Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard kopen voor dochter

 
Profiel   

Hallo,

Ik wil een paard kopen voor mijn dochter haar verjaardag, ik heb alleen geen verstand van paarden etc. Weet iemand waar ik moet beginnen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:50 



 
Profiel   

We hebben zelf geen stal of plek, de bedoeling is om dit paard op een manege te houden in de buurt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:50 



 
Profiel   

hoe oud is je dochter?en wat is haar ervaring?hoe en waar wil je het paard gaan stallen?wat voor paard zoek je precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:51 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met iemand in de arm te nemen die er wel verstand van heeft. Denk hierbij aan iemand die al jaren lang paard houdt en ervaring heeft met kopen en verkopen of een instructeur/instructrice.

Ook is het super belangrijk het paard minimaal klinisch te keuren door een dierenarts en eventueel ook röntgenologisch laten keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:52 



 

Hoe groot en hoe oud is je dochter? Hoeveel rij ervaring heeft ze? Wat is haar ambitie? En hoe graag wil ze het echt? Dochter van mijn neef wilde en kreeg een pony toen ze 6 was, kind heeft er amper naar omgekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:52 



 
Profiel   

Eerst een fijne plek zoeken waar het paard buiten komt en niet alleen op stal staat. Dat kan soms even een zoektocht zijn.
Dan pas opzoek naar een paard.
En daarin vooral iemand met verstand van paarden betrekken.

Houd er ook rekening mee dat het met de aanschaf van een paard niet klaar is. Denk aan kosten als stalling, dierenarts, goed tuig, hoefsmid...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:53 



 
Profiel   

Rijdt ze momenteel op een manege? Zo ja, vraag daar of ze jullie willen begeleiden. Daar weten ze wat je dochter kan en kunnen ze (tegen betaling) een pony voor jullie zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:54 



 
Profiel   

Ze is momenteel 10 jaar, ze rijdt al paard sinds haar 6e en gaat in gaat binnenkort ook wedstrijden doen. We hebben nog niet geïnformeerd bij de manege, dit is wel slim om te doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:56 



 
Profiel   

Mijn eerste tip zou ook zijn, betrek er iemand bij die er verstand van heeft en die jullie het gehele proces en eventueel na de aankoop kan begeleiden. Ik heb op een pensionstal gestaan en gelijk vanaf moment 1 altijd hulp gehad van anderen, dit was echt nodig en ik denk voor jou en je dochter ook :)

Ik zou als wedstrijden rijden een doel is van je dochter ook iemand zoeken die kan helpen bij het vinden van een geschikte pony daarvoor :)


Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 11-03-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:58 



 
Profiel   

Oke, dan gaan we even informeren bij de manege! Bedankt voor de snelle antwoorden!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 14:58 



 
Profiel   

Bij sommige maneges kun je ook een paard huren/leasen. Dan hoeven jullie zelf niet alles te regelen (tuig, wat voor voer, dierenarts, hoefsmid enz.), maar kan je dochter wel vaker rijden, tutten met de pony en de pony grotendeels als eigen beschouwen. Ook handig om te kijken of ze het dan na een paar maanden nog steeds wil en leuk vindt.
Misschien is dat ook een optie!

Wel heel gaaf dat je je er in wil verdiepen en het idee hebt een pony voor haar te kopen! Er zijn veel kinderen die daar van dromen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:02 



 
Profiel   

eerlijk,een paard kopen voor een meisje van 10 zonder zelf iets met paarden te hebben vind ik heel riskant.... ze staat voor haar pubertijd en veeeeel meisjes verliezen dan hun interesse.

daarnaast is enkele jaren manege-ervaring als zo'n jong kind eigenlijk niets.

let ook op met manegepaarden overkopen.
vaak vragen ze veel te veel en het percentage manegepaarden die recht loopt en goed in elkaar zit,is enorm klein.(+ op veel manege's worden die paarden alles behalve ideaal gestald,dus zomaar het paard op de manege droppen waar je dochter rijdt,klinkt ook niet zomaar ideaal)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:03 



 
Profiel   

xChanelx schreef
Bij sommige maneges kun je ook een paard huren/leasen. Dan hoeven jullie zelf niet alles te regelen (tuig, wat voor voer, dierenarts, hoefsmid enz.), maar kan je dochter wel vaker rijden, tutten met de pony en de pony grotendeels als eigen beschouwen. Ook handig om te kijken of ze het dan na een paar maanden nog steeds wil en leuk vindt.
Misschien is dat ook een optie!

Wel heel gaaf dat je je er in wil verdiepen en het idee hebt een pony voor haar te kopen! Er zijn veel kinderen die daar van dromen <3


Dit is een hele goede tip! Het kan inderdaad maar zo zijn dat ze over 2 jaar paarden niks meer aan vind, dan zit je met de gebakken peren als we net een paard voor der hebben gekocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:05 



 
Profiel   

De beste plek om te beginnen is een persoon in te schakelen die wél verstand heeft van paarden en die mee kan gaan met elke bezichtiging van een potentieel paard wat je wilt kopen.
Deze persoon kan bvb een instructice zijn (er even van uit gaande dat je dochter al paardrijles heeft). Of bvb een kennis met paarden.

Verder is het goed om al een beetje te oriënteren op stallen. Ga eens rond in de regio en kijk wat voor stallen er zijn en welke er plek heeft.
Een manege is mss gezelliger voor je dochter omdat er veel mensen komen, maar is qua paardenwelzijn niet altijd het beste!

Verder; hoe oud is je dochter en wat zoekt zij in een paard (of pony?). Als jullie een pony zoeken en je dochter is nog in de groei; neem dan niet een te kleine pony.
Wil ze serieus wedstrijden rijden, dan moet je mss denken aan een sportpony of rijpaard. Of wil ze gewoon lekker recreatief rijden en volstaat een simpele pony (bvb kruising of Koudbloedras).

Sowieso nooit gaan voor een veulen of een jong dier wat nog ingereden of doorgereden moet worden, als dit haar eerste eigen paard wordt. Een wat ouder dier die alles al heeft gezien is een betere keuze.

Ik denk niet dat t verstandig is om een paard te kopen zonder dat je dochter het dier gezien heeft, "als verassing". Want wie weet vindt zij t wel helemaal geen leuk paard of kan ze er niet mee overweg. Dus je dochter altijd mee nemen als je gaat kijken naar potentiële paarden en haar laten proefrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:06 



 
Profiel   

xChanelx schreef
Bij sommige maneges kun je ook een paard huren/leasen. Dan hoeven jullie zelf niet alles te regelen (tuig, wat voor voer, dierenarts, hoefsmid enz.), maar kan je dochter wel vaker rijden, tutten met de pony en de pony grotendeels als eigen beschouwen. Ook handig om te kijken of ze het dan na een paar maanden nog steeds wil en leuk vindt.
Misschien is dat ook een optie!

Wel heel gaaf dat je je er in wil verdiepen en het idee hebt een pony voor haar te kopen! Er zijn veel kinderen die daar van dromen <3

heeft ze een lievelingspaard op de manege? Misschien kun je die een tijd leasen?En dan later als het bevalt,overkopen. Ik zou geen paard voor je dochter kopen wat ze niet kent,als verassing zeg maar. Want ze moet er goed mee overweg kunnen,anders is het niet leuk en zelfs gevaarlijk.En een wat ouder ervaren dier is het beste als eerste paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:08 



 
Profiel   

Ze heeft een lievelingspaard op de manege, het zou inderdaad top zijn als we die zouden kunnen huren zodat ze echt aan 1 paard kan wennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:11 



 
Profiel   

Sommigen hier zeggen dat je haar eigen paard dan niet op de manege moet stallen. maar misschien heeft je dochter daar wel haar vriendinnen.dan wil ze liever op de manege blijven. Op sommige maneges hebben de paarden ook weidegang toch.Spreek het eerst goed met haar door!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:12 



 
Profiel   

@Anjali,ok,maar sommige manege's komen in de winter de paarden alleen buiten voor de lessen en als de stallen gemest worden.
hoe leuk iemand het ook heeft op een manege,zo stal je toch geen paard?...(dan koop je toch gewoon beter geen paard,als dat hetgeen is wat je het dier wil bieden?)
(en de manege's met een goeie huisvesting voor de dieren zijn echt op een hand te tellen in vergelijking met de manege's waar je echt beter geen paard gaat stallen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:14 



 
Profiel   

Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar er komt veel meer bij kijken dan ik dacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:16 



 
Profiel   

Waar zit je? Misschien eens met een ervaren Bokker koffie drinken en gewoon vrijblijvend van gedachten wisselen. Daar alleen al steek je enorm veel van op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:17 



 
Profiel   

Ik zou ook zeker geen pony kopen zonder dat je dochter het ponytje heeft uitgeprobeerd. De klik moet er wel zijn namelijk :) ik heb bij mijn eerste pony verschillende pony's uitgeprobeerd bij dezelfde stal uiteindelijk werd het degene waarvoor ik in eerste instantie helemaal niet kwam kijken.

Ik was ook 10 bij mijn eigen pony en ben ook in de pubertijd door blijven rijden. Lastig natuurlijk om te zeggen of ze wel of niet blijft rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:18 



 
Profiel   

Op dit moment is ze stapelgek van paarden, ik denk zelf niet dat dat veel gaat veranderen over de jaren maar je weet het nooit. We wonen in Nijverdal en hier is ook de manege

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:19 



 
Profiel   

Als ik jullie was zou ik gaan voor een leasepaard ipv een eigen paard.
Als je als ouder zelf compleet bleu bent qua kennis is het veiliger om er rustig in te rollen voor alle betrokkenen. Ook gezien het puberteitspunt inderdaad; Een eigen paard kost niet enkel veel geld, ook veel tijd, discipline, inzet en motivatie. (Een dier is niet voor even, maar 24/7 verantwoordelijkheid, jaren lang.)
Wellicht heeft de manege opties of connecties om lease te bewerkstelligen.


Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 11-03-19 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:20 



 
Profiel   

Ik zou idd eerst kijken of een paard of pony leasen op de huidige manege een optie is! Het zou helemaal mooi zijn als dit haar lievelingspony kan zijn!
Met lease heb je "wel de lusten maar niet de lasten", zoals ze zeggen.

(Dit zag ik al eerder voorbij komen) Kijk uit met het over kopen van een manegepaard (mocht het zo ver komen), want er wordt vaak te veel voor gevraagd (wordt ingespeeld op de emotie van de koper) en manegepaarden mankeren vaak lichamelijk ook eea (door bvb slecht passend tuig of jarenlang verkeerd gereden zijn) en dan komen er dus naderhand nog extra medische kosten bij kijken ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:21 



 
Profiel   

Inderdaad, ga eens met een ervaren iemand praten. Dat zou mijn eerste stap zijn. Laat diegene je eens precies vertellen wat het allemaal inhoudt om een paard te hebben, waar je aan moet denken, waar je tegenaan loopt, wat een paard nodig heeft etc.

Dan kan je eens rustig bedenken of je dat wel wil. Er komt namelijk zooooo veel bij kijken!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 15:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen