[VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 14:06

Lynnieej Dank je wel!

Avalanche wegdrukken doet hij zijn rug niet, maar opbollen ook niet. Of een paard niet met zo'n achterbeen kan lopen met een weggedrukte rug durf ik niet zeker te zeggen. Ik wil mijn paard er totaal niet mee vergelijken, maar als je een Totilas neemt, die kon ook zijn achterbeen er enorm onder zetten en toch niet met een opgebolde lange rugspier lopen. Flo is een paard die een heel sterk achterbeen heeft, als veulen al, en die ook erg elastisch is. Ik ben nu bezig om bij het rijden van een overgang vanuit de draf een klein stukje door te zitten voordat ik de overgang maak. Daarin voel ik ook erg goed de momenten waarop hij me "laat zitten" en wanneer niet.

EmptyWords, dank je wel. Ik snap je reactie ook en ik ben het er ook wel mee eens. Ik moet wel zeggen dat er wel momenten zijn waarop hij WEL de hand volgt en waarop die verbinding beter is. Ik zal ook eens proberen om wat af te wisselen in de hoofd/halshouding en regelmatig even de hals laten strekken. Ik denk dat er dan ook al wel verbetering komt.

Maria nee hij heeft niks meegemaakt, hij was alleen even van de leg door wat er gebeurde. Dat maakt hem dan even onzeker. Het was net op het moment dat ik de teugels al over zijn hoofd had en het halster af deed (om vervolgens het bit in te doen) toen hij omdraaide en wegrende. Ik liet de teugels schieten omdat ik er niet op verdacht was. Fractie van een seconde, kan gebeuren. Normaal is hoofdstel aandoen helemaal geen probleem. Was het daarna op stal ook niet trouwens. Ik snap wat je bedoelt met te vaak foto's, maar voor mij is tot nu toe elke keer nog een kleine overwinning en daar ben ik zo blij mee. Zal vast de komende tijd wel wat minder worden als het "normaler" wordt om hem te rijden. 3 maanden geleden liep hij nog weidepaard te zijn en nu mag hij toch echt wel rijpaard genoemd worden. Dat vind ik toch best al een heel verschil in die relatief korte tijd.

hagelslag dank je wel! Ik snap wel dat de reacties heel goed bedoeld zijn, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en hoe vaak heb ik er nu eigenlijk op gezeten in die weken? Ik ben ook niet ontevreden hoor, helemaal niet! Ik had niet durven dromen dat we het nu konden gaan hebben over wat we kunnen verbeteren. Eigenlijk helemaal niet dat ik erop zou rijden. Dus ik ben er wel blij mee :)

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:02

Je hebt een meewerkend paard. Dat is al een heel fijn uitgangspunt. Sensibel met een beetje dominant als ik het samenvat. Maar niet gemeen. Dat is ook al heel fijn. Gewoon stukje bij beetje je eigen grens verleggen voor je eigen vertrouwen en zo af en toe zijn grens al wat gaan verleggen om hem wat bij te leren.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 20:56

Ja dat is helemaal waar en ik denk ook een heel mooi uitgangspunt. En sowieso heb je gelijk dat ik mijn grenzen moet verkennen en verleggen. Aan hem zal het niet gaan liggen. Het is maar net wat ik ermee kan gaan doen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:05

Ik was jullie ff kwijt.. jullie zijn zo leuk samen en stoer dat je zo door zet!

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:50

Het zier er ook zeker niet verkeerd uit hoor, zeker niet in deze graad van africhting ! Ik viel alleen over dat stukje. Mijn nieuwe project is daar een goed voorbeeld van, krachtig achterbeen, geen weggedrukte rug maar gewoon geen goed lichaamsgebruik


Afbeelding

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 22:13

Ik zie wat je bedoelt Jester. Enigszins vergelijkbaar denk ik?

Afbeelding
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:22

Op de foto's van Jester zie ik geen onderhals en bij de foto's van TS wel, dus dat vind ik toch niet helemaal vergelijkbaar.

Leuk dat je hem hebt opgepakt TS! Hij staat je goed!

Avalanche

Berichten: 15990
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 23:05

Jester_ schreef:
Het zier er ook zeker niet verkeerd uit hoor, zeker niet in deze graad van africhting ! Ik viel alleen over dat stukje. Mijn nieuwe project is daar een goed voorbeeld van, krachtig achterbeen, geen weggedrukte rug maar gewoon geen goed lichaamsgebruik


[ [url=m/yQkliB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is dus idd wat ik bedoelde met eerder commentaar. Ik had me wss duidelijker uit kunnen drukken.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:59

Ik vind het juist leuk dat je zo vaak foto's plaatst, en elke keer is er ook gewoon vooruitgang te zien. Leuk dus juist!!

Het ziet er al een stuk netter uit, fijn dat je je vertrouwen weer terug hebt ! En staat je dochter ook goed hoor :)

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 22:13

Nou vooruit, wat foto's van vandaag weer :D

Voor mijn gevoel liep hij lekkerder dan eergisteren. Ik heb ook geprobeerd of hij mn hand wou volgen en dat deed hij heel netjes. Wel heb ik even een schrik gekregen. In de galop mocht ik een serie bokken uitzitten namelijk. Dat is wel gelukt dus goed afgelopen maar het kwam uit het niets en ik moest wel even slikken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knappe jongen
Afbeelding

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:29

Ik vind dat jezelf een stuk zekerder op je paard zit en dat zie je terug aan Flo zijn houding. Wellicht kun je je bak eens goed laten losmaken met een ploeg of weidesleep, want die graspollen in het zand kunnen voor vervelende beenblessures zorgen bij verstruikeling ;)

Avalanche

Berichten: 15990
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:37

Ik vind je eerste foto heel fijn :) tweede foto iets impuls verlies, het lijkt alsof je met je been klemt en met je binnenhand te veel inkomt, en dan blokkeer je het achterbeen, maar, maar niet verkeerd op zich hoor, en het zijn de kleine dingetjes bij jou nu, zoals dat bovenbeen loslaten, en je binnenhand iets meer naar voren, maar ik ben het met Maria eens dat je er zekerder op zit, en dat is best leuk om te zien :D

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 09:20

Grappig dat je dat zegt, ik probeer er juist zoveel mogelijk af te blijven met mijn binnenhand. Ik zal er nog meer om denken :).

Maria bak slepen wordt hem niet, dit is niet mijn bak maar bij mijn vader en aangezien hij jaren niet gebruikt is, begon er wat gras in te groeien. De tractor van pap heeft de geest gegeven dus die kunnen we niet meer gebruiken. Het wordt al minder inmiddels doordat er meer in gelopen wordt, dus ik hoop dat we het helemaal weg krijgen door vaak te rijden haha.


Ik heb mijn beugels nu korter, ook op aanraden, maar ik weet nog niet of ik er heel blij van wordt.
Afbeelding

Hier probeerde ik trouwens het wijken met minder buiging, wat rechter gehouden zoals je laatst adviseerde:
Afbeelding

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:58

Zo te zien rolt hij zichzelf van voren nogal makkelijk op. Op zo’n moment moet je even durven loslaten en van achteruit aandrijven. Kans is dat hij dan van voren de nek en het hoofd omhoog gooit maar vang hem daar weer op en werk weer netjes naar een fijne aanleuning. Je moet hem net even elke keer voor zijn. Zo kan je met het wijken hem ook even compleet van z’n à propos brengen: dus als je op de rechterhand rijdt en je wendt af, eerst een stukje rechtuit en dan gaan wijken voor links. Ik vond dat altijd fijne oefeningen om uit de sleur te komen zeg maar. Je voelt dan zelf ook gauw heel goed waar je eigen automatisme ligt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:02

Een nieuwe houding moet altijd even wennen, maar dit ziet er m.i. wel beter uit.
Met je beugels korter heb je iets meer 'vering' in je benen. Met overstrekte knieën en hakken ga je snel klemmen en meeliften.
Hakken laag en je evenwichtspunt laag in je buik, geeft meer balans.
Anders eens iets lezen over Centered Riding.

Avalanche

Berichten: 15990
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:39

Ik vind je wijken er netter uitzien zo. Je mag wel iets stelling hebben met wijken, maar idd eigenlijk geen buiging, het idee is echt dat hij min of meer recht blijft

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:35

Tuurlijk moet een paard wel buiging hebben met wijken. Hij mag alleen niet over de buitenschouder weglopen.

Ik zie dat je je binnenbeen naar achter doet, probeer deze naar voren te houden! Het ziet er wel beter uit als op je andere foto. Ik denk dat als je je been voor houd hij netjes buigt en dan is het compleet :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:42

Ik zou zelf de beugels een gaatje langer doen zodat jezelf je hakken beter kunt uitdrukken. Wellicht gaat hij bokken omdat jezelf je binnenhand blokkeert bij het aanspringen in galop? Ik zou als ik jou was, hem zoveel mogelijk de ruimte geven bij het aanspringen in galop door je binnenhand te openen zodat hij niet het gevoel krijgt dat hij onzeker van jou wordt of dat jij hem onbewust tegenhoudt omdat jezelf aangaf het spannend te vinden in de galop op hem.

Avalanche

Berichten: 15990
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:18

Jester_ schreef:
Tuurlijk moet een paard wel buiging hebben met wijken. Hij mag alleen niet over de buitenschouder weglopen.

Ik zie dat je je binnenbeen naar achter doet, probeer deze naar voren te houden! Het ziet er wel beter uit als op je andere foto. Ik denk dat als je je been voor houd hij netjes buigt en dan is het compleet :D

Sorry, maar dit is wat in het reglement staat:

De oefening wordt gestart op de A-C lijn en het paard zal zich zijwaarts bewegen naar de hoefslag toe. De benen aan de binnenzijde van het paard zullen zich kruisen met de benen aan de buitenzijde. Het paard hoort hierbij recht te blijven, maar mag wel met een lichte stelling lopen. De stelling is gericht naar de A-C lijn maar is minimaal. Het paard hoort tijdens de gehele oefening nageeflijk te blijven lopen en mag niet in hoofd-hals houding veranderen.

Buiging is dus niet de bedoeling, lichte stelling mag wel.
Het probleem is vaak dat mensen stelling en buiging door elkaar halen. Buiging is in het hele lijf, stelling is nek tot schoft. Je ziet vaak ook mensen teveel stelling vragen, en niet voldoende de buitenteugel erbij houden, en dan ga je idd een paard krijgen wat over de buitenschouder wegloopt.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:23

https://www.google.com/amp/s/www.bitmag ... 59040/amp/

https://www.staldebrink.nl/wijken-voor-het-been.html

https://www.dehoefslag.nl/featured/bast ... -kuit.html


Bij het wijken voor de kuit beweegt het paard voorwaarts en zijwaarts. Er wordt een laterale, in de lengte van oren tot staart, buiging om het binnenbeen van de ruiter gevraagd. Hierbij moet het binnenachterbeen onder de massa gezet worden. Het paard moet gehoorzaam zijn voor de zijwaartse druk. Wijken wordt in een proef als oefening an sich gevraagd, maar deze oefening kun je ook veel gebruiken in je training om je paard verder te gymnastiseren. Bijvoorbeeld bij overgangen, lees hiervoor nog eens de vorige delen terug

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Als een paard niet buigt om je binnenbeen kan het ook niet goed wijken. Hij hoeft niet zo gebogen als op een kleine volte maar moet zeker buiginf hebben

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:10


Op dit filmpje: zie je goed hoe het wijken moet worden uitgevoerd. Het paard van TS mist inderdaad de buig om het binnenbeen en de goede stelling met wijken. Wijken is wel even iets meer dan een simpel pasje opzij vragen.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 14:25

Ik vind dit wel interessant! Ik heb nu een paar wijk-plaatjes onder elkaar gezet. Persoonlijk vind ik de eerste en de laatste het beste. Paard loopt daar netjes op 2 teugels, voorwaarts-zijwaarts met buiging in het lijf. Voor mijn gevoel is het tweede plaatje te recht, ik heb dat bewust gedaan maar als ik het terugzie dan mist er buiging naar mijn mening. Het derde plaatje laat goed zien dat er teveel stelling is en het paard loopt weg over de buitenschouder (niet goed aan het buitenbeen/buitenteugel). Hoe zien jullie dit?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:32

Op de eerste en derde foto zit jezelf scheef en knik je in met je heup waardoor Flo over de buitenschouder valt. Ik zou als ik jou was, zelf rechter gaan zitten en je hulpen duidelijker geven door hem recht tussen twee teugels te houden en dan je hulp opzij te geven voor het wijken.

Avalanche

Berichten: 15990
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:34

Mee eens, je ziet hem op de derde foto ook kantelen, en dat is niet de bedoeling.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 14:50

Klopt op de derde foto kantelt hij. Op de eerste loopt hij volgens mij niet weg over de buitenschouder trouwens.

Het is dus met name bij het wijken voor rechts dat ik inknik, dat is bij 1 en 3. Daar kan ik wat mee! Ook even paar pasjes rechtuit en dan verder is een fijne om mee te nemen, zal ik doen.

Mbt galop, ik pak niet terug met mijn binnenhand bij het aanspringen (ik doe die zelfs bewust naar voren omdat ik van mezelf weet dat ik het wel kan doen soms). Aanspringen zelf ging ook goed. Ik heb een halve bak rond gegaloppeerd en daarna een grote volte op het midden. Tijdens de tweede helft van die volte ging hij bokken en daarna stonden we andersom in een hoek stil. Ik heb er echt geen aanleiding voor gemerkt eerlijk gezegd. Ik heb daarna even niet meer gegaloppeerd, wel gedraafd maar ik moest even mn hartslag weer in bedwang krijgen. Volgende keer maar gewoon weer proberen.