Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 242 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

 
Profiel   

Dag allemaal,

Zoals sommigen weten ben ik weer langzaam aan het kijken naar een paard. Ik heb een voorkeur voor eentje die nét beleerd is (dus kent zadel, ruiter, stuur en rem). Ik kom echter ook een paar onbeleerde paarden tegen die me erg aanspreken. Dus ook daarvan ben ik even de mogelijkheden aan het onderzoeken. Maar nu is mijn vraag: is het mensen ook wel eens flink tegengevallen om zelf een paard te beleren? Dat het bijvoorbeeld niet blijkt te klikken onder het zadel? Dat hij extreem veel trager/voorwaartser was dan je in eerste instantie had gedacht? Andere problemen waar je op het eerste gezicht niet zo aan denkt? Zou je het weer doen?

Ik wil hier nog even als opmerking bijvoegen dat ik het uiteraard niet helemaal alleen zou gaan doen, maar gewoon met professionele begeleiding.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 10:09 



 
Profiel   

Een paard wordt grotendeels hoe jij hem maakt. Maar je moet echt oog hebben voor het karakter. Enaltijd open staan voor het inschakelen van professionele hulp.
Het viel mij tegen dat ik zo onwijs gespannen erop zat de eerste keer. Inmiddels was ik wat jaartjes ouder. Wel af en toe ander paard gereden maar geen jong spul. Naarmate je ouder wordt krijg je ook meet besef wat er allemaal verkeerd kan gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 10:35 



 
Profiel   

Ik maak tegenwoordig niets meer zelf zadelmak, eerder deed ik dat met mijn eigen paarden en die ik voor kennissen reed bijvoorbeeld wel. Ik heb 1x gehad dat ik met een paard waar ik op de grond nooit problemen mee had en het ook totaal niet van verwacht had onder het zadel totaal geen klik had. Dat is ook niet goed gekomen, bleef van tijd tot tijd opspelen en problemen geven en paard is uiteindelijk verkocht. En ik ben niet heel kritisch, kan echt met veel paarden overweg en heb ook altijd heel veel verschillende types gereden. Als ik voor de hobby 1 paard zou hebben/zoeken denk ik niet dat ik het erop zou wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 10:43 



 
Profiel   

Hier zulke goede ervaringen dat ik voortaan altijd liever een niet zadelmak paard zou kopen. Je kunt ze, mits je kundig genoeg bent, helemaal naar je eigen hand zetten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 10:48 



 
Profiel   

Ik doe het iedere keer weer zelf omdat ik het inrijden gewoon het leukste stadium vind, maar ik heb inderdaad laatst mijn zelfgefokte merrie verkocht omdat we gewoon geen team gingen worden.
Was een paard dat heel veel routine en veel correctie nodig had dus even een weekendje weg was geheid op maandag weer drama met rijden. Dat zijn dingen die slecht voorspelbaar zijn ondanks dat het karakter me verder wel beviel.

Ik heb ook een keer een dier gehad sinds veulen die helaas gewoon echt te gevaarlijk bleek als rijpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 10:49 



 
Profiel   

Ik doe het zelf omdat ik dan weet hoe het gegaan is. :) Ze staan dan meteen "naar mijn hand" zeg maar. :) Net als Sizzle vind ik het ook gewoon een heel leuk proces om te doen. Wel een (voor mijn lijf) erg zwaar proces merk ik. Vroeger had ik daar niet zo'n last van maar nu dus wel. :) Maar dat weegt niet op tegen de voordelen die ik ondervind van ze zelf inrijden.

Als je eentje koopt die de pure basis heeft, dan kan het bij het doorrijden alsnog blijken dat het niet klikt. Dus dat is eigenlijk wel een risico dat je sowieso gaat hebben met een jong paard dat nog niet bevestigd is denk ik. :) Jouw keuze is immers niet "onervaren" of "rot in het vak" maar "heel onervaren" of "onervaren".

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 10:56 



 
Profiel   

Als je nog nooit echt zelf vanaf het begin begonnen bent zou ik misschien wel zorgen dat er al iemand opgezeten heeft dat geeft je een kleine garantie dat je waarschijnlijk geen enorme vluchter of vechter hebt en niet de cruciale fout kan maken om bij de eerste keer te vallen (dat is echt ontzettend moeilijk daarna omdat de meeste paarden dan daarna bang zijn voor je).
Ik heb het paard waarmee ik na mijn zwangerschap bogonnen ben dan ook even 4 weken ergens laten voorbereiden voor de zekerheid. Ze was nog steeds zo groen als gras maar ik hoefde geen torpedo sessie te verwachten (al kwam dat later alsnog, maar toen was ik weer wst fitter :+ )

Volgende maand pluk ik mijn volgende jonge dier uit de opfok :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 11:05 



 
Profiel   

Ik denk dat je de meeste rare fratsen gewoon heel goed kunt voorkomen, door ze 24/7 buiten te houden en voldoende voor te bereiden. Het is voor mij eerder een teken dat er iets fout gaat dan iets wat onlosmakelijk bij zadelmak maken hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 11:10 



 
Profiel   

Met alle ponys (die zijn dan of net zadelmak, of niet zadelmak) die ik heb opgeleerd (zijn er wel wat en er loopt er 1 zelfs nationaal dressuur en springen) heb ik nog nooit gehad dat het wel klikte op de grond en niet in het zadel. Zijn ze allert en drammerig op de grond zijn ze dat meestal onder het zadel ook. Wat wél enorm tricky kan zijn is een paard dat niet bokt als ie voor t eerst een zadel op krijgt (en nog geen ruiter). Op 1 of andere manier zijn die altijd de eerste keer dat je erop kruipt enorm aan het bokken en steigeren. Omgekeerd t zelfde, degene die flink aan t bokken zijn als ze het zadel opkrijgen zijn braaf. (Nu is mijn eigen paard die ik alles zelf heb geleerd anders, kon je zadel op en weg stappen no problem)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 11:22 



 
Profiel   

Het paard dat ik nu zadelmak aan het maken ben, valt mij 100% mee. Hij heeft een rugzak en ja er zijn dingen verkeerd gegaan, maar nu ik hem goed heb voorbereid (echt heel goed heb voorbereid :D) vind ik het ontzettend leuk en zou het dan ook zo weer doen. :)

Vooral omdat je alles zelf in de hand hebt. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 11:43 



 
Profiel   

Ik doe het niet meer zelf omdat er mensen zijn die het veel beter kunnen :-).... Het heeft beide voordelen, als ze zadelmak zijn kun je uitproberen. Als ze groen zijn heb je alles zelf in de hand.

M.b.t. aankoop: check, dubbelcheck dat het echt een groen paard is en dat je niet eentje koopt die toch al een keer een zadel op heeft gehad maar wat niet goed is gegaan. Als ik onze zadelmakmakers hoor zijn er nogal wat 'onbeleerde' paarden die toch niet zo groen zijn als ze horen te zijn.

Verder vind ik dat je redelijk kunt inschatten hoe het paard onder het zadel wordt, maar het ligt wel een beetje aan je gebruiksdoel. Wat is je bandbreedte; wil je een absolute topper of vind je het prima dat het iets anders uitpakt dan je in gedachten had?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 11:52 



 
Profiel   

Ja een keer. Niet dat het inrijden tegenviel of zo. Dat ging juist verrassend vlot gezien haar toch niet zo gemakkelijke karakter. Maar wat bleek toen ze eenmaal lekker aan het werk was. Ze had veel meer beweging en werk nodig dan ik haar kon bieden. Ondanks dat ze lekker buiten stond in een gemengde kudde en toch regelmatig aan het werk werd gezet dressuurmatig en in het bos. Ze had geestelijk gewoon meer nodig dan een paar keer per week. En dat kon ik zelf fysiek niet aan. En we merkten dat ze er echt onder begon te lijden.

Dan is het enige dat je kan doen is verkopen. Een baasje vinden heeft ons ruim een jaar gekost. Maar bij dat meisje is ze naar de ponyclub gegaan, wedstrijdjes en bijna dagelijks aan het werk en later toen meisje ouder werd en zzp er ingezet als therapiepaard. We zijn nog keer daar gweest en zagen een intens gelukkig dier dat blij was ons te zien maar daarna toch achter haar nieuwe baasje ging staan om ons uit te zwaaien. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 12:19 



 
Profiel   

jumpyhorse schreef
Met alle ponys (die zijn dan of net zadelmak, of niet zadelmak) die ik heb opgeleerd (zijn er wel wat en er loopt er 1 zelfs nationaal dressuur en springen) heb ik nog nooit gehad dat het wel klikte op de grond en niet in het zadel. Zijn ze allert en drammerig op de grond zijn ze dat meestal onder het zadel ook. Wat wél enorm tricky kan zijn is een paard dat niet bokt als ie voor t eerst een zadel op krijgt (en nog geen ruiter). Op 1 of andere manier zijn die altijd de eerste keer dat je erop kruipt enorm aan het bokken en steigeren. Omgekeerd t zelfde, degene die flink aan t bokken zijn als ze het zadel opkrijgen zijn braaf. (Nu is mijn eigen paard die ik alles zelf heb geleerd anders, kon je zadel op en weg stappen no problem)

Dat van die rustige beesten klopt, eentje gehad. Bij ons vanaf veulen, lief rustig, dochter lag er in de stal boven op. Longeren , alles dikke prima . Tot ze er de eerste keer opging, onder goede begeleiding en met een zorgvuldige voorbereiding . Dochter met zwaailichten naar het ziekenhuis en dier meteen weggebracht naar africhtingsstal. Duurde vier maanden voor hij een ruiter accepteerde buiten . Is helemaal goedgekomen maar wat een binnenvettende macho was dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 12:25 



 
Profiel   

Mjah blijkbaar heb ik dan “ geluk” gehad ofzo?
Pony was braaf met grondwerk en longeren. Wel met humor en gevoelig. Hij ging mee naar KNHS opleiding ( voor instructrice) voor een longeeravond.
De cursisten vonden hem maar lastig, want hij draaide steeds om en dan moesten ze alle zeilen bijzetten om hem vast te houden :')

Zelf sta ik niet heel stevig ( licht spastisch). Heb daarna zelf maar laten zien dat het toch echt door lichaamshouding en plaats komt of hij braaf blijft lopen of de pleitvaart neemt.

Braaf met zadel en hangen en tja ook braaf vanaf de eerste x erop.

Hij bokte alleen maar als hij je niet snapte ( en dan nog was het 1 rechte makkelijk uitzittende bok) en 1x op het strand in een flinke galop, ook weer recht omhoog. Waarom? Er hing een hond in zijn staart....
Hij ging niet aan de kletter niks, alleen 1 bok.

Wel was hij vlug met omdraaien en wegspringen.

Je kunt daarom vind ik niet zeggen “ als ie braaf is met zadel en niet bokt dan is ie lastig met erop gaan of andersom”

Altijd met zijn tweeën doen en de persoon op de grond moet ervaring hebben met het beleren, snel kunnen ingrijpen en weten wat hij/zij moet doen om zoveel mogelijk te voorkomen dat er iets misgaat. Ook wanneer er wel iets misgaat de schade zoveel mogelijk zien te beperken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 12:45 



 

bigone schreef
jumpyhorse schreef
Met alle ponys (die zijn dan of net zadelmak, of niet zadelmak) die ik heb opgeleerd (zijn er wel wat en er loopt er 1 zelfs nationaal dressuur en springen) heb ik nog nooit gehad dat het wel klikte op de grond en niet in het zadel. Zijn ze allert en drammerig op de grond zijn ze dat meestal onder het zadel ook. Wat wél enorm tricky kan zijn is een paard dat niet bokt als ie voor t eerst een zadel op krijgt (en nog geen ruiter). Op 1 of andere manier zijn die altijd de eerste keer dat je erop kruipt enorm aan het bokken en steigeren. Omgekeerd t zelfde, degene die flink aan t bokken zijn als ze het zadel opkrijgen zijn braaf. (Nu is mijn eigen paard die ik alles zelf heb geleerd anders, kon je zadel op en weg stappen no problem)

Dat van die rustige beesten klopt, eentje gehad. Bij ons vanaf veulen, lief rustig, dochter lag er in de stal boven op. Longeren , alles dikke prima . Tot ze er de eerste keer opging, onder goede begeleiding en met een zorgvuldige voorbereiding . Dochter met zwaailichten naar het ziekenhuis en dier meteen weggebracht naar africhtingsstal. Duurde vier maanden voor hij een ruiter accepteerde buiten . Is helemaal goedgekomen maar wat een binnenvettende macho was dat.


Even reagerende op de posts van jullie allebei: dat gebok en gespring tijdens het zadelmak maken vind ik zo ontzettend onnodig! Een goeie voorbereiding en rustig blijven en dan bespaar je jezelf en je paard gewoon een trauma

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 12:48 



 
Profiel   

Mijn merrie kwam als hittepettit, hoog in het bloed, naar mij toe. Daar heb ik mij op verkeken, want toen ze eenmaal in de hand was geweest was het ineens het makste paard van stal :D Blij mee hoor, daar niet van, maar heb wel weer even duidelijk het gaspedaal moeten monteren, nu is ze weer voorwaartser, maar het werd op een gegeven moment wel een slome. Nu ik haar beleerd heb begint alles op zijn plek te vallen en gaat ze er lol in hebben en dus ook wat voorwaartser worden.
De eerste weken heb ik echt wel consequent moeten zijn, dat moet je wel willen. Anders was het niet goed geeindigd.. Daardoor nu heel mak. Had ook te maken met het feit dat zij dus de eerste 4,5 jr geen mens had gezien dus, dat kan heel anders zijn bij een ander natuurlijk.

Ontzettend blij en zou geen ander willen, maar ja, als je heel graag een hete wilt hebben, kan dat nog wel eens tegenvallen als ze eenmaal beleerd zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 12:55 



 
Profiel   

Elvirawortel schreef
Even reagerende op de posts van jullie allebei: dat gebok en gespring tijdens het zadelmak maken vind ik zo ontzettend onnodig! Een goeie voorbereiding en rustig blijven en dan bespaar je jezelf en je paard gewoon een trauma


Dat zou ik niet zomaar durven stellen. Het ene paard is het andere niet en er zijn paarden die dat gewoon doen, hoeveel voorbereiding je er tegenaan gooit.

We hebben het ook een paar x gedaan en zijn ook geen prof. Wel onder prof begeleiding: vooral de persoon op de grond is belangrijk. Als je handig bent, goed kunt blijven zitten en het paard niet stoort kun je het prima zelf doen. Het zadelmak maken is 1, het rijden tot stuur en rem bevestigd zijn is nog wat anders. Ook daar heb je goede begeleiding bij nodig.
Het hangt ook wel een beetje van het type paard af, bloedlijnen ook. Van Apache heb ik vrijwel nooit 1 gezien die met ZM maken braaf was. Dat is ook bekend van Apache, maar uitzonderingen op de regel zijn er natuurlijk ook altijd.
Onze Johnson was met ZM maken ook heel ril. Blijft een sensibel paard ook, maar wel eerlijk. Nu hebben we een Vivaldi merrie en die is echt een stuk makkelijker. Vivaldi's staan ook bekend om hun makkelijke karakter.
Laat je dus goed informeren en neem geen risico's met je eigen gezondheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 13:05 



 
Profiel   

Ik vind juist dat de profs meer onder tijdsdruk werken en daardoor liever wat bokken uitzitten dan er 2 maanden extra in te steken. Dat bokken hoort er voor hun gewoon bij, maar als particulier met alle tijd vd wereld kun je natuurlijk gewoon wat langer voorbereiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 13:11 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Ik vind juist dat de profs meer onder tijdsdruk werken en daardoor liever wat bokken uitzitten dan er 2 maanden extra in te steken. Dat bokken hoort er voor hun gewoon bij, maar als particulier met alle tijd vd wereld kun je natuurlijk gewoon wat langer voorbereiden.


Welnee. In zo'n proces kun je ontzettend veel fout doen. Gaat het fout, dan wordt het in de regel alleen maar erger. Je kunt ontzettend veel voorbereiden, met longeren, met hangen, spacen, zwaaien en op alle mogelijke manieren desensibiliseren. Maar het moment van "de waarheid" is het moment dat je je been over het zadel brengt. Het is niet alleen bokken, maar het is ook rennen en draaien. Overigens zit je er dan meestal al op. Je moet gewoon een goede balans hebben, mee zijn in de beweging, het paard niet storen, kunnen blijven zitten, niet gaan trekken als het paard gaat rennen. Als je dat niet kan of durft niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 13:31 



 
Profiel   

Nee sorry babootje, die ervaring heb ik gewoon echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 13:36 



 
Profiel   

@elvirawortel , in 40 jaar in de paarden, er ontelbare hier zadelmak gemaakt en ja, soms zit er eentje bij die tot het opstijgen nog geen pas verkeerd heeft gezet. En ondanks alle uitstekende rustige voorbereidingen compleet uit zijn dak gaat wanneer er een ruiter op gaat. Wij werkten zelfs met een dummy op het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 13:40 



 
Profiel   

Het gaat bijna altijd probleemloos, maar je moet altijd voorbereid zij dat het niet probleemloos loopt. Het kan ook gewoon een domme samenloop van omstandigheden zijn dat net iets gebeurd als jij voor het eerst probeert te zitten.
Het belangrijkste is rust en balans. Zit je zelf met spanning dan zal je paard daar op reageren. Heb ook wel eens iemand het hele process zien verpesten door totaal lomp in het zadel te ploffen, paard in de stress, ruiter begint te klemmen en boem....je bent bij stap -30.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 15:09 



 
Profiel   

Dat dus. Je moet weten wat je moet doen als het een keer niet probleemloos verloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 15:14 



 
Profiel   

Bij ons ging het beleten vlekkeloos tot mijn grote verbazing. Het isveen ferro dochter en nog al een heethoofd. Dus ik had de meest vresekijke scenario's in mijn hoofd. Wel is ze in een gemengde groep op gegroeid veel,heelveel buiten op ruime weides gelopen en aan de hand mee wezen wandelen met oudere paarden er bij wat basis grondwerk.Voor het eadelmak maken had ik hulp van mijn instructrice die haar eigen paarden ook beleerd had. Ze was licht van gewicht en zou er het eerst opgaan. Ze stapte op en terwijl ik al bijna de ambulance besteld had. Keek ze enkel eens achterom rook aan haar been en stapte weg. Eigenlijk is vanaf dat moment alles vlot gegaan. Ze pikt dingen makkelijk op, vind het leuk om wat te doen. Dus ik heb geen idee of het makkelijk in te schatten is of een paard makkelijk gaat zijn met beleren. Ik zou het in ieder geval zo weer doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 15:57 



 
Profiel   

[WN-ITP] And then the day arrives...

Ik ben nu bezig en heb er vandaag voor het eerst echt opgezeten, gestapt en gedraafd. Dit is mij eerste (jonge) paard en tot nu toe heb ik daar absoluut geen spijt van.

Ben er wel van overtuigd dat een goede voorbereiding meer dan het halve werk is. Wij hebben 2,5 jaar gehad om een band op te bouwen en dat is denk ik 80% van het werk.

Dat het niet klikt onder het zadel kan natuurlijk, maar ik denk dat je dat met een al beleerd paard ook niet meteen weet van alleen een stukje proefrijden.

Daarbij is dat ook van zoveel dingen afhankelijk. Kijk vooral goed naar karakter, waar het paard voor is gefokt en wat jouw wensen zijn. Maar misschien heb ik makkelijk praten met mijn coole quarter :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-19 16:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 242 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen