Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:34

Ineke2 schreef:
Ik zie het al voor mij met het paard waar Babootje een filmpje van plaatste. Dan heb je toch een doodswens hoor.

Zowel op het asfalt als in een box.

Waarom die risico’s opzoeken terwijl een omheinde paddock / longeercirkel met zand ondergrond sowieso altijd al veiliger is?

Omdat dat niet altijd zo is.
Zadelmak maken is risico-vol. Wat het risico verhoogd of verlaagd hangt van het paard af en dat moet de ruiter dan weer inschatten. Als het makkelijk en straightforward was, zou het niet zo duur zijn om te laten doen want dan gaf gewoon niemand die prijzen en deden ze her zelf.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:39

Op geen ene prof stal word er zadelmak gemaakt in een box of op asfalt hoor.

Geld word betaald, omdat het een risico is en om extra risico uit te sluiten doe je zadelmak maken in een zo veilig mogelijke omgeving. Dat is hoe je het ook wend of keert niet in een box of op het asfalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:43

Ayasha schreef:
Zadelmak maken is risico-vol. Wat het risico verhoogd of verlaagd hangt van het paard af en dat moet de ruiter dan weer inschatten.


Welke situaties of paarden zijn er te bedenken waarbij op het asfalt zadelmak maken/erop klimmen het risico verlaagt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:49

xyzutu2 schreef:
Ayasha schreef:
Zadelmak maken is risico-vol. Wat het risico verhoogd of verlaagd hangt van het paard af en dat moet de ruiter dan weer inschatten.


Welke situaties of paarden zijn er te bedenken waarbij op het asfalt zadelmak maken/erop klimmen het risico verlaagt?

Ik had het meer over in de box dan op het asfalt. Op open asfalt zou mijn keuze ook niet zijn. Maar box kan ik me nog wel wat bij voorstellen.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:52

Ineke2 schreef:
Op geen ene prof stal word er zadelmak gemaakt in een box of op asfalt hoor.

Geld word betaald, omdat het een risico is en om extra risico uit te sluiten doe je zadelmak maken in een zo veilig mogelijke omgeving. Dat is hoe je het ook wend of keert niet in een box of op het asfalt.


Jawel hoor. Oke, in de box heb ik nog nooit gehoord maar op harde ondergrond (asfalt, klinkers) zeker wel. Ik weet oa een zeer goed bekend staande stal die niets anders doen dan zadelmak en keuringsklaar maken (denk voor de kwpn hengstenkeuring dus wel op niveau) die altijd de eerste keer erop de stalgang op en neer gaan. En ook bijvoorbeeld El ise Bui ten, naar mijn mening een super paardenvrouw en ook op bokt goed bekend heeft weleens gebruik gemaakt van harde ondergrond om voor het eerst op een paard te stappen al zou het kunnen dat dat al een gevalletje correctie was. En er zijn er echt nog vele, vele meer. De redenatie is trouwens simpel, paarden doen doorgaans niet gek op harde bodem juist omdat het gladder is. Ze zijn voorzichtig en merken dan dat ondanks dat er iemand op zit, gek doen helemaal niet nodig is. Rust blijft bewaard, minder stress en zodoende zijn er veel mensen die dit juist de veiliger optie vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:05

Ineke2 schreef:
Ik zie het al voor mij met het paard waar Babootje een filmpje van plaatste. Dan heb je toch een doodswens hoor.

Zowel op het asfalt als in een box.

Waarom die risico’s opzoeken terwijl een omheinde paddock / longeercirkel met zand ondergrond sowieso altijd al veiliger is?


Hier geef ik je helemaal gelijk in. Natuurlijk ga je er niet op met de intentie dat het misgaat maar je moet wel zorgen dat de gevolgen zo klein mogelijk zijn als het wel gebeurd.

Hier idd ook gebruik gemaakt van een bijzetje, goede omheining, sterke man die nooit loslaat, en als mooie bonus was de bak zo mul dat ze er niet veel in kunnen.
Oja en wortels want zo werk ik.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 22-04-19 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:07

0000 schreef:
Ineke2 schreef:
Op geen ene prof stal word er zadelmak gemaakt in een box of op asfalt hoor.

Geld word betaald, omdat het een risico is en om extra risico uit te sluiten doe je zadelmak maken in een zo veilig mogelijke omgeving. Dat is hoe je het ook wend of keert niet in een box of op het asfalt.


Jawel hoor. Oke, in de box heb ik nog nooit gehoord maar op harde ondergrond (asfalt, klinkers) zeker wel. Ik weet oa een zeer goed bekend staande stal die niets anders doen dan zadelmak en keuringsklaar maken (denk voor de kwpn hengstenkeuring dus wel op niveau) die altijd de eerste keer erop de stalgang op en neer gaan. En ook bijvoorbeeld El ise Bui ten, naar mijn mening een super paardenvrouw en ook op bokt goed bekend heeft weleens gebruik gemaakt van harde ondergrond om voor het eerst op een paard te stappen al zou het kunnen dat dat al een gevalletje correctie was. En er zijn er echt nog vele, vele meer. De redenatie is trouwens simpel, paarden doen doorgaans niet gek op harde bodem juist omdat het gladder is. Ze zijn voorzichtig en merken dan dat ondanks dat er iemand op zit, gek doen helemaal niet nodig is. Rust blijft bewaard, minder stress en zodoende zijn er veel mensen die dit juist de veiliger optie vinden.

Ok ik verklaar je voor gek als je het doet.
En ik vind het ontzettend dom als je dat gaat doen als particulier met eenmalig projectje.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:13

Je bent me net voor 0000. Klopt. Gebeurt veel ook hier. Paarden gaan niet zo snel gek doen met klinkers onder de voeten.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 16:17

De mijne kon het niks schelen, die gleed gewoon uit :') Bokken inderdaad niet, maar vallen is ook niet alles.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:40

Babootje schreef:
Je bent me net voor 0000. Klopt. Gebeurt veel ook hier. Paarden gaan niet zo snel gek doen met klinkers onder de voeten.

En dat is dus de reden waarom ik dit zo heb gedaan. Ik wist dat er commentaar zou komen. Fijn dat er ook mensen zijn die de reden begrijpen. Overigens heb ik hierbij begeleiding gehad van iemand die ik volledig vertrouw. Zij heeft zelf veel paarden zadelmak gemaakt en de mijne door en door kent.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:45

0000 schreef:
Ineke2 schreef:
Op geen ene prof stal word er zadelmak gemaakt in een box of op asfalt hoor.

Geld word betaald, omdat het een risico is en om extra risico uit te sluiten doe je zadelmak maken in een zo veilig mogelijke omgeving. Dat is hoe je het ook wend of keert niet in een box of op het asfalt.


Jawel hoor. Oke, in de box heb ik nog nooit gehoord maar op harde ondergrond (asfalt, klinkers) zeker wel. Ik weet oa een zeer goed bekend staande stal die niets anders doen dan zadelmak en keuringsklaar maken (denk voor de kwpn hengstenkeuring dus wel op niveau) die altijd de eerste keer erop de stalgang op en neer gaan. En ook bijvoorbeeld El ise Bui ten, naar mijn mening een super paardenvrouw en ook op bokt goed bekend heeft weleens gebruik gemaakt van harde ondergrond om voor het eerst op een paard te stappen al zou het kunnen dat dat al een gevalletje correctie was. En er zijn er echt nog vele, vele meer. De redenatie is trouwens simpel, paarden doen doorgaans niet gek op harde bodem juist omdat het gladder is. Ze zijn voorzichtig en merken dan dat ondanks dat er iemand op zit, gek doen helemaal niet nodig is. Rust blijft bewaard, minder stress en zodoende zijn er veel mensen die dit juist de veiliger optie vinden.


Ja inderdaad, ik wilde het net zeggen..op de handelstal waar wij 100en paarden zadelmak gemaakt hebben begonnen we allemaal op het asfalt. De hele rille op het deel met een laag plafond zodat ze niet omhoog konden komen. Pas na dat een paar keer gedaan te hebben en ook gedraafd te hebben op het asfalt dan de roundpen in, en als dat goed ging dan de bak in. Je team blijft het belangrijkste, goed op elkaar ingespeelde profs die de risico's kennen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:02

Ik ken iemand die trekt ze uit de wei, gooit er een zadel op, springt er op en gaat zo hop de weg op. Is nog nooit verongelukt en heeft echt geen dooie knollen.

Ik vind zelf een bakje van 20x30 het prettigst en een vasthouder die vast houdt en verder niet bemoeid, maar ieder z'n ding.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:09

Elisa2 schreef:
Ja inderdaad, ik wilde het net zeggen..op de handelstal waar wij 100en paarden zadelmak gemaakt hebben begonnen we allemaal op het asfalt. De hele rille op het deel met een laag plafond zodat ze niet omhoog konden komen. Pas na dat een paar keer gedaan te hebben en ook gedraafd te hebben op het asfalt dan de roundpen in, en als dat goed ging dan de bak in. Je team blijft het belangrijkste, goed op elkaar ingespeelde profs die de risico's kennen.


Wat omschrijf je dit goed. Je team is idd het belangrijkste!
Van elkaar op aan kunnen en weten hoe en wat.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:36

Vandaag voor de tweede keer erop. Stappen, draven en galop. Geen spanning, geen rare bewegingen, heel relaxed. Blijven communiceren met de "grondman". Filmpje wordt nu op youtube gezet, is 9 minuten, dus duurt even :D

Hier wat filmstills:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was goed. Een hele fijne ervaring voor ons allebei!

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:43

Echt een serieuze vraag: waarom heeft degene aan de longeerlijn geen handschoenen aan?

Zelfs met mijn brave merrie heb ik aan een lange lijn handschoenen aan. 99% van de tijd niet nodig, maar net die ene keer heel blij geweest toen ik ze wel nodig had en zo niet de blaren op mijn handen had staan.

In gewone training, bedoel ik. Ze is 14 jaar dus al een hele tijd beleerd :D
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 22-04-19 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:44

Geen idee. :+ Heb ik ook nooit. En dat is een serieus antwoord.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:45

Kortom nooit over nagedacht denk ik :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:48

Ineke2 schreef:
Kortom nooit over nagedacht denk ik :)


Oh dat zal heus meevallen. Ze heeft het al behoorlijk vaak gedaan en vindt het blijkbaar niet nodig. Niet zo snel conclusies trekken.

Edit: niet te zien zo misschien, maar dit is dus in een roundpen. Daar waar het hek begint als het touw eindigt. :D
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 22-04-19 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:51

Ik trek die conclusie vooral, omdat echt heel veel mensen daar niet over nadenken tót het een keer wel nodig is.

Geloof mij, heb de handen van een vriendin gezien met brandstriemen van een longeerlijn. Die kon minstens 2 weken niks meer zonder pijn iets vastpakken.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:54

Ineke2 schreef:
Ik trek die conclusie vooral, omdat echt heel veel mensen daar niet over nadenken tót het een keer wel nodig is.

Geloof mij, heb de handen van een vriendin gezien met brandstriemen van een longeerlijn. Die kon minstens 2 weken niks meer zonder pijn iets vastpakken.


Ik heb het zelf ook al eens gehad. Gelukkig geen blaren, maar wel even een avondje flink pijn. I know the feeling. Ik doe het ook zeker wel als ik in de bak longeer, maar dat gebeurd nu niet zoveel. En ik ga de trainster niet betuttelen haha :+

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:58

Hier ook nooit handschoenen hoor. Vind dat nog erger dan blaren op mijn handen. Maar dat komt waarschijnlijk meer omdat ik hooguit 1 keer blaren op mijn handen kreeg doordat ik geen handschoenen droeg, maar de keren dat ik wel handschoenen droeg amper hulpen kon geven omdat ik niks goed doorheen kan voelen. Dat is echt waardeloos. En maakt niet uit wat voor handschoenen.. Dingen als sleutels pakken kan ik dan ook niet. Voel het gewoon niet of ik het wel of niet vast heb. En nee, de handschoenen zijn niet 20 maten te groot.. -O-

Maar goed, ik doe sowieso alles anders. Eerste keer dat ik op paardlief zat hield niemand hem vast, zonder zadel, zonder cap, touwhalstertje en alles was hardstikke normaal voor paardlief. Hij ging er zelfs bij liggen en rollen. Hij vind het overigens alleen maar gezellig dat ik op hem zit.
Tweede keer dat ik erop zat was al buiten, op asfalt. Buiten gaat zelfs beter dan in de bak. Het verbaasd mij zelfs dat hij niet 10000 keer probeert te eten. :')
Heb nooit rijdend aan een longeerlijn gelopen met hem. Zou niet weten waarom ik dat met hem zou doen. Hij zal er alleen maar minder van snappen. Hij wilt graag alles goed doen en meewerken. Als ik uit balans raak gaat hij blijkbaar stilstaan. Ideaal zo'n paard dat meedenkt en het allemaal leuk vind. O:)

Edit:
Ik rij overigens echt niet als de beste. Ik zit, stuur en rem. Zoiets. :')

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:03

Haha jij durft! Zelfs een kamikaze daredevil als ik zou dat niet zo snel doen }> ;)

Ik vind handschoenen vooral irritant omdat je niets voelt met handschoenen aan. Ik rijd nooit met handschoenen ook. Is in de western helemaal niet nodig.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:06

Ik rij niet met handschoenen.
Voor grondwerk heb ik hele dunne handschoenen waarmee ik goed alles nog kan voelen ja :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf inrijden paard - 'onverwachte' tegenvallers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:19

Ik gebruik ook nooit handschoenen, alleen als ik brandblaren heb die moeten genezen :')

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:20

Nies_ schreef:
Ik gebruik ook nooit handschoenen, alleen als ik brandblaren heb die moeten genezen :')


_O-