Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 10:30

Waarom zou ik geen topic mogen maken over dat ik me verwonder dat er RIJkleding gemaakt wordt in maat 50+? Dat je ermee je stal kan mesten snap ik ook wel, is niet het topic.
Het is duidelijk dat iemand met een dergelijke maat flink overgewicht heeft, wat is de beweegreden om dan het paardrijden te faciliteren? Met het paardenwelzijn, waar gelukkig steeds meer aandacht voor is, in het achterhoofd?

Dat men er hier fatshaming, mensen te kakken zetten etc van maakt is weer iets anders. Kwestie van slecht of selectief lezen denk ik dan maar, ik vind mijn vraagstuk valide.
Hetzelfde dat ik t niet okee vind dat er bvb viskommen verkocht worden ‘jamaar daar kun je ook een kaars in zetten’. Of bepaalde soorten bitten/sporen/hulpteugels ‘jamaar ik gebruik ze heel zacht’.

Ibbel verwoord eea verder heel juist en beter dan ik dus daar sluit ik me verder bij aan.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:36

Ibbel schreef:
NadjaNadja schreef:

Wie zegt dat dit de uitzonderingen zijn?


In het geval van die 23/7 stalpaarden in ieder geval niet. Maar dáár spreekt iedereen wél schande over, toch?

Het gaat er mij om, dat ik het interessant vind om te merken dat er ontzettend met twee maten wordt gemeten zodra iets ook maar in de buurt van de persoonlijke situatie komt. Of dat nu maat 54 of een paard 23/7 in een hok van 3x3 is. Dan zijn het opeens allemaal persoonlijke aanvallen, fatshaming/bodyshaming en is het uitgangspunt opeens niet objectief meer.

Vanuit een psychologisch oogpunt is dat boeiend. En ik vraag me af hoe je dit zou kunnen oplossen/beinvloeden. Want dat de gemoederen alweer hoog oplaaien is duidelijk...


Maar oprecht, wie zegt dat dit de uitzonderingen zijn? Dat mensen hier vertellen waar zij hun rijbroek maatje weetikveel voor gebruiken, maakt het toch niet ineens een verdediging?

Ik heb in dit topic namelijk alleen nog maar mensen gezien die hun grote maat rijbroek gebruiken voor andere doeleinden dan rijden. Wellicht zijn dan juist mensen die met maat 54 paardrijden de uitzondering?

De gemoederen laaien hoog op omdat mensen verschillende dingen ervaren in dit topic. Enerzijds heb je de mensen die verontwaardigd zijn dat men rijbroeken in maat 54 maakt (want je gaat dan toch niet meer paardrijden) en anderzijds zijn er de mensen die verontwaardigd zijn dat men vindt dat er geen rijbroeken maat 54 mogen worden gemaakt/zijn, terwijl de rijbroeken ook voor hele andere doeleinden kunnen worden gebruikt.

Ik begrijp het wel. Dat je ergens te groot, te klein, te dun, te dik, te weetikveelwat bent, hoeft niet automatisch te betekenen dat je de bijvoorbeeld bijbehorende kleding niet zou mogen dragen.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:40

Mars schreef:
Waarom zou ik geen topic mogen maken over dat ik me verwonder dat er RIJkleding gemaakt wordt in maat 50+? Dat je ermee je stal kan mesten snap ik ook wel, is niet het topic.
Het is duidelijk dat iemand met een dergelijke maat flink overgewicht heeft, wat is de beweegreden om dan het paardrijden te faciliteren? Met het paardenwelzijn, waar gelukkig steeds meer aandacht voor is, in het achterhoofd?

Dat men er hier fatshaming, mensen te kakken zetten etc van maakt is weer iets anders. Kwestie van slecht of selectief lezen denk ik dan maar, ik vind mijn vraagstuk valide.
Hetzelfde dat ik t niet okee vind dat er bvb viskommen verkocht worden ‘jamaar daar kun je ook een kaars in zetten’. Of bepaalde soorten bitten/sporen/hulpteugels ‘jamaar ik gebruik ze heel zacht’.

Ibbel verwoord eea verder heel juist en beter dan ik dus daar sluit ik me verder bij aan.


Kijk alleen al eens naar je topic titel. Come on. Verder draait het topic om de maat, niet om het welzijn. Als je echt zo voor het welzijn bent, ga dan in topics zelf reageren. Maar ga geen OMG ZE MAKEN RIJBROEKEN IN MAAT 54 topic starten, puur zodat je daarop kunt afgeven. Want zoals je zelf al hebt kunnen lezen in dit topic zijn er mensen genoeg met die maat die een rijbroek voor iets anders gebruiken. Moeten zij zich slecht gaan voelen over hun maat omdat jij het oh zo erg vindt dat ze broeken in die maat maken? Want daar draait je topic over, niet om te zware mensen die op een paard gaan zitten.

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 10:46

Je leest helaas niet goed Amanda, toch bedankt voor de input.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:49

Dat je je afvraagt waarom er grote maten paardenkleding gemaakt wordt, prima,
dat er vervolgens mensen opmerkingen gaan strooien als "Met maat 50 moet je wel moddervet zijn" vind ik te ver gaan en heeft geen klote met de hele discussie rondom KLEDING te maken.

Dikke mensen willen ook kleding. Dat dikke mensen ruiterkleding dragen, zegt niet per definitie dat ze ook óp een paard zitten.

Als ik een andere vergelijking geef als "Niet alle mannen die vrouwenkleding dragen vallen op mannen" - dan snap je misschien de strekking van bovenstaand verhaal.

Paardenkleding is praktisch en comfortabel. Ook met mennen, grondwerken, etc. Dus ja, ik snap best dat er grote maten paardenkleding zijn aangezien paardenmensen er ook in diverse maten zijn. Dat er aangenomen wordt dat een dik persoon meteen óp een paard gaat zitten omdat ze een rijbroek aan heeft zegt meer over je eigen oordelende denkpatroon om de naam van een product.

Edit: sportleggings die als casualwear gedragen worden kunnen wel, qua benaming? Misschien moeten we de productnaam van een rijbroek voor grote maten aanpassen naar een "paardenbroek" om dingen helder te houden.

Steeds meer te zware amazones blijven naast hun paard en vallen af. Alleen dat proces van realisatie ("Ik ben te zwaar voor mijn paard"), acceptatie ("Ik stop met rijden en ga afvallen") en actie ("Ik ga sporten en gezonder eten!") is niet even 1-2-3 gebeurd.

Veranderingen vragen tijd en door de juiste educatie realiseren steeds meer mensen zich of ze op een paard passen. Niet door eindeloze poedersuiker op een paardenforum waar alle beste stuurlui altijd aan wal staan. Wil je iemand die zwaar is helpen? Dring je goedbedoelde adviezen niet te veel op, maar stel op een leuke manier voor om iets actiefs te gaan doen. Dikke mensen weten echt wel dat ze dik zijn en waardoor dat komt. De aanpassing doorvoeren is een veel confronterender proces. Als dan voor hun gevoel ze ook niks meer met paarden "mogen" doen, dan is de aanpak al niet goed.

Ohja. Zou het bijna vergeten, ik heb zelf ook maat 50 :+ Laat ik nou net dik (haha.) 50kg op eigen kracht afgevallen zijn en nog moddervet zijn :')
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 19-03-19 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:52

Amandavd schreef:
Moeten zij zich slecht gaan voelen over hun maat omdat jij het oh zo erg vindt dat ze broeken in die maat maken?

Nee, broeken in die maat mogen er best zijn, en dat is, ondanks dat je (bewust?) slecht leest, dan ook niet het onderwerp. In dit topic gaat het specifiek om rijbroeken. Dat zijn broeken die doorgaans met een bepaald gebruiksdoel voor ogen worden gemaakt en verkocht. Een doel waarbij je je terecht kunt afvragen of dat bij ieder formaat rijbroekdrager wel moet worden nagestreefd.

Nogmaals, het gaat dus niet om de vraag of broeken in het algemeen boven een bepaalde maat gemaakt zouden mogen worden. Die laatste vraag is op zich ook een heel interessante (persoonlijk ben ik heel benieuwd of die bijvoorbeeld dezelfde antwoorden oplevert wanneer je hem over broeken stelt als wanneer je hem over witte leggings stelt), maar misschien is die hier inderdaad wat minder op zijn plaats.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:56

oomens schreef:
Amandavd schreef:
Moeten zij zich slecht gaan voelen over hun maat omdat jij het oh zo erg vindt dat ze broeken in die maat maken?

Nee, broeken in die maat mogen er best zijn, en dat is, ondanks dat je (bewust?) slecht leest, dan ook niet het onderwerp. In dit topic gaat het specifiek om rijbroeken. Dat zijn broeken die doorgaans met een bepaald gebruiksdoel voor ogen worden gemaakt en verkocht. Een doel waarbij je je terecht kunt afvragen of dat bij ieder formaat rijbroekdrager wel moet worden nagestreefd.

Nogmaals, het gaat dus niet om de vraag of broeken in het algemeen boven een bepaalde maat gemaakt zouden mogen worden. Die laatste vraag is op zich ook een heel interessante (persoonlijk ben ik heel benieuwd of die bijvoorbeeld dezelfde antwoorden oplevert wanneer je hem over broeken stelt als wanneer je hem over witte leggings stelt), maar misschien is die hier inderdaad wat minder op zijn plaats.


Alsof rijbroeken tegenwoordig nog zijn wat ze vroeger waren en de paardenwereld nog is zoals die vroeger was. Maar ik zie een gat in de markt, ik ga beginnen met grondwerkbroeken! :j En vergeet natuurlijk de uitmestbroeken niet, ook heel belangrijk!

Oftewel, dat iets vroeger een bepaalde naam heeft gekregen, betekent niet dat die naam tegenwoordig nog steeds de lading dekt.

Edit: de sportlegging is bijvoorbeeld ook niet meer wat het vroeger was, aangezien deze tegenwoordig meer gedragen wordt buiten het sporten om dan bij het sporten zelf.

Ibbel

Berichten: 49245
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:03

Zou het evenveel weerstand opwekken als fabrikanten van prefabstallen gevraagd werd alleen nog maar wandpanelen van 3,5 x 3,5 of 4 x 4 te maken? Ja, banketstaaf voor mensen met mini-shetten, maar het zou mensen die een stal van 3 x 3 voor hun paard van 1.80 willen neerzetten 'dwingen' om groter te bouwen (of zelf te bouwen - een omweg is er altijd) Toch?

AH doet minder suiker in z'n sladressings. banketstaaf voor mensen die te mager zijn, maar wel een behulpzaam zetje voor mensen die wel een pondje kunnen missen. Toch?

Oftewel: "make the right choice easy and the wrong choice hard" - zou dat niet het effect zijn van geen rijkleding boven maat 50 fabriceren? Het is misschien ook voor de menners, grondwerkers, uitmesters wel gezonder een maatje minder te hebben? Voor hún welzijn, als we het nu niet over paardenwelzijn hebben?

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:06

Ibbel, de medische industrie verdient alsnog dik ( :') ) aan dikke mensen. Obesitas gerelateerde klachten laten de kassa's van farmaceuten goed rinkelen, ondanks dat we allemaal "gezonder" moeten gaan leven volgens instanties. O.a. met een gastric bypass maak je dikke mensen gezonder qua gewicht,u maar wel afhankelijk van tig supplementen etc.

Als dat gezonde gewicht zo belangrijk was geweest voor de industrie, was jouw opmerking vast en zeker een goed voorbeeld van een strategie om iedereen op gezond gewicht te krijgen.

Onali

Berichten: 18515
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:12

NadjaNadja schreef:
Alsof rijbroeken tegenwoordig nog zijn wat ze vroeger waren en de paardenwereld nog is zoals die vroeger was. Maar ik zie een gat in de markt, ik ga beginnen met grondwerkbroeken! :j En vergeet natuurlijk de uitmestbroeken niet, ook heel belangrijk!

Oftewel, dat iets vroeger een bepaalde naam heeft gekregen, betekent niet dat die naam tegenwoordig nog steeds de lading dekt.

Edit: de sportlegging is bijvoorbeeld ook niet meer wat het vroeger was, aangezien deze tegenwoordig meer gedragen wordt buiten het sporten om dan bij het sporten zelf.



Dit dus.

Het heet verdorie toch ook een ruitersportzaak.
Ik ben alleen maar recreatief bezig en ik ben geen ruiter, mag ik dan nog wel deze winkels ingaan?

Wat zijn jullie verschrikkelijk kleinerend bezig en er worden dingen bijgehaald die niet kloppen. Rijbroeken vergelijken met vissenkommen, serieus? >;)

Een broek uit de ruitersportzaak is doorgaans normaal om te dragen als je bij de paarden bezig bent.

Even voor de meest kortzichtige bokkers ooit; wat draag jij als je een dag wel maar stal moet maar niet gaat rijden .....

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:13

oomens schreef:
Amandavd schreef:
Moeten zij zich slecht gaan voelen over hun maat omdat jij het oh zo erg vindt dat ze broeken in die maat maken?

Nee, broeken in die maat mogen er best zijn, en dat is, ondanks dat je (bewust?) slecht leest, dan ook niet het onderwerp. In dit topic gaat het specifiek om rijbroeken. Dat zijn broeken die doorgaans met een bepaald gebruiksdoel voor ogen worden gemaakt en verkocht. Een doel waarbij je je terecht kunt afvragen of dat bij ieder formaat rijbroekdrager wel moet worden nagestreefd.

Nogmaals, het gaat dus niet om de vraag of broeken in het algemeen boven een bepaalde maat gemaakt zouden mogen worden. Die laatste vraag is op zich ook een heel interessante (persoonlijk ben ik heel benieuwd of die bijvoorbeeld dezelfde antwoorden oplevert wanneer je hem over broeken stelt als wanneer je hem over witte leggings stelt), maar misschien is die hier inderdaad wat minder op zijn plaats.


Jij maakt er nu iets van wat totaal niet klopt waarbij je ook nog even meent te moeten veronderstellen dat ik slecht lees. Want ook al staat er het woordje rij niet voor, ik bedoelde wel degelijk rijbroeken. Rijbroeken zijn niet specifiek voor 1 doel gemaakt. Ze zijn voor mensen die paardrijden en met paarden werken. Er is geen enkele fabrikant die zegt dat zijn rijbroeken alleen voor het rijden zijn, ook al heten ze zo. Dus op basis van de maat moeten we gaan discrimineren want er zou maar iemand met die maat op een paard kunnen gaan zitten. Newsflash, je kan ook in je blote reet op een paard zitten.

Het interesseert mij echt geen biet wat mensen aan hebben. Dat mogen ze lekker zelf weten. Ik mag er iets van vinden maar waarom zou dat moeten?

meggiemeg

Berichten: 12255
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:15

Mars schreef:
Waarom zou ik geen topic mogen maken over dat ik me verwonder dat er RIJkleding gemaakt wordt in maat 50+? Dat je ermee je stal kan mesten snap ik ook wel, is niet het topic.
Het is duidelijk dat iemand met een dergelijke maat flink overgewicht heeft, wat is de beweegreden om dan het paardrijden te faciliteren?


Waarom het gemaakt en verkocht wordt bedoel je? Heel simpel omdat er vraag naar is.

Vroeger was ik een slanke den met enorme ballonkuiten, paste niet in de standaard maten rijlaarzen of chaps. Moest toen al ze op maat laten maken.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6687
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:16

Ibbel schreef:
Zou het evenveel weerstand opwekken als fabrikanten van prefabstallen gevraagd werd alleen nog maar wandpanelen van 3,5 x 3,5 of 4 x 4 te maken? Ja, banketstaaf voor mensen met mini-shetten, maar het zou mensen die een stal van 3 x 3 voor hun paard van 1.80 willen neerzetten 'dwingen' om groter te bouwen (of zelf te bouwen - een omweg is er altijd) Toch?

AH doet minder suiker in z'n sladressings. banketstaaf voor mensen die te mager zijn, maar wel een behulpzaam zetje voor mensen die wel een pondje kunnen missen. Toch?

Oftewel: "make the right choice easy and the wrong choice hard" - zou dat niet het effect zijn van geen rijkleding boven maat 50 fabriceren? Het is misschien ook voor de menners, grondwerkers, uitmesters wel gezonder een maatje minder te hebben? Voor hún welzijn, als we het nu niet over paardenwelzijn hebben?


Als je het op deze manier gaat aanpakken is het einde zoek, denk ik. Want niet alleen voor grondwerkers, menners en uitmesters is het gezonder om een maatje minder te hebben, ook voor de mensen met overgewicht die niks met paarden doen. Maar het is ook voor mensen met ondergewicht beter om wat meer aan te komen. Dus als we vanaf nu alleen kleding maken in de maten 34-42, dan wordt iedereen gepusht om 'gezond' te zijn.

Wellicht kunnen we er beter voor zorgen dat er überhaupt geen dieren meer verkocht worden. Zo voorkom je dat dierenmishandelaars hun gang kunnen gaan.

Het is een heel nobel idee, maar als we zulke 'tactieken' gaan toepassen, dan moet dat in mijn ogen ook op heel veel andere gebieden gebeuren. Maar daar staat men dan waarschijnlijk weer niet open voor.

meggiemeg

Berichten: 12255
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:19

Amandavd schreef:
Jij maakt er nu iets van wat totaal niet klopt waarbij je ook nog even meent te moeten veronderstellen dat ik slecht lees. Want ook al staat er het woordje rij niet voor, ik bedoelde wel degelijk rijbroeken. Rijbroeken zijn niet specifiek voor 1 doel gemaakt. Ze zijn voor mensen die paardrijden en met paarden werken. Er is geen enkele fabrikant die zegt dat zijn rijbroeken alleen voor het rijden zijn, ook al heten ze zo. Dus op basis van de maat moeten we gaan discrimineren want er zou maar iemand met die maat op een paard kunnen gaan zitten. Newsflash, je kan ook in je blote reet op een paard zitten.

Het interesseert mij echt geen biet wat mensen aan hebben. Dat mogen ze lekker zelf weten. Ik mag er iets van vinden maar waarom zou dat moeten?


Precies, ik draag ook een regenbroek als het slecht weer is en ik ben foto's aan het maken, hetzelfde geld ook voor mijn skibroek die ik met de kou dan ook graag aantrek tijdens het foto's maken terwijl ik nog nooit op ski's heb gestaan.

Onali

Berichten: 18515
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:19

Even een sidenote, enig idee hoe moeilijk het is om sportkleding te vinden in grote maten.

Betekent dat dus dat ik niet mag sporten? Dat dit niet voor mij hoeft?

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:24

NadjaNadja schreef:
Ibbel schreef:
Zou het evenveel weerstand opwekken als fabrikanten van prefabstallen gevraagd werd alleen nog maar wandpanelen van 3,5 x 3,5 of 4 x 4 te maken? Ja, banketstaaf voor mensen met mini-shetten, maar het zou mensen die een stal van 3 x 3 voor hun paard van 1.80 willen neerzetten 'dwingen' om groter te bouwen (of zelf te bouwen - een omweg is er altijd) Toch?

AH doet minder suiker in z'n sladressings. banketstaaf voor mensen die te mager zijn, maar wel een behulpzaam zetje voor mensen die wel een pondje kunnen missen. Toch?

Oftewel: "make the right choice easy and the wrong choice hard" - zou dat niet het effect zijn van geen rijkleding boven maat 50 fabriceren? Het is misschien ook voor de menners, grondwerkers, uitmesters wel gezonder een maatje minder te hebben? Voor hún welzijn, als we het nu niet over paardenwelzijn hebben?


Als je het op deze manier gaat aanpakken is het einde zoek, denk ik. Want niet alleen voor grondwerkers, menners en uitmesters is het gezonder om een maatje minder te hebben, ook voor de mensen met overgewicht die niks met paarden doen. Maar het is ook voor mensen met ondergewicht beter om wat meer aan te komen. Dus als we vanaf nu alleen kleding maken in de maten 34-42, dan wordt iedereen gepusht om 'gezond' te zijn.

Wellicht kunnen we er beter voor zorgen dat er überhaupt geen dieren meer verkocht worden. Zo voorkom je dat dierenmishandelaars hun gang kunnen gaan.

Het is een heel nobel idee, maar als we zulke 'tactieken' gaan toepassen, dan moet dat in mijn ogen ook op heel veel andere gebieden gebeuren. Maar daar staat men dan waarschijnlijk weer niet open voor.


Dit inderdaad. Dan gaan we geen sigaretten, alcohol, fastfood, snoep, etc. produceren. We gaan ook geen wapens meer maken, geen dit, geen zus, geen zo. Dan komen we echt in een big brother maatschappij zoals 1984 van George Orwell terecht waar voor ons bepaalt wordt wat we eten, doen, drinken, zeggen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:28

Onali schreef:
Even voor de meest kortzichtige bokkers ooit; wat draag jij als je een dag wel maar stal moet maar niet gaat rijden .....


Een oude skinny met regenlaarzen of short met gympen. Rijbroek en leren laarzen blijven dan echt in de kast.

Eigenlijk is iedereen in dit topic het er wel mee eens dat opstappen vanaf een bepaalde maat niet kan, maar dat je uiteraard wel een rijbroek kunt dragen voor andere activiteiten als je dat prettig vindt :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:31

NadjaNadja schreef:
Ibbel schreef:
Zou het evenveel weerstand opwekken als fabrikanten van prefabstallen gevraagd werd alleen nog maar wandpanelen van 3,5 x 3,5 of 4 x 4 te maken? Ja, banketstaaf voor mensen met mini-shetten, maar het zou mensen die een stal van 3 x 3 voor hun paard van 1.80 willen neerzetten 'dwingen' om groter te bouwen (of zelf te bouwen - een omweg is er altijd) Toch?

AH doet minder suiker in z'n sladressings. banketstaaf voor mensen die te mager zijn, maar wel een behulpzaam zetje voor mensen die wel een pondje kunnen missen. Toch?

Oftewel: "make the right choice easy and the wrong choice hard" - zou dat niet het effect zijn van geen rijkleding boven maat 50 fabriceren? Het is misschien ook voor de menners, grondwerkers, uitmesters wel gezonder een maatje minder te hebben? Voor hún welzijn, als we het nu niet over paardenwelzijn hebben?


Als je het op deze manier gaat aanpakken is het einde zoek, denk ik. Want niet alleen voor grondwerkers, menners en uitmesters is het gezonder om een maatje minder te hebben, ook voor de mensen met overgewicht die niks met paarden doen. Maar het is ook voor mensen met ondergewicht beter om wat meer aan te komen. Dus als we vanaf nu alleen kleding maken in de maten 34-42, dan wordt iedereen gepusht om 'gezond' te zijn.

Wellicht kunnen we er beter voor zorgen dat er überhaupt geen dieren meer verkocht worden. Zo voorkom je dat dierenmishandelaars hun gang kunnen gaan.

Het is een heel nobel idee, maar als we zulke 'tactieken' gaan toepassen, dan moet dat in mijn ogen ook op heel veel andere gebieden gebeuren. Maar daar staat men dan waarschijnlijk weer niet open voor.


Ik vind de vergelijking met ondergewicht niet van toepassing omdat het paard daar uiteindelijk geen last van heeft.

Maar misschien moeten we de discussie van rijbroeken laten voor wat het is en kijken naar rijlaarzen oid. Of dragen mensen die ook bij het uitmesten :+

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 11:38

Onali schreef:
Even een sidenote, enig idee hoe moeilijk het is om sportkleding te vinden in grote maten.

Betekent dat dus dat ik niet mag sporten? Dat dit niet voor mij hoeft?


Dat is toch totaal offtopic? Als je zelf gaat sporten belast je geen dier dat geen enkele zeggenschap heeft over wie er op zijn rug gaat zitten.

meggiemeg

Berichten: 12255
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:39

Wat maakt het uit wat iemand draagt tijdens het uitmesten/vegen/poetsen van tuig/ mennen/ longeren/ poetsen van je paard enzovoorts al doen ze dat in hun beste pak met de duurste schoenen eronder? Wat maakt het uit dat iemand overgewicht heeft terwijl je dat zelf niet hebt? Daar heb jij toch geen last van? Dat is toch iets voor diegene? Vind het nogal ver gaan sommige opmerkingen.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:40

AaronYve schreef:
Ik verbaas mij over de reacties in dit topic. :oo

Maargoed ik verbaasde mij ook over de maat 56 toen ik de titel zag, maar toen ik sommige reacties las heldere het wel op want je hoeft niet te rijden maar je kan wel een rijbroek aan doen naar stal of op de bok idd. En ze vallen ook echt klein die maten.
Ik hoop (utopia) dat mensen die echt veels te zwaar zijn ook het besef hebben dat ze beter niet op een paard kunnen zitten.


Precies dit, alleen lijkt TS niet op mijn reactie te willen reageren.....want ik draag inderdaad ook een rijbroek als ik naar stal ga en op de bok zit! En vind dit topic dus erg aanvallend. Niet iedereen kiest ervoor om "obesitas" te zijn zoals TS dit zo smakelijk neerzet. Ik ben er zelf heel hard mee bezig om weer een gezond gewicht te krijgen maar vind dit topic erg beledigend in veel reacties. Rijbroekmaten mogen maar niet in grote maten zijn omdat je niet op een paard stapt met overgewicht. Ik snap het niet, want een rijbroek kan voor veel meer dingen dienen dan alleen op een paard kruipen. Dat je met overgeiwcht niet op een paard kruipt ben ik het totaal WEL mee eens!

L_iek
Berichten: 9731
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:41

Mars schreef:
Onali schreef:
Even een sidenote, enig idee hoe moeilijk het is om sportkleding te vinden in grote maten.

Betekent dat dus dat ik niet mag sporten? Dat dit niet voor mij hoeft?


Dat is toch totaal offtopic? Als je zelf gaat sporten belast je geen dier dat geen enkele zeggenschap heeft over wie er op zijn rug gaat zitten.


Dus eigenlijk komt het er op neer dat mensen die graag bezig zijn met paarden, een maatje meer hebben maar niet rijden geen rijbroeken mogen dragen?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:41

poes schreef:
Onali schreef:
Even voor de meest kortzichtige bokkers ooit; wat draag jij als je een dag wel maar stal moet maar niet gaat rijden .....

Een oude skinny met regenlaarzen of short met gympen. Rijbroek en leren laarzen blijven dan echt in de kast.

Eigenlijk is iedereen in dit topic het er wel mee eens dat opstappen vanaf een bepaalde maat niet kan, maar dat je uiteraard wel een rijbroek kunt dragen voor andere activiteiten als je dat prettig vindt :)

Ik draag een joggingsbroek of een short van dunner vergelijkbaar materiaal :')

Ik verbaasde me ook over rijkleding in die maten, nouja kennelijk vindt men het prettig om te dragen zonder er mee op een paardenrug te gaan zitten. Prima, dan verbaas ik me nog wel dat je zo'n ding aan trekt zonder er mee te rijden, maar dat is dan persoonlijke voorkeur.

Wel vraag ik me dan af hoe rijlaarzen met kuitmaat 50+ in dit verhaal passen? Mest je daar ook de stal mee uit?

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 11:44

L_iek schreef:
Dus eigenlijk komt het er op neer dat mensen die graag bezig zijn met paarden, een maatje meer hebben maar niet rijden geen rijbroeken mogen dragen?


Als jij dat uit mijn bericht haalt mag jij dat denken :j

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:45

Mars schreef:
L_iek schreef:
Dus eigenlijk komt het er op neer dat mensen die graag bezig zijn met paarden, een maatje meer hebben maar niet rijden geen rijbroeken mogen dragen?


Als jij dat uit mijn bericht haalt mag jij dat denken :j


ja dit wordt gewoon met je bericht gezegt anders had je het topic niet geopend. Blijkbaar mag je met een rijbroek alleen OP een paard zitten.