Hoe wijs je netjes een koper af

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 10:39

Stel, je hebt een paard te koop en er reageert iemand heel enthousiast. Nieuwsgierig als je bent maak je gebruik van de mogelijkheden die de sociale media ons bieden en daar lees je iets, paardgerelateerds -wat die mensen verder in hun vrije tijd doen mogen ze zelf weten- dat je totaal niet bevalt. Hoe zeg je dan netjes dat ze het dier niet krijgen? Want je hebt ze immers enigszins gestalkt :o . Ik hoor graag jullie ideeen hierover!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:41

Ik zou netjes bespreken waarom je denkt dat het dier niet bij ze past en je ze wilt behoeden voor een miskoop.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:41

Je kunt haar er eventueel over inlichten en daarop zeggen dat je toch van de verkoop aan haar afziet. Dat is toch geen schande? Je zoekt een goed huis en de definitie van een goed huis mag je zelf bepalen. :)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:43

Bedenk wel als je kopers afwijst zij via een ander (die wel aan jouw ideaal beeld voldoet) alsnog het paard kunnen bemachtigen.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:44

Ik zou het er helemaal niet over hebben maar ze bedanken voor hun interesse. Zou wel zeggen dat je een geschikter plekje zoekt/hebt gevonden.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 10:50

Brainless schreef:
Bedenk wel als je kopers afwijst zij via een ander (die wel aan jouw ideaal beeld voldoet) alsnog het paard kunnen bemachtigen.


Ja dat kan, eenmaal verkocht is het uit mijn handen. Maar nu heb ik er nog controle over.

Het is ook niet dat ze iets onheus met paarden hebben gedaan maar er staat wel iets waar ik mijn wenkbrauwen bij frons. En dat geeft me geen goed gevoel. Ik mag inderdaad de definitie van een goed huis zelf bepalen, da's waar! Ik heb helemaal geen haast met de verkoop, sterker nog, ze staat nog niet officieel te koop en ik heb al drie geintersseerden. Dus het zal wel goedkomen. Maar ik wil geen mensen voor het hoofd stoten. Ben ervan overtuigd dat ze goed zijn voor hun dieren, maar de mijne zal er niet een van zijn, dus ik wil het wel een beetje aardig zeggen :) .

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:52

Ik zou heel eerlijk gezegd met dit soort gevallen een leugentje om bestwil vertellen. Iets anders verzinnen waarom je er geen goed gevoel bij hebt, of dat gewoon zonder verdere uitleg zeggen, of dat het paard al gereserveerd is of whatever je in deze situatie kan bedenken.
Bij verder (wild)vreemden zou ik persoonlijk zo weinig mogelijk details geven met dit soort dingen, omdat ik geen idee heb wat voor mensen het zijn. Ik zou bang zijn dat je een hele kanonnade terugkrijgt waarom je ze hebt gestalkt, of dat dat die uitspraak niet zo bedoeld was maar... of dat ze idd het paard via een derde nog bij je proberen te kopen. Dat zijn natuurlijk wel uitzonderingen maar toch zou ik het in dit geval de moeite van het 100% eerlijk zijn en direct zeggen waar het op staat niet waard vinden.

Als je dat wel wil kan je natuurlijk ook gewoon netjes vermelden dat je de koper hebt onderzocht omdat je op zoek bent naar een thuis waar jij een goed gevoel bij hebt, en toen informatie bent tegengekomen waardoor je liever van de koop af ziet. In het beste geval nemen ze het sportief op maar ik zou er bij voorbaat vanuit gaan dat het je niet in dank word afgenomen.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 12:53

Memories schreef:
Ik zou heel eerlijk gezegd met dit soort gevallen een leugentje om bestwil vertellen. Iets anders verzinnen waarom je er geen goed gevoel bij hebt, of dat gewoon zonder verdere uitleg zeggen, of dat het paard al gereserveerd is of whatever je in deze situatie kan bedenken.
Bij verder (wild)vreemden zou ik persoonlijk zo weinig mogelijk details geven met dit soort dingen, omdat ik geen idee heb wat voor mensen het zijn. Ik zou bang zijn dat je een hele kanonnade terugkrijgt waarom je ze hebt gestalkt, of dat dat die uitspraak niet zo bedoeld was maar... of dat ze idd het paard via een derde nog bij je proberen te kopen. Dat zijn natuurlijk wel uitzonderingen maar toch zou ik het in dit geval de moeite van het 100% eerlijk zijn en direct zeggen waar het op staat niet waard vinden.

Als je dat wel wil kan je natuurlijk ook gewoon netjes vermelden dat je de koper hebt onderzocht omdat je op zoek bent naar een thuis waar jij een goed gevoel bij hebt, en toen informatie bent tegengekomen waardoor je liever van de koop af ziet. In het beste geval nemen ze het sportief op maar ik zou er bij voorbaat vanuit gaan dat het je niet in dank word afgenomen.


Ik ken de mensen verder inderdaad niet, dus geen idee hoe ze reageren. Goeie tip om verder geen details te geven, ook over het paard vertel ik verder niks. Nogmaals, het zullen best hele aardige mensen zijn, maar ik heb geen haast, het moet goed voelen.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:13

Je hoeft het toch niet uitleggen? Ik zou het zeggen zoals het is, zonder alle details. Ik vind het belangrijk dat het nieuwe plekje voor mij ook goed voelt, en dat doet het nu niet. Dus ik ga verder zoeken.

Niet meer en niet minder, het is jouw gevoel en daar kunnen hun niet aan veranderen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:47

Zijn die mensen uberhaupt al geweest het paard te bekijken?

Zo nee, gewoon afkappen dat het paard al gereserveerd is door een ander of niet meer te koop.
Zo ja, dan gewoon aangeven dat je bij een andere koper de klik zag en je graag wil dat die hem koopt en hij dus niet meer beschikbaar is.

Nooit beginnen over wat jij gevonden hebt op de sociale media. Dat jij het gevonden hebt gaat ze niks aan, en ook niet dat het jou geen goed gevoel geeft over hun als nieuwe eigenaar. Dat is jou gevoel en strijkt gegarandeerd hun compleet tegen de haren in. En kan je dan echt een giga ruzie en stalking geven.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:50

Ik heb het vorige zomer aan de hand gehad, dat er mensen waren wezen kijken bij mijn paard waar ik geen goed gevoel over had (details evt in pb). Die hebben mij de dag erna 19 keer geprobeerd te bellen via twee verschillende telefoonnummers, en 15x geappt. Die ik via een appje laten weten dat ik niet het idee had dat zij de mensen waren die bij mijn paard pasten.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:58

Ik ben van het gewoon eerlijk zijn.. Ik zou daarom gewoon zeggen (klein leugentje om best wil), dat je het contact wat jullie gehad hebben, voor jou geen goed gevoel heeft gegeven, en dat je ze bedankt voor de getoonde belangstelling en heel veel succes wenst met het vinden het juiste paard voor hun.
Je moet gewoon denken, jouw paard, jouw beslissing (hun centen..) of ze dat nu leuk vinden of niet. De beslissing licht uiteindelijk bij jou..

Ik heb ook wel eens mensen afgewezen die kwamen kijken voor mijn merrie. Ze bleek een manege te hebben en een van haar "vriendinnen" versprak zich.. Ze hebben het nog een paar keer geprobeerd maar bij doorvragen kwamen ze uit de buurt van die manege.. Of die potentiële kopers er iets mee te maken hadden of niet, ik vond het net iets te toevallig dat er 3 "kopers" uit die zelfde buurt kwamen..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:14

Waarom is op social media kijken stalking?
Dat is gewoon je werk goed doen.
Ze zetten het er toch zelf op?

Ik zou ze bedanken voor hun interesse en aangeven dat je niet denkt dat jullie een match gaan zijn. Ik zou niet gaan liegen over dat ie gereserveerd of verkocht is want als hij dan over een week toch het internet op gaat dan is meteen duidelijk dat je niet eerlijk was.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:56

Ik zou zeggen dat er al andere gegadigden zijn die eerder gereageerd hadden. Je liegt niet en je houdt het neutraal. Door te zeggen dat het contact je geen goed gevoel gaf bijv, breng je mensen in verlegenheid. Want die gaan zich afvragen wat ze nu verkeerd gedaan hebben en voelen misschien de behoefte zich te verdedigen (en dan krijg je dadelijk 10 apps waar je ook helemaal niet op zit te wachten) Kijk als de mensen nu al erg opdringerig zijn naar je, dan kun je dat eventueel wel doen. Maar dat is volgens mij niet aan de orde nu. Ze hebben ook nog geen kennis gemaakt met je paard, dus je kunt bijna niet zeggen dat het is ondat je er geen klik mee hebt. Daarom zou ik het neutraal en zakelijk houden. Er zijn al anderen, behoeft geen uitleg en zowel jij als de ander hoeft verder ook niets uit te leggen.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:02

Ik ook een keer gehad. Pony verkocht omdat ze mij te klein bleef. Moeder was fors en vader was groot. En toch kreeg ze geen van die twee mee.

Kwam er een vrouw die ietsje kleiner was dan ik. Maar die reed zo ongebalanceerd... en een nare schelle stem opzetten. Mijn groene merrie bleef voor haar leeftijd (3jr), redelijk braaf. Maar ik heb haar wel gezegd van het paard af te gaan en dat ik de combi niets vond.

Ze vond het tweeledig. Blij met mijn eerlijkheid maar intussen de pony wel erg leuk vinden. Tja dan trek ik het eindoordeel, niet doen.

Nu is ze al jaren van een gezin met meerdere jonge kinderen.

Intussen was dit het gaafste dier wat ik ooit heb gehad. Maar ze was te klein. Voor mijn verstand heb ik het heel goed gedaan, gevoelsmatig wil ik haar eigenlijk gewoon terug.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:06

Gewoon eerlijk zijn. Dat je meerdere geïnteresseerde hebt en daaruit een eerste keuze hebt gemaakt en met die mensen verder gaat naar een vervolg stap.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 16:14

Nou, ik ga maar een neutraal, eerlijk maar vriendelijk door jullie geinspireerd bericht sturen ;). Ik ken ze niet, ga ze nooit kennen en toch vind ik het lastig omdat ik ze dus aan de hand van een klein berichtje ergens beoordeel en ik kan erg achter #doeslief staan, maar niet ten koste van mijn paard. Ik ga ze dus heel lief en niet in zoveel woorden zeggen dat ik ze niet zie zitten :D.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:23

Wat Vjestagirl zegt. Gewoon vertellen dat je niet het idee hebt dat dit de juiste match voor je pony is. Verder niet over uitwijden.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:44

Ik snap je helemaal.

Hoewel ik afgelopen week andersom zelf zoiets bij de hand gehad heb. Ik reageerde vol enthousiasme op een western gereden paard, omdat ik - nu ik aan de bosrand woon met mooie uitrijmogelijkheden - de gelegenheid heb om veel buiten te gaan rijden. Ik zoek daarom een braaf western gereden paard om dit te doen. De verkoper in kwestie zocht iemand die het paard niet zou uitbrengen op (western)wedstrijden en bij voorkeur bitloos zou gaan buitenrijden. Leek mij een goede match, dus ik heb via Messenger een bericht gestuurd.

Ik kreeg een (overigens niet onvriendelijk) bericht terug dat ik het paard niet kon komen bezichtigen, want ik was een dressuurruiter, reed met dubbel bit en dat zocht zij niet voor haar paard. Dit had ze afgeleid van mijn FB profielfoto, waar ik inderdaad naast mijn voormalig paard met stang en trens in sta.

Dit vond ik toch wel lastig. Ik zou haar paard immers helemaal niet voor dressuur gaan gebruiken en er alleen bitloos mee gaan buitenrijden. Verder zou hij het 5-sterren-huis met 24/7 buiten met schuilstal krijgen, waar ze naar op zoek was. Het voelde nogal oneerlijk dat ik slechts op basis van die foto werd afgeschreven en tevens zonder pardon een beetje het etiket 'ruk-en-trek-dressuur-ruiter' kreeg opgeplakt.

Anderzijds vind ik ook absoluut dat je je paard moet verkopen aan iemand waarbij je een goed gevoel hebt en dat dat ook je goed recht is.
Waarmee ik maar wil zeggen, dat dingen soms ook anders lijken dan ze zijn en het soms ook wel zo netjes en verhelderend kan zijn om je twijfels te bespreken. Wellicht zit het anders in elkaar dan je eerst had gedacht!

Maar goed, iedere situatie is anders. Je moet doen wat voor jou de beste keus lijkt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:05

Zeggen dat je met een eventuele koper bezig bent en ze belt als dat niet door gaat.
Dan zijn ze niet zo snel beledigd en gaan waarschijnlijk niet hun best doen om op andere manieren jouw paard te kopen.
Nu kunnen ze wel blijven aandringen, maar dat is wel af te wimpelen dat je het graag fatsoenlijk wil doen.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 17:07

Morpheus81 schreef:
Ik snap je helemaal.

Hoewel ik afgelopen week andersom zelf zoiets bij de hand gehad heb. Ik reageerde vol enthousiasme op een western gereden paard, omdat ik - nu ik aan de bosrand woon met mooie uitrijmogelijkheden - de gelegenheid heb om veel buiten te gaan rijden. Ik zoek daarom een braaf western gereden paard om dit te doen. De verkoper in kwestie zocht iemand die het paard niet zou uitbrengen op (western)wedstrijden en bij voorkeur bitloos zou gaan buitenrijden. Leek mij een goede match, dus ik heb via Messenger een bericht gestuurd.

Ik kreeg een (overigens niet onvriendelijk) bericht terug dat ik het paard niet kon komen bezichtigen, want ik was een dressuurruiter, reed met dubbel bit en dat zocht zij niet voor haar paard. Dit had ze afgeleid van mijn FB profielfoto, waar ik inderdaad naast mijn voormalig paard met stang en trens in sta.

Dit vond ik toch wel lastig. Ik zou haar paard immers helemaal niet voor dressuur gaan gebruiken en er alleen bitloos mee gaan buitenrijden. Verder zou hij het 5-sterren-huis met 24/7 buiten met schuilstal krijgen, waar ze naar op zoek was. Het voelde nogal oneerlijk dat ik slechts op basis van die foto werd afgeschreven en tevens zonder pardon een beetje het etiket 'ruk-en-trek-dressuur-ruiter' kreeg opgeplakt.

Anderzijds vind ik ook absoluut dat je je paard moet verkopen aan iemand waarbij je een goed gevoel hebt en dat dat ook je goed recht is.
Waarmee ik maar wil zeggen, dat dingen soms ook anders lijken dan ze zijn en het soms ook wel zo netjes en verhelderend kan zijn om je twijfels te bespreken. Wellicht zit het anders in elkaar dan je eerst had gedacht!

Maar goed, iedere situatie is anders. Je moet doen wat voor jou de beste keus lijkt.


Het gaat hier niet om de manier van rijden of om de omstandigheden waarin een paard gehouden wordt ofzo, dat zag er allemaal best prima uit. En ik besef ook echt dat ik niet de enige ben die dit paard een goed leven kan geven en het hoeft ook echt niet allemaal op mijn manier. Ik vind het een beetje lastig om hier de reden neer te zetten want dat zou wel heel herkenbaar zijn. Misschien zit er ook wel een logische verklaring achter, dat zou kunnen. Maar zoals ik al zei: het paard staat nog niet eens officieel te koop dus ik heb geen haast, en ik ben gewoon nog niet bereid compromissen te sluiten.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:11

Helder. En bij twijfel moet je het ook zeker niet doen. Twas meer mijn eigen frustratie haha....

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:18

Niets verklaren.
Waarom zou je, je verzandt dan alleen maar in onwaarheidjes, of je bent bot.


Aangeven dat er meerdere gegadigden zijn, en dat je met één van hen verder gaat.

Punt.

Is eerlijk, zonder reden te geven.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:19

"Hartelijk dank voor je interesse in mijn paard. Op dit moment ben ik diverse mogelijkheden aan het aftasten en ik zal contact met je opnemen zodra ik zover ben om afspraken in te plannen voor bezichtiging."

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe wijs je netjes een koper af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:40

Dit heb ik weleens aan de hand gehad. Achteraf denk ik dat ik niemand goed genoeg vond hoor. De pony is uiteindelijk gewoon bij mij gebleven. Het is toen een hele ordinaire ruzie geworden. Ik heb van alles naar mijn hoofd gekregen en uiteindelijk ben ik zo blij dat het niet door is gegaan.

Beter even die mensen moeten kwetsen dan je voor altijd rot voelen over die de onjuiste match voor je paard.

Nu ben ik natuurlijk de slechtste paardenverkoper allertijden. En mocht de pony ooit wel verkocht worden, dan gaat hij echt alleen naar de mensen waar ik een heel goed gevoel over heb.