Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help! Graag advies over nieuw thuis 21-jarige ruin

 
Profiel   

Beste Bokt-leden,

Momenteel zit ik een beetje in de knoop met het kiezen van een nieuwe plek voor mijn ruin.

Vanwege mijn werk ben ik 1 jaar geleden naar het buitenland moeten verhuizen en mijn paard wordt met veel liefde verzorgd in thuisland.

De verzorger gaat er binnenkort mee stoppen door gebrek aan tijd.


Wat is het meest realistisch en het fijnst voor mijn beestje:

- Zelf zou ik mijn paard heel graag naar de kust verhuizen maar heb daar ook verzorging voor hem nodig aangezien ik de komende 2 jaar nog vastzit aan het buitenland :( . Hoe vind ik gepaste verzorging op afstand?

- Ter adoptie aanbieden/ ´weggeven´aan een vertrouweling ? Kan ik daar ergens meer info over vinden/ervaring van iemand van jullie hierover ?
- Opnieuw een verzorger zoeken op de huidige stal met alle onzekerheden van dien?
- Op een wei zetten op rust ? (liever nog niet, hoe meer beweging hoe fitter hij blijft)

Mocht iemand ervaring hebben met een soortgelijke situatie, heel graag je mening of advies!

Alvast veel dank voor een reactie!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:32 



 
Profiel   

Ik zou het laatste doen.Een paard kan toch nooit meer beweging krijgen als op een goede weide?Moet je wel een goede weide stalling weten die hem goed in het oog houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:38 



 
Profiel   

Waar staat je ruin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:39 



 
Profiel   

Niet elk paard gedijt goed op 24/7 weidigang (zonder extra beweging). Ik ben er mogelijk wat extra huiverig voor omdat ik teveel bevangen paarden gezien heb..

Ik zou opnieuw een verzorger zoeken denk ik. Of een plekje waar hij lekker hobbymatig nog wat gereden wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:41 



 
Profiel   

beatje schreef
Ik zou het laatste doen.Een paard kan toch nooit meer beweging krijgen als op een goede weide?Moet je wel een goede weide stalling weten die hem goed in het oog houden


Het moeilijkste word denk ik nog een weide zoeken die ruim en afwisselend is. Toen wij nog in Nederland woonden bleef mijn ruin ondanks weidegang toch een stuk minder goed in conditie dan in onze huidige weide in Frankrijk waar we afwisselde ondergrond hebben op een heuvel en een oppervlakte van ruim 3ha. Hij is al ruim 3 jaar niet meer gereden en nog steeds heeft hij een keurig gespierde bovenlijn en een prima basisconditie.

Zonder reclame te willen maken wil ik best kijken of we iets voor je kunnen betekenen mocht stalling in Frankrijk voor jou een optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:44 



 
Profiel   

lizy29 schreef
beatje schreef
Ik zou het laatste doen.Een paard kan toch nooit meer beweging krijgen als op een goede weide?Moet je wel een goede weide stalling weten die hem goed in het oog houden


Het moeilijkste word denk ik nog een weide zoeken die ruim en afwisselend is. Toen wij nog in Nederland woonden bleef mijn ruin ondanks weidegang toch een stuk minder goed in conditie dan in onze huidige weide in Frankrijk waar we afwisselde ondergrond hebben op een heuvel en een oppervlakte van ruim 3ha. Hij is al ruim 3 jaar niet meer gereden en nog steeds heeft hij een keurig gespierde bovenlijn en een prima basisconditie.

Zonder reclame te willen maken wil ik best kijken of we iets voor je kunnen betekenen mocht stalling in Frankrijk voor jou een optie zijn.


Ikzelf zou ook eerder kiezen voor zo'n soort optie, of een natuurgebied oid. Op afstand opzoek gaan naar een nieuwe verzorgster zou ik nooit doen, de kans dat dat goed loopt, en dat je paard verzorgd wordt hoe jij wilt, is heel klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:53 



 
Profiel   

Waarom wil je je paard graag naar de kust verhuizen :) ? En hoe staat hij nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:55 



 
Profiel   

Is naar je huidige locatie halen echt geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:56 



 
Profiel   

lizy29 schreef
beatje schreef
Ik zou het laatste doen.Een paard kan toch nooit meer beweging krijgen als op een goede weide?Moet je wel een goede weide stalling weten die hem goed in het oog houden


Het moeilijkste word denk ik nog een weide zoeken die ruim en afwisselend is. Toen wij nog in Nederland woonden bleef mijn ruin ondanks weidegang toch een stuk minder goed in conditie dan in onze huidige weide in Frankrijk waar we afwisselde ondergrond hebben op een heuvel en een oppervlakte van ruim 3ha. Hij is al ruim 3 jaar niet meer gereden en nog steeds heeft hij een keurig gespierde bovenlijn en een prima basisconditie.

Zonder reclame te willen maken wil ik best kijken of we iets voor je kunnen betekenen mocht stalling in Frankrijk voor jou een optie zijn.

Een beetje vreemde opmerking ,ik heb zelf oudjes in pension (ik zit vol en heb geen plek) Maar die gedijen hier prima.Ze hebben hier juist spieren bij gekregen. Ik heb zelfs nog meer grond als dat jij hebt.
Ik ben er van overtuigd dat er vast nog meer mensen zijn met goede stallingen,je hebt een facebook site van Jantien leeflang waar veel stallingen opstaan waar paarden buiten gehouden worden.Wel zou ik idd kijken naar een stalling met veel ruimte en waar ook iedere dag indien nodig bij gevoerderd word op maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 11:58 



 
Profiel   

Geen vreemde opmerking maar simpelweg wat ik zelf heb gemerkt bij onze eigen paarden.

Over de hoeveelheid grond gaat het niet zo zeer maar meer het formaat van de weides. Er is gewoon een groot verschil in een sprintje trekken op een weide van een halve hectare en op een weide van meerder hectares waarbij er ook hoogteverschillen zijn.

Ze zullen er vast wel zijn maar de weides die ik zo ken in Nederland blinken wat mij betreft niet echt uit op het gebied van oppervlak, afwisseling en uitdaging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 12:07 



 
Profiel   

Dank allemaal voor de snelle en fijne reacties!

Mijn paard heeft zomereczeem en heb gemerkt dat hij daar wat minder last van heeft door de lucht aan zee. Vandaar mijn voorkeur. (als iemand toevallig een goede stal kent aan zee, een pb altijd welkom ).

Paardje verblijft momenteel in Belgie. Kust NL of Be zou voor mij een optie zijn omdat ik daar toch terugkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 12:27 



 
Profiel   

Zorg in elk geval voor hele goede afspraken of een contract. Omdat jijzelf in het buitenland zit en het niet in de gaten kunt houden.Je moet nu nog 2 jaar overbruggen begrijp ik?Misschien is het het beste om het paard te laten waar hij nu al is en daar een andere verzorgster te zoeken?Dan verandert er voor het paard zo weinig mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 12:43 



 
Profiel   

Er zit bij ons in de buurt. Kop van noord Holland. Een ruststal voor oudere paarden.
Zij doen de volledige zorg.
Regelen ook hoefsmid etc.
Paarden hebben weidegang en een grote loopstal.
Ik ben er zelf nog niet geweest want ik heb jonge paarden.
En ik weet ook niet zeker of ze plek hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 12:53 



 
Profiel   

Aangezien je ruin al 21 is, waarom niet lekker op rust in de wei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 15:18 



 
Profiel   

DHIV14 schreef
Aangezien je ruin al 21 is, waarom niet lekker op rust in de wei?


21 is over het algemeen nog niet zo oud toch... Hij kan goed nog 10 jaar mee, dat is een derde van z'n leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 15:27 



 
Profiel   

YoniB schreef
DHIV14 schreef
Aangezien je ruin al 21 is, waarom niet lekker op rust in de wei?


21 is over het algemeen nog niet zo oud toch... Hij kan goed nog 10 jaar mee, dat is een derde van z'n leven.


Zeker waar! Maar dat is dan persoonlijk, als mijn paard 21 is en ik een nieuwe verzorger moet zoeken. En je bent zelf niet in de buurt, wie weet wat iemand met je paard doet? Zelfs de mensen die je het meest dacht te kunnen vertrouwen zijn soms niet te vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 15:34 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 15:42 



 
Profiel   

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten en heb toen mijn paard bij stal Yn it Span gezet in Friesland (omgeving Drachten). Het was geen paard die 24/7 of zomaar met alle paarden op de wei kon en had relatief veel bijvoer nodig.
Ik heb haar geprobeerd mee te nemen maar in tegenstelling tot het paard van Lizy ging mijn paard letterlijk kapot op de heuvelige stenige ondergrond.
Ze hebben heel goed op haar gepast :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 19:49 



 
Profiel   

ELM_2018 schreef
Paardje verblijft momenteel in Belgie. Kust NL of Be zou voor mij een optie zijn omdat ik daar toch terugkom.


Regio Maldegem zit er ergens een paddock paradise. Is dat niet iets?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 20:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen