Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 17 [ 410 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

 
Profiel   

Jaja, we wagen het letterlijk nog eens. En wel op twee manieren, in eerste instantie ik op zijn rug en in tweede instantie wij samen op HAW. Beide best wel lef hebben, al zeg ik het zelf.

Kort paspoortje:
Florentino is een door mijn ouders gefokte ruin (Florencio x Rockefeller v. Ramiro Z) van inmiddels bijna 15 jaar. Ik ken hem dus al zijn hele leven. Als veulen was hij nationaal veulenkampioen bij het NRPS en na een fijne jeugd is hij op zijn 5de gecastreerd en professioneel zadelmak gemaakt. Meteen daarna zou ik hem oppakken en hij zou mijn wedstrijdpaard worden. Helaas ging dat op de eerste dag mis (nu 10 jaar geleden), werd ik bij het opstappen gelanceerd en was mijn vertrouwen in hem kapot. En dat is tot kort geleden niet meer goed gekomen. Ik heb nog wel eens een poging gewaagd en heb er ook wel een stukje op gereden maar toch hield mijn angst de overhand. Zo hadden we 8 jaar geleden een haw topic hier: [RT-HAW] Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Daarna heb ik me niet meer aan hem gewaagd...tot een ruime maand geleden. Mede dankzij dit topic: [ITP] Florentino, ons bewegingswonder begon het weer te kriebelen en nu een paar weken later rijden we dan toch echt weer samen rond.

Het niveau is..tja groen dus. Ikzelf rij nu weer veel meer dan jaren geleden en ben ook mijn jonge paard zelf aan het opleiden, wat me helpt om wat minder onzeker te zijn nu. Ik heb regelmatig les waar ik ook veel uit kan halen.

Florentino is kwalitatief een paard om van te kwijlen (vind ik) , maar moet nog wel de nodige kracht opbouwen. De eerste keren lukte het hem om 4-5 passen te draven voor hij terug viel in stap. Vorige week lukte een heel rondje draf achter elkaar en vandaag voor het eerst kon ik rustig meerdere rondjes draven en een keer van hand veranderen tussendoor ook. Het tempo is nog wel wat wisselend daarin en dat maakt het voor mij een beetje zoeken naar balans soms, maar vandaag zat er al een heel net stuk in. Erg blij mee! De galop laat ik nog even, doen we wel aan de longe maar onder het zadel eerst maar zorgen dat de balans en kracht in stap en draf goed voor elkaar komt. Als de drie basisgangen er een beetje in zitten dan ga ik ook les met Flo inplannen.

Nou het korte paspoortje is een uitgebreide geworden, maar dat is misschien wel zo fijn.

De eerste keer mijn been weer over zijn rug durven doen na al die jaren. 22 februari was dit
[ img ]

En de keren die volgden
[ img ]

[ img ]

[ img ]

En natuurlijk kregen we nog een periode stormwind en regen. Kleine pauze gehad daardoor en dan is het toch weer een drempeltje om er weer op te klimmen. Toch gedaan hier en daarna gauw er weer vanaf
[ img ]

En weer verder met oppakken
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Als ik hier nou toch een beetje meer controle in kon krijgen...?
[ img ]

En dan vandaag. Ik begin me wat meer op mijn gemak te voelen op zijn rug. Opstappen gaat al aardig ontspannen
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik weet dat ik af en toe nog wat contact mis.

Mooi dier
[ img ]

Al met al.. zijn tips van harte welkom (het staat daarom ook bij HAW) maar hou er wel rekening mee dat het allemaal nog wel heel pril en teer is en het vertrouwen nog moet groeien.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-19 22:33 



 
Profiel   

Je durft er nu al wel meer aan te rijden zie ik, dat is leuk om te zien.
Je mag je handen nog maar meer dragen, teugels korter, handen hoger, dan heb je een stabieler contact en kun je hem meer actief in de hand gaan rijden.

Je voelt je duidelijk al comfortabeler op dit paard, maar je mag echt ook met losrijden het wijken wat meer meenemen, op beide kanten, galopje links en rechts, zelf ontspannen, en dan loopt dit paard ook met meer impuls en fijner door zijn lijf, waardoor hij zijn koppie meer bij jou heeft, en dus ook voor jou fijner aanvoelt.

Op foto 7 gaat hij bijvoorbeeld wel hard, maar heeft geen impuls, drukt de rug wat weg en is eigenlijk tegen de hand. Op de foto waar je zegt: als ik hier meer controle in kan krijgen, is hij veel actiever, en komt wel tegen de hand, maar hij laat je daar wel zitten. Dat is denk ik ook jouw issue, dat je controle kwijtraakt, maar tempo controle gaat beter door er impuls in te rijden en hem dan in de hand te rijden, dan kun je het tempo met je zit controleren, dan door er niet aan te rijden en hem in een sukkeldrafje te laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-19 23:08 



 
Profiel   

Avalanche dank je voor je reactie! Ik begrijp wat je bedoelt en ik kan er zeker wat mee. Ik moet nog een beetje meer durven met mn been ook. Nu doe ik net te weinig, wacht tot het eigenlijk te laat is en hij terug komt in tempo en dan kom ik er achteraan. Handen wat hoger en teugels wat korter is ook een goede tip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 08:21 



 
Profiel   

Wat knap! Ik zou juist gaan voor het handen wat lager, zo bied je juist aan je paard aan om in je hand te zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 08:38 



 
Profiel   

Murosch schreef
Avalanche dank je voor je reactie! Ik begrijp wat je bedoelt en ik kan er zeker wat mee. Ik moet nog een beetje meer durven met mn been ook. Nu doe ik net te weinig, wacht tot het eigenlijk te laat is en hij terug komt in tempo en dan kom ik er achteraan. Handen wat hoger en teugels wat korter is ook een goede tip.

Het is even een drempel die je onder moet idd, maar jij kunt dat :j weet ik zeker :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 09:01 



 
Profiel   

Change3x dank je. Dat is wel waar maar een lage hand blokkeert ook eerder en dat wil ik niet. Aangezien ik nog niet 100% ontspannen ben is de kans op blokkeren groter. Dan liever een iets hogere houding en beter meeveren.

Avalanche yugh, weer een drempel, we blijven bezig. Maar ik ga mn best ermee doen :). Wel fijn dat er even meegekeken wordt. Ik kijk meer naar het paard op de plaatjes en hoe prachtig ik hm wel niet vind in plaats van hoe ik er zelf bij bungel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 12:46 



 
Profiel   

Het is een drempel voor jou idd, ik zie dat in je topics met de merries ook terug.

En toch weet ik zeker dat jij dat kunt. Ergens is het jammer dat je helemaal bovenin woont, anders kwam ik live een keer meekijken :) Vanuit je zit, door mee te gaan of juist niet, kun je het tempo heel mooi controleren, zonder dat je je paard stoort door been te geven of in te komen met je hand. Maar echt, het wijken even meenemen in het begin, daarmee krijg je al wat meer energie, en als je bang bent om de controle te verliezen, zet je hem goed aan het werk, voltes, achtjes, figuren, waarbij je oplet dat je je binnenhand meegeeft en je buitenhand eraan houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 12:53 



 
Profiel   

Wederom heel fijn commentaar, waarvoor mijn dank. Je zegt eigenlijk hetzelfde als mijn instructeur mbt mn zit en het teugelcontact, dus ik herken het en begrijp het ook. Ik mis nog net even het lef denk ik, ik ga eens even proberen hoever ik ermee kom met hem. Mbt de drempels heb je ook helemaal gelijk, ik ben er een meester in om die krengen te creëren volgens mij. Maar ik moet zeggen, het afgelopen jaar denk ik wel dat ik ze wat beter aandurf en daar helpt mn jonkie erg goed bij. En dat hoop ik nu ook bij deze jongen te kunnen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 15:22 



 
Profiel   

Er is al veel verschil te zien op de foto’s, van aftasten naar wat zekerder rijden, gangen worden ruimer. Gewoon af en toe lessen en lekker doorgaan, mooi dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 15:25 



 
Profiel   

Murosch schreef
Change3x dank je. Dat is wel waar maar een lage hand blokkeert ook eerder en dat wil ik niet. Aangezien ik nog niet 100% ontspannen ben is de kans op blokkeren groter. Dan liever een iets hogere houding en beter meeveren.

Avalanche yugh, weer een drempel, we blijven bezig. Maar ik ga mn best ermee doen :). Wel fijn dat er even meegekeken wordt. Ik kijk meer naar het paard op de plaatjes en hoe prachtig ik hm wel niet vind in plaats van hoe ik er zelf bij bungel :)


Ik zou ze inderdaad niet lager doen. Zie je op sommige foto's je hand al een beetje vastzetten en dat krijg je dan nog meer.

Wel heel leuk dat je hem weer oppakt! Je ziet echt verschil. Heeft hij echt gewoon 10 jaar niets gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 15:53 



 
Profiel   

Nog lager bedoelde ik ook niet!
Veel succes TS :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 16:19 



 
Profiel   

Ik vind het een leuk paard! Eigenlijk jammer dat je niet tien jaar eerder bent begonnen, maar na je verhaal snap ik dat wel! Top dat je er weer op zit en nu volhouden! Je kunt iig wel de verandering Ien over de recente foto's! Inderdaad nog iets meer aan rijden, en opletten dat je je zelf niet vast zet, maar dat is een kwestie van vertrouw en tijd denk ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 16:30 



 
Profiel   

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het ontzettend cool en dapper van je vind om gewoon even een oud zeer op te rakelen en er mee aan de gang te gaan.
Super dat jullie het zo goed oppakken. Nu inderdaad een lesje nemen om zelf verzekerder te raken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 19:29 



 
Profiel   

Wat een stoer paard is hij ook! Af en toe drukt hij zijn rug weg wat op lange termijn wel zorgelijk kan zijn voor zijn rug. Ik weet uit eigen ervaring dat dit ras bij je moet passen omdat ze heel gevoelig kunnen reageren als jezelf snel last hebt van spanning in je schouders en benen. Jouw eigen houding heeft heel veel invloed op het bewegingsapparaat. Wellicht kun je zitles nemen zodat je aan je houding kunt werken zodat de spanning bij jezelf gaat afnemen. Het zadel lijkt niet helemaal goed te liggen bij zijn schouders. Als jezelf de handrem eraf durft te halen door hem met meer impuls te rijden dan weet ik zeker dat jullie het nog ver gaan schoppen. Het is een kwestie van vertrouwen en tijd denk ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 19:33 



 
Profiel   

Er worden hierboven al goede tips gegeven, niets aan toe te voegen. Wat ik wel wil adviseren is niet te wachten met les nemen. Je schrijft dat je eerst de drie basis gangen erin wilt hebben voordat je les gaat inplannen, maar juist nu, zeker in combinatie met je eigen onzekerheid, is het belangrijk goede begeleiding te hebben. Daarmee voorkom je dat je lang blijft hangen op iets, en kun je gelijk corrigeren. Ik begeleid hier veel ruiters met angst problemen, en die geven allemaal aan dat ze het erg prettig vinden om juist in het simpele rijden goede begeleiding te hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-19 19:51 



 
Profiel   

...ik rijd een jonkie in en juist dan geldt "lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is".
Ik rijd veel oefeningen om Knollie in verticale balans te krijgen (even veel gewicht op beide voorbenen) en dan helpt een 'extra oog' enorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 18:29 



 
Profiel   

Bedankt allemaal. Jullie hebben wel een punt, ik ga niet wachten met les maar gewoon een afspraak maken.

Hij is inderdaad wel heel gevoelig voor spanning. Als ik gestressed of gejaagd ben dan hoef ik niet te proberen om iets met hem te gaan doen, voelt ie meteen perfect aan. Prachtige spiegel wat dat betreft.

LoveBodin hij heeft inderdaad tien jaar niks gedaan behalve op de wei lopen knap wezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 20:29 



 
Profiel   

Murosch, ik ben blij om te lezen dat je nu al les gaat nemen. Hou je ons op de hoogte van hoe het gaat? Ik hoop dat je met hulp van je instructeur wat zekerder van jezelf kunt worden en samen door de lastige momenten heen kunt komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 05:28 



 
Profiel   

Wat fijn dat je er weer op durft te kruipen! Lesjes nemen zal jullie beide goed doen denk ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 09:15 



 
Profiel   

Ik vind je erg dapper, het paard erg knap en verder heb ik niks te zeuren. We zijn niet perfect geboren en je mag onwijs trots op jezelf zijn dat je deze uitdaging aan gaat. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 09:36 



 
Profiel   

Dapper,en n uitdaging. Ziet er al goed uit en het lijkt me een fijn paard.
Juist niet te lang wachten met les nemen! Zo krijg je meteen tips om mee verder te kunnen.

Je moet er aan kunnen/ durven komen,ook als hij wat wegloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 10:21 



 
Profiel   

Nou, onze eerste les staat gepland voor aanstaande zondag! Mn instructeur zat al een beetje te wachten op mn vraag want hij is enthousiast over ons als combinatie. Pff, nu kan ik niet meer terug.

Ik wil even complimenten geven voor jullie reacties, dit is nu echt motiverend allemaal. Er is een hoop werk aan de winkel maar dat mag en dit soort reacties geven vertrouwen. Mag ook gezegd worden denk ik. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 10:50 



 
Profiel   

Wat een mooi paard! Ik kan rijtechnisch gezien niet veel meer toevoegen dan al gezegd is maar ik vind het heel mooi dat je de uitdaging weer aangegaan bent! Ik vind dat als je de eerste met de laatste foto's vergelijkt al kan zien dat je er al zekerder op zit. Ik ben een hele tijd terug ook flink wat vertrouwen verloren door nare ongelukken. Dat vertrouwen heb ik nu voor een groot deel alweer teruggevonden en dat voelt erg fijn :D Veel succes bij je les!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 17:24 



 
Profiel   

Dank je wel, goed om te horen dat het toch ook echt weer goed kan komen. Ik zou dat ook erg graag willen.

We zouden zondag onze eerste les hebben maar dit is verplaatst..naar..morgen :oo

Ik verheug me erop maar ik vind het ook wel een beetje spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 19:45 



 
Profiel   

Wat leuk zeg! Succes morgen!
Gaat er nog iemand foto's maken toevallig? *D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-19 19:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 17 [ 410 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen