[Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:52

Dit is heel slecht voor me. Het gaat dan zo vreselijk kriebelen.

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:59

Wat een leukies! <3

Maar ik hoop eigenlijk dat mijn eigen leukerd er nog bovenop komt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:02

Jennyj01 schreef:
Dit is heel slecht voor me. Het gaat dan zo vreselijk kriebelen.

Doe het! *\o/*

Als ik een baan had gehad, had ik het wel geweten. :+

Fijn dat Roi’s oog zo goed hersteld is! Onwards and upwards! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-20 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:06

Over 5 jaar kom ik erop terug bij je, dan heb ik de tijd en ruimte voor een eigen paard. Maar ze zien er wel heel verleidelijk uit!

Ik ben wel benieuwd naar wat deze paarden zouden kosten ongeveer?

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:28

Prairy schreef:
Over 5 jaar kom ik erop terug bij je, dan heb ik de tijd en ruimte voor een eigen paard. Maar ze zien er wel heel verleidelijk uit!

Ik ben wel benieuwd naar wat deze paarden zouden kosten ongeveer?


Hier ook over 5 jaar weer! Maar zou hier 2 van de 3 al zo willen leren kennen! Dus over 5 jaar hoor je van me haha. Dan is m'n dochter ook 5, zoon 8 en heeft mama weer wat meer tijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:30

Ik vind ze niet zo :o. Lijken ook niet al te best op de hoeven/benen te staan.

Fijn dat t zo goed gaat met Roi :D.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 11:47

_San87_ schreef:
Ik vind ze niet zo :o. Lijken ook niet al te best op de hoeven/benen te staan.

Fijn dat t zo goed gaat met Roi :D.

Ze hebben allemaal volbloed voeten(voorvoeten nogal plat) al valt dat bij de 2e overigens heel erg mee, tja dat ga je nu eenmaal niet veranderen.
Voor de rest prima paarden om van alles en nog wat mee te gaan doen.
Je moet alleen geen dressuur gefokt gebouwd paard verwachten bijvoorbeeld, maarja die zijn in andere dingen goed.
Deze paarden gaan over het algemeen sporten doen als polocross, horseball, polo, eventing of gewoon fijne recreatie paarden. In veel landen zijn er hele programma's voor en ook in Duitsland zijn ze nu bezig met het meer kenbaar maken van wat je met deze paarden kunt.
https://www.facebook.com/GRNextChance

Je eigen doel moet natuurlijk wel bij het paard passen en ik neem aan dat een ieder daar ook zijn/haar paard naar uit zoekt. Zo heb ik zelf over het algemeen niets met rijpaarden. Karakter spreekt mij over het algemeen totaal niet aan. Nu weet ik ook wel dat als ik echt vooraan mee wilt doen bijvoorbeeld in de dressuur ik beter voor een rijpaard kan gaan dan een volboed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:30

Dat verander je niet idd, maar is wel iets waar ik naar kijk :D. Correct op de voeten/benen. De tweede staat er idd beter op.

De tweede vind ik ook het meest aansprekend. Hoe oud zijn deze dieren?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 14:06

De eerste en laatste zijn 4 jaar oud. De middelste 7. De eerste 2 hebben meerdere keren gewonnen en ook recentelijk nog gelopen waarbij de tweede dit jaar zelfs nog 2x heeft gewonnen.
Alle 3 in hun carriere nog niet kreupel geweest of blessures gehad.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:46

Ik heb vandaag alles gelezen en volg dus zeker mee :)

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:09

Ik vind ze gewoon typisch volbloed week in de koten met giraffenpootjes.
Heb een beetje een zwak voor schimmels ipv 'saaie' bruinen maar houdt het voorlopig wel gewoon bij m'n enige merrie (jawel, een bruine :P ).

Fijn dat Roi het verder goed doet.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 15:42

Ja ze zijn gefokt om hard te gaan en dat is dan ook de enige selectie criteria.
Bij andere rassen heb je dan weer andere problemen. Zoveel renpaarden die na hun carrière andere disciplines lopen en dit ook goed doen. Helaas hebben ze zeker door de snelle handel niet altijd een goede naam en dat is iets waar oa ik nu mee bezig ben om ook de andere kant te laten zien.
Ik hoop dit dan ook te blijven doen en deze paarden een kans te geven op een 2e carrière.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:44

Als je een volbloed die van de baan komt wilt gaan gebruiken als recreatiepaard blijven ze dan niet de drang om te racen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:09

Esther_r20 schreef:
Als je een volbloed die van de baan komt wilt gaan gebruiken als recreatiepaard blijven ze dan niet de drang om te racen houden?
Net als met gewone rijpaarden, is het bij een renpaard ook niet de bedoeling dat ze er meteen op volle snelheid vandoor peren zonder dat je daar een hulp voor gegeven hebt. Zeker in Europa worden ze op veel plekken onder de man van en naar de baan gereden, en ook op de baan mogen ze niet alleen maar snoeihard, dus het concept van een buitenrit met stap, draf en eventueel een arbeidsgalop is de meeste paarden niet geheel onbekend en ook de basishulpen zitten er dus gewoon op. Bovendien zijn er ook meer dan genoeg die sowieso liever lui dan moe zijn, of die gewoon netjes opgevoed zijn en niet zomaar zullen proberen harder te gaan dan jij wilt, ook niet in galop en ook niet als er iets naast ze galoppeert — de meeste weten ook heel goed het verschil tussen situaties waarin ze wel op snelheid moeten komen, en wanneer niet. Net als met rijpaarden moet je gewoon op zoek naar een paard dat bij je past. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:14

Mkango schreef:
Esther_r20 schreef:
Als je een volbloed die van de baan komt wilt gaan gebruiken als recreatiepaard blijven ze dan niet de drang om te racen houden?
Net als met gewone rijpaarden, is het bij een renpaard ook niet de bedoeling dat ze er meteen op volle snelheid vandoor peren zonder dat je daar een hulp voor gegeven hebt. Zeker in Europa worden ze op veel plekken onder de man van en naar de baan gereden, en ook op de baan mogen ze niet alleen maar snoeihard, dus het concept van een buitenrit met stap, draf en eventueel een arbeidsgalop is de meeste paarden niet geheel onbekend en ook de basishulpen zitten er dus gewoon op. Bovendien zijn er ook meer dan genoeg die sowieso liever lui dan moe zijn, of die gewoon netjes opgevoed zijn en niet zomaar zullen proberen harder te gaan dan jij wilt, ook niet in galop en ook niet als er iets naast ze galoppeert — de meeste weten ook heel goed het verschil tussen situaties waarin ze wel op snelheid moeten komen, en wanneer niet. Net als met rijpaarden moet je gewoon op zoek naar een paard dat bij je past. :)


Leuk om te weten, ik vroeg me dat ook al af.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 17:18

Mkango schreef:
Esther_r20 schreef:
Als je een volbloed die van de baan komt wilt gaan gebruiken als recreatiepaard blijven ze dan niet de drang om te racen houden?
Net als met gewone rijpaarden, is het bij een renpaard ook niet de bedoeling dat ze er meteen op volle snelheid vandoor peren zonder dat je daar een hulp voor gegeven hebt. Zeker in Europa worden ze op veel plekken onder de man van en naar de baan gereden, en ook op de baan mogen ze niet alleen maar snoeihard, dus het concept van een buitenrit met stap, draf en eventueel een arbeidsgalop is de meeste paarden niet geheel onbekend en ook de basishulpen zitten er dus gewoon op. Bovendien zijn er ook meer dan genoeg die sowieso liever lui dan moe zijn, of die gewoon netjes opgevoed zijn en niet zomaar zullen proberen harder te gaan dan jij wilt, ook niet in galop en ook niet als er iets naast ze galoppeert — de meeste weten ook heel goed het verschil tussen situaties waarin ze wel op snelheid moeten komen, en wanneer niet. Net als met rijpaarden moet je gewoon op zoek naar een paard dat bij je past. :)

Exact dit inderdaad. Ik heb nu enkele volbloeds verkocht als recreatiepaarden en op zijn zachts gezegd niet aan de beste ruiters. Hier bedoel ik mee echt recreanten. Deze waren tot nu toe allemaal stuk voor stuk zeer aangenaam verrast kwa karakter. Dit komt ook omdat de volbloeds die wij niet geschikt achten voor verkoop dus ook niet verkocht worden.
Deze volbloeds maken nu meerdere keren per week zowel alleen als in een groep buitenritten en rijden zo nu en dan in de bak etc etc.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:22

Mijn ex racepaard is ook niet zo race achtig inderdaad. Ok, ze sloeg in het begin vaak de draf over, maar ze heeft een grote voorkeur voor stap of een leuk handgalopje.

Soms merk je in de galop dat er nog wat versnellingen beschikbaar zijn maar ze zal uit zichzelf nooit gaan. Na een minuut of wat galop vind ze het wel weer welletjes ook :P mijn paard heeft wel een talent voor uitglijden/wondjes oplopen trouwens. Het is nog een zegen dat ze voor een ev uitzonderlijk goede hoeven heeft en geen ijzers nodig want echt waar, ik ben er zo moe van

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:42

Ik ben ook wel benieuwd naar in wat voor prijsklasse deze paarden vallen. Mag ook PB uiteraard :)

Edit: Ik vind ze alledrie ontzettend mooi!

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:51

Esther_r20 schreef:
Als je een volbloed die van de baan komt wilt gaan gebruiken als recreatiepaard blijven ze dan niet de drang om te racen houden?


Niet persé.
Mijn merrie had veel minder racedrang toen ze net van de baan kwam dan nu na jaren recreatie.
Een rustig gandgalopje is best mogelijk. Maar niet als ze paarden voorop ziet, dan moet en zal ze ze bijbenen. Dat blijft een eeuwig discussiepunt.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 18:04

Sintara schreef:
Mijn ex racepaard is ook niet zo race achtig inderdaad. Ok, ze sloeg in het begin vaak de draf over, maar ze heeft een grote voorkeur voor stap of een leuk handgalopje.

Soms merk je in de galop dat er nog wat versnellingen beschikbaar zijn maar ze zal uit zichzelf nooit gaan. Na een minuut of wat galop vind ze het wel weer welletjes ook :P mijn paard heeft wel een talent voor uitglijden/wondjes oplopen trouwens. Het is nog een zegen dat ze voor een ev uitzonderlijk goede hoeven heeft en geen ijzers nodig want echt waar, ik ben er zo moe van

Ja ze zijn wel koning in hunzelf verwonden. Nu is Roi daar de opperkoning in maar toch.
Meeste volbloeden hebben ook voorijzers nodig, achter kunnen ze over het algemeen wel zonder.
En wbt windrang, ach de ene heeft dat meer dan de andere, maar dat is met andere paarden ook zo.
Wel denk ik dat ze het beste tot hun recht komen bij wat actievere ruiters. Die het dus leuk vinden om ook tijdens een buitenrit actief te rijden en van alles te ondernemen.

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:43

Ik merk bij Titane (draver) wel dat als ie gaat, hij ook echt gaat. Ook wel goed terug te nemen, maar dan wordt ie wel heel enthousiast.

Weet niet of dat bij veel renpaarden ook zo is. We hadden er vroeger op de manege een. Vond hem super leuk om te rijden in de les. Veel looplust, maar deed geen gekke dingen.

Maar op het strand mochte er alleen ervaren ruiters op die zelf tempo konden aangeven. Daar ging ie dus wel voluit als ie de kans kreeg.

Ik vind zelf het looplustige wel fijn, zolang ze gewoon een rem hebben. Heb voornamelijk moeite met paarden die van ieder dingetje schrikken. Maargoed, die heb je onder de standaard rijpaarden ook zat :+

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:50

Bedankt voor jullie reacties. Super leuk en interessant om te horen hoe dat in zijn werk gaat en dat ze ook voor recreatie ruiters geschikt zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:56

kyrkelover schreef:
De eerste en laatste zijn 4 jaar oud. De middelste 7. De eerste 2 hebben meerdere keren gewonnen en ook recentelijk nog gelopen waarbij de tweede dit jaar zelfs nog 2x heeft gewonnen.
Alle 3 in hun carriere nog niet kreupel geweest of blessures gehad.

Mooie leeftijden. Alsnog vind ik een volbloed wel interessant voor in de toekomst.

Ik wil graag dressuur rijden, maar ook lekker het bos in en een parcoursje springen/endurance rijden. Vooral het karakter spreekt me enorm aan en dat is toch het belangrijkste :).

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 19:08

Ik denk dat vooral regelmaat belangrijk is.
Mijn merrie is een goedzak. Maar als ik door omstandigheden een tijd minder gereden heb, is ze plots 'schrikkeriger' en heeft ze haast. Maargoed, is misschien niet persé volbloed typisch.
Ze is ook nooit volledig zonder rem, zelfs op volle snelheid blijft ze bereikbaar.
Alleen, àls ze opgenaaid geraakt in groep en we het niet eens zijn over het tempo (lees: ik wil niet dat ze de rest als een idioot bijbeent) dan is het drama met kontdraaien en dreigen met steigeren (ja, al galopperend :roll: ).
Zolang ze niet de dramaqueen wil uithangen is ze in elke gang op elk tempo te rijden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 12:52

Het schimmeltje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding