Wat te doen met deze pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 18:18

Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar ik wist ook niet zo goed waar ik het beter kon plaatsen. Ik zit met een dilemma en ik vroeg me af of iemand een goed idee heeft!

Vier jaar geleden hebben wij thuis een oudere pony van de manege gekocht. Ze stond daar toen nog geen jaar en is echt een ontzettend lieve kinderpony. Ik heb destijds met haar in minder dan een jaar tijd van niks tot en met L2 + winst gereden (M1 in training). Helaas begon ik te groot te worden en was de pony al op leeftijd en konden haar achterbenen het zware werk en mij niet meer dragen. We hebben haar altijd in onze mini kudde laten staan samen met de andere pony, zodat mijn zusjes af en toe nog konden rijden en vooral lekker konden knuffelen. Want ze mocht bij ons oud worden.

Ondertussen zijn we ruim 2 jaar verder en is de kudde uitgebreid met 2 jonge paarden. Mijn zusjes rijden bijna helemaal niet meer en ik heb mijn handen vol aan mijn studie en die andere twee. De pony is ondertussen 19 en heeft af en toe wat last van stijvigheid, gewoon zoals past bij deze leeftijd. De paarden zijn speels en zitten haar wel eens in de weg, waardoor ze niet de "vriendinnetjes" zijn, waarvan ik had gehoopt dat ze zouden worden en de pony de dupe is van het geraas (zoals past bij spelende paarden) van die anderen.

Nu zit ik met het probleem dat ik het niet eerlijk vind naar de pony. Ze krijgt niet de aandacht die ze verdient en door de "drukte" van de twee paarden kan ik haar ook niet het plekje bieden, waar ze plezierig oud kan worden. We hebben al een apart plekje voor haar gemaakt in de inloopstal, maar dat is niet genoeg.

Afgelopen jaar hebben mijn vader en ik al meerdere mensen benaderd om te kijken of we hun dochtertjes niet gelukkig konden maken met een super lieve kinderpony. Helaas willen de meeste toch ook veel galopperen of springen, en dat zit er echt niet meer in.

Het ideale plekje voor haar zal bij iemand zijn met een jongen of meisje van 6/7/8 die bekend wil worden met paarden. Die af en toe op haar gemakje een rustig ritje wil maken, met een rustige opbouw zou ze echt nog wel eens een stukje kunnen galopperen. Maar vooral ook lekker wil borstelen en knuffelen en wandelen. Een plekje waar ze de rust en de aandacht krijgt die ze verdient. Het is echt een hele lieve kinderpony en past zich helemaal aan, aan wie ze voor zich heeft (zelfs vierjarigen lopen met haar weg). Maar waar vind ik dit?

De pony is te goed om te laten gaan, maar ik kan haar niet bieden wat ze verdient. Heeft Bokt nog een goed idee?

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:20

Misschien dat je via dit topic iemand vindt die haar wel kan bieden wat ze nodig heeft, maar eerlijk gezegd vind ik dat ze het bij jullie niet zo slecht heeft. Ik denk dat ze bij jullie gewoon gezellig oud kan worden en dat is toch mooi. Dan heb je geen risico dat deze pony alsnog in de handel terecht komt en ermee gebeurt wat ze én niet verdiend en wat je echt niet moet willen met haar.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:21

Is een verzorgertje een optie?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:23

ik mis de 2e pony in je verhaal. Je had een mini kudde met je pony en nog een pony? Waar is die nu? Wat was je idee met je pony, toen je de twee jonge paarden erbij nam? Want uiteraard zijn die erg speels en dat is meestal niet echt een combi met een oude pony die verder geen maatje heeft. Is het een idee om er een oude shetlander bij te kopen en ze samen op een apart stuk wei te zetten?

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 18:40

Het heeft momenteel (zeker nu ze op de wei lekker de ruimte op kunnen zoeken) geen haast, maar het is meer mijn geweten dat ik het niet fair vind naar de pony toe. En ik op zoek ben naar een lange termijn oplossing.

Shae schreef:
Is een verzorgertje een optie?


Het nadeel is dat de jonge paarden ook in de inloop staan en hartstikke lief zijn, maar wel intimiderend kunnen overkomen. Wegens tijdsgebrek heb ik ook geen tijd om constant mee te kunnen lopen en te begeleiden waar nodig is. Bovendien staan ze best wel afgezonderd, wat het ook moeilijker maakt.


Witchcraft schreef:
ik mis de 2e pony in je verhaal. Je had een mini kudde met je pony en nog een pony? Waar is die nu? Wat was je idee met je pony, toen je de twee jonge paarden erbij nam? Want uiteraard zijn die erg speels en dat is meestal niet echt een combi met een oude pony die verder geen maatje heeft. Is het een idee om er een oude shetlander bij te kopen en ze samen op een apart stuk wei te zetten?


Ze hebben het eerste jaar met z'n vieren gestaan, maar helaas is de andere pony ingeslapen wegens ongeneesbaar en pijn. De oorspronkelijke verwachting was de pony aan te houden als gezelschapspony, omdat een van de paarden na een jaar, anderhalf jaar verkocht zou worden. Ze staan er alleen nog steeds :+ Dit plan is ook komen te vervallen, omdat de pony ook niet de klik heeft met de paarden om als gezelschap erbij te houden. Een shetlander erbij zou zeker als laatste redmiddel een optie kunnen zijn. Het nadeel is alleen wel dat het nog meer werk geeft, de shetlander en de pony verdienen allebei aandacht, terwijl ik al krap zit in mijn tijd.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:51

19 is niet erg oud voor een pony. Er zal best wel iemand voor te vinden zijn met wat moeite. Het is dan wel jammer dat er kans is dat de pony niet goed terechtkomt.Is in bruikleen geven geen optie? Een beetje sneu voor het paardje vind ik het wel.Wat is de stokmaat?Overigens denk ik dat een paard wat heel veel op de wei staat echt niet veel tijd hoeft te kosten qua aandacht,want als hij\zij een vriendje heeft vermaakt hij zichzelf wel.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:17

Paard zoekt baas?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70543
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:20

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:20

Doe hem alsjeblief niet naar paard zoekt baas :o .

Ik denk niet dat je een slechte plek hebt voor je oudje, ideaal gezien zou het mooi zijn als er een leeftijdsgenoot bij zou staan waar ze goed mee samen komt, kunnen ze elkaar een beetje beschermen van het drukke jonge spul. Maar opzich heeft een paard niet heel veel nodig aan aandacht, een borstel beurtje hier en daar of gewoon even kroelen op de wei is voor de meeste ook genoeg.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:21

Paard zoekt baas, zijn verkapte paardenhandelaren

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:39

pompadour schreef:
Paard zoekt baas, zijn verkapte paardenhandelaren


Ik snap daar ook het concept niet zo van?
Krijgen ze die paarden allemaal gratis?
En dan lappen ze ze op en weer weg?

TS, als ze last heeft van haar achterbenen zou ik haar zelf houden.
Vooral brave pony's worden snel overvraagd en als ze niet meer kunnen komen ze vaak in de handel terecht..
Misschien een ruitertje uit de buurt die er mee gaat rijden, Vooral als ze beginnend zijn vragen ze niet teveel.
Miss met een enthousiaste moeder die ook wat werk uit handen kan nemen

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:50

Klinkt fantastisch, helaas is mijn dochter 10 anders wist ik het wel.
Kan niet moeilijk zijn iemand te vinden, maar als je hem zo aanbied wees dan alsjeblieft voorzichtig dat hij toch niet weer wordt verhandeld. Een brave kinderpony is goud waard.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:51

Je moet ze idd gratis schenken en hun verkopen ze gewoon weer na ze opgelapt zijn.
Maar ze zouden dan wel eigendom van hun blijven :')

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:53

Jonge kinderen komen idd meestal met een moeder als ze een pony gaan verzorgen dus dat zou een optie kunnen zijn.
Verkopen zou ik niet snel vertrouwen..maar soms lukt het.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:58

Ben het niet met jullie eens. Wij hebben een pony die gedumpt was van paard zoekt baas. We hebben alleen een klein bedrag moeten betalen voor de verzorging, hoefsmid en tandarts. Verder zadel hoofdstel etc. alles erbij gekregen.

Verder regelmatig contact en vragen ze hoe het met de pony gaat. We sturen regelmatig foto's.

Ik vind de kritiek vanuit ervaring dus niet geheel terecht. :j

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 19:58

Ze staat ook zeker niet in de weg en alle "angst" die hier wordt uitgesproken, is ook hetgeen wat ons er van weerhoudt om een advertentie te plaatsen. Zo nu en dan hoor ik via via wel eens iemand die wat zoekt en zo probeer ik nu te kijken of ik niet een beter plekje voor haar kan vinden, maar tot nu toe zoeken zij altijd een pony die meer kan. De pony is 1.39m, van de NRPS hengst Idzard

Paard zoekt baas is voor mij echt geen optie. Het gaat mij er echt om dat de pony een fijn huisje vindt, zonder alle commercie eromheen.

Oorspronkelijk was het concept het opvangen en herplaatsen van verwaarloosde paarden en pony's, maar blijkbaar staat er een disproportioneel bedrag tegenover... (off-topic)

Bruikleen kan wellicht inderdaad een optie zijn!

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:03

In dat geval gooi ik er even een positieve ervaring bij.

Een paar jaar geleden heb ik 1 pony weg moeten doen. Ik kon 2 niet meer onderhouden en met deze had ik de minste klik. Aan de ene kant voelde ik me schuldig omdat ze inmiddels 16 was, maar de andere kon vanwege medische issues écht niet de handel in gaan. Ik kreeg meerdere reacties op een advertentie, waarvan ik 1 gezin heb uitgenodigd om te komen kijken. Ze waren zo leuk met haar dat ik de pony gratis heb meegegeven. Ze is nu een rijpony (had ik geen tijd voor) die er echt 10x gelukkiger uit ziet dan toen ze nog bij mij stond.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:06

Rivjenn schreef:
pompadour schreef:
Paard zoekt baas, zijn verkapte paardenhandelaren


Ik snap daar ook het concept niet zo van?
Krijgen ze die paarden allemaal gratis?
En dan lappen ze ze op en weer weg?

TS, als ze last heeft van haar achterbenen zou ik haar zelf houden.
Vooral brave pony's worden snel overvraagd en als ze niet meer kunnen komen ze vaak in de handel terecht..
Misschien een ruitertje uit de buurt die er mee gaat rijden, Vooral als ze beginnend zijn vragen ze niet teveel.
Miss met een enthousiaste moeder die ook wat werk uit handen kan nemen



Het is een soort asiel voor paarden, niks raars aan! Maar die discussie is al vaker gevoerd......

Anyway….. hopelijk vind je alsnog een leuke verzorgster voor je pony, maar dan blijft het wel het "probleem" dat de pony de andere paarden niet leuk vind en zich afzondert. Ik denk dat als je een advertentie hier op de bokt markt plaatst je wel een leuke reactie krijgt van iemand die een oudere pony zoekt :)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:23

Rivjenn schreef:
pompadour schreef:
Paard zoekt baas, zijn verkapte paardenhandelaren


Ik snap daar ook het concept niet zo van?
Krijgen ze die paarden allemaal gratis?
En dan lappen ze ze op en weer weg?

Ze krijgen veel paarden gratis, maar zij verkopen die paarden weer.

TS, als ze last heeft van haar achterbenen zou ik haar zelf houden.
Vooral brave pony's worden snel overvraagd en als ze niet meer kunnen komen ze vaak in de handel terecht..
Misschien een ruitertje uit de buurt die er mee gaat rijden, Vooral als ze beginnend zijn vragen ze niet teveel.
Miss met een enthousiaste moeder die ook wat werk uit handen kan nemen

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:27

Witchcraft schreef:
Het is een soort asiel voor paarden, niks raars aan! Maar die discussie is al vaker gevoerd......


Zij hebben toch van die kánsloze YouTube filmpjes? Leuk voor kids, maar ik vind het geen professionele organisatie lijken.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:57

Pony is braaf met kleine kinderen in omgang en wat stapritjes? Zo ja dan is daar een enorme vraag na. Zou de pony op de faceb groepen aanbieden en op mp.
Je kunt er ook gewoon netjes geld voor vragen

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:33

Waarschijnlijk gooi ik een knuppel in het hoenderhok...

Heb je al eens gedacht om haar via bruikleen aan iemand, dan wel een ponyclub, manege of iemand die lesjes aan huis geeft, aan te bieden? De pony blijft van jou, dus jij hebt je zeggenschap nog. Zeker op een manege of ponyclub staan vaker oudere of rustiger pony's, waar ze maatjes mee kan worden. Van alle pennymeisjes krijgt ze genoeg aandacht ;-)

Uiteraard alleen weggeven als ze dit aan kan met haar lijf/achterbenen en een plek waar jij je ook goed bij voelt, met contract.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:43

welke regio zit je?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:53

Shae schreef:
Witchcraft schreef:
Het is een soort asiel voor paarden, niks raars aan! Maar die discussie is al vaker gevoerd......


Zij hebben toch van die kánsloze YouTube filmpjes? Leuk voor kids, maar ik vind het geen professionele organisatie lijken.



Het is niet echt een asiel hoor, ze handelen in paarden .

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat te doen met deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 23:24

Ts geeft aan dat er niet mee gegalopperd kan worden, ik weet niet of ik dan het risico zou nemen om de pony uit handen te geven. Zelfs in bruikleen weet je niet wat ze ermee doen...

Ik zou toch echt een verzorgster ervoor zoeken