Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:45

nouklime schreef:
Ik denk dat jullie veel van deze pony kunnen leren. En het is geen straf voor een pony om terug bij af te zijn. Paarden en pony's zijn namelijk niet competitief ingesteld. Zolang er gras is en koekjes en vriendjes en aandacht hoor je ze niet zo snel klagen.

Inderdaad! En jullie mogen van geluk spreken als je een goed opgeleide pony kunt kopen.Als ik niet al voorzien was had ik hem wel gewild!Wel laten keuren zoals anderen ook al zeiden.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:47

Als de klik er is, zou ik het gewoon doen. Wij hebben ook in het verleden een 15 jarige Z-2 pony voor mijn dochter gehad. Zo'n makkie was dat overigens helemaal niet!

Er zaten zoveel knopjes op, dat ze dus ook weleens de "verkeerde" indrukte, zo werd er regelmatig op het protocol vermeld, goed gedaan, maar komt in de B nog niet voor ;-). Gelukkig zijn de meeste pony's die dit niveau halen ook wel weer zo slim om binnen de kortste keren zich aan te passen aan andere hulpen.

Op wedstrijdterrein was hij dan ook helemaal in zijn element en stikbraaf. Een lekker buitenritje vond hij dan weer veel te spannend. En jeetje wat een pieperd kon het zijn, als er een haartje verkeerd zat.

Helaas heeft hij zijn been gebroken en heb ik hem in moeten laten slapen. Ieder kind zou de kans moeten krijgen om te 'voelen" hoe hoe het echt moet. Een buitenkans.

Het zijn niet allemaal van die heethoofden hoor.... de mijne paste zich prima aan na een tijdje. De knopjes hebben we erop gehouden door zijn oude eigenaar hem nog af en toe te laten rijden. Daar genoot hij ook echt van.

Ik mis hem na al die jaren nog steeds. Mijn jongste dochter heeft een L pony gekregen en heeft ook er ook nu eentje die ze zelf heeft opgeleid.

Als je het kan betalen, dan zou ik het zeker niet laten. En inderdaad even zn carrière laten nakijken bij de KHNS. Ik heb in mijn omgeving al vaker mensen gezien die zeiden een Z-pony te hebben gekocht maar die officieel niet verder waren van de B of dat het al jaren terug was.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:48

Voor een ruitertje die van de manege af komt is een geklasseerde pony fijn, en de pony moet braaf zijn het is zo belangrijk dat een ruiter een goede ervaring krijgt met zijn of haar eerste pony! Looplust is ook prettig, eentje die voorwaarts is maar ook makkelijk terug te rijden is. Sowieso meerdere keren gaan proberen....

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 14:53

Nirvana_ schreef:
Ik zou ook zeggen dat het klinkt als de ideale pony. Denk niet dat een paard het een straf vind om terug in niveau te gaan. Als er een klik is, juiste begeleiding erbij en ik denk dat dat wel goed komt!

moonsparkle schreef:
Iedereen zegt dat je ervan leert, maar een pony op Z2 niveau kan mogelijk ook een sensuele pony zijn die niet zomaar door iedereen gereden kan worden. Z2 hoeft niet een goede leermeester te zijn dat ligt ook aan het karakter van de pony. Je zou eens kunnen gaan rijden kijken hoe het gaat.


Bedoel je niet.. Sensibele? :+

Whahaha!!!! Ik geef autocorrect de schuld, goed!?
_/-\o_

Jo86

Berichten: 21
Geregistreerd: 29-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:58

Ik zou zeggen ga op je eigen gevoel af. Ga kijken en doe dan wat goed voelt voor jouw en je dochter. Wij kunnen allemaal wel zeggen wat je zou moeten doen, maar het wordt jullie pony. Jullie moeten er gelukkig mee zijn en van worden.

Getup

Berichten: 8275
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:01

JeaDH schreef:
Voor een ruitertje die van de manege af komt is een geklasseerde pony fijn, en de pony moet braaf zijn het is zo belangrijk dat een ruiter een goede ervaring krijgt met zijn of haar eerste pony! Looplust is ook prettig, eentje die voorwaarts is maar ook makkelijk terug te rijden is. Sowieso meerdere keren gaan proberen....


Dit. Sommige pony's zijn makkelijk na te rijden, anderen niet.

Natuurlijk is t fijn,zo'n leerling te kunnen kopen. Mits hij door haar te rijden is. Misschien af en toe door een meer ervarene ruiter bij laten rijden.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:08

als de pony echt braaf is en goedgekeurd, dan zou ik het zeker doen. Jullie kunnen er met goede begeleiding énorm veel van leren. Eventueel kan je iemand zoeken die hem een of twee keer per week "op niveau" wil bijrijden (en al dan niet wedstrijdjes starten) om hem wat up to date te houden, maar ervaring leert dat een paard het geleerde niet vergeet. Dus als hij nu de oefeningen tem z bevestigd heeft, dan zal hij die binnen 5 jaar ook nog kennen, het enige wat hij kan/zal verliezen is eventuele uithouding/kracht om die oefeningen dan bv perfect of langdurig te kunnen uitvoeren. Dus als het karakter klikt en je hebt goede begeleiding, gewoon doen, het is veel fijner om op een geleerd paard te leren, dan beide vanaf nul te moeten starten.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:12

Als dit dier gezond is, en inderdaad een fijn karakter heeft/ braaf genoeg is: DOEN!
Dit soort pony's ,moet je met een lampje zoeken!!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:32

Punz schreef:
Als dit dier gezond is, en inderdaad een fijn karakter heeft/ braaf genoeg is: DOEN!
Dit soort pony's ,moet je met een lampje zoeken!!


Zo, echt! Braaf moet hij sowieso zijn, B of Z niveau. Maar van een hoger opgeleide pony kan je alleen maar ontzettend veel leren, doen!

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:57

Doen! Lijkt me een mooie kans voor je dochter.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 20:23

We gaan kijken!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:23

Succes!!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:28

Een pony past zich wel aan aan wat er gevraagd wordt. Belangrijker is of er een klik is met het beestje en of het betrouwbaar is.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:37

Annet73 schreef:
We gaan kijken!

Leuk leuk leuk !! Succes!!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:42

Als de pony gezond is(!!!), lijkt me dit een prima keuze.
Het klinkt wat dubieus, zo'n goed opgeleide pony die snel weg moet.
Hopelijk heb je geluk.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:52

Een goed opgeleide pony die snel weg moet hoeft niet dubieus te zijn. Ik begrijp een beetje uit de post van TS dat zij en de huidige eigenaar van de pony bekenden zijn. Misschien denkt de eigenaar wel dat de pony en het gezin super bij elkaar zouden kunnen passen.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:10

Als die pony evengoed zn bosrondje kan doen mocht de sport niet bevallen, waarom niet? Liever zo'n goed gereden beestje dan een groen stuiterding voor iemand die 1.5 jaar rijdt.

Getup

Berichten: 8275
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:42

Ligt echt aan het karakter van de pony. Mijn PSG paard on je bij wijze van elke idioot opzetten en wissels laten rijden. Op zijn goede dagen. Maar meestal hoefde je er echt geen onervaren persoon op te zetten. Was wel een super leerpaard - voor mij.

Vriendin van me kreeg vroeger ook een Z2 pony. Wij dachten: leuk, even oefeningetjes rijden. kregen m niet eens in galop, whaha.
Daarentegen ken ik ook genoeg onervaren mensen met super brave en nuchtere 5 jarigen

Of pony's die Z waren, maar totaal geen fijne basis hadden en waar wat oefeningetjes zo half ingetrixt zijn. Daar heb je dus niets aan.

ben heel benieuwd!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:06

Ik rij zelf al heel wat jaartjes(recreatief dressuur). Toen wij afgelopen zomer voor een ander paard gingen kijken, zochten we bewust een paard wat minimaal M was en makkelijk na te rijden. Ik heb toen op verschillende Z paarden proef gereden en op de één reed ik makkelijk weg en met de ander totaal niet. Ook meegemaakt met een Z1 paard waar mijn dochter met 2 vingers in haar neus Z oefeningen tijdens het proefrijden eruit reed, maar ik nog geen deuk in een pakje boter ermee sloeg. Dus tsjaa...ga kijken en laat je dochter rijden is het enige juiste advies hierin!

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:32

Krijgen we het resultaat nog te horen?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:00

Ligt echt aan de pony.

Bij ons op stal heeft ook een meisje eens een keer een Z2 pony gekocht terwijl ze zelf weinig ervaring had. Die pony was zo ontzettend fijn op de hulpen dat het dier helemaal in de war raakte van de ruiter die onbedoeld verkeerde hulpen gaf.
Beest ging ‘spontaan’ in travers enz.

Lag niet aan de pony. Die was gewoon super fijn.
Als de pony wat minder fijn op de hulpen is zijn ze ideale leer pony’s.

Gewoon testen dus.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:42

daantjuhhh schreef:
Ligt echt aan de pony.

Bij ons op stal heeft ook een meisje eens een keer een Z2 pony gekocht terwijl ze zelf weinig ervaring had. Die pony was zo ontzettend fijn op de hulpen dat het dier helemaal in de war raakte van de ruiter die onbedoeld verkeerde hulpen gaf.
Beest ging ‘spontaan’ in travers enz.

Lag niet aan de pony. Die was gewoon super fijn.
Als de pony wat minder fijn op de hulpen is zijn ze ideale leer pony’s.

Gewoon testen dus.

Maar dat kun je oplossen door het meisje goed les te geven.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Graag jullie mening (z2 pony voor niet zo ervaren ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:52

Ik weet niet of het al genoemd is (heb niet alles gelezen), maar als ze zoveel haast hebben, is misschien een proefperiode bij jullie bespreekbaar.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:52

anjali schreef:
daantjuhhh schreef:
Ligt echt aan de pony.

Bij ons op stal heeft ook een meisje eens een keer een Z2 pony gekocht terwijl ze zelf weinig ervaring had. Die pony was zo ontzettend fijn op de hulpen dat het dier helemaal in de war raakte van de ruiter die onbedoeld verkeerde hulpen gaf.
Beest ging ‘spontaan’ in travers enz.

Lag niet aan de pony. Die was gewoon super fijn.
Als de pony wat minder fijn op de hulpen is zijn ze ideale leer pony’s.

Gewoon testen dus.

Maar dat kun je oplossen door het meisje goed les te geven.


Het ligt inderdaad aan de pony en de klik die je er mee hebt. En wat je wil je dochter?

Mijn eerste ervaringen op een hoog opgeleid paard was net als hierboven beschreven. Maar ik wilde leren, en kreeg op dit paard 4 keer per week les. Ik heb er heel veel van geleerd, maar dat was dan ook mijn doel, dressuur rijden. (was trouwens het paard van mijn instructrice)

Sommige kinderen willen gewoon lekker tutten en vooral veel lol maken met hun pony. Dat verschilt per kind. En misschien is deze pony wel geschikt voor alle doelen hoor, kan ook. Gewoon gaan kijken en uitproberen. Goed overleggen met je dochter en niet je keuze goed overwegen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:10

anjali schreef:
daantjuhhh schreef:
Ligt echt aan de pony.

Bij ons op stal heeft ook een meisje eens een keer een Z2 pony gekocht terwijl ze zelf weinig ervaring had. Die pony was zo ontzettend fijn op de hulpen dat het dier helemaal in de war raakte van de ruiter die onbedoeld verkeerde hulpen gaf.
Beest ging ‘spontaan’ in travers enz.

Lag niet aan de pony. Die was gewoon super fijn.
Als de pony wat minder fijn op de hulpen is zijn ze ideale leer pony’s.

Gewoon testen dus.

Maar dat kun je oplossen door het meisje goed les te geven.

Nee. Dat was niet mogelijk.
De pony was zo ontzettend netjes op de hulpen.
Daarvoor had zij echt veelste weinig ervaring.
De pony raakte helemaal in de war!

Als je een ruitertje hebt die misschien iets handiger was dan zou dat een optie zijn.
Maar in dit geval was het gat tussen ruiter en pony echt te groot.