Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 12:56

Zo veel mensen, zoveel meningen dat begrijp ik.
Maar graag jullie objectieve mening.

Na nog steeds zoekende te zijn hebben we de mogelijkheid gekregen een Z2 dressuurpony over te nemen.
Echter mijn dochter rijdt ‘pas’ anderhalf jaar, 1x/week op de manege. En ik wil ook wel weer gaan rijden maar ben er al heel lang uit.

Het lijkt me een fantastische kans om een leerpony te kopen. .maar vraag me af of dit niet teveel sportpony is?

Nadeel: eigenaar gaat verhuizen en wil er snel van af.
Dat laatste houdt me wat tegen. We moeten snel beslissen dus.

Jullie meningen zijn welkom!

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:58

Hmm. Elke ruiter ontwikkelt zich anders; sommigen kunnen na 1,5 jaar al best wel wat, maar dat verschilt!! Hoe zit dat bij jouw dochter? Het ligt aan de pony. Als het een heethoofd is, kan ik alleen zeggen: niet doen, dat lijkt me teveel voor een redelijk beginnende ruiter. Maar goed, als de pony al wat ouders is en erg braaf is, wie weet! Hoe oud is je dochter? Dat speelt wellicht ook nog mee.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:01

Heb je mogelijkheid om goede begeleiding te nemen, ben je al eens wezen kijken en rijden, want niet elke pony past bij je kind. Ze kan er wellicht veel van leren, zo ben ik ook begonnen. Die pony was wel echt een leerpony, hoe zit dat met deze?

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:05

Ik zou zeggen, als de klik er is ; doen ! kunnen ze echt superveel van leren , het is als beginnende ruiter niet makkelijk om dan ook nog eens alle oefeningen zelf aan de pony te moeten leren, de ruiter weet dan niet hoe het moet en de pony ook niet. Bij die leerpony's zitten alle knopjes erop, dan heeft enkel de ruiter begeleiding nodig en dat scheelt een pak. ook al duurt het nog jaren voor de ruiter Z2 start, de pony zal de oefeningen nog kunnen. Enige nadeel is dat de pony soms reageert op onbedoelde hulpen van de onervaren ruiter en dus iets doet wat niet de bedoeling was.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:05

Daar is eigenlijk door mensen die de pony niet kennen geen zinnig woord over te zeggen.
Er zijn zat Z pony’s die heerlijk braaf met een beginner rondlopen en zat pony’s die een meer ervaren ruiter nodig hebben.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:08

Wat een pony voor resultaat heeft zegt niks. Voor het zelfde geld is hij door een ervaren ruiter op hetzelfde terrein als waar hij staat naar het Z gereden en stuiterd hij met je dochter op vreemd terrein over het erf.

Staar je niet blind op het Z zijn en kijk naar wat voor karakter een dier heeft :)

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:10

Mijn vriendin reed ook anderhalf jaar toen ze haar Z geklasseerde Fries kocht.
Ze is er nog elke dag blij mee. Diertje doet braaf wat ze vraagt -afgezien van wat uittesten zonder gemeen te zijn- en soms stap ik/instructrice erop om ervoor te zorgen dat ze net even wat meer uitdaging krijgt in de vorm van wat meer consequent oefeningen rijden.

Het ligt wel volledig aan het karakter van het dier. Sommige dieren zijn vergevingsgezind en vinden het niet erg als een hulp groter gegeven wordt dan dat het gewend was, anderen gaan daar volledig van over de flos en slaan dicht/komen in protest.

Enige zinnige wat ik erover kan zeggen is dat je een instructeur mee moet nemen die weet wat je dochter nodig heeft en dan gewoon eens op die pony moet stappen als hij braaf genoeg is.

En uiteraard, goede begeleiding als de koop doorgaat is echt wel belangrijk.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:11

Mijn eerste pony was ook een leermeester.

Hij was 15 jaar en op M2 niveau toen ik hem op mijn 12e ging rijden (enkel manege ervaring vanaf mijn 8e jaar).

Eigenwijze pony maar wel betrouwbaar (in de bak in ieder geval). Niet bokken of steigeren en vergevingsgezind.
Met buitenrijden was het wel een klein etterbakje. Verkeersmak maar gewoon heel vlug. Na wat jaren inspelen op elkaar was dat echter ook geen probleem meer en kon ik werkelijk alles met die pony.

De pony moet vooral betrouwbaar en wat vergevingsgezind zijn. Dat lijkt mij in dit stadium voor je dochter het belangrijkste speerpunt. Dat de pony hoger is opgeleid is dan een extra pluspunt.

anjali
Berichten: 15082
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:19

Het is juist goed als eerste pony een leermeester te hebben. Het moet ook persoonlijk nog klikken met de pony, daar kom je alleen achter door hem te gaan bekijken.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:22

Zou voor mij liggen aan de leeftijd en motorische ontwikkeling. Lijkt het echt bewuste paardrijden nog niet direct haalbaar te zijn (nog niet veel controle over eigen lichaam/houding/hulpen en niet met 'een plan' rijden), dan zou een brave B/L pony misschien wel beter passen. Is ze wel toe aan een flinke stap vooruit met een leermeester, dan is een Z-pony geweldig.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:26

Wat bij mij wat bellen laat rinkelen is het feit dat deze pony nu ineens weg moet vanwege verhuizing. (Pony kan toch mee verhuizen?)
Dergelijke goed opgeleide pony's zijn vaak niet goedkoop te koop of zijn zodra ze te koop komen ook direct in eigen kring verkocht.
Ik ken de pony niet en ook de omstandigheden niet maar ik zou m zeker laten keuren en een ervaren iemand meenemen als je gaat kijken.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:32

Snorlex schreef:
Mijn eerste pony was ook een leermeester.

Hij was 15 jaar en op M2 niveau toen ik hem op mijn 12e ging rijden (enkel manege ervaring vanaf mijn 8e jaar).

Eigenwijze pony maar wel betrouwbaar (in de bak in ieder geval). Niet bokken of steigeren en vergevingsgezind.
Met buitenrijden was het wel een klein etterbakje. Verkeersmak maar gewoon heel vlug. Na wat jaren inspelen op elkaar was dat echter ook geen probleem meer en kon ik werkelijk alles met die pony.

De pony moet vooral betrouwbaar en wat vergevingsgezind zijn. Dat lijkt mij in dit stadium voor je dochter het belangrijkste speerpunt. Dat de pony hoger is opgeleid is dan een extra pluspunt.



cissy schreef:
Wat bij mij wat bellen laat rinkelen is het feit dat deze pony nu ineens weg moet vanwege verhuizing. (Pony kan toch mee verhuizen?)

Dergelijke goed opgeleide pony's zijn vaak niet goedkoop te koop of zijn zodra ze te koop komen ook direct in eigen kring verkocht.
Ik ken de pony niet en ook de omstandigheden niet maar ik zou m zeker laten keuren en een ervaren iemand meenemen als je gaat kijken.



Precies.

Dan geef ik je ook de overweging mee: wat is de vraagprijs? Is het een merrie (denk aan de bloedlijn, eventueel voor de fokkerij). Waarom moet hij "snel weg?"inderdaad. Let dus goed op. Laat het dier keuren en ga niet af op een mooi koppie en een mooie staart. Hij loopt niet met zijn mooie hoofdje of met een elegante staart.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:36

cissy schreef:
Wat bij mij wat bellen laat rinkelen is het feit dat deze pony nu ineens weg moet vanwege verhuizing. (Pony kan toch mee verhuizen?)
Dergelijke goed opgeleide pony's zijn vaak niet goedkoop te koop of zijn zodra ze te koop komen ook direct in eigen kring verkocht.
Ik ken de pony niet en ook de omstandigheden niet maar ik zou m zeker laten keuren en een ervaren iemand meenemen als je gaat kijken.

Precies. Om verdrietige situaties te voorkomen is het wel belangrijk om deze pony grondig te laten keuren. Of het diertje daadwerkelijk in Nederland Z2 geklasseerd is, is door elk KNHS lid te checken in MijnKNHS.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:06

Wat is de leeftijd van het dier eigenlijk.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:08

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:09

Leeftijd van het dier en karakter.
Beginnerspony? Zo niet zou ik ongeacht niveau er niet aan beginnen je dochter is zelf beginnende

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:12

Het is wel zo dat je dochter leert van deze pony.
Ik zou het zeker aanraden.
Maar wel die pony laten keuren.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:22

Iedereen zegt dat je ervan leert, maar een pony op Z2 niveau kan mogelijk ook een sensuele pony zijn die niet zomaar door iedereen gereden kan worden. Z2 hoeft niet een goede leermeester te zijn dat ligt ook aan het karakter van de pony. Je zou eens kunnen gaan rijden kijken hoe het gaat.

Anoniem

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:29

Ik zou het niet doen, maar een brave b of l pony aanschaffen. Voor een beginner echt niet teveel pony, want dan kan het gevaarlijk worden. Zeker als een ruiter er niet veel gevoel voor blijkt te hebben en de pony gaat daar gebruik van maken.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 14:29

Volgens eigenaar past de pony zich makkelijk aan en is het geen heethoofd of rillerig type.
Pony is 14 jaar overigens.

Keuren zouden we sowieso laten doen uiteraard.

Ik vraag jullie mening omdat ik twijfel of ik überhaupt zal gaan kijken. Wij zijn recreatieve dressuurruiters. Mijn dochter wil in de toekomst zeker wel wedstrijdjes gaan rijden maar of ze daar heel ambitieus in is moet nog blijken. Wat ze wel wil is goed leren rijden. Goede begeleiding hebben we gelukkig achter de hand. Ik vroeger veel ervaring, maar ben absoluut geen held. Mijn dochter rijdt nog niet zo lang.
Voor ons lijkt (met de nadruk op lijkt) dit de ideale pony maar is het voor de pony ook leuk om weer terug te gaan naar af?? Dat is de hoofdvraag die ik me nu stel.
Ben bang dat ik ga kijken, stel het klikt en het komt tot een aankoop.....is het voor de pony geen ‘straf’ weer al die stappen terug te moeten doen....
Dilemma...

Daarnaast de haast die er geboden is. Al laat ik me daar niet door opjagen, maar toch....
Eigenaar gaat stage lopen elders in NL. Op een paardenbedrijf weliswaar, maar dan gaat er een jong paard mee.

Vandaar.

Overigens ben ik me zeker bewust dat er meer ideale pony’s op ons lad gaan komen hoor. Ik ga me niet blind staren en we hebben ook absoluut geen haast

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:34

Kijken kan altijd. Neem nog een volwassene mee, bij voorkeur een nuchter iemand.
En praat met de huidige eigenaar zeker over twee dingen voor je in de auto stapt: vraagprijs en keuring.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:35

Annet73 schreef:
Volgens eigenaar past de pony zich makkelijk aan en is het geen heethoofd of rillerig type.
Pony is 14 jaar overigens.

Keuren zouden we sowieso laten doen uiteraard.

Ik vraag jullie mening omdat ik twijfel of ik überhaupt zal gaan kijken. Wij zijn recreatieve dressuurruiters. Mijn dochter wil in de toekomst zeker wel wedstrijdjes gaan rijden maar of ze daar heel ambitieus in is moet nog blijken. Wat ze wel wil is goed leren rijden. Goede begeleiding hebben we gelukkig achter de hand. Ik vroeger veel ervaring, maar ben absoluut geen held. Mijn dochter rijdt nog niet zo lang.
Voor ons lijkt (met de nadruk op lijkt) dit de ideale pony maar is het voor de pony ook leuk om weer terug te gaan naar af?? Dat is de hoofdvraag die ik me nu stel.
Ben bang dat ik ga kijken, stel het klikt en het komt tot een aankoop.....is het voor de pony geen ‘straf’ weer al die stappen terug te moeten doen....
Dilemma...

Daarnaast de haast die er geboden is. Al laat ik me daar niet door opjagen, maar toch....
Eigenaar gaat stage lopen elders in NL. Op een paardenbedrijf weliswaar, maar dan gaat er een jong paard mee.

Vandaar.

Overigens ben ik me zeker bewust dat er meer ideale pony’s op ons lad gaan komen hoor. Ik ga me niet blind staren en we hebben ook absoluut geen haast


Dan is deze pony voor haar ideaal dan.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:38

Ik zou ook zeggen dat het klinkt als de ideale pony. Denk niet dat een paard het een straf vind om terug in niveau te gaan. Als er een klik is, juiste begeleiding erbij en ik denk dat dat wel goed komt!

moonsparkle schreef:
Iedereen zegt dat je ervan leert, maar een pony op Z2 niveau kan mogelijk ook een sensuele pony zijn die niet zomaar door iedereen gereden kan worden. Z2 hoeft niet een goede leermeester te zijn dat ligt ook aan het karakter van de pony. Je zou eens kunnen gaan rijden kijken hoe het gaat.


Bedoel je niet.. Sensibele? :+

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:38

Ik denk dat jullie veel van deze pony kunnen leren. En het is geen straf voor een pony om terug bij af te zijn. Paarden en pony's zijn namelijk niet competitief ingesteld. Zolang er gras is en koekjes en vriendjes en aandacht hoor je ze niet zo snel klagen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:42

In een eerdere reactie gaf iemand aan weleens een hoger geklasseerd paard te rijden voor een ander, om het paard wat meer uitdaging te bieden.
Kunnen jullie ook niet een wat meer ervaren bijrijder regelen die de pony 1 of 2 keer per week ofzo op niveau rijdt?
En met de juiste begeleiding voor je dochter moet het dan vast goed komen. Mits het een brave en rustige pony is, waar je dochter niet bang van wordt.