Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:49

Wat ook wel van belang is TS (en daar hebben we het nog niet zo over gehad) is dat de locatie waar je staat ook wel geschikt moet zijn om zadelmak te maken. Je ziet in het filmpje zadelmak maken in een paddock maar een grote roundpen is toch een stuk veiliger. Daarna zie je een 20 x 60 bak en ik kan je vertellen: dat is ook niet zo heel fijn. Daar kunnen ze namelijk heeeel hard en dat doen ze in dat proces allemaal wel eens een paar x. Een 20 x 40 of liever nog een 20 x 30 voor dat eerste stukje inrijden is ook veel veiliger.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:51

Ja wij doen inderdaad ook alles in de roundpen. Het geeft Joy ook wat extra steun.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:55

Gimme_Joy schreef:
Klopt. Heb je helemaal gelijk in. Maar het gaat direct op de persoon en dat is jammer.


Maar dat komt alleen doordat jij er zo van overtuigd bent dat jij dat allemaal kan ook op een sensibel sportpaard als je voorbereiding maar genoeg is. Serieus, maken we ons dan zorgen over hoe het met jou gaat aflopen als je dat toch gaat doen. Zeker nu ik je filmpje zie. Want (zie mijn filmpje) is een sensibel sportpaard waar toch ook een hoop voorbereiding aan vooraf was gegaan. En dan is hij eigenlijk nog wel braaf geweest, want knijpen en een beetje rennen is het enige dat hij heeft gedaan.
Dus in jouw geval zou ik zeggen: zeker niet doen (zo;n sensibel sportpaard).

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:57

Ik zie in jouw filmpje ook nog erg veel spanning en stress bij het hangen babootje, puur uit interesse; waarom kies je er hier voor om al op te stappen? Ik zie zelf graag wat meer rust en ontspanning voor ik er echt op ga.

(En ik heb zelf een vrij ingewikkelde, sensibele dame. Dus ik weet hoe het is)

Even toevodgend aan mijn eigen verhaal; ik had voordat ik mijn eigen pony kocht wel ervaren met het inrijden. Altijd met begeleiding maar wel veel jonge dieren gereden. Als ik dat niet had gedaan had ik misschien ook een hele andere keus gemaakt. Want inderdaad, jonge dieren alles leren is zo anders dan een ervaren paard. Het is ook heel anders rijden.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:59

Babootje schreef:
Gimme_Joy schreef:
Klopt. Heb je helemaal gelijk in. Maar het gaat direct op de persoon en dat is jammer.


Maar dat komt alleen doordat jij er zo van overtuigd bent dat jij dat allemaal kan ook op een sensibel sportpaard als je voorbereiding maar genoeg is. Serieus, maken we ons dan zorgen over hoe het met jou gaat aflopen als je dat toch gaat doen. Zeker nu ik je filmpje zie. Want (zie mijn filmpje) is een sensibel sportpaard waar toch ook een hoop voorbereiding aan vooraf was gegaan. En dan is hij eigenlijk nog wel braaf geweest, want knijpen en een beetje rennen is het enige dat hij heeft gedaan.
Dus in jouw geval zou ik zeggen: zeker niet doen (zo;n sensibel sportpaard).


Nee dat zeg ik toch niet? Je hoort me nergens roepen dat ik dit op welk ander paard zou doen. En Naomi zei hetzelfde laatst ook nog. Ik wil ook helemaal geen sensibel sportpaard, want ik heb aan Joy genoeg :')

Haal je me niet door de war met iemand? :D

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 18:01

Ach ik ben er op de poetsplaats op gaan zitten. Stond vast tussen de kettingen en er was niemand bij. Onverantwoord? Misschien wel. Maar had al zo vaak gehangen dat het vertrouwd voelde. Zo is elk paard weer anders. Bij een andere had ik dit nooit gedaan.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 18:04

Het zijn wel twee mooie verschillen die filmpjes. Bij Gimme-Joy zie ik een paar risico's en toch denk ik. Joh kan ik ook zo!

Kijk ik naar Babootje zie ik alles wat ik ook zou willen qua veiligheid en een goede grondvrouw. Maar nevernooit zou ik durven opstijgen. Te ril allemaal.

En, zelfde vraag als Sanee.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 18:07

Gimme_Joy schreef:
Haal je me niet door de war met iemand? :D


Volgens mij wel Gimme_Joy, sorry :D :D :D

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 18:11

Ik vind alleen die slof heel eng bij Babootje :D

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 18:13

Even terzijde: erg mooi dier, die History!

Mijn paard wordt sowieso sensibel, dus erop klimmen op de poetsplaats zal er sowieso niet in zitten :P

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 18:18

@Sannee @Kelly-Ann:
Dit moment was eigenlijk even goed als elk ander. Hij heeft wat moeite met stil staan, maar kon dat op momenten best, ook bij hangen. Je ziet op het filmpje natuurlijk ook maar een klein stukje (van het moment van opstappen) Zijn staart geeft geen spanning aan; oortjes zijn naar voren. Hij is wel alert (niet gesedeerd)
Op een gegeven moment moet het toch een x gebeuren. Dat been erover heen :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 18:25

Als Joy sensibel was geweest had ik dit echt niet zo gedaan. En natuurlijk, er kan altijd iets gebeuren. Maar Joy is een quarter en dat scheelt toch echt wel.

Heb er zelfs al meerdere keren op gehangen zonder zadel.

Dit was vorig jaar:
Afbeelding

Heel veel dingen doe ik ook "ad hoc". Wandelen in de bak: laten we er eens een krukje naast zetten. Goh, daar kan ik wel op staan... enz enz...

Soms moet je ook gewoon doen. Uiteraard ging het met het echt zadelmak maken wel even anders.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 18:30

Sheran schreef:
Even terzijde: erg mooi dier, die History!

Mijn paard wordt sowieso sensibel, dus erop klimmen op de poetsplaats zal er sowieso niet in zitten :P


Afbeelding

Dit is hem nu. Klein verschil :D
Dus het is helemaal goed gekomen.

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:16

Babootje schreef:
@Sannee @Kelly-Ann:
Dit moment was eigenlijk even goed als elk ander. Hij heeft wat moeite met stil staan, maar kon dat op momenten best, ook bij hangen. Je ziet op het filmpje natuurlijk ook maar een klein stukje (van het moment van opstappen) Zijn staart geeft geen spanning aan; oortjes zijn naar voren. Hij is wel alert (niet gesedeerd)
Op een gegeven moment moet het toch een x gebeuren. Dat been erover heen :D


Het was ook geen commentaar hoor! Maar was wel benieuwd! Moeite met stilstaan is heel herkenbaar inderdaad. Ik zou het zelf best spannend vinden om zo lopend op te stappen, maar snap de gedachtengang.

Heel knap dier is het geworden!

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:19

Leuk topic, heb hier zelf een bijna 4 jarige staan in bruikleen. Is mijn eerste pony en er is tot nu toe 3 keer iemand op geweest bij de eigenaar. Ging allemaal makkelijk en is een rustige pony

Toch zit ik er over na te denken om het uit te besteden omdat ik twijfel aan mijn eigen capaciteit.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:35

xSannee schreef:
Het was ook geen commentaar hoor! Maar was wel benieuwd! Moeite met stilstaan is heel herkenbaar inderdaad. Ik zou het zelf best spannend vinden om zo lopend op te stappen, maar snap de gedachtengang.


Het is belangrijk met dat soort paarden ook, dat ze altijd het gevoel hebben dat ze naar voren kunnen.
Dus niet afsluiten, want dan gaan ze omhoog. Tegen een hek aanzetten of in een hoek en je loopt de kans dat ze hun benen over het hek hangen. Dus idd gewoon een handig iemand op de grond die dat allemaal in goede kanalen kan leiden en zelf snel genoeg zijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:54

Ooit een vriendin geholpen met een paard van haar klant.
Vriendelijk dier dat al wat gewend was ivm kinderen aan huis. Paard was eigen fok en bedoeling was dat het een life time paard zou zijn als opvolger van zijn moeder.
Hangen ging probleemloos, opstijgen ging probleemloos, wegstappen ook.
Echter ineens uit het niets gaat hij van 0 tot 100, snoeihard weg.
Ik hield hem, maar na 2 stappen kwam ik met mijn voet in een hoop zand en viel op mijn buik. Als een soort waterskieer ben ik weer terug op de voeten gekomen (ik had nog steeds vast) en heb het paard afgeremt tot stilstand. Vriendin was zeer ervaren dus die zat nog gewoon alsof er niets gebeurd was.
Hij heeft nog 2 kleine pogingen gedaan en daarna was alles goed.
Na veel doorvragen bleek dus dat ze enkele weken ervoor hun dochter er even zonder zadel op gezet hadden, want hij was toch immers altijd zo braaf.
Hij was geschrokken en was naar voren gesprongen en was daarmee gelijk zijn ‚aanvaller‘ kwijtgeraakt.
Dat had hij dus keurig onthouden: gewoon hard gaan, dan gaat het vanzelf weg :+

Uiteindelijk bleek het paard ook net niet bomproof genoeg voor de eigenaar en is hij bij mijn vriendin in training gebleven tot hij M2 was en toen verkocht.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:19

Ik heb mijn NRPS helemaal zelf beleerd en ingereden. Waar ik tegenaan liep, was dat zadels steeds niet goed bleken te liggen, en ik had eigenlijk geen geschikte locatie. Ik kon alleen in het weiland rijden en daar een stukje afzetten met lint. Ook kreeg/krijg ik haar niet op de trailer om ergens anders te lessen of trainen, ze is ooit onderuit gegleden en ook na 5 jaar oefenen wil ze niet mee :( Ponylief bleef het rijden ook erg lang spannend vinden, trok veel sprintjes etc. Ookal deed ze wel heel erg haar best <3

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:37

Ik heb 24 jaar terug mijn draver ingereden. Hij kende het zadel, stap draf en galop.
Ik heb altijd gezegd mijn volgende paard wil ik weer zo jong hebben. Die was een week oud en ik was hopeloos verliefd dus gekocht. En hij is nu 5 ik ben er voor het eerst op gaan zitten toen hij 3.5 jaar oud was. Verder nog niet veel gereden en alleen nog maar stap en draf.
Het was zo'n logische vervolgstap op een dag had ik les en zei ik ik wil erop. Krukje ernaast, pootje van een vriendin en ik zat *\o/*
Hij was hier zo op voorbereid dat het echt een logische vervolgstap was. Hangen, springen naast hem, overal aanraken met plastic zak. Hij keek heel trots zo van ...dat kan ik

Afbeelding

Dit was de eerste keer dat ik er op zat <3
Het is wel een quarter, maar qua karakter geen coole, met training gaat dat goed komen.

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:10

Babootje schreef:
xSannee schreef:
Het was ook geen commentaar hoor! Maar was wel benieuwd! Moeite met stilstaan is heel herkenbaar inderdaad. Ik zou het zelf best spannend vinden om zo lopend op te stappen, maar snap de gedachtengang.


Het is belangrijk met dat soort paarden ook, dat ze altijd het gevoel hebben dat ze naar voren kunnen.
Dus niet afsluiten, want dan gaan ze omhoog. Tegen een hek aanzetten of in een hoek en je loopt de kans dat ze hun benen over het hek hangen. Dus idd gewoon een handig iemand op de grond die dat allemaal in goede kanalen kan leiden en zelf snel genoeg zijn.


Absoluut! Als ik haar tegen een hek oid aan zet, weet ik bijna zeker dat we er gewoon doorheen gaan...

Maar bij die van mij hoef ik echt niet lopend op te stappen, omdat ze daar dus ook heftig reageerd.

Maar "gelukkig" zijn ze allemaal anders en is er voor allemaal een andere aanpak. Ik heb een training stilstaan gedaan, en dat begint nu zijn vruchten af te werpen.

Locatie is wel echt belangrijk ook. Ik heb een mooie stal, fijne longeercirkel, goede bodem en omheining in zowel binnen en buitenbak. Als ik alleen een weilandje had gehad, was dat voor ons niet geschikt geweest.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:11

Gevaarlijk... op het asfalt....

Zelfde voor mensen die in een box op het paard klimmen. Echt waar die heb je er tussen, paar maanden terug nog foto’s van gezien.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:16

In de box op het paard, boer om de hoek deed dat met al zijn beesten. Ging ook gewoon altijd goed....

Eigenlijk zijn veel paarden best 'vergevingsgezind'. En maakt het ze niet zoveel uit hoe je ze mak maakt. Als ze zich maar veilig voelen bij hun begeleider.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:19

Dat hoef je bij de menners dan weer niet voor te stellen, een paard wat nog niet stil kan staan inspannen.... En daar heb je geen hek bij nodig, paard gaat linksom of rechtsom gewoon leren stil te staan.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:19

Ik zie het al voor mij met het paard waar Babootje een filmpje van plaatste. Dan heb je toch een doodswens hoor.

Zowel op het asfalt als in een box.

Waarom die risico’s opzoeken terwijl een omheinde paddock / longeercirkel met zand ondergrond sowieso altijd al veiliger is?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:34

Electra63 schreef:
Gypsy schreef:
Ach het is zo kneedbaar. Wij namen een zenuwachtig bang hertje mee dat bij de keuring haar achterbenen niet eens liet aanraken. Sommige mensen vroegen zich af of dat wel wat zou worden. Maar ja wat wil je, beestje kende alleen haar fokkers, die haar overigens heus wel netjes alles geleerd hadden hoor. Alleen wij waren even vreemd.

Ze heeft tijdens het beleren nooit ook maar een stap verkeerd gezet en is nu een hele stoere relaxte pony waar complete beginners mee op strandrit kunnen.


Als ik ooit echt nog eens tijd over heb ga ik nog eens op zoek naar de meest nerveuze 3jarige dressuurcrack ooit om daar nog eens hetzelfde geintje mee uit te halen. Lijkt me wel grappig.


Zoals al eerder in dit topic gezegd: zoek een leuke Apache-nakomeling uit en houdt ons op de hoogte :D


Die heb ik :D Apache x Ferro een braver paard bestaat niet dus ook afstamming zegt helemaal niets ;)
Zelf gefokt en op het echte zadelmak maken zelf opgeleid kan er alleen mee naar het bos- springen- met een vlag in mijn hand onder het zadel over een zeil stappen- En vandaag ging per ongeluk de sproeier aan in de bak! En ja hij schoot even weg maar kon hem op het midden houden tot de sproeier weer uit ging en we reden weer verder zonder stress en paniek :D

https://www.youtube.com/watch?v=hiFUQnWMTT4

Maar ondanks dat ik het vroeger zelf heb gedaan het zadelmak maken heb ik er toch voor gekozen om het beginnetje te laten doen! Juist omdat je een paard maar 1 x een goede ervaring kan geven! En ik al wist dat ik veel te hyper zou zijn om eindelijk na al die jaren kijken er op mocht gaan zitten! Voor ons was dit de perfecte manier :o
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 22-04-19 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt