Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beverburcht

Berichten: 186
Geregistreerd: 12-09-10
Woonplaats: Noord-Holland

Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:57

Soms heb ik het idee dat er door bijna iedereen, zoals ik dat zie, prestatiegericht gereden wordt. De uitrusting moet piekfijn zijn en passen bij het onderdeel van die dag, er wordt veel gekeken naar het lichaam van het paard en hoe het paard zijn lichaam houdt tijdens het rijden en bij het zoeken naar een bijrijder vraagt men naar een wedstrijdniveau om de ruiter of amazone te kunnen beoordelen.

Zo langzaamaan begin ik me een eenling te voelen in de massa. Ik rijd eigenlijk altijd op straat, met scheuren in mijn jas en soms gat in mijn broek. Tijdens de rit, praat ik tegen het paard, bedenk ik wat ik de komende week nog moet doen en het valt me op dat de put naast mij niet doorloopt en ach wat fijn, in dit stukje berm kan ik mooi een galopje doen!

Wanneer ik mensen vragen naar mijn hobby's moet ik vaak uitleggen dat ik meer een 'knolhobbelaar' ben dan een 'paardenmeisje'. Ben ik echt één van de weinige of ben ik gewoon onnodig aan het hokjesdenken? En hoe kijken jullie tegen beide groepen aan?

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:02

Ik meld mij! Ik ben totaal niet bezig met wedstrijdgericht rijden en ben dan ook echt een hobby ruiter. Mijn kleren matchen nooit met mijn sokken haha.

En niet te vergeten, ik rijd zelfs in de modder!

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:03

sloeberruiter, leuk woord, maar ik snap wat je bedoelt.
Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt.
Wel vind ik dat je in je achterhoofd moet houden dat paardensport een sport is met edele dieren, waar je je dan als mens ook edel moet gedragen, dus voor mij geen slobbertruien of scheuren, maar dat is mijn mening :) :)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:03

Leven en laten leven..

ik ben ook een buitenrijder pur sang. Ik had vandaag een bruine broek, rode jas en oranje sjabrak. Mijn hoofdstel is bruin en mijn zadel zwart, en mn paard een fjord haha..

ik rij zelden in de bak en rij graag zonder zadel buiten.
dat is hoe ik geniet van mijn paard. En als iemand anders er van geniet om in de bak ik een zwart wit outfit figuurtjes te rijden is dat toch ook prima!

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:04

Ikke!!

Loop zelfs boodschappen te doen in mn rijkleding..
Heb gaten in mn bodywarmer.
Hou ervan om in het land door de stront te lopen en het weg te schoppen.
Galloppeer alleen maar in de berm :P

Praat de hele dag tegen t paard, lief of niet lief.

Ja ik ben echt een sloeber!

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:05

Nee ik ben daar ook meer van.
Buitenrijden is mijn ding. Nu rij ik alleen nog maar in de blubber met kleren die te vies zijn. Maar wel in de bak. Omdat het nog niet verkeersmak is. Oja en nog niet allee basis knopjes zitten er op :P
Wanneer dat het wel het geval is gaan we heerlijk alleen nog maar duinritjes doen

Soms loop ik wel in nette kleding bij de paarden. Maar dat komt meer doordat ik dan vanuit school naar de paarden ga.
Laatst bijgewerkt door kosseh op 14-12-14 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:06

Ik denk dat er ook een héle grote grijze zone is hoor :)

Het allerliefste wat ik doe is buiten gaan wandelen <3 (en dan praat ik ook veel tegen het paard waar ik op zit :+ ) En ik draag ook nooit nette kleren of het moet niet per se matchen oid, voor mij is alles goed, zolang ik op een paard mag zitten :D Ik doe ook gen wedstrijden, dus in die zin zou ik in "jouw groep" horen.
Maar ik rij af en toe ook wel graag in de bak, ik ben wel ambitieus (of dat dan prestatiegericht is, weet ik niet) in die zin, dat ik wil verbeteren op rijtechnisch vlak en gewoon een betere ruiter wil worden :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:07

Ik was een punctuele, setjes en winstpunt verslaafde dresuurprikker, maar sinds 1,5 jaar ben ik heel gelukkig
als nuchtere sloeberruiter :D

Ik heb een kruising waarmee ik altijd buitenrij, heb maar 1 dekje waar ik echt gek op ben en verder
trek ik van alles aan. We lessen 2x per maand (westernles) en verder 'modderen' we lekker aan.
Ik ben wel gericht bezig met het in conditie houden van mijn pony, ik zou haar niet te lang stilzetten dat
vind ik zonde, gezien vanuit welke situatie ik haar kocht. Op een dag wil ik een endurance wedstrijd
succesvol uitrijden. Niet helemaal doelloos dus, maar het is niet zo heftig als voorheen :D
We genieten nu vooral, en dat bevalt ontzettend goed.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:08

Proud te be a sloeber! En Penny!

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:09

haha hier nog 1. Liever een legging/joggingbroek of spijkerbroek aan dan een rijbroek. Ik noem mezelf altijd een poedersuiker ruiter. Ik hobbel gewoon en men wat.

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:11

Romy001996 schreef:
Soms heb ik het idee dat er door bijna iedereen, zoals ik dat zie, prestatiegericht gereden wordt. De uitrusting moet piekfijn zijn en passen bij het onderdeel van die dag, er wordt veel gekeken naar het lichaam van het paard en hoe het paard zijn lichaam houdt tijdens het rijden en bij het zoeken naar een bijrijder vraagt men naar een wedstrijdniveau om de ruiter of amazone te kunnen beoordelen.

Zo langzaamaan begin ik me een eenling te voelen in de massa. Ik rijd eigenlijk altijd op straat, met scheuren in mijn jas en soms gat in mijn broek. Tijdens de rit, praat ik tegen het paard, bedenk ik wat ik de komende week nog moet doen en het valt me op dat de put naast mij niet doorloopt en ach wat fijn, in dit stukje berm kan ik mooi een galopje doen!

Wanneer ik mensen vragen naar mijn hobby's moet ik vaak uitleggen dat ik meer een 'knolhobbelaar' ben dan een 'paardenmeisje'. Ben ik echt één van de weinige of ben ik gewoon onnodig aan het hokjesdenken? En hoe kijken jullie tegen beide groepen aan?

Klein beetje out of the box kan inderdaad geen kwaad.

Ik kijk inderdaad hoe mijn paard loopt. Ik wil dat ie op een fysiek verantwoorde wijze z'n werk kan doen. Daar heb ik les voor en mijn lesgeefmens heeft oog voor het correct bewegen van het paard. Dat je daarmee soort van automatisch ook iets doet wat sommigen graag zien in de wedstrijdring, is een aardige bijkomstigheid voor mijn bijrijdster, die het paard af en toe uitbrengt.

Maar datzelfde paard maakt ook regelmatig de heide onveilig; heeft diverse gebieden in NL van dichtbij bekeken en zelfs een oceaanstomer is niet iets om van onder de indruk te zijn.

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:11

Hee.....dit gaat over mij!! :D

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:12

xApple schreef:
Ik was een punctuele, setjes en winstpunt verslaafde dresuurprikker, maar sinds 1,5 jaar ben ik heel gelukkig
als nuchtere sloeberruiter :D


Hier ongeveer hetzelfde, de wedstrijdsport is in mijn ogen dermate veranderd dat ik het vaak gewoon niet meer gezellig vind.. en dat vind ik wel belangrijk :)

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:14

Ik doe mee, een sloeberruiter, wat een leuk woord!
We rijden vooral (lees: alleen maar) buiten op een longeerrondje na in de zandbak. Ponys hebben beide een passend zadel en hoofdstel, dat dan weer niet bij elkaar past! Een groen Ghostzadel met een westernhoofdstel en engelse dressuurteugels. De ander wordt gereden met een Braziliaans gangenpaardenzadel, daaronder een oude groene westernpad die perfect naar haar rug gevormd is en om haar hoofd draagt ze een origineel '70 hoofdstel met lage neusriem, en de westernteugels die aan het hoofdstel van eerdergenoemde pony horen, voor hem zijn ze te lang.
Ik rijd graag in mijn jodhpurrijbroek, soms ook in een gewone rijbroek met chaps.
We rijden paardvriendelijk, licht gymnastiserend om het lijf in goede conditie te houden maar hebben echt geen niveau!

Pferdelove

Berichten: 468
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:15

Hier ook een redelijke sloeberruiter haha! Hou dan wel weer van matchende kleren met het dekje, maar ik heb vaak gewoon geen kleren die bij mij dekje passen want ik heb er maar 2 haha.
Verder rijdt ik het liefst buiten en praat ik inderdaad altijd tegen haar. En volgens mij is zij daar ook heel gelukkig mee :)

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:15

Oh hier ook eentje hoor, ik heb nooooit een rijbroek aan, altijd van die skinny spijkerbroeken en heb dan korte rubberlaarzen aan, gewoon die van Welkoop. En jassen is gewoon van een goedkoop iets van de Lidl of in de aanbieding van Albert Heijn, want die worden toch vies en of gaan toch stuk..........ook door het vaak wasje draaien in de wasmachine........... dus ik koop geen dure merkjassen voor bij de paarden.

Als het maar lekker warm is, is het voor mij goed genoeg hahaha.

Ik voel me niet prettig in kak kleding bij de paarden, dan let ik erg op elke vuiltje en of gaten, scheuren etc. pffff vreselijk! Ik voel me het lekkerst in een spijkerbroek................

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:20

Ik meld me ook. Ik doe alleen aan boscrossen en strand racen zeg ik altijd. Setjes heb ik niet en bijna alles heeft een andere kleur. Een bak heb ik al jaren niet gezien, in het bos is veel leuker. De jas die ik nu aan heb met rijden is zon mannen werkjas, zon donkerblauwe met veel zakken en lekker warm. In de zomer rijd ik graag met MN hele oude gimpies en chaps. En ja de vlekken zitten ook overal in, geeft toch niet?! Ik kom ze hier ook vaak tegen hoor, die dressuurtutjes. Je ziet ze kijken hoor, geef er echt niks om. Ik denk altijd maar zo, ik heb lol met MN knol in het bos terwijl jullie met een paard op pad gaan dat in de krul getrokken moet worden. Wie heeft het prettiger??

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:22

Knakker schreef:
sloeberruiter, leuk woord, maar ik snap wat je bedoelt.
Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt.
Wel vind ik dat je in je achterhoofd moet houden dat paardensport een sport is met edele dieren, waar je je dan als mens ook edel moet gedragen, dus voor mij geen slobbertruien of scheuren, maar dat is mijn mening :) :)


Edel? Het zijn ook boerderijdieren ;) daar is weinig edel aan.
M'n trekpaard loopt het liefst door knie hoog modder :P
De rest ligt regelmatig te rollen in de modder.

Edel? Nee dat ben ik niet met je eens.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:22

bejaarde sloeberruiter meldt zich!
Ik rij alleen buiten, mijn weiland is 2 minuten van het bos en de dressuur heb ik jaren geleden al aan de wilgen gehangen

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:22

Ik rijd wel lessen, om mijn correctheid van de hulpen te onderhouden. Maar daar buiten rijd ik niet echt dressuur gericht. Lekker zonder zadel en hoofdstel in de bak, of buiten wandelen, of of of of... noem maar op. :D

Alleen jammer dat mijn paard niet alleen naar buiten durft -O-

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:23

Hier nog zo'n 1 :D
Mijn ponyjas zit vol scheuren en gaten door al die keren dat ik ergens aan ben blijven hangen.
Ik sjouw het liefst met thermolaarzen overal naartoe (de mondoni canada, die de meesten zo lomp vinden).
En ben samen met mijn zusje in het bezit van 3 stronteigenwijze Shet(oliebol?)landers. We mennen, lange teugelen, wandelen, longeren en doen nog wat vd. Maar verder dan de basis komen we eigenlijk niet. Zolang de pony's ontspannen zijn en lekker lopen, zijn we tevreden.
Ik heb nooit wedstrijdambities gehad, lol met je knol is voor mij veel belangrijker.

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Waar zijn de nuchtere sloeberruiters gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:24

Hieer :wave:

Tumvum

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: Linde - Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:25

Knakker schreef:
Wel vind ik dat je in je achterhoofd moet houden dat paardensport een sport is met edele dieren, waar je je dan als mens ook edel moet gedragen, dus voor mij geen slobbertruien of scheuren, maar dat is mijn mening :) :)


Dus omdat een paard edel is kunnen wij geen slobbertruien aan? :+ Ik denk niet dat het paard dat ook maar iets interesseert.

Ik rijd altijd heerlijk buiten met mn knollies in broek met gaten en oude kleren die lekker warm zijn. :D Maarja het klopt wel, als mensen naar je sport vragen en je antwoord met paardrijden, is meestal de eerste vraag welk niveau rijd je dan?

Sizzle

Berichten: 35667
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:26

Kun je ook een wedstrijdgerichte sloeberruiter zijn ?
UIterlijk interesseerd me namelijk geen moer behalve op de momenten dat het moet (in de proef).
Maar ik ga rustig op priveles op een andere locatie met een zwart hoofdstel met bruine zadel en vieze rijlaarzen. Thuis eerder met van die oude goedkope happy horse chaps.
Ik heb maar een stuk of 4 dekjes voor 2 paarden en deze zijn ook al tig jaar oud.
Beide paarden delen hetzelfde hoofdstel.

Ik ken namelijk ook wel veel recreatie ruiters die echter wel heel veel waarde hechten aan het uiterlijk.

Hamsnuf

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:26

Ik zit er tussen in denk ik. Ik train wel wedstrijdgericht, maar zie er echt niet piekfijn uit. :') Mijn jas zit altijd vol met vlekken van het paard die zo even lekker zijn slijmmond aan je afveegt, er zit een gat in mijn jas en in mn rijbroek, vind het heerlijk om door de modder te banjeren en vind het niet erg om vies te worden.