Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 31 [ 760 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 31  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

 
Profiel   

Onverwacht Roi nog opgegeven voor de rendag vandaag in Mülheim.
Aankomende weken zijn er nog maar erg weinig koersdagen en vandaag kwam een koers die hem wel zou liggen. De bodem of beter gezegd eigenlijk welke bodem???, is niet zijn ding, maar zoals gezegd wat wil je in November?
Maar hij liep zooo sterk vandaag. Jockey begint helaas net te vroeg met rijden, maar goed daar is zijn ontheffing ook voor omdat hij nog niet veel ervaring heeft.
Echt SUPER tevreden hoe hij gelopen heeft en gevochten tot het einde als kleine ukkepuk met topgewicht van 64kilo op de zeer zeer zware bodem.
Een 4e plaats en dus weer mooi in het geld *\o/* *\o/*



En de altijd vrolijke Roi

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 21:47 



 
Profiel   

Wat een leuk, interessant topic!

Het griezelt me toe hoe niet ver de Jockeys hun voeten in de beugels hebben. Als je voet wegglijd ga je toch meteen met een rotgang er af? :=

Wat is dat voor dingetje tussen de teugels op de laatste foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 22:16 



 
Profiel   

Dat is eigenlijk een soort martingaal.
Maar omdat een complete martingaal gevaarlijk is en niet handig hebben wij gewoon alleen 2 ringetjes en een stukje ertussen. Ze worden ook wel unions gemoemd.
En kwa net met de voeten in de beugels, als ze er uit schieten dan val je inderdaad met een rotgang naar beneden. Maar in principe hebben deze jockeys zo een balans dat dit niet tot zeer zelden gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 22:45 



 
Profiel   

Ik ben rete brutaal nu he, maar wat is het startgeld voor zo’n baan en wat is de winst als je 1e 2e 3e 4e 5e bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 22:54 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Dat is eigenlijk een soort martingaal.
Maar omdat een complete martingaal gevaarlijk is en niet handig hebben wij gewoon alleen 2 ringetjes en een stukje ertussen. Ze worden ook wel unions gemoemd.
En kwa net met de voeten in de beugels, als ze er uit schieten dan val je inderdaad met een rotgang naar beneden. Maar in principe hebben deze jockeys zo een balans dat dit niet tot zeer zelden gebeurd.

Bij Roi zijn koers was het startgeld €55. Echter omdat ik na de 1e inschrijfdatum ingeschreven heb moet ik het dubbele betalen dus €110.
Totale prijzengeld van deze ren was 5.500 € (2.750, 1.100, 825, 550, 275). Roi verdient dus €550 met zijn 4e plaats. Nu lijkt dit heel veel, maar hier moeten we ook nog belasting over betalen en dan nog alle overige kosten uiteraard.
Overigens is dat geen brutale vraag hoor, de rensport is eigenlijk heel open en al deze zaken zijn dus voor iedereen te zien als je weet waar je moet zoeken.
Absoluut geen geheimen dus wat dat betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 23:07 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Wat een leuk, interessant topic!

Het griezelt me toe hoe niet ver de Jockeys hun voeten in de beugels hebben. Als je voet wegglijd ga je toch meteen met een rotgang er af? :=

Wat is dat voor dingetje tussen de teugels op de laatste foto?

Ierse martingaal (oude term kennelijk)
Werking :
Het verhindert dat de teugels over het hoofd van het paard terechtkomen, bij val van ruiter of paard.
Daarnaast zorgt het voor meer controle omdat de teugels dicht bij elkaar worden gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 23:34 



 
Profiel   

Mooie finish zeg!
Zware baan ook, dat hield hij goed vol zeg!

Waar ligt Roi het liefst in de koers? Zo snel op kop vind hij dat fijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 23:41 



 
Profiel   

Mooie 4e plek, knap hoor !

Roi heeft echt zo'n hele leuke snoet <3 Eéntje die alles gewoon prettig vindt :D
En makkelijk om te volgen op de filmpjes ook, met die witte neus :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 10:24 



 
Profiel   

Super gelopen. De baan lijkt wel een zwembad.
Een stevige workout voor de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 13:22 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
kyrkelover schreef
Dat is eigenlijk een soort martingaal.
Maar omdat een complete martingaal gevaarlijk is en niet handig hebben wij gewoon alleen 2 ringetjes en een stukje ertussen. Ze worden ook wel unions gemoemd.
En kwa net met de voeten in de beugels, als ze er uit schieten dan val je inderdaad met een rotgang naar beneden. Maar in principe hebben deze jockeys zo een balans dat dit niet tot zeer zelden gebeurd.

Bij Roi zijn koers was het startgeld €55. Echter omdat ik na de 1e inschrijfdatum ingeschreven heb moet ik het dubbele betalen dus €110.
Totale prijzengeld van deze ren was 5.500 € (2.750, 1.100, 825, 550, 275). Roi verdient dus €550 met zijn 4e plaats. Nu lijkt dit heel veel, maar hier moeten we ook nog belasting over betalen en dan nog alle overige kosten uiteraard.
Overigens is dat geen brutale vraag hoor, de rensport is eigenlijk heel open en al deze zaken zijn dus voor iedereen te zien als je weet waar je moet zoeken.
Absoluut geen geheimen dus wat dat betreft.


Heel veel lijkt mij dit dus juist niet. Transport, voeding, training, stalling en de hele mikmak eraf rekenen. Leuk die openheid wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 13:53 



 
Profiel   

Het blijft ook echt een interessant topic dit. Dank voor de openheid ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 14:19 



 
Profiel   

senna21 schreef
Super gelopen. De baan lijkt wel een zwembad.
Een stevige workout voor de paarden.

Ja de bodem was zoek zullen we maar zeggen dus ze moesten hard werken.
Je zag in sommige koersen ook echt dat er paarden waren die niets met deze bodem konden en dus al meters voor de streep verslagen waren.

Roi moet een beetje voorin of in het midden zitten. Niet omdat hij achteraan niet fijn vind, maar puur omdat hij de speed niet heeft om op het einde nog helemaal van achteraan op te komen.

Met zijn witte neus inderdaad goed te volgen en dan is hij ook nog veelal de kleinste vervolgens fel groene kleuren op zijn rug, dus te missen is hij niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 18:30 



 
Profiel   

Genoten heb ik van het filmpje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 18:41 



 
Profiel   

Wat een leuk paard, is hij ook lief? En kan je met een renpaard ook ''normaal'' rijden (een buitenrit of in de bak) of kan hij echt alleen hard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 19:59 



 
Profiel   

Divers schreef
Wat een leuk paard, is hij ook lief? En kan je met een renpaard ook ''normaal'' rijden (een buitenrit of in de bak) of kan hij echt alleen hard?

Hihi met een renpaard kun je ook gewoon normaal rijden hoor.
Zo train ik hem regelmatig in het bos en ook bakwerk en longeren zijn hem zeker niet vreemd.
Lief is hij zeer zeker, echt een beetje een knuffelkont die maar al te graag om aandacht komt vragen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 21:22 



 
Profiel   

Moet je dan alsmaar galopperen buiten tijdens de training of Kan hij ook gewoon een rondje stap, draf en galop buiten. Ik Ben dus wel nieuwsgierig na die training wat dan inhoudt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 21:28 



 
Profiel   

Hij kan gewoon prima stappen, draven en galloperen.
Wachten om hekjes open te maken, over boomstammetjes springen, naast elkaar galloperen en noem maar op.
Hij kan alleen gereden worden, maar bijvoorbeeld ook in een groep.
Eigenlijk maakt dat allemaal niet zoveel uit.
Ik zal alleen niet zo snel echt alleen maar een rondje gaan stappen, daar doe ik zowel hem als mijzelf echt geen plezier mee. (Weet je wat voor houten kont je daarvan krijgt :o )
Hegjes hebben we ook al gesprongen en vooral gewoon veel lol gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 22:03 



 
Profiel   

Super interessant topic!

Een vraag over de zadels. Het ziet er behoorlijk plat uit, hoe werkt de drukverdeling bij zo’n plat zadel? Ik ben gewend aan dikke vullingen, bij het zadel zelf of in een onderlegger. Is dat bij een race-zadel niet nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 22:09 



 
Profiel   

De koers/renzadels rijden wij niet mee in de training.
Gelukkig maar, want ik denk dat mijn zitbeenknobbels en de rug van het paard dat niet zo leuk zouden vinden..
De zadels die tijdens de rennen veelal opliggen zijn tussen de 15gr en hooguit 1.5kg.
Aangezien een jockey eigenlijk enkel in de beugels staat en daar zijn balans uit haalt heb je tijdens een koers grofweg gezegd niet meer nodig als een stuk leer die je beugels en beugelriemen op het paard houdt hii.
Onder het zadel ligt eventueel iets van een pad of antislip matje zodat de boel niet gaat schuiven.
Op de momenten dat je dus wel even in het zadel zit, bijvoorbeeld in de paddock of naar de baan toe, zit je echt letterlijk op de rug van het paard.
De drukverdeling heb je dan ook met name bij de beugelophanging en de boom (als er een boom in het zadeltje zit).
Gezien een koers over hele korte afstanden is, geeft dit ook geen problemen met eventuele slechte drukverdeling.
Ik zal wel eens kijken of ik een keer een filmpje oid kan maken van het zadelen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 23:22 



 
Profiel   

Ik zat idd ook al te kijken naar het zadel of dat wat er voor zadel doorgaat. Das niet veel idd. Maar snap het wel. Is allemaal extra gewicht wat eigenlijk geen gebruik van wordt gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 23:29 



 
Profiel   

Je wordt natuurlijk met zadel en alles gewogen.
Hoe groter je zadel, hoe zwaarder deze is en dus ook hoe lichter je zelf moet zijn.
Nu heb ik zelf bijvoorbeeld altijd moeite met mijn gewicht.. wellicht dat ik nog wat amateur rennen op het zand ga rijden, maar dat betekent voor mij heeel veel lijnen.
Zou ik dus een zadel van 1.5 kg opleggen ipv mijn kleinste zadel van 230gram, moet ik zelf dus ruim een kilo lichter zijn om het gewicht te halen.
In Mülheim heeft een vriend van mij Roi gereden. Deze jongen is ca. 1,90 groot. ( Als hij de jockeykamer in komt lopen zeggen ze altijd hee basketbalspeler). Hij moest dus zaterdag 64 kilo rijden op Roi. Dit betekent dat het zadel inclusief singels beugels en beugelriemen, zijn pads, hij zelf en zijn kleding exclusief helm 64kg moeten wegen. Dan krijgt hij 1,3kg voor zijn bodyprotector die hij ook aan heeft, dus tijdens het wegen moet hij met body 65,3 kg wegen.
Dit zijn overigens nog hoge gewichten voor in de koers, want in de profrennen zit je meer tussen de 52 en 60 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 23:43 



 
Profiel   

Als stille meelezer wilde ik toch even melden dat ik het super interessant vind wat je allemaal vertelt! Dankjewel voor het delen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 23:59 



 
Profiel   

callippo schreef
Als stille meelezer wilde ik toch even melden dat ik het super interessant vind wat je allemaal vertelt! Dankjewel voor het delen!


+1 :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 00:00 



 
Profiel   

190 en 60 kilo :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 00:02 



 
Profiel   

Bizar die gewichten!

Wat betreft het zadel, ik snap dat puur de druk van de beugels verdeeld moet worden omdat de jockey staat. Je schrijft dat er niet altijd een boom in het zadel zit, dan heb je eigenlijk een drukpunt toch waar de beugelriemen met elkaar verbonden zijn over de rug heen? Als het ware een smal drukpunt van de verbindende riem iets achter de schoft?
Of is dat puur omdat de race zo kort duurt niet erg?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 09:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 31 [ 760 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 31  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen