Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:03

Drie weken geleden kreeg ik te horen dat mijn paard met rugproblemen kampte. Het werken lukte niet meer en hij liep mank. 2 maal naar de kliniek afgereisd maar eigenlijk een beetje een hopeloos gegeven, slaagkans van behandelingen zeer klein en zeer duur. Dus besloten om hem gewoon met pensioen te zetten, we mogen nog wat wandelen maar het echte werk is dus gedaan. Veel te horen gekregen dat ik dus beter begin met sparen voor een tweede paard.
Mijn paard ligt me enorm nauw bij het hart, dus verkopen als weidemaatje gaat niet gebeuren. Te veel slechte verhalen rond gehoord, als iemand hem eventueel nog wil leasen als therapie paardje of dergelijke zou ik daar wel voor open staan maar hij blijft kosten wat het kost van mij en ik ga ook niet op zoek naar iemand die dit wil.

Een tweede paard zou voor mij echt een droom zijn, ik rij intussen al 14 jaar en ben nooit kunnen stoppen. Ben een dressuurruiter in hart en nieren en doe het nog steeds ontzettend graag. Mijn paard is een springpaard dus moest ik nu een paardje kopen wordt het een dressuurpaard, liefst een PRE.
Maar nu komt het 'probleem': Ik ben student. Ik werk 1x per week een dag. Mijn moeder betaalt grotendeels mijn paard, maar moest ik een tweede paard kopen zou dat dus betekenen dat ik deze zelf moet gaan betalen.
Qua tijd zit het wel goed, ik zit op de hogeschool in mijn eerste jaar maar heb een richting gekozen die ik heel leuk vind en eigenlijk ook wat te gemakkelijk is voor mij, ik neem er dus gemakkelijk nog wat hobby's bij en heb genoeg tijd om ook voor mijn schoolwerk te werken. Ik heb ook niet zoveel les en hou met school plus werken nog steeds 2 dagen weekend over.
ALS ik een tweede paard koop, ben ik van plan om eerst nog een jaar te sparen en iedere maand rond de 200-250 euro opzij te zetten voor eventuele onverwachtse kosten. Ik zou mijn paarden graag samen zetten.
Ik heb nu al een spaarrekening waar nog ruim wat geld op staat. De aankoop van het paard zouden mijn ouders doen, ik zou het later terug betalen. Ik moet nog 2 jaar studeren, maar ben wel van plan om daarna nog een master te halen en dat is nog eens 2 jaar. Qua materiaal heb ik alles al van mijn paard, dus juist het zadel en eventueel een hoofdstel zouden er nog bij komen. Heb nu een heel duur zadel dus als ik dat verkoop kan ik er bij wijze van spreken 2 nieuwe van kopen. Maar dat laat ik over aan een zadelpasser uiteraard.

Kostenplaatje:
Spaarrekening na een jaar sparen (voor onverwachtse kosten dus niet om stalgeld te betalen): +/- 5000-6000 euro
Inkomsten per maand: 350-400 euro (werken, zakgeld, babysitten...)
+zomervakantie job: 1200-1500 euro
Stalgeld per maand: 250 euro (volpension met goede buitenpiste)

Dit betekent dus dat ik zonder dierenarts/hoefsmid etc. Nog zo'n 100-150 euro over hou voor mezelf en andere kosten, natuurlijk ga ik tijdens de examens niet gaan werken (2x 2-3 weken per jaar) Dan zou eventueel mijn moeder het stalgeld voor schieten en betaal ik het later terug aan haar. Ik heb momenteel ook mijn piano te koop staan en als die weg geraakt dan heb ik nog eens 2000 euro extra. Misschien ook nog wel fijn om toe te voegen is dat ik geen feestbeest ben, ik ga dus zeker niet wekelijks of zelfs maandelijks uit. Ik zal ook nog wel een hele tijd thuis blijven wonen.
Wat denken jullie?

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:08

Zelfs al is het van familie, ik zou voor een luxe als een paard niet willen lenen. Na een studie wil je misschien een woning, en dan nog je moeder afbetalen. Hoe oud ben je dat je ook nog zakgeld krijgt?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:10

Ik zou wachten tot je studie klaar is.
Ondertussen kan je mooi nog sparen en een paard van iemand anders bijrijden.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:12

moonsparkle schreef:
Zelfs al is het van familie, ik zou voor een luxe als een paard niet willen lenen. Na een studie wil je misschien een woning, en dan nog je moeder afbetalen. Hoe oud ben je dat je ook nog zakgeld krijgt?

Ik krijg maar 50 euro zakgeld per maand, de rest werk ik voor. Mijn paard heb ik ook geleend bij mijn moeder, maar is intussen al een hele tijd afbetaald. De mentaliteit qua thuis wonen in België is heel anders dan in Nederland, ik ben dus uiteraard niet van plan om meteen na mijn studies alleen te gaan wonen ook omdat ik sowieso als ik een vaste job heb eerst graag wil sparen en het paard wil afbetalen, ik woon nu quasi ook al alleen omdat mijn moeder heel vaak gaan werken is.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:13

Sizzle schreef:
Ik zou wachten tot je studie klaar is.
Ondertussen kan je mooi nog sparen en een paard van iemand anders bijrijden.

Dat is inderdaad ook een optie. Maar natuurlijk is een eigen paard veel leuker en minder problematisch soms. (slechte ervaring gehad) Maar hier sta ik uiteraard ook voor open.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:15

Ik moet ook zeggen dat je inkomsten hoog zijn, ik werk zelf als student echt meer dan gemiddeld en ik kom niet ver over de €300 per maand. Ik werk tijdens de examens door en ik betaal slechts een stuk van de stal en verder alle onkosten. Toch hou ik niet veel over. Ik ga niet op reis, ik koop bijna nooit kleren, ga weinig op resto of café met vrienden... ik draai iedere euro om.

Vergeet niet dat een sportpaard vaak wat extra's nodig heeft; dan moet er een periode ijzers onder wat je weer extra kost elke 6 weken, dan moet je even wat supplement geven omdat hij een tekort heeft, dan moet je betere getten kopen want hij tikt aan achter, dan moet je een nieuw zadel want je kan niet springen met je dressuurzadel, dan moet je een nieuw bit kopen want hij heeft last van het huidige (weer €150).. het zijn voorbeelden die zeker niet op iedereen van toepassing zijn (ook niet allemaal op mij), maar er komt altijd zo veel meer bij kijken dan je kan voorzien en met mijn studentenloon trek ik dat de helft van de tijd amper en ben ik blij dat het noodpotje nog bij mijn ouders zit voor als hij ziek zou vallen.

Dat terzijde begrijp ik je wens echt wel, ik wil gewoon even mijn ervaring delen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:16

Je prioriteit zou moeten liggen op sparen voor latere zelfstandigheid, niet sparen voor een paard.
Als je dadelijk toch nog uit huis gaat zal het je waarschijnlijk flink tegenvallen met 2 paarden. Wacht gewoon even tot je klaar bent. Net zo goed ga je dadelijk voor je eerste baan heel veel verder weg wonen en dan beperk je jezelf enorm in je keuzes.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:21

Gaat je moeder de rest van je leven je eerste paard betalen? Zo niet zit je dan al snel aan de €700 per maand voor je paarden en dat is een flinke bak geld elke maand.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:22

Mijn eerste paard zou sowieso mijn moeder blijven betalen.

Sinne: Ik rij geen wedstrijd, dus dat scheelt. Die extra's heb ik ook nooit nodig gehad voor mijn wel-sportpaard. Qua spullen kan ik een winkel beginnen (ja ik heb echt bijna alles), dus daar ga ik me geen zorgen over maken. Een goed passend zadel en hoofdstel/bit is natuurlijk wat anders, dat zijn idd bijkomende kosten. Moest er nu iets gebeuren ofso, zou mijn moeder en vader ook wel altijd kunnen bijspringen. Vandaar ook wel mijn dikke spaarrekening.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:24

CalipsoLover schreef:
moonsparkle schreef:
Zelfs al is het van familie, ik zou voor een luxe als een paard niet willen lenen. Na een studie wil je misschien een woning, en dan nog je moeder afbetalen. Hoe oud ben je dat je ook nog zakgeld krijgt?

Ik krijg maar 50 euro zakgeld per maand, de rest werk ik voor. Mijn paard heb ik ook geleend bij mijn moeder, maar is intussen al een hele tijd afbetaald. De mentaliteit qua thuis wonen in België is heel anders dan in Nederland, ik ben dus uiteraard niet van plan om meteen na mijn studies alleen te gaan wonen ook omdat ik sowieso als ik een vaste job heb eerst graag wil sparen en het paard wil afbetalen, ik woon nu quasi ook al alleen omdat mijn moeder heel vaak gaan werken is.

Hmm, nee, niet echt. Dat is heel persoonlijk en niet België vs Nederland.

Je zit in het eerste jaar, de volgende jaren zijn over het algemeen wel iets zwaarder. Als je dan ook nog de master gaat doen, het zou toch wel de bedoeling moeten zijn dat die wel wat meer studie uren vraagt... Zou je niet in plaats van een eigen paard te kopen, op zoek kunnen gaan naar een paard om te trainen als je toch al aardig lang dressuur rijdt? :) Mogelijk zou je zelfs betaald kunnen worden voor die training. Dan kan je, als je eenmaal af gestudeerd bent en aan het werk, investeren in een paard dat je écht wil waar je nu misschien met een vrij beperkt budget zal moeten gaan kopen.
Ik vind ook dat je wel erg makkelijk leunt op je ouders eigenlijk. Persoonlijk zou ik eerst het eerste paard eens volledig zelf beginnen te onderhouden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-03-19 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:25

Ik rij ook geen wedstrijden en ik ben heel erg basic in wat ik nodig heb, maar het ene paard is het andere niet en sommige zijn gewoon wat meer zorgenkindjes dan andere, dat weet je op voorhand niet.

Ik zou echt proberen het bij 1 paard te houden qua kosten, omdat je inderdaad niet eeuwig op ouders kan steunen. Mag ik je vragen voor wat voor master je gaat? Mag ook in pb hoor. Maar je zal moeten zien dat je qua loon 2 paarden kan onderhouden als je het huis uit gaat, dan is niet met veel jobs gemakkelijk, maar er zijn er.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:28

Uiteindelijk is het jouw leven dus jij zult er met je ouders uit moeten komen. Wat vinden zij ervan?

Ik heb een beetje het gevoel dat je jezelf in je hobby en droom verliest ipv jezelf op het leven dat nu vlak voor je neus staat voor te bereiden.
Persoonlijk zou ik eerst zeker willen zijn dat ik mijn eigen onderhoud kan dekken en dan een paard erbij.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:29

Ik zou het zeker doen als je het echt wil, en er ook genoeg geld voor hebt. Ik bedoel mensen kunnen wel zeggen dat je moet sparen (waar ik het ook wel mee eens ben) maar je kan op elke leeftijd wel zeggen, dat je moet sparen, een baan hebt of iets. En je moet ook van het leven genieten en als jij dat zo doet met een paard zou ik het zeker doen!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:30

Als ik eerlijk ben, heb ik soms spijt van de keuze die ik op mijn 15 gemaakt heb. Het paard is er nu en gaat niet weg en ik heb geluk met een vriend die heel goed kan sparen en goed verdient met zijn vrijwilligerswerk, maar zonder hem zou ik me serieus zorgen maken over de toekomst.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:32

Ik schrik er nogal van dat je overweegt een tweede paard te kopen, terwijl je ouders het onderhoud van de eerste betalen.
Ga eerst die kosten eens overnemen, als ik in deze situatie een tweede zou willen zouden mijn ouders denken ja doei, eerst ga je maar eens voor de eerste betalen!
En terecht, ik vind het een gevalletje van zo jij durft.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:35

Vaker blijf je in België wel iets langer thuis wonen dan in Nederland, ik ben half half en heb dit ook in mijn familie gezien. Ja vaak is het ook persoonlijk maar dat is een andere discussie. Ik kom heel erg goed overweg met mijn moeder, mijn zus is ook heel lang blijven thuis wonen. Door familiale omstandigheden kan ik de komende jaren wettelijk ook niet weg. Ben er een beetje verplicht aan verbonden, niet dat ik dat erg vind. Maar daar wil ik verder ook niet te veel over kwijt. Ik weet ongeveer wel hoe mijn toekomst er in mijn ogen gaat uit zien, en dat zal allemaal nog wel even duren voor ik ga nadenken over alleen wonen, en dan heb ik het echt over een lang termijn.

Of je richting zwaar is of niet hangt van richting tot richting af, vaak is het eerste jaar juist het zwaarst uit mijn en mijn vrienden hun ervaringen. Ik heb niet de moeilijkste richting gekozen en ben daar blij mee. Zal vanaf volgend jaar ook bijna geen theorie meer hebben. Leunen op ouders of niet is een mening en geen feit, ja ik heb heel veel geluk met mijn moeder, maar dat hoeft niet perse slecht te zijn of te betekenen dat ik ondankbaar ben, integendeel. Ja moonfish dat is jouw mening, maar dan hadden mijn ouders mij ook geen paard moeten geven toen ik 16 was vind ik. Zij hebben uiteindelijk de keuze genomen om er een te geven, dat beslis je als ouder en niet als kind vind ik. Geld genoeg was er, dus waarom niet?
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 30-03-19 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Berichten: 1391
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:36

Ik begrijp je droom en ik vind het niet echt realistisch en financieel verstandig. Je paard van nu zal ik toch kijken naar eventuele verkoop als knuffel paard/therapie paard. Er zijn meerdere opvangmogelijkheden waar ze zo'n paard nog een nuttig leven kunnen geven op zorgboerderijen. Hoe moeilijk dat ook is maar ik vind niet dat je je ouders daar nog voor kunt laten betalen en dan zelf een ander paard kopen.
Dan zou ik liever kijken naar een goed bijrijdpaard. Eventueel bijrijkosten betalen zodat je samen de kosten kunt delen maar niet klem komt te zitten. Je zit in een fase waarin er zoveel op je afkomt dat je een eigen dressuurpaard nu te ingewikkeld lijkt. Hou het simpel, dan zit je aan niks echt vast maar heb je wel de lusten.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 30-03-19 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:37

Een paard is luxe. Daar hoor je niet voor te lenen, bij niemand niet. Dat hoor je enkel aan te schaffen als je dat geld kunt missen.

Wat als jou paard ernstig ziek wordt? Jou potje is leeg. Dan heb je echt wel een heel krap budget om dat potje terug op te bouwen. Verder val ik over de uitspraak dat je ‘maar’ €50 zakgeld per maand krijgt. Je mag blij zijn dat je uberhaupt nog zakgeld krijgt aangezien je een studentenjob hebt en het stalgeld van jou huidige paard al volledig wordt betaald.

Pech hoort nu eenmaal bij het leven helaas. Luxe hoor je pas aan te schaffen als je er geld voor hebt. Daar moet je niet voor willen lenen.

Verder, je zegt wel dat het nog even duurt voor je het huis uit gaat. Als je nu als alleenstaande in België iets wilt kopen is €40.000 eigen inbreng, zonder schrijfgeld dan nog, geen uitzondering.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-19 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:37

Je zit in een luxe positie, dat is fijn, maar ik ga met Sizzle mee, denk niet alleen aan nu, maar ook aan de toekomst.

De tijd die ik over houd nu ik niet meer studeer en (bijna) fulltime werkt valt me vies tegen, het was een stuk luxer destijds. Toen had ik ook wel twee kunnen hebben, nu vind ik één die met pensioen is (maar dagelijks bezoek) aardig mijn tijd opvullen.
Kosten valt me ook tegen in het ‘grote mensen leven’, ik verdien goed genoeg, maar mijn onkosten zijn ook omhoog geschoten.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ikzelf zou op zoek gaan naar een bijrijdpaard. Als je het geld kan missen zou je kunnen investeren in een goed paard, waar je jezelf mee kan opleiden, maar die je niet hoeft te behouden of te verkopen wanneer je situatie veranderd.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:42

Het mag geen mening-topic worden, dat is het nu wel een beetje. Vooral mijn vraag is of jullie het financieel verantwoord vinden en dat mag hard en eerlijk zijn, wat mijn ouders mij geven is hun keuze, daar hoeven jullie geen commentaar op te geven. Ik ben ook zeker niet rot verwend of ondankbaar. Ik snap dat veel mensen geen paard kregen van hun ouders, maar dat is geen reden om andere iets te misgunnen. Dat ik naar de toekomst moet kijken is ook een zeer realistische commentaar waar ik jullie 100% gelijk in geef.

Sabri: Snap je redenering, maar dat ga ik niet doen helaas.. Kan dat niet over mijn hart krijgen. Dan heb ik liever geen tweede paard dan hem te moeten verkopen. Dan heb ik idd liever een bijrijpaard.

Anoniem

Re: Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:43

Als je vraagt of wij het financieel verantwoord vinden vraag je toch juist onze mening?

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:43

RianneH schreef:
Je zit in een luxe positie, dat is fijn, maar ik ga met Sizzle mee, denk niet alleen aan nu, maar ook aan de toekomst.

De tijd die ik over houd nu ik niet meer studeer en (bijna) fulltime werkt valt me vies tegen, het was een stuk luxer destijds. Toen had ik ook wel twee kunnen hebben, nu vind ik één die met pensioen is (maar dagelijks bezoek) aardig mijn tijd opvullen.
Kosten valt me ook tegen in het ‘grote mensen leven’, ik verdien goed genoeg, maar mijn onkosten zijn ook omhoog geschoten.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ikzelf zou op zoek gaan naar een bijrijdpaard. Als je het geld kan missen zou je kunnen investeren in een goed paard, waar je jezelf mee kan opleiden, maar die je niet hoeft te behouden of te verkopen wanneer je situatie veranderd.

Dankjewel voor de tip!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:45

DeMolenhoek schreef:
Als je vraagt of wij het financieel verantwoord vinden vraag je toch juist onze mening?

Ja sorry, wat verkeerd uitgelegd. Las het opnieuw en idd is dit ook jullie mening, vooral de mening van wat ik zelf moet betalen en wat mijn ouders me geven vind ik hier niet echt geplaatst. Of het financieel verantwoord etc is hoor ik graag.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:46

Of het financieel verantwoord is, is in dit geval volledig afhankelijk van de welwillendheid van je ouders. Zolang zij het prima vinden dat jij thuis blijft en al je geld inzet voor je paard en ze je daar ook nog mee steunen dan is dat financieel in orde. Als zij vinden dat je over 4 jaar toch echt maar eens de deur uit moet, dan heb je een probleem.
Bokt kan dat niet voor jou bepalen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:53

Stel je ouders vallen weg door een financiele tegenslag of door een ongeluk (niet te hopen maar het heet niet voor niks ongeluk) kun je dan voor jezelf zorgen met twee paarden?