 16:15

Ik heb altijd verzorgpaarden gehad. Hoewel ik nu al een aantal jaar uit de paarden ben zou ik in de toekomst ooit wel eens een eigen paard willen. Het kruipt immers toch waar het niet gaan kan :o

Nu was ik aan het nadenken over welke impact een eigen paard op je leven heeft. In mijn tijd met verzorgpaarden heb ik wel het een en het ander meegemaakt, maar het lijkt me dat een eigen paard een nog grotere impact op je leven heeft. Het kost (veel :') ) meer geld, je kunt bijvoorbeeld niet zomaar meer op vakantie of spontaan een dagje weg. Dat soort dingen zijn vrij duidelijk wanneer je besluit een eigen paard aan te schaffen. Maar waar ik nu benieuwd naar ben: op welke manier heeft jouw paard impact op je leven op vlakken waar je van tevoren niet verwacht had dat het paard hier invloed op zou hebben?

Ik ben gewoon erg benieuwd naar ervaringen op dit gebied, aangezien een eigen paard ten opzichte van een verzorgpaard toch wel een extra stap is :)

Anoniem

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:17

Qua bergruimte in huis... dekens sla ik niet op stal op, de dingen voor de heb ook niet. Kost toch weer een deel van de schuur :+

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:21

Waarom zou je niet spontaan een dagje weg kunnen of op vakantie gaan.

Ik sta op een geweldige pension stal waar ik echt niet iedere dag hoef te komen.
Ze gaan altijd naar buiten.
In de winter op paddock van 8.30 tot 13.30 en in de zomer op het land.
Alles wordt gedaan.
Dat betaal ik ook voor maar als ik niet wil of kan dan jammer.

Ik sta echt niet 7 dagen pw voor mijn paard klaar.

Hij krijgt 5 dagen aandacht waarvan 4 van mij en 1 van mijn bijrijdster.

Ja je heb de verantwoording voor je paard maar het is hoe je het zelf in vult.

De een wil alles zelf in handen houden dan kost het tijd en gaat een dagje weg met een planning en de ander kiest voor gemak.

Zoveel impact heeft het hier niet.
Ik moet niets alleen van hem genieten.

rien10
Berichten: 14730
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:25

Ik heb mijn man leren kennen door de paarden. Dat is best wel een impact. :D

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:26

De zorgen en angst als hij wat heeft. Zeker op kinderen kan dat impact hebben. Maar dat is altijd met (huis) dieren: veel plezier, veel liefde, kost veel tijd en geld en soms zorgen en verdriet.

Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:28

Ik denk dat met bijna alles en hier ook geldt je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Wij hebben ze aan huis staan. Dat heeft een vele grotere impact dan wanneer je ze op pension hebt staan.

Wij kunnen inderdaad niet spontaan een dagje weg.
Dat moeten we regelen. We gaan in februari verhuizen en hebben dus rekening (moeten) te houden met de pony's gezien deze mee gaan.

Een vriendin van mij had haar pony op pension en kwam wanneer het haar uit kwam. In haar geval was de impact dus vele malen kleiner :).

En dan heb je nog altijd de mogelijkheid dat er iets gebeurt met het paard. Dat kan uiteraard ook impact hebben. Maar dat is met andere dieren niet anders.

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:38

Het ligt er in het geheel aan waar je paard staat en hoe je ze houdt. Bij paarden aan huis en 24/7 buiten met onbeperkt hooi of op het land kun je best eens een weekend weg. En staat je paard op volpension ergens anders, dan sowieso. Wij lossen zelf onderling veel op. Daardoor is op vakantie gaan nooit een probleem. Zelfs de pensionhouder gaat vele weken per jaar weg. Als ikwil kan ik gerust een aantal weken niet komen. Maar dat beperkt zich bij mij hooguit eens tot een dag. Over het algemeen ben ik er dagelijks, soms zelfs meerdere keren per dag. :o

Ik vind eigen paarden echt een verrijking en niet te vergelijken met verzorgpaarden. Omdat je niemand verantwoording hoeft af te leggen over wat jij met een paard doet. Daarbij doet niemand anders iets met je paard waardoor hij ook niet 'verpest' wordt door iemand anders (al is verpesten misschien een groot woord, maar zie het als verkeerde dingen leren).
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 03-02-19 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:39

Het komt altijd lastig uit qua afspreken met anderen, want "ik moet/ga eerst nog langs mijn paard". Ik heb snel last van of een schuldgevoel naar mijn paard of een schuldgevoel naar mijn vriendinnen oid. Ja ik heb er zelf voor gekozen en vind het heel leuk, maar ik zou ook op vrijdag wel meteen door willen vanuit werk naar een borrel/etentje ofzo net zoals de rest. Ik ben altijd degene die niet kan of later is. En natuurlijk kan ik prima een keer wat regelen, maar dat bewaar ik toch voor de belangrijkere dingen (bruiloft, familiedag, zakelijk event etc)

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:44

De verantwoording van het hebben van een eigen paard. En dan met name als ze niet gezond zijn of dat je twijfelt.. of de juiste pensionplek vinden die helemaal bij jullie past!

Britta31

Berichten: 13151
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:56

Ze hebben mij vrijheid gegeven maar ook gekost :)

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:03

Ik heb de paarden aan huis, daarom verplicht iedere dag buiten fysiek actief (en dan heb ik het nog niet over rijden) met uitmesten, hooi, water etc etc. Het buiten bezig zijn, geeft mij een goed gevoel (ik zeg altijd dat ik alle stress van de dag met de mest op de kruiwagen/mesthoop gooi). Ik had eindelijk een doorslaggevende reden om mijn BE te halen (was het gedoe rond hooi halen op een tijd dat het zowel man als boer schikte zo zat)...

Ja het kost veel tijd en geld en geregel, maar als ze op de wei staan, kan ik wel een dag weg (vul avond ervoor de waterbakken extra of sta half uur eerder op 's morgens om 50 liter water te brengen. Verder kijken mijn overburen naar de paarden als ze hun dieren verzorgen en kijk ik naar hun dieren als ik de paarden doe. Net als dat de eigenaren van de buurpaarden mee kijken en wij daar meekijken.

MaritB

Berichten: 8637
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:09

Voor mij had het helemaal niet veel impact. Het zorgen voor mijn paard ging voor mij vanzelf. Ik heb nooit problemen gehad met een vakantie of een dagje weg :)

Mijn beide pony;s heb ik altijd getracht op een stal te zetten waar ze 24/7 buiten lopen dus voor de beweging maakte dat nooit uit. Enkel het uitmesten en voeren moest dan geregeld, vaak geen probleem.

Het was alleen wat lastiger toen ik net bevallen was en mijn paard een veulen had, maar stond toen op een stal met hele lieve stalgenoten die mij toen goed geholpen.

Al met al, het is maar net hoe je er zelf in staat :)

En ja financieel heeft het impact, dierenarts kosten kunnen behoorlijk oplopen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:13

Wat impact op mij maakte toch wel is toen ik voor het eerst een dierenarts rekening kreeg. Dat was nogal een dikke rekening := Dus dat was naast financieel schrikken ook emotioneel een beetje heftig. Dan besef je wel dat je niet met 100 per maand een paardje kan houden.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:21

De verantwoordelijkheid die je hebt voor (het welzijn van) levende wezens waarbij je deels afhankelijk bent van derden (stal, smid, dierenarts, stalgenoten...) en waardoor dingen niet altijd 100% gaan zoals je zelf zou willen, weegt mij soms wel zwaar.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:32

Het is waar dat ze als je ze thuis hebt staan er een zwaardere taak bij hebt, maar pensions stalling is ook een optie en dat geeft ook meer vrijheid. Maar ook de band die je met zo een dier hebt thuis is heel anders dan op een pension.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:34

De impact hangt ook af van op wat voor stal je paard staat :)
Ik zou makkelijk weken weg kunnen zonder iets te regelen voor m'n paard, alles wordt voor ons gedaan namelijk.
Een spontaan dagje weg hoef ik dus nooit af te zeggen met de rede 'ik moet nog naar m'n paard', en dat is voor mij toch echt wel een eis. Paard is zeer belangrijk en gaat voor op heel veel dingen, maar ik heb ook nog een leven ernaast ;)

Minder impact in tijd, maar wel meer in geld. Dus daarin is het net wat je belangrijker vind :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-19 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:35

Veel natuurlijk eigen keus en zoals je het zelf indeelt, maar bij mij toch ook wel een redelijke impact op sociaal leven. Ergens op de dag ‘moet’ ik toch naar stal, hoewel ik het met heel veel plezier en liefde doe, zijn er ook wel eens dagen dat ik het leuk zou vinden er geen rekening mee te hoeven houden (bijv als ik in een andere stad naar een feestje ben geweest op zaterdag en daar overnacht, uitslaap, beetje blijf keuvelen, moet ik me toch bedenken dat op zondag mijn stal eerder sluit en ik dus nog op tijd terug moet om in ieder geval te mesten).
Nu heb ik een heel relaxte stal waarbij zowel staleigenaar als stalgenoten als moeder en zus het vrijwel nooit een probleem vinden om in te springen als ‘t een keer echt niet lukt. Maar mijn verantwoordelijkheidsgevoel zit dat dan toch niet helemaal lekker haha :+

Maar ik moet zeggen dat mijn katten meer regelwerk vergen als ik op vakantie wil o.i.d. dan mijn paard, haha.

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:38

rien10 schreef:
Ik heb mijn man leren kennen door de paarden. Dat is best wel een impact. :D

:') :')

hier alles eigen beheer dus dan kun je niet zomaar even een dagje weg of op vakantie
zeker in de winter moet er extra gevoerd worden en dat doe ik 3 het liefst 4 x per dag.
zomer word het wat makkelijker dan zit er genoeg in de weide qua voeding, en kunnen ze makkelijk (bij wijze van) een dagje zonder extra gras

sta je op pensioen stalling zal dat wel makkelijker gaan.

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:45

Het is een levensstijl.Je moet het echt graag willen.Soms zwaar maar je krijgt er ontzettend veel voor terug van je paard.

Goof

Berichten: 28828
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:40

De impact is heel groot; financieel, emotioneel, qua zorgen en verantwoordelijkheid, planning en indeling van je dag en vakanties, vrije tijd en spontaan weg gaan etc.
Ik heb er vroeger erg van genoten, maar ik zou nooit meer een eigen paard willen hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:42

Impact groot. De zorgen zowel geestelijk als financieel. De tijd die je kwijt bent, de regeldingen voor vakantie. Eventueel de stress bij een stalling die niet meer lekker loopt om welke reden dan ook waardoor je op zoek moet enz.

Nu ik geen paarden meer heb merk ik hoeveel tijd en geld ik eraan kwijt was. En toch best de zorgen en stress soms

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:43

Mijn bankrekening... Waar ik vroeger altijd een mooi potje had staan, is die nu vaak heel leeg. Maar ik geniet er zo van dat het me waard is.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:44

Wijslander schreef:
De verantwoordelijkheid die je hebt voor (het welzijn van) levende wezens waarbij je deels afhankelijk bent van derden (stal, smid, dierenarts, stalgenoten...) en waardoor dingen niet altijd 100% gaan zoals je zelf zou willen, weegt mij soms wel zwaar.

Dit dus. Ik heb 4 paarden aan huis en het is niet het werk, tijd of geld wat de meeste impact heeft op mijn leven. Het is de zorg die ik voor ze heb en de liefde die ik voor ze voel. Ze maken echt deel van mij uit en als het niet goed met ze gaat dan voel ik dat in het diepst van mijn hart.

Al mijn dieren hebben invloed op mijn dagelijks leven, mijn geluk en soms ook mijn verdriet, zorgen en stress. Maar ik zou niet anders willen.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:48

Tijd geld en zorgen maar vooral vrijheid en plezier!
Geniet er elke dag nog van.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ik heb al vanaf mijn 9jr eigen ponies en paarden gehad,als kind hadden we een ponyclub van 1975 tot 1983
daarna 1 eigen paard
heb al heel veel paarden gehad in mijn leven [ ben nu 53 ]
maar dit is mijn laatste eigen paard :j
vroeger tot 1997 eigen wei gehuurd ook samen met mijn vriendin en daarna op pensionstallen
ga echt elke dag zelf naar mijn paard,alle stallen waren zelf mesten en doe dat nog steeds met plezier

wel heel veel pech gehad met sommige paarden,wat een flink gat op onze spaarrekening geweest is en nog is, ook dit paard heeft veel ellende gehad

hij heeft artrose in beide kogels ,nu even paar mnd in een dip maar hij loopt weer beter en hoop er volgende maand weer een ritje [ stappen] mee te maken

we worden samen oud hij is nu 19jr [ heb hem 10jr ] en blijft tot het niet meer gaat wat hopelijk nog een aantal jaar mag duren

vakanties zijn plannen maken gelukkig heb ik een goede vriendin op deze stal leren kennen die mijn paard doet als ik weg ben of ziek zou zijn :D

en verder is een eigen paard vooral veel genieten :j